Moderator: Redaktörer
Margaux skrev:Hur långt är du beredd att offra objektivitet för subjektivitet och vice versa?
EX:
Du vet att din högtalare mäter bättre med dämpkuddar än med spikes. I alla fall finns det mätningar som påvisar detta för andra högtalare. Du tycker dock att det låter klart bättre med spikes. Du kan dessutom bekräfta att det verkligen är skillnad i blindtest så du vet att du inte inbillar dig. Vad väljer du?
Margaux skrev:Du vet att din högtalare mäter bättre med dämpkuddar än med spikes. I alla fall finns det mätningar som påvisar detta för andra högtalare. Du tycker dock att det låter klart bättre med spikes. Du kan dessutom bekräfta att det verkligen är skillnad i blindtest så du vet att du inte inbillar dig. Vad väljer du?
niklasz skrev:Likt Martin tycker jag att alternativen haltar. Min önskan är att så långt det är möjligt höra det som utspelades då ljudupptagningen gjordes. Det är för mig, som enbart lyssnar på akustisk musik, det objektiva. Låter det inte bra betyder det att återgivningen är dålig, alternativt att det framförande som finns kodat på skivan inte är bra. Jag vill inte att anläggningen skall låta subjektivt bra, även om musikerna spelade dåligt, eftersom andra – bättre – framföranden då inte kommer att återges korrekt.
I mina ögon är alltså alternativet "objektivt korrekt, men låter dåligt" en självmotsägelse, såvida jag inte spelar skivor med dålig musik.
niklasz skrev:Även om man utgår från att bra inspelningar används haltar alternativet "objektivt korrekt, men låter dåligt", om man tycker att levande musik är det som låter bäst.
Men det objektivt korrekta bygger ju enbart på mätningar. Om du personligen lyssnar till en live-spelning och sedan subjektivt uppfattar att denna bäst reproduceras i din anläggning då din anläggning inte mäter korrekt, givet att inspelningen är fulländad, så innebär det att korrekt mätning för dig inte ger det bästa ljudet.
Men visst är frågan hypotetiskt ställd. Det måste ju gå att hitta en sådan situation där det som inte mäter bäst subjektivt låter bättre. Jag antar att frågeställaren mer är ute efter det principiella i hur folk väljer att agera. Följa strömmen eller gå efter eget huvud
niklasz skrev:Om så vore fallet ja, men jag tror inte att ljudanläggningen kan skapa något vackrare än levande musik. Jag har i alla fall aldrig stött på något sådant.
niklasz skrev:
Den anläggning som kommer närmast det som utspelades vid inspelningstillfället är den jag helst vill ha, m a o den som kommer närmast ett objektivt återgivande.
niklasz skrev:Vem har för övrigt sagt att det objektivt korrekta enbart bygger på mätningar.
Jag väljer det som objektivt är korrekt! Oavsett hur det låter
Vad menas med ett objektivt återgivande? Antingen kan du genom att subjektivt lyssna välja vad som låter mest likt livespelningen. Eller så kan du göra mätningar vid livespelningen respektive vid reproduceringen via din anläggning och objektivt avgöra vad som mäter mest likt. Vilka andra alternativ menar du finns om du vill avgöra något objektivt utan att mäta
niklasz skrev:
Ett sätt att obektivt pröva vissa komponenter i återgivningskedjan är F/E-lyssning, vilket inte är en mätning.
Men det är lite av en definitionsfråga. Om en apparat inte återger det som spelades in så är det inte en objektivt bra återgivare. Då kan den inte heller mäta bra, såvida inte mätningarna är illa utförda eller ofullständiga.
Vår förmåga att välja vad som låter mest likt den inspelade händelsen är nog höggradigt subjektiv, främst därför att vi i de flesta fall inte var med vid inspelningstillfället, och även om vi var med krävs det troligen väldigt goda förutsättningar för att inte hörselminnets ofullkomligheter skall spela spratt.
rhenrics skrev:Jag är troligen den enda på detta forum som inte vet vad F/E lyssning innebär. Men om det är fråga om lyssning och inte mätning så kan det väl fortfarande inte handla om annat än subjektiva intryck?
Svante skrev:
Jovisst! Kan man höra skillnad (blint) så har man ju mätt med öronen. Objektivt!
Ranefjord skrev:Verkar som att subjektivistklubben får lite fler medlemmar nu?
rhenrics skrev:Svante skrev:
Jovisst! Kan man höra skillnad (blint) så har man ju mätt med öronen. Objektivt!
Beror väl på vad man menar med objektivitet. Objektivitet för mig är icke-personberoende. Om vissa hör skillnad och andra inte (även vid blindtest) så är det i allra högsta grad fortfarande subjektivt menar jag.
Svante skrev:Ja, distmätning kanske visar på en skillnad, men inte tonkurvemätning... Resultatet är alltså instrumentberoende. Olika distmätare kan ha olika mycket egendist, så vissa instrument kanske inte klarar att påvisa skillnader mellan förstärkare. Olika människor är olika duktiga på att höra skillnad så vissa kanske inte klarar att påvisa skillnader mellan högtalare.
Jag ser inte skillnaden...
Det objektiva är att man med blindtestet ser till att subjektiva intryck av status, finish, utseende, känsla, inte tillåts påverka omdömet. Dä MÄTER vi om det hörs med hjälp av ett exemplar av mätinstrumentet "öra". Mätinstrument kan vara olika bra, men förfarandet gör mätningen mer objektiv.
Alla är vi mätinstrument
rhenrics skrev:Skillnaden är att ett mekaniskt/elektriskt instrument går att kalibrera till godtycklig noggranhet. Det går inte med mätinstrumentet örat.
Margaux skrev:Jag väljer det som objektivt är korrekt! Oavsett hur det låter
Med tanke på att Faktsikt.se ständigt anklagas för att endast bestå av objektivister så är 2 av 18 anmärkningsvärt.
Detta är ju ett subjektivistforum!
Svante skrev:
Mja, ska jag spela djävulens advokat, så är det snarare så att man inte kan kalibrera mätinstrumenten till lyssningsintryck. Örat är oöverträffat som mätare av lyssningsintryck. Och det är ju det vi egentligen vill mäta, eller hur?
Örat må ha mer spridning än fina instrument från B&K, men de kan iaf mäta lyssningsintryck. Minst lika objektivt som mätinstrumenten.
Ranefjord skrev:Verkar som att subjektivistklubben får lite fler medlemmar nu?
rhenrics skrev:Om en mätning ska kunna kallas objektiv så måste det gå att upprepa mätningen och få samma reslutat varje gång. Mätresultatet får heller inte vara avhängigt mätinstrumentet, så länge instrumentet är rätt konstruerat, kalibrerat och mäter samma sak. Olika öron uppfyller inte dessa kriterier, utan varje öra mäter olika lyssningsintryck. Då kan mätresultaten heller aldrig kallas objektiva emedan de är unika för varje öra. Lyssningsintryck kan därmed aldrig vara något annat än subjektiva.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster