W201 skrev:Då tråden driftat iväg en smula från den ursprungliga frågan kommer detta inlägg kanske lite sent, men dock...
Att man lätt kan höra skillnad på olika slutstegs "baskvaliteter" med stora högtalare beror alltså inte på att dessa högtalare ställer högre krav på förstärkaren?
I stället är det att stora högtalare (med lägre dist osv...) tydligare låter förstärkarens kvaliteter eller brister komma fram?
Svårt att svara säkert och generellt på, men jag tror att det i varje fall ofta är på precis det sätt du beskriver det.
W201 skrev:Hmm. jo, men förstärkaren vet ju inte (och bryr sig inte) om verkningsgraden eller den ytstrålande ytan - den känner bara den återgenererade strömmen från talspolen?
Både sant och osant. Förstärkaren vet inte om verkningsgraden, men den
påverkas av verkningsgraden, i varje fall om det är en människa med hörsel som ställt in volymen.
Annars har du förstås helt rätt i att förstärkaren bara känner impedansen.
En sak som många som funderar runt de här sakerna, virrar bort sig runt, är att man tycker/känner att stor massa och hög kraftfaktor
borde ge hög EMK. EMK är ju hastighet gånger magnetisk flödestäthet i spalten gånger längden av tråden i spalten.
Men då missar man en sak vilket ger ett skalfel, nämligen att "insignalen" (om man vill utgå ifrån ett rationellt resonemang)
inte är membranets hastighet, utan snarare den signal som givit upphov till membranets hastighet.
Låt oss titta på två exempel:
1. Ett litet element, 6" t ex, som har en membranarea om 130 vm^2,
2. Ett större element med 520 cm^2 membranarea (12" schassiediameter gissningsvis).
För att ge elementen liknande beteende i en given låda (inklusive känslighet) kan vi kanske utgå ifrån att det mindre elementet har följande småsignalparametrar:
Mm = 12 gram
Re = 6 ohm
Bl = 6 N/A (Tm)
Dm = 1 Ns/m
Fs = 30 Hz
Om tolvtumselementet skall bete sig likadant kan vi vara säkra på att småsignalparametrarna måste ändas, nämligen till ungefär dessa (jag har inga beräkningshjälpmedel i närheten, så jag reserverar mig för felhuvudräkningar/tänk.):
Mm = 192 gram
Re = 6 ohm
Bl = 24 N/A (Tm)
Dm = 16 Ns/m
Fs = 30 Hz
Rätt stora skillnader onekligen. Om man inte är alldeles insatt i hur högtalare fungerar så kan man kanske tro att det där 12" stora elementet med den 4 ggr större motorstyrkan och 16 ggr högre rörliga massan måste ge mycket värre och mera svårhanterlig EMK, men så är det inte.
Bygger man dessa elementen är det lätt att undersöka, men faktum är att man kan föstå det utan att ha dem att mäta på. Som alltid inom fysiken är ju sambanden alldeles underbart enkla och logiska.
En enkelversion kommer här:
Om man kör in en musiksignal i det större elementet som ju har 4 ggr så stark motor så blir kraften kanske 4 ggr större (det vet vi ju egenligen säkert först när vi vet att impedansen blir exakt demsamma, kraften skapas ju av
strömmen och inte av spänningen, men vi kan ha det som ansats en så länge), och denna kraft kommer att behöva accelerera en 16 ggr större massa än i det mindre elementets membran+talspole...
Då kan man förmoda (om man tror på Newtons fysik som modell för sådana här enkla saker) att hastigheten som uppnås hos det större elementets membran blir 1/4 av vad den blir i det mindre elementets membran, eftersom 24/192 är en fjärdedel av 6/12.
Om resonemanget är rätt så långt kan man även sluta sig till att EMK kommer att vara (24/6)/((6/12)/24/192))
= 1 av vad den blir i det mindre elementet. Samma alltså!
Att sen även dämpningen måste öka, med 16 ggr närmare bestämt, för att nå ekvilibrium mellan elementen är lite överkurs, men det beror enkelt på att EMK-impedanstermerna genom en dubbel passage genom kraftfaktortransformeringen ger kvadratisk indikering ((24/6)^2 = 16).
W201 skrev:Ett stort (sub)baselement behöver ju inte heller per automatik ha hög verkningsgrad. (Även om potentialen är större i ett sådant.)
Stor motor (höjer verkningsgrad) kombinerat med stor massa (sänker verkningsgrad) och lång talspole (dito) ger ju ibland 15" och 18" basar med under 90 dB/Watt.
tja, ungefär. Det var ju en väldig förenkling det där, och sådana har en tendens att inte bli riktigt sanna...
W201 skrev:Det finns ju många betydligt mindre element som ligger i samma verkningsgrad, men som har kanske 5:e-delen rörlig massa.
Kompenseras det av minskad BL produkt o dyl?
Förenkling: Svar ja!
Men jag gillar inte förenklingar. Så jag svarar ungefär istället för ja.
W201 skrev:I så fall innebär det även att flera fördelar med multielementsubbasar faller. Personligen ser jag inga fördelar med detta. "Transientsnabbhet" "kontroll" och liknande har ju diskuterats i detta forum ett flertal gånger förut.)

Där hänger jag inte riktigt med längre. Jag kanske har missat något tidigare inlägg.
Jag tror jag kanske håller med dig, men multilement kan ju ha flera fördelar, andra än att det i grunden meningslösa attt dela upp ett stort element i flera små. En verklig potentiell fördel är att de olika elementen ju kan placeras på olika ställen i rummet, och det kan vara en
väldigt stor fördel när det gäller att exitera ståendevågorna i rummet lite mindre.
Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).