Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Har du ett litet rum med små högtalare eller ett stort med stora högtalare?
PerStromgren skrev:AndreasArvidsson skrev:Har du ett litet rum med små högtalare eller ett stort med stora högtalare?
Jag tycker att de flesta verkar bygga små rum med stora högtalare!
Komorok skrev:Det rum jag vill bygga kostar ca 1250000 kr plus hifi-anläggningen. Får jag en möjlighet att bygga det så blir det av.
NiklasF skrev:Komorok skrev:Det rum jag vill bygga kostar ca 1250000 kr plus hifi-anläggningen. Får jag en möjlighet att bygga det så blir det av.
Ditt lyssningsrum PLUS anläggning för drygt 1.2 miljoner, skall du guldplätera väggarna eller vad har du får planer egentligen?!
MichaelG skrev:Jag har nog en ganska prisvärd bioanläggning. Bilden är mycket bra och det låter bättre än det jag hört i någon hembiobutiks lyssningsrum. Det mesta är köpt begagnat, eller till specialpriser. Nypriset är mer än det dubbla totalt.
- 15.000 rumsanpassning (heltäckningsmatta o draperier)
- 20.000 projektor o duk
- 18.000 frontar
- 1.000wide front
- 800 surround
- 800 surround back
- 8.000 receiver
- 6.500 slutsteg
- 1.500 kablar, fötter, etc
Dvs c:a 71.600. (Oj - blev det så mycket!)
Komorok skrev:NiklasF skrev:Komorok skrev:Det rum jag vill bygga kostar ca 1250000 kr plus hifi-anläggningen. Får jag en möjlighet att bygga det så blir det av.
Ditt lyssningsrum PLUS anläggning för drygt 1.2 miljoner, skall du guldplätera väggarna eller vad har du får planer egentligen?!
Ett betongrum på ca 70m2 kostar mycket att bygga och inreda tyvärr. Kan jag inte bygga något liknande kan jag lika gärna bo kvar där jag bor. Allt eller inget är devisen i mitt liv.
robert293 skrev:Komorok skrev:NiklasF skrev:Komorok skrev:Det rum jag vill bygga kostar ca 1250000 kr plus hifi-anläggningen. Får jag en möjlighet att bygga det så blir det av.
Ett betongrum på ca 70m2 kostar mycket att bygga och inreda tyvärr. Kan jag inte bygga något liknande kan jag lika gärna bo kvar där jag bor. Allt eller inget är devisen i mitt liv.
Trodde det var en nolla fel först....du skojar inte alltså?....1.2 mille för rummet? det är ju för bövelen ett helt hus!
celef skrev:MichaelG skrev:Jag har nog en ganska prisvärd bioanläggning. Bilden är mycket bra och det låter bättre än det jag hört i någon hembiobutiks lyssningsrum. Det mesta är köpt begagnat, eller till specialpriser. Nypriset är mer än det dubbla totalt.
- 15.000 rumsanpassning (heltäckningsmatta o draperier)
- 20.000 projektor o duk
- 18.000 frontar
- 1.000wide front
- 800 surround
- 800 surround back
- 8.000 receiver
- 6.500 slutsteg
- 1.500 kablar, fötter, etc
Dvs c:a 71.600. (Oj - blev det så mycket!)
ja bilden är jäkligt viktig, hur ska man tänka här om man vill ha lite större, är det alltid projektor som gäller
celef skrev: ja bilden är jäkligt viktig, hur ska man tänka här om man vill ha lite större, är det alltid projektor som gäller
Chopha skrev:celef skrev: ja bilden är jäkligt viktig, hur ska man tänka här om man vill ha lite större, är det alltid projektor som gäller
Yes sir! Om inte 82" räcker http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=407849
Har satt några få dubbelskärmslösningar med sådana NEC-skärmar på jobbet.
Väldigt bra bild minst sagt
Ska du gå stort i bild ska du spana efter en så ljusstark (och självklart en i övrigt bra) projektor du kan hitta för pengarna och använda den i ett rum du kan mörklägga kolsvart. Helst med svarta väggar. Då blir det fint!
Fördelen som skärmar har i dagsläget är fortfarande att behålla bildens svärta och därmed färgdjup i rum som inte kan bli kolsvarta.

roggaro skrev:Gulp! är det bas/sängen nederst där Peter?
Komorok skrev:NiklasF skrev:Komorok skrev:Det rum jag vill bygga kostar ca 1250000 kr plus hifi-anläggningen. Får jag en möjlighet att bygga det så blir det av.
WhereNextColumbus skrev:Kan ju tycka att nivån läggs ganska högt... Jag menar, det bör vara fullt möjligt att göra någonting vettigt i ett litet rum för en skjorta och en halv iaf. Om man är villig att lägga ner tid. Bara för att man har ett rum att disponera behöver man ju inte se det som sitt "kall" och mala ner varenda öre i det för att få det helt perfekt, när man annars skulle nöja sig med mindre om det inte vore för det där lediga rummet. Hellre ett bioinrett mörkt rum med "samma" ljud som i vardagsrummet än bara vardagsrummet. Det är visserligen kul med ambitioner men det spårar lätt ur fort... Precis som när folk här ska dimensionera sina system i allmänhet;)
Komorok skrev:Jättekul att slänga pengar på grejor som måste bytas ut. Nej, jag tycker ditt förra forsla vår vettigt. Mindre än så är inte meningsfullt. Då kan det kvitta.
_Fredrik_ skrev:Bioanläggningar för runt 300:- där centern är mindre än frontarna låter som en väldigt dyr kompromiss. Sen förstår jag inte hur man kan satsa på Ino med sitt "snälla" lite tillbakadragna mellanregister när det bara är för bio? Filmer är liksom redan kompenserade i sin ljudmix för högtalare med mycket energi i register där Ino är återhållna. Jag har faktiskt jämfört. Fast jag förstår förstås att man vill lyssna på musik också, men då är det ju ingen dedikerad bio. Tycker annars Ino är sjukt bra till musik, men filmljud är det verkligen ingen höjdare. (Har Ino själv)
Bubben skrev:Jag hade långa diskussioner med projekterare för mitt rum hur mycket man egentligen behöver spendera.
Jag hade tanken att mer än en kvarts miljon vill jag inte lägga, och fick ganska omedelbart svaret att det är inte möjligt för min rumsstorlek (ca 30 kvm), de åtgärder som behövdes, och de grundkrav jag hade.
Envis som jag är bestämde jag mig för att visa att det visst skulle gå att bygga "billigt", vilket det visade sig att det inte alls gjorde.
I de exempel som har radats upp här så missas det mycket saker tycker jag. 15k för akustik och konsultation låter väldigt billigt. Bara min matta gick på 15k inkl inläggning, och jag fick ändå ett ganska bra pris på den.
Sedan kanske man ska ha någonstans att sitta i rummet också?
Jag tror mina kostnader såg ut ungefär så här, jag kan minnas lite fel pga att jag försöker förtränga hur dyrt det blev:
Akustiker 6000
Tak-konstruktion 7000
Regelkonstruktioner runt väggarna 5000
Isolering 2000
Textiler 3000
Stålkonstruktioner framför surroundhögtalare 5000
Diffusor/helmholtz i ek 7000
Heltäckningsmatta 15000
Ljudklassad dörr inkl beklädnad 6000
Möbler 45000
Ljudtransparant duk 25000
Projektor 25000
Reciver 15000
Slutsteg 18000
Center 11000
Bakhögtalare 28000
Bassystem inkl delningsfilter och slutsteg 35000
Mediauppspelare (TV-mottagare, musikspelare, server osv) 15000
Belysning 8000
Styrutrustning inkl installation/programmering 40000
Ventilation 4000
Elinstallation 2000
Fronthögtalare 28000
+en massa småsaker som spik, skruv, spackel, beslag, osv
Totalt ca 350000
Varav högtalare och slutsteg/receiver står för ca 150000.
Jag gjorde allt arbete själv, förutom programmering av styrsystemet och limning av heltäckningsmattan. Så jag anser nog att jag pressade gränserna för vad som var möjligt för den här pengen. Styrsystemet hade kunnat kosta cirka hälften om jag hade åtagit mig en större del själv iofs.
Nattlorden skrev:Fast det faller kanske redan på trådrubriken - är det en dedikerad hemmabio om du nyttjar existerande tvåkanslssystem? Ja, om du tänker fortsätta använda det som sådant i fortsättningen också, dvs.
Callisto skrev:Nattlorden skrev:Fast det faller kanske redan på trådrubriken - är det en dedikerad hemmabio om du nyttjar existerande tvåkanslssystem? Ja, om du tänker fortsätta använda det som sådant i fortsättningen också, dvs.
Menar du att peoples bygger ett dedikerat åt bio och åt hifi? Tror de flesta bygger ett rum för bägge ändamålen.
Nattlorden skrev:Callisto skrev:Nattlorden skrev:Fast det faller kanske redan på trådrubriken - är det en dedikerad hemmabio om du nyttjar existerande tvåkanslssystem? Ja, om du tänker fortsätta använda det som sådant i fortsättningen också, dvs.
Menar du att peoples bygger ett dedikerat åt bio och åt hifi? Tror de flesta bygger ett rum för bägge ändamålen.
Ja, det är det 'dedikerat' betyder. Vigt åt. Ämnat för.
Frågan gällde inte vad de flesta gör, utan vad ett dedikerat hemmabiorum kostar.
Callisto skrev:Ett dedikerat biorum utesluter inte att det även är dedikerat för hifi lyssning
Callisto skrev:Ett dedikerat biorum utesluter inte att det även är dedikerat för hifi lyssning
AndreasArvidsson skrev:Callisto skrev:Ett dedikerat biorum utesluter inte att det även är dedikerat för hifi lyssning
Absolut inte. Bio bör vara HiFi annars kan det kvitta med ett "dedikerat" rum för mig.
Nattlorden skrev:Callisto skrev:Ett dedikerat biorum utesluter inte att det även är dedikerat för hifi lyssning
Vill nog anse att det bör klassas som ett dedikerat bio/hifirum då. Vilket nog det jag bygger sorterar in under snarare än dedikerad bio, trots att jag har en 2-kanalsanläggning också, för nog kommer det att lyssnas på en och annan snutt musik där ockå. Däremot kommer det INTE att tittas på tv i.
Callisto skrev:Var kommer du att lyssna på musik annars? Har du dubbla uppsättningar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster