Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Har du ett litet rum med små högtalare eller ett stort med stora högtalare?
PerStromgren skrev:AndreasArvidsson skrev:Har du ett litet rum med små högtalare eller ett stort med stora högtalare?
Jag tycker att de flesta verkar bygga små rum med stora högtalare!
Komorok skrev:Det rum jag vill bygga kostar ca 1250000 kr plus hifi-anläggningen. Får jag en möjlighet att bygga det så blir det av.
NiklasF skrev:Komorok skrev:Det rum jag vill bygga kostar ca 1250000 kr plus hifi-anläggningen. Får jag en möjlighet att bygga det så blir det av.
Ditt lyssningsrum PLUS anläggning för drygt 1.2 miljoner, skall du guldplätera väggarna eller vad har du får planer egentligen?!
MichaelG skrev:Jag har nog en ganska prisvärd bioanläggning. Bilden är mycket bra och det låter bättre än det jag hört i någon hembiobutiks lyssningsrum. Det mesta är köpt begagnat, eller till specialpriser. Nypriset är mer än det dubbla totalt.
- 15.000 rumsanpassning (heltäckningsmatta o draperier)
- 20.000 projektor o duk
- 18.000 frontar
- 1.000wide front
- 800 surround
- 800 surround back
- 8.000 receiver
- 6.500 slutsteg
- 1.500 kablar, fötter, etc
Dvs c:a 71.600. (Oj - blev det så mycket!)
Komorok skrev:NiklasF skrev:Komorok skrev:Det rum jag vill bygga kostar ca 1250000 kr plus hifi-anläggningen. Får jag en möjlighet att bygga det så blir det av.
Ditt lyssningsrum PLUS anläggning för drygt 1.2 miljoner, skall du guldplätera väggarna eller vad har du får planer egentligen?!
Ett betongrum på ca 70m2 kostar mycket att bygga och inreda tyvärr. Kan jag inte bygga något liknande kan jag lika gärna bo kvar där jag bor. Allt eller inget är devisen i mitt liv.
robert293 skrev:Komorok skrev:NiklasF skrev:Komorok skrev:Det rum jag vill bygga kostar ca 1250000 kr plus hifi-anläggningen. Får jag en möjlighet att bygga det så blir det av.
Ett betongrum på ca 70m2 kostar mycket att bygga och inreda tyvärr. Kan jag inte bygga något liknande kan jag lika gärna bo kvar där jag bor. Allt eller inget är devisen i mitt liv.
Trodde det var en nolla fel först....du skojar inte alltså?....1.2 mille för rummet? det är ju för bövelen ett helt hus!
celef skrev:MichaelG skrev:Jag har nog en ganska prisvärd bioanläggning. Bilden är mycket bra och det låter bättre än det jag hört i någon hembiobutiks lyssningsrum. Det mesta är köpt begagnat, eller till specialpriser. Nypriset är mer än det dubbla totalt.
- 15.000 rumsanpassning (heltäckningsmatta o draperier)
- 20.000 projektor o duk
- 18.000 frontar
- 1.000wide front
- 800 surround
- 800 surround back
- 8.000 receiver
- 6.500 slutsteg
- 1.500 kablar, fötter, etc
Dvs c:a 71.600. (Oj - blev det så mycket!)
ja bilden är jäkligt viktig, hur ska man tänka här om man vill ha lite större, är det alltid projektor som gäller
celef skrev: ja bilden är jäkligt viktig, hur ska man tänka här om man vill ha lite större, är det alltid projektor som gäller
Chopha skrev:celef skrev: ja bilden är jäkligt viktig, hur ska man tänka här om man vill ha lite större, är det alltid projektor som gäller
Yes sir! Om inte 82" räcker http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=407849
Har satt några få dubbelskärmslösningar med sådana NEC-skärmar på jobbet.
Väldigt bra bild minst sagt
Ska du gå stort i bild ska du spana efter en så ljusstark (och självklart en i övrigt bra) projektor du kan hitta för pengarna och använda den i ett rum du kan mörklägga kolsvart. Helst med svarta väggar. Då blir det fint!
Fördelen som skärmar har i dagsläget är fortfarande att behålla bildens svärta och därmed färgdjup i rum som inte kan bli kolsvarta.

roggaro skrev:Gulp! är det bas/sängen nederst där Peter?
Komorok skrev:NiklasF skrev:Komorok skrev:Det rum jag vill bygga kostar ca 1250000 kr plus hifi-anläggningen. Får jag en möjlighet att bygga det så blir det av.
WhereNextColumbus skrev:Kan ju tycka att nivån läggs ganska högt... Jag menar, det bör vara fullt möjligt att göra någonting vettigt i ett litet rum för en skjorta och en halv iaf. Om man är villig att lägga ner tid. Bara för att man har ett rum att disponera behöver man ju inte se det som sitt "kall" och mala ner varenda öre i det för att få det helt perfekt, när man annars skulle nöja sig med mindre om det inte vore för det där lediga rummet. Hellre ett bioinrett mörkt rum med "samma" ljud som i vardagsrummet än bara vardagsrummet. Det är visserligen kul med ambitioner men det spårar lätt ur fort... Precis som när folk här ska dimensionera sina system i allmänhet;)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster