Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Var det inte elementen som bottnade då?
AndreasArvidsson skrev:Spela om scenen och titta på baselementet är mitt tips. Det finns en risk att du bottnade denna.
Börja på lägre volym och öka så du inte skadar något.

genstruktur skrev:AndreasArvidsson skrev:Spela om scenen och titta på baselementet är mitt tips. Det finns en risk att du bottnade denna.
Börja på lägre volym och öka så du inte skadar något.
Det går inte, sitter ett tyg över som man inte få av. Du tror det vara basen alltså? Sänkte jag 5db på recivern lät det bra.
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:AndreasArvidsson skrev:Spela om scenen och titta på baselementet är mitt tips. Det finns en risk att du bottnade denna.
Börja på lägre volym och öka så du inte skadar något.
Det går inte, sitter ett tyg över som man inte få av. Du tror det vara basen alltså? Sänkte jag 5db på recivern lät det bra.
Ah va synd.
Beskrivningen av det "ploppande" ljudet något som jag förknippar med ploppande element. Just de scener som du beskriver är ju scener med mycket bas.
Har du några tonkontroller på förstärkaren? Isf kan du testa att sänka basen och spela om scenen igen.
genstruktur skrev:Det känns och ser i alla fall ut som man inte få av det. I eldvrålsscenen lät det " tock tock tock"
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Det känns och ser i alla fall ut som man inte få av det. I eldvrålsscenen lät det " tock tock tock"
Läs manualen?
Nu har jag ju inte hört hur det låter, men på din beskrivning så låter det som ett bottnande element.
genstruktur skrev:Står inget om det i den. Det är bara typ max 1mm mellan tyget och baffeln och inget att ta tag i så jag tror nog inte att det går att få av.
Hmm kanske är så enkelt.
När man blivit av med de fula modern så vill man bara höja och höja för det låter så bra, och då orkar tillslut inte en golvare med till film?
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Står inget om det i den. Det är bara typ max 1mm mellan tyget och baffeln och inget att ta tag i så jag tror nog inte att det går att få av.
Hmm kanske är så enkelt.
När man blivit av med de fula modern så vill man bara höja och höja för det låter så bra, och då orkar tillslut inte en golvare med till film?
Möjligt att det inte går.
Ja ju renare ljud, dvd ju mindre resonanser och ju mindre dist, desto mer vill man ju höja.
Hehe jag tycker inte att vanliga fullregisterhögtalare duger till film. Nu har väl du iof fullregistare modell kapablare(finns ju dock större, allt är relativt), men för filmer med mycket infrabas som nyare hollywood actionfilmer har så räcker det inte med mina preferenser.
Hade jag klarat mig utan så hade jag inte haft 4st stora och fula basar i vardagsrummet
genstruktur skrev:Jo alltså efter jag skaffade antimoden så har nog volymen åkt upp 10db på recivern till både film och musik. Hade gärna spelat högre ändå, till musik är det väl grannarna som jag tänker på, och till film så bottnade elementen tydligen.
Nej det är jag väl fullt medveten om, trodde dock kanske mest att begränsningen skulle ligga i att man inte hörde så mycket bas eller fick så mycket tryck, inte att elementen skulle bottna.
Jag vill egentligen också ha fyra stora basar.
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Jo alltså efter jag skaffade antimoden så har nog volymen åkt upp 10db på recivern till både film och musik. Hade gärna spelat högre ändå, till musik är det väl grannarna som jag tänker på, och till film så bottnade elementen tydligen.
Nej det är jag väl fullt medveten om, trodde dock kanske mest att begränsningen skulle ligga i att man inte hörde så mycket bas eller fick så mycket tryck, inte att elementen skulle bottna.
Jag vill egentligen också ha fyra stora basar.
Hehe känner igen det där.
Vill påpeka att jag inte vet om det är elementen som bottnar. Det är bara en teori. Det kan vara andra saker också, men att elementen bottnar är det som jag skulle gissa på.
Mitt tips är att bekräfta detta först innan du felsöker vidare. Om du nu inte kan se elementen så blir dock detta mycket svårare.
Väldigt förenklat så kan man säga att det blir både och.
Att den undra gränsfrekvensen är lite högre än önskat hade jag kunnat leva med. Det var pga bottnade element som jag skaffade mina nuvarande basar. Jag kunde inte slappna av under filmer för rädslan att det helt plötsligt skulle komma en scen som hade sönder något.
Hehe bara å bygga
genstruktur skrev:Har inte varit med om samma fenomen och missljud vid musik än, men det kanske är för att det inte finns sådan information i den musiken som jag lyssnar på, som det gjorde i de här två filmerna? Sen är väl dynamiken högre till film också antar jag. Lågmält prat till stora explosioner?
Något tips på felsökande? Får väl nöja mig med -15db på recivern till film, har alltid funkat innan. Fick för mig att höja lite mer idag.
Nej det är inget kul att sitta som på nålar när man ser film. Här är det väl främst platsbrist. Skulle vara om man hade en mindre tv-bänk och satte var sin sub innanför varje front då kanske. Tanken har slagit en förr så att säga, lite orolig bara att det inte blir bra så snäv placeringsmöjlighet. Har därför avvaktat än så länge till flytt och mer plats.
Kanske får slå på infrafiltret i antimoden ändå till film? Hjälper det tror du? Kan ju ställa det på 20hz, men högtalaren spelar knappt något så långt ner ändå, kan det verkligen hjälpa?
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Har inte varit med om samma fenomen och missljud vid musik än, men det kanske är för att det inte finns sådan information i den musiken som jag lyssnar på, som det gjorde i de här två filmerna? Sen är väl dynamiken högre till film också antar jag. Lågmält prat till stora explosioner?
Något tips på felsökande? Får väl nöja mig med -15db på recivern till film, har alltid funkat innan. Fick för mig att höja lite mer idag.
Nej det är inget kul att sitta som på nålar när man ser film. Här är det väl främst platsbrist. Skulle vara om man hade en mindre tv-bänk och satte var sin sub innanför varje front då kanske. Tanken har slagit en förr så att säga, lite orolig bara att det inte blir bra så snäv placeringsmöjlighet. Har därför avvaktat än så länge till flytt och mer plats.
Kanske får slå på infrafiltret i antimoden ändå till film? Hjälper det tror du? Kan ju ställa det på 20hz, men högtalaren spelar knappt något så långt ner ändå, kan det verkligen hjälpa?
Ja ungefär så.
Om du inte kan ta bort nätet. Går det att se genom? Om du lyser med en stark lampa tex? Eller kan du känna elementet genom?
Just slaglängd är ju lättast att kontrollera visuellt.
Alternativen med basar inbyggt i bänken är väl en ganska snygg och plasteffektiv lösning.
Kan man använda antimoden för att ta bort de djupaste frekvenserna kanske?
Vad gör infrafiltret?
Vad har du för antimode och hur är den kopplad?
genstruktur skrev:Det är högst osannolikt att det går att ta bort. Finns liksom inget att ta tag i eller så, sluter helt tätt mot baffeln. Det går att trycka in tyget, det har jag provat, men jag är lite rädd för att jag slappar till tyget för mycket om man är där och trycker för mycket.
Lyste med ficklampa, såg ej igenom. Man kan dock känns konen om man trycker in tyget långt.
Infrafiltret skall ta bort det under som man sätter det på. Finns 10, 15, 20hz att välja på. Men högtalaren spelar ändå inte så långt ner, hjälper det ändå?
Jag har Antimode 2.0 dualcore. Den är kopplad via preout på recivern till antimode, sen till slusteg, sen till frontar.
Bygga in i bänk, du menar helt inbyggda eller två basar som man bara placerar i en bänk? Är rädd att det inte låter så bra när man bara har placeringsmöjlighet för basarna i bänken, snävt att justera för bästa ljud tänker jag?
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Det är högst osannolikt att det går att ta bort. Finns liksom inget att ta tag i eller så, sluter helt tätt mot baffeln. Det går att trycka in tyget, det har jag provat, men jag är lite rädd för att jag slappar till tyget för mycket om man är där och trycker för mycket.
Lyste med ficklampa, såg ej igenom. Man kan dock känns konen om man trycker in tyget långt.
Infrafiltret skall ta bort det under som man sätter det på. Finns 10, 15, 20hz att välja på. Men högtalaren spelar ändå inte så långt ner, hjälper det ändå?
Jag har Antimode 2.0 dualcore. Den är kopplad via preout på recivern till antimode, sen till slusteg, sen till frontar.
Bygga in i bänk, du menar helt inbyggda eller två basar som man bara placerar i en bänk? Är rädd att det inte låter så bra när man bara har placeringsmöjlighet för basarna i bänken, snävt att justera för bästa ljud tänker jag?
Ok, men låt det vara. Vi vill inte förstöra något.
Ah ok så det är ett högpassfilter helt enkelt. Ställ det på 20Hz och spela om scenen igen.
Ja det kommer hjälpa. Bara för att din högtalare inte producerar ljud hörbart i detta område betyder inte att den inte kommer försöka iaf. Elementet rör sig med den frekvens som den matas med. Dvs om du kopplar in en signalgenerator och spelar en 1Hz sinus så kommer baselementet att röra sig med frekvensen 1Hz. Att det inte hörs något är en helt annan femma.
Så sätt du på infrafiltret vid 20Hz så kan det mycket väl lösa dina problem.
OBS Var nu verkligen säger på att infrafiltret skär bort all under 20Hz så det inte förstärker för då riskerar du att sabba dina fina högtalare och det vill vi ju inte
Ok skall kolla upp den antimoden.
Jag tänkte mer att basarna är en del av bänken, men alla alternativ som fungerar är ju bra.
genstruktur skrev:Okej, då borde det kunna hjälpa ändå. Får prova imorgon. Men, ja, om man spelar om scenen på samma volym som när ploppandet kom, och missljudet kommer igen. Hur farligt är det att testa så att säga?
Från manualen:
The Infrasonic filter tool is a quick way to apply a subsonic highpass filter that filters
out the signals below the audible band. The motivation behind an Infrasonic filter is to
protect the woofer cones and to eliminate the effect of infrasonic harmonics and/or
inter-modulation distortion. It is recommended to use an infrasonic filter whenever
excessive house curve or low frequency boosting parametric equalizers are applied.
The controls of the infrasonic filter are:
✔ Frequency: The frequencies below this threshold are attenuated.
✔ Enabled: Enables or disables the infrasonic filter.
Use the arrow buttons on the remote controller to change the parameters. Press the
OK button to store settings or the BACK button to cancel.
Note: You can also design a custom infrasonic filter with the Lowpass/Highpass tool,
which gives more control over the parameters (see High/Lowpass filters section
Angående sub i bänk: Du menar en sådan där som jag sett byggas på fatiskt. Att suben verkligen sitter fast i bänken. Eh ja du, mina snickerikunskaper är inte de bästa kan jag säga.
AndreasArvidsson skrev:Läser antimode manualen nu. Hur har du din inställd. För platt kurva eller med house curve?
Har du house curve på så slå av denna och testa igen.
Samma sak med tilt curve.
Infrasonic filtret är precis vad du vill ha. Testa med denna
Vill du skära ännu högre så kan du ju stänga av infrasonic filtret och använda ett high pass filter istället. Infrasonic filtret är ju ett high pass filter fast med mindre inställningar. Går du inte under high pass så kan du ställa frekvenser friare.
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Okej, då borde det kunna hjälpa ändå. Får prova imorgon. Men, ja, om man spelar om scenen på samma volym som när ploppandet kom, och missljudet kommer igen. Hur farligt är det att testa så att säga?
Från manualen:
The Infrasonic filter tool is a quick way to apply a subsonic highpass filter that filters
out the signals below the audible band. The motivation behind an Infrasonic filter is to
protect the woofer cones and to eliminate the effect of infrasonic harmonics and/or
inter-modulation distortion. It is recommended to use an infrasonic filter whenever
excessive house curve or low frequency boosting parametric equalizers are applied.
The controls of the infrasonic filter are:
✔ Frequency: The frequencies below this threshold are attenuated.
✔ Enabled: Enables or disables the infrasonic filter.
Use the arrow buttons on the remote controller to change the parameters. Press the
OK button to store settings or the BACK button to cancel.
Note: You can also design a custom infrasonic filter with the Lowpass/Highpass tool,
which gives more control over the parameters (see High/Lowpass filters section
Angående sub i bänk: Du menar en sådan där som jag sett byggas på fatiskt. Att suben verkligen sitter fast i bänken. Eh ja du, mina snickerikunskaper är inte de bästa kan jag säga.
Oj det vågar jag inte säga då jag inte hört det själv. Teoretiskt så kan det självklart skada, men med infrasonic filtret på så borde de bottna mindre så jag tror(observera tror) inte att det bör vara någon fara.
Mitt tips är att börja på lägre volymer och höj försiktigt.
Ja det är korrekt det filtret.
Hehe ja precis. En annan lösning är att man har en skiva liggandes uppe på basarna. Då behöver man inte bygga ihop något.
genstruktur skrev:Har ingen housecurve eller boost på alls. Tyckte det lät sämre till musik speciellt, lär väl vara att mina element får arbeta hårdare så det blir mer dist. Så jag kör allt sådant av nu för tiden, helt flat så att säga. Ingen tilt curve.
Hade på infrafilter i början men tyckte nog att man kunde höra det till musik i alla fall, det lät sämre. Så jag stängde av det. Men kan köra en profil till film med det på!
High passfilter har jag inte labbat med faktiskt. Skall prova infrafiltret i morgon med samma scen, funkar inte det får jag väl prova med high pass.
FÖrresten, tack för hjälpen!
genstruktur skrev:mmm får höja lite successivt imorgon och prova hur det verkar.
Det där med skiva har jag funderat på. En bänk som är 1m bred typ med 6 fack så jag får plats med elektroniken. Sen en längre skiva på som basarna står under, eller nåt. Sen skall det blir snyggt bara då. Då hade jag fått plats på samma yta som nu.
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Har ingen housecurve eller boost på alls. Tyckte det lät sämre till musik speciellt, lär väl vara att mina element får arbeta hårdare så det blir mer dist. Så jag kör allt sådant av nu för tiden, helt flat så att säga. Ingen tilt curve.
Hade på infrafilter i början men tyckte nog att man kunde höra det till musik i alla fall, det lät sämre. Så jag stängde av det. Men kan köra en profil till film med det på!
High passfilter har jag inte labbat med faktiskt. Skall prova infrafiltret i morgon med samma scen, funkar inte det får jag väl prova med high pass.
FÖrresten, tack för hjälpen!
Ok då är det inget problem där.
En HP vid 20Hz kan absolut höras. Speciellt om avrullningen är flack.
Du kan testa ett HP-filter vid 20Hz med högre branthet.
Varsegod. Hoppas bara det löser sig för dig. Problem är så tråkigt. Tar tid från att lyssna på musik och se på film
genstruktur skrev:Jo det verkade vara fler som hävdade att det kunde höras, så helt fel ute var jag inte. Hmm, jag skall prova lite imorgon och återkomma. Så kanske jag skall kolla lite på det där med hpfiltret också, kanske kan behöva lite råd om vad jag skall pilla in för värden.
Jag testar runt och återkommer! Nu börjar det bli dags att sova, så man orkar upp till kneget imrogon.
Tack så hemskt mycket för hjälpen igen.
genstruktur skrev:Hann med lite pillande ändå, svårt att gå och lägga sig.
4.4 High/Lowpass filters
The Anti-Mode 2.0 Dual Core features fully customizable highpass and lowpass filters.
These filters can be used to control the pass-band of the speaker or subwoofer. For
example, with a custom lowpass, it is easy to implement a more precise digital crossover
filter for a subwoofer. A custom highpass filter can be used to attenuate lower
frequencies and thus prevent them from reaching the main speakers.
To design a custom lowpass or highpass filter, navigate into the Highpass/lowpass
section of the Settings menu. Note that you can design two independent filters by
selecting a different filter slot (use the LEFT/RIGHT arrow buttons to highlight a slot
and press the OK button to accept).
This allows you to design extremely steep lowpass or highpass filters, for example
duplicating a maximally steep filter results in 48 dB / octave slope.
The controls of the high/lowpass filter tool are:
✔ Frequency: the cut-off frequency of the filter, at which point the signal is
attenuated exactly 6 dB. Activate with the blue-coded button, adjust with the
LEFT/RIGHT arrow buttons (coarse) and UP/DOWN (fine).
✔ Slope: the steepness of the filter (6, 12, 18, or 24 dB / octave). Cycle with the
orange-coded button.
✔ Settings: open the settings submenu.
Settings submenu:
✔ Channel: selects the filter to apply to both channels, or just left or right channel.
Use the LEFT/RIGHT arrow buttons to change the selection.
✔ Type: selects the filter type: highpass or lowpass. Use the LEFT/RIGHT arrow
buttons to change the selection.
✔ On/off: enables or disables the filter. Use the LEFT/RIGHT arrow buttons to enable
or disable.
Gjorde två högpassfilter på de två slotarna a`20hz (cut off) med 24db/oktav slope, vilket jag förstod skulle bli samma som ett högpassfilter på 20hz (cut off) 48db/oktav slope. Det blir väl brant och bra? När det är brant påverkas väl mindre ovanför 20hz?
Det är möjligt att det här är exakt det som infrafiltret gör, men 48db/oktav slope verkade vara det mesta man kunde ställa in i antiomden manuellt så jag tänker att det kanske är bäst, möjligheten att det förinställda infrafiltret är mindre flackt finns alltid.
Skall utvärdera scenerna imorgon när inte sambo och grannar sover! God natt
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Hann med lite pillande ändå, svårt att gå och lägga sig.
4.4 High/Lowpass filters
The Anti-Mode 2.0 Dual Core features fully customizable highpass and lowpass filters.
These filters can be used to control the pass-band of the speaker or subwoofer. For
example, with a custom lowpass, it is easy to implement a more precise digital crossover
filter for a subwoofer. A custom highpass filter can be used to attenuate lower
frequencies and thus prevent them from reaching the main speakers.
To design a custom lowpass or highpass filter, navigate into the Highpass/lowpass
section of the Settings menu. Note that you can design two independent filters by
selecting a different filter slot (use the LEFT/RIGHT arrow buttons to highlight a slot
and press the OK button to accept).
This allows you to design extremely steep lowpass or highpass filters, for example
duplicating a maximally steep filter results in 48 dB / octave slope.
The controls of the high/lowpass filter tool are:
✔ Frequency: the cut-off frequency of the filter, at which point the signal is
attenuated exactly 6 dB. Activate with the blue-coded button, adjust with the
LEFT/RIGHT arrow buttons (coarse) and UP/DOWN (fine).
✔ Slope: the steepness of the filter (6, 12, 18, or 24 dB / octave). Cycle with the
orange-coded button.
✔ Settings: open the settings submenu.
Settings submenu:
✔ Channel: selects the filter to apply to both channels, or just left or right channel.
Use the LEFT/RIGHT arrow buttons to change the selection.
✔ Type: selects the filter type: highpass or lowpass. Use the LEFT/RIGHT arrow
buttons to change the selection.
✔ On/off: enables or disables the filter. Use the LEFT/RIGHT arrow buttons to enable
or disable.
Gjorde två högpassfilter på de två slotarna a`20hz (cut off) med 24db/oktav slope, vilket jag förstod skulle bli samma som ett högpassfilter på 20hz (cut off) 48db/oktav slope. Det blir väl brant och bra? När det är brant påverkas väl mindre ovanför 20hz?
Det är möjligt att det här är exakt det som infrafiltret gör, men 48db/oktav slope verkade vara det mesta man kunde ställa in i antiomden manuellt så jag tänker att det kanske är bäst, möjligheten att det förinställda infrafiltret är mindre flackt finns alltid.
Skall utvärdera scenerna imorgon när inte sambo och grannar sover! God natt
Heh jag vet hur det är.
Vad antimoden gör när du lägger två identiska filter på varandra vet jag ej.
Ser du någon grafisk represenation av kurvan? Isf kan du slå av den ena och jämföra.
Exakt vad det fördefinierade infrasonic filtret gör vet vi inte riktigt, men den är kanske flackare.
Samma här. Ingen grafisk represenation?
Haha ja gör för guds skull inte det nu. Folk blir lätt arga då
Natti igen.
bakerman22 skrev:Tycker att det ser ut att vara ungefär samma konstruktion som på Infinity Kappa sub. Dvs en MDF-ram med spänt tyg över. I så fall är det en riktigt snug fit i hålet på högtalaren, fast det går att få bort högtalarskyddet.
Min första tanke var också bottnande baselement.
Helmut skrev:Har råkat ut för samma problem men i mitt fall låg felet i min bokhylla och parkettgolvet med ett 5 cm tjockt lager sand under. Flyttade BL spelaren till en mer jordbävningssäker bänk för att spelaren skulle stå stadigare och inte börja vibrera med i bastonerna.
JB skrev:Problemet med dom flesta golvhögtalarna är väl att dom är avstämda vid discobasfrekvensen, dvs vid 35-40 hz så dom får den där puckeln i mid-basen som majoriteten av befolkningen gillar vid musiklyssning (även jag själv får jag väl erkänna), så använder man dom till film så bottnar dom ganska lätt vid lågfrekventa explosioner.
Själv byggde jag egna golvare med en Seas CA22RNY 8" bas/mid i varje låda som jag byggde för att enbart använda till filmtittning (har och behöver ingen sub) så jag stämde av lådorna vid 25 hz, så det går att dra på bra högt när man ser på film utan att dom bottnar (har faktiskt aldrig lyckats bottna dom)
genstruktur skrev:Oh fan, ja så kanske det är. Själv har jag ingen aning. Synd om det är så.
genstruktur skrev:bakerman22 skrev:Tycker att det ser ut att vara ungefär samma konstruktion som på Infinity Kappa sub. Dvs en MDF-ram med spänt tyg över. I så fall är det en riktigt snug fit i hålet på högtalaren, fast det går att få bort högtalarskyddet.
Min första tanke var också bottnande baselement.
Jaha, hur är det meningen att man skall få loss skiten då, bända med kniv?![]()
Vågar inte pilla för mycket direkt på måfå, och råka förstöra något eller dra en kniv i elementet eller något.

AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Oh fan, ja så kanske det är. Själv har jag ingen aning. Synd om det är så.
Ja för basreflexlådor så ökar man kapaciteten(minskar slaglängdsbehovet) runt avstämningen med nackdelen att man sänker kapaciteten(ökar slaglängdsbehovet) ganska extremt under avstämningsfrekvensen.
Resultatet blir att om du spelar frekvenser som ligger en bit under avstämningen så kan du lätt bottna elementet.
Många fullregisterhögtalare är avstämda tämligen högt vilket fungerar bra för den mesta musiken, men med material med riktig djupbas ner i infraregistret som tex moderna hollywood storfilmer har så blir det lätt problematiskt.
Detta avhjälpes effektivt med basar. Det finns ju ändå en LFE(.1) kanal av en anledning. Att spela denna på frontarna kanske inte frontarna klarar helt enkelt.
Rydberg skrev:genstruktur skrev:bakerman22 skrev:Tycker att det ser ut att vara ungefär samma konstruktion som på Infinity Kappa sub. Dvs en MDF-ram med spänt tyg över. I så fall är det en riktigt snug fit i hålet på högtalaren, fast det går att få bort högtalarskyddet.
Min första tanke var också bottnande baselement.
Jaha, hur är det meningen att man skall få loss skiten då, bända med kniv?![]()
Vågar inte pilla för mycket direkt på måfå, och råka förstöra något eller dra en kniv i elementet eller något.
Jag har sett en bild på VA Strauss utan skyddet. Det är fäst med ett nedfräst spår och sedan antagligen bara dittryckt. Försök bända försiktigt med en kniv eller skruvmejsel så poppar det säkert ut.
Edit: Letade igenom mina gamla Highfidelity-tidningar och fann ett test av VA Mahler. Ser ut såhär:
genstruktur skrev:Intressant, för en icke kunnig!
Hur vet man var högtalaren är avstämd? Är det samma som -3db?
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Intressant, för en icke kunnig!
Hur vet man var högtalaren är avstämd? Är det samma som -3db?
Nej det är det inte. Lådans avstämning är basreflexportens area relativt portens längd och lådan/kavitetens volym.
Denna kommer ligga en liten bit ovanför högtalarens -3dB nivå.
Om du mäter akustiskt på en högtalare i frifält så kan du så klart estimera var avstämningen ligger, men bäst är att elektriskt mäta impedansen för att få ett korrekt resultat.
genstruktur skrev:Aha, ok ok, mhmm. Här lär man sig grejer!![]()
Låter i alla fall som något jag inte klarar av att ta reda på.
Enligt en rescension av Stereophile så låg -3db på 27hz för mina högtalare. När jag gör mätningar med antimoden och Tombestone så är det nästan rakt ner till 22-23hz, där det faller av brant. Är det rumssstödet som gör att de hänger med ner till 22-23hz?
Tänker jag rätt att man skall applicera ett brant filter vid låt säga 20hz? Att det är mindre över frekvensen man väljer som påverkas med ett brant filter, och därmed torde det låta bättre? Såg i alla fall ut så i presentationen på Antimoden, valde jag -6db/oktav så började det rulla av redan vid 30-40hz (eller om det var ännu högre upp), valde jag 24db/oktav började avrullningen vid 23hz kanske, om jag satte frekvensen till 20hz.
JonasW skrev:Rumsstödet hjälper dina frontar lite djupare ned än de skulle mätt i frifält.
Men om de faller brant redan vid 23Hz så gör ju ett högpass vid 20Hz nytta, men inte som det hade gjort om du hade lagt ett riktigt brant några Hz högre upp.
Nu kommer du ju fortfarande att försöka återge 20Hz vid hyfsat höga nivåer där högtalarna inte kan leverera.
Genstruktur! Jag kör ju också med en 5.0-uppsättning och låter mina frontar stå som large.
Mina frontars basreflex är avstämd till 27hz, så för säkerhetsskull har jag lagt in två branta högpassfilter i Anti-Mode 2.0 i 30hz på 24db/oktav. Så totalt 48db/oktav. Filtret kickar in 5hz ovanför det tror jag, så effektivt så kickar den in vid 35hz.
Man får inte ut max i film förstås, men att bottna element vill man gärna inte göra...
Var dag man lärt sig något är en bra dag.
Detta var dock extremt enkelt förklarat. Vill du veta mer så är det bara att söka för det har diskuterats tidigare i mycket mer detalj.
Ja det är nog rummet, eller rättare sagt högtalarens position i rummet som gör det.
Ju brantare filter ju mindre påverkan blir det ovanför ett HP-filter.
Frekvensen du anger är -3dB punkten. Ett filter som faller flackare behöver självklart starta sitt fall tidigare än ett som faller brantare för att nå -3dB vid samma punkt.
AndreasArvidsson skrev:Mitt tips är att börja på 20Hz. Försvinner problemet när du ser på film så är det ju löst.
Mitt tips är sas att skära bort så lite som möjligt. Du vill ju inte påverka nyttoljudet.
genstruktur skrev:Jag kör faktiskt 6.0. Skoja bara! Men det gör jag faktiskt.
Något att fundera på, vi verkar ha liknande omständighter. Fast jag vet inte vad mina är avstämda till iofs. Funderar dock på om man skulle lägga filtret högre upp ändå kanske än 20hz.
Kör du någon housecurve eller så till film? Vad har du för frontar?
Bra att du också läst manualen till att 2 filter på 24db/oktav, blir 48db/oktav ihop. Jag skall göra ett sådant filter ikväll, skall bara bestämma mig för frekvens.
Max och max, nej det är klart. Det får man väl aldrig utan ordentliga subbar, så det är helt okej för mig. Sen vill man väl få ut så mycket som möjligt under omständigheterna i alla fall. Det är skönt att inte behöva orora sig filmen igenom, om nu volymen åker upp.
Har du något galleri här på faktiskt?
JockeX skrev:genstruktur skrev:Jag kör faktiskt 6.0. Skoja bara! Men det gör jag faktiskt.
Något att fundera på, vi verkar ha liknande omständighter. Fast jag vet inte vad mina är avstämda till iofs. Funderar dock på om man skulle lägga filtret högre upp ändå kanske än 20hz.
Kör du någon housecurve eller så till film? Vad har du för frontar?
Bra att du också läst manualen till att 2 filter på 24db/oktav, blir 48db/oktav ihop. Jag skall göra ett sådant filter ikväll, skall bara bestämma mig för frekvens.
Max och max, nej det är klart. Det får man väl aldrig utan ordentliga subbar, så det är helt okej för mig. Sen vill man väl få ut så mycket som möjligt under omständigheterna i alla fall. Det är skönt att inte behöva orora sig filmen igenom, om nu volymen åker upp.
Har du något galleri här på faktiskt?
Jag är samma person som XavierJH på minhembio...Housecurve är avslagen, enbart avancerad automatisk kalibrering körd.
genstruktur skrev:Korsbrännarscenen i The Butler.
Nu har jag provat med två filter 24db/oktav 20hz= ett filter 48db/oktav 20 hz. Vid -15 på recievern går det bra, vid -13 kom ploppandet.
Ändrade till två filter 24db/oktav 28hz= ett filter 48db/oktav 28hz, ploppandet kom vid -13 på recieverns volym i alla fall.
Hur mycket vågar man testa det här?
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Korsbrännarscenen i The Butler.
Nu har jag provat med två filter 24db/oktav 20hz= ett filter 48db/oktav 20 hz. Vid -15 på recievern går det bra, vid -13 kom ploppandet.
Ändrade till två filter 24db/oktav 28hz= ett filter 48db/oktav 28hz, ploppandet kom vid -13 på recieverns volym i alla fall.
Hur mycket vågar man testa det här?
Det är ju inte säkert att det är basen som bottnar. Utan visuell inspektion kan det vara svårt att avgöra.
Det kan ju bara mellanregistret som säger ifrån. Kollat på den hur den rör sig?
Det kan eventuellt även vara skyddskretsar i elektroniken som slår från, men jag tror att högtalaren är en troligare felkälla.
AndreasArvidsson skrev:Se där ja.
Testa som sagt på lägre volym och höjd försiktigt. Kolla då på elementen hur mycket de rör sig. Kolla också om du kan höra vilket av elementen som missljudet kommer från.
genstruktur skrev:Spelade på -25 precis, ja det är ju långt ifrån -13 på recivern men tyckte inget av elementen rörde sig något alls.
Men alltså, är det så bra att spela upp det där missljudet?
Samma på -18, såg ingen rörelse direkt.
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Spelade på -25 precis, ja det är ju långt ifrån -13 på recivern men tyckte inget av elementen rörde sig något alls.
Men alltså, är det så bra att spela upp det där missljudet?
Samma på -18, såg ingen rörelse direkt.
Du kan ju spela lite lägre än missljudet och se om de rör sig. Om de står helt stilla 1dB under missljudet så lär det inte vara slaglängdsproblem.
Tänk dock på att mellanregistret inte har många mm slaglängd.
genstruktur skrev:Spelade upp på -14, en db under missljudet. Subwoofern rör sig ja, hur mycket? Hur mycket skall den röra sig? Den vibrerade till lite just när eldsflammorna flammar upp. Mellanregistret tror jag inte rörde sig nämnvärt.
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Spelade upp på -14, en db under missljudet. Subwoofern rör sig ja, hur mycket? Hur mycket skall den röra sig? Den vibrerade till lite just när eldsflammorna flammar upp. Mellanregistret tror jag inte rörde sig nämnvärt.
Jag har inga specifikationer för elementen tyvärr. Du får försöka leta upp det.
Gör en radikal sak. Sätt ett HP på 50Hz så brant som möjligt och testa igen.
Låter det fortfarande illa då så är det knappast basen.
genstruktur skrev:Nu har jag testat det som du sa och samtidigt så kollade jag på antimodens display, som jag alltid har släckt eftersom den stör. Jag har hittat problemet!![]()
"The Input sensitivity setting adjusts the maximum allowed voltage level of the analog
input. Default value is high sensitivity. Use the low sensitivity setting, if you connect a
device which produces very high voltage levels and you get clipping warnings."
Antimoden varnade för klippning precis när eldsflammorna slog upp!
Skall ändra till low sensetivity och testa igen.
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Nu har jag testat det som du sa och samtidigt så kollade jag på antimodens display, som jag alltid har släckt eftersom den stör. Jag har hittat problemet!![]()
"The Input sensitivity setting adjusts the maximum allowed voltage level of the analog
input. Default value is high sensitivity. Use the low sensitivity setting, if you connect a
device which produces very high voltage levels and you get clipping warnings."
Antimoden varnade för klippning precis när eldsflammorna slog upp!
Skall ändra till low sensetivity och testa igen.
Haha var det så jäkla enkelt. Tänkte inte ens på det. Skyller på att jag inte har en antimode själv
genstruktur skrev:Haha, kom på det att jag läst något om det när jag köpte den.
Körde på -13, gick bra, -12 också. Så nu är väl problemet löst.
Men du, när man ändra till low sensetivity. Blir ljudtrycket mindre vid -13 än om jag har den på high sense? Eller vad menas?
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Haha, kom på det att jag läst något om det när jag köpte den.
Körde på -13, gick bra, -12 också. Så nu är väl problemet löst.
Men du, när man ändra till low sensetivity. Blir ljudtrycket mindre vid -13 än om jag har den på high sense? Eller vad menas?
Ja det tycker jag att det bör bli. Det hör du väl själv om det är svagare nu eller inte?
genstruktur skrev:Haha ja det kan man tycka, är helt lomhörd efter ha stått framme och inspekterat element vid hög volym. Ja jo kanske något lägre volym, höjde till -10 på recivern och det är kanske samma som -13 rent subjektivt.
Får kalibrera om här hemma med resten av högtalarna. Kanske skall man behålla högpassfiltret vid 20hz ändå för säkerhets skull, om man får får sig att höja ännu mer någon gång.
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Haha ja det kan man tycka, är helt lomhörd efter ha stått framme och inspekterat element vid hög volym. Ja jo kanske något lägre volym, höjde till -10 på recivern och det är kanske samma som -13 rent subjektivt.
Får kalibrera om här hemma med resten av högtalarna. Kanske skall man behålla högpassfiltret vid 20hz ändå för säkerhets skull, om man får får sig att höja ännu mer någon gång.
Oh du borde kanske haft hörselproppar på dig. Akta hörseln.
Det är ju en digital pryl så man vet ju aldrig vad den gör. Behöver ju inte bli lägre ut.
Spela scenen igen med och utan HP och kolla hur basen rör sig.
Det finns ju dessutom scener med betydligt mer bas så skadar nog inte att ha.
JonasW skrev:Lägg på ett högpass vid 20Hz. Flytta högpasset Hz för Hz till dess att elementet inte rör sig mer än du känner dig trygg vid, vid de nivåer du spelar som högst.
AndreasArvidsson skrev:Skönt att det löste sig iaf.
Så svårt att gissa vad som är fel när man inte känner till alla omständigheter och framför allt kan höra hur det låter.
-10dB på receivern kan ju vara jättestarkt eller jättesvagt beroende på omständigheterna om man inte kalibrerat. Så att veta om du spelade så högtalarna tog stopp eller inte kunde liksom bara du avgöra.
Väldigt skönt iaf att högtalarna har mer att ge. Det är alltid trevligt.
genstruktur skrev:Ja nej det var inte lätt för dig/er att veta, så det är inget jag lastar er för! Jag var bara glad att ha någon som hjälpte mig. Du var riktigt uthållig måste jag säga i ditt hjälpande. Har du vägarna förbi Göteborg är du allti välkommen på en hifi-fika. Eller säg till om jag kan hjälpa dig på något sätt någon gång.
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Ja nej det var inte lätt för dig/er att veta, så det är inget jag lastar er för! Jag var bara glad att ha någon som hjälpte mig. Du var riktigt uthållig måste jag säga i ditt hjälpande. Har du vägarna förbi Göteborg är du allti välkommen på en hifi-fika. Eller säg till om jag kan hjälpa dig på något sätt någon gång.
Alltid glad att kunna hjälpa till.
Tackar. HiFi fika låter trevligt. Samma om du har vägarna förbi Karlstad.
genstruktur skrev:Kardborreband!
RogerGustavsson skrev:Det är väl ett kolfiberarmerat pappmembran, antagligen från Scan-Speak. Liknande sitter i senare Carlsson.
Xenod skrev:De tillverkas väl förmodligen så av en anledning?Styvhet, vikt och en massa andra saker påverkar hur elementet fungerar.
Nattlorden skrev:För att undvika att saker är symmetriska och kan bryta upp i jämna mönster så borde en oregelbunden yta vara att föredra.
Callisto skrev:Tycker det följer ett mönster gällande fördelningen, inte på enskild nivå men som kluster.
genstruktur skrev:Nattlorden skrev:För att undvika att saker är symmetriska och kan bryta upp i jämna mönster så borde en oregelbunden yta vara att föredra.
Jo det låter logiskt iofs. Så du tror att det handlar om att elementen blir starkare med den här strukturen?
DVD-ai skrev:genstruktur skrev:Nattlorden skrev:För att undvika att saker är symmetriska och kan bryta upp i jämna mönster så borde en oregelbunden yta vara att föredra.
Jo det låter logiskt iofs. Så du tror att det handlar om att elementen blir starkare med den här strukturen?
Nja, snarare att konen är mindre benägen att komma i resonans med en lika kraftig peak.
Utan man "smetar ut" resonansen lite samt att konen säkerligen kan fås att "äta" mer energi med liknande konstruktion dessutom.
genstruktur skrev:DVD-ai skrev:genstruktur skrev:Nattlorden skrev:För att undvika att saker är symmetriska och kan bryta upp i jämna mönster så borde en oregelbunden yta vara att föredra.
Jo det låter logiskt iofs. Så du tror att det handlar om att elementen blir starkare med den här strukturen?
Nja, snarare att konen är mindre benägen att komma i resonans med en lika kraftig peak.
Utan man "smetar ut" resonansen lite samt att konen säkerligen kan fås att "äta" mer energi med liknande konstruktion dessutom.
Mhm, mhm. Inte riktigt säker på att jag förstår men tack för infon.
Du menar att funktionen kan vara ett renare ljud och att elementen kan klara mer effekt utan att låta illa? (På lekmannaspråk alltså)
DVD-ai skrev:genstruktur skrev:DVD-ai skrev:genstruktur skrev:Nattlorden skrev:För att undvika att saker är symmetriska och kan bryta upp i jämna mönster så borde en oregelbunden yta vara att föredra.
Jo det låter logiskt iofs. Så du tror att det handlar om att elementen blir starkare med den här strukturen?
Nja, snarare att konen är mindre benägen att komma i resonans med en lika kraftig peak.
Utan man "smetar ut" resonansen lite samt att konen säkerligen kan fås att "äta" mer energi med liknande konstruktion dessutom.
Mhm, mhm. Inte riktigt säker på att jag förstår men tack för infon.
Du menar att funktionen kan vara ett renare ljud och att elementen kan klara mer effekt utan att låta illa? (På lekmannaspråk alltså)
alltså, det är vad JAg tror att han menade![]()
just att konen blir styvare har nog inte den strukturen på ytan så mycket att göra med![]()
Jo, resultatet är ju tänkt att det ska låta bättre
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster