Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Hann med lite pillande ändå, svårt att gå och lägga sig.
4.4 High/Lowpass filters
The Anti-Mode 2.0 Dual Core features fully customizable highpass and lowpass filters.
These filters can be used to control the pass-band of the speaker or subwoofer. For
example, with a custom lowpass, it is easy to implement a more precise digital crossover
filter for a subwoofer. A custom highpass filter can be used to attenuate lower
frequencies and thus prevent them from reaching the main speakers.
To design a custom lowpass or highpass filter, navigate into the Highpass/lowpass
section of the Settings menu. Note that you can design two independent filters by
selecting a different filter slot (use the LEFT/RIGHT arrow buttons to highlight a slot
and press the OK button to accept).
This allows you to design extremely steep lowpass or highpass filters, for example
duplicating a maximally steep filter results in 48 dB / octave slope.
The controls of the high/lowpass filter tool are:
✔ Frequency: the cut-off frequency of the filter, at which point the signal is
attenuated exactly 6 dB. Activate with the blue-coded button, adjust with the
LEFT/RIGHT arrow buttons (coarse) and UP/DOWN (fine).
✔ Slope: the steepness of the filter (6, 12, 18, or 24 dB / octave). Cycle with the
orange-coded button.
✔ Settings: open the settings submenu.
Settings submenu:
✔ Channel: selects the filter to apply to both channels, or just left or right channel.
Use the LEFT/RIGHT arrow buttons to change the selection.
✔ Type: selects the filter type: highpass or lowpass. Use the LEFT/RIGHT arrow
buttons to change the selection.
✔ On/off: enables or disables the filter. Use the LEFT/RIGHT arrow buttons to enable
or disable.
Gjorde två högpassfilter på de två slotarna a`20hz (cut off) med 24db/oktav slope, vilket jag förstod skulle bli samma som ett högpassfilter på 20hz (cut off) 48db/oktav slope. Det blir väl brant och bra? När det är brant påverkas väl mindre ovanför 20hz?
Det är möjligt att det här är exakt det som infrafiltret gör, men 48db/oktav slope verkade vara det mesta man kunde ställa in i antiomden manuellt så jag tänker att det kanske är bäst, möjligheten att det förinställda infrafiltret är mindre flackt finns alltid.
Skall utvärdera scenerna imorgon när inte sambo och grannar sover! God natt
Heh jag vet hur det är.
Vad antimoden gör när du lägger två identiska filter på varandra vet jag ej.
Ser du någon grafisk represenation av kurvan? Isf kan du slå av den ena och jämföra.
Exakt vad det fördefinierade infrasonic filtret gör vet vi inte riktigt, men den är kanske flackare.
Samma här. Ingen grafisk represenation?
Haha ja gör för guds skull inte det nu. Folk blir lätt arga då
Natti igen.
bakerman22 skrev:Tycker att det ser ut att vara ungefär samma konstruktion som på Infinity Kappa sub. Dvs en MDF-ram med spänt tyg över. I så fall är det en riktigt snug fit i hålet på högtalaren, fast det går att få bort högtalarskyddet.
Min första tanke var också bottnande baselement.
Helmut skrev:Har råkat ut för samma problem men i mitt fall låg felet i min bokhylla och parkettgolvet med ett 5 cm tjockt lager sand under. Flyttade BL spelaren till en mer jordbävningssäker bänk för att spelaren skulle stå stadigare och inte börja vibrera med i bastonerna.
JB skrev:Problemet med dom flesta golvhögtalarna är väl att dom är avstämda vid discobasfrekvensen, dvs vid 35-40 hz så dom får den där puckeln i mid-basen som majoriteten av befolkningen gillar vid musiklyssning (även jag själv får jag väl erkänna), så använder man dom till film så bottnar dom ganska lätt vid lågfrekventa explosioner.
Själv byggde jag egna golvare med en Seas CA22RNY 8" bas/mid i varje låda som jag byggde för att enbart använda till filmtittning (har och behöver ingen sub) så jag stämde av lådorna vid 25 hz, så det går att dra på bra högt när man ser på film utan att dom bottnar (har faktiskt aldrig lyckats bottna dom)
genstruktur skrev:Oh fan, ja så kanske det är. Själv har jag ingen aning. Synd om det är så.
genstruktur skrev:bakerman22 skrev:Tycker att det ser ut att vara ungefär samma konstruktion som på Infinity Kappa sub. Dvs en MDF-ram med spänt tyg över. I så fall är det en riktigt snug fit i hålet på högtalaren, fast det går att få bort högtalarskyddet.
Min första tanke var också bottnande baselement.
Jaha, hur är det meningen att man skall få loss skiten då, bända med kniv?![]()
Vågar inte pilla för mycket direkt på måfå, och råka förstöra något eller dra en kniv i elementet eller något.

AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Oh fan, ja så kanske det är. Själv har jag ingen aning. Synd om det är så.
Ja för basreflexlådor så ökar man kapaciteten(minskar slaglängdsbehovet) runt avstämningen med nackdelen att man sänker kapaciteten(ökar slaglängdsbehovet) ganska extremt under avstämningsfrekvensen.
Resultatet blir att om du spelar frekvenser som ligger en bit under avstämningen så kan du lätt bottna elementet.
Många fullregisterhögtalare är avstämda tämligen högt vilket fungerar bra för den mesta musiken, men med material med riktig djupbas ner i infraregistret som tex moderna hollywood storfilmer har så blir det lätt problematiskt.
Detta avhjälpes effektivt med basar. Det finns ju ändå en LFE(.1) kanal av en anledning. Att spela denna på frontarna kanske inte frontarna klarar helt enkelt.
Rydberg skrev:genstruktur skrev:bakerman22 skrev:Tycker att det ser ut att vara ungefär samma konstruktion som på Infinity Kappa sub. Dvs en MDF-ram med spänt tyg över. I så fall är det en riktigt snug fit i hålet på högtalaren, fast det går att få bort högtalarskyddet.
Min första tanke var också bottnande baselement.
Jaha, hur är det meningen att man skall få loss skiten då, bända med kniv?![]()
Vågar inte pilla för mycket direkt på måfå, och råka förstöra något eller dra en kniv i elementet eller något.
Jag har sett en bild på VA Strauss utan skyddet. Det är fäst med ett nedfräst spår och sedan antagligen bara dittryckt. Försök bända försiktigt med en kniv eller skruvmejsel så poppar det säkert ut.
Edit: Letade igenom mina gamla Highfidelity-tidningar och fann ett test av VA Mahler. Ser ut såhär:
genstruktur skrev:Intressant, för en icke kunnig!
Hur vet man var högtalaren är avstämd? Är det samma som -3db?
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Intressant, för en icke kunnig!
Hur vet man var högtalaren är avstämd? Är det samma som -3db?
Nej det är det inte. Lådans avstämning är basreflexportens area relativt portens längd och lådan/kavitetens volym.
Denna kommer ligga en liten bit ovanför högtalarens -3dB nivå.
Om du mäter akustiskt på en högtalare i frifält så kan du så klart estimera var avstämningen ligger, men bäst är att elektriskt mäta impedansen för att få ett korrekt resultat.
genstruktur skrev:Aha, ok ok, mhmm. Här lär man sig grejer!![]()
Låter i alla fall som något jag inte klarar av att ta reda på.
Enligt en rescension av Stereophile så låg -3db på 27hz för mina högtalare. När jag gör mätningar med antimoden och Tombestone så är det nästan rakt ner till 22-23hz, där det faller av brant. Är det rumssstödet som gör att de hänger med ner till 22-23hz?
Tänker jag rätt att man skall applicera ett brant filter vid låt säga 20hz? Att det är mindre över frekvensen man väljer som påverkas med ett brant filter, och därmed torde det låta bättre? Såg i alla fall ut så i presentationen på Antimoden, valde jag -6db/oktav så började det rulla av redan vid 30-40hz (eller om det var ännu högre upp), valde jag 24db/oktav började avrullningen vid 23hz kanske, om jag satte frekvensen till 20hz.
JonasW skrev:Rumsstödet hjälper dina frontar lite djupare ned än de skulle mätt i frifält.
Men om de faller brant redan vid 23Hz så gör ju ett högpass vid 20Hz nytta, men inte som det hade gjort om du hade lagt ett riktigt brant några Hz högre upp.
Nu kommer du ju fortfarande att försöka återge 20Hz vid hyfsat höga nivåer där högtalarna inte kan leverera.
Genstruktur! Jag kör ju också med en 5.0-uppsättning och låter mina frontar stå som large.
Mina frontars basreflex är avstämd till 27hz, så för säkerhetsskull har jag lagt in två branta högpassfilter i Anti-Mode 2.0 i 30hz på 24db/oktav. Så totalt 48db/oktav. Filtret kickar in 5hz ovanför det tror jag, så effektivt så kickar den in vid 35hz.
Man får inte ut max i film förstås, men att bottna element vill man gärna inte göra...
Var dag man lärt sig något är en bra dag.
Detta var dock extremt enkelt förklarat. Vill du veta mer så är det bara att söka för det har diskuterats tidigare i mycket mer detalj.
Ja det är nog rummet, eller rättare sagt högtalarens position i rummet som gör det.
Ju brantare filter ju mindre påverkan blir det ovanför ett HP-filter.
Frekvensen du anger är -3dB punkten. Ett filter som faller flackare behöver självklart starta sitt fall tidigare än ett som faller brantare för att nå -3dB vid samma punkt.
AndreasArvidsson skrev:Mitt tips är att börja på 20Hz. Försvinner problemet när du ser på film så är det ju löst.
Mitt tips är sas att skära bort så lite som möjligt. Du vill ju inte påverka nyttoljudet.
genstruktur skrev:Jag kör faktiskt 6.0. Skoja bara! Men det gör jag faktiskt.
Något att fundera på, vi verkar ha liknande omständighter. Fast jag vet inte vad mina är avstämda till iofs. Funderar dock på om man skulle lägga filtret högre upp ändå kanske än 20hz.
Kör du någon housecurve eller så till film? Vad har du för frontar?
Bra att du också läst manualen till att 2 filter på 24db/oktav, blir 48db/oktav ihop. Jag skall göra ett sådant filter ikväll, skall bara bestämma mig för frekvens.
Max och max, nej det är klart. Det får man väl aldrig utan ordentliga subbar, så det är helt okej för mig. Sen vill man väl få ut så mycket som möjligt under omständigheterna i alla fall. Det är skönt att inte behöva orora sig filmen igenom, om nu volymen åker upp.
Har du något galleri här på faktiskt?
JockeX skrev:genstruktur skrev:Jag kör faktiskt 6.0. Skoja bara! Men det gör jag faktiskt.
Något att fundera på, vi verkar ha liknande omständighter. Fast jag vet inte vad mina är avstämda till iofs. Funderar dock på om man skulle lägga filtret högre upp ändå kanske än 20hz.
Kör du någon housecurve eller så till film? Vad har du för frontar?
Bra att du också läst manualen till att 2 filter på 24db/oktav, blir 48db/oktav ihop. Jag skall göra ett sådant filter ikväll, skall bara bestämma mig för frekvens.
Max och max, nej det är klart. Det får man väl aldrig utan ordentliga subbar, så det är helt okej för mig. Sen vill man väl få ut så mycket som möjligt under omständigheterna i alla fall. Det är skönt att inte behöva orora sig filmen igenom, om nu volymen åker upp.
Har du något galleri här på faktiskt?
Jag är samma person som XavierJH på minhembio...Housecurve är avslagen, enbart avancerad automatisk kalibrering körd.
genstruktur skrev:Korsbrännarscenen i The Butler.
Nu har jag provat med två filter 24db/oktav 20hz= ett filter 48db/oktav 20 hz. Vid -15 på recievern går det bra, vid -13 kom ploppandet.
Ändrade till två filter 24db/oktav 28hz= ett filter 48db/oktav 28hz, ploppandet kom vid -13 på recieverns volym i alla fall.
Hur mycket vågar man testa det här?
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Korsbrännarscenen i The Butler.
Nu har jag provat med två filter 24db/oktav 20hz= ett filter 48db/oktav 20 hz. Vid -15 på recievern går det bra, vid -13 kom ploppandet.
Ändrade till två filter 24db/oktav 28hz= ett filter 48db/oktav 28hz, ploppandet kom vid -13 på recieverns volym i alla fall.
Hur mycket vågar man testa det här?
Det är ju inte säkert att det är basen som bottnar. Utan visuell inspektion kan det vara svårt att avgöra.
Det kan ju bara mellanregistret som säger ifrån. Kollat på den hur den rör sig?
Det kan eventuellt även vara skyddskretsar i elektroniken som slår från, men jag tror att högtalaren är en troligare felkälla.
AndreasArvidsson skrev:Se där ja.
Testa som sagt på lägre volym och höjd försiktigt. Kolla då på elementen hur mycket de rör sig. Kolla också om du kan höra vilket av elementen som missljudet kommer från.
genstruktur skrev:Spelade på -25 precis, ja det är ju långt ifrån -13 på recivern men tyckte inget av elementen rörde sig något alls.
Men alltså, är det så bra att spela upp det där missljudet?
Samma på -18, såg ingen rörelse direkt.
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Spelade på -25 precis, ja det är ju långt ifrån -13 på recivern men tyckte inget av elementen rörde sig något alls.
Men alltså, är det så bra att spela upp det där missljudet?
Samma på -18, såg ingen rörelse direkt.
Du kan ju spela lite lägre än missljudet och se om de rör sig. Om de står helt stilla 1dB under missljudet så lär det inte vara slaglängdsproblem.
Tänk dock på att mellanregistret inte har många mm slaglängd.
genstruktur skrev:Spelade upp på -14, en db under missljudet. Subwoofern rör sig ja, hur mycket? Hur mycket skall den röra sig? Den vibrerade till lite just när eldsflammorna flammar upp. Mellanregistret tror jag inte rörde sig nämnvärt.
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Spelade upp på -14, en db under missljudet. Subwoofern rör sig ja, hur mycket? Hur mycket skall den röra sig? Den vibrerade till lite just när eldsflammorna flammar upp. Mellanregistret tror jag inte rörde sig nämnvärt.
Jag har inga specifikationer för elementen tyvärr. Du får försöka leta upp det.
Gör en radikal sak. Sätt ett HP på 50Hz så brant som möjligt och testa igen.
Låter det fortfarande illa då så är det knappast basen.
genstruktur skrev:Nu har jag testat det som du sa och samtidigt så kollade jag på antimodens display, som jag alltid har släckt eftersom den stör. Jag har hittat problemet!![]()
"The Input sensitivity setting adjusts the maximum allowed voltage level of the analog
input. Default value is high sensitivity. Use the low sensitivity setting, if you connect a
device which produces very high voltage levels and you get clipping warnings."
Antimoden varnade för klippning precis när eldsflammorna slog upp!
Skall ändra till low sensetivity och testa igen.