Moderator: Redaktörer
Morgan skrev:Drömmen vore förstås om det kunde skapas någon form av branchnorm för vilka egenskaper hela inspelningskedjan skall ha, så att musikens fulla dynamiska omfång kunde fångas på fonogrammen. (Samt att alla radiostationer sände ut materialet utan dynamikkompression.)
Sedan kunde man ha en valfri variabel kompression på konsumentsidan, för lyssning i bilen eller på transistorradion. Och när man lyssnade på en dynamiskt kompetent anläggning så kunde man koppla ur kompressionen.
I bilen skulle i princip alla lyssnare föredra det komprimerade ljudet, medan man i en god hemanläggning skulle kunna njuta fullt ut av dynamiken.
PekkaJohansson skrev:Jag ringer och skriver då och då till grammofonbolagen och tar upp den här frågan. När man vill tala med teknikansvariga får man ofta tystnad till svar. Några producenter har svarat via e-post. Det är mycket sällan som någon kommer med några som helst relevanta argument för mastering (dvs "omproduktion" av mastertapen i samband med överföring till LP/CD). "Det låter bra" eller "bra att ha någon att bolla med" är de två vanligaste argumenten, även när man talar med folk i branschen. Ibland utgår man från att "vi kanske inte ska mastra så hårt den här gången", vilket är en underlig grundinställning - ungefär som att "vi ska bara förvanska lite grann". Marknadsföring är ett argument - "det vanliga skitsnacket för att sälja" skrev en producent om formulerlingen "kristallklart digitalt ljud" för en brustvättad svensk inspelning.
Varje påverkan på originalljudet tar oss längre från musiken.
PekkaJohansson skrev: Undantaget är om originalproduktionen monitorlyssnats i högtalare med grava frekvensgångsfel. Saknas t ex några dB i basregistret är det inte fel att kompensera för den felaktiga monitorlyssningen. Likaså kan man förstås motivera en ny utgåva med en mer noggrannt justerad bandspelare eller mer transparenta analoga steg före digitaliseringen, samt förstås mer kapabla digitala system. Men att ge sig in i själva produktionen och tvätta, eq:a häftigt, flytta runt instrument eller förse vokalisten med tratt borde vara strängt förbjudet.
Det känns mer och mer hopplöst att handla musik. Till och med när bolagen lägger ner resurser på att leta fram originaltaper ska dessa lämnas till några överentusiastiska teknikgökar som har tagit som sin livsuppgift att förstöra 1900-talets musikkulturskatter. Ett exempel är samligen "Elv1s" som kommit på både CD och DVD-Audio. På DVD-Audioversionen finns tre jämförelser mellan omastrat och mastrat, som BMG borde skämmas för och som egentligen säger allt.
Som vanlig konsument får man fortsätta att leta efter skivor som kom när CD-mediet var nytt och då bolagen hade så bråttom ut med den nya tekniken att de inte hannförstöra så mycket.
Dawen, jag är mycket nyfiken på vilka poänger du hävdar finns med mastering. Som jag ser det handlar det främst om en gammal kvarleva från LP-tiden och att livnära en idag överflödig yrkesgrupp.
En produktion utan mastering kostar rimligtvis mindre än en med en massa effekter pålagda. Den som vill spexa till det skulle kunna hänvisas till effektburksutbudet i närmaste musikinstrumentaffär.
Med vänlig men någon nedstämd hälsning
Pekka Johansson
Jag rekommenderar läsning av The Secrets of the Mastering Engineer, av Bob Katz. (Katz ligger bakom många extremt omastrade inspelningar)
Mastring / remastring är nödvändigt, men svårare än vad bolagen vill betala för.
då kommer folk att reagera på att musiken låter svagt jämfört med annan utländskmusik. Jävla skit tekniker sa man på 60 & 70-talet när man fick tillbaks en provskiva som inte hade tillräckligt starkt ljud.
Mastring / remastring är nödvändigt,
NoMoreMrRegistryMan skrev:Jag rekommenderar läsning av The Secrets of the Mastering Engineer, av Bob Katz. (Katz ligger bakom många extremt omastrade inspelningar)
Mastering är i allmänhet nödvändigt, men de flesta mastringverksamma har ringa begrepp om vad dom gör. Man bör EQ-a lite grann, nivellera spåren en aning, samt införa lite komprimering här och var. Det är INTE fel att mastra i princip, men det är en konst som mycket få behärskar. Framför allt är ev nödvändig komprimering eller akustiksimuleringspålägg svårt att göra utan att komma fel.
???Man bör EQ-a lite grann, nivellera spåren en aning, samt införa lite komprimering här och var
ja, då vill jag vända på steken och påstå:Det är INTE fel att mastra i princip, men det är en konst som mycket få behärskar
Är det inte lite dogmatiskt att påstå att Mastring "i allmänhet är nödvändigt"?
IngOehman skrev:NoMoreMrRegistryMan skrev:Jag rekommenderar läsning av The Secrets of the Mastering Engineer, av Bob Katz. (Katz ligger bakom många extremt omastrade inspelningar)
Mastering är i allmänhet nödvändigt, men de flesta mastringverksamma har ringa begrepp om vad dom gör. Man bör EQ-a lite grann, nivellera spåren en aning, samt införa lite komprimering här och var. Det är INTE fel att mastra i princip, men det är en konst som mycket få behärskar. Framför allt är ev nödvändig komprimering eller akustiksimuleringspålägg svårt att göra utan att komma fel.
Mnjaee...
Är det inte lite dogmatiskt att påstå att Mastring "i allmänhet är nödvändigt"? Jag har erfarenhet av kanske ett hundratal tvåkanalsmaterial före och efter mastring, och jag har inte träffat på ett enda exempel som låter bättre efter mastring. Däremot många som låter tiofaldigt sämre efter att de mastrats.
Så, varför påstå att mastring i allmänhet är nödvändigt? Vad bygger en sådan inställning på för erfarenheter?
Och är det verkligen rimligt att påstå att detta är en generell sanning:???Man bör EQ-a lite grann, nivellera spåren en aning, samt införa lite komprimering här och var
När jag ser någon skriva, ja påstå:ja, då vill jag vända på steken och påstå:Det är INTE fel att mastra i princip, men det är en konst som mycket få behärskar
Det är principiellt fel att mastra - av samma skäl som det är fel att måla om originalkonstverk eller kanske måla över dem med färgglad fernissa med jämna mellanrum för att anpassa dem till trender och till experters ideer om konstverkets huvudsakliga användningsområde:
Processen förstör för alla, men mest för den som vill höra musiken oförstörd.
Vh, iö
Tank skrev:Men om den stora massan nu inte märker nåt, varför ska man anstränga sig för att förstöra för de få som faktiskt vill ha det oförstört?
Mastring innebär ju egentligen att man nivåar (nivellerar) alla de olika inspelningarna på en skiva + att man lägger PQ-koder och eventuella subkoder typ skivnummer, cd-text och diskreta texter. Det här är ett jobb som görs i datorn och det kan göras efter att man gjort en eventuell restaurering i samma dator.Innebär "mastring" detsamma som "restaurering"?
Nagrania skrev:Mastring innebär ju egentligen att man nivåar (nivellerar) alla de olika inspelningarna på en skiva + att man lägger PQ-koder och eventuella subkoder typ skivnummer, cd-text och diskreta texter. Det här är ett jobb som görs i datorn och det kan göras efter att man gjort en eventuell restaurering i samma dator.Innebär "mastring" detsamma som "restaurering"?
Nagrania skrev:iö skrev:Är det inte lite dogmatiskt att påstå att Mastring "i allmänhet är nödvändigt"?
Jag tycker att det är lika dogmatiskt att påstå att det inte är nödvändigt. Jag skulle lätt kunna visa ...ja inte allt men väldigt mycket skulle kunna låta bättre efter en mastring. Jag har också spelat upp band före och efter som folk fått lyssna på och alla har reagerat positivt efter bearbetningen.
Nagrania skrev:Nåja det har funnits någon som gillar stråkar där luften inte vibrerar. Telarc var det någon som nämnde...det kommer mig att tänka på en skiva med Mel Tormé som låter oerhört färglös tills jag med hjälp av ett parametrisktfilter fick till det.
Nagrania skrev:Jag tänker också på en skiva som jag hade i min hand häromdagen med Elvis som var inspelad 1957. Den här skivan är remstrad (DSD) och jag får väl säga det att så bra som den låter nu har den här inspelningen aldrig låtit tidigare ...inte änns på vinyl.
Nagrania skrev:Jag spelade för en stund sedan en ny skiva med Lars Erstrand. (Prophone) Den lätt inte rolig så jag körde den genom ett parametriskt eq (BSS FCS 926) och en 3-bandskompressor(TC electronic). Jag komprimerade 2-3dB i basen upp till 250Hz och diskanten över 3.15KHz. Jag lovar vilket drag det blev och det utan att det låter komprimerat...jag fick botten i musiken samtidigt som jag fick bättre diskant.
Det vi diskuterar i denna tråd är inte PQ-kodning och liknande (som vilken studio som helst kan göra själv)
Hur vet du att det inte var in egen lyssning du kompenserade? Jag vet ju inte att det var det, men vill bara fråga.
Eftersom folk ofta gillar högra ljudnivå bättre än läggre är det lätt att få sådana resultat om man spelar en komprimerad version utan att minska nivån.
försöka "reparera fel" med hjälp av mastring, som oundvilkligen kommer att förstöra ljudkvaliteten.
Kom och se: Monalisa remastrad - nu kraftigt förbättrad med ett utökat leende och dessutom 20% större duk och klart gladare färger!
Är det så enligt din mening att det arbete som görs i studios generellt inte blir tillräckligt bra och i så fall varför och i vilka avseenden?
dawen skrev:Jag syftade faktiskt inte till processen ändra ljud, som vissa kallar mastring, utan snarare när låtar slutar, vilken ordning de kommer och så vidare. Det här behövs det dock ingen mastringstekniker för, tycker jag.
Nagrania skrev:Är det så enligt din mening att det arbete som görs i studios generellt inte blir tillräckligt bra och i så fall varför och i vilka avseenden?
Nej det är inte min mening men jag vet att det idag sitter många i sina hemstudios och fixar, många av dom är väldigt osäkra och vill gärna att en mer erfaren tekniker lyssnar och kanske lägger sin hand på deras alster. Som kund kostar det inget att vara med när man mastrar till syvende och sist är det ju ändå kunden som har sista ordet och om det kommer ut något på marknaden som är sönder mastrat då måste någon ha godkänt det. Som tekniker kommer man bara med förslag på hur det kan bli men kunden har alltid rätt att säga nej. Det borde kanske vara så att vissa medlemmar på Faktiskt.se ska kunna lägga in sitt veto.
dimitri skrev:IÖ anförde ett exempel på bild"mastering"
Jag vill spinna vidare:
Jag tar en bild på en person som MIGsvetsar en detalj. Jag utgår ifrån att min kamera är av mkt hög kvalitet liksom media, vare sig det är en film eller memory card.
När jag tittar på bilden "as is" ser jag bara det enorma ljuset från ljusbågen och kanse några konturer.
Men jag vill att både svetsaren och det svetsade föremålet skall kunna ses eller åtminstone anas.
Finns det annat sätt än "remastra" bilden?
Dimitri
IngOehman skrev:...
Jag vill hellre höra en inspelning så oanfrätt som möjligt, eftersom jag tycker att i varje fall akustiska inspelningar är så mycket mer än "sinnlig stimulans".
...
Slartibartfast skrev:IngOehman skrev:...
Jag vill hellre höra en inspelning så oanfrätt som möjligt, eftersom jag tycker att i varje fall akustiska inspelningar är så mycket mer än bara "sinnlig stimulans".
...
Förlåt att jag tar ut det bästa ur allt du skrev.
Men jag har en fråga hur du definierar en akustisk inspelning. Är det att micka upp en ensam gitarist i ett rum, eller ett piano om man så hellre vill, eller kan det vara att micka upp en förstärkare (som i fallet rock ´n roll exempelvis)?
Slartibartfast skrev:PS Om artisten spelar in sig själv, och sedan mixar om sitt inspelade material, kanske även mastrar (gud förbjude) efter eget tycke- är detta konst eller är det fel? (ingen fråga för att svara på om man inte verkligen orkar) DS
n-puh skrev:Lite åsikter i frågan från folk som pysslar med hårddiskinspelning:
http://forum.studio.se/index.php?showtopic=9641
"Utvecklingen är skrämmande. Ska man mastra en låt till radionivå så måste ju ljudfilen se ut som en jävla dubbel-daim. Helt sjukt!
Länge leve dynamiken!"
n-puh skrev:Lite åsikter i frågan från folk som pysslar med hårddiskinspelning:
http://forum.studio.se/index.php?showtopic=9641
"Utvecklingen är skrämmande. Ska man mastra en låt till radionivå så måste ju ljudfilen se ut som en jävla dubbel-daim. Helt sjukt!
Länge leve dynamiken!"
BlueBond skrev:Mastering kan kanske delas upp i två avdelningar, förvanskning & förädling?
Akustiskt fint inspelad musik med lika goda musiker & inspelningsförutsättningar (som denna tråds anti-masterings-kommité nog underförstått menar) har säkerligen det mesta att förlora via en ?mastering?, i synnerhet då teknikern (närmast ?av princip?) börjar patcha in sin fina kompressor & eq-se i signalkedjan. Detta är en högst otrevlig kombination av inkompetens & brist på respekt, som tyvärr figurerar här & var.
BlueBond skrev:Förr i världen var ju inspelningteknikerna allt som oftast extremt goda hantverkare, vars orginalinspelningar än idag står på egna ben, trots ? sett med dagens tekniska nivå, relativt jobbiga förutsättningar (en mick, en orkester & ett graververk ? manöver!). På tjugo år har dock ?inspelningsstudion? idag blivit var mans egendom och öppnat upp hangarportar till helt nya ljudlandskap, stilar & inriktningar. Mängder med låtskrivare & producenter skapar fantastiska saker i sina garderober men behöver hjälp att ?sy ihop säcken?, där ju en duktig & lyhörd masteringstekniker verkligen kan slipa till en oslipad diamant.
Produktionen är klar, mixad i fem olika garderober som alla låter skit på sitt eget lilla vis, musikerna har gått hem, inspelningsbudgeten är slut & allt skall till CD-fabriken ?igår?. Att i det läget kunna gå till ett ställe som verkligen får denna spretiga produktion att låta bra kallas förädling. Icke att förakta, tycker jag.
BlueBond skrev:Som någon nämde tidigare, det är alltid uppdragsgivarens (artisten/bolaget etc.) ansvar att det släpps bra produktioner.
Skulle inte du ändå föredra att få höra en äldre inspelning som du är intresserad av utan att någon varit och kladdat på den. På samma sätt som du säkert inte skulle gilla att vem som helst bättrade på en tavla efter eget tycke och smak om du var intresserad av konstnärens arbete?
Men här finns väl allt som oftast materialet före slutmixen att tillgå. om man nu bestämmer sig för att bekosta en mastringsprocess så finns väl större möjlighet att göra något bättre i materialet före mastring?
Nu är det väl även så att kunden som beställer detta arbete kanske inte är den som besitter någon större kunskap om hur det hela var tänkt. Denne kanske låter sig övertalas att slutmixen inte kommer att funka rent kommersiellt utan vissa ingrepp. Och det är synd om det funkar på det viset.
1. Även om det är korrekt att saker som mixats ihop i olika garderober låter illa på en himla massa olika sätt, är inte mastringsmanpulation ett bra sätt att angripa felen. Det är som vanligt bättre att gå tillbaka till före mixen, än att försöka skruva till något som redan är nedmixat till vtvå kanaler.
2. Hur klokt det där resonemanget du för än låter, så tycker jag att de där skivorna där varenda låt (på grund av "brist på mastring"?) låter helt annorlunda den föregående - är friska!
Varför skall alla låtar låta lika varandra?
BlueBond skrev:Men här finns väl allt som oftast materialet före slutmixen att tillgå. om man nu bestämmer sig för att bekosta en mastringsprocess så finns väl större möjlighet att göra något bättre i materialet före mastring?
Jo, när tid & pengar finns för att komma till en bättre studio & mixa i - naturligtvis är det så. Men nu var det inte så i det (tyvärr vanligt förekommande) fall jag beskrev tidigare.
Magnuz skrev:...Indirekt är det säkert så, d.v.s. man försöker i allmänhet åstadkomma kommersiellt gångbara alster, men vem styr vad som är kommersiellt gångbart? Jo, det kollektiva medvetandet. D.v.s. syntesen av de vid en given tidpunkt förefintliga (företrädesvis kulturella) faktorer som påverkar köpbeteendet hos en tillräckligt stor grupp individer.
Någon tjänar några kronor på att börja med ett dåligt jobb, och sedan låter man någon få en liten del av de intjänade pengarna för att på ett helt felaktiskt sätt (manipulation efter tvåspårsmixen) "skruva till skiten".
Är det någonstans man går lös med EQsar/kompressorer/FX etc så är det ju där...
BlueBond skrev:Någon tjänar några kronor på att börja med ett dåligt jobb, och sedan låter man någon få en liten del av de intjänade pengarna för att på ett helt felaktiskt sätt (manipulation efter tvåspårsmixen) "skruva till skiten".
Är ni lika mycket emot "mastering" så borde ni med samma frenesi vara emot "mixning", tycker jag. Eller?
BlueBond skrev:Någon tjänar några kronor på att börja med ett dåligt jobb, och sedan låter man någon få en liten del av de intjänade pengarna för att på ett helt felaktiskt sätt (manipulation efter tvåspårsmixen) "skruva till skiten".
Är ni lika mycket emot "mastering" så borde ni med samma frenesi vara emot "mixning", tycker jag. Eller?
Morello skrev:Kan komplettera IÖ's inlägg med att typiska SE-rörslutsteg inte sällan distorderar cirka 10-30% vid låga frekvenser.Ruggigt olinjära är således bara förnamnet.
Ett visst mått av kompression kan jag förstå att man kan ha behov av ibland (på enskilda kanaler) men det är ju inte alls lika ljudkvalitetsdestruktivt som det man gör i en masteringsprocess.
Vad som sagts här om mastring är att att det verkar en aning korkat att flytta ut en del av denna process efter det att slutmixen har gjorts. När det inte går att fixa till ljudet längre på ett vettigt sätt.
Mastringsprocessning görs uppenbarligen så regelmässigt att det förefaller som om branchen tror att detta är ett fullt naturligt steg på vägen med att ta fram en CD.
Det är väl snarare så att det är dessa försök att hitta och hålla fast vid något som gick hem, både musikaliskt och ljudkvalitetsmässigt, som gör inspelningar oherhört tråkiga. En rädsla för att ta ekonomiska risker och göra avsteg ifrån det kända? Man försöker gardera sig genom att lämna över materialet till mastringsgurun som "vet" hur man får till det vinnande soundet.
Skillnaden är väl att ofta är mixningen under artistens kontroll (?) men mastringen nästan aldrig är det. Antar att de flesta artister inte ens känner till vad som händer vid mastringen (dvs att det kan ske kompression osv.).
Det finns något som heter utveckling. Ljudbilden och idealet ändras och förskjuts med tiden. Ni som inte accepterar det är bara bakåtsträvande gnällspikar. Om noll (0) utveckling hade accepterats sedan säg 30-40-talet skulle vi fortfarande sitta med huvet en bit in i en phontratt och digga Ragtime och Swing och Ulla Billquist.
BlueBond skrev:...Skillnaden är väl att ofta är mixningen under artistens kontroll (?) men mastringen nästan aldrig är det. Antar att de flesta artister inte ens känner till vad som händer vid mastringen (dvs att det kan ske kompression osv.).
På nya produktioner brukar en representant (artisten/producenten/bolaget etc) oftast vara med, det är min erfarenhet i.a.f. Är de inte det brukar man ofta få chansen att få en "prov-mastring" på hur det kommer bli, för att kunna "lyssna hemma" etc.
...
Det är kanske därför som "AMF" anser att mastringen är en förlegad teknik som borde försvunnit iom cdDet finns något som heter utveckling
Flint skrev:Provocerande inlägg om mastring eller snarare remastring eller åter(igen)mastring.
Det finns något som heter utveckling. Ljudbilden och idealet ändras och förskjuts med tiden. Ni som inte accepterar det är bara bakåtsträvande gnällspikar. Om noll (0) utveckling hade accepterats sedan säg 30-40-talet skulle vi fortfarande sitta med huvet en bit in i en phontratt och digga Ragtime och Swing och Ulla Billquist.
Flint skrev:Eftersom pengarna ligger hos den stora massan, dom som inte bryr sig om ljudet, så har vi TviFi-nördar bara att följa med eller hoppa av och bara spela skivorna som gjordes under Sunstudio-epoken.
Flint skrev:Dagens ljudbild kanske kan kallas den traskomprimerade skräp-epoken men den är likt f*rbannat ett faktum och den kommer att utredas av framtidens kulturlivsforskare. Va' kul dom ska ha.
BlueBond skrev:Ett visst mått av kompression kan jag förstå att man kan ha behov av ibland (på enskilda kanaler) men det är ju inte alls lika ljudkvalitetsdestruktivt som det man gör i en masteringsprocess.
Men AMK (antimastringskommitén) på detta forum är så konsekvent emot att "manipulera" ljud öht, varför anses det då "mer OK" att trycka ihop t.ex. en baskagge eller en sångröst? Jo, man vill ju skapa en "effekt", "sound" eller vad vi skall kalla det. En bra mastringstekniker kan idag också "skapa" ytterligare en positiv dimension på en produktion. En kass dito, naturligtvis förstöra densamma.
Generellt (primärt för popmusik) så KAN ju mastringen ta fram sin dyra polervax & få en produktion att skina ännu mer (speciellt när kunden VILL det). De fall som AMK åberopar i sin AMK (antimastringskampanj)är ju när mastringsteknikern tar fram leopard-spayen & kör över Glen Goulds' Steinwayflygel. Där ansöker t.o.m. jag om medlemsskap i AMK.
![]()
![]()
NNord skrev:Hemma hos mig som har UPC som leverantör av kabelTV
är det en jäkla ljudnivåskillnad på TV3´s program och de
övriga kanalerna, det är lägre ljudstyrkenivå, och ljudet
har en hög dos distorsion, såhär tycker jag det dock alltid
vart fallet med TV3, dåligt ljud.
Sedan sänds MTV i mono
Johan_Lindroos skrev:NNord skrev:Hemma hos mig som har UPC som leverantör av kabelTV
är det en jäkla ljudnivåskillnad på TV3´s program och de
övriga kanalerna, det är lägre ljudstyrkenivå, och ljudet
har en hög dos distorsion, såhär tycker jag det dock alltid
vart fallet med TV3, dåligt ljud.
Sedan sänds MTV i mono
Vi studerar för tillfället "problemet" med olika ljudnivåer från olika tv-kanaler här på Teracom. Då gäller det främst Boxers utbud.
Magnuz skrev:Några citat från verkligheten:
"Det här är en bra skiva, synd bara att det är så dåligt ljud, det är så låg nivå."
"Synd att CD låter så dåligt jämfört med radio"
"(hört vid högtalartestning) Kan du inte spela en skiva med bättre ljud, så man slipper skruva upp och ned volymen hela tiden?"
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster