Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Absolut, bara ett fel att tolka den som ett bevis på att 24/192 filer inte kan av någon annan anledningen än teoretiskt matematiskt ge en bättre ljudåtergivning.
Den egna dac'en hantering praktiskt av musksignaler med olika samplingar kan ju skilja mellan olika samplingar eller musiksignalen kanske inte är identisk utan att 24/192 musiken kanske är av t.ex. högre dynamik.
Så det är lite för lätt att säga att 24/192 inte ger någon skillnad alls för återgivning hemma. Valfriheten att finna bra utgåvor ökar definitivt.
Däremot kanske det inte ger någon skillnad om allt skulle vara optimerat för 16/44 men eftersom man bara kan välja det som är tillgängligt så är inte 16/44 inspelningen optimal så ser jag en poäng med att någon annan kanske släpper en optimal 24/192 på t.ex. hdtracks.com.
mvh/Harryup
shifts skrev:Poängen med den där videon är inte att förklara vad som låter bäst, utan att på ett pedagogiskt sätt rätta en hel del missupfattningar som fortfarande florerar.
sebatlh skrev:Harryup, poängen är bara att de inspelningarna gör sig lika bra på en CD som på en DVD-audio eller annat mer högupplöst format.
Du pratar om en annan grejj och det är väl ingen som säger emot dig att olika utgåvor kan vara olika bra av diverse anledningar.
En utgåva man har på kassettband kan ju vara bättre än en CD-utgåva. Men det gör inte kassettband till ett bra format.
På liknande sätt men av andra anledningar är inte 192/24 ett bra format för distribution av musik till konsumenter även om det i specifika fall är så att 192/24-utgåvan är bäst.
Vid inspelning finns det däremot definitivt en poäng att använda sig av högre sample-rate samt översampling (eller vad det heter) vid återskapande av signalen. Men det är också en annan femma
IngOehman skrev:Det kan finnas poänger med det även på mediet själv, det går att
argumentera både för högre samplingsfrekvens och större bitdjup,
på psykoakustiska och ljudkvalitetskopplade grunder.
Men - värdet med mer än 16/44,1 finns bara i extrema fall.
Och problemet sett ur folkbildningsperspektiv är att folk tror att CD-
systemet är mycket sämre än det är. Då är det förstås attraktivt att
påstå att CD-systemet är felfritt, alltså som svidande kommentar till
påståenden om att det är för dåligt, men hur attraktiva sådana svart-
vita svar än är så är det inte riktigt att så är fallet.
Det går att visa att det inte duger, alltså i betydelsen att fullständig
hör-transparens = duga.
Vh, iö
sebatlh skrev:Ja, men det är en dålig definition på vad som duger. Tycker jag.
Som bekant:
A1) CD-systemet kan återge toner perfekt till strax över 20kHz.
A2) Människans hörsel tar slut ungefär vid 20kHz.
B1) CD systemet har ett brusgolv på ja vad det nu än är lägre än vad man kanske tror
B2) Brusgolvet i ett normalt hus är högre än det hos CD-systemet vid även rätt starka lyssningsnivåer.
Alltså, det duger.
Det är så lätt att snöa in sig på teoretiska brister samtidigt som man totalt ignorerar andra mycket mycket större brister. Jag tror det i varje fall till viss del beror på en bristande förståelse så fantasin får därmed härja lite för fritt.
Men å andra sidan, hela den här branschen handlar ju om att blåsa upp småsaker bortom rimliga proportioner så…
Harryup skrev:Ja, och jag förstår det. Vad är poängen att hävda att det inte behövs om man inte har koppling till vad som går att köpa som jag ser det.
Apparater som CD-spelare och nätverksspelare måste ju matas med något när de används och det är mjukvarans format som betyder något för kravet som jag ser det.
Jag blir inte så mycket nöjdare av att veta med säkerhet att det inte behövs om nu t.ex. Reference Recordings SACD med Brothers in Arms faktiskt har lägre dist och 8 dB mera dynamik är originalutgåvan på CD. Allt enligt test i en tysk HiFi-tidning som jag läste och kunde konstatera att den kändes mycket roligare att lyssna på.
Ser man till helheten så för min del behöver man kunna spela av de format som bra utgåvor ges ut på.
Man kan ju faktiskt hårddra det till att digitalt inte ens behövs då många analoga vinyler låter bättre än utgivna cd-skivor. Fast det är inte så jag tycker, jag ser det som att oavsett format som används för att publicera musik på så vill man väl kunna spela av det så bra det går.
Formaten finns, marknaden finns, vad vill ni skall hända? Att man slutar ge ut highrez-filer? I början fanns det många vanliga CD-format som var uppsamplat till 24/192 och det är ju ett lurendrejeri, men nu så är det som det verkar ytterst sällsynt att man råkar sälja sådant.
Däremot så är ju highrez kanske enda sättet att krama ur lite mer kulor ur redan gjorda inspelningar som t.ex. jag gjorde då jag köpte Brothers in arms trots att jag redan har den. Och en hel del roligare känsla var det att spela den så jag blev nöjd.
mvh/Harryup
PerStromgren skrev:Finns det några kommersiellt tillgängliga fonogram som visar på CD-systemets tillkortakommanden?
sebatlh skrev:PerStromgren skrev:Finns det några kommersiellt tillgängliga fonogram som visar på CD-systemets tillkortakommanden?
Ja eller ickekommersiella för den delen.
Hur många anläggningar här på faktiskt skulle kunna avslöja bristerna? Komoroks?
Harryup skrev:Om man ser tekniskt så kan det vara tveksamt om någon klarar det med nån större säkerhet.
Om man väljer utifrån tillgängligt material så tror jag alla klarar det.
Och det är just min poäng.
mvh/Harryup
shifts skrev:sebatlh skrev:PerStromgren skrev:Finns det några kommersiellt tillgängliga fonogram som visar på CD-systemets tillkortakommanden?
Ja eller ickekommersiella för den delen.
Hur många anläggningar här på faktiskt skulle kunna avslöja bristerna? Komoroks?
Känns som jag frågat Per just denna fråga innan, men först en kontrollfråga: "fonogram" här syftar alltså till alla andra fonogram än CD? Det måste vara så, annars låter det som en tankevurpa.
Enklast är väl att hitta en vinylskiva med information ovanför 22 kHz? Eller nya format med information ovanför 22 kHz? Så, klart.
sebatlh skrev:IngOeman:
Jadu, spela 140dB och ha ett brusgolv hemma lägre än 30dB.
sebatlh skrev:Inga små krav det. Dessutom farligt starkt för hörseln, infrabas exkluderad.
sebatlh skrev:Och om vi ändå pratar så extrema inspelningar så finns det ju andra format än CD.
Så det är en ickefråga.
sebatlh skrev:I alla andra fall är det slöseri på lagringsutrymme.
sebatlh skrev:PS
Alltså, jag förstår vad du menar. I någon mening finns det utrymme för ett "HD"-format utöver CD-formatet. Samtidigt är det kanske mer sannolikt att drabbas av CD-systemets begränsningar om man kollar på film (basmuller). Som tur är så tillåter DVD-formatet både högre samplingrate och högre bitdjup.
jeff_belowski skrev:Ja, det hade inte vart mig emot med en lite större kompaktskiva, typ som en
7" och som du skrev, hade funnits mer plats på konvolutet samt att de gärna
för mig hade fått göra ett som håller... nåja, vi har ju digipack.
BertilAlving skrev:Nu har jag gjort ett lyssningsexempel för att på ett handfast sätt visa huruvida förmågan att förmedla musikens mikrodetaljer begränsas av 16-bits formatet eller störningsnivån från mikrofon + rum. Jag har gått tillväga på följande sätt:
1. Musikavsnittet från mitt tidigare inlägg i tråden, med symfoniorkester och sångsolisten Margareta Bengtson (tidigare medlem i Real Group), är sänkt i nivå med 90 dB och sedan kvantiserat till 16 bitar (med "bra" ditherbrus).
2. Medan detta ytterst svaga musikavsnitt spelas upp har jag mixat in den signal (24-bits format) som utgörs av mikrofonernas brus + rummets störnivå, inga inställningar är ändrade så denna störsignal representerar exakt den atmosfär- och brusbakgrund man får när musikerna sitter stilla utan att spela. Denna "störbakgrund" är omväxlande aktiverad till och från med några sekunders mellanrum alltmedan den 90 dB nivåsänkta musiken fortsätter spela kontinuerligt.
3. Den sparade summafilen som är kvantiserad till 16 bitar är sedan nivåhöjd med 60 dB för att underlätta lyssningsjämförelsen (tror knappast det finns några personer som kan höja nivån så mycket med sin volymkontroll). MEN VAR FÖRSIKTIGA, DRA INTE PÅ NIVÅN EXTRA MYCKET FÖR ATT STUDERA HUR DE YTTERST SVAGA PARTIERNA LÅTER: HUVUDDELEN AV DITHERBRUSETS ENERGI LIGGER MELLAN 15-22 kHz SÅ DET FINNS GODA MÖJLIGHETER ATT BRÄNNA DISKANTELEMENT OM MAN INTE HÅLLER KOLL PÅ VAD MAN GÖR!
Så här låter det: Lyssningsexempel
jeff_belowski skrev:Eller varför inte det här mysiga formatet?
Laserdisc aka DiscoVision
Ja, det hade inte vart mig emot med en lite större kompaktskiva, typ som en
7" och som du skrev, hade funnits mer plats på konvolutet samt att de gärna
för mig hade fått göra ett som håller... nåja, vi har ju digipack.
Problemet var väl att 20/50 teknologin inte var utvecklad när cd'n framarbetades
och jag kan tänka mig att Philips och Sonys konkurenter också smidde planer
på ett digitalt format... men det vet jag egentligen ingenting om. Däremot så
planerade de att CD'n skulle vara 20 cm i diameter, lite större än en 7"...
sebatlh skrev:Ingvar:
Jaja jag var väl lite snabb med att säga att 140 dB peak är skadligt för hörseln. Det beror ju på som du skriver.
sebatlh skrev:Men, lågpassade diracpulser och öronpetningar i all ära, vad är meningen med ett format för musik designat för ljud eller ljudkombinationer som inte förekommer i musik?
sebatlh skrev:Det känns hyfsat irrelevant. Borde inte systemet vara
anpassat till dess användningsområde?
sebatlh skrev:Jag tycker snarare det är tecken på ett genomtänkt system där man tagit hänsyn till de egenskaper inspelad musik har.
sebatlh skrev:[edit, tog bort en surpellekommentar]
IngOehman skrev:För övrigt så menar jag att det är mycket tveksamt terminologiskt att hävda
att 20/50 skulle vara en "teknologi" för sig. Det är det inte. Teknologin heter
PCM och det gör den vare sig man lagrar i 16/44,1 eller 24/192 eller vad för
datamängd man nu vill lagra.
IngOehman skrev:Eftersom man inte vet eller känner till någon exakt definition och därmed
en gräns för vad musik kan betyda, så menar jag att det är rimligt att ta
spjärn i hur hörseln fungerar istället.
IngOehman skrev:Ja, det hade varit trevligt.
Kan väl nämna att det faktiskt redan som det blev, blev så att systemet
lancerades innan det finnas några DACar som "på riktigt" klarade 16 bitar.
Det tog flera år innan de hann ikapp systemets potential - TROTS dettas
blygsamma specifikation (16/44,1).
- - -
När CD-systemet lancerades så använde de flesta CD-spelare DACar som
man kunde adresseras med 16 bitar, men ingen av dem hade en verklig
upplösning som kom i närheten av det.
Philips (/Marantz/Meridian) var väl den enda som använde 14-bitsDACar,
men då behöver man berätta att de även var de enda som använde sig
av både fyra gångers översamplig och noise shaping i digitalfiltret redan
i första generationen. Ett digitalfilter som alltså lyssnade på HELA 16-bits-
koden och alltså inte trunkerade till 14 bitar.
Så även om Philips var blygsamma och bara vågade marknadsföra att de
hade 14 bitarsDACar, så vete tusan om det inte var just dessa CD-spelare
som var de mest högupplösta på marknaden ändå...
Men som sagt - när systemet lancerades så väntade man fortfarande på
apparater med äkta 16-bitsupplösning - och då hade de ju lika gärna kun-
nat vänta på apparater med 20-bitsupplösning(!), kan jag tycka.![]()
Det finns faktiskt äldre system, system avsedda för filmljud (åtskilliga årtion-
den äldre) som nådde över 100 dB i S/N och de ungefärliga ramarna för vad
hörseln kan och klarar under olika förutsättningar har varit känt i varje fall
sedan 1933. Och att hörseltröskeln ligger vid 0 dB beror ju helt enkelt på att
det definieras så.
- - -
Så hur man än vänder och vrider på det så tycker JAG att man siktade lite
lågt*. Och även om vi just nu håller på med en tillbakablickande diskussion
om vad som hade kunnat vara och bli, så är ju det jag har försökt framföra
inte en efterkonstruktion, utan min uppfattning redan då.
De första åren var dessutom medvetandet om betydelsen av dither inte så
spritt som man kanske skulle ha önskat (vilket är lite märkligt eftersom det
var välkänt av alla dem som konstruerade integrerande digitala mätinstru-
ment), varken ADCar eller DACar hade som regel dithering den första gene-
rationen CD-utrustning, men på grund av problemen med att göra alla de
ledsagande apparaterna tillräckligt lågbrusande så löste sig problemet med
eller mindre av sig själv!
Så trots allt så är än idag de digitaliseringar av musik som gjordes i CDns
barndom oftast oöverträffade. Inte för att utvecklingen har stått stilla, utan
för att "utvecklingen" av mastringskomprimering har gått så enormt framåt.
Apparaterna var skapligt bra redan då, så utrymmet för utveckling inom sys-
temets ramar har ju varit begränsat. Utvecklingen av dynamiskt förstörande
komprimering och andra former av musikförvrängning efter mix, har däremot
just ingen gräns för hur långt den kan drivas.
Vh, iö
- - - - -
*Någon annan kan tycka något helt annat. Jag kan bara redogöra för min
uppfattning.
IngOehman skrev:Kan väl nämna att det faktiskt redan som det blev, blev så att systemet
lancerades innan det finnas några DACar som "på riktigt" klarade 16 bitar.
Det tog flera år innan de hann ikapp systemets potential - TROTS dettas
blygsamma specifikation (16/44,1).
IngOehman skrev:Jag förstår inte vad filen avses visa.
Om man tar ett musikavsnitt och sänker det med 90 dB och sedan kvanti-
serar det till 16 bitar med bra ditherbrus så får man en upplösning om max
två bitar, det vill säga när musiken är som allra starkast. De allra starkaste
delarna av musiken kommer alltså att vara ungefär dubbelt så starka som
själva dither-bruset.
Om det är lite dynamisk musik med en rejäl crestfaktor så kommer i princip
bara ditherbrus att synas om man tittar på signalen med t ex ett oscilloskop,
med undantag av de allra starkaste delarna som kommer att höja sig över
bruset.
Så är INTE fallet här. Musiken höjer sig långt över bruset i de brussvagare pas-
sagerna, där alltså inte den 60 dB höjda summastörningen har adderats. Detta
inte bara hörmässigt utan även när man tittar på signalen med ett oscilloskop.
När jag tittar på den så ser jag i själva verket ingenting annat än min egen lap-
topps nätdelsstörningar och störningar från hårddisk och lite annat, och dessa
ligger långt under musiken, trots att musikens toppar ligger så svagt som nere
på -30 dB.
Så - något har nog blivit fel (om inte min dator har någon underliga automatisk
anti-dither funktion).
................
osv...
BertilAlving skrev: . . .Det är förargligt och pinsamt att jag på något sätt har laddat upp fel version av demofilen.Men är är rätt version: [url]http://user.faktiskt.io/BertilAlving/Deck_the_hall,_sänkt_90dB,_sedan_kvantiserad_till_16bitar_sedan_+60dB,_ny.wav[/url]
. . .
Mvh,
Bertil
BertilAlving skrev:IngOehman skrev:Jag förstår inte vad filen avses visa.
Om man tar ett musikavsnitt och sänker det med 90 dB och sedan kvanti-
serar det till 16 bitar med bra ditherbrus så får man en upplösning om max
två bitar, det vill säga när musiken är som allra starkast. De allra starkaste
delarna av musiken kommer alltså att vara ungefär dubbelt så starka som
själva dither-bruset.
Om det är lite dynamisk musik med en rejäl crestfaktor så kommer i princip
bara ditherbrus att synas om man tittar på signalen med t ex ett oscilloskop,
med undantag av de allra starkaste delarna som kommer att höja sig över
bruset.
Så är INTE fallet här. Musiken höjer sig långt över bruset i de brussvagare pas-
sagerna, där alltså inte den 60 dB höjda summastörningen har adderats. Detta
inte bara hörmässigt utan även när man tittar på signalen med ett oscilloskop.
När jag tittar på den så ser jag i själva verket ingenting annat än min egen lap-
topps nätdelsstörningar och störningar från hårddisk och lite annat, och dessa
ligger långt under musiken, trots att musikens toppar ligger så svagt som nere
på -30 dB.
Så - något har nog blivit fel (om inte min dator har någon underliga automatisk
anti-dither funktion).
................
osv...
Det är förargligt och pinsamt att jag på något sätt har laddat upp fel version av demofilen.Men är är rätt version: [url]http://user.faktiskt.io/BertilAlving/Deck_the_hall,_sänkt_90dB,_sedan_kvantiserad_till_16bitar_sedan_+60dB,_ny.wav[/url]
Får väl försöka förklara lite bättre hur experimentet är upplagt:
1. Ett musikavsnitt i format 44,1 kHz 24 bitar har nivåsänkts med 90 dB. Lyssnar man på denna kraftigt nivåsänkta signal med "normal" inställning på volymkontrollen är det praktiskt taget dödstyst, man hör inte vad som pågår.
2. Denna nivåsänkta musiksignal har bitreducerats med användande av ditherbrus till 16 bitar, huvuddelen av kvantiseringsbruset (kvantiseringsfelen) har flyttats från hörselns känsliga delar av frekvensspektrum till ett område som i regel inte uppfattas av hörseln, dvs 20-22 kHz. Eftersom det här är fråga om dynamisk musik ligger det nu mesta delen av musikavsnittet på en lägre nivå än CD-systemets teoretiska gräns som är -96 dB!
3. Sedan har resultatet av steg 2 nivåhöjts med 60 dB. VARNING, EFTER DENNA NIVÅHÖJNING LIGGER SIGNALENS PEAKVÄRDE GANSKA NÄRA FULL DIGITAL UTSTYRNING (moderna former av dither har ofta ett peakvärde någonstans kring -70 dBFS och ibland närmare -60dBFS och i det här steget är summan av dither + musiksignal nivåhöjd med 60 dB). TROTS ATT DET INTE LÅTER STARKT SÅ ÄR DET VÄLDIGT MYCKET ENERGI KRING 20 KHZ, SÅ DET ÄR LÄTT ATT BRÄNNA SÖNDER SINA HÖGTALARE OM MAN ÄR OFÖRSIKTIG MED NIVÅN!!!
4. Slutligen har jag omväxlande med musiksignalen lagt in avsnitt med det lokalbrus som fanns i inspelningslokalen (samma nivåinställning på mikrofonkanalerna som på musikavsnittet). Som vanligt när det är nästan 100 musiker på podiet så kan folk inte vara absolut stilla och tysta före och efter varje tagning (fast man ber om det och tjatar gång på gång). Det var omöjligt att få flera sekunders absolut tystnad (det var skenbart tyst, men när man höjer nivån på denna tystnad med 60 dB så hörs det hela tiden ljud från folk som andas och rör lite på sig. Därför har jag fått ta en kort snutt tystnad och loopat den, därför har tystnaden en onaturlig och pulserande karaktär. Den inmixade tystnaden är alltså nivåhöjd med 60 dB, dvs lika mycket som jag har nivåhöjt 16-bits-signalen från steg 3 (totalt sett har 16-bits-musiken givits 30 dB lägre nivå än originalinspelningens helt tysta partier vilket alltså visar att störnivån från lokal och mikrofoner maskerar de svagaste ljuden en 16-bitsupplösning förmår hantera). Tystnaden består främst av en blandning av ventilationsljud och mikrofonbrus.
Det jag velat visa är alltså att det är inte CD-formatets 16-bitsupplösning som är flaskhalsen för signal/brusavstånd, utan det är oftast istället inspelningslokalens egen störnivå och mikrofonbrus som är huvudproblemet! Förstås det bättre nu vad jag menar?
Mvh,
Bertil
Föredrar nog ett betydligt mindre topplyft dither.
sebatlh skrev:Föredrar nog ett betydligt mindre topplyft dither.
Meningen är ju inte att behöva höra ditherbruset. Därför formar man om bruset så att det har större chans att hamna under lägsta kurvan i bilden jag lånat från internet här under.
Men det där är ju gammal skåpmat.
Vad skulle poängen vara med mindre topplyft dither?
hm2 skrev:finns det några grejer idag som faktiskt är lika bra eller bättre än nästa steg upp, dvs 24bit. som kan utnyttja det fullt ut dvs?
jag tänker på alla steg i kedjan såsom micstärkare, micar, mixers, ljudkort, inspelningsgrunkor.
och även i uppspelningsledet. alla typer av spelare, mixers, ljudkort, förförstärkare, slutsteg, filter osv osv.
det mesta verkar ju maxa vid runt -100db. mitt ljudkort -115db dynamic range/snr eller vad man nu tänkt sig. har inte 24 bit ett teoretiskt brusgolv som ligger på -144db?
har ett högtalarelement/högtalare ett brusgolv?
sebatlh skrev:Det enda jag ville ha sagt med bilden är att vi är extra känsliga i området kring 3-4kHz eller så. Så det kan vara en ide att forma ditherbruset kring den kunskapen.
Jag skrev aldrig att ditherbruset har samma spektrala fördelning som kurvan jag visade, vart kom den tolkningen ifrån? Bild på ditherbrusets spektrala fördelning finns förövrigt i den där gamla tråden.
Vad man sen föredrar beror väl till stor del på vilken volym bruset hamnar på. Där får man väl helt enkelt chansa lite på vad man tror att uppspelningsvolymen kommer bli.
Att lyssna på en ljudfil där allt utom musiken är höjt 60dB är väl inte direkt något optimalt sätt att utvärdera ditherbrus på...
petersteindl skrev:hm2 skrev:finns det några grejer idag som faktiskt är lika bra eller bättre än nästa steg upp, dvs 24bit. som kan utnyttja det fullt ut dvs?
jag tänker på alla steg i kedjan såsom micstärkare, micar, mixers, ljudkort, inspelningsgrunkor.
och även i uppspelningsledet. alla typer av spelare, mixers, ljudkort, förförstärkare, slutsteg, filter osv osv.
det mesta verkar ju maxa vid runt -100db. mitt ljudkort -115db dynamic range/snr eller vad man nu tänkt sig. har inte 24 bit ett teoretiskt brusgolv som ligger på -144db?
har ett högtalarelement/högtalare ett brusgolv?
Det är väl först och främst vid efterbearbetning av det inspelade materialet som fler bitar kan vara användbart. Dessutom kan det vara risk för överstyrning vid inspelning om man kranar på för mycket från mikar. Då kan det vara på sin plats med lite fler bitar.
Jag tycker 24/96 verkar vara ett bra format vid inspelningar så man kan lägga sig på en lägre nivå.
Mvh
Peter
IngOehman skrev:
2. Ett hörbarhetsformat brus låter inget vidare, hur bra det än kan verka vid
en intellektuell betraktning.
hm2 skrev:...men jag bara undrar om man fullt ut kan utnyttja 24 bit. micstärkarna verkar ju brusa mer än det här. alla andra apparater också, på båda sidor av in/uppspelningskedjan.
IngOehman skrev:Ett intressant exempel man kan lyssna på när det gäller mickar är den
där Neumann TLM 103 och Sennheisser MKH 20.
Vh, iö
IngOehman skrev:Ja, och jäsiken vad det brusar i diskanten!
Föredrar nog ett betydligt mindre topplyft dither.
IngOehman skrev:Det låter inte nämnvärt annorlunda på andra nivåer. Sådant där super-HF-
betonat brus låter alltid lika hemskt.
IngOehman skrev:Det är inte örats maskeringströskel man bör lägga sig under utan den
maskering som typiska lokalljud skapar. I exemplet hörs ju det fruktans-
värt energiska HF bruset även igenom den rätt så kraftiga grundstör-
nivån.
IngOehman skrev:Och jag tror inte att bruset alls har den spektrala fördelning som det du
visar med bilden. Det låter mycket elakare och HF-betonat.
IngOehman skrev:Den sista kommentaren är inte riktad till dig, utan till den jag kommenterade.
IngOehman skrev:Vad gäller det förstnämnda så var du mycket tydlig, och det du skrev gick inte att missförstå. Jag talar om
signalen som först är sänkt 90 dB och sedan bitreducerats till 16 bitar har konverterats med just en sådan där
"psykoakustisk" variant av noiseshaping/dithering. Det bruset man hör där i diskanten är starkare än diskant-
bruset i lokalljudssnutten [edit: Du kan betrakta min kommentar som hypotetisk om du vill]. Men min kommentar
var även allmän - psykbruset hörs oftast genom rumsklangen (normala sådana). Det är ju inte ett dugg konstigt
med tanke på att det ju är starkare än rumsenergin högst upp i nästan alla rum.
Och det högnivåiga psykbruset är inte lokaliserat bara till registret 20 - 22 kHz. Det sträcker sig en bra bit ned
i det hörbara området, och det är förväl, eftersom det inte kan vara smalbandigt (2 kHz kontra 20 kHz) om det
skall fungera. Skälet är att blandeffekter via trappstegens olinjäritet annars blir smalbandiga de också.
Och detta är också huvudskälet (omän inte det enda) till att jag förespråkar en högre samplingsfrekvens - för
att det skall finnas mer plats för dither.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 22 gäster