Moderator: Redaktörer
Ranefjord skrev:Om jag har förstått det hela rätt, så är det inte helt smärtfritt att vara HiFi-handlare idag.
Skivbutiker får lägga ner, etc.
På 80-talet hade så gott som alla föräldrar i min omgivning en stereo i vardagsrummet. bl.a de fula Ikea-racken ni vet!
De farsor som hade bäst stereo var Abbe och Bengan. Quad-Rauna och Onkyo-Carlsson!![]()
Idag är det inte så. I början på 90-talet. Alla dessa fester där folk spelade på farsans stereo. Jag minns en fest där det spelades på två anläggningar. En på ovanvåningen och en på balkongen. På många fester idag ser man en liten kompakt sak. Jag tycker det är lite trist. Bara en spekulering och inte för att det egentligen spelar någon roll.
Ranefjord skrev:Men dagens 15-åringar... Sitter de verkligen och drömmer om en bra stereo? Jag tror faktiskt inte det. Jag tror (med alla fördommar samlade på en o samma gång) att de flesta spelar mp3or över sin PC eller MAC. Om det nu är så. Hur ser det då ut när de kommer upp runt 30? går de och köper en reciever för 5000:-? En DVD/CD för 6900? Ett par högtalare för 4000? Jag tror inte det, men man kan ju alltid hoppas.
Handeln får givetvis hänga med och anpassa sig efter rådande förhållanden.
Ranefjord skrev:Handeln får givetvis hänga med och anpassa sig efter rådande förhållanden.
Frågan är om det blir en bra stereo av det.Får vi bättre inspelningar? Höjer det intresset för musik? Idag har handeln bestämt att vi ska ha reklamradio och internet-mp3-nånting vilket väl inte direkt har hjälp till att höja kvaliten eller den även så viktiga känslan för någon genuint? eller.
Idag är det slit och släng över alltihop.
Idag är det slit och släng över alltihop. Gäller även musik/grupper.
Hotspur skrev:Idag är det slit och släng över alltihop. Gäller även musik/grupper.
Ett sådant uttalande kan inte tas på allvar och säger mer om
författarens musikintresse/musiksmak än om musikklimatet
Det får väl framtiden utvisa hur mycket Backstreet Boys, Britney & Alcazar som spelas om 30 år...
Margaux skrev:
Majoriteten av musiken som produceras är idag konsumtionsvara och har varit det nu i många decennier. Slit och släng! Varför bry sig om kvalitet när det ända skall slängas snart.
hajen1 skrev:Hemska tanke!
Tänk om det minskade stereointresset hänger samman med det ökade utbudet av " skitmusik ". Idol. fame factory osv = likriktning a la Bert Karlsson eller det jäkligaste som hörts den senaste tiden
Christer Sjögren sjungar Elvis. Brr!!
Stereon på 50,60 och 70-talet gjorde att mitt musikintresse breddades och därmed även intresset för bra inspelningar men det kanske inte funkar så längre. Synd är det i alla fall.
Flint skrev: Eller så handlar man stärkareländet via nätet och köper surkålen på Lidl.
Det får väl framtiden utvisa hur mycket Backstreet Boys, Britney & Alcazar som spelas om 30 år...
Naqref skrev:Flint skrev: Eller så handlar man stärkareländet via nätet och köper surkålen på Lidl.
OT: Finns det surkål på Lidl i Sverige? Jag har letat och letat men inte hittat. Som tur var jag i en riktig tyck närbutik (i Tyskland då naturligtvis) i söndags så jag fick med mig två stora burkar för 0.49€/st
Jag förstår inta vad alla är rädda för. Tror ni att tillverkningen av HiFi-prylar helt ska upphöra?
Hotspur skrev:Det får väl framtiden utvisa hur mycket Backstreet Boys, Britney & Alcazar som spelas om 30 år...
Nattlorden: Okej, du är inte i bästa form - som du skriver och det ursäktar väl även detta inlägg - men vad får dig att nämna just dessa skräpmusikprodukter? Det är patetiskt att läsa om somliga audiofilers inställning till ny musik, skärp er!
Ranefjord skrev:...och om vi istället blir hänvisade till Tyskland eller till Internet. Ja, då kommer Peter16 och Lars17 inte ens att få möjligheten till ett HiFi-intresse. Det är synd.
Oj, va jag brer på och är negativ nu.Värsta scenariot nånsin.
Men jag skyller på att jag är förkyld... JÄTTE förkyld.
Ranefjord skrev:Vi får hopps.![]()
Min första seriösa stereo var en NAD.
Men jag skyller på att jag är förkyld... JÄTTE förkyld.
Ranefjord skrev:Vi får hopps.![]()
Min första seriösa stereo var en NAD.
Ranefjord skrev:Jag förstår inta vad alla är rädda för. Tror ni att tillverkningen av HiFi-prylar helt ska upphöra?
Jag tror att det kommer att bli mycket tufft för handlarna, Ja. Försvinna helt? nej. Grejen är att jag liksom gillar det där med att kunna gå in i butiker och kolla på prylar, lyssna, slappa, ja... det sociala. Samma sak med skivor. Jag köper helst det i butiken, men även jag köper online. Jag vill inte att detta ska försvinna. Det är säkert egoistiskt på ett eller annat håll, men jag tycker ändå det är synd om det blir så. Att skivbutiker och hifibutiker mer eller mindre får slå igen. Jag tror det drabbar småstäderna mer än storstäderna. Jag bor i en småstad.
De HiFibutiker som överlever längst, är de där ägarna själva även driver generalagenturen... tror jag.Samtidigt är det ju de som riskerat mest från början, så det kan väl få stå som rättvist.
Naqref skrev:Kan ju avslöja att mitt första seriösare försök blestod av NAD3020i, NAD5440, NAD 7225 samt deras skivspelare (som jag inte minns vad den heter men som jag nog skulle vilja ha ett ex av igen) och ett par egenbygda Lowtherhorn (mja det var väl inte så seriöst...
).
Spelaren byttes mot en Linn Basik som jag oxå saknar...
Det tror jag med. Har du något förslag på medicin.
Ranefjord skrev:Det tror jag med. Har du något förslag på medicin.
Jag ska fundera lite, men en snabb spekulation.
Skivbolagen måste höja kvaliten på inspelningarna radikalt. Detta ökar förhoppningsvis intresset för HiFin (iallafall på lång sikt) och samtidigt får man ett argument emot mp3 och piratkopiering som man idag inte har, nämligen kvalitet. Klassiskt argument skulle jag tro.
men jag ska fundera lite till.
Ranefjord skrev:Flint: Mycket hedervärt. Det är en jättebra idé tycker jag. Det där med att handlaren kan presentera något extra som internet och tyskland inte klarar av, det tror jag på. Som du sa, en kopp kaffe, lite socialt. Kanske lite lyssningar, etc. Demokvällar med finhifi. Lite spektakel, en o annan fest.Man giver och man tager.
Det tror jag med. Har du något förslag på medicin.
Ranefjord skrev:Det tror jag med. Har du något förslag på medicin.
Ett lite udda förslag är att skivbolagen kommer överrens om att enbart ge ut sitt material på vinyl (alt Philips och Sony drar in alla CD-rättigheter). Piratkopieringen hindras dramatiskt, samtidigt som alla blir tvungna att köpa en Rega P2 - Bias.mao.. hifi-intresse genom vinyl.
Icke genomförbart AB, men det är en grymmt frän idé!
Ranefjord skrev:Flint: Precis. rätt emot stormarknaden!
Frågan är vad skivbutikerna kan göra för att ta mark från Internethandeln (bortsätt från piratkopieringen). Det blir en rätt svår nöt att knäcka. Kanske får man ge med sig där.
Bill50x skrev:Jag är tyvärr inte lika säker på detta med att kvalitet säljer. I alla fall inte den högsta. Det är tillräcklig kvalitet som säljer. Förutom i ett fåtal entusiastbolag så kommer bättre ljud bara tillverkas om det samtidigt är billigare att producera. Dessutom är jag inte säker på att massmarknaden och entusiasterna egentligen är överens om vad bättre ljud är.
Antingen så kommer kvalitetsmusiken att ges ut på två skilda media (eller en komprimerad mastrad version på samma skiva som även innehåller en dynamisk och okomprimerad version) eller så får vi helt enkelt hålla tillgodo med musiken den produceras för massmarknaden.
I alla fall jag tänker inte byta musiksmak för att få bättre ljud. Vissa skivor undviker jag dock att spela eftersom dom helt enkelt låter för dåligt.
Inte skulle jag vilja vara en hifi-handlare idag heller. Först sitter gänget och lyssnar i timmar hos mig och dricker mitt kaffe medan jag bär runt på svintunga högtalare, sedan när dom bestämt sig åker dom till Tyskland och handlar.... Det låter vackert att vi ska stödja lokala handlaren, men de flesta av oss har begränsad budget och ju billigare vi kan handla ju mer leksaker räcker slantarna till![]()
Nu är det inte alla som handlar i Tyskland eller på Nätet så än finns det hopp. Det är ju "bara" för den lokala handlaren att se till att han är billigast eller ger ett sådant mervärde att man inte kan säga nej![]()
/ B
Jag är tyvärr inte lika säker på detta med att kvalitet säljer.
Flint skrev:Om man vrider det ett varv till. Hur tänker imortören?
Vilka ekonomiska lagar har dom att rätta sig efter?
Är det bättre att sälja tolv långtradarlaster på ett bräde till Ström-Giganten än att sälja en pall till 400 småbutiker styck utspritt över hela vinterhalvåret?
Finns det någon representant från någon imortörsfirma här på forumet?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster