En bra stereo

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

En bra stereo

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 11:25

Vad har egentligen hänt...

På 80-talet var det relativt viktigt att familjen hade en god stereo. Iallafall där jag kommer ifrån. Enligt historier från skrytande polare så vad det visst rätt viktigt även för deras farsor och morsor på 60 och 70-talet.

Vad hände på 90-talet? För det är väl på 90-talet som det börjarde bli lite ute med stereo?

Är det filmen som tagit mark? Eller är det alla underbara pop/rock inspelningar/reklamradion som tagit död på intresset lite sådär i smyg hos folk? Är det kabel-debatten måhända? Är det internet kanske? Piratkopierandet?

Det är synd att säga det (igen), men vi är ett utdöende folkslag.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-30 11:54

Oavsett vad vi tycker om sk paketstereoanläggningar från varuhuset, lägstanivån på återgivningen har ökat markant sedan 60-70-talet. För många är dagens ljudkvalité helt OK och man bryr sig inte om att trixa å fixa. Förr skulle varje ingenjör med självaktning ha en "stereo", helst en som han byggt själv. Idag har ingenjören en mp3-spelare i fickan...

Ja, anledningarna är nog många, men konkurrensen från datorer, storbildsteve etc är säkert också en delförklaring.

Men är verkligen ljudentusisater ett krympande/utdöende släkte? Med tanke på hur stort utbud det ändå finns av high-end återgivare, kan man ju undra.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 12:00

Man kan ju lugnt säga att spridningen mellan tungt och skräp har ökat. Många handlar rejält dyra saker. Det finns gott om pengar i samhället idag men också mycket att lägga dom på. Det ska sägas till LTS:s försvar att dom letar gobitar i vettiga prisklasser som de flesta har råd med.
Sen har det kommit till en massa andra dyra intressen som upptar folks fritid och film och bioljud drar pengar. Att HiFi-intresset dör ut. Knappast.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 12:03

Om jag har förstått det hela rätt, så är det inte helt smärtfritt att vara HiFi-handlare idag.

Skivbutiker får lägga ner, etc.

På 80-talet hade så gott som alla föräldrar i min omgivning en stereo i vardagsrummet. bl.a de fula Ikea-racken ni vet!

De farsor som hade bäst stereo var Abbe och Bengan. Quad-Rauna och Onkyo-Carlsson! 8)

Idag är det inte så. I början på 90-talet. Alla dessa fester där folk spelade på farsans stereo. Jag minns en fest där det spelades på två anläggningar. En på ovanvåningen och en på balkongen. På många fester idag ser man en liten kompakt sak. Jag tycker det är lite trist. Bara en spekulering och inte för att det egentligen spelar någon roll.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-30 12:03

Tror det både skett en förbättring och en försämring. Många som innan hade en enkel stereo, eller föräldrarnas gamla, sitter idag med musik genom datorn & extrerna datorhögtalare eller ett integrerad paket som mest ser ut som ev uppsvälld bergsprängare med massa imponatorpaneler, mysko ljus och knappar det står "WooX" eller liknande på.

Samtidigt - de som väl har något har oftaste bättre grejor än det hades förr - även om kombinatoriken av prylar ibland kan vara häpnasväckande tafflig.

Så.. polariseringen bakgrundsbrus kontra hifi tror jag alltså ökat.

Anledning? Ingen aning, skulle dock kunna gissa det är CDns fel. Så länge det var LP så var det solklart att det fick ta plats.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 12:08

Men dagens 15-åringar... Sitter de verkligen och drömmer om en bra stereo? Jag tror faktiskt inte det. Jag tror (med alla fördommar samlade på en o samma gång) att de flesta spelar mp3or över sin PC eller MAC. Om det nu är så. Hur ser det då ut när de kommer upp runt 30? går de och köper en reciever för 5000:-? En DVD/CD för 6900? Ett par högtalare för 4000? Jag tror inte det, men man kan ju alltid hoppas.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 12:11

Ranefjord skrev:Om jag har förstått det hela rätt, så är det inte helt smärtfritt att vara HiFi-handlare idag.

Skivbutiker får lägga ner, etc.

På 80-talet hade så gott som alla föräldrar i min omgivning en stereo i vardagsrummet. bl.a de fula Ikea-racken ni vet!

De farsor som hade bäst stereo var Abbe och Bengan. Quad-Rauna och Onkyo-Carlsson! 8)

Idag är det inte så. I början på 90-talet. Alla dessa fester där folk spelade på farsans stereo. Jag minns en fest där det spelades på två anläggningar. En på ovanvåningen och en på balkongen. På många fester idag ser man en liten kompakt sak. Jag tycker det är lite trist. Bara en spekulering och inte för att det egentligen spelar någon roll.

Si dä' va en helt annan fråga dä' än den du börja' mä'.
Handeln får givetvis hänga med och anpassa sig efter rådande förhållanden. Köper ingen Rauna så är det ingen mening att sälja Rauna. Köper ingen skivor så kan man inte sälja skivor. Men något nytt kommer istället. Hur det blir får vi se. Musik måste vi ha på något sätt. Om inte annat till förspelet till parningen. Skulle se konstigt ut på dansgolvet om det vore tyst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-30 12:12

Det gjorde inte jag när jag var 15 heller... det tog några år till.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 12:22

Ranefjord skrev:Men dagens 15-åringar... Sitter de verkligen och drömmer om en bra stereo? Jag tror faktiskt inte det. Jag tror (med alla fördommar samlade på en o samma gång) att de flesta spelar mp3or över sin PC eller MAC. Om det nu är så. Hur ser det då ut när de kommer upp runt 30? går de och köper en reciever för 5000:-? En DVD/CD för 6900? Ett par högtalare för 4000? Jag tror inte det, men man kan ju alltid hoppas.

Jag har tre söner i åldern mellan 20-30. Ingen av dom är HiFi-intresserad men däremot är dom kräsna på ljud och två av dom är aktiva musiker. Dom ser HiFi-prylarna som vilken bruksutrustning som helst. Som verktyg. En mycket sund inställning tycker jag.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 12:24

Handeln får givetvis hänga med och anpassa sig efter rådande förhållanden.

Frågan är om det blir en bra stereo av det. :) Får vi bättre inspelningar? Höjer det intresset för musik? Idag har handeln bestämt att vi ska ha reklamradio och internet-mp3-nånting vilket väl inte direkt har hjälp till att höja kvaliten eller den även så viktiga känslan för någon genuint? eller. :)

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-03-30 12:24

Jag tror dom flesta drömmer om snabba datoerer och eftersom att detta är så dyrt blr det inte mycket över till andra drömmar....

Skulle det vara stereoprylar så blir det väl hemmabio och då så fräsiga prylar som möligt i minitappning precis som det görs reklam för...

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 12:25

flint: Ett hopp har höjt sig i min negativa horisont! tack! :)

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-03-30 12:25

Föresten så är det ju så mycket att lära sig för att man skall få det som hobby så även här dat datorn över där det också är en väldans massa att lära sig. kanske har folk inte ens tid att lära sig allting helt enkelt...

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-30 12:26

Ta bara en sån sak som radio.

När jag var tonåring kunde man lyssna på populärmusik 1 timme i veckan. Det var varje lördag - programmet hette Trax och finns än idag.

Man spelade in låtarna från radion på ett band och sparade dem i flera år. Banden var till slut helt sönderslitna och brusade trots Dolby A,B och C och allt vad det hette.

Beteendet är lite annorlunda idag med typ femtioelva kommersiella radiokanaler.

Idag är det slit och släng över alltihop. Gäller även musik/grupper. Kvalitet har fått ge vika för kvantitet. Bättre eller sämre? Beror nog på vem man frågar.

En sak är ialla fall positivt. Anläggningarna låter bättre/kan mer än någonsin för en viss prisnivå.

PS Kan konstatera att för varje hifitidning i kiosken går det tre fototidningar går det 30 modetidningar. Det ger väl en indikation om hur stort intresset är:-(
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 12:33

Ranefjord skrev:
Handeln får givetvis hänga med och anpassa sig efter rådande förhållanden.

Frågan är om det blir en bra stereo av det. :) Får vi bättre inspelningar? Höjer det intresset för musik? Idag har handeln bestämt att vi ska ha reklamradio och internet-mp3-nånting vilket väl inte direkt har hjälp till att höja kvaliten eller den även så viktiga känslan för någon genuint? eller. :)

Om reklamradin bidrar till bättre inspelningar och HiFi?
Svar nej. Om du menar det jag tror att du menar med bättre HiFi och inspelningar. Men försök att stoppa reklamradion. Om du inte har varit trött tidigare blir du nog då. Alltså måste vi acceptera den. Tro nu bara inte att jag gillar det.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 12:36

Idag är det slit och släng över alltihop.

Jag skrev samma sak själv i mitt förra inlägg, men jag tog bort det innan jag postade. Visste inte hur det skulle tas. :) Men jag håller med. Det känns lite så. (Sen att en del HiFi-intresserade byter upp sig/ner sig stup i kvarten kan vi väl tala tyst om. 8) Det kommer ju trots allt ändå till användning på beg-marknaden.)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 13:31

Sen kan man fråga sig om reklamradio egentligen är så skadlig för inspelningskvaliteten på sikt. Hur länge har man haft reklamradio i Staterna? Förmodligen lika länge som dom har haft fungerande radio. Säg sedan 20-talet. Hur är då deras inspelningskvalitet? Jo på den musik jag köper och som till absolut största del kommer från staterna så är den f*rbannat bra. Jag pratar gubbRock, Blues och Country. Förmodligen är "bäst före" musiken lika dålig där som här och här har vi nyss fått eländet reklam så jag ser ingen skillnad av den anledningen. Rätta mig om jag har fel.
Senast redigerad av Flint 2005-03-30 13:55, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-30 13:51

Idag är det slit och släng över alltihop. Gäller även musik/grupper.

Ett sådant uttalande kan inte tas på allvar och säger mer om
författarens musikintresse/musiksmak än om musikklimatet :!:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-30 13:57

Hotspur skrev:
Idag är det slit och släng över alltihop. Gäller även musik/grupper.

Ett sådant uttalande kan inte tas på allvar och säger mer om
författarens musikintresse/musiksmak än om musikklimatet :!:

Det får väl framtiden utvisa hur mycket Backstreet Boys, Britney & Alcazar som spelas om 30 år...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-30 13:59

Max säger:
HiFi var stort förr, särskilt på 70-talet. Sedan kom en massa andra, nya saker. Först videon, sedan genomslaget för kabel-TV och satelitkanaler. Lyssna på musik var inte så kul längre, när man kunde kolla på MTV och sky channel. Det har blivit mer bild och mindre ljud. Folk idag tvekar inte att köpa en TV för 20-30kkr. Men en steroe för lika mycket (och man kan få riktigt bra grejjor för dom pengarna om man vet vad man ska köpa) är helt uteslutet.

Och, dom som var runt 30 (och kan antas vara dom som köpte mest stereogrjjor på 70-talet) hade växt upp med rocken. På 50 och 60-talet så formligen exploderade musikindustrin. Massor av nytt kom. Nyheterna fortsatte under 70 och 80-tal, men nu mera oftast ganska undanskymt. Detta sipprade så småning om upp till mainstream, men rent allmänt så har det varit en utslätning av populärmusiken under 90-talet. Revolutionen har tappat fart och någon ordentlig utveckling har det knappt varit på länge. Visst, det händer en hel del, men då är det främst i udda generes som dom flesta människor inte ens visste fanns.

Det får väl framtiden utvisa hur mycket Backstreet Boys, Britney & Alcazar som spelas om 30 år...

Ingenting, hoppas jag. Däremot kommer nog ännu fler upptäckt det fina med gamal italiensk disco från 80-talet.

Edit: Oj vad mycket tempusbyten det blev...
Senast redigerad av Max_Headroom 2005-03-30 14:42, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 14:11

Max_Headroom: Intressant och bra inlägg! :)

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-30 18:21

Hotspur

Jag generaliserade naturligtvis. Det finns fantastiska musiker och grupper även idag som kommer att vara ihågkommna under lång tid framöver.

Men om du tar procentuellt av vad som produceras idag så är det mer kommersiellt och mindre kvalitet än det någonsin varit.

Hur många nya CD släpps det varje månad? Säkert många ggr mer än för 10 år sedan. Det skulle ju kunna vara bra om fler duktiga fick chansen. Men är det så?

Majoriteten av musiken som produceras är idag konsumtionsvara och har varit det nu i många decennier. Slit och släng! Varför bry sig om kvalitet när det ända skall slängas snart. Precis som IKEA som jag älskar. Men kom inte och säg att IKEAs möbler anno 2003 kommer att gå på Bukowskis kvalitetsauktioner om 100 år.

/Joachim

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-30 18:25

Margaux skrev:
Majoriteten av musiken som produceras är idag konsumtionsvara och har varit det nu i många decennier. Slit och släng! Varför bry sig om kvalitet när det ända skall slängas snart.

Och precis som så många andra konsumtionsvaror har kvaliteten sjunkit.

Det har alltid lönat sig att köpa tidlösa saker av god kvalitet. Vare sig det är klader eller musik.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-30 18:44

M_H

Kvantitet och överflöd kan dessutom skapa slentrian och i värsta fall vändas till något negativt.

Hur kul vore fotbolls VM 4 ggr /år
Hur gott skulle rysk kaviar vara 3 ggr /dag
Hur skönt skulle det vara att ligga i sängen 24 timmar om dagen?

Överflödet har sina risker och baksidor

Överflöd under ansvar skulle man kanske säga :D

/Joachim

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-03-30 19:16

Hemska tanke!
Tänk om det minskade stereointresset hänger samman med det ökade utbudet av " skitmusik ". Idol. fame factory osv = likriktning a la Bert Karlsson eller det jäkligaste som hörts den senaste tiden
Christer Sjögren sjungar Elvis. Brr!!
Stereon på 50,60 och 70-talet gjorde att mitt musikintresse breddades och därmed även intresset för bra inspelningar men det kanske inte funkar så längre. Synd är det i alla fall.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 19:31

hajen1 skrev:Hemska tanke!
Tänk om det minskade stereointresset hänger samman med det ökade utbudet av " skitmusik ". Idol. fame factory osv = likriktning a la Bert Karlsson eller det jäkligaste som hörts den senaste tiden
Christer Sjögren sjungar Elvis. Brr!!
Stereon på 50,60 och 70-talet gjorde att mitt musikintresse breddades och därmed även intresset för bra inspelningar men det kanske inte funkar så längre. Synd är det i alla fall.

Jag förstår inta vad alla är rädda för. Tror ni att tillverkningen av HiFi-prylar helt ska upphöra? Finns det för lite att välja på redan nu? Om HiFi-conslut kånkar finns det ju massor av butiker kvar ändå. Inte minst på kontinenten och Tyskland där intresset verkar vara större än här hemma. Man tar semester och åker ner och tuggar lite surkål och dricker lite pils och så handlar man sig en förstärkare. Eller så handlar man stärkareländet via nätet och köper surkålen på Lidl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-30 20:10

Flint skrev: Eller så handlar man stärkareländet via nätet och köper surkålen på Lidl.

OT: Finns det surkål på Lidl i Sverige? Jag har letat och letat men inte hittat. Som tur var jag i en riktig tyck närbutik (i Tyskland då naturligtvis :) ) i söndags så jag fick med mig två stora burkar för 0.49€/st :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-30 20:25

Nattlorden: Okej, du är inte i bästa form - som du skriver och det ursäktar väl även detta inlägg - men vad får dig att nämna just dessa skräpmusikprodukter? Det är patetiskt att läsa om somliga audiofilers inställning till ny musik, skärp er!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 20:28

Naqref skrev:
Flint skrev: Eller så handlar man stärkareländet via nätet och köper surkålen på Lidl.

OT: Finns det surkål på Lidl i Sverige? Jag har letat och letat men inte hittat. Som tur var jag i en riktig tyck närbutik (i Tyskland då naturligtvis :) ) i söndags så jag fick med mig två stora burkar för 0.49€/st :)

He he... När du säger det... Jag har inte tänkt på det men det stämmer nog. Jag har inte sett surkål i deras hyllor. Konstigt. Kanske tror dom inte att vi käkar något så typiskt Tyskt. Gör vi det?
Annars tycker jag Lidl är OK. Jag handlar en hel del där. Bl.a. grönsaker.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 20:31

Jag förstår inta vad alla är rädda för. Tror ni att tillverkningen av HiFi-prylar helt ska upphöra?

Jag tror att det kommer att bli mycket tufft för handlarna, Ja. Försvinna helt? nej. Grejen är att jag liksom gillar det där med att kunna gå in i butiker och kolla på prylar, lyssna, slappa, ja... det sociala. Samma sak med skivor. Jag köper helst det i butiken, men även jag köper online. Jag vill inte att detta ska försvinna. Det är säkert egoistiskt på ett eller annat håll, men jag tycker ändå det är synd om det blir så. Att skivbutiker och hifibutiker mer eller mindre får slå igen. Jag tror det drabbar småstäderna mer än storstäderna. Jag bor i en småstad. :)

De HiFibutiker som överlever längst, är de där ägarna själva även driver generalagenturen... tror jag. :) Samtidigt är det ju de som riskerat mest från början, så det kan väl få stå som rättvist.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi