Moderator: Redaktörer
eljulio skrev:Med tanke på hur denna tråd utvecklade sig, viewtopic.php?f=9&t=57759 så undrar jag lite över vad ni här inne anser krävs av en vinylrigg av hög kvalitet för att matcha CD. Jag tänker mig att ni i första hand anger nypriser för jämförelsens skull. Vilka är de vanligaste fällorna? Kan man köpa en allt i ett produkt? Eller ska man plocka ihop prylarna var för sig?
Mvh
el julio
eljulio skrev:Med tanke på hur denna tråd utvecklade sig, viewtopic.php?f=9&t=57759 så undrar jag lite över vad ni här inne anser krävs av en vinylrigg av hög kvalitet för att matcha CD.
Kronkan skrev:Har inte växt färdigt men sitter gärna i soffan.
Köpte en begagnad Empire 598 för ett tag sedan. Kostade 5000 kr. Vilket var ett risky köp enligt Popsnöret. Den var ju inte helt funktionsduglig. Säljaren sökte sälja något annat. Då visste jag inte att en mycket duglig vinylist haft hem den. Men gjorde en enkel bedömning att det skulle kunna gå att fixa. Vilket med turens hjälp gick.
Men köper man en äldre modell av ett välkänt märke så är det ju också så att man kan få svårt med reservdelar o s v. Så man måste ju försöka kunna hantera detta.
En enklare modell av Empire 208 modas och ses över och säljs som ny under nytt märke.
http://www.6moons.com/audioreviews/anal ... g/208.html
Recensionen tar upp olika sätt att se på sin skivspelare och vad den skall tänkas göra.
Men vad levererar en Empire oavsett modell. En tallrik relativt tung av aluminium. Den är balanserad på samma sätt som man gör med däck på bilar. Lagret är tillverkat med stor precision. En urstark motor driver med kraft och tvekar inte när spåret blir lite tyngre. Det är så mycket energi så att spelaren faktiskt blir varm . Inte het med man känner värmen.
Sedan kan man se att en sådan lite äldre spelare inte är så vibrationsdämpad eller massiv som en modern variant. Ovan så gör man en helt ny ovansida i aluminium. Och dämpar. Så inte ovanligt att man dämpar en äldre spelare. Förekommer i alla fall. Kan göras utan större insatser. Om man så önskar. Jag gör så för att få spelaren mera neutral och att saker och ting från lager och motor skall störa så lite som möjligt. Så tänker jag. Men den kanske inte blir som ett kassaskåp. Då måste man nog köpa en nyare modell.
En begagnad spelare kan alltså vara något att börja med. Men man måste vara medveten om att det en äldre sak som man inte så lätt kan lämna tillbaka till handlaren.
Nattlorden skrev:eljulio skrev:Med tanke på hur denna tråd utvecklade sig, viewtopic.php?f=9&t=57759 så undrar jag lite över vad ni här inne anser krävs av en vinylrigg av hög kvalitet för att matcha CD.
Någon måste ju skriva det. Du kan inte - CDformatet är överlägset.
Nattlorden skrev:eljulio skrev:Med tanke på hur denna tråd utvecklade sig, viewtopic.php?f=9&t=57759 så undrar jag lite över vad ni här inne anser krävs av en vinylrigg av hög kvalitet för att matcha CD.
Någon måste ju skriva det. Du kan inte - CDformatet är överlägset.
Kronkan skrev:[quote="Perfector
Den kan bara ha kommit från Gale of London
steglöst 10-99 varv minut
Svajet går inte att mäta
Rumblenivån är lägre än testinstrumentets inre störnivå.
Där har du en Vinyspelare som är absolut
Till den kan man montera en Stax UA-7 om man vill minimera vinkelfelen.
(mycket personlig åsikt)
Kronkan skrev:Nattlorden skrev:eljulio skrev:Med tanke på hur denna tråd utvecklade sig, viewtopic.php?f=9&t=57759 så undrar jag lite över vad ni här inne anser krävs av en vinylrigg av hög kvalitet för att matcha CD.
Någon måste ju skriva det. Du kan inte - CDformatet är överlägset.
Men nattis har du vaknat![]()
Håll gärna denna debatt i den tråden där vi diskuterar frågan om cd kontra vinyl. Finns väl ingen som jag kan se hävdar vinylens tekniska överlägsenhet över cd. MEn det finns ju saker som gör att det blir högst intressant att äga en vinylrigg.
Då är ju frågan vad kan jag ställa för krav för att få så lite destruktion av signalen som man vill ha. Alltså i en skivspelare.
Finns ju många som verkar duktiga på detta. Säkert kan många som inte har eller önskar en sådan bidra posistivt.
Vi noterar din protest, avslår densamma, men antecknar i protokollet att vi förstår den digitala världens fördelar men ser också att den möjligtvis inte används så klokt. Alltid.
Vi vill dock undersöka hur vi klokt kan avspela ett enkelt vax. Förhoppningsvis i hygglig ton och ordning![]()
![]()
eljulio skrev:Med tanke på hur denna tråd utvecklade sig, viewtopic.php?f=9&t=57759 så undrar jag lite över vad ni här inne anser krävs av en vinylrigg av hög kvalitet för att matcha CD.
Perfector skrev:Till den kan man montera en Stax UA-7 om man vill minimera vinkelfelen.
(mycket personlig åsikt)
eljulio skrev:Kändes i den länkade tråden som att allt under 20 000 är skräp. Själv har jag denna: http://www.referenceaudio.se/vinylspela ... /rega-rp3/
Då med Rega Elys2 - arm, så strax under 7 000 för allt. Finns det något på denna skivspelare ni skulle uppgradera och i så fall varför?
Kronkan skrev:eljulio skrev:Kändes i den länkade tråden som att allt under 20 000 är skräp. Själv har jag denna: http://www.referenceaudio.se/vinylspela ... /rega-rp3/
Då med Rega Elys2 - arm, så strax under 7 000 för allt. Finns det något på denna skivspelare ni skulle uppgradera och i så fall varför?
Här en länk om någon som tänkt till om din skivspelare. Artikeln någon lång för mig i sin helhet.
Men några saker är helt enligt min egen erfarenhet.
http://www.stereotimes.com/acc010708.shtml
Bilden visar en mjuk matta på tallriken. Jag har själv testat olika typer av sådana mattor. Jag vill ju gärna ha en något hårdare underlag. Om det passar just din spelare vet jag inte men artikeln tolkar jag så. Alltså ett hårdare underlag. Min erfarenheter att man får ett tydligare ljud med ett fastare underlag. En filt bidrar nog också dåligt till dämningen av tallriken. Vad som helst kan ju vara bättre.
Kolla efter gamla skivspelare som inte längre är dugliga. Titta efter en gammal i gummi. En idé som inte kostar något.
Sedan är kopplingen till underlaget man kan fundera över. En sådan spelare skulle jag nog tänka att den behöver en mjuk koppling som hindrar låga vibrationer att grumla ljudet.
Något tänk.
paa skrev:Perfector skrev:Till den kan man montera en Stax UA-7 om man vill minimera vinkelfelen.
(mycket personlig åsikt)
Vinkelfelen är rent geometrisk betingade, och en 9" lång arm kan inte ge mindre vinkelfel än en annan 9" lång arm.
Man kan laborera lite med geometrier (armens vinkling och överhäng för nålspetsen, när armen tänks svänga över tallrikens centrum) som ger mindre vinkelfel över en större del av skivan, men då får man mer vinkelfel i ytterändan. Hur man än vänder sig har man ändan bak.
Men sen är det väl så att 9" trots allt räcker till för att det inte ska bli någon katastrof.
Vinkelfel med rätt justerad arm och pickup är säkert inte det största problemet med en vinylrigg.
Perfector skrev:Jag menade att om man ser till andra kortare tonarmar med annan S-vinkel så är en Stax mycket bättre. Tror priset på över 5000:- för en tonarm är beskrivande. Min Jelco är en maskinsatt kopia på stax'en men har samma låga vinkelfel över skivytan.
Bill50x skrev:Perfector skrev:Jag menade att om man ser till andra kortare tonarmar med annan S-vinkel så är en Stax mycket bättre. Tror priset på över 5000:- för en tonarm är beskrivande. Min Jelco är en maskinsatt kopia på stax'en men har samma låga vinkelfel över skivytan.
Inte alls. En 9" arm är en 9" arm och de har samma förutsättningar för minimalt vinkelfel. Detta oavsett om de har en rak eller svängd arm. En kortare arm får ett större vinkelfel och en längre ett mindre.
Men du kanske tänker på något annat?
/ B
lennartj skrev:Bill50x m.fl.
om man komplicerar bilden lite behöver inte vinkelfelet vara direkt avhängigt tonarmslängden
http://www.tonarm.ch/
lennartj skrev:Bill50x m.fl.
om man komplicerar bilden lite behöver inte vinkelfelet vara direkt avhängigt tonarmslängden
http://www.tonarm.ch/
PerStromgren skrev:lennartj skrev:Bill50x m.fl.
om man komplicerar bilden lite behöver inte vinkelfelet vara direkt avhängigt tonarmslängden
http://www.tonarm.ch/
Har vi inte sett den där mekanismen implementerad i en mycket billigare maskin?
Bill50x skrev:Tangentialarmar har ju ofta noll i vinkelfel, men inte alltid. Det beror på hur de är konstruerade. Hybriderna ovan (tex Garrard-verket) har ju mindre vinkelfel än motsvarande "normal" radialarm. De dras däremot med andra problem och sammantaget är de troligen inte ett dugg bättre än motsvarande fasta armar. Vinkelfel är ju bara en (1) parameter att ta hänsyn till. Stabilitet, komplexitet, funktion över tiden är ju andra saker att ta hänsyn till och de påverkar ju alla på olika sätt.
Men jag har ännu, efter alla år, inte hört någon tangential- eller hybridarm som låtit bättre än de (bästa) radialarmar som finns. Men tycker man om att serva och meka med sin skivspelare är en tangentialarm absolut det bästa man kan önska sig.
/ B
lennartj skrev:...men Garrard Zero100 var designad för att kosta mindre än ett halvdussin skjortor och fick tillräckligt mycket lagerglapp och extra tröghet att konstruktionen nästan motverkade sitt syfte.
Harryup skrev:Vestigalarmen ifrån Transcriptor är endast rolig att titta på. Eftersom den är engelsk så är inte alla exemplar likadana. Du har precis förstört en solig dag genom att ta upp denna arm.![]()
mvh/Harryup
Perfector skrev:håller nog ändå vinkelfel som största problemet. en nål som släpar en kanal i spåret är inte trevligt.
Bill50x skrev:Perfector skrev:håller nog ändå vinkelfel som största problemet. en nål som släpar en kanal i spåret är inte trevligt.
Man kan tycka vad man vill men utan en nål som släpar i spåret kommer det vara helt tyst
Och vinkelfelet är inte det största problemet, oavsett vad du/man tycker.
Det är åtskilliga parametrar som ska fungera tillsammans och att (sub-)optimera efter en av dem ger inte det bästa resultatet. Precis som med det mesta annat här i livet. Det finns tangentialarmar som låter underbart bra men det finns radialarmar som låter lika bra. Jag var själv inne på tangentialarmar ett tag men merarbetet för att få dem fungera optimalt är inte värt mödan, inte för mig i alla fall. Och med "fel" nålslipning/pickup så låter det kass i innerspår, även med en tangentialarm. Det är ju oftast i innerspår som man har mest problem, bland annat beroende på lägre hastighet i spåret vilket gör att diskanten blir än svårare att återge rent. Men bland annat därför ser man därför till att hålla nollgenomgången (en av dem vill säga) ganska långt in, tror mig minnas typ 76 eller 66 mm från spindeln (den andra är väl 121 mm, rätta mig om jag har fel). Det betyder att vid den svåraste punkten skiljer det nada mellan en tangential- och en radialarm.
Nu kan det finnas andra fördelar med tangentialarmar, är den kort har man tex lägre rörlig massa. Å andra sidan får man då mer svaj vid oplana skivor - ingenting kommer gratis här i livet, inte ens lunchenMen oavsett vilka för- och nackdelar det finns mellan tangential- och radialarmar - vinkelfelet är inte på långt när den viktigaste.
/ B
Johan_Lindroos skrev:Bill50x skrev:Perfector skrev:håller nog ändå vinkelfel som största problemet. en nål som släpar en kanal i spåret är inte trevligt.
Man kan tycka vad man vill men utan en nål som släpar i spåret kommer det vara helt tyst
Och vinkelfelet är inte det största problemet, oavsett vad du/man tycker.
Det är åtskilliga parametrar som ska fungera tillsammans och att (sub-)optimera efter en av dem ger inte det bästa resultatet. Precis som med det mesta annat här i livet. Det finns tangentialarmar som låter underbart bra men det finns radialarmar som låter lika bra. Jag var själv inne på tangentialarmar ett tag men merarbetet för att få dem fungera optimalt är inte värt mödan, inte för mig i alla fall. Och med "fel" nålslipning/pickup så låter det kass i innerspår, även med en tangentialarm. Det är ju oftast i innerspår som man har mest problem, bland annat beroende på lägre hastighet i spåret vilket gör att diskanten blir än svårare att återge rent. Men bland annat därför ser man därför till att hålla nollgenomgången (en av dem vill säga) ganska långt in, tror mig minnas typ 76 eller 66 mm från spindeln (den andra är väl 121 mm, rätta mig om jag har fel). Det betyder att vid den svåraste punkten skiljer det nada mellan en tangential- och en radialarm.
Nu kan det finnas andra fördelar med tangentialarmar, är den kort har man tex lägre rörlig massa. Å andra sidan får man då mer svaj vid oplana skivor - ingenting kommer gratis här i livet, inte ens lunchenMen oavsett vilka för- och nackdelar det finns mellan tangential- och radialarmar - vinkelfelet är inte på långt när den viktigaste.
/ B
Bill50x, jag tycker att du här börjar komma in på ett område som är mycket intressant och viktigt; alltså det här med att det är väldigt många faktorer att ta hänsyn till hur uppspelningen av LP ska göras för att bli bra. Det är väldigt mycket att ställa in om allt ska bli så bra som det går. Och det är nästan omöjligt... Om man då tänker som de flesta på den tiden som CD inte fanns, så var ju inställningarna av grammofoner hos gemene man i allmänhet helt åt skogen felaktiga!
Samtidigt är det här med alla inställningar av grammofoner både en källa till nöje och förargelse. Man kan ha det som en liten hobby att finjustera sin grammofon för att krama ur den sista lilla gnuttan av väljud som förhoppningsvis finns i spåren. Eller så ger man upp och spelar sina vax ändå och tycker att livet leker och tar sig en svängom...
Perfector skrev:Jag passar.
För mig blev det bättre med en annan tonarm och därmed är jag nöjd.
Bill50x skrev:Perfector skrev:Jag passar.
För mig blev det bättre med en annan tonarm och därmed är jag nöjd.
Absolut, det är ju precis vad det hela går ut på - att man blir nöjd
Varför man blir nöjd behöver man ju inte grotta i om man nu inte råkar vara den extra nyfikna sorten. Jag menar, byte av arm behöver ju inte betyda att den senare armen är bättre utan det kan ju vara att man lyckades bättre med inställningarna, att pu passade bättre i den nya armen osv. Ett tag experimenterad jag med ett par sk unipivot-armar (bland annat Mayware Formula 4), i en sådan består ju lagringen av en spetsig pinne i en kopp fylld av dämpmaterial. Med andra ord fick man ytterligare ett plan att balansera. Dessa armar var konstruerade för högkomplianta pickuper, avsedda för 0,8-1 g nåltryck så det gällde att vara stadig på handen för att hantera dessa. Den mest kända armen var väl Infinity Black Widow tror jag.
Men dessa armar var inget för nervsvaga och jag bytte snabbt till mer stabila saker. Men jag minns första gången jag spelade Telarcs verison av "1812", vid de sista kanonskotten lyfte armen upp från skivan och nålen landade på etiketten! Det löste jag med att öka den effektiva massan men det lät faktiskt bättre med den stadigare armen jag senare bytte till.
Perfector skrev:PerStromgren skrev:lennartj skrev:Bill50x m.fl.
om man komplicerar bilden lite behöver inte vinkelfelet vara direkt avhängigt tonarmslängden
http://www.tonarm.ch/
Har vi inte sett den där mekanismen implementerad i en mycket billigare maskin?
Intet nytt under solen mao.
petersteindl skrev:Jag ser att det är en massa roliga tonarmar med i tråden![]()
Mitt bidrag i tråden får bli Keith Monks tonarm![]()
Den hade 4 kvicksilverbad så köp upp ett lager kvicksilver som lämpligen förvaras i sovrummet.
Mvh
Peter
hcl skrev:lennartj skrev:Bill50x m.fl.
om man komplicerar bilden lite behöver inte vinkelfelet vara direkt avhängigt tonarmslängden
Har vi inte sett den där mekanismen implementerad i en mycket billigare maskin?
Intet nytt under solen mao.
Små vinkelfel i all ära, men det tycks mig att man underskattat de dynamiska problem som följer med dessa konstruktioner.
KarlXII skrev:Uppspelningen borde ju rimligtvis ske bäst som inspelningen.
Hur repas det där lacket allra första gången? Tangentialarm?
KarlXII skrev:Uppspelningen borde ju rimligtvis ske bäst som inspelningen.
Hur repas det där lacket allra första gången? Tangentialarm?
Bill50x skrev:KarlXII skrev:Uppspelningen borde ju rimligtvis ske bäst som inspelningen.
Hur repas det där lacket allra första gången? Tangentialarm?
.....
Den elegantaste lösninger var nog trots allt B&O's...
/ B
Kronkan skrev:VAd har Linn och Thorens att sätta emot. Inget för kvalificerd sofflyssning.
Bill50x skrev:Kronkan skrev:VAd har Linn och Thorens att sätta emot. Inget för kvalificerd sofflyssning.
Ljudet. Med Linn somnar du inte i soffan utan är alert nog att stänga av skivspelaren
/ B
WhereNextColumbus skrev:På mitt RIAA-steg (pro-ject phono box s) så finns det switchar för en mängd inställningar som har med gain och impedans att göra. Vilka skillnader i ljudet ska man hålla utkik efter när man ska avgöra vilken impedans som är den bättre att ställa in? Som det är nu har jag lite problem med att det spricker upp speciellt på röster som ligger väldigt högt i mixen, nen antar att det är spårningsproblem snarare. Det är svårt att ställa in PU bra, och jag trodde att jag såg bra på nära håll!
WhereNextColumbus skrev:På mitt RIAA-steg (pro-ject phono box s) så finns det switchar för en mängd inställningar som har med gain och impedans att göra. Vilka skillnader i ljudet ska man hålla utkik efter när man ska avgöra vilken impedans som är den bättre att ställa in? Som det är nu har jag lite problem med att det spricker upp speciellt på röster som ligger väldigt högt i mixen, nen antar att det är spårningsproblem snarare. Det är svårt att ställa in PU bra, och jag trodde att jag såg bra på nära håll!
WhereNextColumbus skrev:Intressant. Trixade lite med RIAAt efter att jag postade. Tycker att disten jag upplevde försvann. Reserverar mig för att den kanske aldrig fanns där eller tweak placebo. Har en Rega Planar 3. Den är ju rätt grov i VTA-justeringen. Har lagt in en 2mm bricka, gjorde jobbet tror jag. Azimut är ju wn no go. Men att bara skruva fast PU i rätt läge i fästet är ju lättare sagt än gjort, dvs att få det rakt enligt min mall. En skivspelarnål är verkligen inte stor och det är knepigt att få bra ljus därunder PUn.
lennartj skrev:@Kronkan:
Beträffande för bred rem till din Empire-skivspelare,
har du kollat med Kållereds Radio & TV?
Innehavaren gör skivspelaremmar på beställning
Hans telefonsvarare är lite kul. Jag rekommenderar
påringning på förmiddagar efter kl. 9:30![]()
En annan sak som förbryllar mig är din ambition att ha en skivspelare för monoskivor och en annan för stereo.
Har jag läst slarvigt och missat var och när du beskrivit varför ber jag om ursäkt men ber dig ändå om en länk till det inlägget.
Jag har inte förstått vad an dedikerad monoskivspelare kan göra bättre än en stereospelare med van den Hul eller liknande nålslipning och phono-/förförstärkare med monoknapp om du inte har råkat komma över en sån här
men med en sådan vill man nog ha en en skivspelare där man lätt kan byta till 78-varvsål, dessutom?
RIAA-standarden antogs 1955 tror jag att jag läst, och den verkar ha tagits i burk snabbt därefter.
Jag tror inte att det tillverkats så många och priset är högt, så jag funderar i stället på en sniklösning![]()
http://www.esotericsound.com/elect.htm#d_Equalizers
för 369 USD.
Vinylcalle skrev:Som svar på trådämnet. Minst 13 kg skivtallrik, luftlagring, DC-motor, rejäl japansk tonarm samt valfri Ortofon pickup med Replicant 100 nål. Typ.![]()
MvH Carl
paa skrev:Vinylcalle skrev:Som svar på trådämnet. Minst 13 kg skivtallrik, luftlagring, DC-motor, rejäl japansk tonarm samt valfri Ortofon pickup med Replicant 100 nål. Typ.![]()
MvH Carl
Man kan tro att likströmsmotor har jämnt vridmoment runt hela varvet eftersom likströmmen är konstant, men det är inte så enkelt.
En borstlös likströmsmotor har en inbyggd motorstyrning som skapar: Växelström!
Det jämnaste momentet runt hela varvet ger trefas växelströmsmotorer, eftersom de tre faserna med sinusformad ström summerar till konstant effekt i alla lägen.
Några exempel på spelare med trefasmotor: Thorens Reference, SME Model 30, Tehnichs SL-1210.
Nimrod skrev:Inte Technics va?
Den har väl samma DC motor som i min SL-MA1.
paa skrev:Nimrod skrev:Inte Technics va?
Den har väl samma DC motor som i min SL-MA1.
Den kanske kallas DC-motor för att motorstyrningen matas med likström. Men motorstyrningen genererar en trefasström till motorn, som är en borstlös 16 polig trefasmotor.
paa skrev:Vinylcalle skrev:Som svar på trådämnet. Minst 13 kg skivtallrik, luftlagring, DC-motor, rejäl japansk tonarm samt valfri Ortofon pickup med Replicant 100 nål. Typ.![]()
MvH Carl
Man kan tro att likströmsmotor har jämnt vridmoment runt hela varvet eftersom likströmmen är konstant, men det är inte så enkelt.
En borstlös likströmsmotor har en inbyggd motorstyrning som skapar: Växelström!
Det jämnaste momentet runt hela varvet ger trefas växelströmsmotorer, eftersom de tre faserna med sinusformad ström summerar till konstant effekt i alla lägen.
Några exempel på spelare med trefasmotor: Thorens Reference, SME Model 30, Tehnichs SL-1210.
Vinylcalle skrev:paa skrev:Nimrod skrev:Inte Technics va?
Den har väl samma DC motor som i min SL-MA1.
Den kanske kallas DC-motor för att motorstyrningen matas med likström. Men motorstyrningen genererar en trefasström till motorn, som är en borstlös 16 polig trefasmotor.
Jag har uppfattat det som att alla borstlösa DC-motorer motsvarar trefas. Någon med bättre koll på detta kan säkert reda ut det.
MvH Carl
Vinylcalle skrev:paa skrev:Vinylcalle skrev:Som svar på trådämnet. Minst 13 kg skivtallrik, luftlagring, DC-motor, rejäl japansk tonarm samt valfri Ortofon pickup med Replicant 100 nål. Typ.![]()
MvH Carl
Man kan tro att likströmsmotor har jämnt vridmoment runt hela varvet eftersom likströmmen är konstant, men det är inte så enkelt.
En borstlös likströmsmotor har en inbyggd motorstyrning som skapar: Växelström!
Det jämnaste momentet runt hela varvet ger trefas växelströmsmotorer, eftersom de tre faserna med sinusformad ström summerar till konstant effekt i alla lägen.
Några exempel på spelare med trefasmotor: Thorens Reference, SME Model 30, Tehnichs SL-1210.
Det viktiga i slutänden är trots allt hur jämna gången är dvs. wow and flutter. Och där slår min uppräknade kombination dom SL-1210:or jag mätt med ganska stor marginal. Skulle man dessutom analysera det noggrannare är jag övertygad om att det handlar om betydligt lågfrekventare variationer.
MvH Carl
Laila skrev:Vinylcalle skrev:
Det viktiga i slutänden är trots allt hur jämna gången är dvs. wow and flutter. Och där slår min uppräknade kombination dom SL-1210:or jag mätt med ganska stor marginal. Skulle man dessutom analysera det noggrannare är jag övertygad om att det handlar om betydligt lågfrekventare variationer.
MvH Carl
Varför är du övertygad om det . . . typ ?
Vinylcalle skrev:paa skrev:Nimrod skrev:Inte Technics va?
Den har väl samma DC motor som i min SL-MA1.
Den kanske kallas DC-motor för att motorstyrningen matas med likström. Men motorstyrningen genererar en trefasström till motorn, som är en borstlös 16 polig trefasmotor.
Jag har uppfattat det som att alla borstlösa DC-motorer motsvarar trefas. Någon med bättre koll på detta kan säkert reda ut det.
MvH Carl
Vinylcalle skrev:
Jag har uppfattat det som att alla borstlösa DC-motorer motsvarar trefas. Någon med bättre koll på detta kan säkert reda ut det.
MvH Carl
En enklare borstlös motor har alltså sin tvåfas eller trefas upphackad i något som liknar fyrkantvåg, alltså precis som det rotorn i en likströmsmotor med kollektor och borstar får.Brushless DC electric motor (BLDC motors, BL motors) also known as electronically commutated motors (ECMs, EC motors) are synchronous motors that are powered by a DC electric source via an integrated inverter/switching power supply, which produces an AC electric signal to drive the motor. In this context, AC, alternating current, does not imply a sinusoidal waveform, but rather a bi-directional current with no restriction on waveform.
Harryup skrev:Nja, Technics har nog teoretiskt satsat mer men praktiskt är t.ex. nätdelen till SP-10 väldigt ostabil och brusig.
En god vän till mig och tillika elektronikingenjör tyckte den var ett skämt för sitt pris.
mvh/Harryup
Laila skrev:Harryup skrev:Nja, Technics har nog teoretiskt satsat mer men praktiskt är t.ex. nätdelen till SP-10 väldigt ostabil och brusig.
En god vän till mig och tillika elektronikingenjör tyckte den var ett skämt för sitt pris.
mvh/Harryup
Å följaktligen så måste därför nätdelen* till SL-12xxMK2 vara rena skämtet enligt "klassisk Harryup-logik" . . . typ ?![]()
![]()
*Vilket det med enkla medel går att få ner t.ex. störnivån, betydligt på.
Kronkan skrev:Hej Vinylcalle!
Vill inte argumentera mot att din föreslagna lösning kan vara en grund för en god lösning.
http://user.faktiskt.io/lennartj/Empire ... 598-02.jpg
Men skall utifrån hur Empire 598:s tallrik och motor är konstruerad ge en lite kompletterande bild. Ovan finns en länk till att wow och flutter angavs 1972 till 0,01%. En låg siffra om jag förstått saken rätt.
Tallrikens vrid handlar ju inte enbart om massa. Det handlar ju om hastigheten på massan. Dessa två faktorerna utgör ju den lagrade energin. Så förstår jag det. Men hastigheten är ju konstant säger ju någon. Nej den varierar ju efter hur långt från centrumaxeln mätningen sker. Långt ut på tallriken blir ju varvtalet densamma som längre in. Men hastigheten är högre längre ut från tallrikens mitt.
Uppskattar vikten på Troubadorens tallrik till 3,2 kr. Men massan finns i ett antal ringar som befinner sig längre ut på tallriken. Skivtallriken är till och med en aning ”oversized”. Alltså den är något större än skivan. Detta ordnas genom att tallrikens yttersida lutar något utåt. En klassiskt Technics gör väl det ännu mer. Detta är inte bara en fråga om utseende utan tallrikens funktion påverkas ju av detta. Här bilder på oversized. Men Empirens oversize är ytterst begränsad
https://www.google.se/search?q=oversize ... 66&bih=673
Sedan är ju frågan om tallriken är balanserad. 598 Troubadors tallrik består av två delar. Båda är uppenbarligen balanserade. En sådan balansering kan ju ske på två sätt. Ett är att borra bort massa på lämpliga ställen eller tillföra massa som på ett bildäck. Helt uppenbarligen är det tillfört massa genom att man tejpat/limmat fast aluminium på lämliga ställen. Att man gjorde så finns dokumenterat på nätet. Det syns också på undersidan av tallriken hur man gjort.
Så totalt kan ju en lättare tallrik uppträda lugnare än en tyngre beroende på hur den är designad och tillverkad.
…………………………………………………………………………………………………………..
Sedan har vi ju frågan om motorn. Vilket ju inte är min grej. Ger därför ett direktcitat ur Wikepedia.
En Empire var alltid utrustad med en motor av typ ”Hysteresis motor”. Just deras motor var tillverkad i Tyskland. En nackdel verkar vara den var ineffektiv på det sätt att en hög andel av elen omvandlades till värme. Men Empire 598:s motor har förutom jämn gång en urstark motor. Men som sagt var utvecklar den en del värme också.
“Hysteresis motors[edit]
These have a solid smooth cylindrical rotor, cast of a high coercivity magnetically "hard" cobalt steel.[2][4] This material has a wide hysteresis loop (high retentivity), meaning once it is magnetized in a given direction, it requires a large reverse magnetic field to reverse the magnetization. The rotating stator field causes each small volume of the rotor to experience a reversing magnetic field. Because of hysteresis the phase of the magnetization lags behind the phase of the applied field. The result of this is that the axis of the magnetic field induced in the rotor lags behind the axis of the stator field by a constant angle δ, producing a torque as the rotor tries to "catch up" with the stator field. As long as the rotor is below synchronous speed, each particle of the rotor experiences a reversing magnetic field at the "slip" frequency which drives it around its hysteresis loop, causing the rotor field to lag and create torque. There is a 2-pole low reluctance bar structure in the rotor.[4] As the rotor approaches synchronous speed and slip goes to zero, this magnetizes and aligns with the stator field, causing the rotor to "lock" to the rotating stator field.
A major advantage of the hysteresis motor is that since the lag angle δ is independent of speed, it develops constant torque from startup to synchronous speed. Therefore it is self-starting and doesn't need an induction winding to start it, although many designs do have a squirrel-cage conductive winding structure embedded in the rotor to provide extra torque at start-up.[citation needed]
Hysteresis motors are manufactured in sub-fractional horsepower ratings, primarily as servomotors and timing motors. More expensive than the reluctance type, hysteresis motors are used where precise constant speed is required.[citation needed]”
Citatet hämtat ur:
http://en.wikipedia.org/wiki/Synchronous_motor
………………………………………………………………………………….
Husbondens röst (His masters voice) GP har idag en artikel om Beatles Hard Days Night där det första acckordet diskuteras.
Därför börjar dagen med
https://www.youtube.com/watch?v=zSm0M-BbVdY
På vinyl. Inte Popsnörets original. Dessa var alltid märkta på mängder av olika sätt.
paa skrev:Vinylcalle skrev:
Jag har uppfattat det som att alla borstlösa DC-motorer motsvarar trefas. Någon med bättre koll på detta kan säkert reda ut det.
MvH Carl
Nej, det finns tvåfas också.
Dessutom så beskrivs en normal motorstyrning så här på Wikipedia:En enklare borstlös motor har alltså sin tvåfas eller trefas upphackad i något som liknar fyrkantvåg, alltså precis som det rotorn i en likströmsmotor med kollektor och borstar får.Brushless DC electric motor (BLDC motors, BL motors) also known as electronically commutated motors (ECMs, EC motors) are synchronous motors that are powered by a DC electric source via an integrated inverter/switching power supply, which produces an AC electric signal to drive the motor. In this context, AC, alternating current, does not imply a sinusoidal waveform, but rather a bi-directional current with no restriction on waveform.
Det som Technics gjort, är att satsa lite mer (läs; mycket mer) på sin motorstyrning, och sett till att det går sinusformad trefas ström till en trefasmotor med väldigt jämnt moment.
Harryup skrev:Nja, Technics har nog teoretiskt satsat mer men praktiskt är t.ex. nätdelen till SP-10 väldigt ostabil och brusig.
En god vän till mig och tillika elektronikingenjör tyckte den var ett skämt för sitt pris.
mvh/Harryup
Vinylcalle skrev:Kronkan skrev:Hej Vinylcalle!
Vill inte argumentera mot att din föreslagna lösning kan vara en grund för en god lösning.
http://user.faktiskt.io/lennartj/Empire ... 598-02.jpg
Men skall utifrån hur Empire 598:s tallrik och motor är konstruerad ge en lite kompletterande bild. Ovan finns en länk till att wow och flutter angavs 1972 till 0,01%. En låg siffra om jag förstått saken rätt.
Tallrikens vrid handlar ju inte enbart om massa. Det handlar ju om hastigheten på massan. Dessa två faktorerna utgör ju den lagrade energin. Så förstår jag det. Men hastigheten är ju konstant säger ju någon. Nej den varierar ju efter hur långt från centrumaxeln mätningen sker. Långt ut på tallriken blir ju varvtalet densamma som längre in. Men hastigheten är högre längre ut från tallrikens mitt.
Uppskattar vikten på Troubadorens tallrik till 3,2 kr. Men massan finns i ett antal ringar som befinner sig längre ut på tallriken. Skivtallriken är till och med en aning ”oversized”. Alltså den är något större än skivan. Detta ordnas genom att tallrikens yttersida lutar något utåt. En klassiskt Technics gör väl det ännu mer. Detta är inte bara en fråga om utseende utan tallrikens funktion påverkas ju av detta. Här bilder på oversized. Men Empirens oversize är ytterst begränsad
https://www.google.se/search?q=oversize ... 66&bih=673
Sedan är ju frågan om tallriken är balanserad. 598 Troubadors tallrik består av två delar. Båda är uppenbarligen balanserade. En sådan balansering kan ju ske på två sätt. Ett är att borra bort massa på lämpliga ställen eller tillföra massa som på ett bildäck. Helt uppenbarligen är det tillfört massa genom att man tejpat/limmat fast aluminium på lämliga ställen. Att man gjorde så finns dokumenterat på nätet. Det syns också på undersidan av tallriken hur man gjort.
Så totalt kan ju en lättare tallrik uppträda lugnare än en tyngre beroende på hur den är designad och tillverkad.
…………………………………………………………………………………………………………..
Sedan har vi ju frågan om motorn. Vilket ju inte är min grej. Ger därför ett direktcitat ur Wikepedia.
En Empire var alltid utrustad med en motor av typ ”Hysteresis motor”. Just deras motor var tillverkad i Tyskland. En nackdel verkar vara den var ineffektiv på det sätt att en hög andel av elen omvandlades till värme. Men Empire 598:s motor har förutom jämn gång en urstark motor. Men som sagt var utvecklar den en del värme också.
“Hysteresis motors[edit]
These have a solid smooth cylindrical rotor, cast of a high coercivity magnetically "hard" cobalt steel.[2][4] This material has a wide hysteresis loop (high retentivity), meaning once it is magnetized in a given direction, it requires a large reverse magnetic field to reverse the magnetization. The rotating stator field causes each small volume of the rotor to experience a reversing magnetic field. Because of hysteresis the phase of the magnetization lags behind the phase of the applied field. The result of this is that the axis of the magnetic field induced in the rotor lags behind the axis of the stator field by a constant angle δ, producing a torque as the rotor tries to "catch up" with the stator field. As long as the rotor is below synchronous speed, each particle of the rotor experiences a reversing magnetic field at the "slip" frequency which drives it around its hysteresis loop, causing the rotor field to lag and create torque. There is a 2-pole low reluctance bar structure in the rotor.[4] As the rotor approaches synchronous speed and slip goes to zero, this magnetizes and aligns with the stator field, causing the rotor to "lock" to the rotating stator field.
A major advantage of the hysteresis motor is that since the lag angle δ is independent of speed, it develops constant torque from startup to synchronous speed. Therefore it is self-starting and doesn't need an induction winding to start it, although many designs do have a squirrel-cage conductive winding structure embedded in the rotor to provide extra torque at start-up.[citation needed]
Hysteresis motors are manufactured in sub-fractional horsepower ratings, primarily as servomotors and timing motors. More expensive than the reluctance type, hysteresis motors are used where precise constant speed is required.[citation needed]”
Citatet hämtat ur:
http://en.wikipedia.org/wiki/Synchronous_motor
………………………………………………………………………………….
Husbondens röst (His masters voice) GP har idag en artikel om Beatles Hard Days Night där det första acckordet diskuteras.
Därför börjar dagen med
https://www.youtube.com/watch?v=zSm0M-BbVdY
På vinyl. Inte Popsnörets original. Dessa var alltid märkta på mängder av olika sätt.
Du bör ta specifikationer med en nypa salt och i detta fallet Empires med en hel näve. Därmed inte sagt att det kan vara en bra spelare. En mellanhjulsdriven spelare är väldigt beroende av mellanhjulets kondition.
Angående balansering av tallrikar var det något man gjorde på bättre spelare innan man hade nått en tillräckligt precis tillverkningsprocess.
Du har helt rätt att var vikten i skivtallriken finns är mycket avgörande för dess rotationsmoment. T.ex. Technics SP-10 MK3 har en stor del av sin vikt i motorns rotor långt in på tallriken medan t.ex. Micro Seiki DDL-150 har en 40 cm tallrik med stor del av vikten långt ut.
MvH Carl
Vinylcalle skrev:...
Du bör ta specifikationer med en nypa salt och i detta fallet Empires med en hel näve.Därmed inte sagt att det kan vara en bra spelare. En mellanhjulsdriven spelare är väldigt beroende av mellanhjulets kondition.....
petersteindl skrev:Jag har för mig att Empirespelarna var remdrivna. Motorn var en AC synkronmotor med högt vridmoment av fabrikat Papst.
Mvh
Peter
Thomas_A skrev:Skivan har betydligt mer wow än majoriteten av alla spelare på marknaden. Om låg wow ska krävas måste skivan centreras, och där har det bara funnits Nakaminchi-spelare som hanterar problemet.
Kronkan skrev:petersteindl skrev:Jag har för mig att Empirespelarna var remdrivna. Motorn var en AC synkronmotor med högt vridmoment av fabrikat Papst.
Mvh
Peter
Till vinycalle! Jag diskuterar inte mot någon eller något. Deltar inte heller i debatten kring Technics som inte berör mig alls. Men anser att du bara sluggar på när du skriver om balansering. Här en modern sida om att konstruera en skivtallrik.
http://www.enjoythemusic.com/Magazine/m ... index.html
Så här skriver man:
“If the platter is well balanced, the situation improves but the basic instability remains. This dynamic balancing can only be performed in a way that can be witnessed at your local tire shop - a very rudimentary method”
Alltså en balansering löser inte alla problem men förbättrar tallrikens uppträdande .Det är också andra faktorer som ger stabilitet eller som bidrar till att tallriken börjar vobbla.
Så lite lugnare och stabilare uppträdande kan vara på plats.
Vänliga hälsningar Jan
Thomas_A skrev:Skivan har betydligt mer wow än majoriteten av alla spelare på marknaden. Om låg wow ska krävas måste skivan centreras, och där har det bara funnits Nakaminchi-spelare som hanterar problemet.
Vinylcalle skrev:Thomas_A skrev:Skivan har betydligt mer wow än majoriteten av alla spelare på marknaden. Om låg wow ska krävas måste skivan centreras, och där har det bara funnits Nakaminchi-spelare som hanterar problemet.
Så är det givetvis. Har en tidning med mätningar av Nakamichi TX-1000 med olika ocentrerade skivor före och efter centrering.
Samtidigt finns det ingen anledning att addera ytterligare fel samt att det som Bill50X är inne på kan röra sig om betydligt tråkigare svaj av högre frekvens som spelaren står för. För att inte tala om att det trots allt finns en del skivor som är väl centrerade. Dom mest perfekt pressade skivorna jag har är ifrån Denon.
MvH Carl
Vinylcalle skrev:Kronkan skrev:petersteindl skrev:Jag har för mig att Empirespelarna var remdrivna. Motorn var en AC synkronmotor med högt vridmoment av fabrikat Papst.
Mvh
Peter
Till vinycalle! Jag diskuterar inte mot någon eller något. Deltar inte heller i debatten kring Technics som inte berör mig alls. Men anser att du bara sluggar på när du skriver om balansering. Här en modern sida om att konstruera en skivtallrik.
http://www.enjoythemusic.com/Magazine/m ... index.html
Så här skriver man:
“If the platter is well balanced, the situation improves but the basic instability remains. This dynamic balancing can only be performed in a way that can be witnessed at your local tire shop - a very rudimentary method”
Alltså en balansering löser inte alla problem men förbättrar tallrikens uppträdande .Det är också andra faktorer som ger stabilitet eller som bidrar till att tallriken börjar vobbla.
Så lite lugnare och stabilare uppträdande kan vara på plats.
Vänliga hälsningar Jan
Jag vet inte om du missförstod eller om jag missförstår dig men som jag påpekade så är balansering inte någon given kvalitetsindikation utan något som gjordes på många spelare innan man hade kommit till en nivå i tillverkningen där man hade bra balanserade tallrikar redan ifrån början.
Några exempel jag kommer på på rak arm är Thorens TD-150, Lenco L-75 och Technics SP-10 MK2.
MvH Carl
Kaha skrev:Vinylcalle skrev:Thomas_A skrev:Skivan har betydligt mer wow än majoriteten av alla spelare på marknaden. Om låg wow ska krävas måste skivan centreras, och där har det bara funnits Nakaminchi-spelare som hanterar problemet.
Så är det givetvis. Har en tidning med mätningar av Nakamichi TX-1000 med olika ocentrerade skivor före och efter centrering.
Samtidigt finns det ingen anledning att addera ytterligare fel samt att det som Bill50X är inne på kan röra sig om betydligt tråkigare svaj av högre frekvens som spelaren står för. För att inte tala om att det trots allt finns en del skivor som är väl centrerade. Dom mest perfekt pressade skivorna jag har är ifrån Denon.
MvH Carl
Svajet på en normal vinylskiva är ungefär 0,1%. Speciellt på andra sidan, då matrisen på sid "B" inte
är centrerad mot mittenhålet, som sida "A".
Bill50x skrev:Thomas_A skrev:Skivan har betydligt mer wow än majoriteten av alla spelare på marknaden. Om låg wow ska krävas måste skivan centreras, och där har det bara funnits Nakaminchi-spelare som hanterar problemet.
Men flutter? Och långsam wow beroende på nålens varierande friktion i spåret?
/ B
Thomas_A skrev:Örat är känsligt för wow, helt klart. Det finns knappast någon sinuston från någon LP/spelare som inte är "ohörbar" - de svajar i princip alltid hörbart.
De inbyggda wow/warp-felen i skivan där FM-wow ligger på 0,55, 1.1 Hz... samt AM-relaterat warp på 1-6 Hz är en anledning till att hålla resonansfrekvensen för arm/pickup åtminstone över 12 Hz och helst vid 15-18 Hz, för att undertrycka felen så långt det går.
För er som inte läst rekommenderar jag även tråd 2 på pinkfishmedia.net där flera mätningar gjorts:
http://www.pinkfishmedia.net/forum/show ... d+analysis
paa skrev:Thomas_A skrev:Örat är känsligt för wow, helt klart. Det finns knappast någon sinuston från någon LP/spelare som inte är "ohörbar" - de svajar i princip alltid hörbart.
De inbyggda wow/warp-felen i skivan där FM-wow ligger på 0,55, 1.1 Hz... samt AM-relaterat warp på 1-6 Hz är en anledning till att hålla resonansfrekvensen för arm/pickup åtminstone över 12 Hz och helst vid 15-18 Hz, för att undertrycka felen så långt det går.
För er som inte läst rekommenderar jag även tråd 2 på pinkfishmedia.net där flera mätningar gjorts:
http://www.pinkfishmedia.net/forum/show ... d+analysis
Har du ett par exempel på kombination arm-pickup som hamnar mellan 12 och 15 Hz?
paa skrev:Kan en 4 grams arm ha tillräcklig stabilitet så att det inte blir en sämre kompromiss pga strukturresonanser i armröret i stället?
Maccis skrev:Hur gör man enklast nål och LP antistatisk?
Tror jag har problem med statisk elektricitet på skivorna/mattan.
paa skrev:En del skivspelare kan ha hög resistans mellan tallriken och jordanslutningen, speciellt om dom har plastlagring. Då kan det vara bra att se till att minska denna för att den statiska laddningen lättare ska kunna ledas bort.
Det fanns en beskrivning för hur man kunde göra detta på en DUAL CS5000 var det väl, i en gammal MoLT.
Det har även funnits skivspelarmattor av ledande gummi, antagligen med stor inblandning av kol, samt förstås kolfibermattan.
Harryup skrev:Luftfuktare är inte fel.
Kronkan skrev:Harryup skrev:Luftfuktare är inte fel.
Jo Harry, så är det. Denna länk påstår att om den relativa luftfuktigheten är högre än 55 % så kan inte statisk elektricitet byggas upp. Under detta värde hjälper luftfuktigheten mindre och mindre. Tror att jag mätt rf under 40 % hemma och då smäller det rejält.
Bill50x skrev:När det gäller borstar i kolfiber osv. De kan inte leda bort någon statisk elektricitet från vinylen eftersom vinylen ju är ett isolerande material och alltså inte leder ström.
Svante skrev:Bill50x skrev:När det gäller borstar i kolfiber osv. De kan inte leda bort någon statisk elektricitet från vinylen eftersom vinylen ju är ett isolerande material och alltså inte leder ström.
Nja, är du säker på det? Om skivan är laddad så ligger laddningarna (orörliga) på ytan och när kolborsten kommer förbi kan de ledas bort. Varför skulle luftfuktighet vara bättre än kolfibrer på att leda bort laddningar? Kolborsten måste dock ges kontakt med hela skivytan (ev. en del i taget) vid något tillfälle.
Jag har alltså inte undersökt detta själv, men jag tycker att det borde vara så.
Bill50x skrev:
Alltså, en vinylskiva som ligger på ett bord, hänger i ett snöre etc, tappar till slut sin laddning.
/ B
lennartj skrev:@Kronkan:
Beträffande för bred rem till din Empire-skivspelare,
har du kollat med Kållereds Radio & TV?
Innehavaren gör skivspelaremmar på beställning
Hans telefonsvarare är lite kul. Jag rekommenderar
påringning på förmiddagar efter kl. 9:30![]()
En annan sak som förbryllar mig är din ambition att ha en skivspelare för monoskivor och en annan för stereo.
Har jag läst slarvigt och missat var och när du beskrivit varför ber jag om ursäkt men ber dig ändå om en länk till det inlägget.
Jag har inte förstått vad an dedikerad monoskivspelare kan göra bättre än en stereospelare med van den Hul eller liknande nålslipning och phono-/förförstärkare med monoknapp om du inte har råkat komma över en sån här
men med en sådan vill man nog ha en en skivspelare där man lätt kan byta till 78-varvsål, dessutom?
RIAA-standarden antogs 1955 tror jag att jag läst, och den verkar ha tagits i burk snabbt därefter.
Jag tror inte att det tillverkats så många och priset är högt, så jag funderar i stället på en sniklösning![]()
http://www.esotericsound.com/elect.htm#d_Equalizers
för 369 USD.
RogerGustavsson skrev:Grado-pickuperna krävde tidigare rätt avvikande inställningar och elektriska belastningar. Normal VTA eller 47 kohm var det inte tal om för bra resultat. Är det tillrättat numera?
Thomas_A skrev:De två viktigaste är att ställa in "lateral tracking angle" med en mall. Nr 2 är azimuth så att kanalöverhöringen blir så låg som möjligt
I övrigt, tonarm parallell med skivan, använd rekommenderat nåltryck och antiskate som grund.
Thomas
Vinylcalle skrev:Thomas_A skrev:De två viktigaste är att ställa in "lateral tracking angle" med en mall. Nr 2 är azimuth så att kanalöverhöringen blir så låg som möjligt
I övrigt, tonarm parallell med skivan, använd rekommenderat nåltryck och antiskate som grund.
Thomas
Vad är din syn på azimuth gällande överhörning kontra fas?
MvH Carl
Harryup skrev:Titta på 10 olika versioner av samma pickup under förstoringsglas så kommer ni se skillnad på infästningen av nålarna.
Är man noga får man allt kolla varje pickup individuellt, oavsett fabrikat.
mvh/Harryup
Laila skrev:När det gäller PU-inställning så är "okej" och "perfekt" i princip samma sak, tycker jag . . . typ.![]()
Det enklaste/vettigaste kan kanske vara att få någon med rektiger erfarenhet att hjälpa dig.
lennartj skrev:Fenomenet med delad skivtallrik där delarna ringer var för sig men som dämpas när man lägger dem på plats är inte unikt för Empire-skivspelaren.
Den tunga, konkava yttertallriken i Mazak-legering (densitet 6,7 jämfört med aluminium 2,7) på min 30 år gamla Systemdek IIS beter sig på samma sätt
Thomas_A skrev:Vinylcalle skrev:Thomas_A skrev:De två viktigaste är att ställa in "lateral tracking angle" med en mall. Nr 2 är azimuth så att kanalöverhöringen blir så låg som möjligt
I övrigt, tonarm parallell med skivan, använd rekommenderat nåltryck och antiskate som grund.
Thomas
Vad är din syn på azimuth gällande överhörning kontra fas?
MvH Carl
Det kan ju skilja lite mellan de två men ofta ligger de nära varandra enligt
http://www.adjustplus.de/?cat=25&lang=en
Jag justerar bara efter bästa kanalseparation, dvs bästa symmetrin av spolarna mot det graverade spåret.
Kronkan skrev:lennartj skrev:@Kronkan:
Beträffande för bred rem till din Empire-skivspelare,
har du kollat med Kållereds Radio & TV?
Innehavaren gör skivspelaremmar på beställning
Hans telefonsvarare är lite kul. Jag rekommenderar
påringning på förmiddagar efter kl. 9:30![]()
En annan sak som förbryllar mig är din ambition att ha en skivspelare för monoskivor och en annan för stereo.
Har jag läst slarvigt och missat var och när du beskrivit varför ber jag om ursäkt men ber dig ändå om en länk till det inlägget.
Jag har inte förstått vad an dedikerad monoskivspelare kan göra bättre än en stereospelare med van den Hul eller liknande nålslipning och phono-/förförstärkare med monoknapp om du inte har råkat komma över en sån här
men med en sådan vill man nog ha en en skivspelare där man lätt kan byta till 78-varvsål, dessutom?
RIAA-standarden antogs 1955 tror jag att jag läst, och den verkar ha tagits i burk snabbt därefter.
Jag tror inte att det tillverkats så många och priset är högt, så jag funderar i stället på en sniklösning![]()
http://www.esotericsound.com/elect.htm#d_Equalizers
för 369 USD.
Hej Lennartj!
Tack för tipset!
Nu varit hos Kållereds Radio & Tv. En stor källarlokal fyllt med gamla förstärkare, bandare och skivspelare. Något rörigt om man säger så. Allt staplat på varandra. Men han gör remmar och drivhjul och allt annat möjligt i gummi. 100 kr begärde han för en rem. Har ju inte fått den så kan ju inte uttala mig om remmen ännu. Verkar som han mest lagar bandare och skivspelare eller som han sa "Ingen lagar en TV idag". Tittade runt men hittade ingen riktig intressant skivspelare. Möjligtvis någon Dual. Men man kunde se riktigt gamla radioapparater.
En lite upplevelse. Så vi får se när remmen kommer.
Bästa hälsningar
Jan
eljulio skrev:Lite deprimerande läsning faktiskt i denna tråd. Verkar vara väldigt komplicerat att få till en vettig vinylrigg.
sprudel skrev:Ja, minst sagt! Det är väl ändå f-n att de inte kan ge ut de bra mastrarna på CD i lika stor omfattning som på vinyl. Hur svårt kan det vara? Varför ska vi som inte har skivspelare undantas från bättre mastring?
Kronkan skrev:En annan sak som förbryllar mig är din ambition att ha en skivspelare för monoskivor och en annan för stereo.
RogerGustavsson skrev:Kronkan skrev:En annan sak som förbryllar mig är din ambition att ha en skivspelare för monoskivor och en annan för stereo.
I Lennartj's fall är det väl mest för 78-varvare som det var aktuellt med monospelaren? Stenkakorna kräver väl lite annat av spelaren än vinylerna?
Perfector skrev:Gamla monovinyler behöver en grövre nålspets på 35 um
Stereovinyler mår inte bra av den stora geometrin på spetsen då en rund nål som kommer i en spårvid som motsvarar den geometrin kan kila fast och slitas av. det beror på att en rund nål åker jojo upp och ner i spåret som ju har variabel bredd pga gravyrnålen som visar sin breda framkant då spåret är rakt men en allt mindre bredd då spåret svänger och kan fastna i en "kurva" om nålens diameter motsvarar spårets vidd.
Discopickup'er hade ofta en rund nål för att den var hållbar genom sin form.
Annars är 8-18 standard elips
35-8 hyperelips.
7-3 um gradoelips
Garrat Brothers i australien hade en nål slipad i samma form som gravyrnålen, dvs en trekantig tetrapak.
Van den Hul Holland vete sjutton vad dom slipade, för mikroskåp visade en spikklubba med en ofta hafsigt inlimmad nålspets av okänd kvalitet.
Så visst kan det vara behov för 2 spelare så man slipper byta nål eller pickup för monoplattor
PerStromgren skrev:Jag vill minnas att någon uppfunnit en teknik där man tar ett foto av en LP-sida och sedan processar en gårng för alla i en dator. Smidigt om det kan fås att funka.
Laserspelaren hade problem med att inget föste undan dammet, vilket ju en tradtionell pickup gör.
Perfector skrev:... tvättade alla 1200 vinylerna när jag kopierade till datorn
Det tog nästan 2½ månad att fixa men där finns rubbet nu.
PerStromgren skrev:Jag vill minnas att någon uppfunnit en teknik där man tar ett foto av en LP-sida och sedan processar en gårng för alla i en dator. Smidigt om det kan fås att funka.
Laserspelaren hade problem med att inget föste undan dammet, vilket ju en tradtionell pickup gör.
Perfector skrev:med dagens laserteknik i kombination med 3D-skrivare så borde man ju kunna skriva ut en spelbar skiva.
Perfector skrev:Kan man skriva ut en hel bil (gårdagens svd) så kan man nog skriva ut en skiva
RogerJoensson skrev:Perfector skrev:Kan man skriva ut en hel bil (gårdagens svd) så kan man nog skriva ut en skiva
Jag tror inte det finns 3d-skrivare som klarar att skiva ut med i närheten av den extremt höga upplösning som krävs. -Om vi pratar om sådana som bygger upp modellen genom att addera material.
BORIS skrev:
För över dina mp3or till vinyl, med en 3d skrivare. Audiofil kvalitet utlovas. Inte
http://www.instructables.com/id/3D-Printed-Record/
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 34 gäster