Vad krävs för hög kvalitet för uppspelning av LP-skivor?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Vad krävs för hög kvalitet för uppspelning av LP-skivor?

Inläggav eljulio » 2014-04-13 13:09

Med tanke på hur denna tråd utvecklade sig, viewtopic.php?f=9&t=57759 så undrar jag lite över vad ni här inne anser krävs av en vinylrigg av hög kvalitet? Jag tänker mig att ni i första hand anger nypriser för jämförelsens skull. Vilka är de vanligaste fällorna? Kan man köpa en allt i ett produkt? Eller ska man plocka ihop prylarna var för sig?

Mvh

el julio
Senast redigerad av eljulio 2014-04-13 20:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Vinylriggens kvalitet

Inläggav Perfector » 2014-04-13 17:00

eljulio skrev:Med tanke på hur denna tråd utvecklade sig, viewtopic.php?f=9&t=57759 så undrar jag lite över vad ni här inne anser krävs av en vinylrigg av hög kvalitet för att matcha CD. Jag tänker mig att ni i första hand anger nypriser för jämförelsens skull. Vilka är de vanligaste fällorna? Kan man köpa en allt i ett produkt? Eller ska man plocka ihop prylarna var för sig?

Mvh

el julio

Länge leve HPD (Hopplockade delar). Finns nog ingen som kan tillverka alla delar med absolut kvalitet. Antagande baseras på att summan av lasterna är konstant och att ju fler olika nischer man arbetar i desto mer sprider man kunnandet över dessa områden.
Det fanns en gång spelverk från Dual (701) som var ett av de första direktdrivna verken med mycket hög kvalitet.
Pickup rekommenderar i alla fall jag en Grado med nålgeometrier 7x3 um .
Ett rörsteg som kan spela både vackert och högt med högtalare som tyvär blir ruggans dyra om man vill ha neutralt och vackert ljud.
Men smaken är som baken delad och jag blir säkert motsagd av nästa inlägg :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-13 17:31

Yepp, det blir du :-)

Det finns flera tillverkare som klarar av att producera såväl drivverk, som tonarm och pickup. För att nämna någon i rimlig prisklass, tex Rega. Man kan säkert hitta en bättre skivspelare, en bättre tonarm och en bättre pickup men det kan man ju göra oavsett vilken tillverkare man väljer. I andra änden på skalan finns ju tex Clearaudio med sitt mästerverk för mer än miljonen... Linns skivspelare finns i alla möjliga varianter, den maxade versionen kostar drygt 200 tusen.
För mig, som är gammal och lat, så var det enklast att köpa allt från samma tillverkare och låta en välrenommerad handlare skruva ihop det hela. För många är dock pillandet och justerandet själva grejen med det hela och då är det naturligtvis roligare att experimenter med olika produkter. Men det växte jag ifrån redan i mitten på 80-talet...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-13 17:55

Har inte växt färdigt men sitter gärna i soffan.

Köpte en begagnad Empire 598 för ett tag sedan. Kostade 5000 kr. Vilket var ett risky köp enligt Popsnöret. Den var ju inte helt funktionsduglig. Säljaren sökte sälja något annat. Då visste jag inte att en mycket duglig vinylist haft hem den. Men gjorde en enkel bedömning att det skulle kunna gå att fixa. Vilket med turens hjälp gick.
Men köper man en äldre modell av ett välkänt märke så är det ju också så att man kan få svårt med reservdelar o s v. Så man måste ju försöka kunna hantera detta.
En enklare modell av Empire 208 modas och ses över och säljs som ny under nytt märke.
http://www.6moons.com/audioreviews/anal ... g/208.html
Recensionen tar upp olika sätt att se på sin skivspelare och vad den skall tänkas göra.
Men vad levererar en Empire oavsett modell. En tallrik relativt tung av aluminium. Den är balanserad på samma sätt som man gör med däck på bilar. Lagret är tillverkat med stor precision. En urstark motor driver med kraft och tvekar inte när spåret blir lite tyngre. Det är så mycket energi så att spelaren faktiskt blir varm . Inte het med man känner värmen.
Sedan kan man se att en sådan lite äldre spelare inte är så vibrationsdämpad eller massiv som en modern variant. Ovan så gör man en helt ny ovansida i aluminium. Och dämpar. Så inte ovanligt att man dämpar en äldre spelare. Förekommer i alla fall. Kan göras utan större insatser. Om man så önskar. Jag gör så för att få spelaren mera neutral och att saker och ting från lager och motor skall störa så lite som möjligt. Så tänker jag. Men den kanske inte blir som ett kassaskåp. Då måste man nog köpa en nyare modell.
En begagnad spelare kan alltså vara något att börja med. Men man måste vara medveten om att det en äldre sak som man inte så lätt kan lämna tillbaka till handlaren.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-13 18:08

eljulio skrev:Med tanke på hur denna tråd utvecklade sig, viewtopic.php?f=9&t=57759 så undrar jag lite över vad ni här inne anser krävs av en vinylrigg av hög kvalitet för att matcha CD.

Någon måste ju skriva det. Du kan inte - CDformatet är överlägset.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-13 18:17

Kronkan skrev:Har inte växt färdigt men sitter gärna i soffan.

Köpte en begagnad Empire 598 för ett tag sedan. Kostade 5000 kr. Vilket var ett risky köp enligt Popsnöret. Den var ju inte helt funktionsduglig. Säljaren sökte sälja något annat. Då visste jag inte att en mycket duglig vinylist haft hem den. Men gjorde en enkel bedömning att det skulle kunna gå att fixa. Vilket med turens hjälp gick.
Men köper man en äldre modell av ett välkänt märke så är det ju också så att man kan få svårt med reservdelar o s v. Så man måste ju försöka kunna hantera detta.
En enklare modell av Empire 208 modas och ses över och säljs som ny under nytt märke.
http://www.6moons.com/audioreviews/anal ... g/208.html
Recensionen tar upp olika sätt att se på sin skivspelare och vad den skall tänkas göra.
Men vad levererar en Empire oavsett modell. En tallrik relativt tung av aluminium. Den är balanserad på samma sätt som man gör med däck på bilar. Lagret är tillverkat med stor precision. En urstark motor driver med kraft och tvekar inte när spåret blir lite tyngre. Det är så mycket energi så att spelaren faktiskt blir varm . Inte het med man känner värmen.
Sedan kan man se att en sådan lite äldre spelare inte är så vibrationsdämpad eller massiv som en modern variant. Ovan så gör man en helt ny ovansida i aluminium. Och dämpar. Så inte ovanligt att man dämpar en äldre spelare. Förekommer i alla fall. Kan göras utan större insatser. Om man så önskar. Jag gör så för att få spelaren mera neutral och att saker och ting från lager och motor skall störa så lite som möjligt. Så tänker jag. Men den kanske inte blir som ett kassaskåp. Då måste man nog köpa en nyare modell.
En begagnad spelare kan alltså vara något att börja med. Men man måste vara medveten om att det en äldre sak som man inte så lätt kan lämna tillbaka till handlaren.

Den kan bara ha kommit från Gale of London :-)
steglöst 10-99 varv minut
Svajet går inte att mäta
Rumblenivån är lägre än testinstrumentets inre störnivå.
Där har du en Vinyspelare som är absolut
Till den kan man montera en Stax UA-7 om man vill minimera vinkelfelen.
(mycket personlig åsikt)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-04-13 18:23

Nattlorden skrev:
eljulio skrev:Med tanke på hur denna tråd utvecklade sig, viewtopic.php?f=9&t=57759 så undrar jag lite över vad ni här inne anser krävs av en vinylrigg av hög kvalitet för att matcha CD.

Med en perfekt gravyr och en rigg som kostar en arm och ett ben så vete fåglarna :lol: .

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-13 18:35

Nattlorden skrev:

Men nattis har du vaknat :wink:

Håll gärna denna debatt i den tråden där vi diskuterar frågan om cd kontra vinyl. Finns väl ingen som jag kan se hävdar vinylens tekniska överlägsenhet över cd. MEn det finns ju saker som gör att det blir högst intressant att äga en vinylrigg.

Då är ju frågan vad kan jag ställa för krav för att få så lite destruktion av signalen som man vill ha. Alltså i en skivspelare.

Finns ju många som verkar duktiga på detta. Säkert kan många som inte har eller önskar en sådan bidra posistivt.

Vi noterar din protest, avslår densamma, men antecknar i protokollet att vi förstår den digitala världens fördelar men ser också att den möjligtvis inte används så klokt. Alltid.

Vi vill dock undersöka hur vi klokt kan avspela ett enkelt vax. Förhoppningsvis i hygglig ton och ordning :) :) :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-13 18:47

[quote="Perfector
Svajet går inte att mäta
(mycket personlig åsikt)[/quote]

Nej, svarvad i New York. Myten säger att någon tog med sig tallriken till en fabrik för jetmotorer för att se om balanseringen kunde förbättras. Den kom tillbaka utan att någon kunde göras. Säkert en myt men ok som berättelse.

I en tidning från 1972 anges wow och flutter till 0,01 och rumble till - 90 dB. Mätvärdena har egentligen inget att säga mig men spelaren har ett stabilt och positivt rykte om sig.

Hörde någon kalla mätningen kreativ. Ingen aning själv. Låter bra. Troligtvis bättre än min moderna spelare. Eller lika bra efter en viss moddning.
Den är inte längre steglöst inställningsbar. Detta beroende på att nuvarande remm är för bred för att konstruktionen skall verka helt som det är tänkt. Men som sagt var så får man ju försöka fixa detta någon gång i framtiden. När soffan inte drar eller att hastighetsinställnigen blir ett stort upplevt problem. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-13 19:05

Kronkan skrev:[quote="Perfector
Svajet går inte att mäta
(mycket personlig åsikt)

Nej, svarvad i New York. Myten säger att någon tog med sig tallriken till en fabrik för jetmotorer för att se om balanseringen kunde förbättras. Den kom tillbaka utan att någon kunde göras. Säkert en myt men ok som berättelse.

I en tidning från 1972 anges wow och flutter till 0,01 och rumble till - 90 dB. Mätvärdena har egentligen inget att säga mig men spelaren har ett stabilt och positivt rykte om sig.

Hörde någon kalla mätningen kreativ. Ingen aning själv. Låter bra. Troligtvis bättre än min moderna spelare. Eller lika bra efter en viss moddning.
Den är inte längre steglöst inställningsbar. Detta beroende på att nuvarande remm är för bred för att konstruktionen skall verka helt som det är tänkt. Men som sagt var så får man ju försöka fixa detta någon gång i framtiden. När soffan inte drar eller att hastighetsinställnigen blir ett stort upplevt problem. :)[/quote]

QL.
Då kör jag vidare med min Sonab 85S som i min tappning heter Inertia BDT-2 med den långa Jelcoarmen som har samma data som Stax UA-7. Dock är min maskinsatt och efterkalibrerad. Det blev billigare så men inte sämre
Mer vinyldrag är av nöden :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-13 19:58

Kronkan skrev:
Nattlorden skrev:

Men nattis har du vaknat :wink:

Håll gärna denna debatt i den tråden där vi diskuterar frågan om cd kontra vinyl. Finns väl ingen som jag kan se hävdar vinylens tekniska överlägsenhet över cd. MEn det finns ju saker som gör att det blir högst intressant att äga en vinylrigg.

Då är ju frågan vad kan jag ställa för krav för att få så lite destruktion av signalen som man vill ha. Alltså i en skivspelare.

Finns ju många som verkar duktiga på detta. Säkert kan många som inte har eller önskar en sådan bidra posistivt.

Vi noterar din protest, avslår densamma, men antecknar i protokollet att vi förstår den digitala världens fördelar men ser också att den möjligtvis inte används så klokt. Alltid.

Vi vill dock undersöka hur vi klokt kan avspela ett enkelt vax. Förhoppningsvis i hygglig ton och ordning :) :) :)

Självklart. Det stod dock "för att matcha CD", det var därför ett poängterande var på sin plats. Med rätt frågeställning hade det ju inte behövts. :wink: Diskuttera på nu, fortsätter kompressionshysterin på CD kan ju även jag slutligen tvingas skaffa en Dual eller Rega eller nå't...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2014-04-13 20:19

Kändes i den länkade tråden som att allt under 20 000 är skräp. Själv har jag denna: http://www.referenceaudio.se/vinylspela ... /rega-rp3/
Då med Rega Elys2 - arm, så strax under 7 000 för allt. Finns det något på denna skivspelare ni skulle uppgradera och i så fall varför?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-13 20:25

Tack för fint svar!

Titeln på tråden kan ju vara lite olycklig. Så ditt påpekande kan ju vara helt OK.

Men hoppas att det blir fler inlägg som handlar om ett kloka sätt att tänka kring en vinylspelare.

En liten kommentar är att kablarna till riaat är viktiga. Det är ju en relativt svag signal som skall nå riaat. Där blir om jag förstått saken rätt signalen något förstärkt och därmed lite mera rustik. Så inte för lång kabel. Men finns mycket här som ligger över min mera enkla nivå.

Nattlorden kanske kan något om detta?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-04-13 20:27

Vinyl som system kan aldrig matcha CD, rent tekniskt. Det spelar inte någon roll vad du betalar eftersom systemet i sig lägger krokben för dig.
Men det hindrar inte att man kan skaffa sig en mycket trevlig vinylrigg, till stor glädje för lyssnaren!
Jag föreslår att man börjar med en god grammofon. En technics 1200a mk2 eller någon av dess derivat. Den tillverkas inte längre, men det finns gott om begagnde att köpa.
På med en lämplig pick up. Jag kör med en Ortofon Concorde med OM20 nål, men det finns många andra varianter att välja på som är snäppet bättre. Var noga med att välja en som passar med technics'ens arm (massa, rörlighet).

Sedan måste du har förstärkeri. Stort fett är alltid bra här. Se till att ha förstärkare som inte klipper med dom högtalare du skall ha.

Högtalare: Stort och fett gäller här också. Små högtalare klarar helt enkelt inte av att ge bra återgivning med vettigt ljudtryck. Begräningarna kommer mycket snabbare än man tror.
Kodord: Memranarea (bör vara stor), spridning (skall passa i rummet, dom flesta högtalare sprider enligt mig för mycket).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Vad krävs för hög kvalitet för uppspelning av LP-skivor?

Inläggav eljulio » 2014-04-13 20:29

Så, nu är trådrubriken uppdaterad och lite annat. Det blev för otydligt jämfört med vad jag var ute efter.

Mvh

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-13 20:36

Perfector skrev:Till den kan man montera en Stax UA-7 om man vill minimera vinkelfelen.
(mycket personlig åsikt)

Vinkelfelen är rent geometrisk betingade, och en 9" lång arm kan inte ge mindre vinkelfel än en annan 9" lång arm.
Man kan laborera lite med geometrier (armens vinkling och överhäng för nålspetsen, när armen tänks svänga över tallrikens centrum) som ger mindre vinkelfel över en större del av skivan, men då får man mer vinkelfel i ytterändan. Hur man än vänder sig har man ändan bak.
Men sen är det väl så att 9" trots allt räcker till för att det inte ska bli någon katastrof.
Vinkelfel med rätt justerad arm och pickup är säkert inte det största problemet med en vinylrigg.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2014-04-13 21:33

Är det bortkastat att sitta med lurar till en vinylrigg?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-13 22:06

eljulio skrev:Kändes i den länkade tråden som att allt under 20 000 är skräp. Själv har jag denna: http://www.referenceaudio.se/vinylspela ... /rega-rp3/
Då med Rega Elys2 - arm, så strax under 7 000 för allt. Finns det något på denna skivspelare ni skulle uppgradera och i så fall varför?

Här en länk om någon som tänkt till om din skivspelare. Artikeln någon lång för mig i sin helhet.
Men några saker är helt enligt min egen erfarenhet.
http://www.stereotimes.com/acc010708.shtml
Bilden visar en mjuk matta på tallriken. Jag har själv testat olika typer av sådana mattor. Jag vill ju gärna ha en något hårdare underlag. Om det passar just din spelare vet jag inte men artikeln tolkar jag så. Alltså ett hårdare underlag. Min erfarenheter att man får ett tydligare ljud med ett fastare underlag. En filt bidrar nog också dåligt till dämningen av tallriken. Vad som helst kan ju vara bättre.
Kolla efter gamla skivspelare som inte längre är dugliga. Titta efter en gammal i gummi. En idé som inte kostar något.
Sedan är kopplingen till underlaget man kan fundera över. En sådan spelare skulle jag nog tänka att den behöver en mjuk koppling som hindrar låga vibrationer att grumla ljudet.
Något tänk.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2014-04-13 22:09

Kronkan skrev:
eljulio skrev:Kändes i den länkade tråden som att allt under 20 000 är skräp. Själv har jag denna: http://www.referenceaudio.se/vinylspela ... /rega-rp3/

Här en länk om någon som tänkt till om din skivspelare. Artikeln någon lång för mig i sin helhet.
Men några saker är helt enligt min egen erfarenhet.
http://www.stereotimes.com/acc010708.shtml
Bilden visar en mjuk matta på tallriken. Jag har själv testat olika typer av sådana mattor. Jag vill ju gärna ha en något hårdare underlag. Om det passar just din spelare vet jag inte men artikeln tolkar jag så. Alltså ett hårdare underlag. Min erfarenheter att man får ett tydligare ljud med ett fastare underlag. En filt bidrar nog också dåligt till dämningen av tallriken. Vad som helst kan ju vara bättre.
Kolla efter gamla skivspelare som inte längre är dugliga. Titta efter en gammal i gummi. En idé som inte kostar något.
Sedan är kopplingen till underlaget man kan fundera över. En sådan spelare skulle jag nog tänka att den behöver en mjuk koppling som hindrar låga vibrationer att grumla ljudet.
Något tänk.

Tack, kändes inte som svettiga test att göra. Mvh.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-13 23:38

Du kan köpa eller göra en vägghylla. Du kan prova med en matta av läder som är garvat på ena sidan. Det har jag gjort. Sadelmakarn tog 200 kr. Kolla så att det blir samma höjd och att mattan inte bygger för mycket/litet. Själv tror jag inte att alla halvdyra eftermarknadsmotviker etc för ca. 2 000 kr styck är värt det. Då är det bättre att gå på en bättre spelare.

Lycka till :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-13 23:49

Den här artikeln är grundläggande, om man ska kombinera ihop en vinylrigg:
http://www.theanalogdept.com/images/spp ... nances.pdf
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-14 07:18

Säkert bra artikel Paa! Hinner inte läsa den nu mer än att läsa rubrikerna. Jobba, jobba först.

Men skulle själv prova bitumen under plinten. Den verkar redan vara tillverkad av någon som dämpar. Ingen enkel MDF. Men prova att göra den något styvare och minska motorns och lagrets/tallrikens påverkan tonarmen.

En bit 4 mm bitumen är så billigt att man kan prova. Tänk på att inte göra den fyrkantig. Skär hörnen där fötterna på plinten är. Tanken med att jobba så är att försvåra för att vissa resonanser blir dominerande.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-14 10:19

paa skrev:
Perfector skrev:Till den kan man montera en Stax UA-7 om man vill minimera vinkelfelen.
(mycket personlig åsikt)

Vinkelfelen är rent geometrisk betingade, och en 9" lång arm kan inte ge mindre vinkelfel än en annan 9" lång arm.
Man kan laborera lite med geometrier (armens vinkling och överhäng för nålspetsen, när armen tänks svänga över tallrikens centrum) som ger mindre vinkelfel över en större del av skivan, men då får man mer vinkelfel i ytterändan. Hur man än vänder sig har man ändan bak.
Men sen är det väl så att 9" trots allt räcker till för att det inte ska bli någon katastrof.
Vinkelfel med rätt justerad arm och pickup är säkert inte det största problemet med en vinylrigg.

Jag menade att om man ser till andra kortare tonarmar med annan S-vinkel så är en Stax mycket bättre. Tror priset på över 5000:- för en tonarm är beskrivande. Min Jelco är en maskinsatt kopia på stax'en men har samma låga vinkelfel över skivytan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-14 10:23

Perfector skrev:Jag menade att om man ser till andra kortare tonarmar med annan S-vinkel så är en Stax mycket bättre. Tror priset på över 5000:- för en tonarm är beskrivande. Min Jelco är en maskinsatt kopia på stax'en men har samma låga vinkelfel över skivytan.

Inte alls. En 9" arm är en 9" arm och de har samma förutsättningar för minimalt vinkelfel. Detta oavsett om de har en rak eller svängd arm. En kortare arm får ett större vinkelfel och en längre ett mindre.

Men du kanske tänker på något annat?

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-14 10:40

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Jag menade att om man ser till andra kortare tonarmar med annan S-vinkel så är en Stax mycket bättre. Tror priset på över 5000:- för en tonarm är beskrivande. Min Jelco är en maskinsatt kopia på stax'en men har samma låga vinkelfel över skivytan.

Inte alls. En 9" arm är en 9" arm och de har samma förutsättningar för minimalt vinkelfel. Detta oavsett om de har en rak eller svängd arm. En kortare arm får ett större vinkelfel och en längre ett mindre.

Men du kanske tänker på något annat?

/ B

Nix, du har skrivit precis vad jag menar, och många tonarmar är kortare än 239 mm effektiv längd.
Därav min skrivklåda :-)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-04-14 11:39

Bill50x m.fl.
om man komplicerar bilden lite behöver inte vinkelfelet vara direkt avhängigt tonarmslängden :roll:

Bild

http://www.tonarm.ch/
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-14 11:44

lennartj skrev:Bill50x m.fl.
om man komplicerar bilden lite behöver inte vinkelfelet vara direkt avhängigt tonarmslängden :roll:

Bild

Instämmer, men då ser jag en tangental tonarm framför mig. Annars blir väl vinkeln inte rak utan haltar?
dessutom kostar en sån där rackare skjortan tror jag

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-04-14 12:52

Thales kostar ungefär som 100 Stenströmsskjortor.
Jag har sett prisuppgifter mellan 8.000 och 12.500 Euro 8O
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-04-14 12:54

Bild

Har vi inte sett den där mekanismen implementerad i en mycket billigare maskin?
Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-14 12:57

PerStromgren skrev:

Bild

Bild

Intet nytt under solen mao.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-14 14:22

Tangentialarmar har ju ofta noll i vinkelfel, men inte alltid. Det beror på hur de är konstruerade. Hybriderna ovan (tex Garrard-verket) har ju mindre vinkelfel än motsvarande "normal" radialarm. De dras däremot med andra problem och sammantaget är de troligen inte ett dugg bättre än motsvarande fasta armar. Vinkelfel är ju bara en (1) parameter att ta hänsyn till. Stabilitet, komplexitet, funktion över tiden är ju andra saker att ta hänsyn till och de påverkar ju alla på olika sätt.

Men jag har ännu, efter alla år, inte hört någon tangential- eller hybridarm som låtit bättre än de (bästa) radialarmar som finns. Men tycker man om att serva och meka med sin skivspelare är en tangentialarm absolut det bästa man kan önska sig.

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-14 14:26

Bill50x skrev:Tangentialarmar har ju ofta noll i vinkelfel, men inte alltid. Det beror på hur de är konstruerade. Hybriderna ovan (tex Garrard-verket) har ju mindre vinkelfel än motsvarande "normal" radialarm. De dras däremot med andra problem och sammantaget är de troligen inte ett dugg bättre än motsvarande fasta armar. Vinkelfel är ju bara en (1) parameter att ta hänsyn till. Stabilitet, komplexitet, funktion över tiden är ju andra saker att ta hänsyn till och de påverkar ju alla på olika sätt.

Men jag har ännu, efter alla år, inte hört någon tangential- eller hybridarm som låtit bättre än de (bästa) radialarmar som finns. Men tycker man om att serva och meka med sin skivspelare är en tangentialarm absolut det bästa man kan önska sig.

/ B

håller nog ändå vinkelfel som största problemet. en nål som släpar en kanal i spåret är inte trevligt.
Är det nå'n som har erfarenhet av transcriptor's tonarm då.? Den ser lurig ut som fanken

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-04-14 14:33

...men Garrard Zero100 var designad för att kosta mindre än ett halvdussin skjortor och fick tillräckligt mycket lagerglapp och extra tröghet att konstruktionen nästan motverkade sitt syfte.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-14 14:36

lennartj skrev:...men Garrard Zero100 var designad för att kosta mindre än ett halvdussin skjortor och fick tillräckligt mycket lagerglapp och extra tröghet att konstruktionen nästan motverkade sitt syfte.

Borde räcka med en höjning till 78 varv för att få det rätt då :-)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-04-14 14:41

Vestigalarmen ifrån Transcriptor är endast rolig att titta på. Eftersom den är engelsk så är inte alla exemplar likadana. Du har precis förstört en solig dag genom att ta upp denna arm. :wink:

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-14 14:43

Harryup skrev:Vestigalarmen ifrån Transcriptor är endast rolig att titta på. Eftersom den är engelsk så är inte alla exemplar likadana. Du har precis förstört en solig dag genom att ta upp denna arm. :wink:

mvh/Harryup

Jag sa bara att den såg knepig ut, inte att den var bra på något vis.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-04-14 15:00

Jag skojade lite. Men bara lite.
Den var extremt jobbig att ha att göra med och som jag minns det funkade Sonus och nån pickup till i armen om man nu fick armen att sluta luta i alla riktningar.
En del tyckte den lät fantastiskt, jag tröttnade på den redan då man skulle montera en pickup.
Eftersom den saknade lyft och hade ett ledat "pickupskal" så repade folk skivor då man försökte använda den.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-14 15:25

Perfector skrev:håller nog ändå vinkelfel som största problemet. en nål som släpar en kanal i spåret är inte trevligt.

Man kan tycka vad man vill men utan en nål som släpar i spåret kommer det vara helt tyst :-)
Och vinkelfelet är inte det största problemet, oavsett vad du/man tycker.

Det är åtskilliga parametrar som ska fungera tillsammans och att (sub-)optimera efter en av dem ger inte det bästa resultatet. Precis som med det mesta annat här i livet. Det finns tangentialarmar som låter underbart bra men det finns radialarmar som låter lika bra. Jag var själv inne på tangentialarmar ett tag men merarbetet för att få dem fungera optimalt är inte värt mödan, inte för mig i alla fall. Och med "fel" nålslipning/pickup så låter det kass i innerspår, även med en tangentialarm. Det är ju oftast i innerspår som man har mest problem, bland annat beroende på lägre hastighet i spåret vilket gör att diskanten blir än svårare att återge rent. Men bland annat därför ser man därför till att hålla nollgenomgången (en av dem vill säga) ganska långt in, tror mig minnas typ 76 eller 66 mm från spindeln (den andra är väl 121 mm, rätta mig om jag har fel). Det betyder att vid den svåraste punkten skiljer det nada mellan en tangential- och en radialarm.

Nu kan det finnas andra fördelar med tangentialarmar, är den kort har man tex lägre rörlig massa. Å andra sidan får man då mer svaj vid oplana skivor - ingenting kommer gratis här i livet, inte ens lunchen :-) Men oavsett vilka för- och nackdelar det finns mellan tangential- och radialarmar - vinkelfelet är inte på långt när den viktigaste.

/ B

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-04-14 15:57

Bill50x skrev:
Perfector skrev:håller nog ändå vinkelfel som största problemet. en nål som släpar en kanal i spåret är inte trevligt.

Man kan tycka vad man vill men utan en nål som släpar i spåret kommer det vara helt tyst :-)

Det är åtskilliga parametrar som ska fungera tillsammans och att (sub-)optimera efter en av dem ger inte det bästa resultatet. Precis som med det mesta annat här i livet. Det finns tangentialarmar som låter underbart bra men det finns radialarmar som låter lika bra. Jag var själv inne på tangentialarmar ett tag men merarbetet för att få dem fungera optimalt är inte värt mödan, inte för mig i alla fall. Och med "fel" nålslipning/pickup så låter det kass i innerspår, även med en tangentialarm. Det är ju oftast i innerspår som man har mest problem, bland annat beroende på lägre hastighet i spåret vilket gör att diskanten blir än svårare att återge rent. Men bland annat därför ser man därför till att hålla nollgenomgången (en av dem vill säga) ganska långt in, tror mig minnas typ 76 eller 66 mm från spindeln (den andra är väl 121 mm, rätta mig om jag har fel). Det betyder att vid den svåraste punkten skiljer det nada mellan en tangential- och en radialarm.

Nu kan det finnas andra fördelar med tangentialarmar, är den kort har man tex lägre rörlig massa. Å andra sidan får man då mer svaj vid oplana skivor - ingenting kommer gratis här i livet, inte ens lunchen :-) Men oavsett vilka för- och nackdelar det finns mellan tangential- och radialarmar - vinkelfelet är inte på långt när den viktigaste.

/ B

Bill50x, jag tycker att du här börjar komma in på ett område som är mycket intressant och viktigt; alltså det här med att det är väldigt många faktorer att ta hänsyn till hur uppspelningen av LP ska göras för att bli bra. Det är väldigt mycket att ställa in om allt ska bli så bra som det går. Och det är nästan omöjligt... Om man då tänker som de flesta på den tiden som CD inte fanns, så var ju inställningarna av grammofoner hos gemene man i allmänhet helt åt skogen felaktiga!

Samtidigt är det här med alla inställningar av grammofoner både en källa till nöje och förargelse. Man kan ha det som en liten hobby att finjustera sin grammofon för att krama ur den sista lilla gnuttan av väljud som förhoppningsvis finns i spåren. Eller så ger man upp och spelar sina vax ändå och tycker att livet leker och tar sig en svängom...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-14 16:17

Johan_Lindroos skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Bill50x, jag tycker att du här börjar komma in på ett område som är mycket intressant och viktigt; alltså det här med att det är väldigt många faktorer att ta hänsyn till hur uppspelningen av LP ska göras för att bli bra. Det är väldigt mycket att ställa in om allt ska bli så bra som det går. Och det är nästan omöjligt... Om man då tänker som de flesta på den tiden som CD inte fanns, så var ju inställningarna av grammofoner hos gemene man i allmänhet helt åt skogen felaktiga!

Samtidigt är det här med alla inställningar av grammofoner både en källa till nöje och förargelse. Man kan ha det som en liten hobby att finjustera sin grammofon för att krama ur den sista lilla gnuttan av väljud som förhoppningsvis finns i spåren. Eller så ger man upp och spelar sina vax ändå och tycker att livet leker och tar sig en svängom...

Jag passar.
För mig blev det bättre med en annan tonarm och därmed är jag nöjd.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-14 16:50

Perfector skrev:Jag passar.

Absolut, det är ju precis vad det hela går ut på - att man blir nöjd :-)

Varför man blir nöjd behöver man ju inte grotta i om man nu inte råkar vara den extra nyfikna sorten. Jag menar, byte av arm behöver ju inte betyda att den senare armen är bättre utan det kan ju vara att man lyckades bättre med inställningarna, att pu passade bättre i den nya armen osv. Ett tag experimenterad jag med ett par sk unipivot-armar (bland annat Mayware Formula 4),
Bild
i en sådan består ju lagringen av en spetsig pinne i en kopp fylld av dämpmaterial. Med andra ord fick man ytterligare ett plan att balansera. Dessa armar var konstruerade för högkomplianta pickuper, avsedda för 0,8-1 g nåltryck så det gällde att vara stadig på handen för att hantera dessa. Den mest kända armen var väl Infinity Black Widow tror jag.
Bild
Men dessa armar var inget för nervsvaga och jag bytte snabbt till mer stabila saker. Men jag minns första gången jag spelade Telarcs verison av "1812", vid de sista kanonskotten lyfte armen upp från skivan och nålen landade på etiketten! Det löste jag med att öka den effektiva massan men det lät faktiskt bättre med den stadigare armen jag senare bytte till.

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-14 16:54

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Jag passar.

Absolut, det är ju precis vad det hela går ut på - att man blir nöjd :-)

Varför man blir nöjd behöver man ju inte grotta i om man nu inte råkar vara den extra nyfikna sorten. Jag menar, byte av arm behöver ju inte betyda att den senare armen är bättre utan det kan ju vara att man lyckades bättre med inställningarna, att pu passade bättre i den nya armen osv. Ett tag experimenterad jag med ett par sk unipivot-armar (bland annat Mayware Formula 4), i en sådan består ju lagringen av en spetsig pinne i en kopp fylld av dämpmaterial. Med andra ord fick man ytterligare ett plan att balansera. Dessa armar var konstruerade för högkomplianta pickuper, avsedda för 0,8-1 g nåltryck så det gällde att vara stadig på handen för att hantera dessa. Den mest kända armen var väl Infinity Black Widow tror jag.
Bild
Men dessa armar var inget för nervsvaga och jag bytte snabbt till mer stabila saker. Men jag minns första gången jag spelade Telarcs verison av "1812", vid de sista kanonskotten lyfte armen upp från skivan och nålen landade på etiketten! Det löste jag med att öka den effektiva massan men det lät faktiskt bättre med den stadigare armen jag senare bytte till.

Spännande värre det :-)
Själv har jag inga problem med 1812 från telarc. Nålen spårar så fint. Samlar lite på direktgravyrer, bland annat orgel, riktigt stora orglar passar mig väl. en liten nålgeometri kan ibland ge fina resultat då den "trillar" ner i botten på spåret och inte klättrar ur lika lätt. Grado kör med pyttenålar på 3/7 um. Men sagts tidigare. Allt det är mitt personliga himmelrike

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-04-14 18:16

Jag ser att det är en massa roliga tonarmar med i tråden :)

Mitt bidrag i tråden får bli Keith Monks tonarm 8)

Bild

Den hade 4 kvicksilverbad så köp upp ett lager kvicksilver som lämpligen förvaras i sovrummet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-04-15 00:54

Om men har otur kan det vara extremt besvärligt att få ordning på vissa skivspelare.
Jag gjorde det stora misstaget att köpa en begagnad kraftigt modifierad AR-skivspelare med Hadcock GH228-arm (enpunktslagrad med hög tyngdpunkt) och Goldring 900IGC med van den Hul-nål. Visst var det oroande att den utan förvarning kunde kantra, med den nålslipningen, men det riktigt störande var ett svagt sprakande för varje tallriksvarv.
Kort eller långt kunde jag påverka med att justera fjädringen, men inte eliminera sprakandet. Jag provade att jorda alla tänkbara och otänkbara ställen, testade olika slags släpborstar mm. med helt tyst blev det aldrig.
Till slut lyckades jag justera skrället så att det sprakade en gång vartannat varv då var jag helt ställd och det gjorde knappast spelaren mer lättsåld.
Efter den betan har jag lovat mig själv att aldrig skaffa enn enpunktlagrad arm igen.
Den fick hamna i malpåse och jag spelade mest på min Dual 601, trots att den hade stora problem att spåra de ynkligt tunna och vanligtvis oplana LP som blev följden av 1970-talets oljekriser. Grado-pickuper funkade inte alls på Dualspelaren om skivorna var högt utstyrda, jag provade några olika men de var lika benägna att flyga rätt ur spåret på ett sätt som jag aldrig upplevt att andra pickuper gjort. Den medföljande Ortofon VMS20E var alldeles för mjuk och buckliga skivor orsakade svajande tonhöjdsförändringar. Goldring 900 IGC funkade bäst.
Jag var inte bara ledsen för det lägenhetsinbrott som inträffade julen 1983.
Om det var Peter eller Harryup som hjälpte mig att välja denna förträffliga skivspelare, fast då med Goldring Electro II+
Bild
som jag fortfarande spelar på nästan dagligen minns jag inte. :oops:

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-04-15 07:14

Jag är väldigt svag för Thorens svarvar, men vilken är den som man skall ha som är bäst för peng?

Jag har själv en 166mk5 med OM10 nål som jag spelat några år med stor behållning. För tre veckor sedan kom en polare förbi och ville jag skalle pröva en Svissonormoddad 165 med en Clearaudio MM puppa. Spelade den tills i söndags kom han förbi för att Skönt Ljud skulle ha tillbaka den.. Så jag ställer tillbaka min och sen var den kvällen förstörd! Den har inte alls samma återgivning som den moddade/renoverade! Det känns ju lite jobbigt att måsta lägga 12-13 lakan på den där renoverade Swissonor svarven. Men kanske är det den enklaste vägen?

Ett bra ex av en 125 vore skoj att sätta tänderna i och renovera upp, här någon erfarenhet av den modellen? Vad skall man se upp med och titta noggrant på? Jag har en känsla att lager, motor, och tonarm, är dom väsentliga bitarna men hur kollar man upp att sådana komponenter är "friska"
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-04-15 09:48

Perfector skrev:
PerStromgren skrev:

Bild

Bild

Små vinkelfel i all ära, men det tycks mig att man underskattat de dynamiska problem som följer med dessa konstruktioner. Utan att ha ingående kunskap om resp. konstruktion så har jag ändå mycket svårt att se att de hanterar aktuella aktionskrafter, nödvändiga, men samtidigt förödande lagerspel på ett tillfredsställande sätt. Att en sådan lösning blir dyr är inte förvånande, däremot skulle det vara förvånande om de presterade tillfredsställande.

Ang. trådfrågan så får man ändå tillstå att en vinylspelare med topp-prestanda kostar en hel del (huruvida man betraktar den som dyr är mer ett relativt begrepp - ger den något som inget annat kan ge och samtidigt utan att man måste prioritera bort annat i livet som ger en minst lika mycket - ja, är den då dyr?). Det finns dock en del begagnade spelare för, om än inte direkt låga priser, så i varje fall betydligt billigare än nypriset. Vad som uppfattas som bra nog får var och en bedöma själv. En bra beg.spelare, tycker jag man kan få för ca. 10-20 kSEK (inkl. RIAA! meningsfullhetströskeln ligger, enl. min åsikt någonstans kring 5 kSEK för en beg. spelare inkl. RIAA). Att skaffa vinylspelare för att kunna köpa vinylskivor, för att få bästa möjliga musikupplevelser (för en given budget) är enligt min mening inte meningsfullt under en viss nivå (den som sätts av de bästa, men ändå inte såå dyra digital-streamers. Prestanda sätts ju av hela kedjan, inte bara av källmaterialet.
Senast redigerad av hcl 2014-04-15 10:15, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-04-15 09:57

petersteindl skrev:Jag ser att det är en massa roliga tonarmar med i tråden :)

Mitt bidrag i tråden får bli Keith Monks tonarm 8)

Bild

Den hade 4 kvicksilverbad så köp upp ett lager kvicksilver som lämpligen förvaras i sovrummet.

Mvh
Peter

Ytterligare en arm som jag hade förträngt. Suck.
En till dag förstörd.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-15 10:05

hcl skrev:
Bild

Små vinkelfel i all ära, men det tycks mig att man underskattat de dynamiska problem som följer med dessa konstruktioner.

Just Garrard-spelaren är väl ett utmärkt exempel på hur suboptimerad en spelare kan bli när man bara koncentrerar sig på en enda sak. Iofs handlar det nog mer om USP (Unique Selling Point) men ändå. Jag minns en gång, innan jag visste bättre, att jag försökte köpa en lös Garrard-arm. Säljaren sa att den "nog skulle bli väldigt dyr, säkert runt 400:-" och tack och lov tvekade jag. Om inte annat skulle det bli riktigt jobbigt att montera den på min egen skivspelare. I billigaffärer i London kunde man vid den tiden få en SME-arm för en knapp hundring mer. Om jag minns rätt, detta var väl typ i mitten på 70-talet.

/ B

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-04-15 10:08

Uppspelningen borde ju rimligtvis ske bäst som inspelningen.

Hur repas det där lacket allra första gången? Tangentialarm?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-15 10:12

KarlXII skrev:Uppspelningen borde ju rimligtvis ske bäst som inspelningen.

Då borde även nålen vara en tetraslipad och bakvänd enhet så man spelar upp som det graverades :-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-15 10:46

Yepp. Så teoretiskt är en tangentialarm det bästa. Ur min synvinkel överväger dock nackdelarna. På något sätt ska armen följa med spåren, oavsett om det sker mekaniskt eller elektriskt. Och då får ju inte armen "förstå fel" dvs blanda ihop kraftig bas med ocentrerad skiva. Det är ju bara titta på en Telarc "1812" på kanonskotten i slutet (typ +/- 0,5 mm i sidled) för att förstå problemet.

Både elektriska och mekaniska avkänningar har ju nackdelen att de behöver ett litet vinkelfel innan de reagerar. Detta vinkelfel är dock mindre än det som en typ 9" arm representerar som värst. Men inte som minst, det finns ju två nollgenomgångar med en radiell arm. Kan liknas vid en klocka, den som som står still är mer exakt två gånger per dygn än den dyraste atomklocka du kan uppbringa... :-)

Det finns också några armar som drivs enbart av kraften från skivspåren, men även om de är luftlagrade och har en mycket tunn/flexibel pickup-tråd så har de ett visst motstånd. Detta kan man då förstås kompensera med en liten lutning på armröret men nu börjar det bli komplicerat... Jag hade tidigare en Aura som hade en tangentiell avspelning med pickup´en monterad i locket. Där rullade tonarmen med hjul på en stång och styrdes alltså enbart av kraften från skivspåret. Vinkelfelet var samma över hela skivytan (dvs beroende på hur noggrann du var med pu-montaget) men hur mycket nålen flexade omkring kan man bara spekulera kring. Den elegantaste lösninger var nog trots allt B&O's...
Bild

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-15 10:56

Jag vill ansluta mig till Lennartj klokhet. En skivspelare med hygglig kvalité går ju på en slant. Begagnat kan vara ett alternativ som ju dock har nackdelen med att det är just begagnat.

http://www.tradera.com/item/170610/2036 ... et-ovanlig

Jag köpte mig, inte ovanstående ex, men samma för 5000 kr. Därtill ett separat riaa för 4000 kr. Riaa har jag funnit varit verkligen bra en iPhono. Neutralt och med inställningsmöjligheter för allt möjligt inklusive olika riaa-kurvor. 9000 kr totalt plus lite tweaks för någon hundralapp och jag har fått en komplett anläggning.

Den Empiren som visas på länken saknar PU. KAn vara en risk. Då kan det ju finnas något som saknas på tonarmen. Det finns en platta där PU skall monteras. Det synns inte om den saknas. Den är i något plastmaterial vilken ju kan gå sönder. Själv köpte jag en som inte var helt i funtkion. Visste dock att den spelade. Samt att alla delar fanns. Problem men inget som jag beömde var absolut problematiskt. Kolla på nätet där finns det eventuellt beskrivningar av olika spelares fördelar och tillkortakommande.

Dock kvarastår det att hitta korrekt rem och lite sånt på min egen Empire.

Finns säkert en och annan hygglig spelare på begagnatmarknaden.

Men om man har en något enklare variant så tveka inte att prova lite billiga moddifieringar. Så har jag gjort sedan 70-talet.

Själv så köpte jag för några år seden enbart en relativt billig Gyro, tallrik och chassi, som utrustades med enklast möjligaste tonarm och billig pu. Då hade man ju ändå en hygglig plattform att bygga på om man vill fortsätta. Och det vill jag/vi. Intresset växte hos oss. Finns förövrigt en hel del information om hur andra renoverat och moddifierat sina maskiner. Vad som skall göras är dock en eget beslut och eventuella förnuft.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-15 11:09

Om man vill ha något speciellt, men inte kräver tangentialarm, så kan väl detta vara nåt kul? 41 tusen dollar förstås...
Bild

Bland tangentialarna fanns tex Revox:
Bild

eller varför inte en Technics 1100 med Rabco-arm?
Bild

Visst var det roligare förr, innan plastiga dvd-spelare för 399:- staplades på hög på Coop?

/ B

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-04-15 14:21

Hellre plastig dvd på coop än plastig skivspelare på classe.
Häpp!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-15 14:36

Bill50x skrev:

.....
Den elegantaste lösninger var nog trots allt B&O's...
Bild
/ B

Vad är det för fel på den här . . . typ ?
Bild.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-15 15:00

Bosse Hanssona skapelse är det nog inget fel på.
Lyssnat på armen vid något tillfälle för många år sedan i hans närvaro.

Den finns ju att köpa ihop med hans skivspelare för under 20 000 kr. Det var ett alternativ för mig för att skaffa mig en andra spelare. Det blev ju inte så men billigare. Nu har jag ju två med liknande kontruktion. Flytande upphängning och traditionell arm. Så det hade ju varit roligare och haft två lite olika sätt. Och en för mono och en för tvillinglyssning. Fast jag har ju ingen tvilling fast ett Popsnöre. Så får ju lyssna på sånt också. Som tur är så har ju Empiren en DynaLift. En verkligen fin sak för sofflyssning. Den lyftet armen med en magnet när den kommer in på det "döda området" på skivan. Så man kan ligga kvar utan att bli irriterad på att den låter lite granna på innerspåret. Fantastiskt. En liten demo!!

https://www.youtube.com/watch?v=L3J_eNsN_Us

FAst i köpet förstod jag att det var något mek med den. Bedömde att det dock var en inställningsfråga. Vilket det var. Inte ens mekigt. Skruvmejsel, lossa skruv något, vrida lite, tre prov med dålig skiva samt lite fintrimning. Grejer detta!! VAd har Linn och Thorens att sätta emot. Inget för kvalificerd sofflyssning.

Vill tro att en svårighet med Bosses skapelse är att det är lite mekigare att byta skiva på den. Eller hur är det?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-15 15:18

Kronkan skrev:VAd har Linn och Thorens att sätta emot. Inget för kvalificerd sofflyssning.

Ljudet. Med Linn somnar du inte i soffan utan är alert nog att stänga av skivspelaren ;-)

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-04-15 15:55

Men... Skulle man inte kunna digitalisera inspelningen och DA-omvandla hemma hos lyssnaren, så vi slapp problemen? 8O

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-15 17:24

Bill50x skrev:
Kronkan skrev:VAd har Linn och Thorens att sätta emot. Inget för kvalificerd sofflyssning.

Ljudet. Med Linn somnar du inte i soffan utan är alert nog att stänga av skivspelaren ;-)

/ B

Linn är det säkert inget fel på. Men kvalificerade sofflyssnare stampar inte takten per definition. Då är man ingen sofflyssnare. Sitter du upp när du lyssnar 8O

Trodde bara att det var digitalister som satt upp.
Man har som IÖ så vänligt påpekat en massa okunskap som man bär på. :oops:
Nu vet jag att Linnister och digitalare bildar en egen grupp så att säga. :wink:

Men här grejer för att rigga upp på rastplatsen på väg till svärmor.
https://www.youtube.com/watch?v=-pM5XsZ6TTc

Jag har en liten samling av dansband (LP) m m som jag byter mot detta. En bra slant åsså. Hittelön utlovas!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-04-15 19:11

På mitt RIAA-steg (pro-ject phono box s) så finns det switchar för en mängd inställningar som har med gain och impedans att göra. Vilka skillnader i ljudet ska man hålla utkik efter när man ska avgöra vilken impedans som är den bättre att ställa in? Som det är nu har jag lite problem med att det spricker upp speciellt på röster som ligger väldigt högt i mixen, nen antar att det är spårningsproblem snarare. Det är svårt att ställa in PU bra, och jag trodde att jag såg bra på nära håll!
Häpp!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-15 20:13

WhereNextColumbus skrev:På mitt RIAA-steg (pro-ject phono box s) så finns det switchar för en mängd inställningar som har med gain och impedans att göra. Vilka skillnader i ljudet ska man hålla utkik efter när man ska avgöra vilken impedans som är den bättre att ställa in? Som det är nu har jag lite problem med att det spricker upp speciellt på röster som ligger väldigt högt i mixen, nen antar att det är spårningsproblem snarare. Det är svårt att ställa in PU bra, och jag trodde att jag såg bra på nära håll!

I manualen till iPhono.

"For cartridges that have no load value stated in the manual, the only way to find out the
correct load value is by listening. Which load value provides the most natural sound, then it
is the right value. For example, the correct load for Denon DL‐103Ris around 1kOhm.
Tip: If the sound is too dull, try increasing the pF(MM)or Ω/Ohm(MC) value;if the sound is
too bright, try lowering the pF(MM) or Ω/Ohm(MC) value".

VTA, alltså hur tonarmen lutar mot skivan. Den bör ju vara rak. VTA kan nog påverka ljudbilden. Så kolla VTA först.

Här en film om VTA som jag tycker är seriös
https://www.youtube.com/watch?v=fdxAn64aK3Y

Annars kan ett sådant problem vara lite besvärligt. Vi vet ju inte vad du har för skivspelare.
Kan vara lite allt möjligt ur min begränsade horisont och vetande.

Nu en promenad. Lämna soffan. Och skivspelaren :cry:
Men Popsnöret kommer snart hem :D

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-04-15 20:29

Intressant. Trixade lite med RIAAt efter att jag postade. Tycker att disten jag upplevde försvann. Reserverar mig för att den kanske aldrig fanns där eller tweak placebo. Har en Rega Planar 3. Den är ju rätt grov i VTA-justeringen. Har lagt in en 2mm bricka, gjorde jobbet tror jag. Azimut är ju wn no go. Men att bara skruva fast PU i rätt läge i fästet är ju lättare sagt än gjort, dvs att få det rakt enligt min mall. En skivspelarnål är verkligen inte stor och det är knepigt att få bra ljus därunder PUn.
Häpp!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-15 22:42

WhereNextColumbus skrev:På mitt RIAA-steg (pro-ject phono box s) så finns det switchar för en mängd inställningar som har med gain och impedans att göra. Vilka skillnader i ljudet ska man hålla utkik efter när man ska avgöra vilken impedans som är den bättre att ställa in? Som det är nu har jag lite problem med att det spricker upp speciellt på röster som ligger väldigt högt i mixen, nen antar att det är spårningsproblem snarare. Det är svårt att ställa in PU bra, och jag trodde att jag såg bra på nära håll!

Man kan ju tycka vad man vill om CD och digital återgivning. Men rak frekvensgång blir det. Skaffa ett album som finns både på vinyl och CD och som du säkert vet är samma mastring (Linnrecords är ett säkert tips). Sedan jämför du vid uppspelning så du har likartad upplevd tonkurva.

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-16 00:34

WhereNextColumbus skrev:Intressant. Trixade lite med RIAAt efter att jag postade. Tycker att disten jag upplevde försvann. Reserverar mig för att den kanske aldrig fanns där eller tweak placebo. Har en Rega Planar 3. Den är ju rätt grov i VTA-justeringen. Har lagt in en 2mm bricka, gjorde jobbet tror jag. Azimut är ju wn no go. Men att bara skruva fast PU i rätt läge i fästet är ju lättare sagt än gjort, dvs att få det rakt enligt min mall. En skivspelarnål är verkligen inte stor och det är knepigt att få bra ljus därunder PUn.

Bra, då har du felsökt och prövat dig fram. Men vi människor kan trots detta behöva diskutera ändå.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-04-16 07:36

Jag tvivlar faktiskt på att det var där det satt. Tror faktiskt mer på att mina öron spökade eller att jag bara lyssnat på olika ställen på skivan. Det var inte så noga testat.
Häpp!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-04-17 01:26

@Kronkan:
Beträffande för bred rem till din Empire-skivspelare,
har du kollat med Kållereds Radio & TV?
Innehavaren gör skivspelaremmar på beställning
Hans telefonsvarare är lite kul. Jag rekommenderar
påringning på förmiddagar efter kl. 9:30 :D

En annan sak som förbryllar mig är din ambition att ha en skivspelare för monoskivor och en annan för stereo.
Har jag läst slarvigt och missat var och när du beskrivit varför ber jag om ursäkt men ber dig ändå om en länk till det inlägget.
Jag har inte förstått vad an dedikerad monoskivspelare kan göra bättre än en stereospelare med van den Hul eller liknande nålslipning och phono-/förförstärkare med monoknapp om du inte har råkat komma över en sån här

Bild

men med en sådan vill man nog ha en en skivspelare där man lätt kan byta till 78-varvsål, dessutom?
RIAA-standarden antogs 1955 tror jag att jag läst, och den verkar ha tagits i burk snabbt därefter.

Jag tror inte att det tillverkats så många och priset är högt, så jag funderar i stället på en sniklösning

Bild
http://www.esotericsound.com/elect.htm#d_Equalizers

för 369 USD.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-17 04:12

Sålde precis en Sentec EQ10a.

Som svar på trådämnet. Minst 13 kg skivtallrik, luftlagring, DC-motor, rejäl japansk tonarm samt valfri Ortofon pickup med Replicant 100 nål. Typ. :mrgreen:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-17 10:04

lennartj skrev:@Kronkan:

En annan sak som förbryllar mig är din ambition att ha en skivspelare för monoskivor och en annan för stereo.
Har jag läst slarvigt och missat var och när du beskrivit varför ber jag om ursäkt men ber dig ändå om en länk till det inlägget.
Jag har inte förstått vad an dedikerad monoskivspelare kan göra bättre än en stereospelare med van den Hul eller liknande nålslipning och phono-/förförstärkare med monoknapp om du inte har råkat komma över en sån här

Bild

men med en sådan vill man nog ha en en skivspelare där man lätt kan byta till 78-varvsål, dessutom?
RIAA-standarden antogs 1955 tror jag att jag läst, och den verkar ha tagits i burk snabbt därefter.

Jag tror inte att det tillverkats så många och priset är högt, så jag funderar i stället på en sniklösning

Bild

för 369 USD.

Hej!
Underbart tips. Kållered av alla platser. Där har jag ju bott. Kommer att besöka honom IRL om möjligt.
Sedan frågan om monospelare. Lite dumt kanske men jag vill ha två skivspelare. Någon kanske har flera med olika längd på armarna eller någon annan skillnad. Men som sagt var så lyssnar jag på en del lite äldre plattor med monospelningar.
På de allra äldsta monoskivorna så var det en annan vinkel på spåret. Om jag då förstår problemet med detta är att dagens nålar då hmnar lite långt ner i spåret vilket kan göra det lite för brusigt. Detta är dock inget problem för mig. Möjligtvis att jag har någon Elvis och Segovia där det skulle vara en förbättring. Men man har ju inte en dedikerad spelare för några skivor.
Så de flesta monoskivor jag har är nog med ett vanlig vinkel på spåret. Då är frågan vad man kan vinna. Jag bedömer att om jag slopar avläsningen med två kanaler att jag kan undertrycka sådant skräp och brus som bara finns i en kanal. Genom att nålen förvandlar rörelsen till el på annat sätt så bedömer jag att sådant oönskat blir mindre. Jag slipper också lösa en omvandling till äkta mono. Möjligt då också att köra in i förstegets riaa direkt. Även om jag på sätt och viss även där skulle vilja använda en iPhono. Detta lilla underverk har en knapp för tre olika riaa-kurvor. Normal, Colombia samt Decca. Är inte hemma just nu men så vill jag minnas detta riaa-stegs inställningsmöjligheter. Oerhört nördigt. Men det är ju ett vardagsrum dedikerat för vinyl ytligt betraktat. Innehåller ju annan teknik med knappt synbart. Vilket är meningen.

Med normal menar jag nog RCA vars standard verkar ha vunnit då. Efter några år. Vad jag minns just nu.
Senast redigerad av Kronkan 2014-04-17 10:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-17 10:08

Vinylcalle skrev:Som svar på trådämnet. Minst 13 kg skivtallrik, luftlagring, DC-motor, rejäl japansk tonarm samt valfri Ortofon pickup med Replicant 100 nål. Typ. :mrgreen:

MvH Carl

Man kan tro att likströmsmotor har jämnt vridmoment runt hela varvet eftersom likströmmen är konstant, men det är inte så enkelt.
En borstlös likströmsmotor har en inbyggd motorstyrning som skapar: Växelström!
Det jämnaste momentet runt hela varvet ger trefas växelströmsmotorer, eftersom de tre faserna med sinusformad ström summerar till konstant effekt i alla lägen.
Några exempel på spelare med trefasmotor: Thorens Reference, SME Model 30, Tehnichs SL-1210.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2014-04-17 10:29

paa skrev:
Vinylcalle skrev:Som svar på trådämnet. Minst 13 kg skivtallrik, luftlagring, DC-motor, rejäl japansk tonarm samt valfri Ortofon pickup med Replicant 100 nål. Typ. :mrgreen:

MvH Carl

Man kan tro att likströmsmotor har jämnt vridmoment runt hela varvet eftersom likströmmen är konstant, men det är inte så enkelt.
Det jämnaste momentet runt hela varvet ger trefas växelströmsmotorer, eftersom de tre faserna med sinusformad ström summerar till konstant effekt i alla lägen.
Några exempel på spelare med trefasmotor: Thorens Reference, SME Model 30, Tehnichs SL-1210.

Inte Technics va?
Den har väl samma DC motor som i min SL-MA1.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-17 10:53

Nimrod skrev:Inte Technics va?

Den kanske kallas DC-motor för att motorstyrningen matas med likström. Men motorstyrningen genererar en trefasström till motorn, som är en borstlös 16 polig trefasmotor.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2014-04-17 12:10

Hu,

Känns tufft och svårt detta ämne efter genomläsning av alla fina svar. Och min anläggning känns helt plötsligt mycket enkel och kanske inte så välljudande. Om någon av er bor i närheten av Kalmar så får ni gärna titta in på ett besök. Jag är själv novis, så lite tips på plats med inställningar och så tillsammans med spisning av plattor vore trevligt.

Mvh

:)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-17 12:16

Det verkar vara så att Empires skivspelare var utrustad Hysteresis synchronous motor liksom det verkar vara ett sätt att driva gamla bandspelare och projektorer. Fråga mig inget om tekniken. Hänvisar till denna text från Wikipedia.

......................................................
Hysteresis synchronous motor[edit]

These motors are relatively costly, and are used where exact speed (assuming an exact-frequency AC source) as well as rotation with a very small amount of fast variations in speed (called 'flutter" in audio recordings) is essential. Applications included tape recorder capstan drives (the motor shaft could be the capstan), and, before the advent of crystal control, motion picture cameras and recorders. Their distinguishing feature is their rotor, which is a smooth cylinder of a magnetic alloy that stays magnetized, but can be demagnetized fairly easily as well as re-magnetized with poles in a new location. Hysteresis refers to how the magnetic flux in the metal lags behind the external magnetizing force; for instance, to demagnetize such a material, one could apply a magnetizing field of opposite polarity to that which originally magnetized the material. These motors have a stator like those of capacitor-run squirrel-cage induction motors. On startup, when slip decreases sufficiently, the rotor becomes magnetized by the stator's field, and the poles stay in place. The motor then runs at synchronous speed as if the rotor were a permanent magnet. When stopped and restarted, the poles are likely to form at different locations. For a given design, torque at synchronous speed is only relatively modest, and the motor can run at below synchronous speed. In simple words, it is lagging magnetic field behind magnetic flux.
......................................................

Motorn har låg verkningsgrad, har sett någon uppgift på 38 %. Avger därför värme. Råstark också. Men vibrerar något. Känns när du tar på upphängningen och justerskruven till hastigheten. Men det tycks inte påverka.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-04-17 13:28

Empire 698. Fantastisk vacker skivspelare.

Bild

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-17 14:53

:oops: :oops: :D

När jag kom hem så satte jag på en liten enklare jazzskiva ”The 3 sounds” Lp Feelin`good. Här ett tack till Peter ”A let a song go out of my heart”. Utgiven av Blue Note 1965 inspelat av Rudy van Gelder och grafisk desing av Reid Miles. Så bättre kan det inte bli.
https://www.youtube.com/watch?v=EnG3tfWUasM
…………………………………………………………………………………………
Snygg ja, vilket ju var ju lite avgörande när jag lite på skoj gav den till min hustru. Det blev inget skämt utan blev en realitet. Hon tog den. Den är nu hennes.
Inte bara snygg utan en riktigt välljudande sak. Redan från början. Lite försiktig dämpning har inte skadat ljudet,

……………………………………………………………………………………………
Här en jämförelse mellan en Thorens 125 och en Empire 698

“Sound (Talent competition)
====================
Thorens: 8
Empire: 10
The Empire offered a wider soundstage and a bit more clarity and detail than the Thorens/SME. The bass on the Empire was more realistic and a bit deeper. Bass drums, in particular, sounded great – going beyond the obvious “boom” and letting you hear the “skins” (sorry I can’t explain it better.)

Before the comparison, I was expecting the Empire to sound warmer and more euphonic than the Thorens, but it turned out to be other way around. The Empire sounds more “HiFi” than the Thorens – more detail, broader soundstage, more air. The Thorens might have a bit of an edge when it comes to having a sweeter midrange.

I haven’t decided yet, but the Empire has definitely surprised me – and not a little. I bought it for its looks, but I’ll be darned if this isn’t the finest turntable I’ve owned.”
http://forums.stevehoffman.tv/threads/v ... ng.103063/
…………………………………………………………………………….

Själv har jag nog kommit till slutsatsen att min Empire 598 är den bästa skivspelare jag haft.
Skillnaden mot 698 är en annan tonarm. Båda lyfter tonarmen när skivan är spelad men den tekniska lösningen är annorlunda. 698 har en inbyggd ljustråle som när den bryts lyfter armen. 598 har en rustik lösning som inte kan gå sönder. Den lyfter med magnet. 598 har en inbyggd lampa till stroboskopet vilket 698 saknar. På 598 är den inbyggd i den ställning som håller tonarmen i vila. Lite äkta bling.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-17 23:35

paa skrev:

Den kanske kallas DC-motor för att motorstyrningen matas med likström. Men motorstyrningen genererar en trefasström till motorn, som är en borstlös 16 polig trefasmotor.

Jag har uppfattat det som att alla borstlösa DC-motorer motsvarar trefas. Någon med bättre koll på detta kan säkert reda ut det.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-17 23:37

paa skrev:

MvH Carl

Det viktiga i slutänden är trots allt hur jämna gången är dvs. wow and flutter. Och där slår min uppräknade kombination dom SL-1210:or jag mätt med ganska stor marginal. Skulle man dessutom analysera det noggrannare är jag övertygad om att det handlar om betydligt lågfrekventare variationer.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-18 00:16

Vinylcalle skrev:
paa skrev:

Jag har uppfattat det som att alla borstlösa DC-motorer motsvarar trefas. Någon med bättre koll på detta kan säkert reda ut det.

MvH Carl

Trefasig likström(spänning) är något nytt, i alla fall för mig . . . men jag kan ju ha missförstått dä hele . . . typ. :? :wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-18 00:20

Vinylcalle skrev:
paa skrev:

MvH Carl

Det viktiga i slutänden är trots allt hur jämna gången är dvs. wow and flutter. Och där slår min uppräknade kombination dom SL-1210:or jag mätt med ganska stor marginal. Skulle man dessutom analysera det noggrannare är jag övertygad om att det handlar om betydligt lågfrekventare variationer.

MvH Carl

Varför är du övertygad om det . . . typ ?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-18 01:42

Laila skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Varför är du övertygad om det . . . typ ?

Betydligt högre rotationsmoment (typ 10 faldigt) en mindre hårdkoppling till motorns korrigeringar.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-18 09:50

Hej Vinylcalle!

Vill inte argumentera mot att din föreslagna lösning kan vara en grund för en god lösning.
http://user.faktiskt.io/lennartj/Empire ... 598-02.jpg
Men skall utifrån hur Empire 598:s tallrik och motor är konstruerad ge en lite kompletterande bild. Ovan finns en länk till att wow och flutter angavs 1972 till 0,01%. En låg siffra om jag förstått saken rätt.
Tallrikens vrid handlar ju inte enbart om massa. Det handlar ju om hastigheten på massan. Dessa två faktorerna utgör ju den lagrade energin. Så förstår jag det. Men hastigheten är ju konstant säger ju någon. Nej den varierar ju efter hur långt från centrumaxeln mätningen sker. Långt ut på tallriken blir ju varvtalet densamma som längre in. Men hastigheten är högre längre ut från tallrikens mitt.
Uppskattar vikten på Troubadorens tallrik till 3,2 kr. Men massan finns i ett antal ringar som befinner sig längre ut på tallriken. Skivtallriken är till och med en aning ”oversized”. Alltså den är något större än skivan. Detta ordnas genom att tallrikens yttersida lutar något utåt. En klassiskt Technics gör väl det ännu mer. Detta är inte bara en fråga om utseende utan tallrikens funktion påverkas ju av detta. Här bilder på oversized. Men Empirens oversize är ytterst begränsad
https://www.google.se/search?q=oversize ... 66&bih=673
Sedan är ju frågan om tallriken är balanserad. 598 Troubadors tallrik består av två delar. Båda är uppenbarligen balanserade. En sådan balansering kan ju ske på två sätt. Ett är att borra bort massa på lämpliga ställen eller tillföra massa som på ett bildäck. Helt uppenbarligen är det tillfört massa genom att man tejpat/limmat fast aluminium på lämliga ställen. Att man gjorde så finns dokumenterat på nätet. Det syns också på undersidan av tallriken hur man gjort.
Så totalt kan ju en lättare tallrik uppträda lugnare än en tyngre beroende på hur den är designad och tillverkad.
…………………………………………………………………………………………………………..
Sedan har vi ju frågan om motorn. Vilket ju inte är min grej. Ger därför ett direktcitat ur Wikepedia.
En Empire var alltid utrustad med en motor av typ ”Hysteresis motor”. Just deras motor var tillverkad i Tyskland. En nackdel verkar vara den var ineffektiv på det sätt att en hög andel av elen omvandlades till värme. Men Empire 598:s motor har förutom jämn gång en urstark motor. Men som sagt var utvecklar den en del värme också.

“Hysteresis motors[edit]
These have a solid smooth cylindrical rotor, cast of a high coercivity magnetically "hard" cobalt steel.[2][4] This material has a wide hysteresis loop (high retentivity), meaning once it is magnetized in a given direction, it requires a large reverse magnetic field to reverse the magnetization. The rotating stator field causes each small volume of the rotor to experience a reversing magnetic field. Because of hysteresis the phase of the magnetization lags behind the phase of the applied field. The result of this is that the axis of the magnetic field induced in the rotor lags behind the axis of the stator field by a constant angle δ, producing a torque as the rotor tries to "catch up" with the stator field. As long as the rotor is below synchronous speed, each particle of the rotor experiences a reversing magnetic field at the "slip" frequency which drives it around its hysteresis loop, causing the rotor field to lag and create torque. There is a 2-pole low reluctance bar structure in the rotor.[4] As the rotor approaches synchronous speed and slip goes to zero, this magnetizes and aligns with the stator field, causing the rotor to "lock" to the rotating stator field.
A major advantage of the hysteresis motor is that since the lag angle δ is independent of speed, it develops constant torque from startup to synchronous speed. Therefore it is self-starting and doesn't need an induction winding to start it, although many designs do have a squirrel-cage conductive winding structure embedded in the rotor to provide extra torque at start-up.[citation needed]
Hysteresis motors are manufactured in sub-fractional horsepower ratings, primarily as servomotors and timing motors. More expensive than the reluctance type, hysteresis motors are used where precise constant speed is required.[citation needed]”
Citatet hämtat ur:
http://en.wikipedia.org/wiki/Synchronous_motor
………………………………………………………………………………….
Husbondens röst (His masters voice) GP har idag en artikel om Beatles Hard Days Night där det första acckordet diskuteras.

Därför börjar dagen med
https://www.youtube.com/watch?v=zSm0M-BbVdY
På vinyl. Inte Popsnörets original. Dessa var alltid märkta på mängder av olika sätt.
Senast redigerad av Kronkan 2014-04-18 10:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-04-18 10:05

Någon som vet om den här är nåt att ha? Tycker den är riktigt stilig.

Bild
Häpp!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2014-04-18 10:30

Vinylcalle skrev:
paa skrev:

MvH Carl

Inte alla men de flesta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Brushless_ ... tric_motor
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-18 11:21

Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Nej, det finns tvåfas också.
Dessutom så beskrivs en normal motorstyrning så här på Wikipedia:
Brushless DC electric motor (BLDC motors, BL motors) also known as electronically commutated motors (ECMs, EC motors) are synchronous motors that are powered by a DC electric source via an integrated inverter/switching power supply, which produces an AC electric signal to drive the motor. In this context, AC, alternating current, does not imply a sinusoidal waveform, but rather a bi-directional current with no restriction on waveform.
En enklare borstlös motor har alltså sin tvåfas eller trefas upphackad i något som liknar fyrkantvåg, alltså precis som det rotorn i en likströmsmotor med kollektor och borstar får.
Det som Technics gjort, är att satsa lite mer (läs; mycket mer) på sin motorstyrning, och sett till att det går sinusformad trefas ström till en trefasmotor med väldigt jämnt moment.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-04-18 15:20

Nja, Technics har nog teoretiskt satsat mer men praktiskt är t.ex. nätdelen till SP-10 väldigt ostabil och brusig.
En god vän till mig och tillika elektronikingenjör tyckte den var ett skämt för sitt pris.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-18 17:30

Harryup skrev:Nja, Technics har nog teoretiskt satsat mer men praktiskt är t.ex. nätdelen till SP-10 väldigt ostabil och brusig.
En god vän till mig och tillika elektronikingenjör tyckte den var ett skämt för sitt pris.

mvh/Harryup

Å följaktligen så måste därför nätdelen* till SL-12xxMK2 vara rena skämtet enligt "klassisk Harryup-logik" . . . typ ? :wink: 8)

*Vilket det med enkla medel går att få ner t.ex. störnivån, betydligt på.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-18 18:11

Laila skrev:
Harryup skrev:Nja, Technics har nog teoretiskt satsat mer men praktiskt är t.ex. nätdelen till SP-10 väldigt ostabil och brusig.

mvh/Harryup

Å följaktligen så måste därför nätdelen* till SL-12xxMK2 vara rena skämtet enligt "klassisk Harryup-logik" . . . typ ? :wink: 8)

*Vilket det med enkla medel går att få ner t.ex. störnivån, betydligt på.

Ja nätaggregatet är ju en sak, och frekvensriktaren som skapar trefas sinusvågor en annan.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-18 18:29

Kronkan skrev:Hej Vinylcalle!

Vill inte argumentera mot att din föreslagna lösning kan vara en grund för en god lösning.
Men skall utifrån hur Empire 598:s tallrik och motor är konstruerad ge en lite kompletterande bild. Ovan finns en länk till att wow och flutter angavs 1972 till 0,01%. En låg siffra om jag förstått saken rätt.
Tallrikens vrid handlar ju inte enbart om massa. Det handlar ju om hastigheten på massan. Dessa två faktorerna utgör ju den lagrade energin. Så förstår jag det. Men hastigheten är ju konstant säger ju någon. Nej den varierar ju efter hur långt från centrumaxeln mätningen sker. Långt ut på tallriken blir ju varvtalet densamma som längre in. Men hastigheten är högre längre ut från tallrikens mitt.
Uppskattar vikten på Troubadorens tallrik till 3,2 kr. Men massan finns i ett antal ringar som befinner sig längre ut på tallriken. Skivtallriken är till och med en aning ”oversized”. Alltså den är något större än skivan. Detta ordnas genom att tallrikens yttersida lutar något utåt. En klassiskt Technics gör väl det ännu mer. Detta är inte bara en fråga om utseende utan tallrikens funktion påverkas ju av detta. Här bilder på oversized. Men Empirens oversize är ytterst begränsad
Sedan är ju frågan om tallriken är balanserad. 598 Troubadors tallrik består av två delar. Båda är uppenbarligen balanserade. En sådan balansering kan ju ske på två sätt. Ett är att borra bort massa på lämpliga ställen eller tillföra massa som på ett bildäck. Helt uppenbarligen är det tillfört massa genom att man tejpat/limmat fast aluminium på lämliga ställen. Att man gjorde så finns dokumenterat på nätet. Det syns också på undersidan av tallriken hur man gjort.
Så totalt kan ju en lättare tallrik uppträda lugnare än en tyngre beroende på hur den är designad och tillverkad.
Sedan har vi ju frågan om motorn. Vilket ju inte är min grej. Ger därför ett direktcitat ur Wikepedia.
En Empire var alltid utrustad med en motor av typ ”Hysteresis motor”. Just deras motor var tillverkad i Tyskland. En nackdel verkar vara den var ineffektiv på det sätt att en hög andel av elen omvandlades till värme. Men Empire 598:s motor har förutom jämn gång en urstark motor. Men som sagt var utvecklar den en del värme också.

“Hysteresis motors[edit]
These have a solid smooth cylindrical rotor, cast of a high coercivity magnetically "hard" cobalt steel.[2][4] This material has a wide hysteresis loop (high retentivity), meaning once it is magnetized in a given direction, it requires a large reverse magnetic field to reverse the magnetization. The rotating stator field causes each small volume of the rotor to experience a reversing magnetic field. Because of hysteresis the phase of the magnetization lags behind the phase of the applied field. The result of this is that the axis of the magnetic field induced in the rotor lags behind the axis of the stator field by a constant angle δ, producing a torque as the rotor tries to "catch up" with the stator field. As long as the rotor is below synchronous speed, each particle of the rotor experiences a reversing magnetic field at the "slip" frequency which drives it around its hysteresis loop, causing the rotor field to lag and create torque. There is a 2-pole low reluctance bar structure in the rotor.[4] As the rotor approaches synchronous speed and slip goes to zero, this magnetizes and aligns with the stator field, causing the rotor to "lock" to the rotating stator field.
A major advantage of the hysteresis motor is that since the lag angle δ is independent of speed, it develops constant torque from startup to synchronous speed. Therefore it is self-starting and doesn't need an induction winding to start it, although many designs do have a squirrel-cage conductive winding structure embedded in the rotor to provide extra torque at start-up.[citation needed]
Hysteresis motors are manufactured in sub-fractional horsepower ratings, primarily as servomotors and timing motors. More expensive than the reluctance type, hysteresis motors are used where precise constant speed is required.[citation needed]”
Citatet hämtat ur:
Husbondens röst (His masters voice) GP har idag en artikel om Beatles Hard Days Night där det första acckordet diskuteras.

Därför börjar dagen med
På vinyl. Inte Popsnörets original. Dessa var alltid märkta på mängder av olika sätt.

Du bör ta specifikationer med en nypa salt och i detta fallet Empires med en hel näve. Därmed inte sagt att det kan vara en bra spelare. En mellanhjulsdriven spelare är väldigt beroende av mellanhjulets kondition.

Angående balansering av tallrikar var det något man gjorde på bättre spelare innan man hade nått en tillräckligt precis tillverkningsprocess.

Du har helt rätt att var vikten i skivtallriken finns är mycket avgörande för dess rotationsmoment. T.ex. Technics SP-10 MK3 har en stor del av sin vikt i motorns rotor långt in på tallriken medan t.ex. Micro Seiki DDL-150 har en 40 cm tallrik med stor del av vikten långt ut.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-18 18:46

paa skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Nej, det finns tvåfas också.
Dessutom så beskrivs en normal motorstyrning så här på Wikipedia:
Brushless DC electric motor (BLDC motors, BL motors) also known as electronically commutated motors (ECMs, EC motors) are synchronous motors that are powered by a DC electric source via an integrated inverter/switching power supply, which produces an AC electric signal to drive the motor. In this context, AC, alternating current, does not imply a sinusoidal waveform, but rather a bi-directional current with no restriction on waveform.
En enklare borstlös motor har alltså sin tvåfas eller trefas upphackad i något som liknar fyrkantvåg, alltså precis som det rotorn i en likströmsmotor med kollektor och borstar får.
Det som Technics gjort, är att satsa lite mer (läs; mycket mer) på sin motorstyrning, och sett till att det går sinusformad trefas ström till en trefasmotor med väldigt jämnt moment.

Oavsett om detta skulle vara unikt för Technics (vilket jag tvivlar högst på) så är resultatet på inget sätt anmärkningsvärt. Många andra direktdrivna spelare av hög klass (samt ett gäng remdrivna) hade lika bra prestanda vad gäller svaj.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-18 18:48

mvh/Harryup

Jag tvivlar på att den skulle vara så dålig (antar att du dessutom talar om MK2) som han beskriver. Däremot är jag lite orolig för att den är väldigt komplex och att dom förmodligen skulle behöva servas och justeras in i dagsläget.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-04-18 18:52

Vinylcalle skrev:
Kronkan skrev:Hej Vinylcalle!

“Hysteresis motors[edit]
Citatet hämtat ur:

Därför börjar dagen med

Du bör ta specifikationer med en nypa salt och i detta fallet Empires med en hel näve. Därmed inte sagt att det kan vara en bra spelare. En mellanhjulsdriven spelare är väldigt beroende av mellanhjulets kondition.

Angående balansering av tallrikar var det något man gjorde på bättre spelare innan man hade nått en tillräckligt precis tillverkningsprocess.

Du har helt rätt att var vikten i skivtallriken finns är mycket avgörande för dess rotationsmoment. T.ex. Technics SP-10 MK3 har en stor del av sin vikt i motorns rotor långt in på tallriken medan t.ex. Micro Seiki DDL-150 har en 40 cm tallrik med stor del av vikten långt ut.

MvH Carl

Jag har för mig att Empirespelarna var remdrivna. Motorn var en AC synkronmotor med högt vridmoment av fabrikat Papst.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-04-18 18:56

För att återgå till ursprungsfrågan, vad krävs...

Från de mätningar jag gjort tidigare på en Linn Axis finns de flesta fel i skivan och att det inte krävs särskilt dyra eller avancerade konstruktioner för att få störnivån under själva skivan. Det inberäknar lågfrekventa signaler och svaj (skivan har i princip aldrig en precision på under 0,5 mm för centrumhålet). Sedan kommer jag till själva pickupen och nålen. Av de nålar jag använt så har nästan alla någon defekt, både symmetri i nålens infästning samt slipningen på själva nålspetsen/diamanten. Den som jag använt nu är en SAS-nål i en Shure V15VxMR där jag inte lyckats se några asymmetrier i själva monteringen när jag undersökt den i mikroskop. I princip perfekt. Mäter jag kanalseparation och distorsion slår den OM40 med bred marginal. Både OM10 och OM40 nålar som jag också har uppvisar en "icke-perfekt" symmetri. SAS-nålen slår också original Shure i både symmetri och mätning. Kanalbalansen gick från 1,5 dB skillnad mellan höger och vänster till under 0,2 dB bara genom nålbytet. Kanske det är tur eller så är QC i produktionsprocessen bättre än genomsnittet. Distorsionen är också lägre och ljuder upplevs exceptionellt bra. Dock behöver man ha en lite annorlunda last för att få en bra frekvensgång, snarare en last på runt 700 pF/30 kohm än standard på 220/47.

http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... p?p=154206
http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... 8&start=30

I övrigt skulle en resonansfrekvens på 15-18 Hz mellan PU/arm vara bra för att få en renare signal. Men det kräver en mycket låg vikt på armen kombinerat med en medium-lågkompliant pickup, vilket är svårt går att uppnå med dagens utbud. Parallellt som jag nämnt tidigare, en perfekt plan skiva för att minska lF rörelser av nålen.

I sammanhanget en inställning av LTA så perfekt det går. En 1 mm förflyttning av PU i skalet från det ideala nästan dubblerar vinkelfelsdistorsionen. Nr 2 är att ställa in perfekt azimuth så att kanalöverhöringen blir helt symmetrisk och helst under -35 dB för båda kanalerna. Tydliga exempel kan ses på:

http://www.adjustplus.de/?cat=25&lang=en

För VTA/SRA. Där ser jag bara att hålla tonarmen parallell med skivtallriken. Det ger inte speciellt mycket att laborera med VTA/SRA, i mina ögon. Om det gör det är pickupen troligen felkonstruerad.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-18 18:58

Vinylcalle skrev:...
Du bör ta specifikationer med en nypa salt och i detta fallet Empires med en hel näve.Därmed inte sagt att det kan vara en bra spelare. En mellanhjulsdriven spelare är väldigt beroende av mellanhjulets kondition.....

Tvivlar inte på att så är fallet men här är det en som gillar just mellanhjul . . . typ. :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-18 22:47

petersteindl skrev:Jag har för mig att Empirespelarna var remdrivna. Motorn var en AC synkronmotor med högt vridmoment av fabrikat Papst.

Mvh
Peter

Helt rätt Peter! Jag har bara skrivit att tallriken är i två delar. Så är det. Varför den är konstruerad med en yttre ring vet jag inte. Vridet på motorn är det värsta jag varit med på en skivspelare. Den är remdriven vilket tydligt framgår av tråden. Fabrikatet är av Papst. Det är en AC syncrone motor fast av typen hysteresis. En typ av motor som verkar ha använts på avancerade bandspelare för att driva själva bandet förbi huvudet. Men i tallrikens vridmoment så måste det också ingå själva motorns vridmoment. Fast där påverkar ju remmen också.

Jag har tidigare lämnat en länk till recension av en modifierad modell av en Empire 208. Det finns alltså en firma idag som modifierar över 40 år gamla skivspelare och säljer de som nya under eget märke. De är helt öppna med att det är den enklare modellen Empire 208 de utgår ifrån. Inga ändringar i motor, drivning eller tallrik. Alltså denna del av designen/konstruktionen är helt oförändrad. De anger wow och flutter till mindre än 0,1 %. I texten säger de att Empiren är ansedd som en av de hastighetsstabilaste skivspelare som tillverkats. Man får dock självklart förstå att det är en reklamtext.
http://www.atma-sphere.com/Products/Atma-208

Till vinycalle! Jag diskuterar inte mot någon eller något. Deltar inte heller i debatten kring Technics som inte berör mig alls. Men anser att du bara sluggar på när du skriver om balansering. Här en modern sida om att konstruera en skivtallrik.
http://www.enjoythemusic.com/Magazine/m ... index.html

Så här skriver man:
“If the platter is well balanced, the situation improves but the basic instability remains. This dynamic balancing can only be performed in a way that can be witnessed at your local tire shop - a very rudimentary method”

Alltså en balansering löser inte alla problem men förbättrar tallrikens uppträdande .Det är också andra faktorer som ger stabilitet eller som bidrar till att tallriken börjar vobbla.
Så lite lugnare och stabilare uppträdande kan vara på plats.

Vänliga hälsningar Jan

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-04-18 23:35

Skivan har betydligt mer wow än majoriteten av alla spelare på marknaden. Om låg wow ska krävas måste skivan centreras, och där har det bara funnits Nakaminchi-spelare som hanterar problemet.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-19 00:39

Thomas_A skrev:Skivan har betydligt mer wow än majoriteten av alla spelare på marknaden. Om låg wow ska krävas måste skivan centreras, och där har det bara funnits Nakaminchi-spelare som hanterar problemet.

Men flutter? Och långsam wow beroende på nålens varierande friktion i spåret?

/ B

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-19 02:58

Kronkan skrev:
petersteindl skrev:Jag har för mig att Empirespelarna var remdrivna. Motorn var en AC synkronmotor med högt vridmoment av fabrikat Papst.

Mvh
Peter

Till vinycalle! Jag diskuterar inte mot någon eller något. Deltar inte heller i debatten kring Technics som inte berör mig alls. Men anser att du bara sluggar på när du skriver om balansering. Här en modern sida om att konstruera en skivtallrik.

Så här skriver man:
“If the platter is well balanced, the situation improves but the basic instability remains. This dynamic balancing can only be performed in a way that can be witnessed at your local tire shop - a very rudimentary method”

Alltså en balansering löser inte alla problem men förbättrar tallrikens uppträdande .Det är också andra faktorer som ger stabilitet eller som bidrar till att tallriken börjar vobbla.

Vänliga hälsningar Jan

Jag vet inte om du missförstod eller om jag missförstår dig men som jag påpekade så är balansering inte någon given kvalitetsindikation utan något som gjordes på många spelare innan man hade kommit till en nivå i tillverkningen där man hade bra balanserade tallrikar redan ifrån början.

Några exempel jag kommer på på rak arm är Thorens TD-150, Lenco L-75 och Technics SP-10 MK2.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-19 03:03

Thomas_A skrev:Skivan har betydligt mer wow än majoriteten av alla spelare på marknaden. Om låg wow ska krävas måste skivan centreras, och där har det bara funnits Nakaminchi-spelare som hanterar problemet.

Så är det givetvis. Har en tidning med mätningar av Nakamichi TX-1000 med olika ocentrerade skivor före och efter centrering.

Samtidigt finns det ingen anledning att addera ytterligare fel samt att det som Bill50X är inne på kan röra sig om betydligt tråkigare svaj av högre frekvens som spelaren står för. För att inte tala om att det trots allt finns en del skivor som är väl centrerade. Dom mest perfekt pressade skivorna jag har är ifrån Denon.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2014-04-19 03:26

Vinylcalle skrev:

Så är det givetvis. Har en tidning med mätningar av Nakamichi TX-1000 med olika ocentrerade skivor före och efter centrering.

Samtidigt finns det ingen anledning att addera ytterligare fel samt att det som Bill50X är inne på kan röra sig om betydligt tråkigare svaj av högre frekvens som spelaren står för. För att inte tala om att det trots allt finns en del skivor som är väl centrerade. Dom mest perfekt pressade skivorna jag har är ifrån Denon.

MvH Carl

Svajet på en normal vinylskiva är ungefär 0,1%. Speciellt på andra sidan, då matrisen på sid "B" inte
är centrerad mot mittenhålet, som sida "A".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-04-19 03:31

Vinylcalle skrev:
Kronkan skrev:

Mvh
Peter

Så här skriver man:

Vänliga hälsningar Jan

Jag vet inte om du missförstod eller om jag missförstår dig men som jag påpekade så är balansering inte någon given kvalitetsindikation utan något som gjordes på många spelare innan man hade kommit till en nivå i tillverkningen där man hade bra balanserade tallrikar redan ifrån början.

Några exempel jag kommer på på rak arm är Thorens TD-150, Lenco L-75 och Technics SP-10 MK2.

MvH Carl

Varje skivtallrik till Systemdek som var i rostfritt stål var balanserad. Det gjordes genom att fräsa eller svarva runda försänkningar på undersidan. På deras glastallrikar behövdes ingen dynamisk balansering.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-04-19 09:07

Kaha skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Svajet på en normal vinylskiva är ungefär 0,1%. Speciellt på andra sidan, då matrisen på sid "B" inte
är centrerad mot mittenhålet, som sida "A".

Det låter lågt. De siffror jag har för en 0,5 mm felplacerat centrumhål (dvs att tonarmen skulle svinga 1 mm fram och tillbaka, vilket är svårt att se = vilket kan sägas vara en rätt bra skiva) är ca 0,2 % för ytterspår och närmare 0,6 % för innerspår. Jag har inte räknat själv dock.

De svaj som sedan oftast blir rör sig om frekvenser på själva drivningen, ex en något skev drivaxel på motorn eller i de fall som är aktuellt drivhjul som inte är symmetriskt. Finns massor av FM-mätningar på pinkfishmedia, har ju visat några här också. Mycket är testskiverelaterade avvikelser även om vissa drivverk/principer har andra störningar.

http://www.pinkfishmedia.net/forum/show ... 27&page=46

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-04-19 09:32

Bill50x skrev:

Men flutter? Och långsam wow beroende på nålens varierande friktion i spåret?

/ B

Vid remdrift kan skivtallriken/upphängningen teoretiskt svaja med vid högmodulerade spår. Dock jag har inte sett några bra data publicerade på detta och någon får gärna göra experimentet som har två armar på sin spelare. Jag misstänker dock att effekten är mycket låg eftersom friktionsskillnaden inte alls är så stor. Om den vore det skulle den statiska avvikelsen också vara större (rem som halkar efter). Jag mätte 0,03 % statisk avvikelse för tallrik enbart vs skiva som spelar. En publikation i JAES visade ingen statisk hastighetsskillnad mellan omodulerat spår vs högmodulerat spår. Förlusterna genom remmens glidning borde vara större än så om friktionen var en signifikant faktor även vid dynamiskt svaj.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-19 20:27

Intressant skrivit om skivans bidrag helt klar

En extrem visning av wow på felcentrerad skiva
https://www.youtube.com/watch?v=8cs6cFCiDsA

Se en presentation av och lyssning på en testskiva ”wow and flutter” från 1955
https://www.youtube.com/watch?v=CXDC01T_62U

Men att en skiva kan skapa wow på en mycket låg frekvens gör ju inte något högre wow bättre. Det kan uppenbarligen handla om hastighetsvariationer på under tusendelar. Har haft svårt att hitta själva test. Men här en länk och text om detta.

“And this mechanical noise becomes part of our listening experience as it plays through our speakers along with the music signal. Generally, the lesser this noise, the more apparent all musical detail within the record groove. According to the Bruel @ Kjaer document; "Audible Effects of Mechanical Resonances in Turntables", when rumble figures measured are in the -65db range it is difficult to measure this due to the fact that other components within the audio signal chain, such as the phono cartridge and the preamplifier also produce a background noise at this level. And human hearing is usually not sensitive to these low (very quiet) levels.
Wow and flutter. These two parameters are used to describe rotational speed stability of the record player's spinning platter. When there is frequency modulation in the range of .5hz to 10hz (1/2 cycles per second to 10 cycles per second) it is called wow. When the frequency modulation is 10hz to 100hz it is called flutter. The human ear is very sensitive to wow. According to some studies, it is most sensitive to wow at modulations of around 4hz. Typically, wow and flutter levels are reported together and as a -- ±% -- from zero speed deviation. As an example, one study found that a wow/flutter performance of ±.06% was detectible to the human ear on a complex 5khz tone when the modulating frequency was 3hz”.
http://www.theanalogdept.com/measures.htm

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-04-20 00:21

Örat är känsligt för wow, helt klart. Det finns knappast någon sinuston från någon LP/spelare som inte är "ohörbar" - de svajar i princip alltid hörbart.

De inbyggda wow/warp-felen i skivan där FM-wow ligger på 0,55, 1.1 Hz... samt AM-relaterat warp på 1-6 Hz är en anledning till att hålla resonansfrekvensen för arm/pickup åtminstone över 12 Hz och helst vid 15-18 Hz, för att undertrycka felen så långt det går.

För er som inte läst rekommenderar jag även tråd 2 på pinkfishmedia.net där flera mätningar gjorts:

http://www.pinkfishmedia.net/forum/show ... d+analysis

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-20 09:54

Thomas_A skrev:Örat är känsligt för wow, helt klart. Det finns knappast någon sinuston från någon LP/spelare som inte är "ohörbar" - de svajar i princip alltid hörbart.

De inbyggda wow/warp-felen i skivan där FM-wow ligger på 0,55, 1.1 Hz... samt AM-relaterat warp på 1-6 Hz är en anledning till att hålla resonansfrekvensen för arm/pickup åtminstone över 12 Hz och helst vid 15-18 Hz, för att undertrycka felen så långt det går.

För er som inte läst rekommenderar jag även tråd 2 på pinkfishmedia.net där flera mätningar gjorts:

Har du ett par exempel på kombination arm-pickup som hamnar mellan 12 och 15 Hz?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-04-20 09:58

paa skrev:
Thomas_A skrev:Örat är känsligt för wow, helt klart. Det finns knappast någon sinuston från någon LP/spelare som inte är "ohörbar" - de svajar i princip alltid hörbart.

Har du ett par exempel på kombination arm-pickup som hamnar mellan 12 och 15 Hz?

OM40 (utan vikt), 2,5 g + Moerch DP-6 4 gram skulle hamna ganska högt. Tror även flera lågkomplianta pickuper skulle hamna högt med en 4 grams-arm.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-04-20 10:21

SAS-nålen på min V15VxMR uppvisar en kompilans på 21/35 för vertikal/lateral led. Ett byte från en 10 g arm till en 4 g arm skulle höja resonansen från ca 8,5 till 10,7 Hz vertikalt led och från 6,6 Hz till 8,3 Hz lateralt.Dock hjälper dämpborsten till ffa för vertikalresonansen och den höjer resonansen med ca 8-10 %.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-20 11:18

Kan en 4 grams arm ha tillräcklig stabilitet så att det inte blir en sämre kompromiss pga strukturresonanser i armröret i stället?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-04-20 14:52

paa skrev:Kan en 4 grams arm ha tillräcklig stabilitet så att det inte blir en sämre kompromiss pga strukturresonanser i armröret i stället?

Så vitt jag vet finns inga rapporterade resonansproblem med Moerch DP-6 arm.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2014-04-20 23:12

Hur gör man enklast nål och LP antistatisk?

Tror jag har problem med statisk elektricitet på skivorna/mattan.

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-21 01:21

Maccis skrev:Hur gör man enklast nål och LP antistatisk?

Tror jag har problem med statisk elektricitet på skivorna/mattan.

Att antistatbehandla nålen har jag aldrig hört talas om och jag har svårt att tro att det skulle vara en ide eller ens gå.

Skivorna använder man lämpligen en antistatpistol till. En skivmatta som inte skapar statiskelektricitet (vanligt med filtmattor enligt min erfarenhet) kan vara bra. Att tvätta skivorna brukar hjälpa till också.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-21 09:58

Troligt är att det är människan själv som för över statisk elektricitet till andra material. Den skapas när man rör sig mot golvet. Så vilka sockar man har kan ju påverka. Vill minnas att farmors gamla ullsockar hjälper. Vilken luftfuktighet som finns i rummet påverkar.
Har haft problem med detta. Ventilationen tar in kall luft som bär lite fukt. Den värms upp och den relativa fuktigheten sänks. Huden blir torr och därför kan man ladda upp mer. Kondensvattnet som riskerar bildas i värmeväxlaren av den avgående luften förs bort med en slang till köksavloppet.
För mig har det varit ett levbart men ändå problem att det vissa dagar varit svårt att ta i föremål. Man har så att säga inte riktigt vetat när man får sig en smäll. Sista åren inte själv haft så stora problem med statisk elektricitet. Kan ju bero på väderleken här på västkusten. Eller så är det mera blommor samt vinyltvättens avgivning av fukt som bidrar till högre luftfuktighet. Men tror att det är vädret. Milt och fuktigt.

Men olika ventilationsanläggningar har olika påverkan. En riktigt modern och välkonstruerad aggregat fuktar luften något när den passerar värmeväxlaren och blir varm. Så fukten återförs. Slang för kondensvattnet behövs inte heller längre på en sådan anläggning.

Har haft lite tur att få min bostadsrättsförening att i höst få installerat en referensanläggning hos oss. Bättre filter, tystare, fuktig luft även kalla dagar samt något svalare varma dagar o s v så jag har fått löst mina problem. Den gamla ventilationsaggregatet går inte att reparera helt. Någon form av styrbox finns inte längre att få tag på.
Så har jag löst mina problem. I teorin alltså än så länge.

Jag är så nördig att jag också har en enkel fuktighetsmätare i vardagsrummet.

(En sådan anläggning ventilationsaggregat kostar dock ca 45 000 kr installerad och klar. Vilket i mitt fall föreningen betalar. Men effektiviteten på värmeväxlaren är högre (85 %) men inte så hög att föreningen därför bör byta alla aggregat omedelbar. Det nya aggregatet har också betydligt lägre elförbrukning. Omsatt i pengar är det något under en 100-lapp i månaden. Men detta är det ju jag som vinner. Totalt är inte återbetalningstiden kort. Bara för upplysnings skulle).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-21 11:53

En del skivspelare kan ha hög resistans mellan tallriken och jordanslutningen, speciellt om dom har plastlagring. Då kan det vara bra att se till att minska denna för att den statiska laddningen lättare ska kunna ledas bort.
Det fanns en beskrivning för hur man kunde göra detta på en DUAL CS5000 var det väl, i en gammal MoLT.
Det har även funnits skivspelarmattor av ledande gummi, antagligen med stor inblandning av kol, samt förstås kolfibermattan.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-21 13:42

paa skrev:En del skivspelare kan ha hög resistans mellan tallriken och jordanslutningen, speciellt om dom har plastlagring. Då kan det vara bra att se till att minska denna för att den statiska laddningen lättare ska kunna ledas bort.
Det fanns en beskrivning för hur man kunde göra detta på en DUAL CS5000 var det väl, i en gammal MoLT.
Det har även funnits skivspelarmattor av ledande gummi, antagligen med stor inblandning av kol, samt förstås kolfibermattan.

. . . som i mitt fall ofta för över "laddningarna" till vinylen(speciellt, tror jag, till oren vinylmassa som innehåller järn) så att
mattan "klibbar fast" på skivan vid sidbyte vilket accentueras om jag dessutom använt mig av en rengörande skivborste
innan avspelning . . . typ. :(

Köpte för en tid sedan PAT METHENY GROUP "KIN" på vinyl(2 skivor á 140g) där centreringen var utmärkt, planheten
likaså, men där vinylmassan nästan verkar bestå av mer magnetiskt material än ren vinyl . . . man måste nästan vara flitig
gymbesökare för att fixa att få av mattan från vinylen efter avspelning. :o

Ergo, även skivbolag med de bästa ambitioner("Nonesuch") lyckas att förstöra plattor, i detta fall kanske genom att spara
in någon enstaka krona på vinylmassan. :?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-21 13:49

Det har även förekommit skivborstar som ska ligga på skivan när den avspelas, och som är utrustad med kolfiberborst och anslutning till jord.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-04-21 14:08

Luftfuktare är inte fel.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-21 14:52

Harryup skrev:Luftfuktare är inte fel.

Jo Harry, så är det. Denna länk påstår att om den relativa luftfuktigheten är högre än 55 % så kan inte statisk elektricitet byggas upp. Under detta värde hjälper luftfuktigheten mindre och mindre. Tror att jag mätt rf under 40 % hemma och då smäller det rejält.
Det behövs rörelse för att bygga upp skillnaden i laddningen. Så vi producerar då själva statisk el. Rör man med skivborste bör ju problemen kunna förvärras.
Det går att försöka ta i tallrikens mittpinne för att få samma laddning som skivspelaren. Säkert kan fel material mellan vinyl och innerficka påverka. Där finns det ju en gnidande rörelse. Finns väl speciella fickor för sånt och andra motvapen.
Så relativ luftfuktighet över 50 % är något för alla att sträva efter. Inte bara för vinylister. Grundproblemet är att kall luft inte kan bära så mycket fuktighet som varm. Vi tar in kall luft in i varma miljöer och sänker därmed den relativa luftfuktigheten. Så kall luft in i våra varma hem leder till för låg relativ luftfuktighet. Motsatta problem är att varm luft bär in fukt i kalla delar av huset och det bildas kondens och på sikt bildas mögel m m.

http://www.jsluftbefuktare.se/statisk-e ... plication/

Resonemanget är inget råd bara ett försök att få in sammanhanget.

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2014-04-21 15:03

Jag hade problem med att skivorna blev statiskt laddade på skivspelaren. Bytte min filtmatta mot Pro-ject matta i kork. Problem löst!!
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2014-04-21 15:07

Har också tankar om korkmatta.

Har den gamla "stat-o-matic" i gummi också.
Nu ligger svart matta av filt, sur ut som ull.

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-21 19:43

Kronkan skrev:
Harryup skrev:Luftfuktare är inte fel.

Jo Harry, så är det. Denna länk påstår att om den relativa luftfuktigheten är högre än 55 % så kan inte statisk elektricitet byggas upp. Under detta värde hjälper luftfuktigheten mindre och mindre. Tror att jag mätt rf under 40 % hemma och då smäller det rejält.

Er synvinkeln statisk elektricitet är högre Rh lika med bättre. Men vid för hög Rh kommer andra problem krypande, som du själv nämnde risk för mögel etc. Men det ligger långt över några 50 % Rh. En norsk undersökning visar att idealet är mellan 40 och 60 % om man tar hänsyn till "allting" dvs även hälsa, risk för strömmar mellan ledare, rostskador, bakterietillväxt osv.

Bild

Bilden tagen från denna artikel:
http://www.armeka.se/epost/befuktning.htm

När det gäller borstar i kolfiber osv. De kan inte leda bort någon statisk elektricitet från vinylen eftersom vinylen ju är ett isolerande material och alltså inte leder ström. Men en bra borste kan förhindra att man laddar upp skivan ytterligare. Samma anledning att ta med fingret på centerpinnen (om den är av metall, det brukar den vara), visst ger detta samma potential mellan dig och centerpinnen, men det förändrar absolut ingenting när det gäller vinylskivan. Enda sättet att få bort laddning från skivan är att använda jonisering och att öka luftfuktigheten i avspelningsmiljön. Det behöver alltså inte vara i hela rummet utan kan vara lokalt runt skivspelaren. Hur man nu löser det :-)

Ett grundtips är alltså att se till att skivan i första hand inte laddas upp. Ett sätt är tex att andas fuktig luft ner i påsen innan man tar ut skivan samt se till att man då håller plasten en bit från skivytan.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-21 20:33

Bill50x skrev:När det gäller borstar i kolfiber osv. De kan inte leda bort någon statisk elektricitet från vinylen eftersom vinylen ju är ett isolerande material och alltså inte leder ström.

Nja, är du säker på det? Om skivan är laddad så ligger laddningarna (orörliga) på ytan och när kolborsten kommer förbi kan de ledas bort. Varför skulle luftfuktighet vara bättre än kolfibrer på att leda bort laddningar? Kolborsten måste dock ges kontakt med hela skivytan (ev. en del i taget) vid något tillfälle.

Jag har alltså inte undersökt detta själv, men jag tycker att det borde vara så.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-21 20:48

Svante skrev:
Bill50x skrev:När det gäller borstar i kolfiber osv. De kan inte leda bort någon statisk elektricitet från vinylen eftersom vinylen ju är ett isolerande material och alltså inte leder ström.

Nja, är du säker på det? Om skivan är laddad så ligger laddningarna (orörliga) på ytan och när kolborsten kommer förbi kan de ledas bort. Varför skulle luftfuktighet vara bättre än kolfibrer på att leda bort laddningar? Kolborsten måste dock ges kontakt med hela skivytan (ev. en del i taget) vid något tillfälle.

Jag har alltså inte undersökt detta själv, men jag tycker att det borde vara så.

Jag är inte så duktig på teorin, men jag har mätinstrument :-)

Alltså, en vinylskiva som ligger på ett bord, hänger i ett snöre etc, tappar till slut sin laddning. Efternågra dagar eller veckor, beroende på hur fuktigt det är i omgivning. Alltså, en viss avledning har man. Men den är alldeles för lång och att koppla en isolerande yta till jord ger inget bra resultat. Hade det varit så skulle det vara livsfarligt att ta i elektriska sladdar. Men just varför fukt leder ström så bra (fukt = vatten alltså, det finns vätskor som är helt isolerande), det kan jag inte svara på. Men vi vet alla (?) vad fukt kan orsaka när det gäller krypströmmar tex.

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-21 23:31

Hej Bill! Jag har inte sagt något om bör eller sånt. Bara lite allmänna tankar om hur systemet mellan luftfuktighet och statisk elektricitet fungerar. Samt hur torr luft uppstår m m.
Men har en relativ luftfuktighet på 47 % just nu och 23 grader hemma. Men har inga som helst problem med statisk elektricitet. Så hemma hos oss så fungerar det med rf 50 %.
För ju inte logg över sådant här. Men misstänker att det måste vara närmare rf 40 eller därunder som de allvarliga problemen med statisk elektricitet uppstår. Men lite osäker eftersom vi inte haft några problem i vinter.
Att höja den relativa luftfuktigheten är svårt under vintern och därför kan det bli symtombehandling som kvarstår. Få har ju tur att som hos oss få installerat ett aggregat som återfuktar luften i viss mån.

Här någon som anser att man inte skall fysiskt rengöra skivan på något sätt. Påstår också att visa rengörinsmaskiner bygger upp statisk elektricitet. Men att gnugga skivan riskerar ju att skapa statisk elektricitet.
http://mintlp.com/static.htm

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2014-04-22 03:24

Bill50x skrev:
Alltså, en vinylskiva som ligger på ett bord, hänger i ett snöre etc, tappar till slut sin laddning.
/ B

Utan laddning ingen hit.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-22 09:00

He he, välkommen tebak´s Ragge . . . typ! :D

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-22 21:59

Jag har en relativ luftfuktighet på 40% och något under 23 grader. Inga problem med statisk elektricitet. Så det behövs lägre rf för problem att uppstå.
Provar på Donald Byrd,” a new perspective” en Blue Note från 1963. Där nya vägar prövas
https://www.youtube.com/watch?v=Lha6cjo5Cis

Men 23 grader är för mycket för mig och är väl 2 grader över rekommenderat. Men kan själv ha ännu lägre temp. En filt i soffan har ju inte skämt någon upplevelse. Vanligtvis inte.

Folkhälsoguiden skriver så här:
”Hög temperatur påverkar luftkvaliteten
Temperaturen vid stillasittande eller lätt arbete bör under vinterhalvåret ligga vid 20–
22?C. Även enstaka grader för hög temperatur kan medföra att luften upplevs som torr.
Byggmaterialens emissioner ökar också med temperaturen”.
http://www.folkhalsoguiden.se/upload/Mi ... renser.pdf

Så för hög temperatur är inte bra för människans hälsa som också tidigare konstaterats i tråden av Bill. Hög temperatur ger också lägre relativ fuktighet om allt annat lika.

Så försöka sänka temperaturen kan vara ett steg att höja den relativa fuktigheten. Som framgår av länken nedan så är det inte säkert att man upplever låg rf i kombination med hög temperatur som varmt. Istället ökar avdunstningen från kroppen som motverkar känsla av värme.

http://www.infoplease.com/ipa/A0001433.html
Vän av god ordning frågar ju med en gång varför har ni då 23 grader C. Får vi in värmen så leder den tunga stommen samt värmeåtervinningen till att det nästan är omöjligt att få ner temperaturen. Värmeåtervinningen går oavsett hur varm det är. Som tidigare skrivit kommer jag få en nytt ventilationsaggregat. Där kan man programmera i vid vilken temperatur som värmeåtervinningen skall sluta.
Så sänka temperaturen kan vara ett led till att minska problem med statisk elektricitet. Så uppfattar jag det.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-23 16:54

Idag Rf 33 % och 22,5 grader C. Inga hörbara eller kännbara problem med statisk elektricitet. Testskiva är en skiva som jag måste vara ensam hemma för att få lov att spela. En Ornette Coleman.
https://www.youtube.com/watch?v=89CoJCdGmfY

Det är en Blue Note skiva men den är inspelad av en svensk tekniker i Sverige. Det låter annorlunda jämfört med jämfört med van Gelder. En del skulle nog tycka att detta vara bättre. Jag skulle kanske säga mera imponerande och detaljerat men bättre? Bara lite OT.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-29 19:48

Bild

Bild

för 369 USD.

Hej Lennartj!

Tack för tipset!
Nu varit hos Kållereds Radio & Tv. En stor källarlokal fyllt med gamla förstärkare, bandare och skivspelare. Något rörigt om man säger så. Allt staplat på varandra. Men han gör remmar och drivhjul och allt annat möjligt i gummi. 100 kr begärde han för en rem. Har ju inte fått den så kan ju inte uttala mig om remmen ännu. Verkar som han mest lagar bandare och skivspelare eller som han sa "Ingen lagar en TV idag". Tittade runt men hittade ingen riktig intressant skivspelare. Möjligtvis någon Dual. Men man kunde se riktigt gamla radioapparater.

En lite upplevelse. Så vi får se när remmen kommer.

Bästa hälsningar
Jan

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-05-03 18:50

Om vi drar ner nivån på tråden ett litet tag. Hur viktig är precisionen när man ställer in en PU? Har nämligen precis försökt uppgradera från 2m red till grado gold 1. Det är rejält med distortion på starka midrange- till diskantljud, alltså särskilt s-ljud. När jag förklarade för hifiit vad jag hörde skickade de genast en ny för de trodde den var defekt. Den nya låter precis likadant hur jag än gör.

När jag läst runt på olika engelskspråkiga forum finns det tydligen två läger: de som hävdar att grado-puppor är det bästa man kan ha, bara man ställer in dem rätt och de som säger att grado är värdelösa.

Hur stor skillnad i prestanda kan det alltså vara mellan en perfekt och en okej inställning?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-03 20:26

När det gäller PU-inställning så är "okej" och "perfekt" i princip samma sak, tycker jag . . . typ. :(
Det enklaste/vettigaste kan kanske vara att få någon med rektiger erfarenhet att hjälpa dig.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-05-03 20:38

De två viktigaste är att ställa in "lateral tracking angle" med en mall. Nr 2 är azimuth så att kanalöverhöringen blir så låg som möjligt

I övrigt, tonarm parallell med skivan, använd rekommenderat nåltryck och antiskate som grund.

Thomas

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-03 20:51

Grado-pickuperna krävde tidigare rätt avvikande inställningar och elektriska belastningar. Normal VTA eller 47 kohm var det inte tal om för bra resultat. Är det tillrättat numera?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-05-03 23:38

Titta på 10 olika versioner av samma pickup under förstoringsglas så kommer ni se skillnad på infästningen av nålarna.
Är man noga får man allt kolla varje pickup individuellt, oavsett fabrikat.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-05-03 23:45

RogerGustavsson skrev:Grado-pickuperna krävde tidigare rätt avvikande inställningar och elektriska belastningar. Normal VTA eller 47 kohm var det inte tal om för bra resultat. Är det tillrättat numera?

Min erfarenhet av Grado är minst sagt begränsad, men är det inte kapacitansen som ska vara hög till dom?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-05-03 23:46

Thomas_A skrev:De två viktigaste är att ställa in "lateral tracking angle" med en mall. Nr 2 är azimuth så att kanalöverhöringen blir så låg som möjligt

I övrigt, tonarm parallell med skivan, använd rekommenderat nåltryck och antiskate som grund.

Thomas

Vad är din syn på azimuth gällande överhörning kontra fas?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-05-04 00:21

Vinylcalle skrev:
Thomas_A skrev:De två viktigaste är att ställa in "lateral tracking angle" med en mall. Nr 2 är azimuth så att kanalöverhöringen blir så låg som möjligt

Thomas

MvH Carl

Det kan ju skilja lite mellan de två men ofta ligger de nära varandra enligt

Jag justerar bara efter bästa kanalseparation, dvs bästa symmetrin av spolarna mot det graverade spåret.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-05-04 00:30

Harryup skrev:Titta på 10 olika versioner av samma pickup under förstoringsglas så kommer ni se skillnad på infästningen av nålarna.
Är man noga får man allt kolla varje pickup individuellt, oavsett fabrikat.

mvh/Harryup

Det stämmer nog, men om nålen är alltför skevt monterad så bör den reklameras. Nålar borde säljas efter "klass" och prissättas därefter. A+, A, B+, B, och C. Lite som Clearaudio gjort med sina MM-modeller. Bättre uppmätta spec = klistra på en ny modellbeteckning och sälj dyrare.

Thomas

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-04 01:32

Nålar borde säljas enbart som minst "A" eller kasseras alt. gå till återvinning tycker lilla jag . . . typ :evil:
Vem i helvi.. vill ha en nål, som inte bara förstör skivorna utan dessutom inte lirar optimalt . . . om det
gäller själva motorn så är det en annan femma . . . lite olika impedanser/snedmonteringar hit å dit förstör
i alla fallen inte själva vinylen . . . gissar jag. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-05-04 06:08

Precis som med Clearaudio's MM-modeller då = AT-pickuper i nya kläder som selekteras efter bättre kanalbalans och lägre kanalöverhörning.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-05-04 10:24

Laila skrev:När det gäller PU-inställning så är "okej" och "perfekt" i princip samma sak, tycker jag . . . typ. :(
Det enklaste/vettigaste kan kanske vara att få någon med rektiger erfarenhet att hjälpa dig.

Finns det någon lite mer erfaren i Lund som kan tänka sig att hjälpa till med inställning? och samtidigt visa och förklara så jag lär mig?

(Tycker inte att det är egoistisk off topic då förmåga att ställa in PU med gott resultat är en förutsättning för uppspelning av LP-skivor av hog kvalitet.)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-04 10:56

Hej!!
För några år sedan gjorde jag en enkel instruktion omkring att ställa in nål och tonarm som var tänkt att fungera för de som var obekanta med en skivspelare. Det var då som jag märkte ett ökat intresse för vinyl hos yngre. Så jag gjorde ett enkelt försök att på ett enkelt sätt förklara något av hantverket kring skivspelare.

http://www.minhembio.com/Kronkan/238920/

Daterar inte längre upp sidan. Den får just nu vara som den är. Så ta den för vad den är.
Bästa hälsningar Jan

Annars är det ju på en mängd sätt som problem kan uppstå. Men verkar ju klokt att börja med att ställa in nål och arm på bästa sättet.

Annars gjorde jag en iakttagelse av min tallrik till Empire 598. Det är en tvådelad historia. Innertallriken har en diameter på 26,1 cm. Sedan är det en ring som läggs på innertallriken. Innertallriken är nedsvarvad några cm i ytterkanten. Fattade inte i början funktionen på denna konstruktion som ju ändå måste kosta lite att göra. Båda delarna är balanserade. De passar exakt ihop. Så lite kostsamt men ingen synbar teknisk funktion alls. En yttre ring bara. Båda i aluminium.

Men ensamt är innertallriken som en klocka. Den ringer med lång härlig efterklang. Vilket ju vore bra om det var ett klockspel men kanske mindre bra på en skivspelare. Sätter man ihop de två delarna så dör klangen ut. Den blir relativt stum i klangen. Ett tjomp istället för PlIiiiiiiiiiiiing.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-05-04 14:11

Fenomenet med delad skivtallrik där delarna ringer var för sig men som dämpas när man lägger dem på plats är inte unikt för Empire-skivspelaren.
Den tunga, konkava yttertallriken i Mazak-legering (densitet 6,7 jämfört med aluminium 2,7) på min 30 år gamla Systemdek IIS beter sig på samma sätt

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-04 14:31

lennartj skrev:Fenomenet med delad skivtallrik där delarna ringer var för sig men som dämpas när man lägger dem på plats är inte unikt för Empire-skivspelaren.
Den tunga, konkava yttertallriken i Mazak-legering (densitet 6,7 jämfört med aluminium 2,7) på min 30 år gamla Systemdek IIS beter sig på samma sätt

Hej Lennartj!
Fast jag hade ingen susning om detta. Ingen alls. Inget jag tänkt eller funderat på. Det är ju först när jag möter en konstruktion som jag började fundera över spelaren och hur jag kunde få den att spela bra.
Här en länk till en bild där ytterringen är borttagen. De har också klistrat på en annan legering där de tryckt avläsningen för hastighetsinställning på. Verkar så. Klangen blir mindre när du slår på detta ställe.

http://s16.postimg.org/r9bh1myx1/Empire ... 8_0026.jpg

Jag tester ytterligare dämpning av tallriken. Går ju att göra med o-ringar. Men säkert ytterst marginell effekt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-04 16:26

För tallrikens tröghetsmoment är det bra om massan ligger i tallrikens ytterkant.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-05-04 19:16

Thomas_A skrev:
Vinylcalle skrev:

Thomas

MvH Carl

Det kan ju skilja lite mellan de två men ofta ligger de nära varandra enligt

Jag justerar bara efter bästa kanalseparation, dvs bästa symmetrin av spolarna mot det graverade spåret.

Jo optimalt är ju om dom stämmer överens även om så inte alltid är fallet.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2014-05-04 20:47

Lite deprimerande läsning faktiskt i denna tråd. Verkar vara väldigt komplicerat att få till en vettig vinylrigg. :(

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-05-04 21:22

Det är väl som med allt annat att det går att göra bara man tar sig tid och är nogrann.

Hur många här ställer in framvagnen på bilen själv ??

Eller överväger att sluta köra bil för att det är svårt att ställa in den :lol: :lol: .

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-13 19:06

Kronkan skrev:

Bild

Bild

för 369 USD.

Hej Lennartj!

Tack för tipset!
Nu varit hos Kållereds Radio & Tv. En stor källarlokal fyllt med gamla förstärkare, bandare och skivspelare. Något rörigt om man säger så. Allt staplat på varandra. Men han gör remmar och drivhjul och allt annat möjligt i gummi. 100 kr begärde han för en rem. Har ju inte fått den så kan ju inte uttala mig om remmen ännu. Verkar som han mest lagar bandare och skivspelare eller som han sa "Ingen lagar en TV idag". Tittade runt men hittade ingen riktig intressant skivspelare. Möjligtvis någon Dual. Men man kunde se riktigt gamla radioapparater.

En lite upplevelse. Så vi får se när remmen kommer.

Bästa hälsningar
Jan

Tack Lennart för tipset! Kållereds Radio & Tv är en av få tillverkare av remmar och drivhjul m m till skivspelare. Han levererar till Svalander. Om man säger så slipper man mellanhänder och framförallt så kan han ju tillverka remmar även till skivspelare som Svalander inte har i lager.

Den fungerar bra. Men måste vänta till mörkret för att kunna ställa in hastigheten. Empiren står vid fönstret och mörkret behövs för att se om hastigheten är den rätta.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-13 20:02

Sedan diskussionen om mono. Jag har den bestämda uppfattningen att mono vinner på att spelas upp över två högtalare. Jag har prövat både men en eller två högtalare. Sedan är frågan om monopickup eller en vanlig steriopickup helst skall användas.

................................................................................................
Så här skriver Svalander på sin hemsida om mono och vinyl

"Mono

De allra första skivorna spelades in i mono, dvs endast en kanal. Informationen på en monoskiva ligger endast i ett plan, horisontalplanet. En monopickup behöver alltså endast vara rörlig i ett plan, medan en stereopickup måste kunna röra sig och ta upp information i två plan - både vågrätt och lodrätt. Detta är viktigt att förstå när man ska spela av mono resp. stereoskivor.

En stereoskiva kan bli förstörd om man spelar av den med en monopickup, eftersom pickupen endast kan röra sig i det vågräta planet. Den kan alltså fungera som en hyvel och "hyvla av" information i lodräta planet, dvs stereoinformationen kan gå förlorad för alltid. Detta var självklart inte bra - i synnerhet inte i stereoskivans barndom då det fortfarande fanns gott om rena monopickuper. Därför kom det så småningom en stereo-LP där vertikalrörelserna begränsats så att de inte förstörs vid avspelning med en monopickup. Dessa skivor är ofta märkta "Compatible Stereo" eller "spelbar i mono" eller liknande.

Likaså blir en avspelning av en monoskiva med en stereopickup ingalunda optimal eftersom stereopickupen tar upp information även i lodledd och där finns ingen användbar information graverad på en monoskiva. Man får alltså med en massa oljud som inte hör till nyttosignalen. Lösningen är förstås att använda en monopickup för monoskivor och en stereopickup för stereoskivor.

Detta är nu lättare sagt än gjort eftersom det inte finns så många högklassiga monopickuper och de få som finns är relativt dyra - ofta i prisklasser på flera tusen kronor. Detta givetvis eftersom de som är intresserade av att skaffa sig en dedicerad monopickup är relativt få. Därför brukar man i stället monokoppla en stereopickup när man vill ha en prisvärd pickup för t ex 78-varvsavspelning. Detta ger inte optimal ljudkvalitet men är i alla fall bättre än att köra pickupen i stereo".

.......................................................................................................................................

Finns det anledning att bry sig om monoinspelningar. Själv har jag de senaste åren upptäckt att många av inspelningarna i mono har hög klass. När man lyssnar på sådant saknar åtminstone inte jag den vidare bilden som stereon kan ge. En länk till en som skriver om äldre monoinspelningar.

http://www.enjoythemusic.com/magazine/m ... l/mono.htm

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-05-13 22:40

eljulio skrev:Lite deprimerande läsning faktiskt i denna tråd. Verkar vara väldigt komplicerat att få till en vettig vinylrigg. :(

Ja, minst sagt! Det är väl ändå f-n att de inte kan ge ut de bra mastrarna på CD i lika stor omfattning som på vinyl. Hur svårt kan det vara? Varför ska vi som inte har skivspelare undantas från bättre mastring?
Jag tycker det är pill nog som det är med setupen i dagsläget och vill inte ha fler variabler som kan falera.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-13 22:47

sprudel skrev:Ja, minst sagt! Det är väl ändå f-n att de inte kan ge ut de bra mastrarna på CD i lika stor omfattning som på vinyl. Hur svårt kan det vara? Varför ska vi som inte har skivspelare undantas från bättre mastring?

Jag håller helt med. Att man medvetet ger ut sämre mastringar på CD är inte bara konstigt utan även skandalöst. Jag önskar att var person skulle kunna få njuta av välljud på det medium som de själva föredrar. Ingen prioritering eller bias utan lika för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-14 07:06

Kronkan skrev:En annan sak som förbryllar mig är din ambition att ha en skivspelare för monoskivor och en annan för stereo.

I Lennartj's fall är det väl mest för 78-varvare som det var aktuellt med monospelaren? Stenkakorna kräver väl lite annat av spelaren än vinylerna?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-14 08:41

RogerGustavsson skrev:
Kronkan skrev:En annan sak som förbryllar mig är din ambition att ha en skivspelare för monoskivor och en annan för stereo.

I Lennartj's fall är det väl mest för 78-varvare som det var aktuellt med monospelaren? Stenkakorna kräver väl lite annat av spelaren än vinylerna?

Om stenkakor vet jag inget. Mitt intresse för monoskivor rör sig om de sista åren på 50-talet samt i början på 60-talet. När jag köpte Gyro.se s ar det enbart för att spela lite gamla skivor. Sedan växte intresset. Så jag byggde om den till en Gyrodec. Byte arm och sådant. Lite tweakande också.

Mesta tiden och pengarna kom dock att användas till att bygga upp en lite samling av skivor. Alltid LP från min sida. Lite singlar och sånt från Popsnörets sida.

Under resans gång upptäcker jag att det finns en del gamla monoskivor som är riktigt lyssningsvärda.

Men att det blev en äldre begagnade Empire 598 var en ren tillfällighet. Det var faktiskt mycket budget i detta. Spelaren kostade 5000 kr och var enligt en enkel bedömning möjlig att få igång. Och var tänkt som en monospelare. Kanske bara med en vanlig PU fast kopplad i mono.

Det finns andra aspekter i att vi nu har två skivspelare. Så är det också. Lite nördigt. Inte helt rationellt alltså.

Vid något tillfälle under 50-talet kom ju också vilken vinkel spåret gjorde i ändras. Dessa äldre LP-skivorna i mono har jag mycket få av. Någon Elvis och sånt.

Det finns något fysiskt påtagligt i våra vinylskivor, skivspelare och absorbenter, rörförstärkare m m som är en del av en livsstil och som påverkar hur vi exempelvis träffar släkt och vänner. Ibland blir det quiz eller ett tema med mat och skivor. Alltid en vald utställning med 16 skivor.

Så det handlar ju inte bara om mono utan om en del av en livstil.

Denna länk är inte ny men tar den igen. Hur vi låtit vinylen och återgivande av musik bli en del av vår livstil.

http://www.akkelisaudio.com/kundsystem-molndal-1.html

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-01-12 22:28

:) Hade missat den här tråden!
Nu har jag förvisso inte telarc 1812 i min samling, men jag har en Transcriptor Vestigal-arm med en AT OC9 (vilket teoretiskt är en missmatch), tycker kombon låter utmärkt bra (Audio innovations MC-trafo) och att armen (numera) är fullt logisk och funkar bra - så länge skivorna är plana förstås.
Klarade i a f Shure´s tracking test skiva utan problem....
Dock kan jag hålla med om att avsaknaden av tonarmslyft suger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-15 03:35

Gamla monovinyler behöver en grövre nålspets på 35 um
Stereovinyler mår inte bra av den stora geometrin på spetsen då en rund nål som kommer i en spårvid som motsvarar den geometrin kan kila fast och slitas av. det beror på att en rund nål åker jojo upp och ner i spåret som ju har variabel bredd pga gravyrnålen som visar sin breda framkant då spåret är rakt men en allt mindre bredd då spåret svänger och kan fastna i en "kurva" om nålens diameter motsvarar spårets vidd.
Discopickup'er hade ofta en rund nål för att den var hållbar genom sin form.
Annars är 8-18 standard elips
35-8 hyperelips.
7-3 um gradoelips
Garrat Brothers i australien hade en nål slipad i samma form som gravyrnålen, dvs en trekantig tetrapak.
Van den Hul Holland vete sjutton vad dom slipade, för mikroskåp visade en spikklubba med en ofta hafsigt inlimmad nålspets av okänd kvalitet.
Så visst kan det vara behov för 2 spelare så man slipper byta nål eller pickup för monoplattor

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-15 22:10

varför inte en laser-LP-Spelare? Måste väl ge bäst resultat? :)

http://www.elpj.com/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-15 22:29

Kraniet skrev:varför inte en laser-LP-Spelare? Måste väl ge bäst resultat? :)

http://www.elpj.com/

Jasså,dom gamla grejorna lever än? Uppfanns väl redan på typ 80-talet eller nåt. Såvitt jag förstår ingen vidare succé, tror dom är väldigt pigga på att plocka upp minsta dammkorn. Men tanken är god.

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-15 23:07

Skulle hellre satsa på en tangiental tonarm som inte har spårfel och en riktigt dyr pickup.
Då använder man TP4-fattning och kan byta mellan rund nål, stenkakenål, eller elips och alltid få rätt nåltryck och spårning.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-01-16 04:28

Perfector skrev:Gamla monovinyler behöver en grövre nålspets på 35 um
Stereovinyler mår inte bra av den stora geometrin på spetsen då en rund nål som kommer i en spårvid som motsvarar den geometrin kan kila fast och slitas av. det beror på att en rund nål åker jojo upp och ner i spåret som ju har variabel bredd pga gravyrnålen som visar sin breda framkant då spåret är rakt men en allt mindre bredd då spåret svänger och kan fastna i en "kurva" om nålens diameter motsvarar spårets vidd.
Discopickup'er hade ofta en rund nål för att den var hållbar genom sin form.
Annars är 8-18 standard elips
35-8 hyperelips.
7-3 um gradoelips
Garrat Brothers i australien hade en nål slipad i samma form som gravyrnålen, dvs en trekantig tetrapak.
Van den Hul Holland vete sjutton vad dom slipade, för mikroskåp visade en spikklubba med en ofta hafsigt inlimmad nålspets av okänd kvalitet.
Så visst kan det vara behov för 2 spelare så man slipper byta nål eller pickup för monoplattor

Vad var det för fabrikat på pickuperna du säger hade dåligt slipade och monterade van den Hul-nålar?
Jag har mycket goda erfarenheter av Goldrings pickuper med van den Hul-nål och använde nästan uteslutande sådana från 1981 till 2009,
Först 910IGC, sedan 900IGC och därefter ett antal Electro II+.
De var åtminstone under 1980-talet mycket prisvärda för både för all nyttoinformation de hittade i spåren och för sin förmåga att spela slitna skivor med mycket lägre brus och distorsion än de flesta andra pickuper.
Med tiden blev det hopplöst att hitta fler Electro II och sedan jag bytt försteg insåg jag att Electro II var passé och upptäckte att utbudet av nya pickuper med äkta van den Hul-slipning nästan försvunnit. För att slippa betala licenspengar(?) har ett antal snarlika men ofta lite fegare slipning dykt upp med namn som Gyger, fineline, line contact m.fl.
Det fick bli en Lyra Dorian med fineline-slipning. Den är sämre på att spela upp slitna skivor med låg dist och brus, men trots allt betydligt bättre än de flesta andra med ellips- eller rund nålprofil.
Du tar i rejält med 35 um beträffande gamla monovinyler, tycker jag, men du har kanske hårt slitna singlar i tankarna. Sådana har jag ingen erfarenhet av, bara LP från ca.1950-1965 och mina verkar inte ha så mycket bredare spår än stereo-LP. Oavsett vilket så spelar det ingen roll med van den Hul-nål eftersom deras kontaktyta sedd i ett tvärsnitt av spårväggen är ganska lång och inte närmast punktformig som med en vanlig rund nål.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-16 09:57

Det var en test i tror jag hifimusik som testade flera olika nålar från garrat Brothers och van den hul.
Nålmikroskåpet sas visa att van den hul var som spikklubbor med limrester som syntes.
I sammanhanget berättades att hul ofta klagade på Shure-slipningar och undrade var elipsen fanns för den syntes inte enligt Hul.
Så jag har inte själv sett nålen utan refererar till den testen.
Tyvär kan jag inte komma ihåg vilket år och nummer, men det kanske man kan söka på.
Om minnet inte sviker mig helt var det Garrat som gjort kollen på Hul's nålar och kallade dom spikklubbor åxå.
Jag kör själv med Grado-elipsen 3x7 um och den spelar gamla vinyler med mindre brus då den trillar ner i botten på spåret där ingen varit förut
Hade ett ex av Pink Floyd Echoes som var i princip ospelbar med vanlig nål och den blev nästan som ny med den mindre nålspetsen.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-16 13:43

Jag vill minnas att någon uppfunnit en teknik där man tar ett foto av en LP-sida och sedan processar en gårng för alla i en dator. Smidigt om det kan fås att funka.

Laserspelaren hade problem med att inget föste undan dammet, vilket ju en tradtionell pickup gör.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-16 13:51

PerStromgren skrev:Jag vill minnas att någon uppfunnit en teknik där man tar ett foto av en LP-sida och sedan processar en gårng för alla i en dator. Smidigt om det kan fås att funka.

Laserspelaren hade problem med att inget föste undan dammet, vilket ju en tradtionell pickup gör.

Det kräver väl att man gör en kopia direkt efter inköp så man inte får patinan med i kopian?
Låter intressant annars, men samtidigt skulle jag nog sakna hanteringen av spelaren med ritualen att damma ur spåren och eventuellt tvätta den :-)
Det gjorde jag, tvättade alla 1200 vinylerna när jag kopierade till datorn
Det tog nästan 2½ månad att fixa men där finns rubbet nu.
Men det är jag det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-16 15:28

Perfector skrev:... tvättade alla 1200 vinylerna när jag kopierade till datorn
Det tog nästan 2½ månad att fixa men där finns rubbet nu.

Du måste ha jobbat dygnet runt... Du delade väl upp alla låtar också eller har du en fil per skivsida?

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-16 15:52

Brännaren har så man kan trycka fram nummer.
endast i undantagsfall där det inte gick, vissa Moody Blues är det hela sidan.
Annars spår för spår, sedan Gracenote för en lista med låtnamn och in i datorn.
86 Gb och drygt 21000 låtar blev det.

Edit:
Det var många plattor som inte ens fanns där utan jag fick skriva in manuellt och skicka till Gracenote så deras register blev utökat med bra många plattor.
På den tiden (2002) när jag fick brännaren var jag helt vild på specialpressningar, japanpress och halvfart direktgravyr DMM och allt som kunde ge bättre pressning inkl. UHQR från Telarc (Ultra high quality research) med pressitider på 20 minuter för varje vinyl.
Allt finns i datorn och även i skivhyllan.
Men iom att jag kan spela mp3 så sparar jag på vinylerna och spelar dessa endast när jag ska sitta och njuta.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-01-16 19:35

PerStromgren skrev:Jag vill minnas att någon uppfunnit en teknik där man tar ett foto av en LP-sida och sedan processar en gårng för alla i en dator. Smidigt om det kan fås att funka.

Jag har bestämt för mig att det var ett svenskt projekt, på KTH, men troligen lyckades de aldrig ragga finansiärer för att komma vidare och klara även mikrospår (LP) och dessutom i stereo.
Såvitt jag minns kunde de bara klara normalspår (som det hette en gång i tiden) det vill säga 78-varvare (stenkakor).
De bevisade alltså att det är möjligt att skapa en ljudfil utifrån en bild av ett skivspår i mono med ett modifierat OCR-program.
Det var nog bortåt 10 år sedan och jag har inte hört talas om att någon tagit nya tag sedan dess. :(

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-16 21:09

med dagens laserteknik i kombination med 3D-skrivare så borde man ju kunna skriva ut en spelbar skiva.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-01-17 05:50

Perfector skrev:med dagens laserteknik i kombination med 3D-skrivare så borde man ju kunna skriva ut en spelbar skiva.

För en 78-varvare kan jag tänka mig att en högklassig fotoscanner duger, men om man inte kan använda vassa grafikprocessorer
"baklänges" för att från bilden generera en ljudfil tror jag att PC-processorer får jobba rätt länge.

För att göra stereo-LP full rättvisa, typ bättre än CD, tror jag att man behöver en scanner med extremt hög upplösning, viket innebär mycket mer data att processa...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-17 10:51

Kan man skriva ut en hel bil (gårdagens svd) så kan man nog skriva ut en skiva :-)
Som sidospår kan nämnas att det tog 44 timmar att skriva ut bilen som visades på bild.
Om den var körbar vet jag inte.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-17 12:33

Perfector skrev:Kan man skriva ut en hel bil (gårdagens svd) så kan man nog skriva ut en skiva :-)

Jag tror inte det finns 3d-skrivare som klarar att skiva ut med i närheten av den extremt höga upplösning som krävs. -Om vi pratar om sådana som bygger upp modellen genom att addera material.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-17 12:34

Inte jag heller, men tanken är kul.
Undrar hur länge det dröjer innan det blir verklighet.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-01-17 13:49

RogerJoensson skrev:
Perfector skrev:Kan man skriva ut en hel bil (gårdagens svd) så kan man nog skriva ut en skiva :-)

Jag tror inte det finns 3d-skrivare som klarar att skiva ut med i närheten av den extremt höga upplösning som krävs. -Om vi pratar om sådana som bygger upp modellen genom att addera material.

BORIS skrev:
För över dina mp3or till vinyl, med en 3d skrivare. Audiofil kvalitet utlovas. Inte

http://www.instructables.com/id/3D-Printed-Record/

Hittade denna för ett tag sen.
Kul ide men ljudet är uruselt, och det är ingen överdrift

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-17 14:38

Ändå, förbaskat imponerande!
Med 78-varv, så kanske man kunde kommit upp några hundra Hz till i bandbredd. :lol:
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-17 14:41

Tycker det låter som typisk 96 Kbit amerikans inspelning.

:-)

Återgå till Generellt om hifi