Vad krävs för hög kvalitet för uppspelning av LP-skivor?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Vad krävs för hög kvalitet för uppspelning av LP-skivor?

Inläggav Bill50x » 2014-04-14 14:22

Tangentialarmar har ju ofta noll i vinkelfel, men inte alltid. Det beror på hur de är konstruerade. Hybriderna ovan (tex Garrard-verket) har ju mindre vinkelfel än motsvarande "normal" radialarm. De dras däremot med andra problem och sammantaget är de troligen inte ett dugg bättre än motsvarande fasta armar. Vinkelfel är ju bara en (1) parameter att ta hänsyn till. Stabilitet, komplexitet, funktion över tiden är ju andra saker att ta hänsyn till och de påverkar ju alla på olika sätt.

Men jag har ännu, efter alla år, inte hört någon tangential- eller hybridarm som låtit bättre än de (bästa) radialarmar som finns. Men tycker man om att serva och meka med sin skivspelare är en tangentialarm absolut det bästa man kan önska sig.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-14 14:26

Bill50x skrev:Tangentialarmar har ju ofta noll i vinkelfel, men inte alltid. Det beror på hur de är konstruerade. Hybriderna ovan (tex Garrard-verket) har ju mindre vinkelfel än motsvarande "normal" radialarm. De dras däremot med andra problem och sammantaget är de troligen inte ett dugg bättre än motsvarande fasta armar. Vinkelfel är ju bara en (1) parameter att ta hänsyn till. Stabilitet, komplexitet, funktion över tiden är ju andra saker att ta hänsyn till och de påverkar ju alla på olika sätt.

Men jag har ännu, efter alla år, inte hört någon tangential- eller hybridarm som låtit bättre än de (bästa) radialarmar som finns. Men tycker man om att serva och meka med sin skivspelare är en tangentialarm absolut det bästa man kan önska sig.

/ B

håller nog ändå vinkelfel som största problemet. en nål som släpar en kanal i spåret är inte trevligt.
Är det nå'n som har erfarenhet av transcriptor's tonarm då.? Den ser lurig ut som fanken
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-04-14 14:33

...men Garrard Zero100 var designad för att kosta mindre än ett halvdussin skjortor och fick tillräckligt mycket lagerglapp och extra tröghet att konstruktionen nästan motverkade sitt syfte.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-14 14:36

lennartj skrev:...men Garrard Zero100 var designad för att kosta mindre än ett halvdussin skjortor och fick tillräckligt mycket lagerglapp och extra tröghet att konstruktionen nästan motverkade sitt syfte.

Borde räcka med en höjning till 78 varv för att få det rätt då :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-04-14 14:41

Vestigalarmen ifrån Transcriptor är endast rolig att titta på. Eftersom den är engelsk så är inte alla exemplar likadana. Du har precis förstört en solig dag genom att ta upp denna arm. :wink:

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-14 14:43

Harryup skrev:Vestigalarmen ifrån Transcriptor är endast rolig att titta på. Eftersom den är engelsk så är inte alla exemplar likadana. Du har precis förstört en solig dag genom att ta upp denna arm. :wink:

mvh/Harryup

Jag sa bara att den såg knepig ut, inte att den var bra på något vis.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-04-14 15:00

Jag skojade lite. Men bara lite.
Den var extremt jobbig att ha att göra med och som jag minns det funkade Sonus och nån pickup till i armen om man nu fick armen att sluta luta i alla riktningar.
En del tyckte den lät fantastiskt, jag tröttnade på den redan då man skulle montera en pickup.
Eftersom den saknade lyft och hade ett ledat "pickupskal" så repade folk skivor då man försökte använda den.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-14 15:25

Perfector skrev:håller nog ändå vinkelfel som största problemet. en nål som släpar en kanal i spåret är inte trevligt.

Man kan tycka vad man vill men utan en nål som släpar i spåret kommer det vara helt tyst :-)
Och vinkelfelet är inte det största problemet, oavsett vad du/man tycker.

Det är åtskilliga parametrar som ska fungera tillsammans och att (sub-)optimera efter en av dem ger inte det bästa resultatet. Precis som med det mesta annat här i livet. Det finns tangentialarmar som låter underbart bra men det finns radialarmar som låter lika bra. Jag var själv inne på tangentialarmar ett tag men merarbetet för att få dem fungera optimalt är inte värt mödan, inte för mig i alla fall. Och med "fel" nålslipning/pickup så låter det kass i innerspår, även med en tangentialarm. Det är ju oftast i innerspår som man har mest problem, bland annat beroende på lägre hastighet i spåret vilket gör att diskanten blir än svårare att återge rent. Men bland annat därför ser man därför till att hålla nollgenomgången (en av dem vill säga) ganska långt in, tror mig minnas typ 76 eller 66 mm från spindeln (den andra är väl 121 mm, rätta mig om jag har fel). Det betyder att vid den svåraste punkten skiljer det nada mellan en tangential- och en radialarm.

Nu kan det finnas andra fördelar med tangentialarmar, är den kort har man tex lägre rörlig massa. Å andra sidan får man då mer svaj vid oplana skivor - ingenting kommer gratis här i livet, inte ens lunchen :-) Men oavsett vilka för- och nackdelar det finns mellan tangential- och radialarmar - vinkelfelet är inte på långt när den viktigaste.

/ B

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-04-14 15:57

Bill50x skrev:
Perfector skrev:håller nog ändå vinkelfel som största problemet. en nål som släpar en kanal i spåret är inte trevligt.

Man kan tycka vad man vill men utan en nål som släpar i spåret kommer det vara helt tyst :-)

Det är åtskilliga parametrar som ska fungera tillsammans och att (sub-)optimera efter en av dem ger inte det bästa resultatet. Precis som med det mesta annat här i livet. Det finns tangentialarmar som låter underbart bra men det finns radialarmar som låter lika bra. Jag var själv inne på tangentialarmar ett tag men merarbetet för att få dem fungera optimalt är inte värt mödan, inte för mig i alla fall. Och med "fel" nålslipning/pickup så låter det kass i innerspår, även med en tangentialarm. Det är ju oftast i innerspår som man har mest problem, bland annat beroende på lägre hastighet i spåret vilket gör att diskanten blir än svårare att återge rent. Men bland annat därför ser man därför till att hålla nollgenomgången (en av dem vill säga) ganska långt in, tror mig minnas typ 76 eller 66 mm från spindeln (den andra är väl 121 mm, rätta mig om jag har fel). Det betyder att vid den svåraste punkten skiljer det nada mellan en tangential- och en radialarm.

Nu kan det finnas andra fördelar med tangentialarmar, är den kort har man tex lägre rörlig massa. Å andra sidan får man då mer svaj vid oplana skivor - ingenting kommer gratis här i livet, inte ens lunchen :-) Men oavsett vilka för- och nackdelar det finns mellan tangential- och radialarmar - vinkelfelet är inte på långt när den viktigaste.

/ B

Bill50x, jag tycker att du här börjar komma in på ett område som är mycket intressant och viktigt; alltså det här med att det är väldigt många faktorer att ta hänsyn till hur uppspelningen av LP ska göras för att bli bra. Det är väldigt mycket att ställa in om allt ska bli så bra som det går. Och det är nästan omöjligt... Om man då tänker som de flesta på den tiden som CD inte fanns, så var ju inställningarna av grammofoner hos gemene man i allmänhet helt åt skogen felaktiga!

Samtidigt är det här med alla inställningar av grammofoner både en källa till nöje och förargelse. Man kan ha det som en liten hobby att finjustera sin grammofon för att krama ur den sista lilla gnuttan av väljud som förhoppningsvis finns i spåren. Eller så ger man upp och spelar sina vax ändå och tycker att livet leker och tar sig en svängom...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-14 16:17

Johan_Lindroos skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Bill50x, jag tycker att du här börjar komma in på ett område som är mycket intressant och viktigt; alltså det här med att det är väldigt många faktorer att ta hänsyn till hur uppspelningen av LP ska göras för att bli bra. Det är väldigt mycket att ställa in om allt ska bli så bra som det går. Och det är nästan omöjligt... Om man då tänker som de flesta på den tiden som CD inte fanns, så var ju inställningarna av grammofoner hos gemene man i allmänhet helt åt skogen felaktiga!

Samtidigt är det här med alla inställningar av grammofoner både en källa till nöje och förargelse. Man kan ha det som en liten hobby att finjustera sin grammofon för att krama ur den sista lilla gnuttan av väljud som förhoppningsvis finns i spåren. Eller så ger man upp och spelar sina vax ändå och tycker att livet leker och tar sig en svängom...

Jag passar.
För mig blev det bättre med en annan tonarm och därmed är jag nöjd.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-14 16:50

Perfector skrev:Jag passar.

Absolut, det är ju precis vad det hela går ut på - att man blir nöjd :-)

Varför man blir nöjd behöver man ju inte grotta i om man nu inte råkar vara den extra nyfikna sorten. Jag menar, byte av arm behöver ju inte betyda att den senare armen är bättre utan det kan ju vara att man lyckades bättre med inställningarna, att pu passade bättre i den nya armen osv. Ett tag experimenterad jag med ett par sk unipivot-armar (bland annat Mayware Formula 4),
Bild
i en sådan består ju lagringen av en spetsig pinne i en kopp fylld av dämpmaterial. Med andra ord fick man ytterligare ett plan att balansera. Dessa armar var konstruerade för högkomplianta pickuper, avsedda för 0,8-1 g nåltryck så det gällde att vara stadig på handen för att hantera dessa. Den mest kända armen var väl Infinity Black Widow tror jag.
Bild
Men dessa armar var inget för nervsvaga och jag bytte snabbt till mer stabila saker. Men jag minns första gången jag spelade Telarcs verison av "1812", vid de sista kanonskotten lyfte armen upp från skivan och nålen landade på etiketten! Det löste jag med att öka den effektiva massan men det lät faktiskt bättre med den stadigare armen jag senare bytte till.

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-14 16:54

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Jag passar.

Absolut, det är ju precis vad det hela går ut på - att man blir nöjd :-)

Varför man blir nöjd behöver man ju inte grotta i om man nu inte råkar vara den extra nyfikna sorten. Jag menar, byte av arm behöver ju inte betyda att den senare armen är bättre utan det kan ju vara att man lyckades bättre med inställningarna, att pu passade bättre i den nya armen osv. Ett tag experimenterad jag med ett par sk unipivot-armar (bland annat Mayware Formula 4), i en sådan består ju lagringen av en spetsig pinne i en kopp fylld av dämpmaterial. Med andra ord fick man ytterligare ett plan att balansera. Dessa armar var konstruerade för högkomplianta pickuper, avsedda för 0,8-1 g nåltryck så det gällde att vara stadig på handen för att hantera dessa. Den mest kända armen var väl Infinity Black Widow tror jag.
Bild
Men dessa armar var inget för nervsvaga och jag bytte snabbt till mer stabila saker. Men jag minns första gången jag spelade Telarcs verison av "1812", vid de sista kanonskotten lyfte armen upp från skivan och nålen landade på etiketten! Det löste jag med att öka den effektiva massan men det lät faktiskt bättre med den stadigare armen jag senare bytte till.

Spännande värre det :-)
Själv har jag inga problem med 1812 från telarc. Nålen spårar så fint. Samlar lite på direktgravyrer, bland annat orgel, riktigt stora orglar passar mig väl. en liten nålgeometri kan ibland ge fina resultat då den "trillar" ner i botten på spåret och inte klättrar ur lika lätt. Grado kör med pyttenålar på 3/7 um. Men sagts tidigare. Allt det är mitt personliga himmelrike

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-04-14 18:16

Jag ser att det är en massa roliga tonarmar med i tråden :)

Mitt bidrag i tråden får bli Keith Monks tonarm 8)

Bild

Den hade 4 kvicksilverbad så köp upp ett lager kvicksilver som lämpligen förvaras i sovrummet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-04-15 00:54

Om men har otur kan det vara extremt besvärligt att få ordning på vissa skivspelare.
Jag gjorde det stora misstaget att köpa en begagnad kraftigt modifierad AR-skivspelare med Hadcock GH228-arm (enpunktslagrad med hög tyngdpunkt) och Goldring 900IGC med van den Hul-nål. Visst var det oroande att den utan förvarning kunde kantra, med den nålslipningen, men det riktigt störande var ett svagt sprakande för varje tallriksvarv.
Kort eller långt kunde jag påverka med att justera fjädringen, men inte eliminera sprakandet. Jag provade att jorda alla tänkbara och otänkbara ställen, testade olika slags släpborstar mm. med helt tyst blev det aldrig.
Till slut lyckades jag justera skrället så att det sprakade en gång vartannat varv då var jag helt ställd och det gjorde knappast spelaren mer lättsåld.
Efter den betan har jag lovat mig själv att aldrig skaffa enn enpunktlagrad arm igen.
Den fick hamna i malpåse och jag spelade mest på min Dual 601, trots att den hade stora problem att spåra de ynkligt tunna och vanligtvis oplana LP som blev följden av 1970-talets oljekriser. Grado-pickuper funkade inte alls på Dualspelaren om skivorna var högt utstyrda, jag provade några olika men de var lika benägna att flyga rätt ur spåret på ett sätt som jag aldrig upplevt att andra pickuper gjort. Den medföljande Ortofon VMS20E var alldeles för mjuk och buckliga skivor orsakade svajande tonhöjdsförändringar. Goldring 900 IGC funkade bäst.
Jag var inte bara ledsen för det lägenhetsinbrott som inträffade julen 1983.
Om det var Peter eller Harryup som hjälpte mig att välja denna förträffliga skivspelare, fast då med Goldring Electro II+
Bild
som jag fortfarande spelar på nästan dagligen minns jag inte. :oops:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-04-15 07:14

Jag är väldigt svag för Thorens svarvar, men vilken är den som man skall ha som är bäst för peng?

Jag har själv en 166mk5 med OM10 nål som jag spelat några år med stor behållning. För tre veckor sedan kom en polare förbi och ville jag skalle pröva en Svissonormoddad 165 med en Clearaudio MM puppa. Spelade den tills i söndags kom han förbi för att Skönt Ljud skulle ha tillbaka den.. Så jag ställer tillbaka min och sen var den kvällen förstörd! Den har inte alls samma återgivning som den moddade/renoverade! Det känns ju lite jobbigt att måsta lägga 12-13 lakan på den där renoverade Swissonor svarven. Men kanske är det den enklaste vägen?

Ett bra ex av en 125 vore skoj att sätta tänderna i och renovera upp, här någon erfarenhet av den modellen? Vad skall man se upp med och titta noggrant på? Jag har en känsla att lager, motor, och tonarm, är dom väsentliga bitarna men hur kollar man upp att sådana komponenter är "friska"
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-04-15 09:48

Perfector skrev:
PerStromgren skrev:
lennartj skrev:Bill50x m.fl.
om man komplicerar bilden lite behöver inte vinkelfelet vara direkt avhängigt tonarmslängden :roll:

Bild

http://www.tonarm.ch/

Har vi inte sett den där mekanismen implementerad i en mycket billigare maskin?
Bild

Intet nytt under solen mao.

Små vinkelfel i all ära, men det tycks mig att man underskattat de dynamiska problem som följer med dessa konstruktioner. Utan att ha ingående kunskap om resp. konstruktion så har jag ändå mycket svårt att se att de hanterar aktuella aktionskrafter, nödvändiga, men samtidigt förödande lagerspel på ett tillfredsställande sätt. Att en sådan lösning blir dyr är inte förvånande, däremot skulle det vara förvånande om de presterade tillfredsställande.

Ang. trådfrågan så får man ändå tillstå att en vinylspelare med topp-prestanda kostar en hel del (huruvida man betraktar den som dyr är mer ett relativt begrepp - ger den något som inget annat kan ge och samtidigt utan att man måste prioritera bort annat i livet som ger en minst lika mycket - ja, är den då dyr?). Det finns dock en del begagnade spelare för, om än inte direkt låga priser, så i varje fall betydligt billigare än nypriset. Vad som uppfattas som bra nog får var och en bedöma själv. En bra beg.spelare, tycker jag man kan få för ca. 10-20 kSEK (inkl. RIAA! meningsfullhetströskeln ligger, enl. min åsikt någonstans kring 5 kSEK för en beg. spelare inkl. RIAA). Att skaffa vinylspelare för att kunna köpa vinylskivor, för att få bästa möjliga musikupplevelser (för en given budget) är enligt min mening inte meningsfullt under en viss nivå (den som sätts av de bästa, men ändå inte såå dyra digital-streamers. Prestanda sätts ju av hela kedjan, inte bara av källmaterialet.
Senast redigerad av hcl 2014-04-15 10:15, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-04-15 09:57

petersteindl skrev:Jag ser att det är en massa roliga tonarmar med i tråden :)

Mitt bidrag i tråden får bli Keith Monks tonarm 8)

Bild

Den hade 4 kvicksilverbad så köp upp ett lager kvicksilver som lämpligen förvaras i sovrummet.

Mvh
Peter

Ytterligare en arm som jag hade förträngt. Suck.
En till dag förstörd.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-15 10:05

hcl skrev:
lennartj skrev:Bill50x m.fl.
om man komplicerar bilden lite behöver inte vinkelfelet vara direkt avhängigt tonarmslängden :roll:
Har vi inte sett den där mekanismen implementerad i en mycket billigare maskin?
Bild
Intet nytt under solen mao.

Små vinkelfel i all ära, men det tycks mig att man underskattat de dynamiska problem som följer med dessa konstruktioner.

Just Garrard-spelaren är väl ett utmärkt exempel på hur suboptimerad en spelare kan bli när man bara koncentrerar sig på en enda sak. Iofs handlar det nog mer om USP (Unique Selling Point) men ändå. Jag minns en gång, innan jag visste bättre, att jag försökte köpa en lös Garrard-arm. Säljaren sa att den "nog skulle bli väldigt dyr, säkert runt 400:-" och tack och lov tvekade jag. Om inte annat skulle det bli riktigt jobbigt att montera den på min egen skivspelare. I billigaffärer i London kunde man vid den tiden få en SME-arm för en knapp hundring mer. Om jag minns rätt, detta var väl typ i mitten på 70-talet.

/ B

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-04-15 10:08

Uppspelningen borde ju rimligtvis ske bäst som inspelningen.

Hur repas det där lacket allra första gången? Tangentialarm?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-15 10:12

KarlXII skrev:Uppspelningen borde ju rimligtvis ske bäst som inspelningen.

Då borde även nålen vara en tetraslipad och bakvänd enhet så man spelar upp som det graverades :-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-15 10:46

Yepp. Så teoretiskt är en tangentialarm det bästa. Ur min synvinkel överväger dock nackdelarna. På något sätt ska armen följa med spåren, oavsett om det sker mekaniskt eller elektriskt. Och då får ju inte armen "förstå fel" dvs blanda ihop kraftig bas med ocentrerad skiva. Det är ju bara titta på en Telarc "1812" på kanonskotten i slutet (typ +/- 0,5 mm i sidled) för att förstå problemet.

Både elektriska och mekaniska avkänningar har ju nackdelen att de behöver ett litet vinkelfel innan de reagerar. Detta vinkelfel är dock mindre än det som en typ 9" arm representerar som värst. Men inte som minst, det finns ju två nollgenomgångar med en radiell arm. Kan liknas vid en klocka, den som som står still är mer exakt två gånger per dygn än den dyraste atomklocka du kan uppbringa... :-)

Det finns också några armar som drivs enbart av kraften från skivspåren, men även om de är luftlagrade och har en mycket tunn/flexibel pickup-tråd så har de ett visst motstånd. Detta kan man då förstås kompensera med en liten lutning på armröret men nu börjar det bli komplicerat... Jag hade tidigare en Aura som hade en tangentiell avspelning med pickup´en monterad i locket. Där rullade tonarmen med hjul på en stång och styrdes alltså enbart av kraften från skivspåret. Vinkelfelet var samma över hela skivytan (dvs beroende på hur noggrann du var med pu-montaget) men hur mycket nålen flexade omkring kan man bara spekulera kring. Den elegantaste lösninger var nog trots allt B&O's...
Bild

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-15 10:56

Jag vill ansluta mig till Lennartj klokhet. En skivspelare med hygglig kvalité går ju på en slant. Begagnat kan vara ett alternativ som ju dock har nackdelen med att det är just begagnat.

http://www.tradera.com/item/170610/2036 ... et-ovanlig

Jag köpte mig, inte ovanstående ex, men samma för 5000 kr. Därtill ett separat riaa för 4000 kr. Riaa har jag funnit varit verkligen bra en iPhono. Neutralt och med inställningsmöjligheter för allt möjligt inklusive olika riaa-kurvor. 9000 kr totalt plus lite tweaks för någon hundralapp och jag har fått en komplett anläggning.

Den Empiren som visas på länken saknar PU. KAn vara en risk. Då kan det ju finnas något som saknas på tonarmen. Det finns en platta där PU skall monteras. Det synns inte om den saknas. Den är i något plastmaterial vilken ju kan gå sönder. Själv köpte jag en som inte var helt i funtkion. Visste dock att den spelade. Samt att alla delar fanns. Problem men inget som jag beömde var absolut problematiskt. Kolla på nätet där finns det eventuellt beskrivningar av olika spelares fördelar och tillkortakommande.

Dock kvarastår det att hitta korrekt rem och lite sånt på min egen Empire.

Finns säkert en och annan hygglig spelare på begagnatmarknaden.

Men om man har en något enklare variant så tveka inte att prova lite billiga moddifieringar. Så har jag gjort sedan 70-talet.

Själv så köpte jag för några år seden enbart en relativt billig Gyro, tallrik och chassi, som utrustades med enklast möjligaste tonarm och billig pu. Då hade man ju ändå en hygglig plattform att bygga på om man vill fortsätta. Och det vill jag/vi. Intresset växte hos oss. Finns förövrigt en hel del information om hur andra renoverat och moddifierat sina maskiner. Vad som skall göras är dock en eget beslut och eventuella förnuft.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-15 11:09

Om man vill ha något speciellt, men inte kräver tangentialarm, så kan väl detta vara nåt kul? 41 tusen dollar förstås...
Bild

Bland tangentialarna fanns tex Revox:
Bild

eller varför inte en Technics 1100 med Rabco-arm?
Bild

Visst var det roligare förr, innan plastiga dvd-spelare för 399:- staplades på hög på Coop?

/ B

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-04-15 14:21

Hellre plastig dvd på coop än plastig skivspelare på classe.
Häpp!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-15 14:36

Bill50x skrev:

.....
Den elegantaste lösninger var nog trots allt B&O's...
Bild
/ B

Vad är det för fel på den här . . . typ ?
Bild.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-15 15:00

Bosse Hanssona skapelse är det nog inget fel på.
Lyssnat på armen vid något tillfälle för många år sedan i hans närvaro.

Den finns ju att köpa ihop med hans skivspelare för under 20 000 kr. Det var ett alternativ för mig för att skaffa mig en andra spelare. Det blev ju inte så men billigare. Nu har jag ju två med liknande kontruktion. Flytande upphängning och traditionell arm. Så det hade ju varit roligare och haft två lite olika sätt. Och en för mono och en för tvillinglyssning. Fast jag har ju ingen tvilling fast ett Popsnöre. Så får ju lyssna på sånt också. Som tur är så har ju Empiren en DynaLift. En verkligen fin sak för sofflyssning. Den lyftet armen med en magnet när den kommer in på det "döda området" på skivan. Så man kan ligga kvar utan att bli irriterad på att den låter lite granna på innerspåret. Fantastiskt. En liten demo!!

https://www.youtube.com/watch?v=L3J_eNsN_Us

FAst i köpet förstod jag att det var något mek med den. Bedömde att det dock var en inställningsfråga. Vilket det var. Inte ens mekigt. Skruvmejsel, lossa skruv något, vrida lite, tre prov med dålig skiva samt lite fintrimning. Grejer detta!! VAd har Linn och Thorens att sätta emot. Inget för kvalificerd sofflyssning.

Vill tro att en svårighet med Bosses skapelse är att det är lite mekigare att byta skiva på den. Eller hur är det?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-15 15:18

Kronkan skrev:VAd har Linn och Thorens att sätta emot. Inget för kvalificerd sofflyssning.

Ljudet. Med Linn somnar du inte i soffan utan är alert nog att stänga av skivspelaren ;-)

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-04-15 15:55

Men... Skulle man inte kunna digitalisera inspelningen och DA-omvandla hemma hos lyssnaren, så vi slapp problemen? 8O

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-15 17:24

Bill50x skrev:
Kronkan skrev:VAd har Linn och Thorens att sätta emot. Inget för kvalificerd sofflyssning.

Ljudet. Med Linn somnar du inte i soffan utan är alert nog att stänga av skivspelaren ;-)

/ B

Linn är det säkert inget fel på. Men kvalificerade sofflyssnare stampar inte takten per definition. Då är man ingen sofflyssnare. Sitter du upp när du lyssnar 8O

Trodde bara att det var digitalister som satt upp.
Man har som IÖ så vänligt påpekat en massa okunskap som man bär på. :oops:
Nu vet jag att Linnister och digitalare bildar en egen grupp så att säga. :wink:

Men här grejer för att rigga upp på rastplatsen på väg till svärmor.
https://www.youtube.com/watch?v=-pM5XsZ6TTc

Jag har en liten samling av dansband (LP) m m som jag byter mot detta. En bra slant åsså. Hittelön utlovas!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-04-15 19:11

På mitt RIAA-steg (pro-ject phono box s) så finns det switchar för en mängd inställningar som har med gain och impedans att göra. Vilka skillnader i ljudet ska man hålla utkik efter när man ska avgöra vilken impedans som är den bättre att ställa in? Som det är nu har jag lite problem med att det spricker upp speciellt på röster som ligger väldigt högt i mixen, nen antar att det är spårningsproblem snarare. Det är svårt att ställa in PU bra, och jag trodde att jag såg bra på nära håll!
Häpp!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi