Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Tangentialarmar har ju ofta noll i vinkelfel, men inte alltid. Det beror på hur de är konstruerade. Hybriderna ovan (tex Garrard-verket) har ju mindre vinkelfel än motsvarande "normal" radialarm. De dras däremot med andra problem och sammantaget är de troligen inte ett dugg bättre än motsvarande fasta armar. Vinkelfel är ju bara en (1) parameter att ta hänsyn till. Stabilitet, komplexitet, funktion över tiden är ju andra saker att ta hänsyn till och de påverkar ju alla på olika sätt.
Men jag har ännu, efter alla år, inte hört någon tangential- eller hybridarm som låtit bättre än de (bästa) radialarmar som finns. Men tycker man om att serva och meka med sin skivspelare är en tangentialarm absolut det bästa man kan önska sig.
/ B
lennartj skrev:...men Garrard Zero100 var designad för att kosta mindre än ett halvdussin skjortor och fick tillräckligt mycket lagerglapp och extra tröghet att konstruktionen nästan motverkade sitt syfte.
Harryup skrev:Vestigalarmen ifrån Transcriptor är endast rolig att titta på. Eftersom den är engelsk så är inte alla exemplar likadana. Du har precis förstört en solig dag genom att ta upp denna arm.![]()
mvh/Harryup
Perfector skrev:håller nog ändå vinkelfel som största problemet. en nål som släpar en kanal i spåret är inte trevligt.
Bill50x skrev:Perfector skrev:håller nog ändå vinkelfel som största problemet. en nål som släpar en kanal i spåret är inte trevligt.
Man kan tycka vad man vill men utan en nål som släpar i spåret kommer det vara helt tyst
Och vinkelfelet är inte det största problemet, oavsett vad du/man tycker.
Det är åtskilliga parametrar som ska fungera tillsammans och att (sub-)optimera efter en av dem ger inte det bästa resultatet. Precis som med det mesta annat här i livet. Det finns tangentialarmar som låter underbart bra men det finns radialarmar som låter lika bra. Jag var själv inne på tangentialarmar ett tag men merarbetet för att få dem fungera optimalt är inte värt mödan, inte för mig i alla fall. Och med "fel" nålslipning/pickup så låter det kass i innerspår, även med en tangentialarm. Det är ju oftast i innerspår som man har mest problem, bland annat beroende på lägre hastighet i spåret vilket gör att diskanten blir än svårare att återge rent. Men bland annat därför ser man därför till att hålla nollgenomgången (en av dem vill säga) ganska långt in, tror mig minnas typ 76 eller 66 mm från spindeln (den andra är väl 121 mm, rätta mig om jag har fel). Det betyder att vid den svåraste punkten skiljer det nada mellan en tangential- och en radialarm.
Nu kan det finnas andra fördelar med tangentialarmar, är den kort har man tex lägre rörlig massa. Å andra sidan får man då mer svaj vid oplana skivor - ingenting kommer gratis här i livet, inte ens lunchenMen oavsett vilka för- och nackdelar det finns mellan tangential- och radialarmar - vinkelfelet är inte på långt när den viktigaste.
/ B
Johan_Lindroos skrev:Bill50x skrev:Perfector skrev:håller nog ändå vinkelfel som största problemet. en nål som släpar en kanal i spåret är inte trevligt.
Man kan tycka vad man vill men utan en nål som släpar i spåret kommer det vara helt tyst
Och vinkelfelet är inte det största problemet, oavsett vad du/man tycker.
Det är åtskilliga parametrar som ska fungera tillsammans och att (sub-)optimera efter en av dem ger inte det bästa resultatet. Precis som med det mesta annat här i livet. Det finns tangentialarmar som låter underbart bra men det finns radialarmar som låter lika bra. Jag var själv inne på tangentialarmar ett tag men merarbetet för att få dem fungera optimalt är inte värt mödan, inte för mig i alla fall. Och med "fel" nålslipning/pickup så låter det kass i innerspår, även med en tangentialarm. Det är ju oftast i innerspår som man har mest problem, bland annat beroende på lägre hastighet i spåret vilket gör att diskanten blir än svårare att återge rent. Men bland annat därför ser man därför till att hålla nollgenomgången (en av dem vill säga) ganska långt in, tror mig minnas typ 76 eller 66 mm från spindeln (den andra är väl 121 mm, rätta mig om jag har fel). Det betyder att vid den svåraste punkten skiljer det nada mellan en tangential- och en radialarm.
Nu kan det finnas andra fördelar med tangentialarmar, är den kort har man tex lägre rörlig massa. Å andra sidan får man då mer svaj vid oplana skivor - ingenting kommer gratis här i livet, inte ens lunchenMen oavsett vilka för- och nackdelar det finns mellan tangential- och radialarmar - vinkelfelet är inte på långt när den viktigaste.
/ B
Bill50x, jag tycker att du här börjar komma in på ett område som är mycket intressant och viktigt; alltså det här med att det är väldigt många faktorer att ta hänsyn till hur uppspelningen av LP ska göras för att bli bra. Det är väldigt mycket att ställa in om allt ska bli så bra som det går. Och det är nästan omöjligt... Om man då tänker som de flesta på den tiden som CD inte fanns, så var ju inställningarna av grammofoner hos gemene man i allmänhet helt åt skogen felaktiga!
Samtidigt är det här med alla inställningar av grammofoner både en källa till nöje och förargelse. Man kan ha det som en liten hobby att finjustera sin grammofon för att krama ur den sista lilla gnuttan av väljud som förhoppningsvis finns i spåren. Eller så ger man upp och spelar sina vax ändå och tycker att livet leker och tar sig en svängom...
Perfector skrev:Jag passar.
För mig blev det bättre med en annan tonarm och därmed är jag nöjd.
Bill50x skrev:Perfector skrev:Jag passar.
För mig blev det bättre med en annan tonarm och därmed är jag nöjd.
Absolut, det är ju precis vad det hela går ut på - att man blir nöjd
Varför man blir nöjd behöver man ju inte grotta i om man nu inte råkar vara den extra nyfikna sorten. Jag menar, byte av arm behöver ju inte betyda att den senare armen är bättre utan det kan ju vara att man lyckades bättre med inställningarna, att pu passade bättre i den nya armen osv. Ett tag experimenterad jag med ett par sk unipivot-armar (bland annat Mayware Formula 4), i en sådan består ju lagringen av en spetsig pinne i en kopp fylld av dämpmaterial. Med andra ord fick man ytterligare ett plan att balansera. Dessa armar var konstruerade för högkomplianta pickuper, avsedda för 0,8-1 g nåltryck så det gällde att vara stadig på handen för att hantera dessa. Den mest kända armen var väl Infinity Black Widow tror jag.
Men dessa armar var inget för nervsvaga och jag bytte snabbt till mer stabila saker. Men jag minns första gången jag spelade Telarcs verison av "1812", vid de sista kanonskotten lyfte armen upp från skivan och nålen landade på etiketten! Det löste jag med att öka den effektiva massan men det lät faktiskt bättre med den stadigare armen jag senare bytte till.
Perfector skrev:PerStromgren skrev:lennartj skrev:Bill50x m.fl.
om man komplicerar bilden lite behöver inte vinkelfelet vara direkt avhängigt tonarmslängden
http://www.tonarm.ch/
Har vi inte sett den där mekanismen implementerad i en mycket billigare maskin?
Intet nytt under solen mao.
petersteindl skrev:Jag ser att det är en massa roliga tonarmar med i tråden![]()
Mitt bidrag i tråden får bli Keith Monks tonarm![]()
Den hade 4 kvicksilverbad så köp upp ett lager kvicksilver som lämpligen förvaras i sovrummet.
Mvh
Peter
hcl skrev:lennartj skrev:Bill50x m.fl.
om man komplicerar bilden lite behöver inte vinkelfelet vara direkt avhängigt tonarmslängden
Har vi inte sett den där mekanismen implementerad i en mycket billigare maskin?
Intet nytt under solen mao.
Små vinkelfel i all ära, men det tycks mig att man underskattat de dynamiska problem som följer med dessa konstruktioner.
KarlXII skrev:Uppspelningen borde ju rimligtvis ske bäst som inspelningen.
Hur repas det där lacket allra första gången? Tangentialarm?
KarlXII skrev:Uppspelningen borde ju rimligtvis ske bäst som inspelningen.
Bill50x skrev:KarlXII skrev:Uppspelningen borde ju rimligtvis ske bäst som inspelningen.
.....
Den elegantaste lösninger var nog trots allt B&O's...
/ B
Kronkan skrev:VAd har Linn och Thorens att sätta emot. Inget för kvalificerd sofflyssning.
Bill50x skrev:Kronkan skrev:VAd har Linn och Thorens att sätta emot. Inget för kvalificerd sofflyssning.
Ljudet. Med Linn somnar du inte i soffan utan är alert nog att stänga av skivspelaren
/ B
Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 27 gäster