http://www.klangedang.se/

Moderator: Redaktörer

pinnen skrev:För övrigt tycker jag att det är en del snömostext på sidan ...
aisopos skrev:pinnen skrev:För övrigt tycker jag att det är en del snömostext på sidan ...
Precis min tanke också.
Jag kan inte säga att texten direkt ökade något intresse eller köpsug för mig, snarast tvärtom.
BPM skrev:De ingående komponenterna ser ut att vara av en bra men inte överdriven kvalitet. Basen ser ut som en Peerless HDS-variant men diskanten är för mig okänd..
Simp_the_pimP skrev:Dom är gjorda i massivträ, där finns en stor anledning till det relativt höga priset.
De låter mkt trevligt för övrigt.
aisopos skrev:pinnen skrev:För övrigt tycker jag att det är en del snömostext på sidan ...
Precis min tanke också.
Jag kan inte säga att texten direkt ökade något intresse eller köpsug för mig, snarast tvärtom.
Eri skrev:Skall jag köpa en högtalare vill jag att den skall vara färdig. Jag tycker det verkar som konstruktören inte vet hur högtalaren skall låta för att vara färdig.
Bill50x skrev:Eri skrev:Skall jag köpa en högtalare vill jag att den skall vara färdig. Jag tycker det verkar som konstruktören inte vet hur högtalaren skall låta för att vara färdig.
Alla seriösa konstruktörer fortsätter väl att fortsätta utveckla sina produkter? Anders är i högsta grad seriös och han har absolut en idé om vart han vill nå. Just Klångedang har jag inte lyssnat på, men jag är övertygad om att Anders har ett ideal han strävar efter och han är omvittnat duktig på att klämma ur max ur Linns produkter. Det gör han bla genom att vara extremt noga med setup'en och noga kolla igenom detaljer som många av oss inte ens bryr oss om.
/ B
Eri skrev:Bill50x skrev:Eri skrev:Skall jag köpa en högtalare vill jag att den skall vara färdig. Jag tycker det verkar som konstruktören inte vet hur högtalaren skall låta för att vara färdig.
Alla seriösa konstruktörer fortsätter väl att fortsätta utveckla sina produkter? Anders är i högsta grad seriös och han har absolut en idé om vart han vill nå. Just Klångedang har jag inte lyssnat på, men jag är övertygad om att Anders har ett ideal han strävar efter och han är omvittnat duktig på att klämma ur max ur Linns produkter. Det gör han bla genom att vara extremt noga med setup'en och noga kolla igenom detaljer som många av oss inte ens bryr oss om.
/ B
Att utveckla en produkt är ju inte fel. Men när man läser den långa listan av versioner så undrar jag vid vilken version han började sälja. Inte så kul för den som köpte en på ett tidigt stadium. För uppgraderingarna ingår väl inte i det ursprungliga priset? Och vad han menar med att delningsfilterkomponenterna skall lödas i en viss ordning och att motstånd skall vändas åt ett visst håll. Sånt inger inget förtroende hos mig i alla fall. Det låter i mina öron mer som tro än verklig kunskap.
bakerman22 skrev:Simp_the_pimP skrev:Dom är gjorda i massivträ, där finns en stor anledning till det relativt höga priset.
Några bitar av lackad bok (som inte ens är snyggt gerade tillsammans) lär inte vara speciellt mycket dyrare än lackad MDF.
I vilket fall inte så att man kan tänka att lådan kostar tio lök när det gäller en pluttliten stativare...
Riktigt fult byggd låda i mitt tycke. Mino såg i så fall ut att hålla betydligt högre klass på själva burken.
Klangedang ser ju ut som något någon i tredje klass har slagit ihop i träslöjden av furuplank...
O att en massivlåda skulle låta bättre än MDF tror jag är bajssnack..
hcl skrev:bakerman22 skrev:Simp_the_pimP skrev:Dom är gjorda i massivträ, där finns en stor anledning till det relativt höga priset.
Några bitar av lackad bok (som inte ens är snyggt gerade tillsammans) lär inte vara speciellt mycket dyrare än lackad MDF.
I vilket fall inte så att man kan tänka att lådan kostar tio lök när det gäller en pluttliten stativare...
Riktigt fult byggd låda i mitt tycke. Mino såg i så fall ut att hålla betydligt högre klass på själva burken.
Klangedang ser ju ut som något någon i tredje klass har slagit ihop i träslöjden av furuplank...
O att en massivlåda skulle låta bättre än MDF tror jag är bajssnack..
Att snacka skit om en högtalare man inte ens hört tycker jag kvalificerar till kategorin högre ordningens "bajssnack".
Är det något som Anders på Tonläget kan så är det att använda sina öron! Hans hifi-möbel är helt överlägsen allt annat jag provat i den vägen!
bakerman22 skrev:Menar du att man måste lyssna på en högtalare för att komma fram till att man tycker att den är ful och ser ut att vara amatörmässigt byggd?
Att det var mycket snömos på hemsidan är vi ju alla överens om.
Bill50x skrev:Om man tex har två olika komponenter i serie, varför skulle deras inbördes ordning inte kunna göra skillnad?
Bill50x skrev:bakerman22 skrev:Menar du att man måste lyssna på en högtalare för att komma fram till att man tycker att den är ful och ser ut att vara amatörmässigt byggd?
Att det var mycket snömos på hemsidan är vi ju alla överens om.
Nej, det är vi inte överens om. Som skrivits, Anders har bra öron och om han hör skillnad på något så är det troligen så. Om andra uppskattar eller ens hör den skillnaden är en annan sak. Om man tex har två olika komponenter i serie, varför skulle deras inbördes ordning inte kunna göra skillnad?
Tror jag måste lyssna på högtalarna vid tillfälle, det verkar vara en intressant konstruktion.
/ B
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Om man tex har två olika komponenter i serie, varför skulle deras inbördes ordning inte kunna göra skillnad?
Deras ordning ändras ju hela tiden, det kallas växelström. Så på vilket sätt menar du att deras inkopplingsordning skulle spela roll?
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Om man tex har två olika komponenter i serie, varför skulle deras inbördes ordning inte kunna göra skillnad?
Deras ordning ändras ju hela tiden, det kallas växelström. Så på vilket sätt menar du att deras inkopplingsordning skulle spela roll?
Så du menar att spolar, motstånd och kondingar kan kopplas i valfri ordning? Jag kan ju inte sådant men nog trodde jag de var beroende av varandra.
/ B
Johan_Lindroos skrev:Konstruktören skriver på hemsidan att det kommer ut mellanregisterljud genom basreflexröret, antagligen hör han helt rätt! Frågan är väl mer om man vill att det ska komma ut dylika ljud genom basreflexporten. Konstruktören vill ha ljudisolerande lådor, men om det då kommer ut an massa ljud genom porten är detta en tämligen motverkande egenskap.
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Om man tex har två olika komponenter i serie, varför skulle deras inbördes ordning inte kunna göra skillnad?
Så du menar att spolar, motstånd och kondingar kan kopplas i valfri ordning? Jag kan ju inte sådant men nog trodde jag de var beroende av varandra.
Nattlorden skrev:Det tillhör den tekniska konstruktionen, det är inget man byter runt på och lyssnar (om man inte är en komplett idiot som inte kan något alls om filter), det måste naturligtvis syfta på två olika stora ex. resistorer i serie. Om man rokerar runt komponenter på måfå utan att veta varför de sitter där, då vill jag definitivt inte köpa en högtalare av personen i fråga!
Bill50x skrev:Det kan väl tex handla om om spole och resistans i serie? Eller konding och spole/resistans? Vem har sagt att det handlar om att rotera komponenter på måfå? Det skulle inte ens jag göra och jag kan ändå ingenting om detta.
Bill50x skrev:Det kan väl tex handla om om spole och resistans i serie? Eller konding och spole/resistans? Vem har sagt att det handlar om att rotera komponenter på måfå? Det skulle inte ens jag göra och jag kan ändå ingenting om detta.
Bill50x skrev:Johan_Lindroos skrev:Konstruktören skriver på hemsidan att det kommer ut mellanregisterljud genom basreflexröret, antagligen hör han helt rätt! Frågan är väl mer om man vill att det ska komma ut dylika ljud genom basreflexporten. Konstruktören vill ha ljudisolerande lådor, men om det då kommer ut an massa ljud genom porten är detta en tämligen motverkande egenskap.
Jag minns inget om "ljudisolerande" lådor, var står det? Att det kommer ljud ur en port är väl inte så kontroversiellt, en vanlig frekvensgångsmätning inkluderar väl även bidraget från porten? På vad sätt skulle detta bidrag vara "motverkande"? Gissar att vad som kommer ur porten är beroende av elementets frekvensgång och delningsfrekvensen.
/ B
joakimfors skrev:Spelar ingen roll i vilken ordning man sätter komponenterna om de är seriekopplade.
joakimfors skrev:Åsikt? Det är ett fysikaliskt faktum.
Bill50x skrev:joakimfors skrev:Åsikt? Det är ett fysikaliskt faktum.
Och vilket är detta fysikaliska faktum?
Jag bara spånar nu, helt utan kunskap. Men kan man tänka sig att ett motstånd sittande efter en spole kanske reagerar annorlunda än om det satt före spolen? Som sagt, jag har ingen aning men jag kan tänka mig att arbetstemperaturen för motståndet skiljer sig om spolen tar smällen först. Eller omvänt. Eller att det finns andra parametrar som kan skilja sig. Att det är lika vid tex 1kHz vid en given låg nivå kan jag tänka mig men alla komponenter är väl inte helt opåverkbara även om de är passiva? Ett motstånd före en spole sänker väl strömmen som når spolen, är alla spolar linjära/har samma egenskaper oavsett hur hög ström man matar in i dem? Jag säger inte att detta har betydelse, bara att man ska vara öppen för att detta (eller något annat) kan ha betydelse.
/ B
Bill50x skrev:Jag bara spånar nu, helt utan kunskap.
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Jag bara spånar nu, helt utan kunskap.
Låt bli det, lär dig istället, det tjänar du mest på i det långa loppet.
T1:ans filter fungerar annorlunda - det som inte hamnar i basen hamnar per automatik i diskanten. Dvs risken att något "hamnar mellan stolarna" är borta.
Nattlorden skrev:...och alla som designat högtalare enligt fysikaliska principer får dra tillbaka dem då de plötsligen slutat fungera.
roggaro skrev:Nattlorden skrev:...och alla som designat högtalare enligt fysikaliska principer får dra tillbaka dem då de plötsligen slutat fungera.
musiken har en själ nattis, precixes som människan
aisopos skrev:Bill50x, du kan väl inte förvänta dig att vi ska dra grundskolans och gymnasieskolans grundkurser i fysik åt dig här - i forumform.
Bill50x skrev:joakimfors skrev:Åsikt? Det är ett fysikaliskt faktum.
Jag bara spånar nu, helt utan kunskap. Men kan man tänka sig att ett motstånd sittande efter en spole kanske reagerar annorlunda än om det satt före spolen? Som sagt, jag har ingen aning men jag kan tänka mig att arbetstemperaturen för motståndet skiljer sig om spolen tar smällen först. Eller omvänt. Eller att det finns andra parametrar som kan skilja sig. Att det är lika vid tex 1kHz vid en given låg nivå kan jag tänka mig men alla komponenter är väl inte helt opåverkbara även om de är passiva? Ett motstånd före en spole sänker väl strömmen som når spolen, är alla spolar linjära/har samma egenskaper oavsett hur hög ström man matar in i dem? Jag säger inte att detta har betydelse, bara att man ska vara öppen för att detta (eller något annat) kan ha betydelse.
/ B
roggaro skrev:vårt väsen accepterar inte att BLI digitalt. natt eller dag/iklädd kostym eller inte så förblir musiken densamma. det är kärnstommen för adekvat upplevelse. vi hejar på de som säljer mest utan en aning om andemeningen faktiskt.
säger inte att denna tvåvägare skulle innebära en analog upplevelse, men allt har sin betydelse.
jeff_belowski skrev:Hang in there, maaaan!
Bara rida ut det, roggaro... vet att det inte känns så nu men allt kommer
att bli som vanligt igen, jag lovar!
IngOehman skrev:... Men KAN vara okunnig, men man skall verkligen inte vara det. Det är helt okej att vara kunnig också....
Simp_the_pimP skrev:Jag satt några timmar och lyssnade då han pysslade med min LP12:a.
Det lät inte helt olikt Ino, jag nämnde det för honom och han sa att fler hade sagt exakt samma sak, fast han kände inte till Ingvars konstruktioner särskilt mycket.
Bill50x skrev:En högtalare som låter som piP men med lite mer spelglädje och ett större "lyssningsfönster" låter för mig som en bra kombination.
aisopos skrev:Bill50x skrev:En högtalare som låter som piP men med lite mer spelglädje och ett större "lyssningsfönster" låter för mig som en bra kombination.
Var hittade du någon som påstod detta?![]()
Eller var det bara vad du önskar, men fick det att låta som att klångdång besitter dessa egenskaper?
IngOehman skrev:Alla Ino-högtalare förmedlar supermaximal spelglädje. Och ljudbilden är i förekommande fall större
än störst. Den kan ibland omfamna lyssnaren fullständigt. Det beror på inspelningen.
IngOehman skrev:Alla Ino-högtalare förmedlar supermaximal spelglädje. Och ljudbilden är i förekommande fall större
än störst. Den kan ibland omfamna lyssnaren fullständigt. Det beror på inspelningen.
Vh, iö
Triggerhappy skrev:Bill50x skrev:joakimfors skrev:Åsikt? Det är ett fysikaliskt faktum.
/ B
Det är växelspänning....så det finns inget först lr sist.
Högtalarkonen åker ut resp in pga av den elektromekniska kraften som skapar ljudvågen. Förenklat.
IngOehman skrev:Jag tror att Bill kanske tänker sig att det är mera som strömmade vatten i en flod, när det i själva verket
snarare är som strömmande vatten i ett rör. En droppe in betyder, och kräver, en droppe ut.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag larvade mig bara tillbaka, men det jag skrev var i varje fall sant och inte bara en
massa Ino-bashing, som det du skrev. Detta är ju en tråd om Klångedang. Tycker det är
bra mycket bättre om du skriver om den än att du använder den till att tala illa om Ino.
Gör du det så måste jag rimligen kommentera det.
Självklart kan högtalare påverka hur väl spelglädjen förmedlas, ingen har påstått något
annat (trots det antyder du detta). Men med just Ino-högtalare så är det praktiskt taget
bara fonogrammet som bestämmer*.
Det är lite av grejjen med dem. De är inte konstruerade för att bidra, tvärtom, de är kon-
struerade för att inte lägga sig i alls utan släppa fram musiken som den var.
Högtalare som bidrar med någon sorts konstgjord spelglädje gör det aldrig på all musik,
och den musik med spelglädje på riktigt, som fångats på fonogrammet, drabbas alltid av
sådana högtalare. Det sämsta må vinna lite upplevelsemässigt, men det bästa drabbas.
Detta sista var inte en kommentar riktad mot Klångedang, jag känner den ju inte och har
ingen uppfattning om vad den är eller hur den beter sig. Det jag skrev var bara en redovis-
ning av min syn på saken. Min filosofi, och en sammanfattning av mina erfarenheter av den
saken, som delvis bidragit till att stärka mig i min filosofiska uppfattning.
Kevin_Mitnick skrev:Från hemsidan: Vi rekommenderar inte att du uppgraderar varje gång det kommer en ny revision, eftersom varje förändring kan kräva en komplett ominstallation av HiFI-systemet. Vettigt att uppgradera en gång om året eller när man känner behov.
petersteindl skrev:Jag kan ge lite av mina synpunkter. Ett motstånd ser jag som en resistans i tonfrekvensområdet. Däremot ser jag spolar som lite mer förrädiska.
Om man har en krets med spole och tex motsånd i serie eller kondensator i serie och kretsen går från signal till jord så vill jag i möjligaste mån lägga spolen mot jord och då vill jag ha ytterlagret av tråden mot jord. En spole har elektromagnetisk strålning och om yttre lagret ligger närmast jord bör strålningen kanske minimeras. På så sätt kan den inducera mindre magnetfält i intilliggande spolar.
En kondensator är egentligen liknade i det att det yttersta varvet kan agera elektrostatisk skärm. Vet man vilken anslutning som går till det yttersta lagret och ena sidan av kondensatorn skall jordas så kan man utnyttja detta och jorda den sida som ansluts till yttersta lagret på kondensatorn.
Hur stor betydelse det har i praktiken vet jag inte, men med toroidtransformatorer har det definitivt betydelse att använda yttersta lagret mot nolla. Då blir läckfälten minst.
Mvh
Peter
aisopos skrev:Det är ren växelström som inte nödvändigtvis relaterar till någon potential någonstans. Men visst kan man dra en kabel extra från sina högtalare till ett lokalt jordtag om man nu vill det.
Så i praktiken har du ingen jord att sätta rätt ände av komponenten mot.
Laila skrev:Förstärkaren som driver högisen har kanske något som kan kallas minus/nolla som i förekommande fall
kanske kan betraktas som jord(om man så önskar) . . . typ?
aisopos skrev:Laila skrev:Förstärkaren som driver högisen har kanske något som kan kallas minus/nolla som i förekommande fall
Ja kanske ... Och i så fall gäller det inne i förstärkaren då.
Efter högtalaranslutningen kan du inte på något vis detektera vad som är vad. Signalen ser identisk ut (fasvänd 180° iofs) oavsett vilken ledare du kallar jord.
Och hur ska man veta om den röda eller svarta terminalen är kopplad till utgångstrissorna?
...eller båda, det kan ju vara ett bryggat steg ...
Laila skrev:aisopos skrev:Laila skrev:Förstärkaren som driver högisen har kanske något som kan kallas minus/nolla som i förekommande fall
Ja kanske ... Och i så fall gäller det inne i förstärkaren då.
Efter högtalaranslutningen kan du inte på något vis detektera vad som är vad. Signalen ser identisk ut (fasvänd 180° iofs) oavsett vilken ledare du kallar jord.
Och hur ska man veta om den röda eller svarta terminalen är kopplad till utgångstrissorna?
...eller båda, det kan ju vara ett bryggat steg ...
Finns de, som genom att lyssna, tro det eller ej, kan avgöra om en musiksignal är avspelad i/med absolut
fas eller ej. Om man vill veta svaret på det ovan fetade så är det välan bara att undersöka saken . . . typ ?
matssvensson skrev:
Enligt Klångedangs dokumentation arbetar de med seriefilter av första ordningen där de flesta andra högtalare arbetar med parallella filter, för att de är enklare att beräkna samt erbjuder mer flexibla filterlösningar. Men vad jag kan dra mig till minnes finns det en del studier publicerade som resonerar kring potentiella fördelar ett seriefilter kan ge i kombination med den drivande förstärkaren. Kan vara värt att studera och sätta sig in i om nyfikenheten faller på.
matssvensson skrev:
Min egen erfarenhet gör att jag helst undviker de flackaste filterflankerna med allt vad det innebär att de ingående komponenternas begränsningar utanför sina arbetsområden hela tiden gör sig påminda i konstruktionen och förändrar sig vid olika ljudnivåer. Varenda liten förvrängningsegenskap hos de ingående komponenterna är i princip i spel hela tiden och påverkas av varje förändring i ett mödosamt optimeringsarbete. Då tycker det har varit enklare att nå önskade resultat själv med att fritt kunna välja lösning efter behov och därmed försöka bearbeta en önskad egenskap i taget mot ett uppsatt mål.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Jag larvade mig bara tillbaka, men det jag skrev var i varje fall sant och inte bara en
massa Ino-bashing, som det du skrev. Detta är ju en tråd om Klångedang. Tycker det är
bra mycket bättre om du skriver om den än att du använder den till att tala illa om Ino.
Gör du det så måste jag rimligen kommentera det.
Självklart kan högtalare påverka hur väl spelglädjen förmedlas, ingen har påstått något
annat (trots det antyder du detta). Men med just Ino-högtalare så är det praktiskt taget
bara fonogrammet som bestämmer*.
Det är lite av grejjen med dem. De är inte konstruerade för att bidra, tvärtom, de är kon-
struerade för att inte lägga sig i alls utan släppa fram musiken som den var.
Högtalare som bidrar med någon sorts konstgjord spelglädje gör det aldrig på all musik,
och den musik med spelglädje på riktigt, som fångats på fonogrammet, drabbas alltid av
sådana högtalare. Det sämsta må vinna lite upplevelsemässigt, men det bästa drabbas.
Detta sista var inte en kommentar riktad mot Klångedang, jag känner den ju inte och har
ingen uppfattning om vad den är eller hur den beter sig. Det jag skrev var bara en redovis-
ning av min syn på saken. Min filosofi, och en sammanfattning av mina erfarenheter av den
saken, som delvis bidragit till att stärka mig i min filosofiska uppfattning.
Ett: Jag har inte talat illa om Ino, bara redovisat min uppfattning. Och berättat om vad jag önskar.
Två: Citat IÖ "Självklart kan högtalare påverka hur väl spelglädjen förmedlas, ingen har påstått något
annat (trots det antyder du detta)." Nix, detta har jag inte sagt/antytt. Om det uppfattats så har min text varit för otydlig. Men visst kan man ha olika prioritet mellan "spelglädje" och "hifi" även om det i en perfekt konstruktion är samma sak?
Tre: Jag uppskattar ditt inlägg. Ett bra förtydligande för vad du står för med dina konstruktioner.
Fyra: Nej, du larvade dig inte. Du bara sänkte dig till min nivå
/ B
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Alla Ino-högtalare förmedlar supermaximal spelglädje. Och ljudbilden är i förekommande fall större
Vh, iö
Källa på det?
grannilsson skrev:matssvensson skrev:
Enligt Klångedangs dokumentation arbetar de med seriefilter av första ordningen där de flesta andra högtalare arbetar med parallella filter, för att de är enklare att beräkna samt erbjuder mer flexibla filterlösningar. Men vad jag kan dra mig till minnes finns det en del studier publicerade som resonerar kring potentiella fördelar ett seriefilter kan ge i kombination med den drivande förstärkaren. Kan vara värt att studera och sätta sig in i om nyfikenheten faller på.
Det där förstår jag inte ?, kan du förklara för mig hur ett seriefilter är potentiellt bättre än ett t.ex paralellfilter, och vad är det som är specifikt bättre ?.
aisopos skrev:Ja det där har jag också uppfattat någonstans ifrån. Men frågan är väl vad som är bättre, färre komponenter och därmed ett billigare filter är åtminstone en fördel, men det fanns kanske någon fler.
aisopos skrev:grannilsson skrev:matssvensson skrev:
Det där förstår jag inte ?, kan du förklara för mig hur ett seriefilter är potentiellt bättre än ett t.ex paralellfilter, och vad är det som är specifikt bättre ?.
Ja det där har jag också uppfattat någonstans ifrån. Men frågan är väl vad som är bättre, färre komponenter och därmed ett billigare filter är åtminstone en fördel, men det fanns kanske någon fler.
Lite sökning i forumet ger några träffar:
viewtopic.php?f=10&t=12983&hilit=seriefilter+parallellfilter
viewtopic.php?f=10&t=51414&hilit=seriefilter+parallellfilter
och några till mindre relevanta.
Men det behöver verkligen inte vara dåligt på något vis att den här högtalaren har flacka seriefilter. Om det är korrekt och funkar kan det bli väldigt bra.
Min egen erfarenhet gör att jag helst undviker de flackaste filterflankerna med allt vad det innebär att de ingående komponenternas begränsningar utanför sina arbetsområden hela tiden gör sig påminda i konstruktionen och förändrar sig vid olika ljudnivåer. Varenda liten förvrängningsegenskap hos de ingående komponenterna är i princip i spel hela tiden och påverkas av varje förändring i ett mödosamt optimeringsarbete. Då tycker det har varit enklare att nå önskade resultat själv med att fritt kunna välja lösning efter behov och därmed försöka bearbeta en önskad egenskap i taget mot ett uppsatt mål.
jag både håller med dig och inte, att generellt säga att en viss filteflank är bättre än en annan är ju inte att "optimera" en tänkt högtalares potential,
ibland behövs ett flackt filter, och ibland ett brantare, allt beror ju på, och det beror ju på en massa saker, det hela handlar ju om att få till en bra "integration"
sammansmältning av allt, först när allt är rätt blir det bra.
aisopos skrev:Ja det där har jag också uppfattat någonstans ifrån. Men frågan är väl vad som är bättre, färre komponenter och därmed ett billigare filter är åtminstone en fördel, men det fanns kanske någon fler.
Lite sökning i forumet ger några träffar:
viewtopic.php?f=10&t=12983&hilit=seriefilter+parallellfilter
viewtopic.php?f=10&t=51414&hilit=seriefilter+parallellfilter
och några till mindre relevanta.
Men det behöver verkligen inte vara dåligt på något vis att den här högtalaren har flacka seriefilter. Om det är korrekt och funkar kan det bli väldigt bra.
Kevin_Mitnick skrev:Från hemsidan: Vi rekommenderar inte att du uppgraderar varje gång det kommer en ny revision, eftersom varje förändring kan kräva en komplett ominstallation av HiFI-systemet.
Kevin_Mitnick skrev: Vettigt att uppgradera en gång om året eller när man känner behov.
sportbilsentusiasten skrev:Tänk om fler HIFI-handlare hade intagit samma seriösa attidyd!
RogerJoensson skrev:Det kan nog vara liiiite med komplext att hålla reda på hundratals/tusentals rader programkod, än några från få filterkomponenter i ett första ordningens tvåvägsfilter. Men det är klart, om man skjuter från höften så kan det ta ett tag att träffa rätt.
sportbilsentusiasten skrev:Kevin_Mitnick skrev:Från hemsidan: Vi rekommenderar inte att du uppgraderar varje gång det kommer en ny revision, eftersom varje förändring kan kräva en komplett ominstallation av HiFI-systemet.
Känner Anders sedan många år och han har en låg profil om prestandaförbättringar oavsett produkt/tillverkare - "lyssna själv"
Alla uppgraderingar brukar dock vara tydligt detekterbara, då han inte släpper något innan han nått dit.
Han säljer även en egenutvecklad HIFI-hylla som är otroligt bra, och som utvecklats stegvis under över 10 år.Kevin_Mitnick skrev: Vettigt att uppgradera en gång om året eller när man känner behov.
Tänk om fler HIFI-handlare hade intagit samma seriösa attidyd!
IngOeman skrev:
Dina ord är som ljuva toner i mina inre öron.
Klokt, mycket klokt. Tänk om alla hade ditt superförnuft. Var har du skaffat ditt?
matssvensson skrev:
Det var precis det jag försökte uttrycka med "att fritt kunna välja lösning efter behov". Jag tror vi menar samma sak.
Och det behöver verkligen inte vara dåligt på något vis att Klångedang har flacka seriefilter eller kattsand i stativet. Om det funkar tillsammans som helhet kan det säkert bli väldigt bra.
Med vänlig hälsning, Mats
grannilsson skrev:IngOeman skrev:
Dina ord är som ljuva toner i mina inre öron.
Klokt, mycket klokt. Tänk om alla hade ditt superförnuft. Var har du skaffat ditt?
Förnuft har väl alla som kommer från konstellationen Lyra, där alla kan skilja på vad som är rätt eller fel
Det var precis det jag försökte uttrycka med "att fritt kunna välja lösning efter behov". Jag tror vi menar samma sak.
Och det behöver verkligen inte vara dåligt på något vis att Klångedang har flacka seriefilter eller kattsand i stativet. Om det funkar tillsammans som helhet kan det säkert bli väldigt bra.
Med vänlig hälsning, Mats
Hallå !
Ja kanske vi menar samma sak, jag ville bara understryka så att ingen tror att det generellt är bättre med någon speciell filtertyp när
det beror på så många saker för att bli till en optimal högtalare.
Därför kanske det är fel att nämna någon speciell filtertyp för att kvalitets stämpla högtalerens återgivningsförmåga,
när det i verkligheten är samverkan (av allt) som är viktigast, ingen kedja är starkare än dess svagaste länk osv. osv.….
gillar ju inte ordspråk egentligen med denna är faktiskt helt OK.
grannilsson skrev:Jag säger inte heller att klångedang har valt fel dimensionering av filtret, för det känner jag ju inte till mer än att det beskrivs som
faskorrekt och är av första ordningens seriefilter, att de via hemsidan också skriver att justeringen avseende brantheten är optimerad
genom justering ”på gehör”, och att man tillåter en viss ”färgning” framför förluster av nyanser och tajmningsfel.
grannilsson skrev:För mig åtminstone så ökar antalet frågor när jag läser mer på hemsidan än att frågetecknen rätas ut, jag vill inte hänga ut klångedang,
utan egentligen tycker jag det är hedersvärt att ha en hemsida om sina produkter, jag vet ju inte om högtalarkonstruerandet är mer
erfarenhetsbaserad, vilket i så fall förklarar den arbetsmetodik som man har, vilket jag ej ser något fel med, all respekt för det.
Tänker därför inte nämna något mer om hemsidan som sådan, utan där får var och en bedöma och läsa utifrån egen förmåga.
Mvh Göran Nilsson
grannilsson skrev:PS.
Glömde föresten en del saker, om nu nämnt diskantelement används (Hiquphon OW 3) så har jag ju faktiskt fler undringar om
påståenden tillverkaren skriver om, vad menas egentligen med
•”OW 3 is a soft dome tweeter offering a unique analytic capability and high sensitivity. A very musical dome tweeter!.
I min värld finns inga musikaliska diskanter eller apparater
•Very fast responding (settling), analytic and matched to secure excellent stereo perspective.
Vad menas med det ?, stereoperspektivet säkras inte enbart med ett bra diskantelement,
det är som sagt tidigare en ”integration” av allt som behövs.
•Featuring ”Gold” dome for unique design
Vad menas med det, finns det akustiska fördelar med Guld Dome ?, eller är det bara som de skriver, en unik design?.
•Low and well damped resonance frequency response, soft raising
En låg resonasfrekvens är inte ett kvalitetstecken att ta fasta på, i vissa fall med flacka filter blir det svårare
eftersom filtret inte kan dra tillräckligt med ström där man vill, m.m. m.m m.m, eller åtminstone sämre än
att använda brantare filterflanker, vilket gör att man då bättre kan anpassa delningen både överföringsmässigt,
och med tanke på kompression/distorsion vid fs. Med finurliga paralellfilter kan man komma mycket långt även
med resonansfrekvenser en oktav högre än nämnd diskant, allt beror på en massa saker….
Nu har ju jag egentligen inte mer än bara ett litet hum om hur högtalare fungerar, har ju bara gymnasie fysiken att luta mig mot,
så jag förlitar mig till de som kan det väsensbättre själv, för jag vet hur svårt det är.
DS.
IngOehman skrev:
Att förstå hur komplext något är redan när man kan lite, är en dygd. Det är annars lätt att tro att
man förstår och kan nästan allt, när man börjar förstå lite.![]()
Vh, iö
Zzombie skrev:Över tjugo lakan för en liten datorhögtalare, vilket skämt.
Zzombie skrev:Kanske gör det om den kostar runt 5000...
Zzombie skrev:En så liten högtalare med lite trä, ett par vanliga element, två kontakter, en konding, ett motstånd och kanske till och med en spole är dyr, ja...men är den gjord i litet antal så kanske det blir så dyrt...ursäkta att sunt förnuft trampade på era känsliga audiofiltår. Ska tala det tillrätta...
Zzombie skrev:En så liten högtalare med lite trä, ett par vanliga element, två kontakter, en konding, ett motstånd och kanske till och med en spole är dyr, ja...men är den gjord i litet antal så kanske det blir så dyrt...ursäkta att sunt förnuft trampade på era känsliga audiofiltår. Ska tala det tillrätta...
Johan_Lindroos skrev:Men det ÄR inte några "vanliga" element, högtalaren ifråga innehåller tämligen kostsamma högtalarelement.

IngOehman skrev:Jag håller med. Vi lever i en fri värld och det bör betyda att även prissättningen är fri.
Saker kostar att skapa, det är en del av kostnaden. En annan är marginalerna. Den senare är upp
till tillverkaren att bestämma, men den förstnämnda finns ju liksom där helt på riktigt. Enda sättet
att komma runt den är att subventionera högtalarna. Det tror jag ingen begär att han skall göra.
- - -
Så återstår gör att ta ställning till summan av kostnaden + marginalen han vill ha (hur mycket han vill
tjäna) och till hur detta relaterar till det värde man SJÄLV lägger resultatet av de ansträngningar som
gjorts.
För man skall ju komma ihåg att kostnad och värde inte behöver vara samma sak. Så att säga att en
sak är prisvärd på grund av att den kostat mycket att få fram är inte rationellt. Värdet (i förhållandet
till priset) har inget med kostnaden att göra. Det har bara med två saker att göra:
1. Hur man gillar mojängen.
2. Hur mycket man kan sälja den vidare för.
- - -
Den senare kan man kanske undersöka på något bra sätt, men köper man något för att behålla det så
är kanske det förstnämnda intressantare, alltså värdet för en själv.
Och hur tar man då ställning till detta, alltså om man tycker värdet motsvarar kostnaden + marginalen,
(helt oavsett hur dessa två förhåller sig till varandra)?
Som jag ser det finns det bara två sätt:
1. Lyssna på högtalarna och bilda sig en egen uppfattning.
2. (Om man är tekniskt insatt och förstår sina egna behov/krav) titta på mätbar/beräknings-/bedöm-
ningbar prestanda.
Gör man så, så kommer alla att komma fram till sin sanning, och någon annan finns inte.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster