Klångedang??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pinnen

Klångedang??

Inläggav pinnen » 2014-05-30 15:39

En bekant till mig har köpt högtalare på Linnbutiken Tonläget i Göteborg. Det är butiksägaren Anders som bygger dessa högtalare. Jag lyssnade lite lätt på dessa hemma hos bekantingen över ett par pilsner igår och jag tyckte att dom spelade på rätt ok. Vad tror ni som kan det här med högtalare på faktiskt.se?? Kan dom rent av matcha Pip ljudmässigt??. Det som jag är inmponerad av hos ex Pip är ju förmågan att återge bas hyggligt trots att dom är små. Dessa små klångedang (vilket jäkla namn :D ) gjorde det också bra i mina öron :).

http://www.klangedang.se/

Bild
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
BPM

Re: Klångedang??

Inläggav BPM » 2014-05-30 16:15

Tja, vad svarar man på det...
Till ett pris på mellan 21-22kkr exklusive delningsfilter (á 3200:- extra) får man ju hoppas att de är bra. För den typen av pengar saknas inte alternativ.
De ingående komponenterna ser ut att vara av en bra men inte överdriven kvalitet. Basen ser ut som en Peerless HDS-variant men diskanten är för mig okänd.. Materialvärdet verkar ändå något lågt i förhållande till säljpriset. T.ex Engelholm Audio sålde en högtalare, Mino, med liknande låda och i alla fall baselement för runt en fjärdedel av priset..
Men bra är den säkert. Bara alldeles för dyr för att, med de ingående komponenterna, vara ett av MINA alternativ om jag sökte högtalare i den prisklassen.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Simp_the_pimP

Inläggav Simp_the_pimP » 2014-05-30 16:39

Dom är gjorda i massivträ, där finns en stor anledning till det relativt höga priset.
De låter mkt trevligt för övrigt.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-05-30 17:10

tema1007.JPG
tema1007.JPG (100.19 KiB) Visad 3039 gånger

Mino var inget kattskitsbygge heller..
Men menar inte alls att dissa Klångedang. Är som sagt säkert en bra högtalare.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-05-30 18:42

Njae prisvärda är dom nog inte kanske. Jag ångrar att jag inte har Pip kvar så jag kunde ta med dom och jämföra. För övrigt tycker jag att det är en del snömostext på sidan men jag är ju ingen högtalarkonstruktör så mig går det att lura på va fan som helst.. :oops: :lol:
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-30 19:28

pinnen skrev:För övrigt tycker jag att det är en del snömostext på sidan ...

Precis min tanke också.
Jag kan inte säga att texten direkt ökade något intresse eller köpsug för mig, snarast tvärtom.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-30 20:08

aisopos skrev:

Precis min tanke också.
Jag kan inte säga att texten direkt ökade något intresse eller köpsug för mig, snarast tvärtom.

"Att delningsfiltret är i separata lådor, så man slipper vibrationerna från högtalaren innebär faktiskt en ganska stor förbättring. Musiken blir helt enkelt mindre "smutsig"."

Klart att det kostar när man tydligen kör med en separat låda för kondensatorn och en likaledes separat låda för spolen . . . typer. :roll:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-05-30 20:34

BPM skrev:De ingående komponenterna ser ut att vara av en bra men inte överdriven kvalitet. Basen ser ut som en Peerless HDS-variant men diskanten är för mig okänd..

Det är en Hiquphon OW3 (OW III).

Trevlig driver, helt klart, men kanske lite i dyraste laget. Jag antar att det är hantverket som gör att det skenar.. just nu kan jag inte hitta några priser men jag antar att den kostar runt en 240-250 EUR per par.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-05-30 21:47

Jag gillar utseendet och namnet. Jag föreslår att någon skickar mig ett par för utvärdering.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2014-05-30 21:54

Säkert en ok högis men för 20-25 lök hade jag nog kikat på något annat. Annars gillar jag små stativare av någon anledning trots avsaknaden av djup bas så det hade varit kul att lyssna på dom. Förresten vad kostar ett par Pip numera eller Pips kanske om dom är bättre?.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-05-31 01:05

Simp_the_pimP skrev:Dom är gjorda i massivträ, där finns en stor anledning till det relativt höga priset.

Några bitar av lackad bok (som inte ens är snyggt gerade tillsammans) lär inte vara speciellt mycket dyrare än lackad MDF.
I vilket fall inte så att man kan tänka att lådan kostar tio lök när det gäller en pluttliten stativare...

Riktigt fult byggd låda i mitt tycke. Mino såg i så fall ut att hålla betydligt högre klass på själva burken.
Klangedang ser ju ut som något någon i tredje klass har slagit ihop i träslöjden av furuplank...

O att en massivlåda skulle låta bättre än MDF tror jag är bajssnack..

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-05-31 09:08

aisopos skrev:

Precis min tanke också.

Håller helt med. Ett exempel:
"Delningsfiltret nu finjusterat. Både den nya spolen och att olika komponenter är inlödade i viss ordning gav ett aningen mer framträdande mellanregister. Kanske för att det blev renare? Detta kompenseras med byte av EQ-motståndet. Detta nya värde visade sig skulle vara riktat på andra hållet."

Detta inger i alla fall inte mig något större förtroende för konstruktören. Snacka om snömos.

Och detta:
"Svaret är nog att den kanske aldrig blir "färdig". Det är svårt att lova. Men min idé är att man skall kunna uppdatera den efterhand jag upptäcker möjligheterna. Det separata delningsfiltret är ju enkelt att modifiera eller byta ut jämfört med om det varit inmonterat i högtalaren."

Skall jag köpa en högtalare vill jag att den skall vara färdig. Jag tycker det verkar som konstruktören inte vet hur högtalaren skall låta för att vara färdig. Ingen högtalare jag skulle ägna något intresse i alla fall.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-05-31 11:23

Eri skrev:Skall jag köpa en högtalare vill jag att den skall vara färdig. Jag tycker det verkar som konstruktören inte vet hur högtalaren skall låta för att vara färdig.

Alla seriösa konstruktörer fortsätter väl att fortsätta utveckla sina produkter? Anders är i högsta grad seriös och han har absolut en idé om vart han vill nå. Just Klångedang har jag inte lyssnat på, men jag är övertygad om att Anders har ett ideal han strävar efter och han är omvittnat duktig på att klämma ur max ur Linns produkter. Det gör han bla genom att vara extremt noga med setup'en och noga kolla igenom detaljer som många av oss inte ens bryr oss om.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-05-31 12:41

Bill50x skrev:
Eri skrev:Skall jag köpa en högtalare vill jag att den skall vara färdig. Jag tycker det verkar som konstruktören inte vet hur högtalaren skall låta för att vara färdig.

Alla seriösa konstruktörer fortsätter väl att fortsätta utveckla sina produkter? Anders är i högsta grad seriös och han har absolut en idé om vart han vill nå. Just Klångedang har jag inte lyssnat på, men jag är övertygad om att Anders har ett ideal han strävar efter och han är omvittnat duktig på att klämma ur max ur Linns produkter. Det gör han bla genom att vara extremt noga med setup'en och noga kolla igenom detaljer som många av oss inte ens bryr oss om.

/ B

Att utveckla en produkt är ju inte fel. Men när man läser den långa listan av versioner så undrar jag vid vilken version han började sälja. Inte så kul för den som köpte en på ett tidigt stadium. För uppgraderingarna ingår väl inte i det ursprungliga priset? Och vad han menar med att delningsfilterkomponenterna skall lödas i en viss ordning och att motstånd skall vändas åt ett visst håll. Sånt inger inget förtroende hos mig i alla fall. Det låter i mina öron mer som tro än verklig kunskap.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Mats

Re: Sv: Klångedang??

Inläggav Mats » 2014-05-31 12:54

Eri skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Att utveckla en produkt är ju inte fel. Men när man läser den långa listan av versioner så undrar jag vid vilken version han började sälja. Inte så kul för den som köpte en på ett tidigt stadium. För uppgraderingarna ingår väl inte i det ursprungliga priset? Och vad han menar med att delningsfilterkomponenterna skall lödas i en viss ordning och att motstånd skall vändas åt ett visst håll. Sånt inger inget förtroende hos mig i alla fall. Det låter i mina öron mer som tro än verklig kunskap.

Eller att använda sina öron?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-05-31 18:59

bakerman22 skrev:
Simp_the_pimP skrev:Dom är gjorda i massivträ, där finns en stor anledning till det relativt höga priset.

Några bitar av lackad bok (som inte ens är snyggt gerade tillsammans) lär inte vara speciellt mycket dyrare än lackad MDF.
I vilket fall inte så att man kan tänka att lådan kostar tio lök när det gäller en pluttliten stativare...

Riktigt fult byggd låda i mitt tycke. Mino såg i så fall ut att hålla betydligt högre klass på själva burken.
Klangedang ser ju ut som något någon i tredje klass har slagit ihop i träslöjden av furuplank...

Att snacka skit om en högtalare man inte ens hört tycker jag kvalificerar till kategorin högre ordningens "bajssnack".

Är det något som Anders på Tonläget kan så är det att använda sina öron! Hans hifi-möbel är helt överlägsen allt annat jag provat i den vägen!

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-06-02 09:37

hcl skrev:
bakerman22 skrev:

Att snacka skit om en högtalare man inte ens hört tycker jag kvalificerar till kategorin högre ordningens "bajssnack".

Är det något som Anders på Tonläget kan så är det att använda sina öron! Hans hifi-möbel är helt överlägsen allt annat jag provat i den vägen!

Menar du att man måste lyssna på en högtalare för att komma fram till att man tycker att den är ful och ser ut att vara amatörmässigt byggd?
Att det var mycket snömos på hemsidan är vi ju alla överens om.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-02 10:25

bakerman22 skrev:Menar du att man måste lyssna på en högtalare för att komma fram till att man tycker att den är ful och ser ut att vara amatörmässigt byggd?

Nej, det är vi inte överens om. Som skrivits, Anders har bra öron och om han hör skillnad på något så är det troligen så. Om andra uppskattar eller ens hör den skillnaden är en annan sak. Om man tex har två olika komponenter i serie, varför skulle deras inbördes ordning inte kunna göra skillnad?

Tror jag måste lyssna på högtalarna vid tillfälle, det verkar vara en intressant konstruktion.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-02 14:58

Bill50x skrev:Om man tex har två olika komponenter i serie, varför skulle deras inbördes ordning inte kunna göra skillnad?

Deras ordning ändras ju hela tiden, det kallas växelström. Så på vilket sätt menar du att deras inkopplingsordning skulle spela roll? :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-06-02 15:42

Bill50x skrev:
bakerman22 skrev:Menar du att man måste lyssna på en högtalare för att komma fram till att man tycker att den är ful och ser ut att vara amatörmässigt byggd?

Nej, det är vi inte överens om. Som skrivits, Anders har bra öron och om han hör skillnad på något så är det troligen så. Om andra uppskattar eller ens hör den skillnaden är en annan sak. Om man tex har två olika komponenter i serie, varför skulle deras inbördes ordning inte kunna göra skillnad?

Tror jag måste lyssna på högtalarna vid tillfälle, det verkar vara en intressant konstruktion.

/ B

Konstruktören skriver på hemsidan att det kommer ut mellanregisterljud genom basreflexröret, antagligen hör han helt rätt! Frågan är väl mer om man vill att det ska komma ut dylika ljud genom basreflexporten. Konstruktören vill ha ljudisolerande lådor, men om det då kommer ut an massa ljud genom porten är detta en tämligen motverkande egenskap.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-02 16:22

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Om man tex har två olika komponenter i serie, varför skulle deras inbördes ordning inte kunna göra skillnad?

Deras ordning ändras ju hela tiden, det kallas växelström. Så på vilket sätt menar du att deras inkopplingsordning skulle spela roll? :wink:

Så du menar att spolar, motstånd och kondingar kan kopplas i valfri ordning? Jag kan ju inte sådant men nog trodde jag de var beroende av varandra.

/ B

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-06-02 16:27

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:

Så du menar att spolar, motstånd och kondingar kan kopplas i valfri ordning? Jag kan ju inte sådant men nog trodde jag de var beroende av varandra.

/ B

Tror det behövs klargörande. Jag tolkar texten sådan att man skall löda ihop komponenterna i en viss lödningsordning(inte schematisk) så att det blir "bäst". Dvs, att man löder dom från t.ex. höger till vänster för att få bästa ljudet.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-02 16:29

Johan_Lindroos skrev:Konstruktören skriver på hemsidan att det kommer ut mellanregisterljud genom basreflexröret, antagligen hör han helt rätt! Frågan är väl mer om man vill att det ska komma ut dylika ljud genom basreflexporten. Konstruktören vill ha ljudisolerande lådor, men om det då kommer ut an massa ljud genom porten är detta en tämligen motverkande egenskap.

Jag minns inget om "ljudisolerande" lådor, var står det? Att det kommer ljud ur en port är väl inte så kontroversiellt, en vanlig frekvensgångsmätning inkluderar väl även bidraget från porten? På vad sätt skulle detta bidrag vara "motverkande"? Gissar att vad som kommer ur porten är beroende av elementets frekvensgång och delningsfrekvensen.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-02 16:33

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:

Det tillhör den tekniska konstruktionen, det är inget man byter runt på och lyssnar (om man inte är en komplett idiot som inte kan något alls om filter), det måste naturligtvis syfta på två olika stora ex. resistorer i serie. Om man rokerar runt komponenter på måfå utan att veta varför de sitter där, då vill jag definitivt inte köpa en högtalare av personen i fråga! :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-02 16:53

Nattlorden skrev:Det tillhör den tekniska konstruktionen, det är inget man byter runt på och lyssnar (om man inte är en komplett idiot som inte kan något alls om filter), det måste naturligtvis syfta på två olika stora ex. resistorer i serie. Om man rokerar runt komponenter på måfå utan att veta varför de sitter där, då vill jag definitivt inte köpa en högtalare av personen i fråga! :lol:

Det kan väl tex handla om om spole och resistans i serie? Eller konding och spole/resistans? Vem har sagt att det handlar om att rotera komponenter på måfå? Det skulle inte ens jag göra och jag kan ändå ingenting om detta.

Jag tror mig veta att Anders vill behålla energin och "spelglädjen" i sina konstruktioner och det är vad jag skulle önska att andra konstruktörer strävade efter. Det finns alltför många apparater/högtalare som låter "perfekt" men ändå ganska trötta och intetsägande. Nu är jag fel man att uttala mig om Klångedang eftersom jag inte hört dem men jag reagerar ändå på den ensidiga kritiken eftersom de inte passar in i den accepterade mallen. Och förstås, att jag känner Anders och vet hur seriös han är och vilka ideal han strävar efter.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-02 16:59

Bill50x skrev:Det kan väl tex handla om om spole och resistans i serie? Eller konding och spole/resistans? Vem har sagt att det handlar om att rotera komponenter på måfå? Det skulle inte ens jag göra och jag kan ändå ingenting om detta.

Vilket för oss tillbaka till min ursprungskommentar.... Det är växelström.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2014-06-02 17:13

Bill50x skrev:Det kan väl tex handla om om spole och resistans i serie? Eller konding och spole/resistans? Vem har sagt att det handlar om att rotera komponenter på måfå? Det skulle inte ens jag göra och jag kan ändå ingenting om detta.

Spelar ingen roll i vilken ordning man sätter komponenterna om de är seriekopplade.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-06-02 18:04

Bill50x skrev:
Johan_Lindroos skrev:Konstruktören skriver på hemsidan att det kommer ut mellanregisterljud genom basreflexröret, antagligen hör han helt rätt! Frågan är väl mer om man vill att det ska komma ut dylika ljud genom basreflexporten. Konstruktören vill ha ljudisolerande lådor, men om det då kommer ut an massa ljud genom porten är detta en tämligen motverkande egenskap.

Jag minns inget om "ljudisolerande" lådor, var står det? Att det kommer ljud ur en port är väl inte så kontroversiellt, en vanlig frekvensgångsmätning inkluderar väl även bidraget från porten? På vad sätt skulle detta bidrag vara "motverkande"? Gissar att vad som kommer ur porten är beroende av elementets frekvensgång och delningsfrekvensen.

/ B

det där har jag själv eftersträvat med en "variovent" i mina slutna kabinett...12" ett extra element helt enkelt, men placeringen va e krux 8O slutade med att det hamnade högt upp mot sidväggen som va bäst
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-02 18:19

joakimfors skrev:Spelar ingen roll i vilken ordning man sätter komponenterna om de är seriekopplade.

Och vad stöder du den åsikten på?

/ B

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2014-06-02 18:29

Åsikt? Det är ett fysikaliskt faktum.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi