Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Skulle vilja testa om ett par högtalare här verkligen lever upp till "20Hz-nånting" utan att behöva mäta.
Finns det nån musiksnutt som har bas vid 20Hz så jag kan bilda mig en uppfattning om ifall det hörs nåt väsentligt öht däromkring?
Kalejdokom skrev:Det enklaste är väl att köra testspår med olika frekvens. Förut fanns det testskiva för nerladdning här på forat, med enskilda spår mellan 1-99 Hz. Någon som vet om (var) den finns kvar?
Kalejdokom skrev:Bra länk, men jag syftade på en länk till en färdig iso-fil för bränning. Den innehåller 99 skivspår där varje spår håller en fast ljudfrekvens som motsvarar spårets nr, ie spår 34 spelar en sinuston på 34Hz. Jag har och använder den skivan ofta vid test av t.ex. avstämningsfrekvenser.
shifts skrev:Den fanns här förut, men nu verkar ingen distribuera den längre: http://thepiratebay.se/torrent/4638414/ ... _Test_Disc
PerStromgren skrev:
Måste det vara musik? Är det inte enklare med en tongenerator? Sådan finns gratis till din dator, t.ex. Svantes http://www.tolvan.com/index.php?page=/tone/tone.php
phloam skrev:Aj fasen, då är det kanske bäst att köra nån sinus och sen kanske möjligen jämföra med nåt musikstycke så man får en uppfattning om relativa nivån..?
phloam skrev:Skulle vilja testa om ett par högtalare här verkligen lever upp till "20Hz-nånting" utan att behöva mäta.
Finns det nån musiksnutt som har bas vid 20Hz så jag kan bilda mig en uppfattning om ifall det hörs nåt väsentligt öht däromkring?
Kronkan skrev:Men för att kontrollera exempelvis ett rörbyte eller någon akustisk åtgärd mera rent subjektivt så använder jag mig bl a av
Sara K. Otroligt välproducerat samt innehåller en hel del lägre bas. Vet inte dock om det finns 20 hz.
https://www.youtube.com/watch?v=pRa8lfiRFNo

RogerGustavsson skrev:Nja, fretless bass, electric bass, upprigt bass, bowed bass ger inte mycket under 35-40 Hz. Basklarintett och Hammond B3 kan väl producera lite lägre toner? Ser i verje fall ut som Sara K-låten är dynamiskt manipulerad och det kan förmodligen fetare klang.
Slagverk är i regel inte så lågt gående, inte ens de stora trummorna Kodo använder.
http://connectere.files.wordpress.com/2 ... inami_.jpg
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... -Daiko.gif
Här bjuds det på mycket lågbas men dynamiken är ju inte hög.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... Nation.gif
Så här blir det för symfonisk musik där den stora bastrumman används (den som är betydligt större än de vanliga trumsetens baskagge).
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... e5geln.gif
Svante skrev:Alltså, är frågan hur systemet beter sig vid ett visst antal Hz så har jag svårt att förstå varför man letar musikfiler som ju innehåller väldigt många frekvenser. Vill man veta hur det är vid 20 Hz så ska man väl spela 20 Hz - bara.
Sinusar är det givna alternativet.
Om frågan är hur basrik musik låter däremot ska man förstås spela basrik musik, men då får man inget entydigt svar hur det är vid 20 Hz.
Typ.
Beakungen skrev:Men kul att se att de har en hel del slaglängd att ge
Kronkan skrev:Ploam, tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än vad du själv kan göra. Jag har ingen musik som jag vet innehåller 20 Hz. Åsså har jag ju svagheten för vinyl vilket ju är begränsat neråt.
Jag gillae elektronika inklusive ambient musik. I våras pratade jag ingenom mitt intresse med Linne Skivbörs. Så kommer säkert att fortsätta köpa lite ambient. Av mera traditionell techno har jag idag spelat både Kraftwerk och flera Röyksopp. Inget av dem duger dock för 20 hz försök vad jag uppmärksammat. Svårigheten är dock att leva i lägenhet och att för mycket bas fungerar dåligt.
Komorok skrev:Du riskerar att elda upp elementet om du trycker in för mycket effekt.
Komorok skrev:Kan vara, men jag tror inte att basarna tål effekten helt enkelt.
Johan_Lindroos skrev:Kronkan skrev:Ploam, tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än vad du själv kan göra. Jag har ingen musik som jag vet innehåller 20 Hz. Åsså har jag ju svagheten för vinyl vilket ju är begränsat neråt.
Jag gillae elektronika inklusive ambient musik. I våras pratade jag ingenom mitt intresse med Linne Skivbörs. Så kommer säkert att fortsätta köpa lite ambient. Av mera traditionell techno har jag idag spelat både Kraftwerk och flera Röyksopp. Inget av dem duger dock för 20 hz försök vad jag uppmärksammat. Svårigheten är dock att leva i lägenhet och att för mycket bas fungerar dåligt.
Prova att lyssna på Kraftwerks låt Expo 2000. Den har väldigt djup bas, dock vet jag inte riktigt hur lågt den går. Lite äldre Kraftwerk går nog inte särskilt djupt som du är inne på. Jag håller med dig om att Röyksopp inte heller går särskilt djupt.
Komorok skrev:@Beakungen: För att du skriver att det luktar bränt. DET tyder på att talspolen är varm. Den riskerar att brinna upp. Det får mig att tro att de inte tål mycket mer effekt än du trycker in.
AndreasArvidsson skrev:Självklart ger rumstödet ett lyft (oavsett om du är medveten om det eller inte?), men den är inte stor nog för att det skall gå att spela en oktav lägre med samma slaglängd, inte på långa vägar ens.
Det man också får tänka på är att den mesta musik inte innehåller speciellt mycket lågbas och musik är dessutom dynamisk. En tongenerator däremot som kör dessa låga frekvenser konstant hettar upp talspolen på ett helt annat sätt än vad musik som innehåller ljud av samma frekvens gör.
AndreasArvidsson skrev:Självklart ger rumstödet ett lyft (oavsett om du är medveten om det eller inte?), men den är inte stor nog för att det skall gå att spela en oktav lägre med samma slaglängd, inte på långa vägar ens.
Det man också får tänka på är att den mesta musik inte innehåller speciellt mycket lågbas och musik är dessutom dynamisk. En tongenerator däremot som kör dessa låga frekvenser konstant hettar upp talspolen på ett helt annat sätt än vad musik som innehåller ljud av samma frekvens gör.
AndreasArvidsson skrev:4ggr förflyttad luft ger en ökning på 12dB,20*log(4), för korrelerade källor.
RogerGustavsson skrev:AndreasArvidsson skrev:4ggr förflyttad luft ger en ökning på 12dB,20*log(4), för korrelerade källor.
När är källorna korrelerade? Om de inte är det, vad blir det då? Hur ser fördelningen ut mellan okorrelerade och korrelerade källor, vilket är vanligast?
Korrelerat betyder väl att alla källorna levererar samma signal, mono? Okorrelerat att de inte har identisk signal?
RogerGustavsson skrev:Andreas,
jo jag är med. Undrar vid vilken frekvens korrelationen brukar upphöra?
AndreasArvidsson skrev:4ggr förflyttad luft ger en ökning på 12dB,20*log(4), för korrelerade källor.
Även om du har ett rumsstöd på närmare 12dB/okt så går inte denna hur lågt i frekvens som helst. För en liten bit så kanske rumsstödet och basens avrullning följer varandra, men förr eller senare så kommer rumsstödet att minska relativt det ökade kravet.
Hade du haft perfekt 12dB/okt rumsstöd ned till 5Hz så hade du kunnat spela lika starkt vid 5Hz som 80Hz med samma slaglängd. Det hade vart något jag hade gillat
bassman skrev:Som den enfaldige amatör jag är har jag förstått det så här.
"En nod är en utsläckning av en frekvens och en mod är en förstärkning." Är det korrekt?
Efter detta blir det väldigt komplicerat![]()
Komorok skrev:Kronkan skrev: "kraftiga noder"
Menade du rumsmoder?
Komorok skrev:Ja, det är ju inte första gången jag anmärker på ditt språkbruk kring just detta.
Vad sägs om att ögna igenom artikeln om room modes på wiki igen?
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Room_modes
----
Jag reagerar lite när du skriver diffusion i samband med basområdet. Det krävs rätt stora doningar för att diffusera i basområdet. Jag har en hel bardisk som basdiffusor och den räcker INTE till
Zzombie skrev:Tips: lyssna på musik som du gillar och sluta oroa dig för ljudet...
Zzombie skrev:Tips: lyssna på musik som du gillar och sluta oroa dig för ljudet...
Komorok skrev:En nod ger ingen förstärkning. Läste du igenom länkarna jag gav dig, eller har du bestämt dig för att fortsätta använda fel vokabulär resten av livet?
En resonans (rumsmod i detta fall) är ett specialfall av stående våg och en sådan har nodställen och bukar (eng. antinodes). Vid nodställena är vågen utsläckt. Dvs. det är tystare. Vid bukarna är det mer ljud.
Kronkan skrev:Komorok skrev:En nod ger ingen förstärkning. Läste du igenom länkarna jag gav dig, eller har du bestämt dig för att fortsätta använda fel vokabulär resten av livet?
En resonans (rumsmod i detta fall) är ett specialfall av stående våg och en sådan har nodställen och bukar (eng. antinodes). Vid nodställena är vågen utsläckt. Dvs. det är tystare. Vid bukarna är det mer ljud.
Du får ha tilltro till din långsiktiga pedagogiska förmåga![]()
Eller som jag själv kan säga ibland. "Pedagogik är trial and error fast mest error".
bootstrap skrev:Zzombie skrev:Tips: lyssna på musik som du gillar och sluta oroa dig för ljudet...
Sluta genast att lyssna på musik och börja lyssna på stereon istället
IngOehman skrev:phloam skrev:Skulle vilja testa om ett par högtalare här verkligen lever upp till "20Hz-nånting" utan att behöva mäta.
Jag har några bra sådana CD-exempel. Kom förbi med en laptop så får du kopiera dem.
Vh, iö
Emrik skrev:nitin sawhney - everything innehåller en låg och tydlig baston jag brukar använda ibland. det känns som att den är 20hz eller några hz över. finns på spotify. hoppas det var något dylikt du tänkte på.
någon som har möjlighet att kika hur mycket tonen svänger?

Nattlorden skrev:Snarare precis över 16Hz, men vem räknar så noga?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 70 gäster