IÖ, of topic frågor fr "Snyggaste högtalare" tråd

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MKo

IÖ, of topic frågor fr "Snyggaste högtalare" tråd

Inläggav MKo » 2005-04-07 22:28

Oukeiii...

Bill tyckte att några "spände musklerna" lite för mycket i hans tråd ang. "Snyggaste högtalaren", så jag flyttar över min fråga till en ny tråd.

Alltså.... (copy paste..)

IngOehman skrev:IngOehman skrev:

3. Lådan får varken "andas" eller resonera av det inre trycket och/eller stomburna vågor. Detta krav måste uppfyllas upp till minst den frekvens där basmodulen är dämpad 50 dB.

4. Lådans proportioner måste vara inom rimliga gränser. En enkel tumregel är att inget dimensionsmått för vara mer än dubbelt så stort som något annat dito.

Vh, iö

Ingvar,

jag undrar lite över punkterna 3 o 4.

I fallet 3, vad menas med att lådan "andas"?

4, här kommer jag osökt på tanken om något liknande en "sluten TL", är inte också Nautilus en sådan konstruktion, hur som haver, vad ser du för problem om man skulle bygga något liknande en sluten TL?

Jag har haft tanken länge att vilja prova bygga ett sådant, jag skulle vilja lyckas få ett hyfsat lågfrekvens och högtrycks kapabelt system utan basreflex, dvs med en sluten TL konstruktion.

Man brukar ha ganska högt Qt på elementen för vanliga TL, men om man bygger sig en sluten TL vad för slags parametrar bör man söka på elementet i sådana fall? "Medelhögt" Qt kanske nånstans över 0,4-0,5?

mvh Michael

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-07 23:07

En liten gissning angående punkt 3 och att den andas, jag gissar att det är så att väggarna helt enkelt sviktar av tryckskillnaden mellan inre och yttre tryck. Dvs lådan rör sig på på samma sätt som din bröstkorg när du andas.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: IÖ, of topic frågor fr "Snyggaste högtalare" t

Inläggav IngOehman » 2005-04-08 01:15

MKo skrev:Oukeiii...

Bill tyckte att några "spände musklerna" lite för mycket i hans tråd ang. "Snyggaste högtalaren", så jag flyttar över min fråga till en ny tråd.

Alltså.... (copy paste..)

IngOehman skrev:IngOehman skrev:

3. Lådan får varken "andas" eller resonera av det inre trycket och/eller stomburna vågor. Detta krav måste uppfyllas upp till minst den frekvens där basmodulen är dämpad 50 dB.

4. Lådans proportioner måste vara inom rimliga gränser. En enkel tumregel är att inget dimensionsmått för vara mer än dubbelt så stort som något annat dito.

Vh, iö

Ingvar,

jag undrar lite över punkterna 3 o 4.

I fallet 3, vad menas med att lådan "andas"?

Det kan betyda att dess väggar likt en bröstkorg häver sig, eller det kan betyda att lådväggarnas material är otätt.

MKo skrev:4, här kommer jag osökt på tanken om något liknande en "sluten TL", är inte också Nautilus en sådan konstruktion, hur som haver, vad ser du för problem om man skulle bygga något liknande en sluten TL?

Det kan uppstå massor av olika problem.

Om man tittar på hur Nautilus-mellanregisterlådor ser ut akustiskt innan de förses med dämpmaterial är det rätt uppenbart att de faktiskt är värre än en vanlig kubisk låda! Delvis beroende på mellanregistrets membrans utstrålning bakåt inte ser ut som B&W trodde från början. Med insatser av massor av dämpmaterial gå det dock att tygla problemen, och även om konstruktionen är "onödig" kan den fortfarande se cool ut, och fås att fungera.

En sak som är viktig att förstå är att det för en tillverkar-aktör på vanliga kommersiella marknaden inte går att stirra sig blind bara på "teknisk funktion". De måste ju sälja också.

Det betyder att man måste ha "tillräckligt bra funktion", men dessutom måste man med rimligt enkla medel kunna förklara för den potentiella köparen varför produkten man erbjuder är lite extra bra.

Om det då är lättare att förklara att en "dålig konstruktion" är bra än att en bra (som kan vara för komlicerad att förklara) är det, så väljer man förstås den dåliga konstruktionen, i synnerhet om den ser spektakulär ut. Det förklara att så många dåliga hifi-produkter finns på marknaden.

I B&W-fallet har vi dock att göra med ett mycket teknik-seriöst företag, så de hade aldrig släppt högtalaren med det konceptet om de inte kunnat tygla problemen.

Om man emellertid som i detta fall talar om en generell subwooferkonstruktion som man vill kunna modfiera formatet på inom vissa ramar, ja då finns inte varken den tid eller ekonomisk möjlighet att "göra fel men kompensera för det", i varje enskilt fall.

Därför är det klokt att variera en sådan konstruktion bara inom de ramar som inte behöver kompensation. Därav faktor2-begränsingen. Håller man sig inom den behöver inte varje bygge "konstrueras om för att anpassas efter sin geometriska karaktär".

MKo skrev:Jag har haft tanken länge att vilja prova bygga ett sådant, jag skulle vilja lyckas få ett hyfsat lågfrekvens och högtrycks kapabelt system utan basreflex, dvs med en sluten TL konstruktion.

Låter spännade! Lycka till med bygget.

MKo skrev:Man brukar ha ganska högt Qt på elementen för vanliga TL, men om man bygger sig en sluten TL vad för slags parametrar bör man söka på elementet i sådana fall? "Medelhögt" Qt kanske nånstans över 0,4-0,5?

mvh Michael

Tja, lite förenklat kan man nog säga att det finns en stor släktskap mellan en öppen TL (i synnerhet en Voight) och en basreflexlåda. På samma sätt finns en liknande likhet mellan en vanlig sluten låda och en sluten TL.

I de båda TL-fallen brukar man önska sig något högre Q-värden än för basreflex resp sluten låda, eftersom TL-konstruktionerna till sin natur tenderar att få lite högre förluster för att de inte låta färgade av interna resonanser.

Jag skulle vilja säga att man kan lägga till cirka 0,05-0,1 i Q för resp konstruktion. Om man önskar sig ett frilufts Q på kanske 0,38 för en basreflexlåda, så passar kanske 0,43 bättre för en öppen TL? I en sluten låda kanske 0,9 är rätt Q (före dämpning), medan en sluten TL kanske får ligga uppåt 1,0 före dämpning för att nå ned till rätt värde i den färdiga konstruktionen.

Å andra sidan så fungerar basreflexlåder på så vis att själva grund-Q-värdet måste relatera till resonansfekvens och Vas för att man skall kunna bedöma effekten av det. Dessutom kan man vinna på att faktiskt dämpa även basreflexlådor mer än den klassiska "25% av volymen dämpad" (oftast i form av några cm glasull häftat på väggarna). Dock måste en ökad insats av inre dämpning kompenseras av ett något högre start-Q-värde, liknande det som var optimalt i TL-lådan... Det är alltså läge att även slänga grundregeln om 0,383 i Q-värde för basreflexlådan. Snarare bör Q-värdet anpassas i varje enskilt fall.

Det där med tumregler är verkligen inte bra. Glöm det jag skrev! :oops:

Fast kom ändå gärna ihåg själva andemeningen, alltså ungefär vilka sammanhang det finns att ta hänsyn till. Samt förstås att det är mycket komplicerat om det skall bli mycket korrekt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-04-13 03:27

Tack Ingvar för svaret! :)

Efter att ha låtit inlägget mogna så har jag en fråga, eller kanske 2 egentligen...

Jag var inne på B & W's sida och läste något "white paper" för att sätta mig in lite i deras filosofi i.a.f..

Vad finns det för nackdel med högtalarelement som har högt Qt värde, magneten blir ofta något mindre för sådana element?

Andra frågan, har du något förslag på baselement för den omdiskuterade frågan i denna tråd, förslagsvis i storleksordningen 8-10"?

I de båda TL-fallen brukar man önska sig något högre Q-värden än för basreflex resp sluten låda, eftersom TL-konstruktionerna till sin natur tenderar att få lite högre förluster för att de inte låta färgade av interna resonanser.

När du säger att TL-konstruktionerna till sin natur tenderar att få högre förluster, är det delvis konstruktörs betingat, för jag tycker mig kunna tyda en ev. underton att du syftar på att TL konstruktioner "normalt sett" är inte optimalt designade, har jag fel?

Hur som helst så är min tanke att från ett akustiskt korrekt sätt leda den akustiska energin bakåt från elementet, (här vill jag påstå att 95% åtminstonne av DIY byggen där man sett ritningen är felaktigt konstruerade, dock kanske en liten paramter i sammanahnget(?)), ...men hur som helst är tanken att använda sig av ett ganska tunt skikt dämpmaterial och först långt längre ner i slutet dämpa ganska så mycket, jag vill kunna använda luften så mycket som möjligt som fjäder... :roll: :?

mvh Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-17 12:16

MKo skrev:Tack Ingvar för svaret! :)

Efter att ha låtit inlägget mogna så har jag en fråga, eller kanske 2 egentligen...

Jag var inne på B & W's sida och läste något "white paper" för att sätta mig in lite i deras filosofi i.a.f..

Vad finns det för nackdel med högtalarelement som har högt Qt värde, magneten blir ofta något mindre för sådana element?

En fråga vars svar tenderar att bli samma som svaret på frågan "hur fungerar egentligen en högtalare?". Svaret kan bli hur långt som helst. :cry:

Jag skall försöka skriva något väldigt kort dock :P , men naturligtivs oerhört ofullständigt också:

Q-värdet är "resonansvilligheten". Det låter kanske inte som en vidare bra grej att ha mycket av, men det beror förstås på vad för grunka det är man pratar om.
En kristall som med sin resonans skall hjälpa en oscillator att göra sitt jobb väl, vill man gärna ha högt Q-värde på (>>1000) således att man kan erhålla en stabil och fin oscillator. Ett glas man skall dricka ut låter bättre att kling på när Q-värdet är högt. Kristallklas är populära just därför. Nästan alla musikinstrument har höga Q-värden, således att de kan skapa rimligt distinkta toner. Vissa slagverksinstrument dock undantagna, även om också dessa i jämförelse med högtalare (goda sådana) har höga Q-värden.

I högtalare vill man inte att saker skall ringa efter dock, i varje fall inte mer än vad som behövs för att skapa klanglig balans (kraftigt överdämpade system (Q << 0,5) är ju, ehuru resonansfria, mycket mera färgande än system med måttligt Q-värde (0,6-0,8) givet samma intinsiska resonansfrekvens).

Man skall minnas att resonansgrunden finns i alla system som är fjäder/massa-baserade, hur resonansvilligt systemet sen blir bestäms av relativa dämpningen.

Man kan beskriva Q-värdet som Q=W/D där W är resonansparametrarna, medan D är dämpningsparametrarna.

W i ett högtalarelement kan beskrias som 2*pi*Fo*M, men de kan lika gärna beskrivas vara sqr(k*M), eftersom Fo = SQR(k/M)/2*pi.

D i ett högtalarelement är summan av de mekanska och de elektriska förlusterna. De mekaniska är "direktverkande", medan de elektriska verkar via talspoleanslutningen, varför de påverkas av ansluten förstärkares dämpfaktor (ett mycket olämpligt uttyck) det vill säga förstärkarens utimpedans (ett mycket lämpligt uttryck). Förstnämnda anges direkt i Ns/m, medan den senare elektriska förstås får samma enhet med byggs upp av kvadraten på elementets kraftfaktor, delat med summan av resistanserna i talspolekretsen (Re + Rf + Rg).

Tumregler är ju alltid förenklingar som därför alltid blir lögner. Jag ogillar därför tumregler väldigt mycket, i synnerhet om de förmedlas till folk som inte vet/får veta att:
1. De är tumregler.
2. Det nämnda gäller för tumregler.
3. Verkligheten är mycket komplicerad.

Här dock kommer ett exempel på en sådan, först intro:
Man skulle kunna säga att de mekaniska förlusterna är destruktiva förluster, medan motordämpningen bidrar med konstruktiva förluster (verkningsgradsvinnande).

Och här kommer själva tumregeln:
Man vill därför ALLTID låta elementets Q-värde styras (kontrolleras) helt av motordämpningen. Talar man om element endast för lågfrekvensåtergivning så blir påståendet till och med sant, för då är det inte en tumregel längre, utan enkelheten i påståendet beror på fysikens enkelhet. 8)

Nåväl, av allt detta följer att man kan åstadkomma ett lite högre Q-värde genom att göra upphängningen styvare, göra rörliga massan tyngre, göra kretsimpedansen högohmigare eller genom att minska det magnetiska flödet en smula. Det olika metoderna ändrar elementets karaktör på olika sätt, antingen ifrån eller mot önskade egenskaper.

Man kan förstås kombinera också, och det vanligaste när man vill åstadkomma ett (korrekt) system med hög verkningsgrad är att man minskar rörliga massan, ökar fjädringen (obs summan av elementets och lådans) och sedan minskar kraftfaktorn med roten ur massaminskningen. Då får man ett högtalarelement som har högre känslighet vi alla frekvenser jämfört med originalet! Enda nackdelen är att lådvolymen blir större.

I de är diskuterade fallen handlar det ju om mycket små ändringar av Q, bara för att optimera funktionen i respektive kabinettstyp.

Mko skrev:Andra frågan, har du något förslag på baselement för den omdiskuterade frågan i denna tråd, förslagsvis i storleksordningen 8-10"?

Min blygsamhet förbjuder mig. :oops:

Mko skrev:
IngOehman skrev:I de båda TL-fallen brukar man önska sig något högre Q-värden än för basreflex resp sluten låda, eftersom TL-konstruktionerna till sin natur tenderar att få lite högre förluster för att de inte låta färgade av interna resonanser.

När du säger att TL-konstruktionerna till sin natur tenderar att få högre förluster, är det delvis konstruktörs betingat, för jag tycker mig kunna tyda en ev. underton att du syftar på att TL konstruktioner "normalt sett" är inte optimalt designade, har jag fel?

Njae... alltså ja. Det vill säga snarare tvärtom.

En optimalt designad TL-låda får faktiskt högre förluster än en basreflexlåda. En klantigt dimensionerad TL-låda däremot behöver inte få större förluster, men den som skall lyssna på den drabbas av alla illa utdämpade parasitresonanser istället.

Det hela handlar ju om att en basreflexlåda är "fysikalisk enkel" (kan i princip beskrivas som ett fjärde ordingens HP-system) med endast två polpar.
Basreflexlådan använder ett mekaniskt (även om många felaktigt ser det som ett akustiskt) resonanssystem för att expandera frekvenseområdet samt öka både verkningsgraden och den mekaniska effektovitten (hur mycket mera luft konstruktionen flyttar än baselementets pumpning). Basreflexlådan släpar inte på några svåra olater (även om vissa konstruktörer tycks ha problem med orgelipsresonanserna).

En TL-låda emellertid, har en akustiskt (ljudhastighetsgiven) resonansmekanism, en pipresonans, som grundläggande funktion, och eftersom denna är att beskriva som en interferensmekanism, kommer många disparata resonanser att uppstå i ett kamfiltermönster.
Endast en av TL-konstruktionens resonanser, den lägsta, är användbar på ett konstruktivt sätt i TL-lådan. Alla de övriga måste dämpas bort tillräckligt för att de inte skall störa funktionen. Därav den större förlusten i ett kompetent utformat TL-hölje. Slutresultatet kan bli väldigt väldigt bra, om konstruktören har förmågan.

Mko skrev:Hur som helst så är min tanke att från ett akustiskt korrekt sätt leda den akustiska energin bakåt från elementet, (här vill jag påstå att 95% åtminstonne av DIY byggen där man sett ritningen är felaktigt konstruerade, dock kanske en liten paramter i sammanahnget(?)),

Jag skulle inte kalla "felaktigt konstruerade" för en parameter överhuvudtaget. :lol:

Välkommen till semantikskolan:
Den traditionella användningen av ordet parameter (i den vetenskapliga världen) är en storhet som kan antaga olika värden, men är konstant i förhållande till andra variabler.
En parameter kan alltså vara både en konstant och en variabel, men aldrig en fras i stil med "felaktigt konstruerade". :wink:
Konstruktörens kompetens kan vara en parameter dock.

Mko skrev:...men hur som helst är tanken att använda sig av ett ganska tunt skikt dämpmaterial och först långt längre ner i slutet dämpa ganska så mycket, jag vill kunna använda luften så mycket som möjligt som fjäder... :roll: :?

mvh Michael

Nu förmodar jag att du talar om en sluten TL. Jag tror du kommer att bli varse att du måste göra dig av med energin du skickat iväg i pipan om den inte skall komma tillbaka och spöka för dig, och du kommer att märka att detta sker lättast där partikelhatigheten är rimligt hög.
Du kommer således att behöva dämpa ganska mycket redan tidigt i pipan om det inte skall låda förskräckligt illa. Det insåg till sist även B&W. :wink:
(Jag talade lite med deras utvecklingsavdelning när Nautillus-idén var ganska nykläckt, och de var då övertygade om att de skulle komma undan med mycket lite dämpning nära elementet... De kom till sans när de påtvingades att konfrontera verkligheten dock, och nu är systemen ganska hårt dämpade, och fungerar prima! Lika bra som en vanlig sluten låda, men med en mycket coolare och säljbarare form. :wink: )

Det finns en metod att slippa ifrån problemen dock, så att man kan dämpa företrädelsevis i slutet av "kanalen", men lådformen måste då bli formad som mellantinget av en pannkaka och en tefatspizza. :P Inget som blir speciellt placerbart i normala rum...

Jag kan avsluta med att nämna att jag personligen flera gånger blivit imponerad av välkontruerade öppna TL-lådor, men ännu inte så värst av någon sluten. Det känns, tycker jag, som om en sluten TL-låda, liksom en vanlig sluten låda, måste vara så hårt dämpade att skillnaden mellan dem nästan upphör.

Vh, Ing. Öhman

PS. För att göra den ovanstående beskrivningen ultrakort och koncis har jag nästan helt ignorerar detaljerna, och dessutom inte klargjort effekterna av förskjutningar av frekvenser och Q-värden i samand med montering i kabinett. Alla resonemang i det ovantående gäller således kompletta system, inte för lösa högtalarelement, även om delar kan appliceras även därledes.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-17 15:09

IÖ: Förlåt en okunnig, men vad är vitsen med TL ? Är det, som jag har trott, en förmåga till ljudtryck i de allra lägsta frekvenserna ? (Dvs jämfört med t ex basreflex.)

Om så är fallet, och med tanke på tillkortakommandet (om jag förstod dig rätt) i de något högre frekvenserna, kan man då vinna något på att kombinera de två principerna (i samma högtalarlåda) ? Jag tänker något dimmigt på att antingen ha varsitt element för låddelarna eller snarare ha TL på ena sidan elementet och basreflex (bandpass antar jag det kallas då ?) på andra sidan.

:?:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-17 15:56

Njae, rent analytiskt är nog basreflexlösningen bäst på nästan allt*.

Enda tillkortakommandet (som dock i praktiken inte alltid märks) är att basreflexsystemet vid extremt låga frekvenser (alltså långt under arbetsområdet) får lite dålig mekanisk verkningsgrad (mäts i enheten liter per liter. :o ) men därvidlag skiljer sig inte basreflexsystemet från TL-systemet.

Det bättre alternativet om man specifikt anser detta tillkortakommande vara en allvarlig brist, är de slutna lådorna (med eller utan TL-interiör). Men man bör vara beredd på att de presterar avsevärt mycket mindre i djupbasregistret än öppna TL- och basreflexlådor.

Konsekvensen är att man behöver använda betydligt större slutna lådor och volympunmpingskapablare högtalarelement för att nå samma djupbaskapacitet som med de nämnda öppna lådtyperna.

I flera fall är det, av olika skäl, även gynnsamt att bygga upp dylika system, såsom icke naturligt tonkurveraka högtalare, kompletterade med eq-korrektion.

Vh, iö

*Många anser dock att de föredrar de sätt på vilket TL-konstruktioner beter sig, hörbart alltså. För konstruktören handlar det förstås även om att konstruera enligt de principern man känner sig mest bekant med, och därför kan prestera det bästa slutresultatet med.

Jag förhåller mig försiktigt passiv i sakfrågan, och konstaterar att jag gjort dimensioneringar med båda TL- och basreflexprincipen och ser fler fördelar med den sistnämnda. Men tittar jag på de på marknaden förekommande konstruktionerna (gjorda enligt valfri princip) är det dock uppenbart att varje skicklig högtalarkonstruktör kan göra bättre ifrån sig än 99% av alla marknadnes högtalare, men hjälp av antingen TL- eller BR-lådor. Vägen till målet är nämligen för det mesta avsevärt mycket längre än skillnden mellan vägarna (kan man uttrycka sig så?).

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-17 17:41

OK, om jag förstår dig rätt så har TL inga relevanta fördelar som man inte kan fixa i basreflex genom att sätta avstämningsfrekvensen lågt eller genom att använda sluten låda.

Men varför skulle man vilja använda sluten låda ? (Eftersom basreflex är betydligt effektivare ?)
Du nämner ju sluten låda som en lösning och har i annat sammanhang nämnt en sluten låda som havandes ett bättre "transientsvar" än basreflex (apropå LTS Bn-basmoduler). Dvs vad kan man inte fixa med basreflex i sammanhanget alternativt medför nackdelar om man skulle ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-17 18:17

i skrev:OK, om jag förstår dig rätt så har TL inga relevanta fördelar som man inte kan fixa i basreflex genom att sätta avstämningsfrekvensen lågt eller genom att använda sluten låda.

Men varför skulle man vilja använda sluten låda ? (Eftersom basreflex är betydligt effektivare ?)
Du nämner ju sluten låda som en lösning och har i annat sammanhang nämnt en sluten låda som havandes ett bättre "transientsvar" än basreflex (apropå LTS Bn-basmoduler). Dvs vad kan man inte fixa med basreflex i sammanhanget alternativt medför nackdelar om man skulle ?

Det finns ju två fördelar som även en lekman ser:

Sluten låda är bara EN anpassning där BR är minst 2 ( eller fler, naturligtvis.)
Om elementet har lämpliga egenskaper så blir det enkelt att göra.

Med en sluten låda kan man driva ett slutet rum till DC, eller i vart fall mycket låga frekvenser, med rak frekvensgång.

Den första är nog oftast anledningen. Se på NHT 1259, för att slarvigt halvcitera IÖ: in med elementet i en sluten låda av rätt volym, så blir det bra. Inte fantastiskt, men bra. Förr i världen fanns det fler element med sådana egenskaper att slutet var enklast.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-17 18:34

NoMoreMrRegistryMan skrev:
i skrev:OK, om jag förstår dig rätt så har TL inga relevanta fördelar som man inte kan fixa i basreflex genom att sätta avstämningsfrekvensen lågt eller genom att använda sluten låda.

Det finns ju två fördelar som även en lekman ser:

Sluten låda är bara EN anpassning där BR är minst 2 ( eller fler, naturligtvis.)
Om elementet har lämpliga egenskaper så blir det enkelt att göra.

Med en sluten låda kan man driva ett slutet rum till DC, eller i vart fall mycket låga frekvenser, med rak frekvensgång.

Den första är nog oftast anledningen. Se på NHT 1259, för att slarvigt halvcitera IÖ: in med elementet i en sluten låda av rätt volym, så blir det bra. Inte fantastiskt, men bra. Förr i världen fanns det fler element med sådana egenskaper att slutet var enklast.

Så sluten låda är enklare att tillverka (design + bygge) och lite grann ger "automatiskt" jämn frekvensgång men man förlorar ljudnivå i de lägsta registren och ofta krävs stora volymer.

Basreflex däremot ger högre ljudnivå i de lägsta registren och kräver ofta inte särskilt stora volymer men är mer komplicerade att designa och bygga (= mer tillfällen till felkonstruktion) och kan ge problem under avstämningsfrekvensen.

Bra att få en sammanhållen helhetsbild, jag har iofs förstått delar av orsakerna men man hör ju ofta motargument så jag har varit osäker.

I övrigt antar jag det är elementet som används som sätter gränsen för frekvensen. ( :D )
Mundus Vult Decipi

Återgå till Generellt om hifi