DQ-20 skrev:Morello skrev:Oj, där luktar det ormolja långväga.

Nja, jag tycker det luktar parfym: något att dutta på sig för att känna sig extra fin när man sitter och finspisar i sin rökrock.
"Ormolja" har en legitim funktion som allt annat bling-bling här i världen. Det som retar mig mest när det gäller hifi-ormolja är den vetenskapsfientlighet som ligger inbäddad i många av de påståenden som skall sälja grejorna. Det är inte ormolja i sig utan påståendena om vad oljan gör och varför som irriterar mig. Jag har också en del invändningar mot estetiken, men det är mer en personlig hang-up.
/DQ-20
Jamen....
Det är ju JUST det som du irriterar dig på som gör det till ormolja. Ormolja är inte något som är "fint men utan att ha praktisk nytta". Ormolja är en produkt som marknadsförs med pseudovetenskapliga påståenden om vad olja gör och vad den är bra för - som inte är sanna. Det är det och inget annat som gör det till ormolja.
Det vill säga är det olja som är extraherad från en orm så är det ju svårt att förneka att det är ormolja förstås.
Det var ju liksom så det började, i vilda västern var det väl, med ormoljeförsäljare som åkte runt och sålda ormolja, genom falska påstående om oljans egenskaper.
- - -
Sammanfattning: Ormolja och Bling-bling är inte synonymer. Inte ens nästan. Det är på sätt och vis varandras motsatser. Bling-bling är ju saker som man påstår är där bara för att se ut.
Och jag skall väl avsluta med att säga att jag inte klickat mig in på någon av hemsidorna, så jag har ingen uppfattning om huruvida de nämnda kabeltillverkarna gör produkter som marknadsförs som Bling-bling eller med ormolje-prat. Jag tog bara fasta på det som DQ-20 skrev om vad som irriterade honom.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).