Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Okay, kan du utveckla resonemanget? Gärna med hänsyn till exempelvis ljudets hastighet, väggavstånd och att lådhögtalare låter bakåt.
Strmbrg skrev:Okay, kan du utveckla resonemanget? Gärna med hänsyn till exempelvis ljudets hastighet, väggavstånd och att lådhögtalare låter bakåt.
PerStromgren skrev:Som jag skrev i din tråd, jag tror det beror på studsen i väggen bakom högtalaren.
sprudel skrev:Riktat eko.
Kraniet skrev:Men jag kan förstå den som gillar ljudet. Drar ju mot tidiga carlsson där man får en "ljudsmet" snarare än en exakt ljudbild. Så upplever jag det iaf och det är ingen som faller mig i smaken.
Strmbrg skrev:Vill gärna veta vad de som påstår det grundar det på.
PerStromgren skrev:Strmbrg skrev:Okay, kan du utveckla resonemanget? Gärna med hänsyn till exempelvis ljudets hastighet, väggavstånd och att lådhögtalare låter bakåt.
Nej, inte egentligen. Men jag kan ju alltid gissa litet!![]()
Jag har 9 m extra gångväg från baksidan på högtalarna. Detta ger 26 ms "efterklang". För de frekvenser där lådhögtalare strålar lika mycket bakåt som framåt betyder det inte så mycket - tror jag - men för mellanregistret (som våra högtalare strålar bakåt) kanske det påverkar ljudbilden?
Strmbrg skrev:Om jag skall tro något så är både påståendet och upplevelsen baserat på resonemang om hur det JU BORDE BLI. Jag har ALDRIG upplevt att "torra" inspelningar får ett djup med dipoler som uteblir med lådhögtalare. Kan det vara så att det handlar om "teknisk placebo"? Om någon är HELT ÖVERTYGAD om att det blir ett konstlat djup så "hör" vederbörande det.
Strmbrg skrev:Om jag skall tro något så är både påståendet och upplevelsen baserat på resonemang om hur det JU BORDE BLI. Jag har ALDRIG upplevt att "torra" inspelningar får ett djup med dipoler som uteblir med lådhögtalare. Kan det vara så att det handlar om "teknisk placebo"? Om någon är HELT ÖVERTYGAD om att det blir ett konstlat djup så "hör" vederbörande det.
Bill50x skrev:Strmbrg skrev:Om jag skall tro något så är både påståendet och upplevelsen baserat på resonemang om hur det JU BORDE BLI. Jag har ALDRIG upplevt att "torra" inspelningar får ett djup med dipoler som uteblir med lådhögtalare. Kan det vara så att det handlar om "teknisk placebo"? Om någon är HELT ÖVERTYGAD om att det blir ett konstlat djup så "hör" vederbörande det.
Frågan är ju vad man menar med "konstlat djup". De allra flesta högtalare har ju inget djup som ens kommer i närheten av verkligheten. Vid något tillfälle var det någon som påstod att mina högtalare (Dahlqvist DQ10a) hade en överdrivet stor ljudbild jämfört med andra högtalare. När jag då frågade om ljudbilden var överdriven med verkligheten fick jag inget svar.
Vad jag vill ha sagt, jämför inte med andra högtalare, jämför med verkligheten.
/ B
Kraniet skrev:Med "konstlat" avser jag en karaktär som är där oavsett programmaterial.
Bill50x skrev:Vad jag vill ha sagt, jämför inte med andra högtalare, jämför med verkligheten.
/ B
JM skrev:Kan det bero på att dipol-ljudet bakåt har omvänd fas relativt verklig ljudkälla och monopol?
JM
Strmbrg skrev:Lokalklang i en inspelning består av smådetaljer, eller ljuddetaljer med liten amplitud i förhållande till det övriga ljudet.
Om ljudet grumlas till efter vaxet så är det rimligtvis smådetaljerna som får stryka på foten i första hand.
När smådetaljerna grumlats bort så försvinner mycket av lokalklangen.
Jag skulle säga att vissa system (rummet inkluderat) DÖLJER smådetaljer som tex rumsklangsljud, snarare än att andra system LÄGGER TILL rumsklang.
Strmbrg skrev:Jag skulle säga att vissa system (rummet inkluderat) DÖLJER smådetaljer som tex rumsklangsljud, snarare än att andra system LÄGGER TILL rumsklang.
Morello skrev:Känns betryggande att att ni stavar reflexioner helt adekvat och utan kontamination.
Ibland ser man stavningen reflektioner, vilket känns tveksamt.
Morello skrev:Känns betryggande att att ni stavar reflexioner helt adekvat och utan kontamination.
Ibland ser man stavningen reflektioner, vilket känns tveksamt.
IngOehman skrev:
Vh, iö
- - - - -
PS. I inlägget en bit här ovan av JM, som ser helt tokigt ut med jättebokstäver, tre inlägg upp är det väl, så nämns mitt namn.
Därför vill jag bara klargöra att jag inte har något att göra med den text som finns i inlägget. Jag har inte skrivit den och jag har inte den åsikten som framförs. Kanske vore det bra om någon admin kunde gå in och rätta till inlägget, åtminstone genom att ta bort mitt namn från det.
JM skrev:Det konstlade upplevda djupet hos dipoler relativt monopoler beror på
utfasning av sidoljudet ger totalt lägre ljudtryck
avsaknaden på tidiga reflexer från sidoväggarna
avsaknaden av få dominerande sidoreflexer
bakväggen ger för sena reflexer
bakväggen ger för många reflexer
bakväggen ger för diffusa reflexer
avsaknaden av monopollådans tidiga inre reflexer
avsaknaden av monopollådans tryckpåverkan
direktljudet är för dominerande relativt reflexerna
Så inte är det konstigt att det låter olika.
JM
Nattlorden skrev:Står Stefan rakt upp nuförtiden?
Nattlorden skrev:Står Stefan rakt upp nuförtiden?
matssvensson skrev:PS. Apropå dipolbas, är min egen teori att eftersom dipoler inte kan trycksätta ett rum (room gain) faktiskt subjektivt kan upplevas som mer naturligt, om det inte är jordbävning som skall återges. Levande musik upplever vi normalt i större lokaler och där är inte room gain lika dominerande som i ett normalt vardags/lyssningsrum. Därför låter kanske en balanserad dipolbas enklare mer naturligt i en obehandlad hemmamiljö. DS.
matssvensson skrev:Typiskt. Satt precis och snickrade på ett liknande inlägg som någon annan just publicerat. Tack för det IngOehman. Spännande läsning om dina empiriska studier av reflexer i en bakvägg. Passar fint in i min egen akustiska erfarenhets- och kunskapsbank.
Kan bara lägga till att jag själv använder mina dipoler i en något oortodox uppställning, tätt mot bakväggen med strålningsminima hyggligt rätt in i väggen för att på så vis försöka undvika dominerande reflexer därifrån. Då undertrycker jag inte heller sidoreflexerna som annars är vanligt i dipoluppställningar.
Jag tycker det funkar och vill mena att jag inte upplever "konstlat" djup eller sameness i ljudbilden. Men det är naturligtvis lätt att vara hemmablind. Vore roligt med opartiska åsikter från andra vid tillfälle.
vh, Mats
PS. Apropå dipolbas, är min egen teori att eftersom dipoler inte kan trycksätta ett rum (room gain) faktiskt subjektivt kan upplevas som mer naturligt, om det inte är jordbävning som skall återges. Levande musik upplever vi normalt i större lokaler och där är inte room gain lika dominerande som i ett normalt vardags/lyssningsrum. Därför låter kanske en balanserad dipolbas enklare mer naturligt i en obehandlad hemmamiljö. DS.
IngOehman skrev:Är musikåtergivning naturligt överhuvudtaget?
matssvensson skrev:Musik uppfångad av mikrofoner och sedan återgiven genom två högtalare i ett annat rum än inspelningslokalen blir aldrig helt naturligt återgiven.
Nattlorden skrev:Sen finns det ju musik som INTE matchar första delen av den meningen och den skall helst inte bli lidande av att man försökt kompensera för mikrofoninspelning.
matssvensson skrev:Nattlorden skrev:Sen finns det ju musik som INTE matchar första delen av den meningen och den skall helst inte bli lidande av att man försökt kompensera för mikrofoninspelning.
Absolut. Och vad är rätt då, när det inte finns någon akustisk referens? Är kanske alla återgivningar lika rätt då, eller bara hörlurs-/ekofri-lyssning utan några återgivningsreflexioner?
Strmbrg skrev:Hur vet man att den är reverbbefriad?
Kronkan skrev:Så något falskt djup uppstår inte. Det eventuella djup som hörs, åtminstone i ett litet rum, finns i inspelningen. Däremot kan de tidiga reflexerna ge störningar i hur vi uppfattar ljudbilden.
matssvensson skrev:IngOehman skrev:Är musikåtergivning naturligt överhuvudtaget?
Nej precis. Musik uppfångad av mikrofoner och sedan återgiven genom två högtalare i ett annat rum än inspelningslokalen blir aldrig helt naturligt återgiven.
matssvensson skrev:Det bästa vi kan sträva efter är en så trevlig illusion som möjligt av det ursprungliga musikevenemanget i våra lyssningsrum. Och det är här min lilla hypotes kommer in - att naturlig musik vanligtvis uppförs i större lokaler med mindre utpräglat room gain och resonansbekymmer. Vilket kan passa dipolära högtalares illusionsförmåga fördelaktigt placerade i ett genomsnittligt bostadsrum. Oaktat alla andra konstlade egenskaper och begränsningar en dipolär strålare är behäftad med.
vh, Mats
music4ever skrev:Kronkan skrev:Så något falskt djup uppstår inte. Det eventuella djup som hörs, åtminstone i ett litet rum, finns i inspelningen. Däremot kan de tidiga reflexerna ge störningar i hur vi uppfattar ljudbilden.
Det är din åsikt.
Min är att om en inspelning är torr och platt, och den upplevs som torr och platt på en "vanlig" anläggning men som får ett "djup" med en annan teknik, som det kan finnas tekniska förklaringar varför detta "djup" uppstår. Så anser i alla fall jag att det är ett "falskt djup".
IngOehman skrev:Det du presenterar är inte en synvinkel, det är en spekulation.
music4ever skrev:Kronkan skrev:Så något falskt djup uppstår inte. Det eventuella djup som hörs, åtminstone i ett litet rum, finns i inspelningen. Däremot kan de tidiga reflexerna ge störningar i hur vi uppfattar ljudbilden.
Det är din åsikt.
Min är att om en inspelning är torr och platt, och den upplevs som torr och platt på en "vanlig" anläggning men som får ett "djup" med en annan teknik, som det kan finnas tekniska förklaringar varför detta "djup" uppstår. Så anser i alla fall jag att det är ett "falskt djup".
Nattlorden skrev:I så fall är det ett kommunikationsproblem i vad vi kallar saker, eller så är teorin fel. Något upplever en hel del av oss på ett samstämmigt sätt, så någonting händer. Om "djup" är fel ord för upplevelsen, låt oss hitta det korrekta då som både stämmer med teori och praktik.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Det du presenterar är inte en synvinkel, det är en spekulation.
Inte alls. Jag presenterade ett sett att se på saken, till skillnad från föregående inlägg som presenterade ett annat. Det kallar jag för synvinkel. Härvidlag har jag inte alls spekulerat.
Tolka inte, läs vad jag skriver.
/ B
music4ever skrev:...om en inspelning är torr och platt, och den upplevs som torr och platt på en "vanlig" anläggning men som får ett "djup" med en annan teknik, som det kan finnas tekniska förklaringar varför detta "djup" uppstår. Så anser i alla fall jag att det är ett "falskt djup".
music4ever skrev:En annan är att "vanliga anläggningar" inte kan återge det djup som finns i inspelningen. Det kan alltså lika gärna vara "falskt" det man hör i normala högtalare eftersom de inte återger det man hör live.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Det du presenterar är inte en synvinkel, det är en spekulation.
Inte alls. Jag presenterade ett sett att se på saken, till skillnad från föregående inlägg som presenterade ett annat. Det kallar jag för synvinkel. Härvidlag har jag inte alls spekulerat.
Tolka inte, läs vad jag skriver.
/ B
Kronkan skrev:Nattlorden skrev:I så fall är det ett kommunikationsproblem i vad vi kallar saker, eller så är teorin fel. Något upplever en hel del av oss på ett samstämmigt sätt, så någonting händer. Om "djup" är fel ord för upplevelsen, låt oss hitta det korrekta då som både stämmer med teori och praktik.
Det kan ju vara frånvaro av störande reflexer. Fast min mening är att dipoler inte garanterar frånvaro av störande reflexer. De kan självklart som en del andra högtalarprinciper generera sådana.
IngOehman skrev:... och läser jag vad du skrev så framgår bara att du påstår att det du skriver är en synvinkel, men det är en spekulation.
Strmbrg skrev:Varför fastna i huruvida en dipol är bättre än en monopol, eller vice versa?
Det intressanta är - tycker jag - att samtala om hur saker fungerar. I den här trådens fall: Hur dipoler och andra ljudalstrare fungerar och vad fungerandet får för konsekvenser.
Den där lägerbildningen om vad som är bättre än vad, och vem som har rätt, är ju bara ett slags (meningslöst) rollspel.
Kronkan skrev:Nattlorden skrev:I så fall är det ett kommunikationsproblem i vad vi kallar saker, eller så är teorin fel. Något upplever en hel del av oss på ett samstämmigt sätt, så någonting händer. Om "djup" är fel ord för upplevelsen, låt oss hitta det korrekta då som både stämmer med teori och praktik.
Det kan ju vara frånvaro av störande reflexer.
Kronkan skrev:Fast min mening är att dipoler inte garanterar frånvaro av störande reflexer. De kan självklart som en del andra högtalarprinciper generera sådana.
Men det kan självklart bero på att vi har svårt att prata om ljud. Våra referensramar och spårk skiljer oss åt.. Det kan ju också vara så att jag har fel.
I så fall inte första gången i livet.
Nattlorden skrev:Kronkan skrev:Nattlorden skrev:I så fall är det ett kommunikationsproblem i vad vi kallar saker, eller så är teorin fel. Något upplever en hel del av oss på ett samstämmigt sätt, så någonting händer. Om "djup" är fel ord för upplevelsen, låt oss hitta det korrekta då som både stämmer med teori och praktik.
Det kan ju vara frånvaro av störande reflexer. Fast min mening är att dipoler inte garanterar frånvaro av störande reflexer. De kan självklart som en del andra högtalarprinciper generera sådana.
Lite förvånande i så fall att det inte skulle på något sätt förändra kvalitéuppfattningen utan bara upplevelsen av var musikerna är placerade relativt högtalarna.
Strmbrg skrev:Varför fastna i huruvida en dipol är bättre än en monopol, eller vice versa?
Det intressanta är - tycker jag - att samtala om hur saker fungerar. I den här trådens fall: Hur dipoler och andra ljudalstrare fungerar och vad fungerandet får för konsekvenser.
Den där lägerbildningen om vad som är bättre än vad, och vem som har rätt, är ju bara ett slags (meningslöst) rollspel.
IngOehman skrev:Jag företräder fysiken. Det finns inga värderingar i det jag skrivit. Jag har bara beskrivit vad som händer när man använder högtalare med de ena eller andra egenskaperna, på det ena eller andra sättet, och vad det beror på.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Jag företräder fysiken. Det finns inga värderingar i det jag skrivit. Jag har bara beskrivit vad som händer när man använder högtalare med de ena eller andra egenskaperna, på det ena eller andra sättet, och vad det beror på.
Så bra då. Då kanske du förstår att man kan se saker ur olika synvinklar utan att man spekulerar. För de synpunkter/synvinklar jag har grundar sig på reella upplevelser och inte på spekulationer.
/ B
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Jag företräder fysiken. Det finns inga värderingar i det jag skrivit. Jag har bara beskrivit vad som händer när man använder högtalare med de ena eller andra egenskaperna, på det ena eller andra sättet, och vad det beror på.
Så bra då. Då kanske du förstår att man kan se saker ur olika synvinklar utan att man spekulerar. För de synpunkter/synvinklar jag har grundar sig på reella upplevelser och inte på spekulationer.
/ B
Kronkan skrev:music4ever skrev:Kronkan skrev:Så något falskt djup uppstår inte. Det eventuella djup som hörs, åtminstone i ett litet rum, finns i inspelningen. Däremot kan de tidiga reflexerna ge störningar i hur vi uppfattar ljudbilden.
Det är din åsikt.
Det besvärliga är att jag inte anser det vara min åsikt utan att det är en teoretiks beskrivning.
Kronkan skrev:Har i detta fall ingen annan åsikt än exempelvis IÖ fast vi beskriver det på något olika sätt.
Kronkan skrev:En "ambiens" uppstår inte ur en reflex som är kort.
Kronkan skrev:Även omöblerat kommer inte mitt vardagsrum med betong/gips aldrig uppträda som exempelvis ett kyrkorum eller som en jazzklubb eller vilket större rum som helst.
Kronkan skrev:Vad jag säger är att en kort reflex på 1 meter plus minus 0,5 meter inte kan åstadkomma att vi upplever djup.
Kronkan skrev:Så uppfattar jag teorin.
Kronkan skrev:JAg kommer att svara IÖ senare. Det fodrar ju lite mera. Kan tyvärr bli en liten väntan eftersom helgen är fullspäckad med olika saker. Men i princip kan jag inte komma till andra slutsatser än IÖ gör i denna tråd.

IngOehman skrev:Nej, du spekulerar.
Och när du kommer med spekulationer om orsaker så kan du inte hänvisa till dina upplevelser. Förstår du verkligen inte det?
Det är ingen som ifrågasätter det du upplevt, men när du drar slutsatser om skälet till upplevelserna, utan att ha undersökt dem på något sätt överhuvudtaget (för då hade du nog berättat om det, eller hur?) så är det du kommer med spekulationer och ingenting annat.
Men jag kan nog inte göra mera för att du skall förstå vad det är för skillnad mellan music4evers och ditt inlägg. Det jag redan skrivit borde har räckt, så jag slösar inte mera tid på att försöka än så här. Åter till trådfrågan!
Bill50x skrev:Det är ju en synvinkel.
En annan är att "vanliga anläggningar" inte kan återge det djup som finns i inspelningen. Det kan alltså lika gärna vara "falskt" det man hör i normala högtalare eftersom de inte återger det man hör live.
/ B
Bill50x skrev:Och varför skulle en högtalare inte kunna använda sig av bakväggen för att låta realistisk? En (vanlig) högtalare använder sig ju av rummet i övrigt för att låta "rätt". Eller rättare, man konstruerar en högtalare för att den ska låta "rätt" i en tänkt miljö. Och denna tänkta miljö är oftast ett typ vardagsrum.
/ B
Är en högtalare konstruerad att stå mot vägg så bör den väl rimligtvis låta mest realistisk med den placeringen. Maggisarna är hursomhelst tänkta att stå fritt, att trycka upp dem nära bakvägg, eller än värre ställa dem intryckt i ett hörn är ingen bra idé då ljudet tappar i luftighet.Bill50x skrev:Och varför skulle en högtalare inte kunna använda sig av bakväggen för att låta realistisk? En (vanlig) högtalare använder sig ju av rummet i övrigt för att låta "rätt". Eller rättare, man konstruerar en högtalare för att den ska låta "rätt" i en tänkt miljö. Och denna tänkta miljö är oftast ett typ vardagsrum.
/ B
music4ever skrev:Bill50x skrev:Och varför skulle en högtalare inte kunna använda sig av bakväggen för att låta realistisk? En (vanlig) högtalare använder sig ju av rummet i övrigt för att låta "rätt". Eller rättare, man konstruerar en högtalare för att den ska låta "rätt" i en tänkt miljö. Och denna tänkta miljö är oftast ett typ vardagsrum.
Du svara inte på frågan. Jag ställer den igen. Kommer olika grad av dämpning bakom högtalaren påverka det upplevde djupet?
Bill50x skrev:Jomenvisst.
music4ever skrev:Bill50x skrev:Jomenvisst.
Ja och utifrån det så kan man logiskt dra en hypotes. Att det är själva reflexerna som påverkar ett upplevt djup, inte själva tekniken i sig. Det är inte ett djup som finns på inspelningarna, för då hade det framträtt ännu bättre när man minska ner reflexionerna.
Jag brukar ha en test-cd med många tvära kast mellan olika genre, inspelningstekniker, olika dimensioner (bredd, djup, höjd, etc) som är rätt avslöjande när man testar en anläggning med hög sameness.
Bill50x skrev:Vad är det som säger att reflexerna är av ondo?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster