Morello skrev:Känns betryggande att att ni stavar reflexioner helt adekvat och utan kontamination.
Ibland ser man stavningen reflektioner, vilket känns tveksamt.
Ljuset reflexerades i spegeln?
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Känns betryggande att att ni stavar reflexioner helt adekvat och utan kontamination.
IngOehman skrev:
Vh, iö
- - - - -
PS. I inlägget en bit här ovan av JM, som ser helt tokigt ut med jättebokstäver, tre inlägg upp är det väl, så nämns mitt namn.
Därför vill jag bara klargöra att jag inte har något att göra med den text som finns i inlägget. Jag har inte skrivit den och jag har inte den åsikten som framförs. Kanske vore det bra om någon admin kunde gå in och rätta till inlägget, åtminstone genom att ta bort mitt namn från det.
JM skrev:Det konstlade upplevda djupet hos dipoler relativt monopoler beror på
utfasning av sidoljudet ger totalt lägre ljudtryck
avsaknaden på tidiga reflexer från sidoväggarna
avsaknaden av få dominerande sidoreflexer
bakväggen ger för sena reflexer
bakväggen ger för många reflexer
bakväggen ger för diffusa reflexer
avsaknaden av monopollådans tidiga inre reflexer
avsaknaden av monopollådans tryckpåverkan
direktljudet är för dominerande relativt reflexerna
Så inte är det konstigt att det låter olika.
JM
Nattlorden skrev:Står Stefan rakt upp nuförtiden?
Nattlorden skrev:Står Stefan rakt upp nuförtiden?
matssvensson skrev:PS. Apropå dipolbas, är min egen teori att eftersom dipoler inte kan trycksätta ett rum (room gain) faktiskt subjektivt kan upplevas som mer naturligt, om det inte är jordbävning som skall återges. Levande musik upplever vi normalt i större lokaler och där är inte room gain lika dominerande som i ett normalt vardags/lyssningsrum. Därför låter kanske en balanserad dipolbas enklare mer naturligt i en obehandlad hemmamiljö. DS.
matssvensson skrev:Typiskt. Satt precis och snickrade på ett liknande inlägg som någon annan just publicerat. Tack för det IngOehman. Spännande läsning om dina empiriska studier av reflexer i en bakvägg. Passar fint in i min egen akustiska erfarenhets- och kunskapsbank.
Kan bara lägga till att jag själv använder mina dipoler i en något oortodox uppställning, tätt mot bakväggen med strålningsminima hyggligt rätt in i väggen för att på så vis försöka undvika dominerande reflexer därifrån. Då undertrycker jag inte heller sidoreflexerna som annars är vanligt i dipoluppställningar.
Jag tycker det funkar och vill mena att jag inte upplever "konstlat" djup eller sameness i ljudbilden. Men det är naturligtvis lätt att vara hemmablind. Vore roligt med opartiska åsikter från andra vid tillfälle.
vh, Mats
PS. Apropå dipolbas, är min egen teori att eftersom dipoler inte kan trycksätta ett rum (room gain) faktiskt subjektivt kan upplevas som mer naturligt, om det inte är jordbävning som skall återges. Levande musik upplever vi normalt i större lokaler och där är inte room gain lika dominerande som i ett normalt vardags/lyssningsrum. Därför låter kanske en balanserad dipolbas enklare mer naturligt i en obehandlad hemmamiljö. DS.
IngOehman skrev:Är musikåtergivning naturligt överhuvudtaget?
matssvensson skrev:Musik uppfångad av mikrofoner och sedan återgiven genom två högtalare i ett annat rum än inspelningslokalen blir aldrig helt naturligt återgiven.
Nattlorden skrev:Sen finns det ju musik som INTE matchar första delen av den meningen och den skall helst inte bli lidande av att man försökt kompensera för mikrofoninspelning.
matssvensson skrev:Nattlorden skrev:Sen finns det ju musik som INTE matchar första delen av den meningen och den skall helst inte bli lidande av att man försökt kompensera för mikrofoninspelning.
Absolut. Och vad är rätt då, när det inte finns någon akustisk referens? Är kanske alla återgivningar lika rätt då, eller bara hörlurs-/ekofri-lyssning utan några återgivningsreflexioner?
Strmbrg skrev:Hur vet man att den är reverbbefriad?
Kronkan skrev:Så något falskt djup uppstår inte. Det eventuella djup som hörs, åtminstone i ett litet rum, finns i inspelningen. Däremot kan de tidiga reflexerna ge störningar i hur vi uppfattar ljudbilden.
matssvensson skrev:IngOehman skrev:Är musikåtergivning naturligt överhuvudtaget?
Nej precis. Musik uppfångad av mikrofoner och sedan återgiven genom två högtalare i ett annat rum än inspelningslokalen blir aldrig helt naturligt återgiven.
matssvensson skrev:Det bästa vi kan sträva efter är en så trevlig illusion som möjligt av det ursprungliga musikevenemanget i våra lyssningsrum. Och det är här min lilla hypotes kommer in - att naturlig musik vanligtvis uppförs i större lokaler med mindre utpräglat room gain och resonansbekymmer. Vilket kan passa dipolära högtalares illusionsförmåga fördelaktigt placerade i ett genomsnittligt bostadsrum. Oaktat alla andra konstlade egenskaper och begränsningar en dipolär strålare är behäftad med.
vh, Mats
music4ever skrev:Kronkan skrev:Så något falskt djup uppstår inte. Det eventuella djup som hörs, åtminstone i ett litet rum, finns i inspelningen. Däremot kan de tidiga reflexerna ge störningar i hur vi uppfattar ljudbilden.
Det är din åsikt.
Min är att om en inspelning är torr och platt, och den upplevs som torr och platt på en "vanlig" anläggning men som får ett "djup" med en annan teknik, som det kan finnas tekniska förklaringar varför detta "djup" uppstår. Så anser i alla fall jag att det är ett "falskt djup".
Användare som besöker denna kategori: Kurben och 15 gäster