Moderator: Redaktörer
eljulio skrev:Kan man skarva en högtalarkabel genom att tvinna ihop koppartrådarna med varandra utan att ljudkvalitén försämras? Det bord inte bli någon skillnad tycker jag. Jag har ett par bitar över till en kabeldragning och tycker att det verkar onödigt att köpa ny kabel.
Nattlorden skrev:eljulio skrev:Kan man skarva en högtalarkabel genom att tvinna ihop koppartrådarna med varandra utan att ljudkvalitén försämras? Det bord inte bli någon skillnad tycker jag. Jag har ett par bitar över till en kabeldragning och tycker att det verkar onödigt att köpa ny kabel.
jag hade lött eller använt en sockerbit själv. Eller i alla fall en sådan där "hatt" man tvinnar ihop med i elsammanhang.. Det får inte vara taskig/varierande kontakt, det kan bli hörbart.
AndreasArvidsson skrev:Om du löder så får du ingen oxidation.
Svante skrev:Med lödning och krympslang kan man få en skarv som knappast märks vare sig visuellt eller ljudmässigt.
paa skrev:Om man trär på krympslang innan lödningen som man sen krymper ihop, så kan man nog betrakta det som en permanent lösning.
Men om man bara lindar lite eltejp över lödstället så är det en kvick-fix som bör rättas till.
Bill50x skrev:Svante skrev:Med lödning och krympslang kan man få en skarv som knappast märks vare sig visuellt eller ljudmässigt.
Men känslan Svante - känslan!
Bill50x skrev:Svante skrev:Med lödning och krympslang kan man få en skarv som knappast märks vare sig visuellt eller ljudmässigt.
Men känslan Svante - känslan!
Det är som att bygga ett snyggt inre i sin dator, man vet att det är snyggt även om man inte ser det när (sido-)plåtarna är på plats.
/ B

adagio skrev:Ja herregud, som tillfällig snabblösning fungerar det ju iofs. Men ny på cleas eller Kjell kostar ju i princip ingenting. Då VET du att du inte har några kommande problem.
AndreasArvidsson skrev:paa skrev:Om man trär på krympslang innan lödningen som man sen krymper ihop, så kan man nog betrakta det som en permanent lösning.
Men om man bara lindar lite eltejp över lödstället så är det en kvick-fix som bör rättas till.
På vilket sätt skulle eltejp på en kabel som ligger stilla inomhus vara ett problem? Jag håller med om att krympslang kanske är en snyggare lösning dock.
paa skrev:Eltejp kan ha en tendens att släppa med tiden, och det som såg perfekt ut från början kan ha lindat upp sig helt till slut.
AndreasArvidsson skrev:paa skrev:Eltejp kan ha en tendens att släppa med tiden, och det som såg perfekt ut från början kan ha lindat upp sig helt till slut.
Ja de kan gå upp, men det är inget stort problem för sladdar som ligger still hemma om man gör det korrekt; jag har tejplindningar som är många år gamla utan några problem. Jag skulle dock inte sälja kablar som är tejpade, men för eget bruk med lite sunt förnuft så duger det bra.
sprudel skrev:Har du en riktigt dyr tejp kanske det blir en förbättring. Ny affärside för den hågade: klipp dina kablar och skarva med tejpen "Tape-Tejp".
Morello skrev:Eltejp är för amatören - man använder krympslang och en ciggtändare.
Morello skrev:Eltejp är för amatören - man använder krympslang och en ciggtändare.
_________________________ __________
___________ ________________________
eljulio skrev:Tja,
Jag tvinnade bara ihop dem. Kan inte säga att jag hör några missljud. Lite tejp är tvinningen täckt med också.
JB skrev:Så här ser min speldator ut:
Svante skrev:eljulio skrev:Tja,
Jag tvinnade bara ihop dem. Kan inte säga att jag hör några missljud. Lite tejp är tvinningen täckt med också.
Mm, det funkar. Ett tag.
ante_77 skrev:Folk som är rädda för skarvning måste må fruktansvärt dåligt med tanke på att kabeln inte går ända fram till högtalarelementen. Sedan får man inte glömma skarven vid förstärkaren.
Det som är ännu mer tragiskt är den tunna skitkabeln inne i högtalarkabinetten
IngOehman skrev:Svante skrev:eljulio skrev:Tja,
Mm, det funkar. Ett tag.
Ja, ett litet tag, om man har tur.
Jag kan dock berätta att jag fler gånger än en tvinnat kablar i labmiljö, närmare bestämt under filter-utveckling. Och jag har fler gånger än ett fått konstiga mätresultat utan att det låtit distat... (Problem som visat sig beror på dålig kontaktering.)
Så jag avråder bestämt från den sortens förbindelser. Jag använder dem aldrig idag om något är viktigt. De är i praktiken trycklösa och har inga likheter med den kontaktering man får med t ex goda banankontakter.
Löd eller använd riktiga kontakter! Det är mitt råd. Omlottskarvning är för övrigt en bra ide. Jag skarvar alltid så.
- - -
Av skruvförbindelser så är väl den enda som är rimligt tillförlitlig just sockerbit, i varje fall om det är en sådan där typ med ett stödbleck så det blir rimligt tryck på så stor del av kabeln som möjligt. Polskruvar av vanligt slag bör dock undvikas. Det är bara en tidsfråga innan de börjar glappa. Man tror att man får ett bra tryck, men det blir som regel mycket kortvarigt.ante_77 skrev:Folk som är rädda för skarvning måste må fruktansvärt dåligt med tanke på att kabeln inte går ända fram till högtalarelementen. Sedan får man inte glömma skarven vid förstärkaren.
Det som är ännu mer tragiskt är den tunna skitkabeln inne i högtalarkabinetten
En kabel, även en tunn, är extremt pålitlig och oföränderlig jämfört med en kontaktering av tveksamt slag. Till och med flerkardeliga kablar ger problem som är småpotatis jämfört med de problem som dåliga kontakteringar kan ge.
Så när jag ser dig jämföra en tvinnad förbindelse med saker som en tunn kabel i högtalaren eller med en god banankontaktförbindelse, så gör det att jag tror att du behöver förkovra dig lite i dessa saker.
När det gäller kabeln i högtalaren är det inte en variabel utan en konstant. Den dimensionerar seriösa konstruktörer in således att den blir rätt med exakt de egenskaper som den har. Den yttre kabeln är svårare eftersom det är en variabel, och bör få vara det, eftersom högtalarens användare behöver kunna använda en för applikationen lagom lång kabel. Därför kan inte den yttre kabeln vara tunn om den skall kunna vara lång. Den behöver antingen vara olika tjock vid olika längder, eller så tjock att längden (inom rimliga gränser) inte blir betydelsefull.
Vh, iö
IngOehman skrev::?:
Du skrev att du tänkte dig att folk mådde fruktansvärt dåligt av tvinnade kablar, på ett sådant sätt att det framgick att din avsikt var att förlöljiga dem som du föreställde dig mådde så, och du antydde sålunda/därmed att de inte hade bra skäl att göra det.
Därför förklarade jag för dig varför det är stora skillnader mellan en tvinnad kabel och en ordentlig förbindning.
Då du även nämnde tunna kablar som alternativ ångestskapare så förklarade jag även varför denna inte alls är något att bekymmra sig över.
Vad var det du inte förstod i mitt inlägg?
Vh, iö
ante_77 skrev:IngOehman skrev::?:
Du skrev att du tänkte dig att folk mådde fruktansvärt dåligt av tvinnade kablar, på ett sådant sätt att det framgick att din avsikt var att förlöljiga dem som du föreställde dig mådde så, och du antydde sålunda/därmed att de inte hade bra skäl att göra det.
Därför förklarade jag för dig varför det är stora skillnader mellan en tvinnad kabel och en ordentlig förbindning.
Då du även nämnde tunna kablar som alternativ ångestskapare så förklarade jag även varför denna inte alls är något att bekymmra sig över.
Vh, iö
Då får jag be herrn' citera mig där jag skriver om dåligt tvinnade kablar.
ante_77 skrev:Sedan så är det du som "föreställer" dig vad jag menar.
ante_77 skrev:Jag bekymrar mig inte över tunna kablar i högtalaren, men jag kan ana att folk faktiskt gör det nu när jag nämnt det.
ante_77 skrev:Hur många har inte bytt ut invändigt kablage för att konstruktörerna "har gjort fel"?
IngOehman skrev:ante_77 skrev:IngOehman skrev::?:
Vh, iö
Då får jag be herrn' citera mig där jag skriver om dåligt tvinnade kablar.
Det här börjar ju bli löjligt! Vet du inte vad du själv har skrivit???
Frågan som diskuterades var att skarva högtalarkabel genom att tvinna, och du kommenterade det med "...Folk som är rädda för skarvning måste må fruktansvärt dåligt...".ante_77 skrev:Sedan så är det du som "föreställer" dig vad jag menar.
Det är inte svårt att förstå vad du menar, och du bekräftar ju dessutom det jag skrev.ante_77 skrev:Jag bekymrar mig inte över tunna kablar i högtalaren, men jag kan ana att folk faktiskt gör det nu när jag nämnt det.
Just det. Och du jämställde det dessutom med att skarva kabel med tvinning (vilket inte heller an ditt inlägg att döma bekymrar dig).
Och för din information så finns det inget skäl att vara bekymrad över en tunn internkabel, till skillnad från tvinnande skarvningar som är notoriskt pålitliga.
Konstigare än så är det inte.ante_77 skrev:Hur många har inte bytt ut invändigt kablage för att konstruktörerna "har gjort fel"?
Ingen aning.
Men kanske mellan en promille och en hundradels promille av alla som äger ett par högtalare? Något i den stilen skulle jag gissa, om jag tvingades. Alltså mellan 0,1 och 0,001% av dem. Om vi talar om specifikt att byta ut internkablaget och inte att använda gamla högtalarlådor för att bygga nya högtalare, vilket möjligen kan vara något vanligare.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jösses...
Du bekräftar ju precis allt det jag skrivit!![]()
![]()
![]()
Vh, iö
AndreasArvidsson skrev:Ja googla nu på hur kablarna i en högtalare ser ut Ingvar så kanske du lär dig något nytt ^^
Perfector skrev:Omlott är att göra klippet med några cm mellanrum för att slippa kortis, om jag har förstått det rätt.
kort plus på ena och lång plus på andra samt omvänt för minus/jord
som gammal televerkare gjorde vi så ute på linan för att säkra anslutningarna.
HenrikTornquist skrev:Perfector skrev:Omlott är att göra klippet med några cm mellanrum för att slippa kortis, om jag har förstått det rätt.
kort plus på ena och lång plus på andra samt omvänt för minus/jord
som gammal televerkare gjorde vi så ute på linan för att säkra anslutningarna.
Om du menar att man skarvar + 15cm in på kabeln och - 20cm så förstår jag hur du menar. Som gammal televerkare har jag inget minne alls av sånt.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 28 gäster