Moderator: Redaktörer
eljulio skrev:Kan man skarva en högtalarkabel genom att tvinna ihop koppartrådarna med varandra utan att ljudkvalitén försämras? Det bord inte bli någon skillnad tycker jag. Jag har ett par bitar över till en kabeldragning och tycker att det verkar onödigt att köpa ny kabel.
Nattlorden skrev:eljulio skrev:Kan man skarva en högtalarkabel genom att tvinna ihop koppartrådarna med varandra utan att ljudkvalitén försämras? Det bord inte bli någon skillnad tycker jag. Jag har ett par bitar över till en kabeldragning och tycker att det verkar onödigt att köpa ny kabel.
jag hade lött eller använt en sockerbit själv. Eller i alla fall en sådan där "hatt" man tvinnar ihop med i elsammanhang.. Det får inte vara taskig/varierande kontakt, det kan bli hörbart.
AndreasArvidsson skrev:Om du löder så får du ingen oxidation.
Svante skrev:Med lödning och krympslang kan man få en skarv som knappast märks vare sig visuellt eller ljudmässigt.
paa skrev:Om man trär på krympslang innan lödningen som man sen krymper ihop, så kan man nog betrakta det som en permanent lösning.
Men om man bara lindar lite eltejp över lödstället så är det en kvick-fix som bör rättas till.
Bill50x skrev:Svante skrev:Med lödning och krympslang kan man få en skarv som knappast märks vare sig visuellt eller ljudmässigt.
Men känslan Svante - känslan!
Bill50x skrev:Svante skrev:Med lödning och krympslang kan man få en skarv som knappast märks vare sig visuellt eller ljudmässigt.
Men känslan Svante - känslan!
Det är som att bygga ett snyggt inre i sin dator, man vet att det är snyggt även om man inte ser det när (sido-)plåtarna är på plats.
/ B

adagio skrev:Ja herregud, som tillfällig snabblösning fungerar det ju iofs. Men ny på cleas eller Kjell kostar ju i princip ingenting. Då VET du att du inte har några kommande problem.
AndreasArvidsson skrev:paa skrev:Om man trär på krympslang innan lödningen som man sen krymper ihop, så kan man nog betrakta det som en permanent lösning.
Men om man bara lindar lite eltejp över lödstället så är det en kvick-fix som bör rättas till.
På vilket sätt skulle eltejp på en kabel som ligger stilla inomhus vara ett problem? Jag håller med om att krympslang kanske är en snyggare lösning dock.
paa skrev:Eltejp kan ha en tendens att släppa med tiden, och det som såg perfekt ut från början kan ha lindat upp sig helt till slut.
AndreasArvidsson skrev:paa skrev:Eltejp kan ha en tendens att släppa med tiden, och det som såg perfekt ut från början kan ha lindat upp sig helt till slut.
Ja de kan gå upp, men det är inget stort problem för sladdar som ligger still hemma om man gör det korrekt; jag har tejplindningar som är många år gamla utan några problem. Jag skulle dock inte sälja kablar som är tejpade, men för eget bruk med lite sunt förnuft så duger det bra.
sprudel skrev:Har du en riktigt dyr tejp kanske det blir en förbättring. Ny affärside för den hågade: klipp dina kablar och skarva med tejpen "Tape-Tejp".
Morello skrev:Eltejp är för amatören - man använder krympslang och en ciggtändare.
Morello skrev:Eltejp är för amatören - man använder krympslang och en ciggtändare.
_________________________ __________
___________ ________________________
eljulio skrev:Tja,
Jag tvinnade bara ihop dem. Kan inte säga att jag hör några missljud. Lite tejp är tvinningen täckt med också.
JB skrev:Så här ser min speldator ut:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster