Mig veterligt fungerar det (att köra utan center utan att stöta på med problem) med både Denon- och Marantz-maskiner. De nivåanpassar således att de inte behöver komprimera.
MEN - jag tror att problemet är mera komplicerat än du antyder, framförallt på grund av att det nog inte alls handlar om DRC.
DRC är så vitt jag vet (den som vet bättre får gärna säga ifrån) en annan sorts kompressor* än den som finns på många hemmabioapparater och ställer till med problem när man kör utan center. Och det finns även ett skäl till att funktionen finns, nämligen att man vill undvika digital överstryrning (hårdklippning). Problemet när man kör utan center (eller det kan räcka att köra centern som small, eller surroundhögtalarna som small) är att de då adderas till L och H, och då växer de sistnämnda kanalernas amplitud, i förekommande fall. Det betyder att man kan drabbas av överstyrning. Även om inte de kodade kanalerna som sådana är överstyrda så kan summan av flera kanaler blir det.
Och den kompressorfunktion som aktiveras för att hindra klippning är INTE det egentliga problemet även om den gör problemet extra tydligt.
Det riktiga problemet är att apparaten som hanterar kanaladministrationen använder denna kompressor (egentligen är det snarast en toklimiterfunktion med kort attack-tid, men påtagligt långsam release) istället för att sänka nivåerna på alla kanaler om det behövs för att undvika klippning när man kanaladministrarar således att kanaler eller delar av kanaler adderas till andra kanaler. Problemet är helt enkelt att dessa funktioner hanteras digitalt och utan headroom.
Bästa test-videogram jag hittat för att undersöka funktionen är filmen Underworld (den jag användt är på DVD). Det finns i första scenen väldigt bra test-ljud för att undersöka om man är drabbad. Närmare bestämt scenen där Kate hoppar ned från där hos sitter uppkrupen, till gatan därunder.
Kör man denna scen några gånger med lite olika inställningar och val av ljudformat, så tvivlar man inte efteråt om det är så att någon av kombinationerna av ljudformat och kanaladministration ställer till med problem. Felen blir EXTREMT tydliga om de finns där.

Vh, iö
- - - - -
*DRC är egentligen ett generellt begrepp för kompressor (eller digital rumskorrektion, bara så det inte skall blir för enkelt!

) och jag gissar att TS här menar den DRC som kan aktiveras i Denon-apparater, och inte den specifika kompressor som finns i standarden som ibland kallas för night mode. Oavsett vilket så är de närbesläktade. Den funktion jag talar om och som ställer till med problem (avsevärda) ljudmässigt är möjligen en tredje kompressorfunktion som finns i apparaterna, men som jag tror tillhör själva Dolby-standarden. Men jag är inte säker på hur det hela hänger samman.
Då när jag för många år sedan upptäckta problemet (framförallt hos DVD-spelare om man lät dem hantera DA-omvandligen) så förvånade det mig att det var så svårt att hitta någon information om detta. Till sist så kom jag i kontakt med Pelle Rosén och/eller Torbjörn Valentinius på SR som var de(/den) första jag träffat på som stött på samma problem och försökt få klarhet i vad det handlade om. Det kanske kan verka underligt att jag är lite osäker på om jag talat med saken med den ene, den andre eller båda, men jag minns helt enkelt inte.
Och nu är det så länge sedan att jag inte längre minns vad vi kom fram till när vi diskuterade igenom saken och jämförde vi hittat här och där om problemet. Men Jag har för mig att vi alla noterat att Denons receivrar gick runt problemet. Jag tror inte vi kom till klarhet om hur de gjorde det, det vill säga om de faktiskt sänkte signalen så problemet inte uppstod, eller om de antikomprimerade på något sätt efter den signalbehandlingspunkt där en inbyggd kompressoralgoritm aktiverades. Rent tekniskt finns inga hinder för att göra det på optimalt sätt, men det kan finnas hinder när man använder kretsar som köps med patentskydd inkluderat, och därmed onåbar inre processning.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).