En fråga om hembioreceivers och fantomcenter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

En fråga om hembioreceivers och fantomcenter

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-25 20:58

Jag fick lära mig här på faktiskt att om man tex inte har nån center och spelar upp ett Dolby Digital-5.1-spår så ligger det i dolbys algoritm att automatiskt slå DCR (Dynamic Range Compression). Detta gäckande mig länge och jag förbryllades av att DTS-spår lät så mycket mer dynamiskt, jag körde alltså utan center. DTS har alltså inte den här funktionen.

Så vitt jag vet är det bara vissa av Denons receiverar som har ett motmedel mot detta. Det är svårt att utröna om vilka receivrar som har möjlighet att gå runt problemet eftersom i princip alla hembioreceivrar kan koppla av och på DRC, därför uppger kreti o pleti att dom kan gå runt problemet på deras receiver eftersom det står att man kan koppla bort DRC, eller sätta det till MAX, eller vad det nu kallas på den aktuella modellen, problemet är att många inte märker av dynamikminskningen eller inte ens har testat vad som händer när man kopplar ur centern.

Jag undrar vilka av er som har möjligheten att slippa DRC trots att centern är satt till "NO" på reveivern och vilket märke och vilken modell ni har? Har ni andra tips för att gå runt problemet är dom förstås välkomna här. Finns funktionen tex på Denons 28xx-serie?

Tack för att du deltar! :)
Senast redigerad av _Fredrik_ 2015-01-25 23:57, redigerad totalt 1 gång.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: En fråga om hembioreceivers och DRC

Inläggav DVD-ai » 2015-01-25 21:47

Jag harställt in följande.

Center: None
DRC: Off

Marants nr1604
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-25 23:21

DVD-ai skrev:Jag harställt in följande.

Marants nr1604

Tack! Ja, det står att DRC är off, men är den verkligen det? Man kan ju stänga av DRC på alla receivers, men dolby sätter per automatik på DRC i signalen när tex Center står på none, så receivern måste ju göra nån specialare för att gå runt problemet.
Senast redigerad av _Fredrik_ 2015-01-25 23:25, redigerad totalt 1 gång.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-25 23:25

Den inställningen skulle jag inte lita på att den faktiskt påverkar dolbys fantomcenter.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-25 23:27

AndreasArvidsson skrev:Den inställningen skulle jag inte lita på att den faktiskt påverkar dolbys fantomcenter.

Syftar du på dvd:ais inlägg? Om ja, så tror inte jag det heller. Det är nog en rätt komplicerad process att komma runt problematiken, så funktionen jag är ute efter finns nog inte på några billigare reveivers.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-25 23:29

_Fredrik_ skrev:
AndreasArvidsson skrev:Den inställningen skulle jag inte lita på att den faktiskt påverkar dolbys fantomcenter.

Syftar du på dvd:ais inlägg? Om ja, så tror inte jag det heller. Det är nog en rätt komplicerad process att komma runt problematiken, så funktionen jag är ute efter finns nog inte på några billigare reveivers.

Jao precis.

Jag har löst problemet genom att i princip ha allt på dts. Anda alternativ är en DSP innan receivern eller ett analogt filter efter.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-25 23:39

Mig veterligt fungerar det (att köra utan center utan att stöta på med problem) med både Denon- och Marantz-maskiner. De nivåanpassar således att de inte behöver komprimera.

MEN - jag tror att problemet är mera komplicerat än du antyder, framförallt på grund av att det nog inte alls handlar om DRC.

DRC är så vitt jag vet (den som vet bättre får gärna säga ifrån) en annan sorts kompressor* än den som finns på många hemmabioapparater och ställer till med problem när man kör utan center. Och det finns även ett skäl till att funktionen finns, nämligen att man vill undvika digital överstryrning (hårdklippning). Problemet när man kör utan center (eller det kan räcka att köra centern som small, eller surroundhögtalarna som small) är att de då adderas till L och H, och då växer de sistnämnda kanalernas amplitud, i förekommande fall. Det betyder att man kan drabbas av överstyrning. Även om inte de kodade kanalerna som sådana är överstyrda så kan summan av flera kanaler blir det.

Och den kompressorfunktion som aktiveras för att hindra klippning är INTE det egentliga problemet även om den gör problemet extra tydligt.

Det riktiga problemet är att apparaten som hanterar kanaladministrationen använder denna kompressor (egentligen är det snarast en toklimiterfunktion med kort attack-tid, men påtagligt långsam release) istället för att sänka nivåerna på alla kanaler om det behövs för att undvika klippning när man kanaladministrarar således att kanaler eller delar av kanaler adderas till andra kanaler. Problemet är helt enkelt att dessa funktioner hanteras digitalt och utan headroom.

Bästa test-videogram jag hittat för att undersöka funktionen är filmen Underworld (den jag användt är på DVD). Det finns i första scenen väldigt bra test-ljud för att undersöka om man är drabbad. Närmare bestämt scenen där Kate hoppar ned från där hos sitter uppkrupen, till gatan därunder.

Kör man denna scen några gånger med lite olika inställningar och val av ljudformat, så tvivlar man inte efteråt om det är så att någon av kombinationerna av ljudformat och kanaladministration ställer till med problem. Felen blir EXTREMT tydliga om de finns där. ;)

Vh, iö

- - - - -

*DRC är egentligen ett generellt begrepp för kompressor (eller digital rumskorrektion, bara så det inte skall blir för enkelt! ;)) och jag gissar att TS här menar den DRC som kan aktiveras i Denon-apparater, och inte den specifika kompressor som finns i standarden som ibland kallas för night mode. Oavsett vilket så är de närbesläktade. Den funktion jag talar om och som ställer till med problem (avsevärda) ljudmässigt är möjligen en tredje kompressorfunktion som finns i apparaterna, men som jag tror tillhör själva Dolby-standarden. Men jag är inte säker på hur det hela hänger samman.

Då när jag för många år sedan upptäckta problemet (framförallt hos DVD-spelare om man lät dem hantera DA-omvandligen) så förvånade det mig att det var så svårt att hitta någon information om detta. Till sist så kom jag i kontakt med Pelle Rosén och/eller Torbjörn Valentinius på SR som var de(/den) första jag träffat på som stött på samma problem och försökt få klarhet i vad det handlade om. Det kanske kan verka underligt att jag är lite osäker på om jag talat med saken med den ene, den andre eller båda, men jag minns helt enkelt inte.

Och nu är det så länge sedan att jag inte längre minns vad vi kom fram till när vi diskuterade igenom saken och jämförde vi hittat här och där om problemet. Men Jag har för mig att vi alla noterat att Denons receivrar gick runt problemet. Jag tror inte vi kom till klarhet om hur de gjorde det, det vill säga om de faktiskt sänkte signalen så problemet inte uppstod, eller om de antikomprimerade på något sätt efter den signalbehandlingspunkt där en inbyggd kompressoralgoritm aktiverades. Rent tekniskt finns inga hinder för att göra det på optimalt sätt, men det kan finnas hinder när man använder kretsar som köps med patentskydd inkluderat, och därmed onåbar inre processning.
Senast redigerad av IngOehman 2015-01-25 23:55, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-25 23:44

Ja DRC är så vitt jag vet en funktion som är formatoberoende och den är påslagen hela tiden om man har den aktiverad. Just därför som jag inte tror att dolbyläget skulle påverkas av att man slår av DRC.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-25 23:54

Åfan, jag trodde att det vara just DRC som användes och inte night mode eller vad dom lägena kallas.

I vilket fall som helst så appliceras iaf nån form av vidrig kompression när man kör med med fantom-mitt och jag tycker det är väldigt lätt att undersöka saken. Det brukar räcka med att man säger till reveivern, även om man inte har centerhögtalare, så här iaf jag direkt att ljudet blir mer dynamiskt och framförallt sträcker basen ut mycket mer.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-25 23:57

AndreasArvidsson skrev: Anda alternativ är en DSP innan receivern eller ett analogt filter efter.

Det där får du gärna utveckla! :)

Jag använder apple-tv väldigt mycket och sen supportar inte DTS, vilket i sig är helt fucked up.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-26 00:03

_Fredrik_ skrev:
AndreasArvidsson skrev: Anda alternativ är en DSP innan receivern eller ett analogt filter efter.

Det där får du gärna utveckla! :)

Jag använder apple-tv väldigt mycket och sen supportar inte DTS, vilket i sig är helt fucked up.

Problemet nu är att receivern kodar av dolby och i det formatet så finns det instruktioner för hur fantomcentern skall skapas. Om du har en digital signalprocessor med kanaladministrering innan receivern eller en analog dito efter så kan du göra inställningarna där istället och på det sättet helt förbigå receiverns komprimering.

Du behöver isf antingen en DSP som tar mot PCM och har kanaladministration så du själv kan välja hur du vill mixa kanalerna. Detta kan du göra med tex en miniDSP nanoAVR.
Det andra alternativet är att analogt skapa fantomcentern efter receiver/DAC. Här har jag inga fädiga produkter till hands.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-26 00:04

IngOehman skrev:t. Jag tror inte vi kom till klarhet om hur de gjorde det, det vill säga om de faktiskt sänkte signalen så problemet inte uppstod, eller om de antikomprimerade på något sätt efter den signalbehandlingspunkt där en inbyggd kompressoralgoritm aktiverades. Rent tekniskt finns inga hinder för att göra det på optimalt sätt, men det kan finnas hinder när man använder kretsar som köps med patentskydd inkluderat, och därmed onåbar inre processning.

Men med DTS uppstår ju inte problemet, så att sänka signalen borde väl inte räcka?

Antikomprimering tror jag inte på, eller hoppas att det verkligen inte är så. Det har jag gjort som nödlösning på stenhårdkomprimerat material som behöver spelas upp på bio och det blir långt ifrån bra.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-26 00:07

_Fredrik_ skrev:Men med DTS uppstår ju inte problemet, så att sänka signalen borde väl inte räcka?

Sänker du nivån på kanalen så försvinner problemet med att man överstyr digitalt. Detta görs alltså isf istället för komprimering.
Målet är att den digitala signalen inte skall gå över 0dBFS. Summerar man flera kanaler som var för sig kan tangera denna gräns så måste man på något sätt sänka nivån.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-26 00:09

AndreasArvidsson skrev:Du behöver isf antingen en DSP som tar mot PCM och har kanaladministration så du själv kan välja hur du vill mixa kanalerna. Detta kan du göra med tex en miniDSP nanoAVR.
Det andra alternativet är att analogt skapa fantomcentern efter receiver/DAC. Här har jag inga fädiga produkter till hands.

Ok, måste kolla upp nanoavr. ännu mer sladdar underbart.

Alt 2, då behöver man en liten mixer. Verkar rätt meckigt.

tack iaf för tips!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-26 00:13

AndreasArvidsson skrev:
_Fredrik_ skrev:Men med DTS uppstår ju inte problemet, så att sänka signalen borde väl inte räcka?

Sänker du nivån på kanalen så försvinner problemet med att man överstyr digitalt. Detta görs alltså isf istället för komprimering.
Målet är att den digitala signalen inte skall gå över 0dBFS. Summerar man flera kanaler som var för sig kan tangera denna gräns så måste man på något sätt sänka nivån.

Så du menar att man ofta på DTS, på högljudda filmspår och om man väljer bort centern får digital dist? Det har jag aldrig hört. Pratar vi om två problem här, överstyrning och kompression?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-26 00:14

_Fredrik_ skrev:
AndreasArvidsson skrev:Du behöver isf antingen en DSP som tar mot PCM och har kanaladministration så du själv kan välja hur du vill mixa kanalerna. Detta kan du göra med tex en miniDSP nanoAVR.

tack iaf för tips!

Ja ingen av lösningarna är perfekt. Smidigast vore ju att bara spela DTS eller att skaffa en receiver som klarar av detta direkt.

En sak jag funderar på är att det kanske är såpass enkelt som man låter källan skicka PCM till receivern? Då är det inte dolby länge, men receivern kan fortfarande skapa fantomcenter.
Källan måste då vara inställd på att du har en center annars sker säkerligen samma komprimering där. I receivern så har du dock ingen center inställd och PCM strömmarna mixas ihop.
Är det så enkelt eller är jag helt ute och cyklar på hal is?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-26 00:16

_Fredrik_ skrev:Så du menar att man ofta på DTS, på högljudda filmspår och om man väljer bort centern får digital dist? Det har jag aldrig hört. Pratar vi om två problem här, överstyrning och kompression?

Nej det får du inte. DTS har löst problemet med överstyrning på något sätt. Hur vet jag dock inte.

Ja, men det ena är en konsekvens av det andra. Om du läser det som Ingvar skrev i sitt första inlägg så komprimerar man för att slippa överstyrning när man mixar ihop kanaler.

Om detta med digital överstyrning är oklart så säg gärna till så förklarar jag närmare.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-26 00:24

AndreasArvidsson skrev:
_Fredrik_ skrev:

tack iaf för tips!

Ja ingen av lösningarna är perfekt. Smidigast vore ju att bara spela DTS eller att skaffa en receiver som klarar av detta direkt.

En sak jag funderar på är att det kanske är såpass enkelt som man låter källan skicka PCM till receivern? Då är det inte dolby länge, men receivern kan fortfarande skapa fantomcenter.
Källan måste då vara inställd på att du har en center annars sker säkerligen samma komprimering där. I receivern så har du dock ingen center inställd och PCM strömmarna mixas ihop.
Är det så enkelt eller är jag helt ute och cyklar på hal is?

Fast hur handskas man med ev överstyrning då?

Sen är jag inte riktigt med på pcm-grejen. Dolby Digital är ju inte PCM ljud, oftast är kan man välja en PCM spår, men då är det inte DD och framförallt inte 5.1, om vi nu inte pratar om de nyare formaten?
Senast redigerad av _Fredrik_ 2015-01-26 00:27, redigerad totalt 1 gång.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Empa

Re: En fråga om hembioreceivers och fantomcenter

Inläggav Empa » 2015-01-26 00:26

Denon AVR-2808 & 2809 har funktionen, tror den finns på de flesta Denon modellerna fram till **10.
Väldigt användbar iaf. för mig utan center.

Menyn heter:
Dolby Digital Downmix option Setup.
Compression On/Off

Here were the results using the T2 blu-ray on the cyberdyne building explosion.

Standard DD 5.1 peak = 96db
Centre disabled peak = 86db
Centre disabled with downmix option = 96db
Standard DTS 5.1 peak = 95db
Centre Disabled peak = 95db

http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=270291

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-26 00:28

Empa skrev:Denon AVR-2808 & 2809 har funktionen, tror den finns på de flesta Denon modellerna fram till **10.
Väldigt användbar iaf. för mig utan center.

Menyn heter:
Dolby Digital Downmix option Setup.
Compression On/Off

Here were the results using the T2 blu-ray on the cyberdyne building explosion.

Standard DD 5.1 peak = 96db
Centre disabled peak = 86db
Centre disabled with downmix option = 96db
Standard DTS 5.1 peak = 95db
Centre Disabled peak = 95db

http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=270291

Fan va pro! :D :D :D Tack för den infon!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-26 00:30

Kanske ska skriva att jag har center som det är nu, men jag tycker det är svårt asom fan att få den att lira fin utan att placera den på rakt framför tv:n eller kanske över.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-26 00:32

_Fredrik_ skrev:Fast hur handskas man med ev överstyrning då?

Sen är jag inte riktigt med på pcm-grejen. Dolby Digital är ju inte PCM ljud, oftast är kan man välja en PCM spår, men då är det inte DD och framförallt inte 5.1, om vi nu inte pratar om de nyare formaten?

Ett alternativ är ju att helt enkelt bara sänka volymen digitalt på frontkanalerna. *med reservation för iscykling.

DD/DTS med mera är en kodad dataström, men efter den har avkodats så blir det PCM(rå "ljuddata"). På de flesta källor/blu-ray/datorer vad du nu spelar på så kan man välja om man vill skicka ut ljudet som en bitström i sitt kodade format eller om man vill att källan skall avkoda och skicka PCM. Jag skickar 7.1 PCM från min källa tex. Det kan dock bli problem med HD-format. Att den helt enkelt väljer det lägre alternativet så DTS-HD blir bara vanliga DTS.

Lite lätt förenklat då. Verkligheten är som alltid komplex :lol:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-26 01:28

Ok tack för alla tips! God natt, vi syns imorgon.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-27 08:22

_Fredrik_ skrev:
DVD-ai skrev:Jag harställt in följande.

Marants nr1604

Tack! Ja, det står att DRC är off, men är den verkligen det? Man kan ju stänga av DRC på alla receivers, men dolby sätter per automatik på DRC i signalen när tex Center står på none, så receivern måste ju göra nån specialare för att gå runt problemet.

Jag har ljugit !
Eller snarare haft fel :P

Det är Dmax jag har ställd på OFF!
I övrigt har jag inget att tillföre disskussionen mer än att jag tror mig ha upplevt problemet just med komprimeringen, JÄVLIGT dumt gjord av dom på Dolby...
Filmen Underworld som Ingvar tipsade om, den såg jag förra veckan och reagerade på att typ hela filmen lät skitkonstig...
Dialogen var platt, allt ljud som ägde rum samtidigt som dialogen var platt men när ingen sade något så lät det nästan som vanligt, bara lite grötigare.
Märkligt, jag trodde det berodde på något annat, typ kasst ljud på filmen i sig eller att uppspelningen via mediaenheten strulade just då.

Aja, där fick man sitt svar alltså ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-27 11:25

Jag blev också väldigt förvånad över en så dålig lösning.

Idag fyller jag år, grabbar! Härligt att bli äldre och smartare.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-27 11:39

Ne men grattis då ! :D

Blir väll till att önska/ ge sig en själv en center i present nu då da med detta nyupptäckta (idiotiska) problem.... :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-27 11:44

DVD-ai skrev:Ne men grattis då ! :D

Blir väll till att önska/ ge sig en själv en center i present nu då da med detta nyupptäckta (idiotiska) problem.... :lol:

Tack! Jag gav mig en center i förskott faktiskt. :)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-27 11:58

Ja man just ja !
nu mins jag att du hade en :oops:

aja, jag tänkte ge mig själv en i alla fall ;)
i Mars när jag fyller år :D

Vet inte VAd det blir än... är sugen på en platt Ino DialogF, men den är så bred och syns så mycket....
Annars kan jag ju gömma undan en dialog 2 i min TVmöbel, bakom en lycka som man får skjuta undan vid filmtittning, men det är också lite irriterande att behöva göra det så glömmer man det och har dialogen i en låda i möbeln "bbrrrööör röööröröröörörbbbrrrröööröö" typ, när man ligger i soffan sådär AS SKÖNT och inte vill behöva kliva upp för att åtgärda detta :roll:

hmm, aja vi får se hur det löser sig, angenämt problem deluxe :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-27 13:01

Grattis _Fredrik_!

_Fredrik_ skrev:
IngOehman skrev:t. Jag tror inte vi kom till klarhet om hur de gjorde det, det vill säga om de faktiskt sänkte signalen så problemet inte uppstod, eller om de antikomprimerade på något sätt efter den signalbehandlingspunkt där en inbyggd kompressoralgoritm aktiverades. Rent tekniskt finns inga hinder för att göra det på optimalt sätt, men det kan finnas hinder när man använder kretsar som köps med patentskydd inkluderat, och därmed onåbar inre processning.

Men med DTS uppstår ju inte problemet, så att sänka signalen borde väl inte räcka?

Tvärtom - med DTS så sänks ju signalen, och det fungerar ju.

_Fredrik_ skrev:Antikomprimering tror jag inte på, eller hoppas att det verkligen inte är så. Det har jag gjort som nödlösning på stenhårdkomprimerat material som behöver spelas upp på bio och det blir långt ifrån bra.

Fast detta är ju inte en antikomprimering som görs på ren chans, utan en som kan göras exakt rätt om man känner till algoritmerna för den trista "skyddslimiter" som Dolby använder.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-01-27 13:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-27 13:04

_Fredrik_ skrev:Kanske ska skriva att jag har center som det är nu, men jag tycker det är svårt asom fan att få den att lira fin utan att placera den på rakt framför tv:n eller kanske över.

Centerkanal tillsammans med TV är svårt, förvisso. En vanlig högtalare fungerar inget vidare.

Vh, iö

Nästa

Återgå till Generellt om hifi