Moderator: Redaktörer
JM skrev:WHO bedömer att 50 % av personer mellan 12 - 35 år, 1.1 miljarder människor, exponeras för ljudnivåer av musikapparater med stor risk för att få bestående hörselskador.
Tyvärr kan mycket korta exponeringar av högt ljud leda till irreversibla hörselskador. Även längre exponering av måttliga ljudnivåer kan ge bestående hörselpåverkan. Bra exempel i följande länkar.
http://www.who.int/pbd/deafness/activit ... b.pdf?ua=1
Förslag till åtgärder.
http://www.who.int/pbd/deafness/activities/MLS/en/
http://www.who.int/pbd/deafness/activit ... 5.pdf?ua=1
Jag måste erkänna att jag utsatt mig själv och mina barn för skadliga ljudnivåer.
Hur har vi ett ansvar?
JM
JM skrev:Jag måste erkänna att jag utsatt mig själv och mina barn för skadliga ljudnivåer.
Hur har vi ett ansvar?
JM skrev:När ungarna började fråga efter öronproppar när de var på väg till konsert var allt uppenbart.
JM
OlA-68 skrev:VA!
petersteindl skrev:Bra tråd!
Ljudsanera så man hör mera.
Mvh
Peter
Using carefully fitted, and if possible, noise-cancelling
earphones/headphones. Earphones and headphones
which are suited to the individual user allow music to
be heard clearly at lower levels of volume. In addition
noise-cancelling earphones and headphones cut
down the background noise, so that users can hear
sounds at lower volumes than otherwise needed. For
example, frequent users of personal audio devices
on trains or airplanes should consider using noisecancelling
earphones or headphones in these
settings.
Sanny_X skrev:noise-cancelling och in-ear är inte samma sak
RogerGustavsson skrev:Kollade min hörsel somras efter mina problem med inflamerad balansnerv. Var tydligen riktigt bra enligt testaren, långt bättre än dagens ungdomar. Möjligen har min uppväxt med en hörselskadad far gjort att jag varit försiktig med exponering för höga ljudnivåer.
Perfector skrev:Det är inte hög volym som skadar örat utan skarpa transienter med snabba stigtider.
Skillnaden mellan tyst och kraftigt ljud bryter av flimmerhåren i örat.
RogerJoensson skrev:Perfector skrev:Det är inte hög volym som skadar örat utan skarpa transienter med snabba stigtider.
Skillnaden mellan tyst och kraftigt ljud bryter av flimmerhåren i örat.
Hm. Bryter av? Det får nog vara väldigt starka transienter i så fall, om ens möjligt?
Det du säger verkar gå på tvärs med vad som sägs i WHO:s dokument. Även de verkar mena att vid allt starkare ljud tål man allt kortare exponering och vid svagare ljud tål man längre exponering (ungefär så).
Rent spontant trodde jag också en gång i tiden att transienter var mycket farligare än mer platta starka ljud. Transienter ser ju visuellt rätt giftiga ut... -Men det verkar inte stämma med vetenskapen och de skador folk får i praktiken.
Perfector skrev:Läs i texten och använd eget förstånd.
Svante skrev:Det värsta tycker jag är sådant som man inte kan (med rimlig insats) undvika. Om man går på en konsert, eller föreställning och någon klant sitter med hörselproppar själv, så att han inte hör hur det distar och hur det skär i diskanten.
Föreställningar borde märkas med krav på hörselproppar om nivån överstiger skadlig nivå för personalen.
Sen borde lurar som distar och diskanthöjer förbjudas, och de begränsningar som finns i musikspelare borde sättas på medelnivå (K-vägt) i stället för toppnivå. Ovägd toppnivåbegränsning stimulerar till distade diskanthöjda och komprimerade produktioner.
Det måste bli normalt att värna om sin hörsel.
Helmut skrev:Risken för hörselskador lär öka om man lyssnar till musik/ljud man inte gillar.
RogerGustavsson skrev:Helmut skrev:Risken för hörselskador lär öka om man lyssnar till musik/ljud man inte gillar.
Är det inte en myt? Med tanke på hur stor andel av musikerna som har hörselnedsättning kan det väl knappast stämma? I så fall tycker de inte om sina egna ljud...
JM skrev:Svante skrev:Det värsta tycker jag är sådant som man inte kan (med rimlig insats) undvika. Om man går på en konsert, eller föreställning och någon klant sitter med hörselproppar själv, så att han inte hör hur det distar och hur det skär i diskanten.
Föreställningar borde märkas med krav på hörselproppar om nivån överstiger skadlig nivå för personalen.
Sen borde lurar som distar och diskanthöjer förbjudas, och de begränsningar som finns i musikspelare borde sättas på medelnivå (K-vägt) i stället för toppnivå. Ovägd toppnivåbegränsning stimulerar till distade diskanthöjda och komprimerade produktioner.
Målet är kvalitetssäkring map undvikande av skadliga ljudnivåer i alla apparater som säljs.
JM
Svante skrev:JM skrev:Svante skrev:Det värsta tycker jag är sådant som man inte kan (med rimlig insats) undvika. Om man går på en konsert, eller föreställning och någon klant sitter med hörselproppar själv, så att han inte hör hur det distar och hur det skär i diskanten.
Målet är kvalitetssäkring map undvikande av skadliga ljudnivåer i alla apparater som säljs.
JM
Ja, och så begränsar man toppvärdet... Hål i huvudet.
RogerGustavsson skrev:Finns en rapport från Arbetsmiljöverket:
http://www.av.se/dokument/teman/buller/ ... port_3.pdf
AnnanPersonSkrev skrev:Det är inte hög volym som skadar örat utan skarpa transienter med snabba stigtider.
AnnanPersonSkrev skrev:Det är inte hög volym som skadar örat utan skarpa transienter med snabba stigtider.
RogerGustavsson skrev:När införs EBU R 128? Det kommer väl att gälla för radio och TV? Hur blir det med övriga medier?
idea skrev:Därav det tveeggade - högre ljud är farligare och transienta ljud kan ge upphov till höga bullerdoser men upplevs som lägre än vad skadligheten är. Därför är det farligare att vara snickare än svarvare vid samma bullerdos.
Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:När införs EBU R 128? Det kommer väl att gälla för radio och TV? Hur blir det med övriga medier?
Är den inte införd sedan ett par år tillbaka?
Svante skrev:Det värsta tycker jag är sådant som man inte kan (med rimlig insats) undvika. Om man går på en konsert, eller föreställning och någon klant sitter med hörselproppar själv, så att han inte hör hur det distar och hur det skär i diskanten.
hcl skrev:Ljudtekniker som använder öronproppar då de rattar ljudet under spelningen borde märkas varningstriangel.
RogerJoensson skrev:hcl skrev:Ljudtekniker som använder öronproppar då de rattar ljudet under spelningen borde märkas varningstriangel.
Jag har mixat med öronproppar (hyggligt raka) för att skydda hörseln.
-Inte pga PA-ljudet, utan pga gitarrförstärkarna som man vägrat skruva ner och som naturligtvis inte fick riktas mot gitarristen själv. Suck. Ingen borde kunna skylla gitarristena och dennes stärkarklustersvansinne på mig!
Nå. Jag fick till slut nog och tröttnade på allt vad PA-mixande heter.
RogerGustavsson skrev:63% av de som röstat är alltså drabbade av hörselnedsättningar eller tinnitus?
Tarzan skrev:Gitarristen i det ganska trevliga och halvokända svenska bandet One inch giant har bara en orange micro terror med sig live. Ett föredöme helt klart.
Perfector skrev:nehee!
Och kort skapt ljud som ger hörselskada uppstår hur då?
Perfector skrev:Min dotter fick en smällare vid örat och hon har enligt läkaren skador på flimmerhåren.
Perfector skrev:Du får disikera familjen eller plugga 10 år till läkare, som min svärson gjorde och han ger mig rätt.
Eller snarare han berättade för mig.
Jag antar att du menar att han sitter och ljuger för att göra sig märkvärdig?
RogerGustavsson skrev:63% av de som röstat är alltså drabbade av hörselnedsättningar eller tinnitus?
IngOehman skrev:Och för att spinna lite vidare på det - påståendet som finns i tråden om att transienter skulle vara extra farliga är helt fel. Det är precis tvärtom. Transienter är de ljud som kan vara starkast utan att vara farliga. Ju kortare och brantare de är, desto ofarligare är de.
Det är en fråga som varit uppe många gånger tidigare här på faktiskt, och att myten sprids är trist, men det är ett allvarligt problem att även människor som arbetar med hörselskadeproblematiken hjälper till att sprida myten. Den leder till åtgärder (t ex toppvärdesbegränsningar) som resulterar i ökade hörselskador.
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Och för att spinna lite vidare på det - påståendet som finns i tråden om att transienter skulle vara extra farliga är helt fel. Det är precis tvärtom. Transienter är de ljud som kan vara starkast utan att vara farliga. Ju kortare och brantare de är, desto ofarligare är de.
Det är en fråga som varit uppe många gånger tidigare här på faktiskt, och att myten sprids är trist, men det är ett allvarligt problem att även människor som arbetar med hörselskadeproblematiken hjälper till att sprida myten. Den leder till åtgärder (t ex toppvärdesbegränsningar) som resulterar i ökade hörselskador.
Det är så jag tänker också (så här långt), men vill gärna veta om någon har tillgång till någon form av verifierad fakta som visar på att motsatsen gäller.
JM skrev:RogerJoensson skrev:
Det är så jag tänker också (så här långt), men vill gärna veta om någon har tillgång till någon form av verifierad fakta som visar på att motsatsen gäller.
Jag vet inte hur du tänker o förstår inte vilka studier du bygger dina påståenden på.
Här kommer ett urplock vetenskapliga bevis att kraftfulla transienter är mycket skadliga.
Impulse noise causes evidently more severe hearing loss than steady state noise.
http://www.noiseandhealth.org/article.a ... ast=Starck
Höga ljudimpulser typ från pistolskott över 130-140 dB (beroende på vägning) ger snabbt permanent hörselskada kring 4000 hz.
Mer "långvarig" exponering för höga ljud påverkar ffa de högre frekvenserna. (case 2)
En kraftig explosion kan ruptupera trumhinnan, bryta hörselbenen och/eller permanent döda hårceller.
RogerJoensson skrev:
Jag förstår inte varför du angriper mig. Har du ens läst vad jag har skrivit?
IngOehman skrev:
Någon verifierad fakta som stöder motsatsen lär du inte hitta.
Påståendet att transienter är extra farliga har säkerligen bara med humanistisk förvirring (läs; ovetenskaplighet) att göra. De glömmer bort att relatera olika ljud till något konkret, de blir representanter för sin rubrik bara. Och då blir lätt resultatet ett missförstånd. Om faktiska hörselskador ofta är orsakade av transienter (på grund av en kombination av extremt höga ljudtryck och ofta även en smalbandig svans, som ju gör ljuden mindre transienta) så tror de som inte förstår de fysikaliska skeendena att det är den transienta naturen som är det farliga, och inte ljudtrycket och den smala bandbredden.
Vh, iö
DVD-ai skrev:Så för att ett tämligen kortvarigt ljud på 135dB (pistolskott) är skadligt så är transienter skadligare än medel nivå ?!![]()
Det du hänvisar till säger ju inget annat än att just i dessa fallen så kan ett oerhört kraftigt och kortvarigt ljudtryck orsaka allvarliga hörselskador.
Något som jag ser som helt självklart.
Det säger ju inget, egentligen, om förhållandet till medelnivå.
Perfector skrev:Hittade denna vid nätsökning.
Skadligt buller är en kombination av buller överstigande 85 dB och tiden man vistas i detta buller.
Exempel: 15 minuter i 100 dB ger samma dos som 8 timmar i 85 dB.
Tumregel: Över 85 dB någon gång under arbetsdagen, befinner man sig i riskzonen för hörselskador.
JM skrev:DVD-ai skrev:Så för att ett tämligen kortvarigt ljud på 135dB (pistolskott) är skadligt så är transienter skadligare än medel nivå ?!![]()
Det du hänvisar till säger ju inget annat än att just i dessa fallen så kan ett oerhört kraftigt och kortvarigt ljudtryck orsaka allvarliga hörselskador.
Något som jag ser som helt självklart.
Det säger ju inget, egentligen, om förhållandet till medelnivå.
Jag förstår inte riktigt hur du tänker?
I någon av studierna ovan är en ljudpuls transient om den är ca15 dB över medel ljudnivån o kortare än en sekund.
Stigtiden på transienten spelar roll ovan 85 dB. Sannolikt är ljudpulser som är snabbare än mellanörats muskelreaktion skadliga under 140 dB om inget ljud före ljudpulsen aktiverat mellanörats muskler . Har här inga färska studier att referera till.
JM
JM skrev:I någon av studierna ovan är en ljudpuls transient om den är ca15 dB över medel ljudnivån o kortare än en sekund.
RogerJoensson skrev:JM skrev:I någon av studierna ovan är en ljudpuls transient om den är ca15 dB över medel ljudnivån o kortare än en sekund.
Ja, det är lite kul att man säger att ljudimpulserna är farligare än medelnivån, vilket inte är så konstigt eftersom ljudimpulserna är 15dB starkare. Man kan ju lika gärna säga att ljudimpulserna är mycket mindre farliga eftersom det krävs 15dB mer av dem för att det ska vara skadligt.
Vad man försöker säga är dock snarare att man kanske inte upplever ljudimpulserna som så farliga, när man väl vistas i den bullriga miljön och de sticker upp ovanför denna. Därför är de farliga. (?)
Relaterat till hifi är det med andra ord säkert med lite dynamik och transienter, men det är farligt med för hög ljudvolym under lång tid.
JM skrev:IngOehman skrev:
Någon verifierad fakta som stöder motsatsen lär du inte hitta.
Påståendet att transienter är extra farliga har säkerligen bara med humanistisk förvirring (läs; ovetenskaplighet) att göra. De glömmer bort att relatera olika ljud till något konkret, de blir representanter för sin rubrik bara. Och då blir lätt resultatet ett missförstånd. Om faktiska hörselskador ofta är orsakade av transienter (på grund av en kombination av extremt höga ljudtryck och ofta även en smalbandig svans, som ju gör ljuden mindre transienta) så tror de som inte förstår de fysikaliska skeendena att det är den transienta naturen som är det farliga, och inte ljudtrycket och den smala bandbredden.
Vh, iö
Jag vet inte hur du tänker o förstår inte vilka studier du bygger dina påståenden på.
En transient ljudimpuls i den medicinska världen är en ljudimpuls kortare än 1 sekund. En kraftig transient ljudimpuls ger typiskt permaneta hårcellsskador kring 4000 Hz. Se ref.
Här kommer ett urplock vetenskapliga studier som visar att kraftfulla transienter är mycket skadliga.
Impulse noise causes evidently more severe hearing loss than steady state noise.
http://www.noiseandhealth.org/article.a ... ast=Starck
Höga ljudimpulser typ från pistolskott över 130-140 dB (beroende på vägning) ger snabbt permanent hörselskada kring 4000 hz.
Mer "långvarig" exponering för höga ljud påverkar ffa de högre frekvenserna. (case 2)
En kraftig transient ljudimpuls kan ruptupera trumhinnan, bryta hörselbenen och/eller permanent döda hårceller.
Case 1
A teenaged girl was seen for a school physical examination. Screening audiometry
performed in the office revealed a 30-dB (mild) elevation of hearing thresholds at 4.000 Hz. A
confirmatory audiogram taken by an audiologist showed a sensorineural loss in a "notch" pattern
at 4.000 Hz. In response to questioning, the girl reported spending several hours a day listening
to music through headphones. The previous night, she had spent several hours at a rock concert
without wearing hearing protection. Afterward, she noticed her ears were ringing and "felt like
there was cotton in them". Several days later, her hearing had returned to normal.
This patient is an example of a person who has experienced a "temporary threshold shift".
Temporary threshold shifts are common in persons exposed to excessive noise, and they represent
transient hair cell dysfunction. Although complete recovery from a given episode can occur,
repeated episodes of such shift occurring after noise exposures give way to permanent threshold
shifts because hair cells in the cochlea are progressively lost.
Case 2
A 55-year-old factory worker consulted his family physician because of ringing in his ears
and depression that began soon after the onset of the tinnitus. He had seldom worn hearing
protection at work, where he had to shout to communicate with co-workers. Away from work,
he had difficulty understanding conversations in crowded rooms, and he said he often argued with
his wife about the volume of the television set. His physical findings were normal. An office
audiogram showed a high-frequency hearing loss. The ptient was referred to an audiologist, who
confirmed a sensorineural hearing loss that was probably caused by excessive noise exposure,
with superimposed age-related changes. A hearing aid was prescribed.
http://hannaziegler.tripod.com/ent/varia/rabinowi.pdf
Sometimes exposure to impulse or continuous loud noise causes a temporary hearing loss that disappears 16 to 48 hours later. Recent research suggests, however, that although the loss of hearing seems to disappear, there may be residual long-term damage to your hearing.
Most NIHL is caused by the damage and eventual death of these hair cells. Unlike bird and amphibian hair cells, human hair cells don’t grow back. They are gone for good
http://www.nidcd.nih.gov/health/hearing ... noise.aspx
http://hearing.harvard.edu/info/common- ... ngloss.pdf
Noise can cause sudden or gradual sensorineural hearing loss. In acoustic trauma, hearing loss results from exposure to a single, extreme noise (eg, a nearby gunshot or explosion); some patients have tinnitus as well. The loss is usually temporary (unless there is also blast damage, which may destroy the TM, ossicles, or both). In noise-induced hearing loss, the loss develops over time because of chronic exposure to noise > 85 decibels (dB—see Sidebar 1: Sound LevelsSidebars). Although people vary somewhat in susceptibility to noise-induced hearing loss, nearly everyone loses some hearing if they are exposed to sufficiently intense noise for an adequate time. Repeated exposure to loud noise ultimately results in loss of hair cells in the organ of Corti. Hearing loss typically occurs first at 4 kHz and gradually spreads to the lower and higher frequencies as exposure continues. In contrast to most other causes of sensorineural hearing losses, noise-induced hearing loss may be less severe at 8 kHz than at 4 kHz.
http://www.merckmanuals.com/professiona ... _loss.html
Recent animal experiments suggest that free oxygen radicals may mediate noise damage
to hair cells.
Således är kraftiga ljudimpulser inte ofarliga som du antyder.
JM
IngOehman skrev:
................
Sammanfattningsvis är det STARKA ljud som är farliga, och de är farligare ju längre varaktighet de har.
Mest potanta i skadesynvinkel är de om de har mycket energi i de frekvensregister där vi tål som minst, vilket sammanfaller med örats kvartsvågsresonansfrekvens.
Av transienta ljud är därför hammarslag (resonanser i materialet) och pistolskott (resonanser i pipan) mycket värre per peakljudtryck än t ex smällare. Riktigt kortvariga och bredbandiga transienter, extremfallet är dirac-pulser, är väldigt harmlösa. Även efter att ha passerat t ex CD-systemet och därmed reducerats i peak-amplitud och i huvudsak befriats från energi i ultraljudsområdet (läs; sinc-pulser), är det helt ofarliga för hörslen även vid ljudtryck över 130 dB.
Vh, iö
IngOehman skrev:Alla - inklusive de du själv citerat (som du tycks tro säger motsatsen).
Problemet med det du skriver är dock att du inte verkar inse att det faktiskt är du som studsar upp mot nollhypotesen, och som därför måste plocka fram stöd för alla dina påståenden, och allt du lyckats med är att plocka fram stöd för motsatsen. Det borde räcka för att du skulle ge upp din hypotes.
De tokiga slutsatser som någon må ha dragit är per definition inte en del av den vetenskapliga presentationen, även om några exempel på att sådana må ha innehållits i de akademiska avhandlingarna. Men en text är inte vetenskaplig bara för att den har akademisk anknytning. Om något är vetenskapligt eller inte har inget med det att göra, det avgörs av huruvida det strider mot de vetenskapliga principerna eller inte.
- - -
Så vi behöver vända på steken, och jag frågar dig - har DU några invändningar mot det som de som vet något om dessa saker har skrivit?
Konkreta invändningar alltså. Allmän misstro är inte så intressant.
Vh, iö
JM skrev:IngOehman skrev:Alla - inklusive de du själv citerat (som du tycks tro säger motsatsen).
Beklagar Ingvar men jag efterfrågade studier som styrker dina påståenden.
Eftersom du inte kan presentera något degraderas dina påståenden till personliga tyckanden utan generaliseringsvärde.
JM
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster