Moderator: Redaktörer
för övrigt identiska yttre betingelser
Objektivisten skrev:för övrigt identiska yttre betingelser
Hur vet du detta?
IngOehman skrev:Jag tycker bra musik som låter fantastiskt, brukar göra det varje gång.
Vh, iö
IngOehman skrev:Om rummet har fönster så är fotonsituationen troligen annorlunda. Fotoner är ett otyg.
Vh, iö
JM skrev:Snabbkollade i Fass att enda indikationen för melatonin är insomningssvårigheter.
Borde kanske vara ett tillägg i Fass för tinnitus o preventivt vid risk för hörselskada typ rockkonserter.
JM
Objektivisten skrev:JM skrev:Snabbkollade i Fass att enda indikationen för melatonin är insomningssvårigheter.
Borde kanske vara ett tillägg i Fass för tinnitus o preventivt vid risk för hörselskada typ rockkonserter.
JM
Om jag inte minns helt fel så anses det också ha positiv effekt på brunst och solbränna.
Objektivisten skrev:Jag gjorde ett arbete för 15 år sedan som avhandlade melatonin1cReceptorn. Kom fram till att "svansen" band till ett okänt G-protein på 30 kDa.
JM skrev:Objektivisten skrev:Jag gjorde ett arbete för 15 år sedan som avhandlade melatonin1cReceptorn. Kom fram till att "svansen" band till ett okänt G-protein på 30 kDa.
Länk eller titel?
JM
Objektivisten skrev:JM skrev:Objektivisten skrev:Jag gjorde ett arbete för 15 år sedan som avhandlade melatonin1cReceptorn. Kom fram till att "svansen" band till ett okänt G-protein på 30 kDa.
Länk eller titel?
JM
Finns nog ingen länk, var ett examensarbete.
JM skrev:Serotonin förefaller vara ett förstadium till melatonin.
Objektivisten skrev:JM skrev:Serotonin förefaller vara ett förstadium till melatonin.
Spännande, det visste jag inte, det ska jag kolla upp mer om.
Strmbrg skrev:Har ingen nämnt elen ännu? Dess varierande kvalitet borde ju påverka elektronikens arbetsbetingelser.
Luftfuktigheten? Helt olika förutsättningar för de hygroskopiska membranen från stund till annan.
Lufttrycket? Åtminstone om man använder väldigt slutna lådor.
Solaktiviteterna? Elektroniken lär ju inte stå oberörd av detta.
Rörelser i byggnaden? Även mikroskopiska sådana bör väl kunna påverka de enskilda komponenterna i apparaterna.
Det där med att mottagaren - dvs lyssnaren - skulle vara en faktor i sammanhanget måste väl ändå vara mest bara flum?
Strmbrg skrev:Har ingen nämnt elen ännu? Dess varierande kvalitet borde ju påverka elektronikens arbetsbetingelser.
Luftfuktigheten? Helt olika förutsättningar för de hygroskopiska membranen från stund till annan.
Rörelser i byggnaden? Även mikroskopiska sådana bör väl kunna påverka de enskilda komponenterna i apparaterna.
Det där med att mottagaren - dvs lyssnaren - skulle vara en faktor i sammanhanget måste väl ändå vara mest bara flum?
Johan_Lindroos skrev:En känd "audiofilsanning" är väl att det brukar låta bättre sent på kvällen. Anledningen skall då vara att nätspänningen är "så mycket renare", vilket jag inte tror på att det skulle göra sådan skillnad på riktigt. Däremot troj jag att anledningen förmodligen beror på den sinnesstämning som vi som varelser har för stunden. Ofta är vi nog mer avslappnade på kvällskvisten. En annan anledning att "det låter bättre" på kvällen tror jag beror på att eventuellt buller från trafikbuller som ger förhöjd bakgrundsnivå i rummet påverkar ganska mycket också. Det är i många fall mätmässigt lägre bakgrundsbuller på kvällen och natten.
Perfector skrev:Strmbrg skrev:Har ingen nämnt elen ännu? Dess varierande kvalitet borde ju påverka elektronikens arbetsbetingelser.
Intressant att du nämner elen.
Om man utgår från transformatorn i apparaten så ska ju fasen gå innifrån och ut i lindningen för att följa magnetflödet.
Om man vet vilket stift på kontakten det är kan man kolla med en spänningsprovare vilken som är fas i väggen ock koppla rätt. Konstigt nog har jag som tvivlade på det funnit att viss elektronik låter bättre då.
Se'n brukade jag använda uttrycket "gammal ström" när det lät illa.
Magnuz skrev:Jag upplever ofta att det är så där. Musik som ena dagen låter fantastisk låter medioker nästa och kanske direkt illa en annan gång. Det gäller för övrigt både ljudkvaliteten och själva musiken, fast det senare i betydligt mindre utsträckning. Men nog kan det hända att man blir besviken när man spelar något man inte hört på länge och man märker att det inte alls är så bra som man ville minnas. Fast då krävs det ofta bara att man lyssnar några gånger så blir det bra igen. Märkligt det där.
JM skrev:Något extra krävs förutom bra musik o bra anläggning för en optimal musikupplevelse.
Men vad?
JM
hifikg skrev:Funderar på om det låter bättre när jag inte är på plats och lyssnar... om ingen hör musiken, låter det ändå?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster