Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Det är ingen etikett jag själv anser mig ha, men det händer att jag nyttjar den för att snabbt beskriva intresset för andra.
Martin_Dewens skrev:Jag tänker nog på mig själv som ljudnörd. Audiofil låter för nördigt.
Kevin_Mitnick skrev:Jag har lite svårt att identifiera mig med ord som slutar på -fil. De första jag tänker på är pedofil, homofil, nekrofil. Någon som kommer på fler? Gärna positiva
petersteindl skrev:Kevin_Mitnick skrev:Jag har lite svårt att identifiera mig med ord som slutar på -fil. De första jag tänker på är pedofil, homofil, nekrofil. Någon som kommer på fler? Gärna positiva
Ljudbög kanske? Det är ju i alla fall flitigt använt. E'rrru'n sån där ljudbög?
Kevin_Mitnick skrev:Jag har lite svårt att identifiera mig med ord som slutar på -fil. De första jag tänker på är pedofil, homofil, nekrofil. Någon som kommer på fler? Gärna positiva
Kevin_Mitnick skrev:Någon som kommer på fler? Gärna positiva
bootstrap skrev:Jag är (data)nörd, feminist och audiofil
Perfector skrev:Jag gillar musik, har en lagom stor samling vinyler men ser mig inte som audiofil.
Är mera musikglad och spelar med hjärtat samt lyssnar med öra och själ.
Mats skrev:Nej, musikälskare känns mycket bättre. Att man sen behöver viss utrustning för att det ska bli kul att lyssna är en annan sak!
pinnen skrev:Svar nej.
Delvis musiknörd men apparatdyrkan släppte jag för ca 15år sedan
RogerJoensson skrev:Sett till hur många som kallar sig audiofiler verkar resonera och tänka, så är det uppenbart att jag inte en del av den gruppen och jag vill därför inte kalla mig audiofil, eftersom det inte är en bra beskrivning på vem jag är (i sammanhanget). Det samma gäller en hög med ismer etc . Jag är inte en följare. Jag föredrar att väga argument och lösningar själv efter hand och då passar färdiggjorda mallar ofta dåligt.
IngOehman skrev:Fast låter du inte tokstollarna kidnappa och diktera ordets betydelse då?
Tarzan skrev:Självklart. Ljud är ju jättekul av alla dess slag. Jag tycker att begreppet kidnappats lite av konstiga spikar, underliga trälådor med oklara funktioner, borstat aluminium, exklusiva strömsladdar, hokus-pokus och enorma summor. Dags att ta ner ordet på jorden igen.
FBK skrev:Och jag gillar att höra kor skita.
hifikg skrev:FBK skrev:Och jag gillar att höra kor skita.
I stereo?
lennartj skrev:För några år sedan läste jag om en mycket seriös undersökning och avhandling i frågan om alla människor tycker om musik bara de introduceras på "rätt sätt" som en del musikterapeuter påstår. De hade rätt till 98% enligt avhandlingen, det vill säga att de hade fel. Två procent av befolkningen konstaterades vara helt oförmögna att uppskatta musik. Alla försök att omvända dessa individer var bara plågsamma för dem. Sannolikt uppfattar de inte den egna bristen att inte uppskatta musik som ett straff utan snarare situationen att ofrivilligt utsättas för musik i tid och otid.
FBK skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Och jag gillar att höra kor skita.
I stereo?
Jepp, mono lyssning är inget för min del.
IngOehman skrev:Där är vi olika. Jag står ut med att/om folk tror att jag är en annan sorts tokstolle än jag är.![]()
Bara jag får säga som det är - att jag är audiofil (och vad det betyder).
Men det är klart att jag tycker det är lite synd om något tror att audiofil är något annat än det är.
Men jag försöker hellre ta hellre tillbaka begreppet än att se på och låta det förstöras av missbruk.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag sitter gärna och lyssnar även mitt i skogen, på alla ljud från alla håll.
Gillar även många motorer, att höra dem alltså.
Vh, iö
Apparatdyrkan har väl ingenting med audiofili att göra.
Audiofil betyder att man älskar att lyssna.
Det står ju nästan i motsatsförhållande till apparatiofil, där det är apparaterna som står i fokus.
Förvisso kan audiofilen vara beroende av att apparaterna gör väl, men det gör apparatintresset sekundärt - audiofilen bryr sig inte om apparaterna, bara vad de gör, helt enkelt för att lyssningen drabbas annars.
Vh, iö
lennartj skrev:Hur kan vi återupprätta audiofilens anseende?
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Där är vi olika. Jag står ut med att/om folk tror att jag är en annan sorts tokstolle än jag är.![]()
Bara jag får säga som det är - att jag är audiofil (och vad det betyder).
Men det är klart att jag tycker det är lite synd om något tror att audiofil är något annat än det är.
Men jag försöker hellre ta hellre tillbaka begreppet än att se på och låta det förstöras av missbruk.
Vh, iö
Ok,ok. Jag är väl audiofil då, enl wikipedias definition på svenska 2015-08-11.
Den engelska definitionen är inte lika kul eftersom den glömmer bort själva ljudkällan och bara nämner ljudåtergivning och teknik.
http://en.wiktionary.org/wiki/audiophile

IngOehman skrev:Det återerövrades igår, så nu går det bra att använda igen!
IngOehman skrev:2015-08-11 har för övrigt inte inträffat ännu.
hifikg skrev: Och några av mina största musikupplevelser har jag haft med anläggningar helt utan audiofila kvaliteter.
sportbilsentusiasten skrev:hifikg skrev: Och några av mina största musikupplevelser har jag haft med anläggningar helt utan audiofila kvaliteter.
Tror nog att det var tvärt om, var DE anläggningarna som verkligen hade audiofila kvaliteter! Kvaliteter avseende musikåtergivning det vill säga, ej ljudåtergivning.
hifikg skrev:sportbilsentusiasten skrev:hifikg skrev: Och några av mina största musikupplevelser har jag haft med anläggningar helt utan audiofila kvaliteter.
Tror nog att det var tvärt om, var DE anläggningarna som verkligen hade audiofila kvaliteter! Kvaliteter avseende musikåtergivning det vill säga, ej ljudåtergivning.
Njae, nä, i min medlemspresentation har jag beskrivit en lyssningsupplevelse som helt förändrade min musiksmak. "Ljudanläggningen" var en ensam högtalare monterad i en gammal Opel Kadetts instrumentbräda, matad av en mycket simpel bilradio. Fast oförglömligt var det.
sportbilsentusiasten skrev:hifikg skrev: Och några av mina största musikupplevelser har jag haft med anläggningar helt utan audiofila kvaliteter.
IngOehman skrev:De som inte har ens ett uns av audiofil i sig kan inte uppskatta musik. Sådana människor finns, men de är väldigt sällsynta.
De som inte har ens ett uns av audiofil i sig kan inte uppskatta musik. Sådana människor finns, men de är väldigt sällsynta.
pinnen skrev:Jag gillar inte ordet audiofil då det i min värld inte enbart handlar om att bara älska att lyssna på musik. För mig betyder audiofil mycket mer än så och handlar om att verkligen grotta ner sig i detaljerna kring ljudreproduktion. Fast det är klart, nu är det faktiskt.se det handlar om och då skall allt vecklas in så mycket som möjligt
IngOehman skrev:Det var en lyssningsupplevelse, det skriver han ju.
Och varför är det viktigare med musikupplevelser än andra upplevelser? För mig är några av de största upplevelserna musikupplevelser, men inte på grund av att det var musik, utan på grund av att det var något jag gillade.
Har hört massor av musik, gör det i själva verket nästan varje dag, som är så dålig att jag stänger av den om jag kan.
Musik är ingenting märkvärdigt, exceptionellt bra musik är det.sportbilsentusiasten skrev:hifikg skrev: Och några av mina största musikupplevelser har jag haft med anläggningar helt utan audiofila kvaliteter.
Musikåtergivning uppstår genom ljudåtergivning. Musik är ljud.
Trots det är jag benägen att hålla med om att kg har fel!
Han kan ju inte få något musikupplevelse utan att älska att lyssna på musiken. Så alla musikupplevelser är självklart kopplade till audiofilitet.
De som inte har ens ett uns av audiofil i sig kan inte uppskatta musik. Sådana människor finns, men de är väldigt sällsynta.
Vh, iö
pinnen skrev:De som inte har ens ett uns av audiofil i sig kan inte uppskatta musik. Sådana människor finns, men de är väldigt sällsynta.
Vilket obehagligt sätt att resonera men jag är inte förvånad.![]()
pinnen skrev:Jag gillar inte ordet audiofil då det i min värld inte enbart handlar om att bara älska att lyssna på musik.
pinnen skrev:För mig betyder audiofil mycket mer än så och handlar om att verkligen grotta ner sig i detaljerna kring ljudreproduktion. Fast det är klart, nu är det faktiskt.se det handlar om och då skall allt vecklas in så mycket som möjligt
hifikg skrev:
Så jag borde jaga upp en Opel Kadett -81, med originalbilradio för att börja gilla hip-hop-rap kanske!? Nä, jag vägrar tro att det var ANLÄGGNINGEN som hade de audiofila kvaliteterna, det var nog musikerna och något magiskt i luften.
darkg skrev:Audiofiler förhåller sig till ljudnördar som excentriker till knäppisar. Det är en privatekonomisk fråga.
Tarzan skrev:Ljudnörd verkar bara ha positiva associationer på det här forumet, medan folk här inte riktigt vill förlika sig med benämningen audiofil.
Nattlorden skrev:Tarzan skrev:Ljudnörd verkar bara ha positiva associationer på det här forumet, medan folk här inte riktigt vill förlika sig med benämningen audiofil.
Kan vara för att de flesta av oss har sett denna?
https://m.youtube.com/watch?v=uKWm9926NMU
Nattlorden skrev:Kan vara för att de flesta av oss har sett denna?
https://m.youtube.com/watch?v=uKWm9926NMU
pinnen skrev:De som inte har ens ett uns av audiofil i sig kan inte uppskatta musik. Sådana människor finns, men de är väldigt sällsynta.
FBK skrev:pinnen skrev:De som inte har ens ett uns av audiofil i sig kan inte uppskatta musik. Sådana människor finns, men de är väldigt sällsynta.
+1
Och okunnigt om verkligheten.
bassman skrev:Jag gillar att spela och jag gillar att lyssna på musik. Jag tror jag är en Audiofil.
Tarzan skrev:Ljudnörd verkar bara ha positiva associationer på det här forumet, medan folk här inte riktigt vill förlika sig med benämningen audiofil.
darkg skrev:“I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.”
― Oscar Wilde, The Happy Prince and Other Stories
AndreasArvidsson skrev:darkg skrev:“I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.”
Ah man skulle kunna fylla en hel bok med klockrena citat från den mannen.
Bill50x skrev:AndreasArvidsson skrev:darkg skrev:“I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.”
Ah man skulle kunna fylla en hel bok med klockrena citat från den mannen.
Finns det inte redan sådana?
Här finns fler citat:
http://www.catweb.se/citat/oscar.htm
http://citat-och-ordsprak.se/kanda-citat/u-o/oscar-wilde/
http://www.livet.se/ord/k%C3%A4lla/Oscar_Wilde
/ B
Strmbrg skrev:Jag känner väldigt få som är intresserade av välljud i samma grad som jag är. De är inte intresserade av det alls egentligen. De har sannolikt vare sig begreppet HIFI eller begreppet Audiofil i sin vokabulär, gissar jag.
IngOehman skrev:Inte i sin volabulär?Vad känner du för folk egentligen, endast troglodyter?
Är den ens möjligt att behärska talets konst men inte känna till begrepp som HiFi och Audiofil?
Vh, iö
IngOehman skrev:Strmbrg skrev:Jag känner väldigt få som är intresserade av välljud i samma grad som jag är. De är inte intresserade av det alls egentligen. De har sannolikt vare sig begreppet HIFI eller begreppet Audiofil i sin vokabulär, gissar jag.
Inte i sin volabulär?Vad känner du för folk egentligen, endast troglodyter?
Är den ens möjligt att behärska talets konst men inte känna till begrepp som HiFi och Audiofil?
Vh, iö
IngOehman skrev:Strmbrg skrev:Jag känner väldigt få som är intresserade av välljud i samma grad som jag är. De är inte intresserade av det alls egentligen. De har sannolikt vare sig begreppet HIFI eller begreppet Audiofil i sin vokabulär, gissar jag.
Vh, iö

hifikg skrev:Eftersom mitt lyssnande nästan uteslutande sker i min underjordiska mancave så kanske jag är en troglodyt jag med, med vissa audiofila drag *s*
FBK skrev:IngOehman skrev:Strmbrg skrev:Jag känner väldigt få som är intresserade av välljud i samma grad som jag är. De är inte intresserade av det alls egentligen. De har sannolikt vare sig begreppet HIFI eller begreppet Audiofil i sin vokabulär, gissar jag.
Vh, iö
Säkert 75% av folk där ute behärskar alltså inte talets konst enligt dig.
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Inte i sin volabulär?Vad känner du för folk egentligen, endast troglodyter?
Vh, iö
Det är fullt möjligt. Jag lovar.
Strmbrg skrev:Alltså, jag har ju inte undersökt saken. Dvs jag VET inte huruvida människor i min bekantskapskrets känner till dessa ord, eller om de har en uppfattning om innebörden i dem.
Strmbrg skrev:De av bekantingarna som är intresserade av ljudåtergivning bortser jag från nu.
Strmbrg skrev:De flesta av dem jag känner delar inte mina intressen alls egentligen.
Strmbrg skrev:PS. Det förekommer rätt ofta att folk pratar på om sina egna intressen med mig, men jag brukar nästan aldrig föra mina intressen på tal. Responsen brukar nämligen bli väldigt obefintlig, och då tappar jag helt intresset av att prata vidare om "mitt".
PPS
Det KAN bero på att jag är ganska dålig på att "prata för döva öron".
IngOehman skrev:....
Om man tar tag i någon på en bensinmack och börjar berätta om sitt HiFi-intresse kanske det blir svalare reaktioner dock... Jag vet med bestämdhet att folk blir rätt förvånade när man frågar dem om de vet vad HiFi och Audiofil betyder, i varje fall.
Vh, iö
STDI skrev:”Man bör inte använda utländska låneord i de fall det finns en adekvat inhemsk vokabulär disponibel.” lär Gunnar Sträng ha sagt. Det tvistas lite om det var exakt så, men andemeningen är i alla fall rätt tycker jag.
IngOehman skrev:[
Varför säga inhemsk när man kan säga domestisk?
Som har hört historien sa han: "varför använda utländska lånerord när vi har en adekvat domestisk vokabulär?", men jag vet ju att det finns hur många varianter som helst på vad han egentligen skall ha sagt. Gissar att många vill krydda till citatet med lite flera låneord än de han faktiskt sade.
Själv menar jag att han har fel, det vill säga jag ser jag en poäng i ett i möjligaste mån använda så internationella ord som möjligt.
Vh, iö
KentLindqvist skrev:På jamska blir nog audiofil "tullut te å lyssen"
Och "jag är audiofil" -"ma e en tocken som e tullut te å lyssen"![]()
darkg skrev:KentLindqvist skrev:På jamska blir nog audiofil "tullut te å lyssen"
Å huskut fejen te å fniss opp kablan å apparata.
KentLindqvist skrev:darkg skrev:KentLindqvist skrev:På jamska blir nog audiofil "tullut te å lyssen"
Å huskut fejen te å fniss opp kablan å apparata.
Haha, det verkar som att skånskan har ett och annat låneord från jamska när det gäller audiofili!
Jag tror inte det är meningsfullt att försöka förstå vad de menar. De vill vara otrevliga bara, och lyckas bra med det.
IngOehman skrev:Själv menar jag att han har fel, det vill säga jag ser jag en poäng i ett i möjligaste mån använda så internationella ord som möjligt. Det finns ju inget egenvärde i att fjärma språken från varandra och därmed försvåra kommunikation.
IngOehman skrev:... det vill säga jag ser jag en poäng i ett i möjligaste mån använda så internationella ord som möjligt. Det finns ju inget egenvärde i att fjärma språken från varandra och därmed försvåra kommunikation. Bättre att fjärma än att närma. Människor som kan tala med varandra har större chans att tycka om varandra.
Bill50x skrev:...
För övrigt tror jag citatet ska vara "...när vi har en adekvat inhemsk vokabulär att tillgå." ...
/ B
Laila skrev:Bill50x skrev:...
För övrigt tror jag citatet ska vara "...när vi har en adekvat inhemsk vokabulär att tillgå." ...
/ B
Varför inte lita på Lennart Geijer när han i sin bok: "Sagoförtäljaren och ordkonstnären" i "En bok om och till Gunnar Sträng" skriver: "Jag använder inte utrikiska ord när det finns adekvat svensk vokabulär" , som det dessutom länkats till tidigare i tråden . . . typ ?![]()
Svante skrev:IngOehman skrev:Själv menar jag att han har fel, det vill säga jag ser jag en poäng i ett i möjligaste mån använda så internationella ord som möjligt. Det finns ju inget egenvärde i att fjärma språken från varandra och därmed försvåra kommunikation.
Nu handlar det inte om att fjärma, dvs ÖKA avståndet mellan språken. Det handlar om att bevara språken funktionabla. Låneord har problem på så sätt att de ofta inte passar in i ursprungsspråkets sätt att böja dem. Det uppstår flera sätt att hantera dem och en massa trassel. Utöver att man måste välja mellan det importerade ordet och det svenska. Det går en massa energi till att hantera språkfrågor som kunde läggas på annat.
Då är det bättre att om men verkligen behöver ett utländskt ord försvenska det, så att det passar in i det svenska språkbruket. Som tex en studio, flera studior, den studion, de studiorna. Jämför det med en studio, flera studios, den studion, de studiosarna. Gräsligt. Ofta ligger de där avarterna runt hörnet och lurar i en form som man inte använder förrän efter ett tag. Prova dessutom att lägga på ett genitiv-s på orden så blir det ännu värre. Studiosarnas. Eller kanske studiosarna's? Burr.
Vill man vara internationell föreslår jag i stället att man skriver helt på ett annat språk, i västvärlden blir det nog engelska.
KentLindqvist skrev:Det var ite dåligt. Du lurade mig! Trodde du var jämte i exil...
PJo skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Själv menar jag att han har fel, det vill säga jag ser jag en poäng i ett i möjligaste mån använda så internationella ord som möjligt. Det finns ju inget egenvärde i att fjärma språken från varandra och därmed försvåra kommunikation.
Nu handlar det inte om att fjärma, dvs ÖKA avståndet mellan språken. Det handlar om att bevara språken funktionabla. Låneord har problem på så sätt att de ofta inte passar in i ursprungsspråkets sätt att böja dem. Det uppstår flera sätt att hantera dem och en massa trassel. Utöver att man måste välja mellan det importerade ordet och det svenska. Det går en massa energi till att hantera språkfrågor som kunde läggas på annat.
Då är det bättre att om men verkligen behöver ett utländskt ord försvenska det, så att det passar in i det svenska språkbruket. Som tex en studio, flera studior, den studion, de studiorna. Jämför det med en studio, flera studios, den studion, de studiosarna. Gräsligt. Ofta ligger de där avarterna runt hörnet och lurar i en form som man inte använder förrän efter ett tag. Prova dessutom att lägga på ett genitiv-s på orden så blir det ännu värre. Studiosarnas. Eller kanske studiosarna's? Burr.
Vill man vara internationell föreslår jag i stället att man skriver helt på ett annat språk, i västvärlden blir det nog engelska.
När blir försvenskning, försvenskning? Jag menar - Någon måste ju börja eller?
pinnen skrev:Jag tror inte det är meningsfullt att försöka förstå vad de menar. De vill vara otrevliga bara, och lyckas bra med det.
Så det tycker du?
Hemsk inställning att tycka att det är meningslöst att förstå andra människor men du kan ha en poäng där då jag ofta har svårt att förstå hur du tänker om vi pratar utanför högtalarbyggeri eller liknande saker. Jag tycker ofta att du är obehagligt otrevlig i dina inlägg ibland men jag är inte säker på att du märker det själv eller att det är medvetet. Jag hoppas det i alla fall.
IngOehman skrev:Och nej, det finns överhuvudtaget ingenting ovänligt eller otrevligt i: "De som inte har ens ett uns av audiofil i sig kan inte uppskatta musik. Sådana människor finns, men de är väldigt sällsynta."
PJo skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Själv menar jag att han har fel, det vill säga jag ser jag en poäng i ett i möjligaste mån använda så internationella ord som möjligt. Det finns ju inget egenvärde i att fjärma språken från varandra och därmed försvåra kommunikation.
När blir försvenskning, försvenskning? Jag menar - Någon måste ju börja eller?
IngOehman skrev:Det problem han antyder finns helt enkelt inte. Det vill säga, det blir en uppgift att passa in nya ord, men det är inget problem, det sker mer eller mindre av sig självt. Det finns däremot riktiga språkliga problem också, som handlar om när förflackningen gör att språk förlorar sin entydighet.
phloam skrev:IngOehman skrev:Och nej, det finns överhuvudtaget ingenting ovänligt eller otrevligt i: "De som inte har ens ett uns av audiofil i sig kan inte uppskatta musik. Sådana människor finns, men de är väldigt sällsynta."
Om det är så om du själv skrev förut - att en audiofil är någon som älskar att lyssna - d.v.s. ett något överdrivet eller särskilt intresse i själva lyssnandet - så kan det uppfattas som obehagligt/otrevligt att tillskrivas något som audiofili som en nödvändighet för att kunna uppskatta musik.
Så är det naturligtvis inte - man måste inte ha något särskilt intresse av själva lyssnandet för att uppskatta musik. För det krävs bara att man gillar att lyssna rent generellt - inte "audiofili".
phloam skrev:Jag håller alltså med dig om att man inte är audiofil bara för att man inte tycker illa om att lyssna med öronen - och att audiofili understödjer ett musikintresse.
phloam skrev:Men nån nödvändighet är inte audiofili.
phloam skrev:Att påstå det kan uppfattas som en elitistisk syn, där alla med musikintresse per automatik är audiofiler och tvärtom - om du inte frivilligt kallar dig audiofil så har du inget riktigt musikintresse.
phloam skrev:Hade jag kunnat tillgodogöra mig musik på ett annat och bättre sätt än genom öronen så hade jag gjort det. Alltså kan jag inte kalla mig audiofil, men musikintresset är lika stort för det.
IngOehman skrev:[
Och jag älskar att lyssna på saker - alltså audiofil.
Jag är videofil också, alltså gillar att titta på saker.
Harryup skrev:Möjligen OT men jag har inte använt i dagligt arbete en svensk dator eller något svenskt program sedan runt 94.
När jag sätter mig vid en svensk dator för att vid något enstaka tillfälle göra något så går det banne mig inte att fatta naturligt hälften av alla kommandon känns det som.
Datororden på svenska känns som tagna direkt ifrån Google Translate.
Bill50x skrev:En fördel med program på engelska är om man behöver support. Det är inte alltid så lätt att klura ut vad saker heter på engelska så man kan få adekvat hjälp.
RogerJoensson skrev:Bill50x skrev:En fördel med program på engelska är om man behöver support. Det är inte alltid så lätt att klura ut vad saker heter på engelska så man kan få adekvat hjälp.
+1
Ibland är dessutom översättningarna till svenska tveksamma och smått obegripliga. Av både det skälet och sök/support så önskar jag att man kunde välja engelska som språk för nästan alla program som jag använder idag. Dessbättre så finns rätt många av dessa program inte på svenska. Tack för det!
Bill50x skrev:Harryup skrev:Möjligen OT men jag har inte använt i dagligt arbete en svensk dator eller något svenskt program sedan runt 94.
När jag sätter mig vid en svensk dator för att vid något enstaka tillfälle göra något så går det banne mig inte att fatta naturligt hälften av alla kommandon känns det som.
Datororden på svenska känns som tagna direkt ifrån Google Translate.
Jag använder program på svenska så långt det är möjligt. Men det är nog mycket en vanesak. Körde Photoshop på engelska under några år och det blev svårt att hitta i menyerna när jag bytte till svenska. Men nu är det tvärtom, nu när jag lärt mig vad saker och ting heter på svenska.
En fördel med program på engelska är om man behöver support. Det är inte alltid så lätt att klura ut vad saker heter på engelska så man kan få adekvat hjälp.
Wikipedia skrev:An audiophile is a person enthusiastic about high-fidelity sound reproduction
PerStromgren skrev:Jag tror att de flesta uppfattar ordet "audiofil" som den direkta översättningen av "audiophile", som på wickan definieras:Wikipedia skrev:An audiophile is a person enthusiastic about high-fidelity sound reproduction
Att det bara skulle ha med lyssnande att göra är trams.
PerStromgren skrev:Jag tror att de flesta uppfattar ordet "audiofil" som den direkta översättningen av "audiophile"...
Svante skrev:PerStromgren skrev:Jag tror att de flesta uppfattar ordet "audiofil" som den direkta översättningen av "audiophile"...
Jag tror att de flesta som har hört det associerar det med ett hifiintresse. Har man inte hört det tidigare tror jag att åtminstone vissa associerar det med homofil och pedofil, och att det är det som gör det tveksamt för en del att vilja kalla sig audiofil.
Ordet betyder ju etymologiskt "ljudvän" och man kan förstås säga att det därmed betyder just det, men i praktiken används det nog uteslutande för hifiintresserade. Och så är det ju även med andra ord, en pedofil är ju knappast en barnvän även om det etymologiskt betyder det.
Bill50x skrev:....
Vad kallas det om man gillar fil(mjölk)?
/ B
aisopos skrev:Jag borde kanske börja benämna mig själv som audiofob ...![]()
Svante skrev:PerStromgren skrev:Jag tror att de flesta uppfattar ordet "audiofil" som den direkta översättningen av "audiophile"...
Jag tror att de flesta som har hört det associerar det med ett hifiintresse. Har man inte hört det tidigare tror jag att åtminstone vissa associerar det med homofil och pedofil, och att det är det som gör det tveksamt för en del att vilja kalla sig audiofil.
Ordet betyder ju etymologiskt "ljudvän" och man kan förstås säga att det därmed betyder just det, men i praktiken används det nog uteslutande för hifiintresserade. Och så är det ju även med andra ord, en pedofil är ju knappast en barnvän även om det etymologiskt betyder det.
PerStromgren skrev:Jag tror att de flesta uppfattar ordet "audiofil" som den direkta översättningen av "audiophile", som på wickan definieras:Wikipedia skrev:An audiophile is a person enthusiastic about high-fidelity sound reproduction
Att det bara skulle ha med lyssnande att göra är trams.
RogerJoensson skrev:I manualen till DOS 6 tror jag det var talades om en hårddisks "inflätningsfaktor". Den termen har jag inte hört någon annanstans.
darkg skrev:RogerJoensson skrev:
RogerJoensson skrev:darkg skrev:RogerJoensson skrev:
Nej, det gjorde jag inte.
IngOehman skrev:Svante skrev:PerStromgren skrev:Jag tror att de flesta uppfattar ordet "audiofil" som den direkta översättningen av "audiophile"...
Nej, inte ljudvän, vän av lyssning. Audio handlar om att lyssna, inte om ljud.
darkg skrev:Audiofilen drar åt guld, ädelträ, vintage och / eller högt pris. Ljudnörden mäter och snickrar.
BORIS skrev:Tycker det lutar mer åt att man är ett litet pretto om man säger sig vara en audiofil för att man bara äälskar att sitta i skogen och lyssna på fåglarna
Tarzan skrev:BORIS skrev:Tycker det lutar mer åt att man är ett litet pretto om man säger sig vara en audiofil för att man bara äälskar att sitta i skogen och lyssna på fåglarna
Ja man kanske ska göra skillnad på vad man är, vad man borde kalla sig och vad man faktiskt kallar sig.
jämför: irriterande översittare, besserwisser, allmänbildad
darkg skrev:Tarzan skrev:BORIS skrev:Tycker det lutar mer åt att man är ett litet pretto om man säger sig vara en audiofil för att man bara äälskar att sitta i skogen och lyssna på fåglarna
Ja man kanske ska göra skillnad på vad man är, vad man borde kalla sig och vad man faktiskt kallar sig.
jämför: irriterande översittare, besserwisser, allmänbildad
Man kan också roa sig med att skilja mellan hur man motiverar sina val och vad som egentligen är orsaken bakom ens handlingar
darkg skrev:Gå OCH köpa snus, det var ambitiösa planer. Du kanske ska välja endera?
BORIS skrev:Tycker det lutar mer åt att man är ett litet pretto om man säger sig vara en audiofil för att man bara äälskar att sitta i skogen och lyssna på fåglarna
BORIS skrev:darkg skrev:Gå OCH köpa snus, det var ambitiösa planer. Du kanske ska välja endera?
Nä fy vad dåligt darkg, vad besviken jag blir
aisopos skrev:En mycket bra text.
Nattlorden skrev:Audiofil, det är om man är så sjukligt intresserad av ljud att man lägger exempelvis 400 000kr på en stereo.
Lägger man samma belopp på en pool, då är man inte poolofil - utan man har skaffat en pool. Samma om det gäller bil, båt eller häst...
majjen04 skrev:Är en stolt audiofil samt allmän "prylbög" t ex bilofil, fotofil, mcfil m.m
Mv
Kenth
MichaelG skrev:"En vanlig uppfattning är att så kallade nördar ofta intresserar sig mer för teknik eller naturvetenskap (exempelvis datornörd, biologinörd eller schacknörd) än socialt umgänge. Men ordet är flexibelt och exempelvis kan man ersätta audiofil med ljudnörd eller kalla den som gillar Counter-Strike för cs-nörd.
Det ironiska begreppet social nörd används ibland av nördar om personer som har ett starkt fixerat intresse av socialt umgänge och mänskliga relationer."
Ovanstående text finns på Wikipedia. Mitt användande av ljudnörd (eller välljudsnörd, eller hifinörd) som synonymt till audiofil är kanske inte helt galet.
audiofil
person som har ett stort intresse eller engagemang för lagrad musik, eller annat lagrat ljud, med högkvalitativ ljudåtergivning
person som har ett stort intresse för ljudteknik
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:Audiofil, det är om man är så sjukligt intresserad av ljud att man lägger exempelvis 400 000kr på en stereo.
Lägger man samma belopp på en pool, då är man inte poolofil - utan man har skaffat en pool. Samma om det gäller bil, båt eller häst...
Ja visst är det intressant hur vissa intressen är mer accepterat att spendera pengar på än andra.
IngOehman skrev:Ljudbög är ett mycket märkligt begrepp. Bög är ju rätt så entydigt ett ord som betyder "man intresserad av andra män".
Vad är då en ljudbög? Ett ljud som gillar andra ljud?
Det är som om de som använder begreppet ljudbög tycker att böga är att pyssla med något, vad som helst. I det perspektivet kan man ju sätta bög efter vad som helst som man vill berätta att någon pysslar med eller är intresserad av, men den grundläggande språkkänslan lyser med sin frånvaro när man ger något en överförd betydelse utan att någon som helst släktskap med ursprungsbetydelsen råder.
Vh, iö
DVD-ai skrev:För nörd är mycket kul att vara och är stolt över det, oavsett vad för negativa laddningar det ligger bakom för vissa så kunde jag inte bry mig mindre.
Är minst lika stolt över att vara nörd som en bög borde vara över att vara bög, haren över att vara hare eller britta över att kunna göra jordens godaste bullar - i alla fall enligt hennes barn barn.
lennartj skrev:DVD-ai skrev:För nörd är mycket kul att vara och är stolt över det, oavsett vad för negativa laddningar det ligger bakom för vissa så kunde jag inte bry mig mindre.
Är minst lika stolt över att vara nörd som en bög borde vara över att vara bög, haren över att vara hare eller britta över att kunna göra jordens godaste bullar - i alla fall enligt hennes barn barn.
Om jag byter ordet nörd mot audiofil i det du skriver ovan prickar du tämligen exakt motiveringen till att jag stolt kallar mig audiofil!
DVD-ai skrev:Ingvar:
Jag har sådan tur är, sluppit bli kallad för ljudbög av någon i annat syfte än att just på ett hårt och förstående sätt belysa felaktigheten i användandet.
Detta då med inställningen att bög är negativt laddat och det gör det "fel" att säga bög, därav mer roligt (utan att personen i fråga har något personligen mot bögar eller håller med om stämpeln som ordet bög har fått) allting som är någonting-bög = onödigt, flummigt, töntigt, dumheter osv...
Här handlar det nog ofta om att använda ordet på ett felaktigt sätt och samtidigt belysa hur fel det är, lite som ett förlöjligande över hur ordet används utanför dess egentliga betydelse.
Bara för att det har blivit negativt laddat...
Jag tror att sådant användande kan ge motsatt effekt, alltså att just själva belysningen medför upplysning och förståelse och fenomenet minskar i slutänden, orden slutar att användas på detta egendomligt korkade sätt...
Detta kräver dock att personerna ifråga känner varandra väl och förstår syftet med denna opassande kombination
Men även då någon säger ljudbög med avsikten att på ett skämtsamt sätt belysa denna förutfattade mening om bögar i detta sammanhang.
Så brukar jag rätta och säga att jag är en ljudnörd !
För nörd är mycket kul att vara och är stolt över det, oavsett vad för negativa laddningar det ligger bakom för vissa så kunde jag inte bry mig mindre.
Grannen skrev:Jag kallar mig "nörd". Kort och koncist. Om någon undrar varför, så har jag inget emot att förklara mig, men de flesta tappar intresset efter ett par minuter
hifikg skrev:Försökte använda begreppet hifi för ett gäng ungdomar i grundskolans högsta årskurs och det var ingen som begrep vad jag talade om, Spotify/Youtube i hörlurar eller över en (1) bluetooth högtalare på bordet var allt som krävdes för att uppnå ljudmässig lycka föreföll det, men så har jag känslan av att de sällan lyssnar på samma musik två veckor på rad heller. Återväxten bland audiofiler är hotad m a o, inte kommer de att köpa vare sig mina gamla Carlsson, Ino eller MBL-högtalare i framtiden inte. Jag hoppas jag har fel. Fast det är rätt osannolikt.
Conan skrev:hifikg skrev:Försökte använda begreppet hifi för ett gäng ungdomar i grundskolans högsta årskurs och det var ingen som begrep vad jag talade om, Spotify/Youtube i hörlurar eller över en (1) bluetooth högtalare på bordet var allt som krävdes för att uppnå ljudmässig lycka föreföll det, men så har jag känslan av att de sällan lyssnar på samma musik två veckor på rad heller. Återväxten bland audiofiler är hotad m a o, inte kommer de att köpa vare sig mina gamla Carlsson, Ino eller MBL-högtalare i framtiden inte. Jag hoppas jag har fel. Fast det är rätt osannolikt.
Äsch nu är du bra pessimistisk. Hur intresserad av ljudprylar var man själv i yngre tonåren? Det var ju senaste tracks-listan och sån´t som ens kompisar lyssnade på uppspelade via en typ bergsprängare som gällde.
HiFi, kaffe, sill & potäter, foto, whisky, goda böcker och annat av livets väsentligheter kommer senare i livet. På nå´t sätt blir det säkert folk av dagens ungar också.
hifikg skrev:Tja, jag använde min första sommarjobbslön till en "ljudanläggning". Iofs var jag ett år äldre än ovan nämnda ungdomar.
darkg skrev:All utveckling är förändring, även om inte all förändring är utveckling... urlakning i en dimension, nya sätt att begreppsliggöra i en annan. Att värna ords ursprungliga eller hävdvunna betydelse och språkets logik har Absolut ett värde, men språket behöver också sin frihet
Prylbög och ljudbög är inte helt invändningsfria, men inte främst pga risk för språkets förflackning. Imho.
murgatroyd skrev:Gles mustasch
IngOehman skrev:Älskar Shostakovitch!
Men han var nog inte en lika stor audiofil som Stravinsky och Lars-Erik Larsson.
Båda de sistnämnda kom ofta med reflektioner om lyssning på levande akustiska ljud och njutningen i det.
Vh, iö
phloam skrev:jag köper fortfarande inte att audiofili bara handlar om att gilla att lyssna - det är ett specifikt (tekniskt) intresse av ljudåtergivning (från lagringsmedia).
phloam skrev:Den nya wiki-texten makear sense om man läser det som en helhet - en audiofil är en person som gillar att engagera sig i hur får till en så högkvalitativ återgivning av lagrade ljud som möjligt. Eftersom live-ljud inte är påverkbart av audiofilen faller det utanför intresseområdet. Därav "lagrade" ljud.
Alltså, inte discofil (någon som engagerar sig i själva mediet som objekt och ser deras samlarvärde) eftersom en audiofil inte behöver se skivorna/filerna som intressanta ur annat än kvalitets/återgivningsperspektiv. Audiofilen väljer en flac-fil om den låter bättre än en gammal vinyl.
En discofil kan älska en skiva som låter skit och är urkass ur återgivningssynpunkt, om den är unik genom musiken/utgåvan.
En discofil kan naturligtvis också vara audiofil, men för en discofil så kommer återgivningsaspekter i andra hand (efter samlarvärde beroende på skiva eller innehåll).
Själv är jag denfinitivt mer discofil än audiofil. Min skivsamling består av enbart samlarobjekt - inte utbytbara återgivningsmedia. Jag har dem inte för ljudets skull s.a.s.
jag köper fortfarande inte att audiofili bara handlar om att gilla att lyssna - det är ett specifikt (tekniskt) intresse av ljudåtergivning (från lagringsmedia).
PerStromgren skrev:Fanns det alltså audiofiler på 1700-talet? Själv tvivlar jag.
Rille skrev:Jag var för en tid sedan ute i glesväxt skog med min sälgpipa och det efterklangssvar jag får av skogen är fantastiskt! Helt annat än i min dämpade vardagsrumsmiljö. Jag väljer därför att spela pipan i gles skog el möjligen vid sandtag el liknande där ekot kan vara inttressant.. självklart är jag då en audiofil.
BORIS skrev:Plussar på Phloam
Annars tycker jag det är intressant med denna naturromantiska vurmen bland audiofiler, viljan att placera audiofilen i skogen verkar vara stor. Nu sitter han i gles skog med en sälgpipa i munnen, ibland lyssnar han på fåglar ibland på stenar. I övriga trådar ges liknande tankar ytterst lite utrymme, ist är det apparater som gäller. Inget konstigt med det, alls. Men när audiofilen ska beskriva sig själv tar han avstånd från sitt ständiga apparatpillande och ger sig ist ut i skogen, eller möjligen ut i en håla i sanden, med en träpinne. Varför?
Sagt det förut, men det framstår som något pretto, och dessutom aningen krystat
trickysaer@sweclockers:
-Audiofil är väl lite som en person som överklockar sin hårdvara i datorn, prestandajägare helt enkelt.
Språket är vad människan gör det till fanns det nån som sa. Såhär säger man på ett annat forum när frågan Vad är en audiofil ställs
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1286487-vad-ar-en-audiofil
IngOehman skrev:En audiofil bryr sig om alla sorters lyssnande och alla jag känner blir lika engagerade om man talar om ljudmiljöfrågor som om inspelningsformat eller tolkningar av ett verk. skarpt pysande dörröppningar på bussar, ljudmiljön på dagis, hur olika motorer låter... Listan kan göras hur lång som helst på saker som audiofiler brukar kontemplera och bry sig om.
Harryup skrev:Tittar man på den engelska wikin så får man följande förklaring;
"An audiophile is a person enthusiastic about high-fidelity sound reproduction".
PerStromgren skrev:Fanns det alltså audiofiler på 1700-talet? Själv tvivlar jag.
JM skrev:Rille skrev:Jag var för en tid sedan ute i glesväxt skog med min sälgpipa och det efterklangssvar jag får av skogen är fantastiskt! Helt annat än i min dämpade vardagsrumsmiljö. Jag väljer därför att spela pipan i gles skog el möjligen vid sandtag el liknande där ekot kan vara inttressant.. självklart är jag då en audiofil.
Nu är du inne på ett intressant område!
Den allmänna uppfattningen är att våra förfäder under årmiljoner tillbringat tiden på savannen. Nu finns det nya indikationer på att så inte var fallet.
Människans ytteröron är inte som antilopens rörliga o kan riktas mot ljudkällan. Audiofilens öron är likt schimpansens relativt fasta o orörliga.
Vi kan med hög precision lokalisera de flesta ljudkällor så länge vi inte befinner oss i ett ekofrittrum. Savannen är nästintill befriad från reflexer och är akustiskt närmast som ett ekofritt rum. Visst kan vi lokalisera ljud i ett ekofritt rum men med lägre precision.
Glesa trädstammar i skogen ger människan en överlägsen lokalisation av ljudkällor och en avsevärt högre överlevnads faktor än på savannen.
Det är mycket lättare att gå och prata med en annan person i en gles skog än på ett öppet fält.
Möjligen kan kunskapen om skogen överföras till hur det optimala lyssningsrummet skall se ut.
Så min fråga blir - hur ser den glesa skogen ut där vi har det optimala hörandet av akustisk musik?
Människan har alltid genom årmiljonerna varit audiofil av överlevnadsskäl.
JM
PerStromgren skrev:Jag tycker att vi rätt tydligt har kommit fram till att audiofil har med hifi att göra. Argumentet att ordet härstammar från att "vän av lyssning" (eller att höra) tappar ju sin tyngd så snart man jämför med pedofil och homofil som diskuterats ovan. Peters utläggning om audiofilskivor är också tydlig.
Förresten, är det någon som INTE gillar att höra eller lyssna?
PerStromgren skrev:Jag tycker att vi rätt tydligt har kommit fram till att audiofil har med hifi att göra.
Argumentet att ordet härstammar från att "vän av lyssning" (eller att höra) tappar ju sin tyngd så snart man jämför med pedofil och homofil som diskuterats ovan.
Tarzan skrev:Folk som är döva från födseln?

RogerJoensson skrev:PerStromgren skrev:Jag tycker att vi rätt tydligt har kommit fram till att audiofil har med hifi att göra.
Det får nog bli något sådant. Tyvärr.
RogerJoensson skrev:PerStromgren skrev:Argumentet att ordet härstammar från att "vän av lyssning" (eller att höra) tappar ju sin tyngd så snart man jämför med pedofil och homofil som diskuterats ovan.
Varför skulle det tappa sin tyngd? Bortsett från att pedofil och homofil beskriver sexuellt intresse, en koppling som nog få gör med audiofili, så borde det, om man bryter ner orden betyda ungefär; intresse eller kärlek till ljud. Vad i ordet skulle indikera att det skulle det ha med ljudåtergivningsutrustning att göra?
Eller missförstod jag ditt argument?
pinnen skrev:En del ljud är rent obehagliga. Därför är jag inte audiofil.
En del musik är också obehaglig. För mig.
IngOehman skrev:pinnen skrev:En del ljud är rent obehagliga. Därför är jag inte audiofil.
Om du är audiofil eller inte får du bedöma själv, självklart. Men att man inte gillar alla ljud är inte diskvalificerande.
Snarare är det diskvalificerande att inte bry sig. Audiofiler, alla jag stött på, bryr sig väldigt mycket om ljuden de lyssnar på, och om sin egen hörsel. Det är ju nästan det som är grejen - att vara så lyssningsintresserad att man bryr sig maximalt om mycket som har med detta att göra, även sekundärt.
Lite som människor som tycker om att äta - de bryr sig som regel mera om vad de äter än de som ser ätandet mera som ett nödvändigt ont. Eller tänk en fågelskådare som struntar i vad de får syn på.
Vh, iö
ante_77 skrev:IngOehman skrev:pinnen skrev:En del ljud är rent obehagliga. Därför är jag inte audiofil.
Om du är audiofil eller inte får du bedöma själv, självklart. Men att man inte gillar alla ljud är inte diskvalificerande.
Snarare är det diskvalificerande att inte bry sig. Audiofiler, alla jag stött på, bryr sig väldigt mycket om ljuden de lyssnar på, och om sin egen hörsel. Det är ju nästan det som är grejen - att vara så lyssningsintresserad att man bryr sig maximalt om mycket som har med detta att göra, även sekundärt.
Lite som människor som tycker om att äta - de bryr sig som regel mera om vad de äter än de som ser ätandet mera som ett nödvändigt ont. Eller tänk en fågelskådare som struntar i vad de får syn på.
Vh, iö
Fast de flesta människor gillar nog att kunna höra. Då kvalificerar alla in sig som audiofiler, så länge dom hör.
bootstrap skrev:Audiofil har jag uppfattat som synonymt med hifi-intresse (att på något sätt bry sig om hur det låter hemna), men inte uteslutande.
Säger jag att jag är audiofil till en person så antar denne att jag har en dyr stereo och har silver i kablarna. Dvs om personen har hört ordet förr. Men jag får erkänna att jag brukar inte presentera mig som audiofil så jag har ingen kvantitativ erfarenhet.
Används ordet audiofil idag i andra sammanhang än hifi?
hifikg skrev:Audiofiler köper jag av HD Tracks
Rille skrev:ante_77 skrev:IngOehman skrev:Om du är audiofil eller inte får du bedöma själv, självklart. Men att man inte gillar alla ljud är inte diskvalificerande.
Vh, iö
Fast de flesta människor gillar nog att kunna höra. Då kvalificerar alla in sig som audiofiler, så länge dom hör.
Nej att aktivt lyssna och inte bara att höra, och att gilla att lyssna på mer än bara inspelad musik.. Jag tänker på när jag var i elektronstudion och det bjöds att lyssna på vad de benämde som musik och jag benämde som konstiga ljud. Intressant var det och lågdistande med bitvis mycket stor ljudbild/mycket reverb och fasvridningar.. Att bara höra kan vem som helst med fungerande hörselorgan. Att lyssna aktivt och gilla vad man hör av olika anledningar det anser jag att det handlar om. Fast jag förstår hur du menar.. Att bara gilla att kunna höra, nej de är tveksamt att de kvalar in i min definition. Det krävs mer eftertanke från mig.
pinnen skrev:Snarare är det diskvalificerande att inte bry sig. Audiofiler, alla jag stött på, bryr sig väldigt mycket om ljuden de lyssnar på, och om sin egen hörsel. Det är ju nästan det som är grejen - att vara så lyssningsintresserad att man bryr sig maximalt om mycket som har med detta att göra, även sekundärt.
Jag bryr mig mycket om ljud. Jag älskar ex att knalla omkring i naturen och lyssna till skogens alla ljud eller när jag fiskar så är det avkopplande med vågskvalp mm. Jag tycker att det är märkligt att se alla dessa gångare och tom fiskare som alltid måste lyssna på musik när dom knallar omkring eller utövar sin hobby. Mycket märkligt. Fast det är ändå märkligare med alla dessa människor som hela tiden måste kolla sin smartphone så dom inte missar någon fb status eller vad dom nu tittar på.![]()
Jag förstår vad du menar IÖ och håller med om det mesta du skriver utom det där med etiketten audiofil. Jag vill inte ha den etiketten men det är helt ok om andra vill ha den
ante_77 skrev:Rille skrev:ante_77 skrev:
Nej att aktivt lyssna och inte bara att höra, och att gilla att lyssna på mer än bara inspelad musik.. Jag tänker på när jag var i elektronstudion och det bjöds att lyssna på vad de benämde som musik och jag benämde som konstiga ljud. Intressant var det och lågdistande med bitvis mycket stor ljudbild/mycket reverb och fasvridningar.. Att bara höra kan vem som helst med fungerande hörselorgan. Att lyssna aktivt och gilla vad man hör av olika anledningar det anser jag att det handlar om. Fast jag förstår hur du menar.. Att bara gilla att kunna höra, nej de är tveksamt att de kvalar in i min definition. Det krävs mer eftertanke från mig.
Då tystnad kan vara väldigt skönt, så kvalar jag inte in.
Sedan så gillar jag inte ljudet av crashsymbaler.
ante_77 skrev:De flesta människor gillar ljud och tycker t.o.m att många ljud är spännande.
Behöver man alltså analysera ljuden för att klassas som audiofil?
IngOehman skrev:ante_77 skrev:Rille skrev:
Då tystnad kan vara väldigt skönt, så kvalar jag inte in.
Sedan så gillar jag inte ljudet av crashsymbaler.
Hur menar du då? Du låter snarare som urtypen för audiofiler. Du bryr dig om det du hör.ante_77 skrev:De flesta människor gillar ljud och tycker t.o.m att många ljud är spännande.
Behöver man alltså analysera ljuden för att klassas som audiofil?
Analysera och analysera... men ett specialintresse av själva lyssnandet behöver man ha för att kunna anses vara speciellt intresserad av och ha en passion för att lyssna.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det är väl som man alla liknande begrepp så att det oundvikligen blir gränsdragningsfrågor.
En Bibliofil är en bokälskare, men läser inte de flesta böcker då och då?
En Gourmé är en finsmakare, men gillar inte alla när det smakar bra?
En Discofil är en fonogramälskare, men har inte alla några fonogram därhemma?
Vh, iö

phloam skrev:På engelska talar man ju om "audio equipment" och förkortat audio...
phloam skrev:...audio gear d.v.s. på samma sätt som vi talar om "ljudprylar" och avser teknik för musikspelande (hifi-prylar).
phloam skrev:Frågar man en engelskspråkig "do you like audio" så lär denne inte tolka det som "gillar du ljud", då får man fråga "do you like sound" istället.
phloam skrev:Inte heller lär nån förstå särskilt väl vad man menar med "sound gear", "sound equipment" etc.
phloam skrev:Det är alltså ingen slump att en viss tidning heter "Audiophile" och inte "Sound lover" eller så![]()
phloam skrev:Googlar man på "sound gear" så man upp främst hörapparater och hörselskydd - inte ljudteknik, musikutrustning.
phloam skrev:Så i praktiken så är nog "audiophile" , audiofil på svenska, kopplat till ett intresse för teknik för musikspelande/skapande.
IngOehman skrev:phloam skrev:Det är alltså ingen slump att en viss tidning heter "Audiophile" och inte "Sound lover" eller så![]()
Sund älskare? Det vore nog en tidning om någonting annat det.
Vh, iö
IngOehman skrev:phloam skrev:På engelska talar man ju om "audio equipment" och förkortat audio...
Ja, Audio equipment betyder lyssnings-pryttlar. Saker man har för att återskapa eller förstärka ljud, ljud som man vill lyssna på.phloam skrev:...audio gear d.v.s. på samma sätt som vi talar om "ljudprylar" och avser teknik för musikspelande (hifi-prylar).
Nejdå, det är orden "equipment" och "gear" som åsyftar prylarna/utrustningen, inte ordet audio.
lennartj skrev:IngOehman skrev:phloam skrev:Det är alltså ingen slump att en viss tidning heter "Audiophile" och inte "Sound lover" eller så![]()
Vh, iö
Förresten har jag för mig att det finns (fanns?) en hifihandlare någonstans med namnet Sound Advice som jag tycker är än mer lysande än göteborgska Ljudkällarns tillägg "där man får råd".
phloam skrev:IngOehman skrev:phloam skrev:På engelska talar man ju om "audio equipment" och förkortat audio...
Ja, Audio equipment betyder lyssnings-pryttlar. Saker man har för att återskapa eller förstärka ljud, ljud som man vill lyssna på.phloam skrev:...audio gear d.v.s. på samma sätt som vi talar om "ljudprylar" och avser teknik för musikspelande (hifi-prylar).
Nejdå, det är orden "equipment" och "gear" som åsyftar prylarna/utrustningen, inte ordet audio.
Det är ju lite onödigt att separera ett vedertaget begrepp som du gör för att få ihop det.
Man säger "audio gear", och då syftar man på just på hifi-utrustning, musikapparater, ljudprylar, proffsutrustning för inspelning/uppspelning.
phloam skrev:På samma sätt så syftar ordet "ljud" i "ljudprylar" i praktiken inte på ljud som sådana, utan på musik eller andra inspelningar. Det man använder tekniken till, dess syfte s.a.s.
phloam skrev:Sen är det ju faktiskt så att det helt enkelt inte finns något större behov av att konstatera att man gillar att lyssna, gillar att lyssna på musik, eller gillar ljud överhuvudtaget - däremot kan man behöva en särskild term - audiofil - för att påpeka att man är särskilt intresserad av återgivningssteget och således tekniken bakom bra ljudåtergivning.
phloam skrev:Jag tror att nästan alla (som känner till begreppet och inte hänger på faktiskt) skulle tolka frågan "Är du audiofil?" som huruvida de är intresserade av ljudteknik för att uppnå ett bra musiklyssnande. Inte om de gillar att lyssna överhuvudtaget. Allt annat är ett rent teoretiserande som iofs är intressant men saknar förankring i verkligt användande av termen.
PerStromgren skrev:Ni som får frågan från en normal kompis om vad ni är intresserade av och vill ge svaret hobbyn som vi diskuterar här på faktiskt; vad kallar ni intresset?
phloam skrev:PerStromgren skrev:Ni som får frågan från en normal kompis om vad ni är intresserade av och vill ge svaret hobbyn som vi diskuterar här på faktiskt; vad kallar ni intresset?
Hifi-intresserad. Audiofil låter för mycket "high end" för att jag ska trivas med det.
IngOehman skrev:phloam skrev:På engelska talar man ju om "audio equipment" och förkortat audio...
Audio equipment betyder lyssningsutrustning eller i förlängningen (nytto)ljudutrustning. Audio används för ljud som man vill lyssna på. Ljud som man inte vill höra refererar man sällan eller aldrig till med hjälp av ordet audio. Då säger man bara sound, eller noise eller någonting liknande.
Och det man lyssnar på i en apparatur som är avsedd att lyssnas på (audioutrustningen) behöver inte vara musik, det kan vara vilka ljud som helst som man med utrustningen vill hjälpa folk att höra. Men det är alltid ljud som man vill lyssna på.
På många A/V-utrustningar (A/V betyder audio/video, alltså lyssna/titta (från latinets audire/videre)) så finns det in- och utgångar märkta video och audio. De är för de signaler som man(/någon) är tänkt att vilja titta på respektive lyssna på.
PerStromgren skrev:Ni som får frågan från en normal kompis om vad ni är intresserade av och vill ge svaret hobbyn som vi diskuterar här på faktiskt; vad kallar ni intresset?
phloam skrev:IngOehman skrev:phloam skrev:På engelska talar man ju om "audio equipment" och förkortat audio...
Audio equipment betyder lyssningsutrustning eller i förlängningen (nytto)ljudutrustning. Audio används för ljud som man vill lyssna på. Ljud som man inte vill höra refererar man sällan eller aldrig till med hjälp av ordet audio. Då säger man bara sound, eller noise eller någonting liknande.
Och det man lyssnar på i en apparatur som är avsedd att lyssnas på (audioutrustningen) behöver inte vara musik, det kan vara vilka ljud som helst som man med utrustningen vill hjälpa folk att höra. Men det är alltid ljud som man vill lyssna på.
På många A/V-utrustningar (A/V betyder audio/video, alltså lyssna/titta (från latinets audire/videre)) så finns det in- och utgångar märkta video och audio. De är för de signaler som man(/någon) är tänkt att vilja titta på respektive lyssna på.
Som sagt så kan man säga enbart "audio" så att det i ett sammanhang betyder "audio gear/equipment".
phloam skrev:Eftersom det blir något klumpigt att säga "audio gear-ophile" så säger man "audiophile", vilket alltså inte behöver exkludera ett intresse för vare sig ljud, teknik och apparater, inte heller musik. Det omfattar ljudintresse, hifi-teknikintresse, musikintresse, skivintresse - som sig bör.
phloam skrev:Det finns helt enkelt inte något bra, etablerat ord som beskriver "den som (enbart) älskar att lyssna".
phloam skrev:Audiofil/phile är redan väl förankrat, i betydelsen "hifi-nörd".
aisopos skrev:Jaja, phloam, nu öppnade du pandoras ask igen ...![]()
Men annars tycker jag IÖ agerar helt rätt, helt i enlighet med min teori.
Att betydelsen av ord är ett ständigt förhandlande mellan oss som brukar ord i vårt samhälle. Och därmed glider betydelsen ibland, och ett ord får så småningom en annan betydelse, eller en utökad eller förminskad betydelse.
Så det IÖ just nu gör är att kämpa för en annan betydelse för ordet audiofil. Ifrån "en som lite mer än normalt intresserad av stereoåtergivning och därtill tillhörande apparater och musikmedia" till att det endast ska betyda "gillar ljud".
Och det har absolut IÖ tillstånd och rätt att göra. Ja t.o.m nästan en skyldighet skulle jag vilja påstå.
Den skyldighet vi alla har, att hjälpa till att bygga upp och utforma det samhälle vi lever i.
Normer, regler, språk, kultur, lagar osv osv. Det bygger vi upp tillsammans genom våra åsikter och handlingar.
Jag köper helhjärtat att vi lägger till "och gillar ljud" till definitionen av audiofil.
Men att ta bort det att "man är extra, ja onormalt, intresserad av just ljudåtergivning inkl apparater och musikmedia för detta" tror jag inte stämmer överens med vad folk i allmänhet menar att ordet betyder.
Och det är dessutom vad jag själv menar med ordet, när jag använder ordet audiofil. Kanske därför jag inte helt vill köpa IÖ's syn på saken.
IngOehman skrev:Fast jag har absolut inte argumenterat att det handlar om att gilla ljud. Snarare har jag varit väldigt tydlig med att audiofilens passion är knuten till lyssnandet.
Därför bryr sig audiofilen om ljudkvalitet. Den som bara gillar ljud kan ju lika gärna vara en person som tycker om när det är stojjigt, ju stojjigare desto bättre. Jag tror audiofilen typiskt tycker tvärtom. Audiofilen är finsmakare, och bryr sig om ljudkvalitet, som reflekterar och engagerar sig.
Wiki skrev:Smör är en mejeriprodukt som består av kärnad grädde och ibland salt. Smör är i fast form vid rumstemperatur men smälter till en tunn gulaktig vätska vid 32 - 35 °C. Det som lagstiftningsmässigt enligt EEG styr vad som får kallas smör är vattenhalten, vilken ej får överstiga 16,0 %.
Smör kärnas från grädde. För att få mer smak syras och saltas smöret genom att man tillsätter mjölksyrakulturer och salt. Som biprodukt från smörtillverkning får man kärnmjölk. Av cirka 20 liter obearbetad mjölk (4 % fett) kan fettet delas för att ge 1 kg smör.
Wiki skrev:Gäss (Anserini) är en släktgrupp fåglar inom underfamiljen Anserinae. Denna släktgrupp brukar ibland kallas äkta gäss och utgörs av de båda släktena Anser och Branta.
petersteindl skrev:lennartj skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Förresten har jag för mig att det finns (fanns?) en hifihandlare någonstans med namnet Sound Advice som jag tycker är än mer lysande än göteborgska Ljudkällarns tillägg "där man får råd".
Jag undrar om inte Ljudkällarn har valt denna slogan eftersom den är dubbeltydig.Den kan ju även tydas som att de säljer produkter med priser som konsumenterna har råd med.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Vad är en smörgås?![]()
Smör =Wiki skrev:Smör är en mejeriprodukt som består av kärnad grädde och ibland salt. Smör är i fast form vid rumstemperatur men smälter till en tunn gulaktig vätska vid 32 - 35 °C. Det som lagstiftningsmässigt enligt EEG styr vad som får kallas smör är vattenhalten, vilken ej får överstiga 16,0 %.
Smör kärnas från grädde. För att få mer smak syras och saltas smöret genom att man tillsätter mjölksyrakulturer och salt. Som biprodukt från smörtillverkning får man kärnmjölk. Av cirka 20 liter obearbetad mjölk (4 % fett) kan fettet delas för att ge 1 kg smör.
Gås=Wiki skrev:Gäss (Anserini) är en släktgrupp fåglar inom underfamiljen Anserinae. Denna släktgrupp brukar ibland kallas äkta gäss och utgörs av de båda släktena Anser och Branta.
Smörgås = en mejeriprodukt som består av kärnad grädde och ibland salt som är i fast form vid rumstemperatur men smälter till en tunn gulaktig vätska vid 32 - 35 °C plus gäss (Anserini) är en släktgrupp fåglar inom underfamiljen Anserinae. Denna släktgrupp brukar ibland kallas äkta gäss och utgörs av de båda släktena Anser och Branta.
Smörgås = en mejeriprodukt på en släktgrupp fåglar inom underfamiljen Anserinae.
Men så är det ju inte. Hur mycket man än försöker pimpa och modda ett ords betydelse så är det för det mesta irrelevant.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster