Kallar du dig själv för audiofil?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kallar du dig själv för audiofil?

Ja
34
29%
Nej
75
65%
Vet ej
7
6%

Antal röster : 116

Användarvisningsbild
pinnen

Re: Kallar du dig själv för audiofil?

Inläggav pinnen » 2015-07-17 13:20

Med ett sånt fint inlägg börjar jag ju vackla..!!

Självklart tar jag ditt inlägg som positivt. Din syn på ordet är inte alls dum på något sett :) .

Jag ska också erkänna att jag ogillar alla typer av etiketter på människor och människors intressen och ibland beteenden. Vill helst slippa att sorteras in i något fack och kan inte logiskt förklara varför :oops:
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-07-17 13:43

Jag delar i grunden din inställning, och därför så vill jag ju inte tvinga på någon någon etikett.

Men att definiera mig själv som audiofil känns enkelt. Sedan jag varit liten har ju lyssnandet haft en speciell roll i mitt liv.

Och att diskutera ett begrepp som audiofil, går dessutom utmärkt bra tycker jag, utan att peka på någon. Begreppen betyder ju liksom något oavsett om de har en representant i form av en person man kan peka på. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-07-17 14:19

IngOehman skrev:
ante_77 skrev:
Rille skrev:
Nej att aktivt lyssna och inte bara att höra, och att gilla att lyssna på mer än bara inspelad musik.. Jag tänker på när jag var i elektronstudion och det bjöds att lyssna på vad de benämde som musik och jag benämde som konstiga ljud. Intressant var det och lågdistande med bitvis mycket stor ljudbild/mycket reverb och fasvridningar.. Att bara höra kan vem som helst med fungerande hörselorgan. Att lyssna aktivt och gilla vad man hör av olika anledningar det anser jag att det handlar om. Fast jag förstår hur du menar.. Att bara gilla att kunna höra, nej de är tveksamt att de kvalar in i min definition. Det krävs mer eftertanke från mig.

Då tystnad kan vara väldigt skönt, så kvalar jag inte in.
Sedan så gillar jag inte ljudet av crashsymbaler.

Hur menar du då? Du låter snarare som urtypen för audiofiler. Du bryr dig om det du hör.

ante_77 skrev:De flesta människor gillar ljud och tycker t.o.m att många ljud är spännande.

Behöver man alltså analysera ljuden för att klassas som audiofil?

Analysera och analysera... men ett specialintresse av själva lyssnandet behöver man ha för att kunna anses vara speciellt intresserad av och ha en passion för att lyssna. ;)

Vh, iö

Ja, på det sätet är jag nog en audiofil. Jag tycker inte om "dåligt" ljud.
Illalåtande saker kan t.o.m göra mig förbannad. Thailand är ett fint exempel, detta jävla megafonland.
Dom verkar ha en stor förkärlek till megafoner och oljud. Ju jävligare det låter, desto mer roligt verkar dom ha. Är dom födda med blymatta i öronen?

De flesta människor bryr sig faktiskt om ljuden, men kanske inte på ett analyserande sätt. De flesta söker inte efter "det perfekta ljudet", men dom gillar kanske inte crashsymbaler och megafoner, som jag.
Nu gillar jag välljud och det tror jag de flesta gör. Det är bara ekonomin och det sista lilla av intresset som avgör om man sitter på en välljudande anläggning eller ej.
Fågelkvitter eller vinlelslip. Tror de flesta svarar att dom hellre lyssnar på fågelkvitter.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-07-17 15:51

Det är väl så med nästan alla liknande begrepp att det oundvikligen blir gränsdragningsfrågor.

En Bibliofil är en bokälskare, men läser inte de flesta böcker då och då?

En Gourmé är en finsmakare, men gillar inte alla när det smakar bra?

En Discofil är en fonogramälskare, men har inte alla några fonogram därhemma?

De saker som är njutbara här i livet avnjuts ju av de flesta, då och då, men kanske kan man inte kalla sig för det begrepp som definierar den speciella förkärleken för den specifika njutningen, om det inte är något man håller som extra värdefullt?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-07-17 16:02, redigerad totalt 1 gång.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-07-17 15:55

IngOehman skrev:Det är väl som man alla liknande begrepp så att det oundvikligen blir gränsdragningsfrågor.

En Bibliofil är en bokälskare, men läser inte de flesta böcker då och då?

En Gourmé är en finsmakare, men gillar inte alla när det smakar bra?

En Discofil är en fonogramälskare, men har inte alla några fonogram därhemma?

Vh, iö

Gränsen av kräsenheten avgör alltså. Nu är ju den gränsen svårdefinierad och när är man då audiofil?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-07-17 16:03

När är man Gourmé?

Jag ser ingen annan möjlighet än att låta det vara upp till var och en att avgöra saken. Ingen vet bättre vad man själv bryr sig om och värdesätter.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-07-21 23:03

Den här mannen är ingen audiofil... https://www.youtube.com/watch?v=WMHAOpCONHs "tyvärr stänger hörselskydden bara ute de hörbara ljuden..."
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-07-22 00:13

En audiofob kanske?

Fast sonofob känns som en riktigare beteckning.

Vh, iö

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-07-22 09:38

Ja du IÖ är kanske inte audiofil, utan sonofil då ...? :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-07-22 13:30

Nej, verkligen inte. Jag är audiofil.

Älskar att lyssna, inte älskar ljud.

Ljud bara "är", jag har ingen specifik känsla inför ljud generellt. Olika ljud är olika.

Däremot bryr jag mig om kvaliteten på ljud, eftersom jag tycker om att lyssna. Tror alla audiofiler bryr sig om ljuden ur den aspekten. Som audiofil ogillar jag alla sorters onödiga dåliga ljud, inklusive slamriga matsalar, som skulle ha kunnat vara ombonade och trevliga ljudmässigt. Ljudmedvetandet är överlag alldeles på tok för dåligt helt enkelt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-07-22 13:52

Jag tror många här har fobi för att bli en audiofil. Och när jag sökte med *fobi för att bli audiofil* på google så kom bla. dessa bilder upp som var ljudrelaterade. Har sett dessa bilder förr :lol:
BildBildBildBild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-07-22 14:03

Vet du hur Google fungerar?

Du får inte bara träffar på sådant som innehåller hela den fras eller alla ord i den i en annan ordning, utan på en massa saker som bara innehåller något eller några ord från din fras.

Om du tittar på orden du fått träff på så ser du att din mening saknar relevans för alla de där bilderna.

Den här bilden får man också träff på:

Bild

Om du klickar på någon av bilderna du hittar med google, och sen gör en textsökning på t ex "fobi", så ser du om det förekommer i texten, och i vilket sammanhang. Jag gjorde det på några bilder och ingen av dem hade något med din söktext att göra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-07-23 00:19

FBK skrev:Jag tror många här har fobi för att bli en audiofil. Och när jag sökte med *fobi för att bli audiofil* på google så kom bla. dessa bilder upp som var ljudrelaterade. Har sett dessa bilder förr :lol:
[ Bild ] [ Bild ] [ Bild ] [ Bild ]

Ha, ha, ha, är det sant? Min soffa, mina Carlsson och den ultimata strömkabeln från Coconut Audio, den förstör inte ljudet det minsta lilla. Fast förstärkarens strömkontakt belastas tungt så där finns det viss risk att en skada kan uppstå om man inte använder gigantiska kabellyftare :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2015-08-09 15:22

På engelska talar man ju om "audio equipment" och förkortat audio, audio gear d.v.s. på samma sätt som vi talar om "ljudprylar" och avser teknik för musikspelande (hifi-prylar).

Frågar man en engelskspråkig "do you like audio" så lär denne inte tolka det som "gillar du ljud", då får man fråga "do you like sound" istället. Inte heller lär nån förstå särskilt väl vad man menar med "sound gear", "sound equipment" etc.

Det är alltså ingen slump att en viss tidning heter "Audiophile" och inte "Sound lover" eller så :)

Googlar man på "sound gear" så man upp främst hörapparater och hörselskydd - inte ljudteknik, musikutrustning.

Så i praktiken så är nog "audiophile" , audiofil på svenska, kopplat till ett intresse för teknik för musikspelande/skapande.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-08-09 17:24

Jag röstade till slut ja, men jag ser mig själv som en mångfalds audiofil då jag älskar att lyssna på olika anläggningar utan samma pryttlar i, det ger så mycket mer intryck.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-08-09 18:02

Kanske länkats till tidigare men annars så är det redan klarlagt vad en audiofil är.
https://www.youtube.com/watch?v=OnZdU-CuIio

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-08-09 21:08

phloam skrev:På engelska talar man ju om "audio equipment" och förkortat audio...

Ja, Audio equipment betyder lyssnings-pryttlar. Saker man har för att återskapa eller förstärka ljud, ljud som man vill lyssna på.

phloam skrev:...audio gear d.v.s. på samma sätt som vi talar om "ljudprylar" och avser teknik för musikspelande (hifi-prylar).

Nejdå, det är orden "equipment" och "gear" som åsyftar prylarna/utrustningen, inte ordet audio.

Audio equipment betyder lyssningsutrustning eller i förlängningen (nytto)ljudutrustning. Audio används för ljud som man vill lyssna på. Ljud som man inte vill höra refererar man sällan eller aldrig till med hjälp av ordet audio. Då säger man bara sound, eller noise eller någonting liknande.

Och det man lyssnar på i en apparatur som är avsedd att lyssnas på (audioutrustningen) behöver inte vara musik, det kan vara vilka ljud som helst som man med utrustningen vill hjälpa folk att höra. Men det är alltid ljud som man vill lyssna på.

På många A/V-utrustningar (A/V betyder audio/video, alltså lyssna/titta (från latinets audire/videre)) så finns det in- och utgångar märkta video och audio. De är för de signaler som man(/någon) är tänkt att vilja titta på respektive lyssna på.

phloam skrev:Frågar man en engelskspråkig "do you like audio" så lär denne inte tolka det som "gillar du ljud", då får man fråga "do you like sound" istället.

Nja, eller kanske inte ens det.

Du you like audio betyder ju inte "gillar du ljud" lika lite som do you like video betyder "gillar du ljus".

Du you like audio betyder snarare gillar du att lyssna, men de flesta skulle nog tolka en sådan fråga som att frågeställaren undrar om man är intresserad av mediet, alltså att kunna fånga ljud att lyssna på.

Ungefär som jag tror de flesta skulle tolka du "you like video" som en fråga som handlar om inspelade rörliga bilder och möjligheten att kunna göra det, och inte som "tycker du om ljus?".

phloam skrev:Inte heller lär nån förstå särskilt väl vad man menar med "sound gear", "sound equipment" etc.

Jodå, det förstår alla engelskspråkiga vad det betyder. Men att använda sound istället för audio är ingen bra ide om man menar audio (sådant man vill lyssna på) och därför undviker man det, och ett av problemen är att sound även betyder sund. Så det är bättre att skriva audio om man talar om saker som har med att lyssna att göra. Audiogram = en kurva för hur man hör, audiosignal = en signal som beskriver det som lät...

Audio är det man hör, video är det man ser.

phloam skrev:Det är alltså ingen slump att en viss tidning heter "Audiophile" och inte "Sound lover" eller så :)

Sund älskare? Det vore nog en tidning om någonting annat det. :)

phloam skrev:Googlar man på "sound gear" så man upp främst hörapparater och hörselskydd - inte ljudteknik, musikutrustning.

Nej just det. Det är ju inte så konstigt. Sound gear kan ju lika gärna vara utrustning för att slippa ljud. T ex hörselskydd. Audio däremot är alltid någonting som har med lyssning att göra. Såsom ordets etymologi antyder.

phloam skrev:Så i praktiken så är nog "audiophile" , audiofil på svenska, kopplat till ett intresse för teknik för musikspelande/skapande.

Nej, men däremot till lyssning.

Och det behöver inte ha med musik alls att göra, men väl med ljud som man vill lyssna på att göra. Audiospåret på en film behöver t ex inte innehålla en endaste ton av musik.

Vh, iö

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-08-10 00:58

IngOehman skrev:
phloam skrev:Det är alltså ingen slump att en viss tidning heter "Audiophile" och inte "Sound lover" eller så :)

Vh, iö

Förresten har jag för mig att det finns (fanns?) en hifihandlare någonstans med namnet Sound Advice som jag tycker är än mer lysande än göteborgska Ljudkällarns tillägg "där man får råd".
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2015-08-10 10:51

IngOehman skrev:
phloam skrev:På engelska talar man ju om "audio equipment" och förkortat audio...

Ja, Audio equipment betyder lyssnings-pryttlar. Saker man har för att återskapa eller förstärka ljud, ljud som man vill lyssna på.

phloam skrev:...audio gear d.v.s. på samma sätt som vi talar om "ljudprylar" och avser teknik för musikspelande (hifi-prylar).

Nejdå, det är orden "equipment" och "gear" som åsyftar prylarna/utrustningen, inte ordet audio.

Det är ju lite onödigt att separera ett vedertaget begrepp som du gör för att få ihop det.

Man säger "audio gear", och då syftar man på just på hifi-utrustning, musikapparater, ljudprylar, proffsutrustning för inspelning/uppspelning.

På samma sätt så syftar ordet "ljud" i "ljudprylar" i praktiken inte på ljud som sådana, utan på musik eller andra inspelningar. Det man använder tekniken till, dess syfte s.a.s.

Sen är det ju faktiskt så att det helt enkelt inte finns något större behov av att konstatera att man gillar att lyssna, gillar att lyssna på musik, eller gillar ljud överhuvudtaget - däremot kan man behöva en särskild term - audiofil - för att påpeka att man är särskilt intresserad av återgivningssteget och således tekniken bakom bra ljudåtergivning.

Jag tror att nästan alla (som känner till begreppet och inte hänger på faktiskt :) ) skulle tolka frågan "Är du audiofil?" som huruvida de är intresserade av ljudteknik för att uppnå ett bra musiklyssnande. Inte om de gillar att lyssna överhuvudtaget. Allt annat är ett rent teoretiserande som iofs är intressant men saknar förankring i verkligt användande av termen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-08-10 10:53

lennartj skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Förresten har jag för mig att det finns (fanns?) en hifihandlare någonstans med namnet Sound Advice som jag tycker är än mer lysande än göteborgska Ljudkällarns tillägg "där man får råd".

Jag undrar om inte Ljudkällarn har valt denna slogan eftersom den är dubbeltydig. :) Den kan ju även tydas som att de säljer produkter med priser som konsumenterna har råd med.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-08-10 11:52

phloam skrev:
IngOehman skrev:

Det är ju lite onödigt att separera ett vedertaget begrepp som du gör för att få ihop det.

Man säger "audio gear", och då syftar man på just på hifi-utrustning, musikapparater, ljudprylar, proffsutrustning för inspelning/uppspelning.

Självklart! Men det är ordet gear (betyder utrustning) som säger att det är prylarna man talar om, inte ordet audio. Audio betyder inte prylar, det betyder lyssna/höra/ljud.

phloam skrev:På samma sätt så syftar ordet "ljud" i "ljudprylar" i praktiken inte på ljud som sådana, utan på musik eller andra inspelningar. Det man använder tekniken till, dess syfte s.a.s.

Ehhh... betyder inte "ljud" i ljudprylar ljud?

Det är klart att det gör. Ljudprylar är prylar för ljud. Jag är helt paff om vi inte är överens om detta. Sen när började "ljud" betyda "andra inspelningar". Missförstå mig, inte självklart kan ljud i ett sammansatt ord betyda/ange att något har med ljud på något sätt att göra, men ordet betyder alltfort just ljud, och jag tror ingen annan än du vill se det på något annat sätt.

phloam skrev:Sen är det ju faktiskt så att det helt enkelt inte finns något större behov av att konstatera att man gillar att lyssna, gillar att lyssna på musik, eller gillar ljud överhuvudtaget - däremot kan man behöva en särskild term - audiofil - för att påpeka att man är särskilt intresserad av återgivningssteget och således tekniken bakom bra ljudåtergivning.

Tvärtom skulle jag säga. Ett eventuellt intresse av återgivningen är ju en självklar bieffekt om man är intresserad av att lyssna. Det behövs inget speciellt ord för det. Däremot kan det behövas ett ord för att man är intresserad av apparaterna som prylar - apparatälskare. Och det finns det ju också. ;)

phloam skrev:Jag tror att nästan alla (som känner till begreppet och inte hänger på faktiskt :) ) skulle tolka frågan "Är du audiofil?" som huruvida de är intresserade av ljudteknik för att uppnå ett bra musiklyssnande. Inte om de gillar att lyssna överhuvudtaget. Allt annat är ett rent teoretiserande som iofs är intressant men saknar förankring i verkligt användande av termen.

Nej.

Det är en fråga om orsak och verkan.

Det finns människor som älskar att lyssna och som därför bryr som om musikåtergivningskvaliteten, det vill säga ljudteknik och apparatur. De är audiofiler.

Sen finns det de som framförallt gillar audioapparaterna och som ofta har rätt få skivor som när de spelas spelas för att spela anläggningen. De är inte audiofiler, de är apparatofiler - de gillar sin anläggning mera än att lyssna på musiken från den.

Det ena är inte bättre eller sämre än det andra, men det är likväl olika saker. Sen kan man förstås vara mittemellan också.

- - -

I motorcykelvärlden ser man något liknande - vissa älskar att köra och de kan älska sina motorcyklar, men av just det skälet. Andra tycker om motorcyklarna som objekt, och även om vissa av dem kör med dem ibland så finns det faktiskt rätt många fall av människor som bygger, mekar och samlar, men som knappt kör motorcyklarna alls. De bryr sig inte ens om hur de är att köra. Bara om hur de ser ut när det står stilla, utan någon som sitter på dem.

Igen - det är inte så att det ena är bättre eller sämre än det andra, men det är olika saker.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-08-10 12:21

Ni som får frågan från en normal kompis om vad ni är intresserade av och vill ge svaret hobbyn som vi diskuterar här på faktiskt; vad kallar ni intresset?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2015-08-10 13:03

Är man en Biker om man inte gillar motorcyklar? Är man fiskeintresserad (Fiskofil? :D ) om man inte gillar metspön och drag? Är man musikintresserad om man inte gillar instrument? Är man audiofil om man inte gillar hifi-apparater?

IÖ, om du vill ha ett specialord för att uttrycka "någon som älskar att lyssna" så får du hitta på nåt nytt (sonofil? ljudofil?) för audiofil är tyvärr redan i praktiken inmutat av alla dessa hemska hifiapparatälskare som inte gillar att höra på vad som helst men älskar sin musik och vill ha bästa möjliga teknik för just den specifika aktiviteten.

"Apparatälskare" är kanske lite väl vagt, det kan ju åsyfta vilken apparat som helst, t.ex. kaffekokare. (Moccafiler?) Eller har du ett bättre ord än "audiofil" för att beskriva de som älskar att lyssna på musik och intresserar sig för tekniken som möjliggör det?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2015-08-10 13:11

PerStromgren skrev:Ni som får frågan från en normal kompis om vad ni är intresserade av och vill ge svaret hobbyn som vi diskuterar här på faktiskt; vad kallar ni intresset?

Hifi-intresserad. Audiofil låter för mycket "high end" för att jag ska trivas med det.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-08-10 13:17

phloam skrev:
PerStromgren skrev:Ni som får frågan från en normal kompis om vad ni är intresserade av och vill ge svaret hobbyn som vi diskuterar här på faktiskt; vad kallar ni intresset?

Hifi-intresserad. Audiofil låter för mycket "high end" för att jag ska trivas med det.

Samma här. Hur uttalar du "hifi" i det sammanhanget?

Jag har märkt att begreppet hifi tappat denna betydelse i normala kompisars vokabulär, om det ens finns. Jag brukar ibland säga att jag tycker att det är kul att pyssla med stereo-apparater... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-08-10 13:20

Jag brukar köra med "ljud- och musiknörd". Då har jag täckt in både återgivning och eget musicerande.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2015-08-10 14:28

IngOehman skrev:

Audio equipment betyder lyssningsutrustning eller i förlängningen (nytto)ljudutrustning. Audio används för ljud som man vill lyssna på. Ljud som man inte vill höra refererar man sällan eller aldrig till med hjälp av ordet audio. Då säger man bara sound, eller noise eller någonting liknande.

Och det man lyssnar på i en apparatur som är avsedd att lyssnas på (audioutrustningen) behöver inte vara musik, det kan vara vilka ljud som helst som man med utrustningen vill hjälpa folk att höra. Men det är alltid ljud som man vill lyssna på.

På många A/V-utrustningar (A/V betyder audio/video, alltså lyssna/titta (från latinets audire/videre)) så finns det in- och utgångar märkta video och audio. De är för de signaler som man(/någon) är tänkt att vilja titta på respektive lyssna på.

Som sagt så kan man säga enbart "audio" så att det i ett sammanhang betyder "audio gear/equipment".

Eftersom det blir något klumpigt att säga "audio gear-ophile" så säger man "audiophile", vilket alltså inte behöver exkludera ett intresse för vare sig ljud, teknik och apparater, inte heller musik. Det omfattar ljudintresse, hifi-teknikintresse, musikintresse, skivintresse - som sig bör.

Det finns helt enkelt inte något bra, etablerat ord som beskriver "den som (enbart) älskar att lyssna". Audiofil/phile är redan väl förankrat, i betydelsen "hifi-nörd".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-08-10 14:31

Är det inte lite gubbigt att vara audiofil och hajjfinörd?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-08-10 14:37

Jag är musik- och filmintresserad.

Men dessutom är jag ju audiofil. Därför bryr jag mig nog mycket mera om ljudkvalitetsaspekterna än vilken som helst musik/filmälskare.

Vilken hobby som diskuteras här på faktiskt är inte så enkelt att svara på. Det finns väl utrymme för väldigt många olika intresseinriktningar. Hobbyn heter oavsett vilket inte audiofil. Däremot kan den som har hobbyn att lyssna vara audiofil.

Min bedömning är att fler än hälften av alla som hänger här på faktiskt är audiofiler. Det gäller i varje fall för dem jag träffat.

Att vara audiofil leder lätt till att hobbyn blir musiklyssning och är man även videofil så ligger filmtittning nära till hands som hobby.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-08-10 14:49

phloam skrev:
IngOehman skrev:

Som sagt så kan man säga enbart "audio" så att det i ett sammanhang betyder "audio gear/equipment".

Nej, audio betyder bara att man talar om något som har med att lyssna att göra.

Ett audiogram visar t ex hur man hör. En audiolog sysslar med hörandet. Finns det en ingång som heter audio på en apparat så är den för de signaler som man skall lyssna på. Står det video på en annan så är det för signaler som man tittar på.

phloam skrev:Eftersom det blir något klumpigt att säga "audio gear-ophile" så säger man "audiophile", vilket alltså inte behöver exkludera ett intresse för vare sig ljud, teknik och apparater, inte heller musik. Det omfattar ljudintresse, hifi-teknikintresse, musikintresse, skivintresse - som sig bör.

Nej, en audiofil behöver inte vara intresserad av apparater, men nästan alltid av ljudkvalitet. Jag är t ex rätt så ointresserad av hifi-apparater. Jag vill att de skall fungera bara, och göra det så att de kan återge inspelad musik och andra ljud med prima ljudkvalitet. Jag bryr mig ju om kvaliteten på det jag hör på. Jag är inte intresserad av apparaterna, men väl av att de presterar en god återgivning.

phloam skrev:Det finns helt enkelt inte något bra, etablerat ord som beskriver "den som (enbart) älskar att lyssna".

Jo, audiofil. Audio betyder att lyssna och fil att älska.

Men "enbart" som du skriver är självklart inte inkluderat. Begreppet säger att man älskar att lyssna, inte att man inte kan älska även något annat. Jag är t ex audiofil, men också filmälskare. Det senare gör mig inte mindre audiofil.

phloam skrev:Audiofil/phile är redan väl förankrat, i betydelsen "hifi-nörd".

Ja, det är absolut besläktade begrepp. Nästan synonyma. Och ingen av dem behöver ha med intresse för apparater att göra. Jag är inte bara audiofil, utan även det mera specifika hifi-nörd.

Det finns bara en liten skillnad mellan dem.

HiFi-betyder hög fidelitet, alltså ursprungstrogenhet. Bryr man sig om det så till den milda grad att man ser sig eller ses som nörd, så ligger det nära till hands att man är audiofil. Men den lilla skillnaden är att ordet/begreppet hifi signalerar att det inte handlar om ljudkvalitet i allmänhet, utan specifikt handlar om ljudkvalitet i ljudÅTERGIVNINGSsammanhang.

Så man kan säga att hifi-nörden är ett specialfall av audiofilen.

En person som inte bara älskar att lyssna utan som specifikt bryr sig om återgivningen i samband med inspelat ljud.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi