Strömmande musik som det ska vara

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Strömmande musik som det ska vara

Inläggav hifikg » 2015-06-04 14:16

Får vi veta mer om på måndag
http://www.apple.com/live/
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Tompa_39

Re: Strömmande musik som det ska vara

Inläggav Tompa_39 » 2015-06-04 14:29

Fanboy! :mrgreen:
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-04 17:34

Tompa_39 skrev:Fanboy! :mrgreen:

Njae, allt de gjort hittills har slagit allt som funnits innan i respektive produktsegment, så varför skulle det bli annorlunda den här gången? Tänk om de gjorde hifi också, då skulle vi äntligen få veta hur bra det kan låta.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-04 18:32

hifikg skrev:

Njae, allt de gjort hittills har slagit allt som funnits innan i respektive produktsegment, så varför skulle det bli annorlunda den här gången? Tänk om de gjorde hifi också, då skulle vi äntligen få veta hur bra det kan låta.

Mjae. Snygga och lättanvända apparater, javisst. Men bra ljud/musik? Tänk Linn....

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-04 19:05

Bill50x skrev:
hifikg skrev:

Mjae. Snygga och lättanvända apparater, javisst. Men bra ljud/musik? Tänk Linn....

/ B

Ja, de har försökt, men har de lyckats? Verkligen lyckats? Det kanske behövs något helt nytt i en bransch som praktiskt taget stått still sedan 80-talet (med avseende på ljudkvalitet alltså). Tänk något som får dagens bästa anläggningar att likna LP vs stenkaka :-)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-06-04 19:08

hifikg skrev:Njae, allt de gjort hittills har slagit allt som funnits innan i respektive produktsegment, så varför skulle det bli annorlunda den här gången?

Jasså, så du menar att Apple Pippin (en spelkonsoll som knappt någon minns... och av en bra anledning) slog allt som fanns sedan tidigare? Tex Playstation 1 som släpptes året innan :roll:

Apple sålde 42 000 Pippin konsoler totalt, Sony sålde över 100 miljoner Playstation 1 :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-04 19:09

JB skrev:
hifikg skrev:Njae, allt de gjort hittills har slagit allt som funnits innan i respektive produktsegment, så varför skulle det bli annorlunda den här gången?

Jasså, så du menar att Apple Pippin (en spelkonsoll som knappt någon minns... och av en bra anledning) slog allt som fanns sedan tidigare? Tex Playstation 1 som släpptes året innan :roll:

Apple sålde 42 000 Pippin konsoler totalt, Sony sålde över 100 miljoner Playstation 1 :wink:

Vet du hur stort samlarvärde det är på en sådan idag? Den såldes väl aldrig utanför Japan va?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-04 19:21

hifikg skrev:
Bill50x skrev:
hifikg skrev:

Ja, de har försökt, men har de lyckats? Verkligen lyckats? Det kanske behövs något helt nytt i en bransch som praktiskt taget stått still sedan 80-talet (med avseende på ljudkvalitet alltså). Tänk något som får dagens bästa anläggningar att likna LP vs stenkaka :-)

Linn har absolut lyckats. Deras senaste satsning, på Exakt-tekniken, är enligt mitt förmenande den största ljudförbättring de skapat i modern tid.

Jag drömmer mig själv ofta tillbaka till den gyllene tiden i slutet av LP-eran men måste tyvärr erkänna att det blivit så mycket förbättringar sedan dess, oavsett analogt eller digitalt, att det helt enkelt inte går att jämföra. Det finns superba inspelningar från "länge sedan", det finns enskilda apparater som fortfarande presterar. Men totalt sett är det långt bättre än förr.

/ B

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-06-04 19:30

hifikg skrev:
JB skrev:

Vet du hur stort samlarvärde det är på en sådan idag? Den såldes väl aldrig utanför Japan va?

Jo den såldes i USA också, men det släpptes bara 18 spel till den innan dom la ner tillverkningen, och samlarvärde vet jag inte, kanske vissa som måste ha alla konsoler som någonsin tillverkats i sin samling, dom verkar gå att köpa i oöppnad förpackning för under 2500 kr på Ebay iaf, och nypriset var betydligt högre än så (ca 600 dollar 1995 vad det nu blir idag) =P

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-04 20:11

Wow... Apple har lyckats göra en sällsynt samlarpryl som inte ens är dyr. Tänk vad de kan :-)

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-06-05 14:29

hifikg skrev:Får vi veta mer om på måndag

Hahhaa, det kommer säkert att krävas Itunes för att lyssna, samt en speciell kontakt som inte är kompatibel med någon tidigare existerande. :lol:
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-06-05 14:59

Kevin_Mitnick skrev:

Hahhaa, det kommer säkert att krävas Itunes för att lyssna, samt en speciell kontakt som inte är kompatibel med någon tidigare existerande. :lol:

Hur smart var den kommentaren om iTunes?
Vad krävs för Tidal, Wimp, Spotify och för att inte tala om CD, där man behöver en stor jävla maskin som enbart kan spela just CD-skivor.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-05 15:02

ante_77 skrev:
Kevin_Mitnick skrev:Hahhaa, det kommer säkert att krävas Itunes för att lyssna, samt en speciell kontakt som inte är kompatibel med någon tidigare existerande. :lol:

Vad krävs för Tidal, Wimp, Spotify och för att inte tala om CD, där man behöver en stor jävla maskin som enbart kan spela just CD-skivor.

När det gäller Spotify och framför allt CD så har man ju väldigt många olika val. Det han menar är att det kanske kommer vara låst till endast itunes.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2015-06-05 15:04

Och iTunes finns ju för Windows, så var är problemet?

https://support.apple.com/kb/DL1047?locale=sv_SE

Zenbook/Macbook-ägare den sistnämnda för mediabruk.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-05 15:06

galder skrev:Och iTunes finns ju för Windows, så var är problemet?

https://support.apple.com/kb/DL1047?locale=sv_SE

Zenbook/Macbook-ägare den sistnämnda för mediabruk.

Nu tänker jag inte använda tjänsten så för mig är det inget problem, men jag blir lite förvånad om det kommer stöd för 3e partsenheter i samma utsträckning som för spotify och det är ganska många som spelar spotify i telefoner, klämboxar, receivers, HTPC mm. Att eventuellt vara låst till apples egna produkter tror jag inte alla kommer uppskatta, men nu så vet vi inte än så är bara att vänta och se innan någon börjar slå på stora dommedagstrumman :D

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-06-05 15:33

hifikg skrev:Njae, allt de gjort hittills har slagit allt som funnits innan i respektive produktsegment, så varför skulle det bli annorlunda den här gången? Tänk om de gjorde hifi också, då skulle vi äntligen få veta hur bra det kan låta.

Apple Maps slog verkligen alla andra karttjänster på fingrarna :D

Bild

http://theamazingios6maps.tumblr.com/

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-06-05 15:43

http://www.coolinfographics.com/blog/20 ... -fail.html

Inte för att det hjälper på HifiKG...:D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-06-05 16:30

AndreasArvidsson skrev:
ante_77 skrev:
Kevin_Mitnick skrev:Hahhaa, det kommer säkert att krävas Itunes för att lyssna, samt en speciell kontakt som inte är kompatibel med någon tidigare existerande. :lol:

När det gäller Spotify och framför allt CD så har man ju väldigt många olika val. Det han menar är att det kanske kommer vara låst till endast itunes.

Precis. Någons slags inlåsning till Apple kan vi garanterat räkna med. Men det visar sig framöver. :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-06-05 16:38

hifikg skrev:

Nog för att Apple har gjort många bra produkter men jag tror herrn har ett fall av http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias ;)

De har väl varit lite disskusion just om Apples affärsmetoder för att komma in på den strömmande musikmarknaden?
Varken Spotify eller Tidal är på något sätt perfekta så det finns ju utrymme att göra något bättre.
Skall bli intressant hur det blir med användandet mot andra enheter utanför det egna ekosystemet.
Jag ser det an.
Man får väl vara tacksam för det finns betalande betatestare.. förlåt "early adopters" ;)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-06-05 16:46

Early adopters, du menar fan bois :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-05 18:29

Kevin_Mitnick skrev:

Jag använder ändå bara iTunes för att spela upp musikfiler, så det passar mig perfekt. :P

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-05 18:30

Empa skrev:
hifikg skrev:Njae, allt de gjort hittills har slagit allt som funnits innan i respektive produktsegment, så varför skulle det bli annorlunda den här gången? Tänk om de gjorde hifi också, då skulle vi äntligen få veta hur bra det kan låta.

Apple Maps slog verkligen alla andra karttjänster på fingrarna :D

[ Bild ]

http://theamazingios6maps.tumblr.com/

Vad ere för fel på den där kartan då? Ger man sig ut i okänd terräng så ska det vara lite spännande, hur kul är det att resa annars?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-05 18:49

KarlXII skrev:http://www.coolinfographics.com/blog/2015/3/12/apple-product-flops-timeline-fail.html

Inte för att det hjälper på HifiKG...:D

Dålig lista, Lisa var hur skön som helst, bara lite dyr, idag när alla är rika som troll hade det blivit succé.
Newton är en av de få, människor eller apparater som kan läsa min handstil. Jag nyttjade den dagligen i flera års tid. Har alla modeller kvar utom den sista.
MacPortable är fortfarande oöverträffad i driftstid och möjlighet att arbeta i direkt solsken. Vaddå 7 kg, skulle det vara något? Jag har min kvar än idag, finns nog på bild i min medlemspresentation (varning, det kan vara i kombination med någon ung dam). Apple TV köptes av många som jobbade mycket övertid för att de skulle kunna se på nyheter samtidigt som de jobbade. TV´n kunde vara i ett fönster och jobbet i ett annat. Samtidigt. Och det var på tjock-tv´n och tjockskärmarnas tid så att ha två skärmar var sällan ett bra alternativ. Suverän produkt för den som behövde den. E-world... ja tänk om det projektet lyckats och vi sluppit Facebook... man kan bara drömma... FireWire, vaddå fail? Jag använder det varje dag. När USB skiter sig pga för långa kedjor så funkar FW alltid, hur många enheter jag än hänger på och hur jag än drar i och ur sladdarna under drift. Fantastiskt. Och på den tiden var den anslutningen helt oumbärlig för dem som pysslade med videoredigering t ex. Idag finns det alternativ... gissa från vem :-)

Den som utser Apple Quick Take till en flopp har ett stort hål i huvudet. För många så är Apple den som uppfann digitalkameran. Jag får dagligen korrigera folk som tror det, men sanningen är att de gjorde den tillgänglig, begriplig och användbar för alla. Precis som persondatorn och den smarta telefonen. Inte illa pinkat. Utan Apple hade vi fortfarande rullat film i folkhemmet.

E-mate, jo jo, marknaden begrep mer när Apple släppte iPad lite senare. Hade de vänt på lanseringsordningen hade det nog gått lika illa för iPad. Många var inte så smarta på 90-talet. Jubileumsmacen... ha ha... den var ju sååå söt, massor av folk förhandsbokade den och några använde den t o m. De flesta ställde den i en glasmonter på sitt kontor som en ren statussymbol. Där står den än idag. Och på MoMA förstås. Fulländad som en Lamborghini, inte avsedd för vardagsbruk. Pucken var lite puckad, men den lärde alla vad USB var. USB är ingalunda Apples uppfinning, men det var Apple som gjorde den populär. På gott och ont.

U2 albumet... okej... om man inte gillar en present kan man väl ändå hålla god min. Jag skulle inte uppskatta att få ett album med hip-hop-rap men jag skulle ändå le o säga tack. Spela det behöver jag inte göra.

Blev inte många fails kvar, även om jag hoppade över några, har lite annat att göra än att skriva här ;-)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-08 22:14

$10 i månaden, tja... låter väl överkomligt

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-06-08 22:44

...men persondatorn var ju commodore! (64)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2015-06-08 23:07

Apple Music verkar ju komma till Android och Apple ska släppa Swift som öppen källkod. Vad händer. :)
Alea iacta est.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-06-09 07:18

mx skrev:Apple Music verkar ju komma till Android och Apple ska släppa Swift som öppen källkod. Vad händer. :)

De inser väl att det inte räcker med att lansera tjänsten till fan-boys och tjejer. Även andra användare behövs för att kunna bli en stor aktör på marknaden.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2015-06-09 07:42

Har inte itunes 800milj användare. Spotify t.ex. 60milj. :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-06-09 08:03

Återstår o se hur det blir med ljudkvaliten? Itunes är ju sisådär.

Henrik

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-06-09 08:26

nuffe: Kan du bli mer specifik i kritiken: Avser du musiken man köper via iTunes, applikationen i sig eller något annat?
Senast redigerad av shifts 2015-06-09 08:27, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-06-09 08:27

Ni som har koll, vad är det nya? Om något...
Dvs varför ska någon som har iPhone och kör Spotify byta till apples streamingtjänst? (tex min dotter)
Bättre kvalitet? eller mer artister? eller snyggare gränssnitt? kostnad? eller vad?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-09 08:53

sportbilsentusiasten skrev:Ni som har koll, vad är det nya? Om något...
Dvs varför ska någon som har iPhone och kör Spotify byta till apples streamingtjänst? (tex min dotter)
Bättre kvalitet? eller mer artister? eller snyggare gränssnitt? kostnad? eller vad?

Alla de som idag har iPhone kommer tycka det är skitballt att strömma/köpa musik från Apple. Det är ju husguden. Om det med objektiva ögon är bättre eller sämre spelar mindre roll. Tror jag.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-09 10:46

galder skrev:Har inte itunes 800milj användare. Spotify t.ex. 60milj. :)

Gick ett reportage i SR's P1 nu på förmiddagen om Apple's nya tjänst. Styrkan är givetvis att Apple redan har en kundkrets och inte behöver bygga upp något från grunden. Personligen tycker jag inte om Apple's protektionistiska drag och det lär väl inte minska med ännu en tjänst. En jätte blir ännu större och får ännu mera makt. Är det det vi vill ha?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-09 18:58

nuffe skrev:Återstår o se hur det blir med ljudkvaliten? Itunes är ju sisådär.

Henrik

Om du får dålig ljudkvalitet ut ur iTunes (som det är idag) så beror det bara på att du har stoppat in något dåligt. Skit in, skit ut. Helt enkelt.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-06-09 20:03

hifikg skrev:
nuffe skrev:Återstår o se hur det blir med ljudkvaliten? Itunes är ju sisådär.

Henrik

Om du får dålig ljudkvalitet ut ur iTunes (som det är idag) så beror det bara på att du har stoppat in något dåligt. Skit in, skit ut. Helt enkelt.

På tal om ljudkvalitet. Har någon snappat upp vilken kvalitet Apple kommer att erbjuda i sin nya tjänst? Har inte hittat någon uppgift om det.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-06-09 20:09

Apple vill sällan göra sina produkter 'tekniska' så en teknisk spec vill de säkert inte ha i farstun. Det är ju som vi alla vet med Apple: lifestyle det handlar om....... :? :roll:
Trendmonglers som Zappa en gång sjöng... :D 8)
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-09 22:17

Det är väl tillräckligt bra för alla skitnödiga hipsters som inte kan vara utan sina iPhones...

/ B

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-06-09 23:43

Hehe man kan ju undra hur Android och Windows Phone apparna som Apple tänker göra kommer att bli?
Vi vet ju alla hur bra dom lyckats med program till andra OS än deras eget förut... tex iTunes och Quicktime till Windows... =P

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-09 23:46

Det tror jag inte på

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-06-10 07:43

shifts skrev:nuffe: Kan du bli mer specifik i kritiken: Avser du musiken man köper via iTunes, applikationen i sig eller något annat?

Vad jag menar är att all musik på itunes är mastrad (mastred for itunes).

Men på Spotify har jag hittat (vad jag tror/bedömmer) helt omastrad musik.

Och sen en kommentar till Bill50x, jag har en Ifåne men tycker definitivt inte det guds
svar på mina böner! Det är en jobbtelefon. Kan väl säga att jag alldrig kommer att
köpa en för mina egna pengar

Henrik

PS jag avser den musik man köper på iTunes.
Senast redigerad av nuffe 2015-06-10 07:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-10 07:43

hifikg skrev:

Det tror jag inte på

Vad grundar du det påståendet på?

/ B

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-06-10 07:48

Bill50x skrev:

Det är väl tillräckligt bra för alla skitnödiga hipsters som inte kan vara utan sina iPhones...

/ B

Hipsters kör Android.
Helst ska det vara något kinesiskt som är svårt att få tag på.

Hamster

Inläggav Hamster » 2015-06-10 08:06

hifikg skrev:

Det tror jag inte på

Man glömde nog att nämna AAC i den listan, vad nu det gör för trovärdigheten och den subjektiva upplevelsen...

http://9to5mac.com/2015/06/09/apple-music-quality/

Tomas j

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-10 08:35

Bill50x skrev:
hifikg skrev:

Det tror jag inte på

/ B

Apple = högsta kvalitet
256 kbps är inte högsta kvalitet
Steve hade aldrig godkänt en sådan plan.
Personligen skulle jag inte köpa strömmande musik med den kvaliteten, inte ens av Apple. Då fortsätter jag hellre köpa CD-utgåvor av det jag gillar. Kan använda strömmande (gratis)tjänster för att göra urvalet, men hökaren jag besöker brukar sällan göra mig besviken så det är inte helt nödvändigt.

Användarvisningsbild
Perka

Inläggav Perka » 2015-06-10 09:31

Bill50x skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Ni som har koll, vad är det nya? Om något...

Alla de som idag har iPhone kommer tycka det är skitballt att strömma/köpa musik från Apple. Det är ju husguden. Om det med objektiva ögon är bättre eller sämre spelar mindre roll. Tror jag.

/ B

Nja - tror inte Apple har dagens Spotifyanvädare som målgrupp (trots allt en försvinnande lite skara i Skandinavien och USA) utan de hundratals miljoner Apple användare som idag inte har någon streamingtjänst alls....

//Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-10 09:36

Hörde nyss att Telia investerat i Spotify. Hänger de inte med alls?

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-06-10 09:44

Driver Hifikg med fanboyism ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-06-10 10:27

Bill50x skrev:
hifikg skrev:

Det tror jag inte på

/ B

Fanboyism? 8)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-06-10 11:06

nuffe skrev:Men på Spotify har jag hittat (vad jag tror/bedömmer) helt omastrad musik.

Intressant! Kan du ge några exempel?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-10 11:08

hifikg skrev:Apple = högsta kvalitet
256 kbps är inte högsta kvalitet
Steve hade aldrig godkänt en sådan plan.

Instämmer.
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2015-06-10 11:23

Klart han skulle godkänt det. Det var väl 128 kbps till 2009 och efter det kunde man få 256 kbps vilket väl fortfarande är standard. Således beslut tagna väl inne i Jobs kontrollperiod. Apple har ju aldrig legat i framkant vad det gäller teknik så det är ju inget konstigt.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-06-10 11:30

Exakt!

"Beauty is only skin deep, but ugly goes straight to the bone." :wink:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-06-10 11:32

nuffe skrev:
shifts skrev:nuffe: Kan du bli mer specifik i kritiken: Avser du musiken man köper via iTunes, applikationen i sig eller något annat?

Vad jag menar är att all musik på itunes är mastrad (mastred for itunes).

Men på Spotify har jag hittat (vad jag tror/bedömmer) helt omastrad musik.

[…]

PS jag avser den musik man köper på iTunes.

Ok! Vad jag förstått handlar Mastered for iTunes mer om kodningen av materialet och hur det konverteras än om själva mastringen. Är helt säker på att artister fortfarande kan välja att inte mastra ett endaste pilledutt om de skulle vilja.

http://www.justmastering.com/article-ma ... itunes.php
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2015-06-10 12:03

Den länken innehåll en intressant artikel, med bra förklaring om vad det hela handlar om.
Om man nu skall använda lossy format lät ju den behandlingen som en bra åtgärd.
Synd bara med detta trixande med musiken överhuvudtaget.
Men gillar att de åtgärdar de s.k. hot masters.
Funderade tidigare på att släppa rdio/320kbps till förmån för Apples nya tjänst, men tror att jag stannar kvar där då väl ända vinsten blir de åtgärdade s.k. hot masters.

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2015-06-10 14:35

hifikg skrev:Hörde nyss att Telia investerat i Spotify. Hänger de inte med alls?

Telia + 12 investerare till. Detta ger Spotify ett väre på 68 miljarder, dvs. dubbelt så mycket som vid senaste investeringsrundan i nov 2013... det går bra nu :)

Å andra sidan har Daniel Ek gläntat på möjligheten att om Spotify skulle säljas så skulle det vara till nån som kan ta det till nästa nivå. t ex. Apple. Klart intressant om så vore fallet. Som det ser ut nu kommer Apple mestadels attrahera personer som skaffar streamingtjänster för första gången, iom att det kommer förinstallerat i miljontals telefoner. Dom kommer få det tuffare att ta användare från redan etablerade tjänster.

Problemet är väl att amerikaner inte riktigt gillar hela freemium grejen... dom ser ju hellre att folk tankar olagligt/lyssnar gratis på youtube än att dom ska kunna streama gratis på Spotify. Lex Taylor Swift t ex.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-06-11 06:33

UrSv skrev:Apple har ju aldrig legat i framkant vad det gäller teknik så det är ju inget konstigt.

Vet inte det... iPod, iPhone, iPad, MacBook Air. Är nog ganska många teknikföretag som önskar att det var dom och inte Apple som hade släppt nån av de produkterna. :wink:

Sen har väl Apple alltid haft sälj-/vinstperspektivet i fokus när det gäller att släppa teknik till marknaden, och inte bara maxat ut allt. Tåget med streamad musik har man ju missat helt, och det var nog tillslut bara en fråga om vilket företag man skulle köpa upp för att komma in på marknaden. Målgruppen för Apple Music är nog inte hardcore audiofiler (lika lite som man siktar in sig på inbitna gamers med en iMac) så 256kb/s räcker säkert fint.

Hoppas nu bara man inte försöker konkurrera med att låsa upp artister exklusivt på tjänsten (som med TV-serier på Netflix, HBO osv). Det skulle nog skada musikmarknaden i det stora hela tror jag, och fultankning riskerar att öka.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2015-06-11 08:16

Conan skrev:
UrSv skrev:Apple har ju aldrig legat i framkant vad det gäller teknik så det är ju inget konstigt.

Vet inte det... iPod, iPhone, iPad, MacBook Air. Är nog ganska många teknikföretag som önskar att det var dom och inte Apple som hade släppt nån av de produkterna. :wink:

iPod - Gott och väl 3-4 år efter.
iPhone - Gott och väl 10 år efter
iPad - Gott och väl 10 år efter
MacBook Air - Gott och väl 20 år efter beroende på vad du avser.

De tar ju alltid gammal väl beprövad teknik och packar den snyggt och det kan man ju inte ta ifrån dem. Men i framkant har de ytterst sällan legat.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-06-11 08:40

PekkaJohansson skrev:
nuffe skrev:Men på Spotify har jag hittat (vad jag tror/bedömmer) helt omastrad musik.

Med vänlig hälsning

Pekka

Hound Dog Taylor, rock
Joey DeFrancesco, jazz
Jan Johansson, jazz på svenska o på ryska.

Dessa artister upplever jag att de är omastrade i vartfall ganska milt behandlade.
Jag har ej verifierat med ex masvis.

Henrik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-11 10:34

Hur "MasVisar" man något på Spotify?

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-11 11:23

UrSv skrev:Klart han skulle godkänt det. Det var väl 128 kbps till 2009 och efter det kunde man få 256 kbps vilket väl fortfarande är standard. Således beslut tagna väl inne i Jobs kontrollperiod. Apple har ju aldrig legat i framkant vad det gäller teknik så det är ju inget konstigt.

Förutom när det gäller ljudkvalitet då. I princip är en DAC överflödig om du har en MacBook Pro som ljudkälla. DAC´en tillför mycket lite. Min egen dubblerar som försteg så den gör en viss nytta ändå.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-11 11:27

UrSv skrev:
Conan skrev:

De tar ju alltid gammal väl beprövad teknik och packar den snyggt och det kan man ju inte ta ifrån dem. Men i framkant har de ytterst sällan legat.

Fast INGEN minns föregångarna, det var oftast rena skräpet. I framtiden kommer det att stå i historieböckerna att Apple uppfann persondatorn, digitalkameran, mobiltelefonen, musiken, TV´n och klockan. Inte helt rätt, men så lite fel att det inte spelar någon roll om tusen år.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-11 11:33

hifikg skrev:Inte helt rätt, men så lite fel att det inte spelar någon roll om tusen år.

Om tusen år spelar inget någon roll - för oss.

/ B

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-06-11 13:20

hifikg skrev:
UrSv skrev:
Conan skrev:

Fast INGEN minns föregångarna, det var oftast rena skräpet. I framtiden kommer det att stå i historieböckerna att Apple uppfann persondatorn, digitalkameran, mobiltelefonen, musiken, TV´n och klockan. Inte helt rätt, men så lite fel att det inte spelar någon roll om tusen år.

Du är rolig :) I början av tråden så trodde jag att du menade allvar.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-06-11 20:16

nuffe skrev:
PekkaJohansson skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Hound Dog Taylor, rock
Joey DeFrancesco, jazz
Jan Johansson, jazz på svenska o på ryska.

Dessa artister upplever jag att de är omastrade i vartfall ganska milt behandlade.
Jag har ej verifierat med ex masvis.

Henrik

Kom på en till, Donald Fagen, IGY

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-06-11 20:18

Bill50x skrev:Hur "MasVisar" man något på Spotify?

/ B

Det måste nog Svante svara på, jag vet ej.

Henrik

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-11 20:19

/ B

Man får spara ljudet på hårddisken först; Masvis har inget stöd för spotify.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-06-11 21:29

UrSv skrev:iPod - Gott och väl 3-4 år efter.

Neandertalarna hade förresten teknik som vida överstiger en PC eller en Android-telefon i dag. Tjolahopp...

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-06-11 21:39

iPhone1.png
iPhone1.png (110.5 KiB) Visad 2979 gånger

iPhone 2007

nokia_6110.jpg
nokia_6110.jpg (18.86 KiB) Visad 2979 gånger

Nokia 10 år tidigare. Samma sak eller..?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-06-11 21:56

iphone_6.jpg
iphone_6.jpg (58.88 KiB) Visad 2967 gånger

iPhone 2015

Nokia 2005.jpg
Nokia 2005.jpg (38.22 KiB) Visad 2967 gånger

Nokia 2005

:roll:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-11 22:30

En gång köpte jag en mp3-spelare enbart för att lyssna på Fuglesangs sommarprogram. Helvete vad besviken jag blev. Växlade upp till en iPod Nano några dagar senare och en vecka efter det hade jag min första iPod Touch. Då började jag lyssna på musik igen och så småningom drabbades jag av mitt nuvarande audiofila återfall. Min fru köpte en "smartphone" och höll på att bli tokig, när hon växlade den mot en iPhone blev hon lugn och fin igen. Det är en dramatisk kvalitetsskillnad och användarupplevelse mellan Apples prylar och andra prylar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-11 22:37

AndreasArvidsson skrev:

/ B

OK, och hur sparar man enklast på hårddisk?

/ B

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-06-11 22:52

Ser ut som material för en egen tråd....
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-06-11 22:58

hifikg skrev:En gång köpte jag en mp3-spelare enbart för att lyssna på Fuglesangs sommarprogram. Helvete vad besviken jag blev. Växlade upp till en iPod Nano några dagar senare och en vecka efter det hade jag min första iPod Touch. Då började jag lyssna på musik igen och så småningom drabbades jag av mitt nuvarande audiofila återfall. Min fru köpte en "smartphone" och höll på att bli tokig, när hon växlade den mot en iPhone blev hon lugn och fin igen. Det är en dramatisk kvalitetsskillnad och användarupplevelse mellan Apples prylar och andra prylar.

Jag håller med: FRUSTRATION infinner sig alltid.... 8) :lol: :roll:

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-06-12 00:27

Sitt nu ned i båten, Apple Music är snart här!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-06-12 06:04

Bill50x skrev:OK, och hur sparar man enklast på hårddisk?

När jag spelade in från Spotify så var det med Audacity och via datorns ljudkort. Fick manuellt ställa in nivån.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-06-12 07:36

hifikg skrev: Min fru köpte en "smartphone" och höll på att bli tokig, när hon växlade den mot en iPhone blev hon lugn och fin igen. Det är en dramatisk kvalitetsskillnad och användarupplevelse mellan Apples prylar och andra prylar.

Det så jag känner....fast mot iFånen. Bara att svara när någon ringer är ett lotteri!

Henrik

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-06-12 08:53

Underbart att de här trådarna alltid slutar i hur medlemmar visar hur valhänta de är med sina telefoner. :lol:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-12 09:38

Bill50x skrev:
AndreasArvidsson skrev:

/ B

OK, och hur sparar man enklast på hårddisk?

/ B

Total Recorder fungerar bra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-12 10:26

nuffe skrev:
hifikg skrev: Min fru köpte en "smartphone" och höll på att bli tokig, när hon växlade den mot en iPhone blev hon lugn och fin igen. Det är en dramatisk kvalitetsskillnad och användarupplevelse mellan Apples prylar och andra prylar.

Det så jag känner....fast mot iFånen. Bara att svara när någon ringer är ett lotteri!

Henrik

Svara? Menar du att du använder din smartphone för att, i realtid, överföra orala budskap? Det hör till undantagen, så det är en, för mig, relativt outforskad funktion.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2015-06-13 21:21

Apple har en kyrka i Jönsköping

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-06-14 12:29

hifikg skrev:
nuffe skrev:

Henrik

Svara? Menar du att du använder din smartphone för att, i realtid, överföra orala budskap? Det hör till undantagen, så det är en, för mig, relativt outforskad funktion.

Japp den heter ju Phone, som för mig betyder telefon, som man har distans samtal med någon annan person :wink:

Henrik

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-06-15 08:14

shifts skrev:Underbart att de här trådarna alltid slutar i hur medlemmar visar hur valhänta de är med sina telefoner. :lol:

Jag känner mig träffad :wink:
Senast jag intuitivt förstod hur en telefon fungerade såg den ut så här:

Bild

Appels nya tjänst blir säkert fenomenal :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-15 09:05

nuffe skrev:

Svara? Vågar du det - det är ju nästan enbart telefonförsäljare som ringer? 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-15 10:00

Nattlorden skrev:
nuffe skrev:

Svara? Vågar du det - det är ju nästan enbart telefonförsäljare som ringer? 8O

Telefonförsäljare borde ringa till dem som inte redan har telefon :-)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-06-15 10:56

2-ch skrev:Senast jag intuitivt förstod hur en telefon fungerade såg den ut så här:

Minns att det lätt gick att slinta på skivan om man hade för bråttom!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-06-15 17:28

Man hade inte så bråttom på den tiden.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-06-16 07:46

Conan skrev:Man hade inte så bråttom på den tiden.

Nej, men snabbuppringning genomfördes medelst tryck på klykan, inte via sifferskivan 8)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-06-16 08:57

PekkaJohansson skrev:Intressant! Kan du ge några exempel?

Med vänlig hälsning

Pekka

Kom på en till, Terje Isungset tror jag inte är mastrad. Jag kan ha fel

Henrik

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2015-06-30 19:17

Apple Music låter bra i mina öron, dock lite konstigt användarintrface, kanske en vanesak då jag är van med Spottify
Lite imponerad av att allt tycks fungera på en gång, det var ju några miljoner människor som startade samtidigt.

/Anders

Användarvisningsbild
FeralCat

Inläggav FeralCat » 2015-06-30 19:57

galder skrev:Nu tänker jag inte använda tjänsten så för mig är det inget problem, men jag blir lite förvånad om det kommer stöd för 3e partsenheter i samma utsträckning som för spotify och det är ganska många som spelar spotify i telefoner, klämboxar, receivers, HTPC mm. Att eventuellt vara låst till apples egna produkter tror jag inte alla kommer uppskatta, men nu så vet vi inte än så är bara att vänta och se innan någon börjar slå på stora dommedagstrumman :D

Det kommer inte vara låst till Apples produkter. Sonos har utlovat stöd för tjänsten och Apple har bekräftat.
Det är upp till andra aktörer att börja ro, om dom också vill ha stöd i sina uppspelningsapparater.
plopp

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-22 10:17

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-22 11:11

Fast med tanke på hur få fonogram som ens är i närheten av 16/44.1 är nyttan liten. Bättre då att motverka mastringsidiotin.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-22 11:25

RogerGustavsson skrev:Fast med tanke på hur få fonogram som ens är i närheten av 16/44.1 är nyttan liten. Bättre då att motverka mastringsidiotin.

+1

Henrik

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-12-22 11:35

Det är skitkul med teknisk utveckling och man kan ju hoppas att de kommer utnyttja antalet bitar bättre i framtiden. Men well, ser ju inget som tyder på det riktigt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-12-22 12:06

nuffe skrev:
RogerGustavsson skrev:Fast med tanke på hur få fonogram som ens är i närheten av 16/44.1 är nyttan liten. Bättre då att motverka mastringsidiotin.

+1

Henrik

Måste man välja?

/Harryup

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-22 13:12

Nej bäst vore ju om båda blir tillgängliga, omastrat o hög rate.

Men jag är mycket nöjd om omastrat finns tillgängligt, till och med som Mp3.

Henrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-22 17:42

shifts skrev:Det är skitkul med teknisk utveckling och man kan ju hoppas att de kommer utnyttja antalet bitar bättre i framtiden. Men well, ser ju inget som tyder på det riktigt.

Nej, det verkar inte finnas med i bilden. Utnyttjandet av tillgänglig dynamik är ju sämre än någonsin. Har upp till 37 år gamla kassettband med inspelningar från radion, då låg crest på runt 20 dB i program med populärmusik! Idag är det oftast hälften eller ännu lägre.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-12-23 06:23

Har en del high-res och tycker nog att i regel låter det bättre om 24/192 eller 24/96. Ibland kanske det inte hörs nån skillnad men ibland flyter musiken bättre och det låter renare. OM det sen beror på mastring eller nått spelar mig igen roll. Vill jag alltså ha bästa återgivning så ser jag alltså ett behov av att kunna spela av upp till 24/192.

/Harryup

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-12-23 08:44

Harryup skrev:Har en del high-res och tycker nog att i regel låter det bättre om 24/192 eller 24/96. Ibland kanske det inte hörs nån skillnad men ibland flyter musiken bättre och det låter renare. OM det sen beror på mastring eller nått spelar mig igen roll. Vill jag alltså ha bästa återgivning så ser jag alltså ett behov av att kunna spela av upp till 24/192.

/Harryup

Hmm... jag undrar just hur många inspelningar gjorda fram till dags dato som inte skulle kunna hanteras fullt tillfredsställande med 16/44.
Teoretiskt håller jag med, det "känns" ju bra att gå från 96dB till 144dB i dynamiskt omfång.
Men jag tänker att det mestadels handlar om att elda för kråkorna.
Men visst, jag har hört några 24/96 som låter fantastiskt. Dock tror jag det beror på andra omständigheter än upplösningen i sig.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2015-12-23 11:36

2-ch skrev:
Harryup skrev:Har en del high-res och tycker nog att i regel låter det bättre om 24/192 eller 24/96. Ibland kanske det inte hörs nån skillnad men ibland flyter musiken bättre och det låter renare. OM det sen beror på mastring eller nått spelar mig igen roll. Vill jag alltså ha bästa återgivning så ser jag alltså ett behov av att kunna spela av upp till 24/192.

/Harryup

Hmm... jag undrar just hur många inspelningar gjorda fram till dags dato som inte skulle kunna hanteras fullt tillfredsställande med 16/44.
Teoretiskt håller jag med, det "känns" ju bra att gå från 96dB till 144dB i dynamiskt omfång.
Men visst, jag har hört några 24/96 som låter fantastiskt. Dock tror jag det beror på andra omständigheter än upplösningen i sig.

Håller med alla som ifrågasätter nyttan med högupplösta format då musiken redan är förstörd.

16/44 räcker för mig. Det kan låta fantastiskt.

Hela frågan är trams och kommersiellt grundad.
Ett sätta att öka intäkterna genom att ljuga om bättre kvalitet till ingen nytta.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-23 12:00

chrisss skrev:
2-ch skrev:

/Harryup

Håller med alla som ifrågasätter nyttan med högupplösta format då musiken redan är förstörd.

16/44 räcker för mig. Det kan låta fantastiskt.

Hela frågan är trams och kommersiellt grundad.
Ett sätta att öka intäkterna genom att ljuga om bättre kvalitet till ingen nytta.

Fast... den musik jag köper som högupplöst är nästan bara jazz o klassiskt och den brukar inte vara söndermastrad. Upplever ibland att det låter bättre än vanliga utgåvor, men skulle inte våga satsa jättemycket mer pengar på det i ett blindtest än de tior som det kostar extra att köpa 24/96 istället för red book CD.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-12-24 01:28

Att 16/44 räcker är en klen tröst när det finns filer som låter bättre med högre upplösning oavsett vad det beror på.
Många diskuterar ju i tekniska termer om att ökad dynamik med högre upplösning. För min del tror jag det saknar helt betydelse vid uppspelning på vanlig eller lite högre nivå i ett vardagsrum. Om jag skulle gissa så är det kanske filtren i dacen som kan vara skillnaden. Eller så är det något annat.
Kan tänka mig att det skiljer mellan olika dacar en hel del också om hur de låter vid olika upplösningar även om ursprungsmaterialet är 16/44 som man konverterat.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-12-24 01:29

hifikg skrev:
Fast... den musik jag köper som högupplöst är nästan bara jazz o klassiskt och den brukar inte vara söndermastrad. Upplever ibland att det låter bättre än vanliga utgåvor, men skulle inte våga satsa jättemycket mer pengar på det i ett blindtest än de tior som det kostar extra att köpa 24/96 istället för red book CD.

+1

/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-24 11:03

Att inte jazz skulle vara fritt från söndermastring håller jag inte med om. Den är tyvärr rätt hårt drabbad. Ofta måste man leta fram tidiga utgåvor för att få vettigt ljud. Återutgivningar kan vara rena katastrofen. Ny jazz är som vi redan påtalats i andra trådar hopplöst söndermosad i många fall men förmodligen är läget bättre än för storsäljare inom pop & rock.

Att högupplösta format ändå kan låta bra är nog lika mycket en mastringsfråga som det högupplösta i sig. Hur många produktioner är verkligen högupplösta från mikrofoner till färdig produktion? Hur stor påverkan har effektrackarna? Klassisk musik har antagligen större möjlighet att visa upp skillnader, jag har för mig att Bertil Alving belyste frågan med några exempel (jag har sparat dem). Tror möjligen att förväntanseffekten är större än den verkliga skillnaden mellan 16/44.1 och 24/192.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-24 12:23

RogerGustavsson skrev:Att inte jazz skulle vara fritt från söndermastring håller jag inte med om. Den är tyvärr rätt hårt drabbad. Ofta måste man leta fram tidiga utgåvor för att få vettigt ljud. Återutgivningar kan vara rena katastrofen. Ny jazz är som vi redan påtalats i andra trådar hopplöst söndermosad i många fall men förmodligen är läget bättre än för storsäljare inom pop & rock.

Att högupplösta format ändå kan låta bra är nog lika mycket en mastringsfråga som det högupplösta i sig. Hur många produktioner är verkligen högupplösta från mikrofoner till färdig produktion? Hur stor påverkan har effektrackarna? Klassisk musik har antagligen större möjlighet att visa upp skillnader, jag har för mig att Bertil Alving belyste frågan med några exempel (jag har sparat dem). Tror möjligen att förväntanseffekten är större än den verkliga skillnaden mellan 16/44.1 och 24/192.

Med tanke på att jazz inte liras i reklamradion borde den inte behöva förstöras, men du har säkert rätt, tyvärr. Hoppas ändå att undantagen är vanligare i den genren och klassisk musik än ren pop. Adeles senaste skiva lär sälja mycket bra och den hade kunnat låta myyyyycket bättre.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-12-24 22:03

Det finns mycket musik i ljusskygga genrer som aldrig någonsin får radiotid, men som ändå är rätt så söndermastrade. Det är något annat än radion som styr skulle jag tro. Eller så påverkar den indirekt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Strömmande musik som det skaa vara

Inläggav Kronkan » 2015-12-24 22:29

Det kan ju vara hörlurslyssning som kan vara ett skäl och att anläggningar idag är mindre. För några år sedan diskuterade jag saken med en släkting som spelat in några skivor. Tror inte att man vet varför. Men något som väldigt få frågar efter är ju inte efterfrågat.

Sonen kom tidigare och installerade en apple-TV. Har inte lyssnat egentligen på den ännu.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-24 22:47

shifts skrev:Det finns mycket musik i ljusskygga genrer som aldrig någonsin får radiotid, men som ändå är rätt så söndermastrade. Det är något annat än radion som styr skulle jag tro.

Precis! På något vis tror man att det ska vara söndermastrat, att det är så det ska låta. Att det vid liveframträdanden "fel".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-12-25 00:25

RogerGustavsson skrev:
shifts skrev:Det finns mycket musik i ljusskygga genrer som aldrig någonsin får radiotid, men som ändå är rätt så söndermastrade. Det är något annat än radion som styr skulle jag tro.

Precis! På något vis tror man att det ska vara söndermastrat, att det är så det ska låta. Att det vid liveframträdanden "fel".

Tror inte att man blandar ihop live med inspelning/återgivning. Man ser inte en återgivning som just det utan som ett eget konstverk. Och där har man en föreställning om vad "folk" förväntar sig. Och "folk" förväntar sig det som man oftast får höra eftersom dom tror att det är så det ska låta... En typ av moment 22. Dessutom verkar det som att den "yngre" generationen (de under typ 40år) inte har några krav på musikåtergivningen. Jag märker detta bland mina yngre vänner, ljudkvalitet har ingen prioritet över huvud taget. Vill man ha lite julmusik drar man in P2 i mobilen och lägger den på köksbordet och låter det skråla genom de inbyggda högtalarna...

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-12-25 01:31

Du menar alltså att bl.a. de som är under 40 år saknar krav på konst(verken) . . . typ ? :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-25 10:47

Kan hålla med Bill lite, det är rätt låga krav som ställs hos många, inte bara ungdomar. Ibland får man en känsla av att det ställdes högre krav när hifi:n bredde ut sig på 70-talet. Nu räcker det ofta med en jämntjock ljudsmet som kommer ur mobiler, surfplattor eller en laptop.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-25 10:56

Bill50x skrev:...och lägger den på köksbordet och låter det skråla genom de inbyggda högtalarna...

Och när man frågar om de tycker att det låter bra så förstår de inte frågan. Det är ju en bra låt/jättesöt artist/enorm kändis så de sitter nöjda med skrålet. Och nästa vecka är det en ny låt/artist som gäller ändå, so what!?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-12-25 14:23

RogerGustavsson skrev:Kan hålla med Bill lite, det är rätt låga krav som ställs hos många, inte bara ungdomar. Ibland får man en känsla av att det ställdes högre krav när hifi:n bredde ut sig på 70-talet. Nu räcker det ofta med en jämntjock ljudsmet som kommer ur mobiler, surfplattor eller en laptop.

Dom flesta (inklusive mig själv) tycker nog att det är själva musiken som är det viktiga, inte ljudkvaliten, bara det låter hyggligt iaf.

Men spela upp musik på mobil eller surfplatta gör jag bara ifall jag ska visa någon en låt tex och inte har tillgång till något bättre att spela upp den med.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-25 21:06

Jo, det är intresset för musik som gjort att man överhuvudtaget grottat ner sig i ljudåtergivning. Viss musik vinner oerhört på bättre återgivning.

Återgå till Generellt om hifi