Moderator: Redaktörer
Tompa_39 skrev:Fanboy!
hifikg skrev:Tompa_39 skrev:Fanboy!
Njae, allt de gjort hittills har slagit allt som funnits innan i respektive produktsegment, så varför skulle det bli annorlunda den här gången? Tänk om de gjorde hifi också, då skulle vi äntligen få veta hur bra det kan låta.
Bill50x skrev:hifikg skrev:Tompa_39 skrev:Fanboy!
Njae, allt de gjort hittills har slagit allt som funnits innan i respektive produktsegment, så varför skulle det bli annorlunda den här gången? Tänk om de gjorde hifi också, då skulle vi äntligen få veta hur bra det kan låta.
Mjae. Snygga och lättanvända apparater, javisst. Men bra ljud/musik? Tänk Linn....
/ B
hifikg skrev:Njae, allt de gjort hittills har slagit allt som funnits innan i respektive produktsegment, så varför skulle det bli annorlunda den här gången?
JB skrev:hifikg skrev:Njae, allt de gjort hittills har slagit allt som funnits innan i respektive produktsegment, så varför skulle det bli annorlunda den här gången?
Jasså, så du menar att Apple Pippin (en spelkonsoll som knappt någon minns... och av en bra anledning) slog allt som fanns sedan tidigare? Tex Playstation 1 som släpptes året innan![]()
Apple sålde 42 000 Pippin konsoler totalt, Sony sålde över 100 miljoner Playstation 1
hifikg skrev:Bill50x skrev:hifikg skrev:
Mjae. Snygga och lättanvända apparater, javisst. Men bra ljud/musik? Tänk Linn....
Ja, de har försökt, men har de lyckats? Verkligen lyckats? Det kanske behövs något helt nytt i en bransch som praktiskt taget stått still sedan 80-talet (med avseende på ljudkvalitet alltså). Tänk något som får dagens bästa anläggningar att likna LP vs stenkaka
hifikg skrev:JB skrev:hifikg skrev:Njae, allt de gjort hittills har slagit allt som funnits innan i respektive produktsegment, så varför skulle det bli annorlunda den här gången?
Jasså, så du menar att Apple Pippin (en spelkonsoll som knappt någon minns... och av en bra anledning) slog allt som fanns sedan tidigare? Tex Playstation 1 som släpptes året innan![]()
Apple sålde 42 000 Pippin konsoler totalt, Sony sålde över 100 miljoner Playstation 1
Vet du hur stort samlarvärde det är på en sådan idag? Den såldes väl aldrig utanför Japan va?
hifikg skrev:Får vi veta mer om på måndag
http://www.apple.com/live/
Kevin_Mitnick skrev:hifikg skrev:Får vi veta mer om på måndag
Hahhaa, det kommer säkert att krävas Itunes för att lyssna, samt en speciell kontakt som inte är kompatibel med någon tidigare existerande.
ante_77 skrev:Kevin_Mitnick skrev:Hahhaa, det kommer säkert att krävas Itunes för att lyssna, samt en speciell kontakt som inte är kompatibel med någon tidigare existerande.
Hur smart var den kommentaren om iTunes?
Vad krävs för Tidal, Wimp, Spotify och för att inte tala om CD, där man behöver en stor jävla maskin som enbart kan spela just CD-skivor.
galder skrev:Och iTunes finns ju för Windows, så var är problemet?
https://support.apple.com/kb/DL1047?locale=sv_SE
Zenbook/Macbook-ägare den sistnämnda för mediabruk.
hifikg skrev:Njae, allt de gjort hittills har slagit allt som funnits innan i respektive produktsegment, så varför skulle det bli annorlunda den här gången? Tänk om de gjorde hifi också, då skulle vi äntligen få veta hur bra det kan låta.
AndreasArvidsson skrev:ante_77 skrev:Kevin_Mitnick skrev:Hahhaa, det kommer säkert att krävas Itunes för att lyssna, samt en speciell kontakt som inte är kompatibel med någon tidigare existerande.
Hur smart var den kommentaren om iTunes?
Vad krävs för Tidal, Wimp, Spotify och för att inte tala om CD, där man behöver en stor jävla maskin som enbart kan spela just CD-skivor.
När det gäller Spotify och framför allt CD så har man ju väldigt många olika val. Det han menar är att det kanske kommer vara låst till endast itunes.
hifikg skrev:
Kevin_Mitnick skrev:hifikg skrev:Får vi veta mer om på måndag
Hahhaa, det kommer säkert att krävas Itunes för att lyssna, samt en speciell kontakt som inte är kompatibel med någon tidigare existerande.
Empa skrev:hifikg skrev:Njae, allt de gjort hittills har slagit allt som funnits innan i respektive produktsegment, så varför skulle det bli annorlunda den här gången? Tänk om de gjorde hifi också, då skulle vi äntligen få veta hur bra det kan låta.
Apple Maps slog verkligen alla andra karttjänster på fingrarna![]()
[ Bild ]
http://theamazingios6maps.tumblr.com/
KarlXII skrev:http://www.coolinfographics.com/blog/2015/3/12/apple-product-flops-timeline-fail.html
Inte för att det hjälper på HifiKG...
mx skrev:Apple Music verkar ju komma till Android och Apple ska släppa Swift som öppen källkod. Vad händer.
sportbilsentusiasten skrev:Ni som har koll, vad är det nya? Om något...
Dvs varför ska någon som har iPhone och kör Spotify byta till apples streamingtjänst? (tex min dotter)
Bättre kvalitet? eller mer artister? eller snyggare gränssnitt? kostnad? eller vad?
galder skrev:Har inte itunes 800milj användare. Spotify t.ex. 60milj.
nuffe skrev:Återstår o se hur det blir med ljudkvaliten? Itunes är ju sisådär.
Henrik
hifikg skrev:nuffe skrev:Återstår o se hur det blir med ljudkvaliten? Itunes är ju sisådär.
Henrik
Om du får dålig ljudkvalitet ut ur iTunes (som det är idag) så beror det bara på att du har stoppat in något dåligt. Skit in, skit ut. Helt enkelt.
galder skrev:Här står det max 256kbps.
http://techcrunch.com/2015/06/08/no-sound-investment/#.0fjebs:lscD
galder skrev:Här står det max 256kbps.
shifts skrev:nuffe: Kan du bli mer specifik i kritiken: Avser du musiken man köper via iTunes, applikationen i sig eller något annat?
hifikg skrev:galder skrev:Här står det max 256kbps.
Det tror jag inte på
Bill50x skrev:galder skrev:Här står det max 256kbps.
Det är väl tillräckligt bra för alla skitnödiga hipsters som inte kan vara utan sina iPhones...
/ B
hifikg skrev:galder skrev:Här står det max 256kbps.
Det tror jag inte på
Bill50x skrev:hifikg skrev:galder skrev:Här står det max 256kbps.
Det tror jag inte på
Vad grundar du det påståendet på?
/ B
Bill50x skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ni som har koll, vad är det nya? Om något...
Dvs varför ska någon som har iPhone och kör Spotify byta till apples streamingtjänst? (tex min dotter)
Bättre kvalitet? eller mer artister? eller snyggare gränssnitt? kostnad? eller vad?
Alla de som idag har iPhone kommer tycka det är skitballt att strömma/köpa musik från Apple. Det är ju husguden. Om det med objektiva ögon är bättre eller sämre spelar mindre roll. Tror jag.
/ B
Bill50x skrev:hifikg skrev:galder skrev:Här står det max 256kbps.
Det tror jag inte på
Vad grundar du det påståendet på?
/ B
nuffe skrev:Men på Spotify har jag hittat (vad jag tror/bedömmer) helt omastrad musik.
hifikg skrev:Apple = högsta kvalitet
256 kbps är inte högsta kvalitet
Steve hade aldrig godkänt en sådan plan.
nuffe skrev:shifts skrev:nuffe: Kan du bli mer specifik i kritiken: Avser du musiken man köper via iTunes, applikationen i sig eller något annat?
Vad jag menar är att all musik på itunes är mastrad (mastred for itunes).
Men på Spotify har jag hittat (vad jag tror/bedömmer) helt omastrad musik.
[…]
PS jag avser den musik man köper på iTunes.
hifikg skrev:Hörde nyss att Telia investerat i Spotify. Hänger de inte med alls?
UrSv skrev:Apple har ju aldrig legat i framkant vad det gäller teknik så det är ju inget konstigt.
Conan skrev:UrSv skrev:Apple har ju aldrig legat i framkant vad det gäller teknik så det är ju inget konstigt.
Vet inte det... iPod, iPhone, iPad, MacBook Air. Är nog ganska många teknikföretag som önskar att det var dom och inte Apple som hade släppt nån av de produkterna.![]()
PekkaJohansson skrev:nuffe skrev:Men på Spotify har jag hittat (vad jag tror/bedömmer) helt omastrad musik.
Intressant! Kan du ge några exempel?
Med vänlig hälsning
Pekka
UrSv skrev:Klart han skulle godkänt det. Det var väl 128 kbps till 2009 och efter det kunde man få 256 kbps vilket väl fortfarande är standard. Således beslut tagna väl inne i Jobs kontrollperiod. Apple har ju aldrig legat i framkant vad det gäller teknik så det är ju inget konstigt.
UrSv skrev:Conan skrev:UrSv skrev:Apple har ju aldrig legat i framkant vad det gäller teknik så det är ju inget konstigt.
Vet inte det... iPod, iPhone, iPad, MacBook Air. Är nog ganska många teknikföretag som önskar att det var dom och inte Apple som hade släppt nån av de produkterna.![]()
iPod - Gott och väl 3-4 år efter.
iPhone - Gott och väl 10 år efter
iPad - Gott och väl 10 år efter
MacBook Air - Gott och väl 20 år efter beroende på vad du avser.
De tar ju alltid gammal väl beprövad teknik och packar den snyggt och det kan man ju inte ta ifrån dem. Men i framkant har de ytterst sällan legat.
hifikg skrev:Inte helt rätt, men så lite fel att det inte spelar någon roll om tusen år.
hifikg skrev:UrSv skrev:Conan skrev:
iPod - Gott och väl 3-4 år efter.
De tar ju alltid gammal väl beprövad teknik och packar den snyggt och det kan man ju inte ta ifrån dem. Men i framkant har de ytterst sällan legat.
Fast INGEN minns föregångarna, det var oftast rena skräpet. I framtiden kommer det att stå i historieböckerna att Apple uppfann persondatorn, digitalkameran, mobiltelefonen, musiken, TV´n och klockan. Inte helt rätt, men så lite fel att det inte spelar någon roll om tusen år.
nuffe skrev:PekkaJohansson skrev:nuffe skrev:Men på Spotify har jag hittat (vad jag tror/bedömmer) helt omastrad musik.
Intressant! Kan du ge några exempel?
Med vänlig hälsning
Pekka
Hound Dog Taylor, rock
Joey DeFrancesco, jazz
Jan Johansson, jazz på svenska o på ryska.
Dessa artister upplever jag att de är omastrade i vartfall ganska milt behandlade.
Jag har ej verifierat med ex masvis.
Henrik
Bill50x skrev:Hur "MasVisar" man något på Spotify?
/ B
Bill50x skrev:Hur "MasVisar" man något på Spotify?
/ B
UrSv skrev:iPod - Gott och väl 3-4 år efter.
AndreasArvidsson skrev:Bill50x skrev:Hur "MasVisar" man något på Spotify?
/ B
Man får spara ljudet på hårddisken först; Masvis har inget stöd för spotify.
hifikg skrev:En gång köpte jag en mp3-spelare enbart för att lyssna på Fuglesangs sommarprogram. Helvete vad besviken jag blev. Växlade upp till en iPod Nano några dagar senare och en vecka efter det hade jag min första iPod Touch. Då började jag lyssna på musik igen och så småningom drabbades jag av mitt nuvarande audiofila återfall. Min fru köpte en "smartphone" och höll på att bli tokig, när hon växlade den mot en iPhone blev hon lugn och fin igen. Det är en dramatisk kvalitetsskillnad och användarupplevelse mellan Apples prylar och andra prylar.
Bill50x skrev:OK, och hur sparar man enklast på hårddisk?
hifikg skrev: Min fru köpte en "smartphone" och höll på att bli tokig, när hon växlade den mot en iPhone blev hon lugn och fin igen. Det är en dramatisk kvalitetsskillnad och användarupplevelse mellan Apples prylar och andra prylar.
Bill50x skrev:AndreasArvidsson skrev:Bill50x skrev:Hur "MasVisar" man något på Spotify?
/ B
Man får spara ljudet på hårddisken först; Masvis har inget stöd för spotify.
OK, och hur sparar man enklast på hårddisk?
/ B
nuffe skrev:hifikg skrev: Min fru köpte en "smartphone" och höll på att bli tokig, när hon växlade den mot en iPhone blev hon lugn och fin igen. Det är en dramatisk kvalitetsskillnad och användarupplevelse mellan Apples prylar och andra prylar.
Det så jag känner....fast mot iFånen. Bara att svara när någon ringer är ett lotteri!
Henrik
hifikg skrev:nuffe skrev:hifikg skrev: Min fru köpte en "smartphone" och höll på att bli tokig, när hon växlade den mot en iPhone blev hon lugn och fin igen. Det är en dramatisk kvalitetsskillnad och användarupplevelse mellan Apples prylar och andra prylar.
Det så jag känner....fast mot iFånen. Bara att svara när någon ringer är ett lotteri!
Henrik
Svara? Menar du att du använder din smartphone för att, i realtid, överföra orala budskap? Det hör till undantagen, så det är en, för mig, relativt outforskad funktion.
shifts skrev:Underbart att de här trådarna alltid slutar i hur medlemmar visar hur valhänta de är med sina telefoner.
nuffe skrev:hifikg skrev: Min fru köpte en "smartphone" och höll på att bli tokig, när hon växlade den mot en iPhone blev hon lugn och fin igen. Det är en dramatisk kvalitetsskillnad och användarupplevelse mellan Apples prylar och andra prylar.
Nattlorden skrev:nuffe skrev:hifikg skrev: Min fru köpte en "smartphone" och höll på att bli tokig, när hon växlade den mot en iPhone blev hon lugn och fin igen. Det är en dramatisk kvalitetsskillnad och användarupplevelse mellan Apples prylar och andra prylar.
Svara? Vågar du det - det är ju nästan enbart telefonförsäljare som ringer?
2-ch skrev:Senast jag intuitivt förstod hur en telefon fungerade såg den ut så här:
Conan skrev:Man hade inte så bråttom på den tiden.
PekkaJohansson skrev:Intressant! Kan du ge några exempel?
Med vänlig hälsning
Pekka
galder skrev:Nu tänker jag inte använda tjänsten så för mig är det inget problem, men jag blir lite förvånad om det kommer stöd för 3e partsenheter i samma utsträckning som för spotify och det är ganska många som spelar spotify i telefoner, klämboxar, receivers, HTPC mm. Att eventuellt vara låst till apples egna produkter tror jag inte alla kommer uppskatta, men nu så vet vi inte än så är bara att vänta och se innan någon börjar slå på stora dommedagstrumman
RogerGustavsson skrev:Fast med tanke på hur få fonogram som ens är i närheten av 16/44.1 är nyttan liten. Bättre då att motverka mastringsidiotin.
nuffe skrev:RogerGustavsson skrev:Fast med tanke på hur få fonogram som ens är i närheten av 16/44.1 är nyttan liten. Bättre då att motverka mastringsidiotin.
+1
Henrik
shifts skrev:Det är skitkul med teknisk utveckling och man kan ju hoppas att de kommer utnyttja antalet bitar bättre i framtiden. Men well, ser ju inget som tyder på det riktigt.
Harryup skrev:Har en del high-res och tycker nog att i regel låter det bättre om 24/192 eller 24/96. Ibland kanske det inte hörs nån skillnad men ibland flyter musiken bättre och det låter renare. OM det sen beror på mastring eller nått spelar mig igen roll. Vill jag alltså ha bästa återgivning så ser jag alltså ett behov av att kunna spela av upp till 24/192.
/Harryup
2-ch skrev:Harryup skrev:Har en del high-res och tycker nog att i regel låter det bättre om 24/192 eller 24/96. Ibland kanske det inte hörs nån skillnad men ibland flyter musiken bättre och det låter renare. OM det sen beror på mastring eller nått spelar mig igen roll. Vill jag alltså ha bästa återgivning så ser jag alltså ett behov av att kunna spela av upp till 24/192.
/Harryup
Hmm... jag undrar just hur många inspelningar gjorda fram till dags dato som inte skulle kunna hanteras fullt tillfredsställande med 16/44.
Teoretiskt håller jag med, det "känns" ju bra att gå från 96dB till 144dB i dynamiskt omfång.
Men jag tänker att det mestadels handlar om att elda för kråkorna.
Men visst, jag har hört några 24/96 som låter fantastiskt. Dock tror jag det beror på andra omständigheter än upplösningen i sig.
chrisss skrev:2-ch skrev:Harryup skrev:Har en del high-res och tycker nog att i regel låter det bättre om 24/192 eller 24/96. Ibland kanske det inte hörs nån skillnad men ibland flyter musiken bättre och det låter renare. OM det sen beror på mastring eller nått spelar mig igen roll. Vill jag alltså ha bästa återgivning så ser jag alltså ett behov av att kunna spela av upp till 24/192.
/Harryup
Hmm... jag undrar just hur många inspelningar gjorda fram till dags dato som inte skulle kunna hanteras fullt tillfredsställande med 16/44.
Teoretiskt håller jag med, det "känns" ju bra att gå från 96dB till 144dB i dynamiskt omfång.
Men jag tänker att det mestadels handlar om att elda för kråkorna.
Men visst, jag har hört några 24/96 som låter fantastiskt. Dock tror jag det beror på andra omständigheter än upplösningen i sig.
Håller med alla som ifrågasätter nyttan med högupplösta format då musiken redan är förstörd.
16/44 räcker för mig. Det kan låta fantastiskt.
Hela frågan är trams och kommersiellt grundad.
Ett sätta att öka intäkterna genom att ljuga om bättre kvalitet till ingen nytta.
hifikg skrev:
Fast... den musik jag köper som högupplöst är nästan bara jazz o klassiskt och den brukar inte vara söndermastrad. Upplever ibland att det låter bättre än vanliga utgåvor, men skulle inte våga satsa jättemycket mer pengar på det i ett blindtest än de tior som det kostar extra att köpa 24/96 istället för red book CD.
RogerGustavsson skrev:Att inte jazz skulle vara fritt från söndermastring håller jag inte med om. Den är tyvärr rätt hårt drabbad. Ofta måste man leta fram tidiga utgåvor för att få vettigt ljud. Återutgivningar kan vara rena katastrofen. Ny jazz är som vi redan påtalats i andra trådar hopplöst söndermosad i många fall men förmodligen är läget bättre än för storsäljare inom pop & rock.
Att högupplösta format ändå kan låta bra är nog lika mycket en mastringsfråga som det högupplösta i sig. Hur många produktioner är verkligen högupplösta från mikrofoner till färdig produktion? Hur stor påverkan har effektrackarna? Klassisk musik har antagligen större möjlighet att visa upp skillnader, jag har för mig att Bertil Alving belyste frågan med några exempel (jag har sparat dem). Tror möjligen att förväntanseffekten är större än den verkliga skillnaden mellan 16/44.1 och 24/192.
shifts skrev:Det finns mycket musik i ljusskygga genrer som aldrig någonsin får radiotid, men som ändå är rätt så söndermastrade. Det är något annat än radion som styr skulle jag tro.
RogerGustavsson skrev:shifts skrev:Det finns mycket musik i ljusskygga genrer som aldrig någonsin får radiotid, men som ändå är rätt så söndermastrade. Det är något annat än radion som styr skulle jag tro.
Precis! På något vis tror man att det ska vara söndermastrat, att det är så det ska låta. Att det vid liveframträdanden "fel".
Bill50x skrev:...och lägger den på köksbordet och låter det skråla genom de inbyggda högtalarna...
RogerGustavsson skrev:Kan hålla med Bill lite, det är rätt låga krav som ställs hos många, inte bara ungdomar. Ibland får man en känsla av att det ställdes högre krav när hifi:n bredde ut sig på 70-talet. Nu räcker det ofta med en jämntjock ljudsmet som kommer ur mobiler, surfplattor eller en laptop.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster