Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Den gyllene triangeln kanske?
3.5 meter isär för stereobilden och 3.5-4 meter ifrån för lyssning.
Och så sätter du dig i sweetspoten, dvs mitt i soffan och lyssnar.
Borde inte det bli bra?
paa skrev:Perfector skrev:Den gyllene triangeln kanske?
Borde inte det bli bra?
Nej, likbent triangel (60 grader) blir för brett isär.
45 grader (+/- 22.5 grader) har alltid varit standard för biografer och även för olika hembiosystem enligt Dolbystandard, för att det ger en stabilare ljudbild.
Perfector skrev:paa skrev:Perfector skrev:Den gyllene triangeln kanske?
Borde inte det bli bra?
45 grader (+/- 22.5 grader) har alltid varit standard för biografer och även för olika hembiosystem enligt Dolbystandard, för att det ger en stabilare ljudbild.
Bra där, förutom att trebent är 120 grader x 3 för en cirkel samt att man fick lära sig 3 meter mellan högtalarna för att inte få ett hål i ljudbilden och sitta lika långt ifrån.
Men tiden utvecklas och nu gäller tydligen annat.
rez skrev:Hej, skall inreda mitt nya "vardagsrum" och behöver lite tips på högtalarplacering.
Avståndet mellan diskanterna - multiplicera det med 1,18 = avståndet till sweet spot eller hur var det?
hcl skrev:Man kan anta att instrumenten är stämda och att musikerna spelar i takt.
Perfector skrev:paa skrev:Perfector skrev:Den gyllene triangeln kanske?
Borde inte det bli bra?
Bra där, förutom att trebent är 120 grader x 3 för en cirkel samt att man fick lära sig 3 meter mellan högtalarna för att inte få ett hål i ljudbilden och sitta lika långt ifrån.
Men tiden utvecklas och nu gäller tydligen annat.
Magnuz skrev:hcl skrev:Man kan anta att instrumenten är stämda och att musikerna spelar i takt.
Det kan man nog inte alltid. Jag undrar också hur detta skulle kunna påverkas av högtalarplaceringen.
MichaelG skrev:Möblering enligt bild 1 har fördelen att man sitter närmare TV:n. Nackdelen med möblering enligt bild 1 är att sittplats nära väggen kan ge för mycket bas.
IngOehman skrev:I de flesta rum med proportioner som det du TS visar, är det bäst att möblera på tvären, snedförskjutet ordentligt. Men det är svårt att ge några råd utan att veta något om så viktiga saker som var det finns fönster i rummet, och vilka andra funktioner som måste finnas i rummet också.
Vh, iö
AndreasArvidsson skrev:Nr2 var så som jag menade med placering på kortsidan. Symmetrisk placering, samt avstånd till bakvägg. Det hade jag valt.
rez skrev:AndreasArvidsson skrev:Nr2 var så som jag menade med placering på kortsidan. Symmetrisk placering, samt avstånd till bakvägg. Det hade jag valt.
Jag kör på den
rez skrev:Det skissen som flakkz har gjort är mycket bra, och nästan identisk med rummet i fråga. Fönstret sitter "ungefär" där det gör på skissen.
just nu tänkte jag möblera som alternativ 2 där jag får ett litet avstånd mellan sweetspot och bakväggen.
Jag har just nu ett par pipS och om två dagar även ett par X-2 som basstöd.
Tänkte ge mig in i "basens värld", och har ingen direkt erfarenhet av detta.
Hur rekommenderas basstöden att placeras? Jag har läst att man skall ha dem i hörnen likt denna bilden:
[ Bild ]
Men de skall vara riktade rakt fram?
IngOehman skrev:Symmetrisk placering 2 och obehandlade sidoväggar är som regel inte en bra ide - reflexionerna från sidoväggarna monoprojiceras och stör ljudbilden illa.
Men det ser å andra sidan ut som om den vänstra väggen har en dörröppning som på ren flax kan vara gynnsam för att mildra de effekterna.
När det gäller basproblem som funktion av möblering 1 så är det mycket svårt att bedöma hur stora sådana problem blir, utan att veta väldigt mycket om rummets väggar. Fundamentalresonansen skiljer sig som regel från många av de andra (högfrekvensigare) resonansfenomenen som kan uppstå i ett rum på så vis att rummets väggar kan absorbera den allt från nästan helt till nästan inte alls, beroende på hur väggarna är beskaffade. Att spekulera om hur det blir är därför potentiellt dubiöst. Visst kan man gissa, men det kan betyda att man gissar väldigt, väldigt fel.
Saken måste undersökas på plats för att man skall kunna vara säker på förutsättningarna.
Vh, iö
hcl skrev:Magnuz skrev:hcl skrev:Man kan anta att instrumenten är stämda och att musikerna spelar i takt.
Det kan man nog inte alltid. Jag undrar också hur detta skulle kunna påverkas av högtalarplaceringen.
Just att instrumenten är stämda är nog en av de mest grundläggsnde förutsättningarna som en överväldigande majoritet av musikerna ser till att uppfylla. Kan du ge några exempel, kanske t.o.m. försöka göra en skattning av hur ofta,det inte är uppfyllt? Om man provar några olika inspelningar så hittar man snabbt någon som är lämplig att använda. Alla funkar kanske inte alltid.
Ungefär såhär tror jag det hänger ihop:
Vilken ton ett instrument uppfattas att ha påverkas inte bara av grundtonen utan även av övertonerna samt hur både grundtoner och övertoner avtar efter anslag (det man uppfattar som lyssnare d.v.s. i rummet). Övertonernas relation till grundtonerna samt hur rumsresonanserna exiteras påverkas av högtalarnas placering.
rez skrev:IngOehman skrev:I de flesta rum med proportioner som det du TS visar, är det bäst att möblera på tvären, snedförskjutet ordentligt. Men det är svårt att ge några råd utan att veta något om så viktiga saker som var det finns fönster i rummet, och vilka andra funktioner som måste finnas i rummet också.
Vh, iö
Det skissen som flakkz har gjort är mycket bra, och nästan identisk med rummet i fråga. Fönstret sitter "ungefär" där det gör på skissen.
just nu tänkte jag möblera som alternativ 2 där jag får ett litet avstånd mellan sweetspot och bakväggen.
Jag har just nu ett par pipS och om två dagar även ett par X-2 som basstöd.
Tänkte ge mig in i "basens värld", och har ingen direkt erfarenhet av detta.
Hur rekommenderas basstöden att placeras? Jag har läst att man skall ha dem i hörnen likt denna bilden:
rez skrev:Men de skall vara riktade rakt fram?
AndreasArvidsson skrev:IngOehman skrev:Symmetrisk placering 2 och obehandlade sidoväggar är som regel inte en bra ide - reflexionerna från sidoväggarna monoprojiceras och stör ljudbilden illa.
Men det ser å andra sidan ut som om den vänstra väggen har en dörröppning som på ren flax kan vara gynnsam för att mildra de effekterna.
När det gäller basproblem som funktion av möblering 1 så är det mycket svårt att bedöma hur stora sådana problem blir, utan att veta väldigt mycket om rummets väggar. Fundamentalresonansen skiljer sig som regel från många av de andra (högfrekvensigare) resonansfenomenen som kan uppstå i ett rum på så vis att rummets väggar kan absorbera den allt från nästan helt till nästan inte alls, beroende på hur väggarna är beskaffade. Att spekulera om hur det blir är därför potentiellt dubiöst. Visst kan man gissa, men det kan betyda att man gissar väldigt, väldigt fel.
Saken måste undersökas på plats för att man skall kunna vara säker på förutsättningarna.
Vh, iö
Då får man väl behandla sidoväggarna helt enkelt
Håller med om att odämpade sidoväggar i en sådan uppställning är problematiskt.
I övrigt så är det självklart så att det som alltid "beror på". Inga tips som ges via en ritning på nätet kommer ge lika bra resultat som att studera rummet i praktiken. Det tror jag alla förstår, men det tål att påpekas. Kan tillägga att alla tips och förslag som jag(och andra) ger är i välmening, men det är som sagt spekulationer.
IngOehman skrev:hcl skrev:Ungefär såhär tror jag det hänger ihop:
Vilken ton ett instrument uppfattas att ha påverkas inte bara av grundtonen utan även av övertonerna samt hur både grundtoner och övertoner avtar efter anslag (det man uppfattar som lyssnare d.v.s. i rummet). Övertonernas relation till grundtonerna samt hur rumsresonanserna exiteras påverkas av högtalarnas placering.
Musikinstrument är mer eller mindre stämda.
Sångare sjunger mer eller mindre rent.
Det hör alla som är rimligt musikaliska. Det hörs till och med oftare live än på inspelningar.
Vh, iö
paa skrev:IngOehman skrev:hcl skrev:Ungefär såhär tror jag det hänger ihop:
Det hör alla som är rimligt musikaliska. Det hörs till och med oftare live än på inspelningar.
Vh, iö
Om en sångerska sjunger falskt hör väl de flesta som inte är helt tondöva, men en basgitarr eller kontrabas är mycket svårare att höra falska toner ifrån, om man inte är tränad eller har väldigt bra gehör.
hcl skrev:Just att instrumenten är stämda är nog en av de mest grundläggsnde förutsättningarna som en överväldigande majoritet av musikerna ser till att uppfylla. Kan du ge några exempel, kanske t.o.m. försöka göra en skattning av hur ofta,det inte är uppfyllt?
ante_77 skrev:
Det är sällan det är ostämt på studioalbum.
Att diskutera detta ämne känns dock ganska konstigt i denna tråd. Tror inte att man hör falsksång eller ostämd bas p.g.a fel högtalarplacering.
hcl skrev:Övertonernas relation till grundtonerna samt hur rumsresonanserna exiteras påverkas av högtalarnas placering.
Magnuz skrev:hcl skrev:Just att instrumenten är stämda är nog en av de mest grundläggsnde förutsättningarna som en överväldigande majoritet av musikerna ser till att uppfylla. Kan du ge några exempel, kanske t.o.m. försöka göra en skattning av hur ofta,det inte är uppfyllt?ante_77 skrev:
Det är sällan det är ostämt på studioalbum.
Att diskutera detta ämne känns dock ganska konstigt i denna tråd. Tror inte att man hör falsksång eller ostämd bas p.g.a fel högtalarplacering.
Håller med om att det är lite OT här, men det nämndes ju med koppling till högtalarplacering. Ett exempel som jag kommer på så här på rak arm är den akustiska gitarren på The Ballad of Frankie Lee and Judas Priest på Bob Dylans skiva John Wesley Harding. Det är så pass illa att jag nästan har svårt att lyssna på det. Sedan är många av Metallicas solon lite halvsura men det är kanske tekniskt sett inte ostämt utan snarare herr Hammett som inte intonerar något vidare.hcl skrev:Övertonernas relation till grundtonerna samt hur rumsresonanserna exiteras påverkas av högtalarnas placering.
Sant, men jag har svårt att tro att det skulle ha någon påverkan på huruvida man uppfattar instrumenten som stämda eller ej. Möjligen kan det bli lättare att höra ostämda instrument med vissa placeringar.
ante_77 skrev:Kirk Hammet är nog den gitarristen som spelar surast.
Hoppas att det är p.g.a floyd rose eller lös dragstång. Annars bör har genast sluta spela.
DQ-20 skrev:ante_77 skrev:Kirk Hammet är nog den gitarristen som spelar surast.
Hoppas att det är p.g.a floyd rose eller lös dragstång. Annars bör har genast sluta spela.
Stränginstrument med raka band blir alltid lite ostämda då och då beroende var på halsen man spelar. Fast det har precis inget med högtalarplacering att göra.
/DQ-20
IngOehman skrev:Ja, spekulerar gör vi allihopa.
Och jag tycker det är helt okej så länge vi bipackar den informationen - alltså så att den som får svar/synpunkter/tankar på sina frågor också får veta att vi faktiskt inte vet säkert utan bara kan gissa med det underlag vi har att utgå ifrån.hcl skrev:Magnuz skrev:
Just att instrumenten är stämda är nog en av de mest grundläggsnde förutsättningarna som en överväldigande majoritet av musikerna ser till att uppfylla. Kan du ge några exempel, kanske t.o.m. försöka göra en skattning av hur ofta,det inte är uppfyllt? Om man provar några olika inspelningar så hittar man snabbt någon som är lämplig att använda. Alla funkar kanske inte alltid.
Det hör alla som är rimligt musikaliska. ...
IngOehman skrev:Så upplevd falskhet är en VÄLDIGT dålig faktor att utgå ifrån om målet är att utvärdera anläggningar eller möbleringar.
ante_77 skrev:Kirk Hammet är nog den gitarristen som spelar surast.
AndreasArvidsson skrev:Om jag får prata enligt egna erfarenheter så skulle jag säga att klang(inkl resonanser) och ljudbild är bra kriterier för att utvärdera högtalarplacering. Att den upplevda tonhöjden skulle ändras har jag aldrig hört. Tonhöjden är vad den är bara.ante_77 skrev:Kirk Hammet är nog den gitarristen som spelar surast.
Att KH intonerar surt har bara med honom själv att göra. Floyd rose är kanonbra stall.
ante_77 skrev:AndreasArvidsson skrev:Om jag får prata enligt egna erfarenheter så skulle jag säga att klang(inkl resonanser) och ljudbild är bra kriterier för att utvärdera högtalarplacering. Att den upplevda tonhöjden skulle ändras har jag aldrig hört. Tonhöjden är vad den är bara.ante_77 skrev:Kirk Hammet är nog den gitarristen som spelar surast.
Att KH intonerar surt har bara med honom själv att göra. Floyd rose är kanonbra stall.
Visst är det ett bra stall, men det har en hel del nackdelar också.
Slå an en sträng, och sedan en till. Kör lite bends på den ena strängen - och den andra strängen får "auto bend".
För min del är FR värdelöst. Men då suger jag med svajarmen.
Att sedan en hel del sustain försvinner är inte alltid något positivt.
Oavsett vilket.
Det är svårt att få instrumenten ostämda genom att placera en högtalare fel.
AndreasArvidsson skrev:Om jag får prata enligt egna erfarenheter så skulle jag säga att klang(inkl resonanser) och ljudbild är bra kriterier för att utvärdera högtalarplacering. Att den upplevda tonhöjden skulle ändras har jag aldrig hört. Tonhöjden är vad den är bara.
DQ-20 skrev:ante_77 skrev:Kirk Hammet är nog den gitarristen som spelar surast.
Stränginstrument med raka band blir alltid lite ostämda då och då beroende var på halsen man spelar. Fast det har precis inget med högtalarplacering att göra.
/DQ-20
hcl skrev:IngOehman skrev:Ja, spekulerar gör vi allihopa.
Och jag tycker det är helt okej så länge vi bipackar den informationen - alltså så att den som får svar/synpunkter/tankar på sina frågor också får veta att vi faktiskt inte vet säkert utan bara kan gissa med det underlag vi har att utgå ifrån.hcl skrev:Just att instrumenten är stämda är nog en av de mest grundläggsnde förutsättningarna som en överväldigande majoritet av musikerna ser till att uppfylla. Kan du ge några exempel, kanske t.o.m. försöka göra en skattning av hur ofta,det inte är uppfyllt? Om man provar några olika inspelningar så hittar man snabbt någon som är lämplig att använda. Alla funkar kanske inte alltid.
Det hör alla som är rimligt musikaliska. ...
Så är det förstås, men något musiker väldigt ofta är mycket noga med är att instrumenten uppfattas som välstämda och att de spelar bra. Detta är profesionella musiker nog bra mycket bättre på än de flesta av oss andra. Om vi övriga uppfattar dessa inspelningar som om de framförts på dåligt stämda instrument så beror det påfallande ofta på att anläggningen inte ger framförandet rättvisa.
hcl skrev:Den är helt enkelt inte bra nog! Inspelningarna är alltså ofta mycket bättre (även ur ett uppfattat tonhöjdsperspektiv) än de uppfattas via flertalet anläggningar.
hcl skrev:IngOehman skrev:Så upplevd falskhet är en VÄLDIGT dålig faktor att utgå ifrån om målet är att utvärdera anläggningar eller möbleringar.
Har du möjligen något förslag på något bättre kriterie att bedömma vad som är bättre resp. sämre? Trådämnet är högtalarplacering.
hcl skrev:@iÖ: Snacka inte suggestion. Det är nedvärderande.
Min poäng är att högtalarnas placering KAN valideras genom att lyssnaren intar ett förhållningssätt (ej att förväxla med metod) liknande det en musiker har när han/hon (hen) stämmer ett instrument, men i fallet högtalarplacering så är det stämning av hela orkestern som är på tapeten.
Hur var det med alternativa metoder?
hcl skrev:Min poäng är att högtalarnas placering KAN valideras genom att lyssnaren intar ett förhållningssätt (ej att förväxla med metod) liknande det en musiker har när han/hon (hen) stämmer ett instrument, men i fallet högtalarplacering så är det stämning av hela orkestern som är på tapeten.
hcl skrev:Hur var det med alternativa metoder?
IngOehman skrev:hcl skrev:Min poäng är att högtalarnas placering KAN valideras genom att lyssnaren intar ett förhållningssätt (ej att förväxla med metod) liknande det en musiker har när han/hon (hen) stämmer ett instrument, men i fallet högtalarplacering så är det stämning av hela orkestern som är på tapeten.
Och jag har förklarat varför det är nonsens och inte fungerar, eftersom en högtalarplacering inte påverkar orkesterns inbördes stämning. Däremot påverkar den det återgivna ljudet på många andra sätt.
hcl skrev:Formulerar om; Har du något förslag på någon musikorienterad metod man kan använda för att avgöra hur högtalarna bäst placeras?
Nattlorden skrev:hcl skrev:Formulerar om; Har du något förslag på någon musikorienterad metod man kan använda för att avgöra hur högtalarna bäst placeras?
Vissla medan du använder tumstocken?
The only way to get those consistant opinions is by not letting you know what you are listening to, do it blind.
But if you know what you are listening to, I don't care what you think, it doesn't matter.
Magnuz skrev:hcl skrev:@iÖ: Snacka inte suggestion. Det är nedvärderande.
Varför skulle det vara det? Ingen är immun mot suggestion så i så fall är det nedvärderande mot hela mänskligheten.
hcl skrev:IngOehman skrev:hcl skrev:Min poäng är att högtalarnas placering KAN valideras genom att lyssnaren intar ett förhållningssätt (ej att förväxla med metod) liknande det en musiker har när han/hon (hen) stämmer ett instrument, men i fallet högtalarplacering så är det stämning av hela orkestern som är på tapeten.
Och jag har förklarat varför det är nonsens och inte fungerar, eftersom en högtalarplacering inte påverkar orkesterns inbördes stämning. Däremot påverkar den det återgivna ljudet på många andra sätt.
Formulerar om; Har du något förslag på någon musikorienterad metod man kan använda för att avgöra hur högtalarna bäst placeras?
hcl skrev:Jag noterar avsaknaden på musikorienterade metoder för att avgöra hur högtalarna bäst placeras? Är det lyssna och tyck rent allmänt som föredras då tro? Riktar därför frågan öppet;
Har någon något förslag på någon musikorienterad metod man kan använda för att avgöra hur högtalarna bäst placeras?
matssvensson skrev:hcl skrev:Jag noterar avsaknaden på musikorienterade metoder för att avgöra hur högtalarna bäst placeras? Är det lyssna och tyck rent allmänt som föredras då tro? Riktar därför frågan öppet;
Har någon något förslag på någon musikorienterad metod man kan använda för att avgöra hur högtalarna bäst placeras?
Ja, jag tycker just det är en alldeles utmärkt musikorienterad metod - att lyssna på musik man gillar som man känner väl. Och sen utvärdera de musikaliska parametrar högtalarplacering påverkar som iö nämner - klang, atmosfär (lokalisation) och artikulation. Vilken högtalarplacering balanserar min upplevelse av detta bäst?
Det tycker jag funkar inte bara för högtalarplacering, utan även att utvärdera apparater och exempelvis akustikåtgärder med också (fast då kan det vara andra parametrar som spelar in också beroende på apparat och åtgärd).
mvh, mats
hcl skrev:matssvensson skrev:hcl skrev:Jag noterar avsaknaden på musikorienterade metoder för att avgöra hur högtalarna bäst placeras? Är det lyssna och tyck rent allmänt som föredras då tro? Riktar därför frågan öppet;
Ja, jag tycker just det är en alldeles utmärkt musikorienterad metod - att lyssna på musik man gillar som man känner väl. Och sen utvärdera de musikaliska parametrar högtalarplacering påverkar som iö nämner - klang, atmosfär (lokalisation) och artikulation. Vilken högtalarplacering balanserar min upplevelse av detta bäst?
Det tycker jag funkar inte bara för högtalarplacering, utan även att utvärdera apparater och exempelvis akustikåtgärder med också (fast då kan det vara andra parametrar som spelar in också beroende på apparat och åtgärd).
mvh, mats
Dom som gör så brukar enligt min erfarenhet dock allt som ofta placera högtalarna ganska o-optimalt (=dåligt). Det tycker jag tyder på att det är en dålig metod, men var och en gör som den tycker är bäst och är man nöjd så är man väl nöjd.
hcl skrev:matssvensson skrev:hcl skrev:Jag noterar avsaknaden på musikorienterade metoder för att avgöra hur högtalarna bäst placeras? Är det lyssna och tyck rent allmänt som föredras då tro? Riktar därför frågan öppet;
mvh, mats
Dom som gör så brukar enligt min erfarenhet dock allt som ofta placera högtalarna ganska o-optimalt (=dåligt). Det tycker jag tyder på att det är en dålig metod, men var och en gör som den tycker är bäst och är man nöjd så är man väl nöjd.
Nattlorden skrev:hcl skrev:Dom som gör så brukar enligt min erfarenhet dock allt som ofta placera högtalarna ganska o-optimalt (=dåligt). Det tycker jag tyder på att det är en dålig metod, men var och en gör som den tycker är bäst och är man nöjd så är man väl nöjd.
Inte alls konstigt...har man lyssnat på en punkt och flyttar och det låter sämre, så är det helt naturligt för de flesta att flytta tillbaka... Inte flytta en bit till och lyssna igen. Så man hittar fram till ett 'lokalt maxima', men hur långt ifrån optimum i rummet detta är får de aldrig reda på.
Nattlorden skrev:Du skall naturligtvis sitta som när du lyssnar när du kikar i spegeln (och bara vrida huvudet). Sen sätter du mitten av dämpmaterialet på den punkt du ser centrum på högtalarelementen.
Vill du jobba mer och vara snäll mot andra, så gör du samma sak ifrån samtliga lyssningspositioner.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster