Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Den gyllene triangeln kanske?
3.5 meter isär för stereobilden och 3.5-4 meter ifrån för lyssning.
Och så sätter du dig i sweetspoten, dvs mitt i soffan och lyssnar.
Borde inte det bli bra?
paa skrev:Perfector skrev:Den gyllene triangeln kanske?
Borde inte det bli bra?
Nej, likbent triangel (60 grader) blir för brett isär.
45 grader (+/- 22.5 grader) har alltid varit standard för biografer och även för olika hembiosystem enligt Dolbystandard, för att det ger en stabilare ljudbild.
Perfector skrev:paa skrev:Perfector skrev:Den gyllene triangeln kanske?
Borde inte det bli bra?
45 grader (+/- 22.5 grader) har alltid varit standard för biografer och även för olika hembiosystem enligt Dolbystandard, för att det ger en stabilare ljudbild.
Bra där, förutom att trebent är 120 grader x 3 för en cirkel samt att man fick lära sig 3 meter mellan högtalarna för att inte få ett hål i ljudbilden och sitta lika långt ifrån.
Men tiden utvecklas och nu gäller tydligen annat.
rez skrev:Hej, skall inreda mitt nya "vardagsrum" och behöver lite tips på högtalarplacering.
Avståndet mellan diskanterna - multiplicera det med 1,18 = avståndet till sweet spot eller hur var det?
hcl skrev:Man kan anta att instrumenten är stämda och att musikerna spelar i takt.
Perfector skrev:paa skrev:Perfector skrev:Den gyllene triangeln kanske?
Borde inte det bli bra?
Bra där, förutom att trebent är 120 grader x 3 för en cirkel samt att man fick lära sig 3 meter mellan högtalarna för att inte få ett hål i ljudbilden och sitta lika långt ifrån.
Men tiden utvecklas och nu gäller tydligen annat.
Magnuz skrev:hcl skrev:Man kan anta att instrumenten är stämda och att musikerna spelar i takt.
Det kan man nog inte alltid. Jag undrar också hur detta skulle kunna påverkas av högtalarplaceringen.
MichaelG skrev:Möblering enligt bild 1 har fördelen att man sitter närmare TV:n. Nackdelen med möblering enligt bild 1 är att sittplats nära väggen kan ge för mycket bas.
IngOehman skrev:I de flesta rum med proportioner som det du TS visar, är det bäst att möblera på tvären, snedförskjutet ordentligt. Men det är svårt att ge några råd utan att veta något om så viktiga saker som var det finns fönster i rummet, och vilka andra funktioner som måste finnas i rummet också.
Vh, iö
AndreasArvidsson skrev:Nr2 var så som jag menade med placering på kortsidan. Symmetrisk placering, samt avstånd till bakvägg. Det hade jag valt.
rez skrev:AndreasArvidsson skrev:Nr2 var så som jag menade med placering på kortsidan. Symmetrisk placering, samt avstånd till bakvägg. Det hade jag valt.
Jag kör på den
rez skrev:Det skissen som flakkz har gjort är mycket bra, och nästan identisk med rummet i fråga. Fönstret sitter "ungefär" där det gör på skissen.
just nu tänkte jag möblera som alternativ 2 där jag får ett litet avstånd mellan sweetspot och bakväggen.
Jag har just nu ett par pipS och om två dagar även ett par X-2 som basstöd.
Tänkte ge mig in i "basens värld", och har ingen direkt erfarenhet av detta.
Hur rekommenderas basstöden att placeras? Jag har läst att man skall ha dem i hörnen likt denna bilden:
[ Bild ]
Men de skall vara riktade rakt fram?
IngOehman skrev:Symmetrisk placering 2 och obehandlade sidoväggar är som regel inte en bra ide - reflexionerna från sidoväggarna monoprojiceras och stör ljudbilden illa.
Men det ser å andra sidan ut som om den vänstra väggen har en dörröppning som på ren flax kan vara gynnsam för att mildra de effekterna.
När det gäller basproblem som funktion av möblering 1 så är det mycket svårt att bedöma hur stora sådana problem blir, utan att veta väldigt mycket om rummets väggar. Fundamentalresonansen skiljer sig som regel från många av de andra (högfrekvensigare) resonansfenomenen som kan uppstå i ett rum på så vis att rummets väggar kan absorbera den allt från nästan helt till nästan inte alls, beroende på hur väggarna är beskaffade. Att spekulera om hur det blir är därför potentiellt dubiöst. Visst kan man gissa, men det kan betyda att man gissar väldigt, väldigt fel.
Saken måste undersökas på plats för att man skall kunna vara säker på förutsättningarna.
Vh, iö
hcl skrev:Magnuz skrev:hcl skrev:Man kan anta att instrumenten är stämda och att musikerna spelar i takt.
Det kan man nog inte alltid. Jag undrar också hur detta skulle kunna påverkas av högtalarplaceringen.
Just att instrumenten är stämda är nog en av de mest grundläggsnde förutsättningarna som en överväldigande majoritet av musikerna ser till att uppfylla. Kan du ge några exempel, kanske t.o.m. försöka göra en skattning av hur ofta,det inte är uppfyllt? Om man provar några olika inspelningar så hittar man snabbt någon som är lämplig att använda. Alla funkar kanske inte alltid.
Ungefär såhär tror jag det hänger ihop:
Vilken ton ett instrument uppfattas att ha påverkas inte bara av grundtonen utan även av övertonerna samt hur både grundtoner och övertoner avtar efter anslag (det man uppfattar som lyssnare d.v.s. i rummet). Övertonernas relation till grundtonerna samt hur rumsresonanserna exiteras påverkas av högtalarnas placering.
rez skrev:IngOehman skrev:I de flesta rum med proportioner som det du TS visar, är det bäst att möblera på tvären, snedförskjutet ordentligt. Men det är svårt att ge några råd utan att veta något om så viktiga saker som var det finns fönster i rummet, och vilka andra funktioner som måste finnas i rummet också.
Vh, iö
Det skissen som flakkz har gjort är mycket bra, och nästan identisk med rummet i fråga. Fönstret sitter "ungefär" där det gör på skissen.
just nu tänkte jag möblera som alternativ 2 där jag får ett litet avstånd mellan sweetspot och bakväggen.
Jag har just nu ett par pipS och om två dagar även ett par X-2 som basstöd.
Tänkte ge mig in i "basens värld", och har ingen direkt erfarenhet av detta.
Hur rekommenderas basstöden att placeras? Jag har läst att man skall ha dem i hörnen likt denna bilden:
rez skrev:Men de skall vara riktade rakt fram?
AndreasArvidsson skrev:IngOehman skrev:Symmetrisk placering 2 och obehandlade sidoväggar är som regel inte en bra ide - reflexionerna från sidoväggarna monoprojiceras och stör ljudbilden illa.
Men det ser å andra sidan ut som om den vänstra väggen har en dörröppning som på ren flax kan vara gynnsam för att mildra de effekterna.
När det gäller basproblem som funktion av möblering 1 så är det mycket svårt att bedöma hur stora sådana problem blir, utan att veta väldigt mycket om rummets väggar. Fundamentalresonansen skiljer sig som regel från många av de andra (högfrekvensigare) resonansfenomenen som kan uppstå i ett rum på så vis att rummets väggar kan absorbera den allt från nästan helt till nästan inte alls, beroende på hur väggarna är beskaffade. Att spekulera om hur det blir är därför potentiellt dubiöst. Visst kan man gissa, men det kan betyda att man gissar väldigt, väldigt fel.
Saken måste undersökas på plats för att man skall kunna vara säker på förutsättningarna.
Vh, iö
Då får man väl behandla sidoväggarna helt enkelt
Håller med om att odämpade sidoväggar i en sådan uppställning är problematiskt.
I övrigt så är det självklart så att det som alltid "beror på". Inga tips som ges via en ritning på nätet kommer ge lika bra resultat som att studera rummet i praktiken. Det tror jag alla förstår, men det tål att påpekas. Kan tillägga att alla tips och förslag som jag(och andra) ger är i välmening, men det är som sagt spekulationer.
IngOehman skrev:hcl skrev:Ungefär såhär tror jag det hänger ihop:
Vilken ton ett instrument uppfattas att ha påverkas inte bara av grundtonen utan även av övertonerna samt hur både grundtoner och övertoner avtar efter anslag (det man uppfattar som lyssnare d.v.s. i rummet). Övertonernas relation till grundtonerna samt hur rumsresonanserna exiteras påverkas av högtalarnas placering.
Musikinstrument är mer eller mindre stämda.
Sångare sjunger mer eller mindre rent.
Det hör alla som är rimligt musikaliska. Det hörs till och med oftare live än på inspelningar.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: coab och 14 gäster