Finns det någon riktigt bra aktiv baslåda på marknaden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Finns det någon riktigt bra aktiv baslåda på marknaden?

Inläggav NNord » 2005-05-04 17:31

:?:
NN

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-04 19:21

Definiera aktiv! :P

Jag har några förslag på vad aktiv kan betyda:

1. Det betyder att delningsfiltret är aktivt (sitter före effektförstärkaren). :)

2. Det betyder att lådan gjorts mycket liten, eftersom det går att korrigera problemen (i varje fall tonkurvan) med eq i ett aktivt system. :?

3. Det betyder punkt två ovan, plus att det betyder att förstärkaren och övrig elektronik är monterad så att den maximalt utsätts för lådans vibrationer och ljudtryck (läs; i lådan), och att det således som bonus ger en massa nyttig (men ofrivillig) motion till den som äger subwoofern, eftersom man måste krypa fram till den och fippla på baksidan för att kunna manövrera den. :(

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-05-04 20:58, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-05-04 19:26

Skulle tro att lille Nord menar alt 3.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-05-04 19:53

är inte Miller & Kreisel rätt bra grejjor?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-05-04 20:10

Jag utnämner Ingvar till dagens spjuverspillevink ! :lol:

KLART JAG EMNAR NUMMER 3 !

he he !
NN

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-04 20:34

Aha. Isåfall blir jag tvungen att spillevinka vidare :wink: , eftersom svaret är givet:

Nej, det finns ingen bra sådan lådda. :cry: Det strider ju mot definitionen på ordet bra. Hela beskrivningen under punkt 3 var en uppräkning av icke-bra egenskaper. 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-05-04 20:45

Men en "sub" enl alt 3 är ju iaf bra på att uppfylla de angivna egenskaperna :wink:

Förresten hörde jag en säljare på en Hifi-butik på Götgatan i Stockholm säga till en annan kund i butiken att Veldyne DD-XX(minns ej vilken) var "Världens bästa sub..."

Mvh / Christian

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-05-04 21:55

måste nog säga att det är en något onyanserad beskrivning av "subwoofers". Alla har ju inte elektroniken oskyddad mot trycket. Alla har inte för små lådor osv. Sen att man får pilla där bak är väl mindre allvarligt kan jag tycka då man bara kommer göra en inställning. Bara bra då att den är bortgömd så man slipper klåfingriga besökare som vill ändra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-05-04 22:28

Ingvar spillevinkar vidare..
OKEJ !

Om vi säger såhär då, finns det någon bra baslåda som säljs
tillsammans med slutsteg och tillhörande kontrollenhet?

Där kontrollenheten sitter UTANFÖR lådan :lol:

..OCH slutsteget !

Nej från början menade jag när det satt i lådan, hela maskineriet.
NN

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-04 22:30

Fanns i en tråd tidigare... Var finsk (som allt bra är som inte är svenskt) ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-05-04 22:37

Genelec? Den med fyra tolvor kanske...
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-05-04 22:50

Baltazar skrev:DD-XX(minns ej vilken) var "Världens bästa sub..."

Tur att han inte sa att det vara världens bästa bas
8)
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-05-04 23:54

IÖ:

Är förstärkare så vibrationskänsliga? Vilka komponenter är särskilt känsliga? Isf har kanske seriösa subbar har dämpning bakom förstärkeriet... Och att subbor brukar vara små beror på trenden med små högtalare i största allmänhet, finns ju stora också.

Om låddan är stabilt konstruerad, är det verkligen hörbart?

Du låter lite väl negativ.. :?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-05-05 00:24

vibrationer, ljudtryck är nog det värsta...
NN

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-06 03:03

Kondensatorer brukar vara känsligast, men mikrofoni är rätt vanligt bland många olika kompenenter faktiskt.

Kom också ihåg att ljudtrycket inuti "subwoofrar" inte sällan är >60 dB större än på lyssningsplats (i varje fall nere vid 20 Hz). 60 dB betyder en effektexponering av komponenterna som är en miljon gånger större än om elektroniken (delningfilter och effektslutsteg) hade suttit till exempel i racket.

Vi pratar alltså inte om 50% värre, eller 200% värre (=dubbelt så illa), eller fem, tjogo eller ens trehundra gånger värre, utan om en effektexponering som är en miloooooon gånger värre! (Gäller för en 30 liter stor subwoofer i ett normalstort vardagsrum.) Vem kom först på att placera elektroniken så dumt??? :o

Om någon tycker att jag är negativ säger jag bara: Tyck det då! Det är ok för min del. Och använd gärna den där låddorna, bara jag slipper. :wink:

Den som vill får dock gärna berätta vilken av marknadens alla subwoofrar det är som inte har en i förhållandet till ljudtrycket underdimensionerad låda? Berätta gärna hur du skulle definiera "inte underdimensionerad" samtidigt. :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-05-06 08:53

IÖ - intressanta kommentarer som alltid.

För några år sedan när jag letade sub så kom jag fram till att Velodyne verkade förnuftiga. De kompenserar underdimensionerad låda med servo men framförallt så mäter de bra och har låg distorsion.

I de fall man inte har möjlighet att härbärga stora lådor i sitt rum är dessa ett av de bästa alternativen tycker jag.

Att Velodynen åkte tillbaka till butiken berodde på att servot brummade i Europa med sina 50 Hz. Detta skall dock numera vara åtgärdat.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-05-06 09:03

NN frågade ju om det finns någon BRA aktiv subwoofer på marknaden. Att det finns en massa som främst är konstruerade för att vara lättmöblerade utesluter ju inte att det finns de som är BRA... :) att förstärkaren är inbyggd innebär väl inte med nödvändighet att den delar kavitet med högtalarelementet?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-05-06 09:50

Aktiv måste inte betyda att de har stärkare och kontrollbox
i själva högtalarelådan :!: Kan väl vara en baslåda som säljs
tillsammans med kontrollåda och stärkare !

Typ som den dära NHT Evolution till exempel !
NN

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-05-06 10:53

Widescreen review gjorde en mycket seriös genomgång av hi-end subbar för ett tag sen. Artikeln finns på nätet
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-05-06 11:03

Va det dom som testade subbarna utomhus? :lol:
NN

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-05-06 11:10

jepp
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-05-06 12:50

my good
NN

planetaryice

Inläggav planetaryice » 2005-05-06 12:52

En fin subbas: DALI Euphonia AS2

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-10 14:11

Mja :wink:
NN

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-10 17:45

IngOehman skrev:Kondensatorer brukar vara känsligast, men mikrofoni är rätt vanligt bland många olika kompenenter faktiskt.

Kom också ihåg att ljudtrycket inuti "subwoofrar" inte sällan är >60 dB större än på lyssningsplats (i varje fall nere vid 20 Hz). 60 dB betyder en effektexponering av komponenterna som är en miljon gånger större än om elektroniken (delningfilter och effektslutsteg) hade suttit till exempel i racket.

Vi pratar alltså inte om 50% värre, eller 200% värre (=dubbelt så illa), eller fem, tjogo eller ens trehundra gånger värre, utan om en effektexponering som är en miloooooon gånger värre! (Gäller för en 30 liter stor subwoofer i ett normalstort vardagsrum.) Vem kom först på att placera elektroniken så dumt??? :o

Om någon tycker att jag är negativ säger jag bara: Tyck det då! Det är ok för min del. Och använd gärna den där låddorna, bara jag slipper. :wink:

Den som vill får dock gärna berätta vilken av marknadens alla subwoofrar det är som inte har en i förhållandet till ljudtrycket underdimensionerad låda? Berätta gärna hur du skulle definiera "inte underdimensionerad" samtidigt. :?

Vh, iö

Märkligt att det inte märks/hörs från de flesta högtalare eftersom så gott som alla har delningsfiltret på insidan 8) .

Det finns ett flertal bra subbar, t.ex så är Rel är bra.
Ingvar tycker väl naturligtvis att det bara är Ino som är bra och det är ganska förståligt eftersom han är partisk i frågan, herregud han säljer faktiskt själv subbar 8O :wink: .

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-10 17:48

IngOehman skrev:Aha. Isåfall blir jag tvungen att spillevinka vidare :wink: , eftersom svaret är givet:

Nej, det finns ingen bra sådan lådda. :cry: Det strider ju mot definitionen på ordet bra. Hela beskrivningen under punkt 3 var en uppräkning av icke-bra egenskaper. 8)

Vh, iö

Oj, gammal tråd.

Mja, ska man vara petig så är det du nämner i punkt 3 förutsättningar (inte egenskaper), och smaksaker. Fippligheten är ju en smaksak, men nog fasiken måste det gå att göra en förstärkare så bra att mikrofonin inte påverkar resultatet hörbart. Och det är ju hörbarheten som är viktig, inte om det är svårt för konstruktören, eller hur?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2005-10-10 18:31

King of the hill just nu bör rimligtvis vara Tom Danleys hornkonstruktion. Jag vet dock inte om den är namngiven ännu, så om den inte räknas så kommer Servodrive först.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-10-10 22:58

Ja, vad tusan Öhman.

Alla dina högtalare har väl filtret, oskyddat, inbyggt i högtalarna.

Fattar nada.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-10-11 00:00

m_persson79 skrev:Ja, vad tusan Öhman.

Fattar nada.

Betänk skillnaderna i signalnivåer som du matar en aktiv låda med och en låda med passivt filter. Skillnaden mellan inmatad signal och störsignal orsakad av mikrofoni kommer ju att bli mindre i det aktiva fallet (med i sammanhanget likvärdiga komponenter). Med inbyggd förstärkning förstärks även störnivån orsakad av mikrofoni.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-10-11 00:50

Om du har rätt så hajar jag ännu mindre. ;)

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-10-11 02:29

Om vi kopplar en subbaslåda med ett passivt basfilter till en förstärkare måste effekterna av mikrofoni göra sig mindre gällande än om vi matar samma basfilter i lådan med småsgnal och väljer att förstärka signalen efter filtret för att driva baselementet - om nu samma ljudtryck inuti lådan råder i båda fallen.

(För den mikrofoniska signalkomponenten har sin källa i ljudtrycket i lådan och inget annat)

I det andra fallet förstärker vi som sagt även upp den mikrofoniska komponenten i utsignalen från filtret till baselementet därförför att vi är tvungna för att kunna driva baselementet då den goda insignalen är liten.

(Det är väl ungefär så som den aktiva subbasen kan tänkas funka)

Dvs, låter vi bli att förstärka den mikrofoniska signalkomponenten och (därmed) låter den goda signalen vara förstärkt från början så måste situtationen vara bättre. Eller hur?

Flyttar man nu ut det passiva filtret (och ev. förstärkare) ur subbaslådan så borde väl situationen kunna bli lika bra i båda fallen vad gäller mikrofoni. Men jag tror att IÖ faktiskt har funnit nån funktion med att låta filterkomponenter sitta placerade nära högtalarelementen i någon av sina högtalarkonstruktioner som inte har något med mikrofoni att göra.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-10-11 03:15

Att elektronik nog kan förstöras av höga ljudtryck är ett känt faktum i landet i väster. Där känner jag till i alla fall ett företag som bedriver test av utrustning genom att utsätta objekten för höga (>150 dB) ljudtryck.

Annars är det inget problemet, montera elektroniken i samma låda men i ett separat utrymme skilt från högtalarens kavitet. Det är en inte helt ovanlig metod att lösa problemet. Ljudtrycksmässigt blir det som om elektroniken satt utanpå lådan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-11 07:12

www.linkwitzlab.com finns en formel där man kan räkna ut ljudtrycket inne i lådan. Det blir många dB....

Audio Pro har, åtminstone på de tidiga baslådorna, alltid haft elektroniken utanför lådan.

Ingvar Öhman verkar ha varit noga att välja komponenter till sina delningsfilter. Låg mikrofoni där vilket inte alltid är fallet med en del komponenter av "audiofil" typ.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-10-13 13:04

NHT har subbar som har elektronikgrejorna utanför själva lådan... hur dom låter vet jag dock inte.

MVH. Christian

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-13 14:11

m_persson79 skrev:Ja, vad tusan Öhman.

Fattar nada.

Nej, riktigt så är det inte. Flera av de största systemen har delningsfiltret i en separat kavitet.

Men huruvida ett passivt filter skyddas eller inte är inte alls så viktigt som man kan tro, om det är uppbyggt med vettiga komponenter.

Dock är de en väldig skillnad på passiva och aktiva filter. I en högtalare med passiva filter har man en effektnivå (effekten som passerar filtret) om säg 100 W om man spelar så starkt. I en aktiv högtalare överför man fantastiskt mycket lägre effekter i det aktiva filtret. Säg att vi har en signalnivå om 1 volt och en impedans om 1000 ohm, då talar vi om 1 mW, alltså 100 000 ggr lägre effektnivå, och ungefär lika mycket högre störkänslighet.

Immuniteten i den passiva högtalarens delningsfilter kan alltså vara i storleksordningen 100 000 ggr bättre, och väljer man bara komponenter med omsorg så är mikrofonin inte ett problem. I en aktiv högtalare med svårt ljudtrycksexponerade komponenter emellertid, är problemen oftast signifikanta.

Vill man undersöka det så kan man roa sig med att ta en aktiv högtalare, sen placerar man även en annan likadan högtalares elektronik i samma högtalare. Därefter spelar man musik på högtalaren, samtidigt som man spelar in (på CDr t ex) det den andra (elektriskt omatad med musik) elektroniken släpper ur sig. Man kan bli rätt häpen av sådana experiment...

Alldeles oberoende av allt detta tycker jag det är lättare att dra bara en högtalarkabel till en högtalare, än att dra både småsignalkabel och nätkabel till den, samt ofta få det tveksamma nöjet att drabbas av jordproblem på köpet.

Vh, iö

Återgå till Generellt om hifi