Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Kondensatorer brukar vara känsligast, men mikrofoni är rätt vanligt bland många olika kompenenter faktiskt.
Kom också ihåg att ljudtrycket inuti "subwoofrar" inte sällan är >60 dB större än på lyssningsplats (i varje fall nere vid 20 Hz). 60 dB betyder en effektexponering av komponenterna som är en miljon gånger större än om elektroniken (delningfilter och effektslutsteg) hade suttit till exempel i racket.
Vi pratar alltså inte om 50% värre, eller 200% värre (=dubbelt så illa), eller fem, tjogo eller ens trehundra gånger värre, utan om en effektexponering som är en miloooooon gånger värre! (Gäller för en 30 liter stor subwoofer i ett normalstort vardagsrum.) Vem kom först på att placera elektroniken så dumt???![]()
Om någon tycker att jag är negativ säger jag bara: Tyck det då! Det är ok för min del. Och använd gärna den där låddorna, bara jag slipper.![]()
Den som vill får dock gärna berätta vilken av marknadens alla subwoofrar det är som inte har en i förhållandet till ljudtrycket underdimensionerad låda? Berätta gärna hur du skulle definiera "inte underdimensionerad" samtidigt.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Aha. Isåfall blir jag tvungen att spillevinka vidare, eftersom svaret är givet:
Nej, det finns ingen bra sådan lådda.Det strider ju mot definitionen på ordet bra. Hela beskrivningen under punkt 3 var en uppräkning av icke-bra egenskaper.
![]()
Vh, iö
m_persson79 skrev:Ja, vad tusan Öhman.
Alla dina högtalare har väl filtret, oskyddat, inbyggt i högtalarna.
Fattar nada.
Användare som besöker denna kategori: Conny och 31 gäster