Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Koppling till hifi finns var?
JM skrev:shifts skrev:Koppling till hifi finns var?
Som jag uppfattar det finns det en stark koppling mellan kön och Hifi.
JM
JM skrev:shifts skrev:Koppling till hifi finns var?
Som jag uppfattar det finns det en stark koppling mellan genus och Hifi.
JM
UrSv skrev:Fast det om något är väl "lite speciellt"...
paa skrev:JM skrev:shifts skrev:Koppling till hifi finns var?
Som jag uppfattar det finns det en stark koppling mellan genus och Hifi.
JM
Du menar att bara kvinnor är speciella?
FBK skrev:Varje människa är speciell - utom de på faktiskt.se där alla älskar Ino,Nad 208, Denon 2105 och Pioneer DV688
Zzombie skrev:FBK skrev:Varje människa är speciell - utom de på faktiskt.se där alla älskar Ino,Nad 208, Denon 2105 och Pioneer DV688
Du glömde den där Roteln...1090 eller vad den heter
FBK skrev:Varje människa är speciell - utom de på faktiskt.se där alla älskar Ino,Nad 208, Denon 2105 och Pioneer DV688
JM skrev:paa skrev:JM skrev:Som jag uppfattar det finns det en stark koppling mellan genus och Hifi.
JM
Du menar att bara kvinnor är speciella?
Nää - i artikeln finns hänvisning flera olika publikationer. Bla går det inte på MR-bilder skilja män från kvinnor map bla anatomi. Samtidigt är vi alla unika map sjukdomar o svar på behandling.
Om vi nu är så lika o samtidigt unika hur kommer det sig att faktiskt.se ffa attraherar män?
JM
paa skrev:
Men, inget är väl mer manligt än hifi?
Internetforum för t.o.m bil- och mc-intresserade har säkert en betydligt större andel kvinnor än t.ex Faktiskt eller HiFiForum.
JM skrev:Om vi nu är så lika o samtidigt unika hur kommer det sig att faktiskt.se ffa attraherar män?
PerStromgren skrev:JM skrev:Om vi nu är så lika o samtidigt unika hur kommer det sig att faktiskt.se ffa attraherar män?
Det är nog bara en kulturell skillnad. Eller tradition, om du vill.
Skillnader av den typen (teknikintresse) tror jag kommer att försvinna, medan nya kommer till.
sportbilsentusiasten skrev:PerStromgren skrev:Det är nog bara en kulturell skillnad. Eller tradition, om du vill.
Skillnader av den typen (teknikintresse) tror jag kommer att försvinna, medan nya kommer till.
Jag tror inte mäns o kvinnors olika intressen i första hand handlar om kulturella skillnader (eller tradition)
hifikg skrev:FBK skrev:Varje människa är speciell - utom de på faktiskt.se där alla älskar Ino,Nad 208, Denon 2105 och Pioneer DV688
Jag har bara ett rätt av de fyra, så jag kanske är lite unik då? Och inte älskar jag min 208:a precis, skulle gärna ha ett kralligt Krell, men de låter inte bättre, så varför? Hade bara Lasse Bengtsson sålt sitt Krell till mig så hade jag nog aldrig bytt ut det och suttit lika nöjd. Fast då hade jag kanske aldrig hittat Faktiskt. Det var när jag funderade på att baxa 208:an till återbruket och googlade lite som jag hamnade här.
FBK skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Varje människa är speciell - utom de på faktiskt.se där alla älskar Ino,Nad 208, Denon 2105 och Pioneer DV688
Jag har bara ett rätt av de fyra, så jag kanske är lite unik då? Och inte älskar jag min 208:a precis, skulle gärna ha ett kralligt Krell, men de låter inte bättre, så varför? Hade bara Lasse Bengtsson sålt sitt Krell till mig så hade jag nog aldrig bytt ut det och suttit lika nöjd. Fast då hade jag kanske aldrig hittat Faktiskt. Det var när jag funderade på att baxa 208:an till återbruket och googlade lite som jag hamnade här.
Nog är du unik, *skulle gärna ha ett kralligt Krell, men de låter inte bättre så varför?* Ähhh, du skulle gärna ha ett Krell för att sedan konstatera att det inte är några skillnader. Hur vet du det om du inte testat och jämfört? Att du inte hör skillnader på kablar visst jag, men att det även inkluderar slutsteg som du inte jämfört var ju nytt. Varför inte testa på riktigt ? Finns ju ibland fina gamla Krellar till salu.
IngOehman skrev:Precis, genusforskning och eventuella resultat från sådan, är bara problematisk om:
1. Folk inte kan skilja mellan statistisk och individuell sanning.
2. Folk inte kan låta bli att värdera de egenskaper de finner skiljer statistiskt.
3. Folk som genusforskar gör det för att visa att det är på ett sätt som de vill visa att det är (t ex på grund av att deinser problemen enligt 1 och 2 finns, eller att forskaren kan rent av själv vara en av dem som är problemet) istället för att de är nyfikna på hur det är.
Vh, iö
sportbilsentusiasten skrev:Hur kom vi in på genusforskning, PK och att ställa grupper mot varandra?
Det är väl att dra diskussionen till en ytterlighet.
Hyde, The Gender Similarities Hypothesis., 2005 skrev:The differences model, which argues that males and females are vastly different psychologically, dominates the popular media. Here, the author advances a very different view, the gender similarities hypothesis, which holds that males and females are similar on most, but not all, psychological variables. Results from a review of 46 meta-analyses support the gender similarities hypothesis. Gender differences can vary substantially in magnitude at different ages and depend on the context in which measurement occurs. Overinflated claims of gender differences carry substantial costs in areas such as the workplace and relationships.
paa skrev:sportbilsentusiasten skrev:Hur kom vi in på genusforskning, PK och att ställa grupper mot varandra?
Trådskaparen skrev ju:
"Som jag uppfattar det finns det en stark koppling mellan genus och Hifi."
PerStromgren skrev:Jag brukar använda en metastudie i min undervisning att ha som underlag för diskussioner av det här slaget.
Sammanfattningen:Hyde, The Gender Similarities Hypothesis., 2005 skrev:The differences model, which argues that males and females are vastly different psychologically, dominates the popular media. Here, the author advances a very different view, the gender similarities hypothesis, which holds that males and females are similar on most, but not all, psychological variables. Results from a review of 46 meta-analyses support the gender similarities hypothesis. Gender differences can vary substantially in magnitude at different ages and depend on the context in which measurement occurs. Overinflated claims of gender differences carry substantial costs in areas such as the workplace and relationships.
Notera att det är en metametastudie, dvs sammanställning av ett antal metastudier!
PerStromgren skrev:Jag brukar använda en metastudie i min undervisning att ha som underlag för diskussioner av det här slaget.
Sammanfattningen:Hyde, The Gender Similarities Hypothesis., 2005 skrev:The differences model, which argues that males and females are vastly different psychologically, dominates the popular media. Here, the author advances a very different view, the gender similarities hypothesis, which holds that males and females are similar on most, but not all, psychological variables. Results from a review of 46 meta-analyses support the gender similarities hypothesis. Gender differences can vary substantially in magnitude at different ages and depend on the context in which measurement occurs. Overinflated claims of gender differences carry substantial costs in areas such as the workplace and relationships.
Notera att det är en metametastudie, dvs sammanställning av ett antal metastudier!
sportbilsentusiasten skrev:Hur kom vi in på genusforskning, PK och att ställa grupper mot varandra?
sportbilsentusiasten skrev:Så...IÖ och sprudel - varför tror ni att kvinnor inte har hifi o andra "manliga" intressen? Eller varför kvinnor har andra intressen?
Ingen genetisk skillnad alls?
PerStromgren skrev:IngOehman, gäller ditt inlägg Hyde?
JM skrev:PerStromgren skrev:Jag brukar använda en metastudie i min undervisning att ha som underlag för diskussioner av det här slaget.
Nyfiken på vad o vilka du undervisar? Frågorna är för viktiga för att ignoreras! Jag personligen har nog inte varit mina barns bästa förebild. Trots detta eller pga detta är jag imponerad av barnen.
JM
IngOehman skrev:Men jag tycker problemet med att inte saker kan få vara som de är utan att det skall bli för känsligt, är intressantare. Varför är det så viktigt för vissa att styra den akademiska världen således att det den kommer fram till är PK? Det gäller inte bara gender-frågor utan även klimatförändringar och en massa annat. Vem vinner egentligen på alla tysta överenskommelser? Ingen skulle jag vilja säga. Inte i det långa loppet. Kortsiktigt kan det förstås vara så att den som surfar på en populär uppfattning kan få sysselsättning med det, men i längden så är ju priset att utvecklingen står stilla, eller till och med backar.
…
Och framförallt - man låter var och en vara sig själv, oavsett om det betyder att de är typiska för någon grupp som någon vill sortera in dem i, eller om de är atypiska. En grupp må ha karakteristiska egenskaper men det betyder inte att någon som tillhör gruppen behöver vara en representant för gruppen med avseende på dessa egenskaper.
NEO skrev:Idiot: person som (ofta) beter sig mycket dumt.
PerStromgren skrev:NEO skrev:Idiot: person som (ofta) beter sig mycket dumt.
Nej, det är ju inget att bli upprörd över att bli kallad.
Tarzan skrev:Att PK enligt dig är någonting dåligt och att du inte är det har jag förstått, men en beskrivning av hur man blir PK skulle vara på sin plats, tycker jagOm man nu inte ska förhålla sig till PK är det inte då kontraproduktivt att till varje pris definiera sig själv som "inte PK"?
Tarzan skrev:Och framförallt - man låter var och en vara sig själv, oavsett om det betyder att de är typiska för någon grupp som någon vill sortera in dem i, eller om de är atypiska. En grupp må ha karakteristiska egenskaper men det betyder inte att någon som tillhör gruppen behöver vara en representant för gruppen med avseende på dessa egenskaper.
Jag ville bara lyfta fram det här fettade. Jag blev faktiskt lite förvånad att läsa det här skrivet av dig, det är ju faktiskt bland annat just det här som feminister försökt få folk som notoriskt vägrat kalla sig feminister att förstå sen urminnes tider. Kul kul.
PerStromgren skrev:JM skrev:PerStromgren skrev:Jag brukar använda en metastudie i min undervisning att ha som underlag för diskussioner av det här slaget.
Sammanfattningen:
Nyfiken på vad o vilka du undervisar? Frågorna är för viktiga för att ignoreras! Jag personligen har nog inte varit mina barns bästa förebild. Trots detta eller pga detta är jag imponerad av barnen.
JM
Jag undervisar i ledarskap på magisternivå på Karlstads universitet.
JM skrev:PerStromgren skrev:JM skrev:Nyfiken på vad o vilka du undervisar? Frågorna är för viktiga för att ignoreras! Jag personligen har nog inte varit mina barns bästa förebild. Trots detta eller pga detta är jag imponerad av barnen.
JM
Jag undervisar i ledarskap på magisternivå på Karlstads universitet.
Spännande o viktigt område. Var i veckan på ett seminarium för ledarkonsulter där Lasse Berg berättade om San-folkets ledarstruktur. Han tror o många med honom att San-folket är det närmaste vi har hur människor fungerade i grupp innan vi blev bofasta och skapade samhällen. Sun-folket är/var samlare o jägare utan en permanent ledare. I gruppen på 40 - 60 personer som var långsammare, svagare, utan hörntänder och mindre än flesta rovdjuren i södra Afrika växlade ledarrollen beroende på uppgiften som skulle lösas. Homosapiens lämnade de trygga trädkronerna för de farligare öppna savannerna. Språket-dialogen, musiken och dansen var det sociala kittet och medlet lösa problemen. De jobbade i snitt 3.5 h/dag för att få mat för dagen o resten av tiden var det snack, dans o fest för att stärka gruppen. Musiken o dansen var mycket fysisk och psykisk.
Så intresset för faktiskt.se har en evolutionär gruppstärkande sida.
JM
IngOehman skrev:Spoiler:Visa
Vh, iö
IngOehman skrev:Min uppfattning om vad feminism är, bygger på extremt uttömmande undersökningar om vad det är. Jag har dessutom ALDRIG stött på någon som kallat som feminist som inte har sagt en massa dumheter. Det betyder förstås inte att ingen sådan person kan finnas, men tills jag hittat en ser jag inget skäl att anta att någon sådan finns.
Men om du kan hitta något som skall vara feministiskt, som kommer från någon som inte vävt in några vidriga diskriminerande värderingar/åtgärdsförslag i det hela så får du gärna visa detta.
- - -
Ingenting som innehåller ordet feminism (som i sig är diskriminerade) eller maskulism, passar mig hur som helst, eftersom till och med orden i sig är diskriminerande. Det är jag mot. Jag gillar jämlikhet.
För mig är en icke diskriminerande och jämlik värld en där man bortser ifrån kön i alla sammanhang utom där det är till någons individuella nackdel att det inte tas hänsyn till dem ur ett könsperspektiv. T ex i medicinska sammanhang. Och med bortser ifrån menar jag alltså (för att vara väldigt tydlig) i individuella sammanhang. Självklart behöver man inte bortse ifrån kön i kunskapsinhämtningssammanhang.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster