Nu är det bevisat att män föredrar att leka med .....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Nu är det bevisat att män föredrar att leka med .....

Inläggav JM » 2015-12-06 15:43

Stämmer detta? Hur ser Hifi-nördens psykologiska profil ut?

I dagens Dagens Nyheter kan man läsa.

Varje människa är speciell. De senaste dagarna har nya vetenskapliga rön bekräftat våra unika förutsättningar – med konsekvenser för framtidens vård och skola.

För fyra år sedan publicerade DN:s dåvarande medicinreporter Anna Bratt och jag en bok som hette ”Vikten av gener”. Den fick hyfsat genomslag, men blev inte direkt någon dundersuccé. Med facit i hand måste jag konstatera att vi var för tidigt ute.

Bokens huvudtema var att genetiska anlag påverkar hur känslig varje människa är för faktorer som leder till fetma och övervikt. Merparten av innehållet står sig än i dag, även om forskare numera har fått fram mer detaljerad kunskap.

Vi förutsåg också att sjukvården i framtiden kommer att använda test för att avgöra hur varje enskild patient med övervikt och typ-2-diabetes bäst bör behandlas.

Det tog över fyra år, men nu börjar verkligheten komma i kapp.

För ett par veckor sedan publicerade tidskriften Cell en studie av en israelisk forskargrupp, ledd av Eran Elinav och Eran Segal.

Först undersökte forskarna 800 personer som åt sammanlagt 47 000 måltider. För varje måltid mättes hur försökspersonernas blodsocker svängde fram och tillbaks. Det visade sig att exakt samma mat, till exempel bröd, banan eller kakor, kunde resultera i högst olika blodsockerkurvor hos olika individer. Att vissa matvaror har ett visst ”glykemiskt index” är alltså en sanning med modifikation; vem som äter har också stor betydelse.

Sedan försökte forskarna få ihop en matematisk algoritm, för att se vilka faktorer som påverkar blodsockrets svängningar. De undersökte bland annat blodvärden, matvanor, om personen var tjock eller smal, hur mycket han eller hon rörde på sig och vilka bakterier som dominerade i tarmfloran.

När forskarna hade fått ihop sin algoritm, testade de hundra nya försökspersoner. Och det verkar faktiskt som om deras algoritm fungerar. ”Bra mat” och ”dålig mat” är uppenbarligen olika för olika individer. När försökspersonerna höll sig till det som enligt algoritmen var ”bra mat” för just dem, fick de mer gynnsamma blodsockervärden.

De israeliska forskarna hoppas nu att denna typ av test och algoritmer i framtiden ska kunna användas för att bättre behandla tillstånd som fetma och typ 2-diabetes.

En annan israelisk studie publicerades i veckan i amerikanska vetenskapsakademins tidskrift PNAS. Den har letts av psykologiprofessorn Daphna Joel i Tel Aviv och har uppmärksammats av medier över hela världen. Studien handlar nämligen om skillnader mellan män och kvinnor när det gäller hjärnans anatomi och psykologiska egenskaper. I den frågan har många människor starka åsikter – alltifrån att ”kvinnor är från Venus och män är från Mars” till att män och kvinnor är på pricken lika, bortsett från könsorganen.

Båda dessa extremläger är fel ute. Det finns en del smärre psykologiska skillnader mellan gruppen män och gruppen kvinnor. I genomsnitt, på gruppnivå. Men sådana skillnader mellan de två könen är i de flesta fall obetydliga. Skillnaden mellan individer av samma kön är mycket, mycket större.

Och det är just vad Daphna Joel och hennes medarbetare kommer fram till i sin nya och mycket stora studie. Forskarna har analyserat hjärnbilder av så kallade magnetresonanskameror på över 1 400 personer. Dessutom har de gått igenom psykologiska test som visar personlighetsdrag, attityder, intressen och beteenden hos över 5 500 personer.

Att vara helt och hållet ”manlig” eller helt och hållet ”kvinnlig” är ytterst sällsynt, antingen det handlar om hjärnans form eller funktion. Visst finns det genomsnittliga könsskillnader i hjärnan, skriver forskarna i PNAS. Men varje individ är en unik blandning av egenskaper. Därför, menar forskarna, är det fel både i samhället och i skolan att klumpa ihop människor i två grupper bara utifrån deras kön.

Karin Bojs
vetenskap@dn.se
Senast redigerad av JM 2015-12-08 14:59, redigerad totalt 2 gånger.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: Varje människa är speciell - utom de på faktiskt.se

Inläggav shifts » 2015-12-06 16:09

Koppling till hifi finns var?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-12-06 16:17

Varje människa är speciell - utom de på faktiskt.se där alla älskar Ino,Nad 208, Denon 2105 och Pioneer DV688 :D
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2015-12-06 16:22

Fast det om något är väl "lite speciellt"...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

JM

Inläggav JM » 2015-12-06 16:32

shifts skrev:Koppling till hifi finns var?

Som jag uppfattar det finns det en stark koppling mellan genus och Hifi.

JM
Senast redigerad av JM 2015-12-06 16:48, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-12-06 16:41

JM skrev:

Som jag uppfattar det finns det en stark koppling mellan kön och Hifi.

JM

Stämmer. Ju dyrare anläggning man har desto längre kön har man också.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-06 17:22

JM skrev:

JM

Du menar att bara kvinnor är speciella?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2015-12-06 17:26

UrSv skrev:Fast det om något är väl "lite speciellt"...

Tack! Äntligen kan jag få känna mig speciell. Det tog bara 54 1/2 år :D

Ni har gjort min Jul :P

JM

Inläggav JM » 2015-12-06 17:51

paa skrev:
JM skrev:

JM

Nää - i artikeln finns hänvisning flera olika publikationer. Bla går det inte på MR-bilder skilja män från kvinnor map bla anatomi. Samtidigt är vi alla unika map sjukdomar o svar på behandling.
Om vi nu är så lika o samtidigt unika hur kommer det sig att faktiskt.se ffa attraherar män?

JM

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2015-12-06 21:48

FBK skrev:Varje människa är speciell - utom de på faktiskt.se där alla älskar Ino,Nad 208, Denon 2105 och Pioneer DV688 :D

Du glömde den där Roteln...1090 eller vad den heter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-06 22:36

Zzombie skrev:
FBK skrev:Varje människa är speciell - utom de på faktiskt.se där alla älskar Ino,Nad 208, Denon 2105 och Pioneer DV688 :D

Du glömde den där Roteln...1090 eller vad den heter

Framför allt glömdes 'musik'.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-07 00:16

Jag har bara ett rätt av de fyra, så jag kanske är lite unik då? Och inte älskar jag min 208:a precis, skulle gärna ha ett kralligt Krell, men de låter inte bättre, så varför? Hade bara Lasse Bengtsson sålt sitt Krell till mig så hade jag nog aldrig bytt ut det och suttit lika nöjd. Fast då hade jag kanske aldrig hittat Faktiskt. Det var när jag funderade på att baxa 208:an till återbruket och googlade lite som jag hamnade här.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-07 00:34

JM skrev:
paa skrev:
JM skrev:Som jag uppfattar det finns det en stark koppling mellan genus och Hifi.

JM

Nää - i artikeln finns hänvisning flera olika publikationer. Bla går det inte på MR-bilder skilja män från kvinnor map bla anatomi. Samtidigt är vi alla unika map sjukdomar o svar på behandling.
Om vi nu är så lika o samtidigt unika hur kommer det sig att faktiskt.se ffa attraherar män?

JM

Forskningen ger svar på de frågor som ställs, inget annat.
Därför blir det en så himmelsvid skillnad på resultatet från genusforskare, jämfört med de som forskar på könshormonernas påverkan på utvecklingen i tonåren. Men, inget är väl mer manligt än hifi?
Internetforum för t.o.m bil- och mc-intresserade har säkert en betydligt större andel kvinnor än t.ex Faktiskt eller HiFiForum.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Conan

Re: Varje människa är speciell - unik men hur på faktiskt.s

Inläggav Conan » 2015-12-07 07:00

Sen heter väl DVD-spelaren vi alla älskar Pioneer DV-668? 8)

JM

Inläggav JM » 2015-12-07 07:57

paa skrev:
Men, inget är väl mer manligt än hifi?
Internetforum för t.o.m bil- och mc-intresserade har säkert en betydligt större andel kvinnor än t.ex Faktiskt eller HiFiForum.

Du har så rätt paa!
Detta är min undran - vad är det som attraherar männen men inte kvinnorna?

Är detta manlighetens sista utpost - the Man Cave.

[i]A man cave[1][2] or manspace[3] is a male retreat[4] or sanctuary[5] in a home, such as a specially equipped garage,[6] spare bedroom,[5] media room,[7] den,[8] or basement.[8][9] The term "man cave" is a metaphor describing a room inside the house[10] where "guys can do as they please" like a caveman, without fear of upsetting any female sensibility about house decor or design.[11] Paula Aymer of Tufts University calls it the "last bastion of masculinity".[11] The phrase is thought to come from the 1993 publication, Men are from Mars, Women are from Venus.[12][/i]
https://en.wikipedia.org/wiki/Man_cave

JM

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-12-07 10:17

JM skrev:Om vi nu är så lika o samtidigt unika hur kommer det sig att faktiskt.se ffa attraherar män?

Det är nog bara en kulturell skillnad. Eller tradition, om du vill.

Skillnader av den typen (teknikintresse) tror jag kommer att försvinna, medan nya kommer till.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-12-07 10:32

PerStromgren skrev:
JM skrev:Om vi nu är så lika o samtidigt unika hur kommer det sig att faktiskt.se ffa attraherar män?

Det är nog bara en kulturell skillnad. Eller tradition, om du vill.

Skillnader av den typen (teknikintresse) tror jag kommer att försvinna, medan nya kommer till.

Jag tror inte mäns o kvinnors olika intressen i första hand handlar om kulturella skillnader (eller tradition)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-12-07 10:33

sportbilsentusiasten skrev:
PerStromgren skrev:Det är nog bara en kulturell skillnad. Eller tradition, om du vill.

Jag tror inte mäns o kvinnors olika intressen i första hand handlar om kulturella skillnader (eller tradition)

OK, vad tror du att den handlar om?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-12-07 14:21

hifikg skrev:

Jag har bara ett rätt av de fyra, så jag kanske är lite unik då? Och inte älskar jag min 208:a precis, skulle gärna ha ett kralligt Krell, men de låter inte bättre, så varför? Hade bara Lasse Bengtsson sålt sitt Krell till mig så hade jag nog aldrig bytt ut det och suttit lika nöjd. Fast då hade jag kanske aldrig hittat Faktiskt. Det var när jag funderade på att baxa 208:an till återbruket och googlade lite som jag hamnade här.

Nog är du unik, *skulle gärna ha ett kralligt Krell, men de låter inte bättre så varför?* Ähhh, du skulle gärna ha ett Krell för att sedan konstatera att det inte är några skillnader. Hur vet du det om du inte testat och jämfört? Att du inte hör skillnader på kablar visst jag, men att det även inkluderar slutsteg som du inte jämfört var ju nytt. Varför inte testa på riktigt ? Finns ju ibland fina gamla Krellar till salu.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-07 14:45

FBK skrev:
hifikg skrev:

Nog är du unik, *skulle gärna ha ett kralligt Krell, men de låter inte bättre så varför?* Ähhh, du skulle gärna ha ett Krell för att sedan konstatera att det inte är några skillnader. Hur vet du det om du inte testat och jämfört? Att du inte hör skillnader på kablar visst jag, men att det även inkluderar slutsteg som du inte jämfört var ju nytt. Varför inte testa på riktigt ? Finns ju ibland fina gamla Krellar till salu.

Njae, jag medger att det var längesen, men den dagen jag hade fickorna fulla i cash o släntrade in hos Lasse B vid S:t Eriksplan för att hämta ett KSA-80 (eller kanske 50, minns inte så noga längre, men runt 50.000 kostade det) så fick jag inte provlyssna (jag hade lyssnat innan, men ville ändå höra en gång till liksom innan jag skildes från cashen) och återvände hem o passerade den enda ljudbutik värd namnet i Västerås på den tiden, Hifi-klubben, och de hade ett par 208:or hemma så jag tog ett sådant istället. Pengarna som blev över använde jag till vin, kvinnor, musik, resor och resten slösade jag bort. Och jag tyckte inte att jag missade någonting alls, ljudmässigt, men den lilla blå lysdioden saknade jag, den hade matchat mitt KSP-7B försteg.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-12-07 15:15

Jag tycker att det är svårt att ha en definitiv uppfattning om hur stor del av skillnader i tex intressen som förklaras av biologiska respektive kulturella faktorer. Man kan bli förvånad åt båda hållen. Just nu lutar jag åt att det ofta finns en disposition, en latent benägenhet hos det ena könet att i högre grad utveckla vissa drag.

Man kan jämföra med fobier, som kan uppstå efter valfritt trauma men mycket lättare kickar in i vissa fall, av evolutionärt biologiska skäl. Intrycket av orm går längs upptrampade vägar i hjärnan till skillnad från sinnesdata av andra farligheten som är nya för mänskligheten. Ormrädsla är inte riktigt inlärd, mer utlöst.

Om en del genusskillnader fungerar på det sättet förklarar det mycket. Jag har inget stöd för det, men jag tycker att det bättre än all in-hypoteser förklarar relationen mellan genetiska och sociokulturella faktorer på genustendenser. Det får också konsekvenser för jämställdhetspolitikens mål och medel.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-12-07 22:52

Jag tror att det finns genetiska skillnader mellan könen.
Som bla yttrar sig på intresseskillnader.

Läs gärna vad hjärnforskare Marie Ryd skriver på http://Www.Holone.se
Hon har studerat hjärnan med MR avseende olika beteenden o olika situationer.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-08 01:52

Jag är helt övertygad om att det finns en genetisk skillnad mellan könen :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-08 03:52

Den stora skillnaden mellan män och kvinnor är att när kvinnor studerar skillnaderna så kommer de statistiskt oftast fram till att det knappt finns några. På så vis är män väldigt annorlunda kvinnor, för när DE studerar saken så får de fram resultat som säger att män och kvinnor är väldigt olika*. :)

*Utom män som vill bara PK förstås.

Det skall också nämnas att det finns många kvinnor som inte heller spelar spelet utan studerar saker för att de vill lära sig om hur det är. All heder till dessa.

- - -

Problemet med det hela är att det de försöker bevisa (både kvinnor, män och PK-män) för det mesta bara är meningslöst trams. Det handlar oftast mera om politik än om vetenskap, även om det försöker förklä sig tillvetenskap.

Det som är fundamentalt här handlar ju inte om huruvida skillnader finns (vilket ju vilken människa som helst som har sinnen att uppleva sin omvärld med vet att det finns) utan om huruvida en människa, oavsett kön, har rätt att vara sig själv, OAVSETT i vilken grad de är statistiskt representativa för den grupp de tillhör.

Eller med andra ord - att det för vissa människor är väldigt viktigt att säga att män och kvinnor är olika, och för andra att säga att de är lika, är i sig lite intressant, men det är också väldigt tragiskt. Det är i vissa fall (t ex medicinskt) en viktig fråga, så alla får rätt behandling, men den viktiga frågan sett ur ett humanitärt och jämndställt perspektiv är inte hur den ena eller andra gruppen "'är" statistiskt, utan allas rätt att vara den de är, oavsett hur det är på en absolut skala eller jämfört med vad som är statistiskt mest normalt inom den grupp som någon vill se dem som tillhörig.

- - -

När ALLA inser hur viktig den fundamentala frågan är, och därför slutar hålla människor ansvariga som representanter för en grupp de inte valt att vara med i, så kommer frågan om huruvida det finns skillnader inte längre vara en känslig fråga, och den kommer att kunna studeras och redovisas utan politiska övertoner.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-12-08 07:25

Bra IÖ.
Hade människan hållits ansvarig för sig själv, som person, av andra så finns inget behov av sk genusforskning.
Varför ställa grupper, som tex kön, mot varandra? Blir konsekvensen det jag strävar efter ovan, eller tvärtom?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-08 11:45

Precis, genusforskning och eventuella resultat från sådan, är bara problematisk om:

1. Folk inte kan skilja mellan statistisk och individuell sanning.

2. Folk inte kan låta bli att värdera de egenskaper de finner skiljer statistiskt.

3. Folk som genusforskar gör det för att visa att det är på ett sätt som de vill visa att det är (t ex på grund av att deinser problemen enligt 1 och 2 finns, eller att forskaren kan rent av själv vara en av dem som är problemet) istället för att de är nyfikna på hur det är.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-12-08 12:23

IngOehman skrev:Precis, genusforskning och eventuella resultat från sådan, är bara problematisk om:

1. Folk inte kan skilja mellan statistisk och individuell sanning.

2. Folk inte kan låta bli att värdera de egenskaper de finner skiljer statistiskt.

3. Folk som genusforskar gör det för att visa att det är på ett sätt som de vill visa att det är (t ex på grund av att deinser problemen enligt 1 och 2 finns, eller att forskaren kan rent av själv vara en av dem som är problemet) istället för att de är nyfikna på hur det är.

Vh, iö

Jag hoppas att du förmedlat detta till alla institutioner som på något sätt berör genusaspekten i sin forskning så att dessa institutioner genast vidtar åtgärder. Jag tror de kommer bli tacksamma över denna ögonöppnare.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-08 12:30

Tror du att problemet främst finns där alltså? :o

Det gör inte jag.

Problemet är av politisk natur och att alltför många dumma förutfattade meningar och tossiga världsbilder är förankrade i folksjälen. I de fall det sker dumt från forskarhåll (vilket det gör, ibland) så är det för att de än människor de med, och att de tillåts agera ovetenskapligt. Men mest är det nog att dum men politiskt korrekt "forskning" är den som får uppmärksamhet. Den som kommer fram till det som är PK och som därför skall spridas.

Vetenskaplig forskning ger helt enkelt inte de resultat som man vill ha, och då vill "man" (de som styr och ställer med sådant) ju inte att den skall få uppmärksamhet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-12-08 13:01

Hur kom vi in på genusforskning, PK och att ställa grupper mot varandra?
Det är väl att dra diskussionen till en ytterlighet.

Så...IÖ och sprudel - varför tror ni att kvinnor inte har hifi o andra "manliga" intressen? Eller varför kvinnor har andra intressen?
Ingen genetisk skillnad alls?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-08 14:10

sportbilsentusiasten skrev:Hur kom vi in på genusforskning, PK och att ställa grupper mot varandra?
Det är väl att dra diskussionen till en ytterlighet.

Trådskaparen skrev ju:
"Som jag uppfattar det finns det en stark koppling mellan genus och Hifi."
Numera pensionär.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi