Moderator: Redaktörer
Empa skrev:REW har jag installationen till samt en kjell decibelmätare, har ingen ingång på datorn dock
Empa skrev:REW har jag installationen till samt en kjell decibelmätare, har ingen ingång på datorn dock
Ska prova att ha kvar högtalarna där de är nu och bara byta högtalarkablarna får vi se. Grunkan är lite halvdigital men med väldigt lite inställningar, ska se över dom.
Xenod skrev:Empa skrev:REW har jag installationen till samt en kjell decibelmätare, har ingen ingång på datorn dock
Ska prova att ha kvar högtalarna där de är nu och bara byta högtalarkablarna får vi se. Grunkan är lite halvdigital men med väldigt lite inställningar, ska se över dom.
Vill du ha sällskap vid felsökningen så hör av dig, så kan jag ta med UMIK-1. Fast jag kan inte idag eller imorrn.
Vill du felsöka idag så kan du få låna en UMIK av mig, bara att svänga förbi o plocka upp den.
Empa skrev:Har nyligen flyttat in, gamla stereon är såld sedan 6 månader och jag har köpt lite nya grejer.
Fick det mesta inkopplat igår och spelade lite musik på ganska hög volym, so far so good.
När vi senare på kvällen satt och kollade lite tv så märkte jag att ljudbilden drogs till höger, liksom att vänster högtalare fick mycket lägre volym.
Då all utrustning är ny för mig så började jag med att kontaktera om Wago 215 bananerna utan framgång, höjer jag volymen så låter det som det ska, sänker jag så försvinner ljudbilden.
Provade då helt enkelt att byta plats på högtalarna, mycket riktigt nu försvann ljudbilden på höger sida vid lägre volymer och volymen från höger var lägre.
Empa skrev:Jag har haft mycket på jobbet och mycket pysslande hemma så huvudet hänger inte med riktigt, men visst kan man tolka ovan resultat att något är galet med ena högtalaren? Det borde väl inte vara kablarna eller förstärkaren då borde problemet varit kvar på samma sida.
IngOehman skrev:Njae... om man bara flyttar (byter plats på) högtalarna (allt annat lika) och felet följer högtalarna kan det vara precis vad som helst fram till och med högtalarna, även förstärkaren och CD-spelaren eller vad som nu är källan.
IngOehman skrev:Empa skrev:Har nyligen flyttat in, gamla stereon är såld sedan 6 månader och jag har köpt lite nya grejer.
Fick det mesta inkopplat igår och spelade lite musik på ganska hög volym, so far so good.
När vi senare på kvällen satt och kollade lite tv så märkte jag att ljudbilden drogs till höger, liksom att vänster högtalare fick mycket lägre volym.
Då all utrustning är ny för mig så började jag med att kontaktera om Wago 215 bananerna utan framgång, höjer jag volymen så låter det som det ska, sänker jag så försvinner ljudbilden.
Provade då helt enkelt att byta plats på högtalarna, mycket riktigt nu försvann ljudbilden på höger sida vid lägre volymer och volymen från höger var lägre.
Problemet med din beskrivning är att det inte framgår av din beskrivning om du när du bytte plats på högtalarna, även bytte plats på kablarna i förstärkaränden. Om du inte gjorde det så kan felet fortfarande ligga i vilken del som helst i kedjan, fram till (men inte med) rummet. Rummet (och framåt) är det enda du uteslutit.
IngOehman skrev:Och av det du skriver så verkar felet vara en volympotentiometer med lite obalans. Sådan märks nästan undantagslöst med på låg volym där det finns volympotentiometrar som felar med är 10 dB(!) även om man med samma pot har fel mindre än 2 dB vid högre nivåer.
IngOehman skrev:Ja, kanske, men det beror på vad du menar med att du bytt plats på högtalarna. Om du gjort det, och bara det, så har du bara eliminerat de delar som kommer efter högtalarna, alltså rummet och din hörsel.
Vh, iö
Perfector skrev:Om ljudet flyttar till andra högtalaren är det kablaget.
Kalejdokom skrev:Perfector skrev:Om ljudet flyttar till andra högtalaren är det kablaget.
Varför tror du det? Det är väl mer sannolikt att det är förstärkaren eller signalkällan.
Kablaget förbinder ju bara förstärkaren med högtalarna. Skillnad uppstår väl i regel bara om det är väldigt olika längd på kabeln till resp högtalare.
Perfector skrev:Kalejdokom skrev:Perfector skrev:Om ljudet flyttar till andra högtalaren är det kablaget.
Varför tror du det? Det är väl mer sannolikt att det är förstärkaren eller signalkällan.
Kablaget förbinder ju bara förstärkaren med högtalarna. Skillnad uppstår väl i regel bara om det är väldigt olika längd på kabeln till resp högtalare.
Han skrev ju att felet följde med högtalaren när han bytte plats på dom.
då är det inte ljudkällan som spökar, så vida inte förstärkaren kan skifta kanal för felets uppkomst.
Jag står vid min tanke.
Kalejdokom skrev:Perfector skrev:Kalejdokom skrev:Varför tror du det? Det är väl mer sannolikt att det är förstärkaren eller signalkällan.
Han skrev ju att felet följde med högtalaren när han bytte plats på dom.
då är det inte ljudkällan som spökar, så vida inte förstärkaren kan skifta kanal för felets uppkomst.
Jag står vid min tanke.
Att byta plats på högtalarna visar ju bara att det inte är fel på rummet eller hörseln (som IÖ redan påpekat). Vi förutsätter förstås att empa låtit kablarna sitta kvar i högtalarna när han bytte plats på dem. Annars borde han ju skrivit att han växlade kablaget mellan högtalarna.
Och om han hade växlat kablage så betyder det väl ändå inte att felet måste sitta i kablarna...
Tänk om - tänk rätt.
Empa skrev:jag bytte som sagt bara plats på höger och vänster högtalare (inga kablar) och den lägre volymen följde högtalaren
Perfector skrev:Dags att kolla filter och kanske byta lite komponenter på kortet samt kolla lödningar.
Julpyssel!
PerStromgren skrev:Perfector skrev:Dags att kolla filter och kanske byta lite komponenter på kortet samt kolla lödningar.
Julpyssel!
Vi vet ju inte, men Empa antydde väl att det var köpehögtalare?
Empa skrev:Det är köpehögtalare med garanti, de verkar rätt krångliga att få ur elementet på, annars hade jag nog tagit en kik själv.
Perfector skrev:Då blir det ju enklare att gå till säljstället .
Empa skrev:Perfector skrev:Då blir det ju enklare att gå till säljstället .
Säljstället ligger tyvärr en bit bort, ska kontakta dom så får vi se
Empa skrev:Så nu har jag testat mer och med rosa brus så ligger nivån enligt en app i telefonen ca 3dB lägre på ena högtalaren. Svårt att säga exakt i vilket register det är men det låter tunnare.
Provade även med telefonen inkopplad direkt till ett extra slutsteg jag har och samma fenomen där. Oavsett hur man kopplade om högtalarkablarna så ligger en (samma) högtalare 3dB lägre på 1 meters avstånd när jag mätte från respektive högtalare.
Empa skrev:Så nu har jag testat mer och med rosa brus så ligger nivån enligt en app i telefonen ca 3dB lägre på ena högtalaren. Svårt att säga exakt i vilket register det är men det låter tunnare.
Provade även med telefonen inkopplad direkt till ett extra slutsteg jag har och samma fenomen där. Oavsett hur man kopplade om högtalarkablarna så ligger en (samma) högtalare 3dB lägre på 1 meters avstånd när jag mätte från respektive högtalare.
Empa skrev:Har nu monterat loss baselementet på den högtalare som spökade, kunde inte se att det var något problem med kontakterna men efter jag monterade baselementet igen så verkar den lira som den ska
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster