Tycker du om komplex HiFi-utrustning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad motiverar dig att skaffa en stor/dyr/komplicerad anläggning

1. Jag tycker om komplexa apparater och att tweaka, skruva och optimera är halva nöjet.
10
13%
2. Jag har inget emot komplexa apparater så länge de ger mig välljud. Jag är neutral i frågan.
24
31%
3. Jag tycker inte om komplexa apparater. Kunde jag få bra ljud utan dem så skulle jag inte haft några.
43
56%

Antal röster : 77

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Tycker du om komplex HiFi-utrustning?

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-18 13:15

Efter senaste tidens diskussioner angående vinylspelare där vissa tycker att de är för krångliga och andra tycker att det är hela charmen så har jag funderat på vad är det som attraherar faktiskt-medlemmarna att köpa stora, komplexa och ofta dyra anläggningar.

Jag har försökt att hålla nere valalternativen och självklart så finns det mängder med gråzoner och undantag. Jag skall iaf försöka förtydliga valen lite.

1: Du tycker att allt från att justera in vinylspelare till att tweaka med olika kablar är roligt. Dvs att något är komplext och tar tid och/eller pengar i anspråk är ingen nackdel, tvärtom.

2: Du har inget emot komplexa och stora anläggningar. Det är det som krävs för att få det resultat du vill ha och det stör dig inte.

3: Du tycker inte om komplexa och stora anläggningar, men dina höga krav på välljud gör så att du måste dras med dessa. Innerst inne så vill du bara njuta av bra musik med bra ljud på enklast möjliga vis.

Observera att denna fråga handlar om vad du tycker om de apparater du brukar i ditt hem. Att ha ett genuint teknikintresse utan att för den sakens skull vilja fylla hela hemmet med prylar är fullt möjligt enligt frågeställningen.

Användarvisningsbild
Morello

Re: Tycker du om HiFi utrustning?

Inläggav Morello » 2016-03-18 13:27

Jag tycker att särskrivningen i rubriken bör justeras. :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Tycker du om HiFi utrustning?

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-18 13:37

Morello skrev:Jag tycker att särskrivningen i rubriken bör justeras. :mrgreen:

Ok då :D

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: Tycker du om komplex HiFi-utrustning?

Inläggav shifts » 2016-03-18 13:47

Den komplexa anläggningen är ett nödvändigt ont som jag ser det. Önskar jag kunde nöja mig med mindre. Nu har jag provat leva i två år med en minimalt avskalad utrustning, men det går inte längre. :lol:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-18 13:48

Tweaka och fixa är ju roligt, men det får gärna finnas ett slutmål så att man känner sig nöjd.
Att hålla på och ratta i all evighet och inte hitta "nirvana" är inte så kul enligt mig.
Ändå fipplar jag mer än de flesta jag känner och att "optimera" är fint... men tror att alternativ 2 är mer mitt tänk - det är roligt, men nån måtta får det vara 8)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-03-18 15:22

Jag tycker inte att min anläggning är särskilt komplex, men den som är obekant med den rattar kanske inte in någon musik utan vidare, så kanske ändå. En dator, en DAC ett slutsteg o ett par högtalare, kan det bli mycket enklare? Finns inget att flytta runt eller tweaka, allt bara fungerar. Ett par subbor förstås. En skivspelare med tillhörande kompressor. En gammal CD-släde. En omärkt fjärrkontroll. Annars är det jätteenkelt, bara man hittar ner i lyssningsrummet och kommer ihåg att stänga av larm, pumpar och bullrig ventilation innan man sjunker ner i lyssningsfåtöljen. Och så det där med att välja rätt musik. Och rätt whisky.
Sitter nöjd :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-03-18 17:05

Jag saknar alternativet liten icke komplex anläggning med bra ljud.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-18 17:11

Goldfinger skrev:Jag saknar alternativet liten icke komplex anläggning med bra ljud.

Jag funderade på det men omröstningen gäller:
"vad är det som attraherar faktiskt-medlemmarna att köpa stora, komplexa och ofta dyra anläggningar."

Folk som redan har icke komplexa anläggningar berörs inte av omröstningen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-18 17:58

Jag vill hälst ha en så enkel anläggning som möjligt !

Med det menar jag: så få separata komponenter och miljontals inställningar som bara möjligt, jag ser inget egenvärde i att ha massor av utrustning och inställningar och skulle gärna ha mycket färre och simplare prylar än jag har nu.
Dock så inser jag ju att det inte finns något som gör det jag vill... :x

Så jag får snällt välja mellan olika egenskaper eller ha massor av extra prylar...

Detta gäller såväl elektronik som högtalare, MEN! jag har inte något emot att testa saker för att se vad som kan bli bättre.
Det tycker jag istället är riktigt roligt, att jaga förbättringar är mycket givande, under förutsättning att grundnivån är hög nog att det inte handlar om att "kämpa för att stå ut".
För det har jag gjort och det är inte kul alls... Bara nerslående med tiden :roll:

Så jag valde det sista alternativet i röstningen.
Jag skulle gärna ha så få lådor och högtalare som möjligt, om det bara gick att få till det bra nog ändå!
Ju mindre komplex anläggning ju bättre :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-18 18:08

Jag har en ganska basic anläggning.
5-kanalig reciever och högtalare utan mellanliggande kontrollenheter.
CD-brännare vid stereon är kanske lite extra och Yamaha Kassettdeck som justerats för bästa ljud på mina 385 Kassetter.
Har aldrig förstått vitsen med en massa extra pinaler som bara kräver passning beroende på humör.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-03-18 18:17

Hatar att tweaka, vill bara att saker ska fungera. Är inte intresserad att testa, fixa, trixa etc.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-03-18 18:27

music4ever skrev:Hatar att tweaka, vill bara att saker ska fungera. Är inte intresserad att testa, fixa, trixa etc.

Carlsson, det e bara att spela

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-03-18 19:10

hifikg skrev:Carlsson, det e bara att spela

Det är inget för mig, är nöjd sedan länge med högtalarna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-18 19:28

Så lite grejor som möjligt. Har just nu alla CD nedpackade i rummet bredvid, vinyler och kassetter i garaget. Kör på sistone mest Tidal och fonogram från hårddisk. Vill nog på sikt ha CD och vinyler inom räckhåll. Kassetterna är digitaliserade till wav.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-03-18 19:33

music4ever skrev:
hifikg skrev:Carlsson, det e bara att spela

Det är inget för mig, är nöjd sedan länge med högtalarna.

Härligt att höra, bara lira då :-)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-03-18 19:44

Vad är dyr i detta sammanhang? Söker du ordet kostsam?
Om en produkt är dyr beror inte på priset utan om den är prisvärd.

/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-18 19:46

Harryup skrev:Vad är dyr i detta sammanhang? Söker du ordet kostsam?
Om en produkt är dyr beror inte på priset utan om den är prisvärd.

/Harryup

Det avgör du själv och nej det gör jag inte. Vad som är kostsamt eller inte är också relativt. Vad som är "dyrt" för en själv är förhoppningsvis något som alla kan relatera till.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-18 19:56

Jag vill att det ska fungera, så smärtfritt som möjligt. Ett fungerande fundament att lyssna på musik.
Dock kan det vara kul ibland att prova nytt i setupen, men det är inte så ofta det blir till det bättre, enbart annorlunda.
Undantaget MSB Analog dac, den var bättre. Lavryn är också bra, på sitt sätt.
Trevligt initiativ Andreas. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-03-18 20:08

Egentligen vill jag nog mest bara att det skall fungera och låta bra. Då kan jag njuta av musik, film och tv-spel för fulla muggar! :)
Kan tycka det är kul att prova saker och utvärdera. Men då skall det vara för att det är kul, inte för att få det att fungera som jag vill. Blir lätt lite ångestfyllt med för många parametrar :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2016-03-18 20:35

Ogillar komplexitet till den grad att jag prutar på ljudkvaliteten.
Nöjer mig med integrerad förstärkare, undviker delat system och försöker ha en källa.
Har historiskt avvecklat LP och CD som media.
Nu väntar avveckling av NAS (med egenrippade filer) när Tidal mfl känns mogna.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2016-03-18 20:46

Så mycket grejor som möjligt, gärna i ett skick så det behöver skruvas och mätas mest hela tiden. :D
Har sällan färre än 5 - 10 par högtalare i rummet. Det jag utan jämförelse lyssnar mest på är sinussvepet. 8O 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-18 21:13

Själver så lyssnar jamesters på brus*, musik vafanädä . . . typ ? :evil:

*Å knasterdå föståss . . . vinylälskare somjajuä.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-03-18 22:10

Laila: Du behöver denna för att spela upp simultant på fyra olika skivspelare (på tal om komplexa anläggningar): https://www.discogs.com/Francisco-L%C3% ... ease/14952

"This LP can be used to play simultaneously in four turntables, running the different tracks slightly de-synchronized, so they merge and turn slowly into different parts, creating a big sound mass of vinyl cracklings."

Har lyssnat på albumet, men tyvärr aldrig på det sätt som det var ämnat.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-18 22:25

genstruktur skrev:Egentligen vill jag nog mest bara att det skall fungera och låta bra. Då kan jag njuta av musik, film och tv-spel för fulla muggar! :)

Precis... Meckande med anläggningen tar för mycket tid från faktiskt-chattande, så det behöver hållas på ett minimum...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-03-18 22:52

Ska jag bara spela CD, SACD eller andra format lagrade på polykarbonatskivor kan jag göra det med bara en Oppo-spelare, ett par vältweakade vintage-slutsteg och ett par Carlsson OA52, men med en stor samling LP, 78-varvare, rullband, för många DAT-kassetter som ännu inte blivit datorlagrade, annat som redan är det, strömmande musik samt FM och DAB-radio blir det ohyggligt komplext och då har jag ändå avstått multikanal...
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Ska jag bara spela CD, SACD eller andra format lagrade på polykarbonatskivor kan jag göra det med bara en Oppo-spelare, ett par vältweakade vintage-slutsteg och ett par Carlsson OA52, men med en stor samling LP, 78-varvare, rullband, för många DAT-kassetter som ännu inte blivit datorlagrade, annat som redan är det, strömmande musik samt FM och DAB-radio blir det ohyggligt komplext och då har jag ändå avstått multikanal...
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2016-03-18 23:15

Jag gillar multipla baslådor, ett gäng slutsteg och avancerade aktiva delningsfilter. Ju krångligare, desto bättre! Och så massor av härligt dämpmaterial att placera ut!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-18 23:34

shifts skrev:Laila: Du behöver denna för att spela upp simultant på fyra olika skivspelare (på tal om komplexa anläggningar): https://www.discogs.com/Francisco-L%C3% ... ease/14952

"This LP can be used to play simultaneously in four turntables, running the different tracks slightly de-synchronized, so they merge and turn slowly into different parts, creating a big sound mass of vinyl cracklings."

Har lyssnat på albumet, men tyvärr aldrig på det sätt som det var ämnat.

Verkar fint som snus, även om jag i grund å botten är en enkel mänscha . . . typ. :D

PS. @lennartj, du har lyckats mä ena trippel, snacka om å va komplicerad. 8O

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-03-18 23:41

Så länge jag får den musikupplevelsen jag vill ha får det gärna vara så enkelt som möjligt. Blir det för mycket fippel för att det ska fungera och låta bra väljer jag en annan lösning som fungerar istället, Därför blev tiden med Oppo BDP-105 så kort till fördel för en mycket mer kostsam och fungerande Linn DS lösning.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-03-19 00:17

@Laila:
Hur räknar du ihop till en trippel?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-19 00:35

Läs sida 1 av tråden enagångerte, så kanskedä går upp ena liljeholmens . . . typ ?. :wink:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-19 00:50

Hm.

Jag tweakar väl just inte, men det är något (utöver eventuella ljudkompromisser) som tar emot när jag överväger maximal enkelhet.

Jag brukar köpa onödigt komplexa cyklar också. Men nästa gång kan det bli en basic-variant, så snart kanske jag skippar krånglandet med flera olika ljudlådor... men en normalkomplex återgivningsapparatur är ju inte krånglig när den är kopplad och klar.

Det är i vilket fall inte ljudkvaliteten [ensam] som styr, det är någon skum nörd-sexighet i den påtagliga tekniken som är oemotståndlig. Edit sen kan det tänkas att en idé från ungdomen om att "separata delar" är en kvalitetsgaranti också spelar en roll...
Senast redigerad av darkg 2016-03-19 00:52, redigerad totalt 1 gång.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-19 00:52

Jag röstade på 3
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-03-19 00:59

Jag gillar många fina påkostade apparater som ofta är komplexa men kanske inte just vid handhavandet.

Jag har t.ex. 10 talet olika fina pickuper, 2 skivspelare med 3 tonarmar. Otroligt överdimensionerade och överkvalificerade förstärkare (slutsteg). Olika stepup transformatorer. 2 radiodelar inkopplade osv. Tar flera minuter att starta upp stereon. Detta är samlat i min lilla lägenhet på 43 kvm :mrgreen: .

Men jag är fullständigt ointresserad av att tweaka med konstigt kablage, olika magiska fötter, hembioapparater med 7000 inställningar osv.

Har ingen aning om vad jag ska rösta på.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-03-19 01:16

Saknar alternativet "Headroom" Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-19 01:20

En gång i tiden tyckte jag det var kul att meka med anläggningen. Tillverka/prova olika kablage, fixa med vinylspelaren osv. Men idag är jag en gammal man och orkar inte hålla på, man kan säga att jag vuxit ifrån lekandet :-) För min egen del kan hela anläggningen vara totalt osynlig, kräva noll i underhäll och styras med en app.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-19 01:29

Bill50x skrev:En gång i tiden tyckte jag det var kul att meka med anläggningen. Tillverka/prova olika kablage, fixa med vinylspelaren osv. Men idag är jag en gammal man och orkar inte hålla på, man kan säga att jag vuxit ifrån lekandet :-) För min egen del kan hela anläggningen vara totalt osynlig, kräva noll i underhäll och styras med en app.

/ B

Själver såharjabott i Fredhäll ett par år, gillsdä . . . typ* ? :)

*Har förstått att många tycker att jag mestadels skriver tramsinlägg . . . men ni får nog
erkänna att jag åtminstone håller ena jämner nivå . . . . :wink:

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-03-19 01:39

Oja! Du är jämt jämn :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-19 10:24

Är fascinerad av (vissa) fina apparater, men tycker inte nödvändigtvis om att meka med dem utan de får gärna fungera underhållsfritt efter "installationen". Drar mig dock inte för att pyssla med apparaten om det behövs, och det gör heller inget om prylarna tar plats i rummet. Inte ett dugg intresserad av att jämföra olika prylar med varandra eller att "testa kablar" & sånt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-03-19 15:25

Jag är lite överaskad av det ganska totala ointresset på faktiskt för att automatisera och förenkla handhavande genom t.ex. appar för allmän fjärrstyrning.
Om anläggningen består av många delar eller inte behöver inte ens märkas när man använder den. En app jag gärna rekommenderar är Simple Control ihop med deras små ether-ir, eller ethernet-serieport eller styrning direkt över ip.
Så för min del så spelar det ingen roll hur anläggningen ser ut eller hur många knappar jag skulle behöva slå på. Det som det handlar om är hur göra en möjligen komplex anläggning okomplex i hanteringen. Om det nu är så att ljudåtergivningen jag föredrar råkar komma ur en köplex setup.
Så med Roon och Simple Control så kan man göra det mesta ganska enkelt.

/Harryup

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-19 15:28

Vet inte om jag skulle kalla införandet av fjärrstyrning m.h.a. appar och kontrollboxar etc att göra något mindre komplicerat. Visst, får man allt att fungera så kan det vara enkelt men möjligheten till fel och problem blir ju väldigt mycket större än med manuellt handhavande.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-03-19 15:53

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:Egentligen vill jag nog mest bara att det skall fungera och låta bra. Då kan jag njuta av musik, film och tv-spel för fulla muggar! :)

Precis... Meckande med anläggningen tar för mycket tid från faktiskt-chattande, så det behöver hållas på ett minimum...

Ja det är också en parameter att väga in ;).

Exempel
Sista dagarna har det varit något strul med Spotify Connect eller/och nätverket här hemma. Det har mest lett till en viss frustration. Då är jag till exempel glad att jag inte gjort mig av med alla cd-skivor och cd-spelaren. Oldscool hands-on känns lite mer pålitligt :).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-19 15:57

Harryup skrev:Jag är lite överaskad av det ganska totala ointresset på faktiskt för att automatisera och förenkla handhavande genom t.ex. appar för allmän fjärrstyrning.
Om anläggningen består av många delar eller inte behöver inte ens märkas när man använder den. En app jag gärna rekommenderar är Simple Control ihop med deras små ether-ir, eller ethernet-serieport eller styrning direkt över ip.
Så för min del så spelar det ingen roll hur anläggningen ser ut eller hur många knappar jag skulle behöva slå på. Det som det handlar om är hur göra en möjligen komplex anläggning okomplex i hanteringen. Om det nu är så att ljudåtergivningen jag föredrar råkar komma ur en köplex setup.

Jag antar du behövt lägga ned tid på att få det att fungera? Och med viss sannolikhet behöver göra om det om/när en nehet tappat inställningarna!

Rent principellt vill jag bara trycka play utan att ha gjort något alls innan.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-03-19 16:00

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Jag är lite överaskad av det ganska totala ointresset på faktiskt för att automatisera och förenkla handhavande genom t.ex. appar för allmän fjärrstyrning.

Jag antar du behövt lägga ned tid på att få det att fungera? Och med viss sannolikhet behöver göra om det om/när en nehet tappat inställningarna!

Rent principellt vill jag bara trycka play utan att ha gjort något alls innan.

Jag har fått starta om anläggningen, router och avinstallera och installera app på telefonen.

Jag håller med. Med stigande ålder vill jag mest bara att saker skall fungera och låta bra när jag har bestämt mig för att ha en stund framöver anläggningen :D.

Edit : såg nu att det inte ens var jag som citeratdes :). Jag behöver ha bättre koll framöver :).

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2016-03-19 16:04

Micke65 skrev:Nu väntar avveckling av NAS (med egenrippade filer) när Tidal mfl känns mogna.

Släpp inte kontrollen över musikbiblioteket, säger jag.

Streamingtjänster i all ära, men med tanke på hur de har skött sig hittills kommer jag nog aldrig att lita på dem! Att låta någon annan (musikindustrin) sköta samlingen medför bland annat följande problem:

• Ofta bara senaste remastern tillgänglig.
    • Mastering spelar mycket stor roll. Att inte själv ens få möjlighet att välja vilken utgåva man vill lyssna på är för mig otänkbart.
  • Det är inte allt som finns tillgängligt.
    • Ständigt detta rättighetstjafs! De tre senaste plattorna finns, men inte den 10 år gamla debuten från det där obskyra skivbolaget bandet fick lämna under mystiska omständigheter...
  • ...och ibland försvinner det.
    • "-Ah, om man skulle lyssna på... Nähä?! Men den var här ju förra veckan!"
Bah! :evil:
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2016-03-19 17:20

Jag höll länge på principen att det inte skulle vara komplext alls. Ett klass a steg med minimalt med komponenter, passivt försteg, högtalare med ett bredbandselement. Alltså inte en masssa komponenter ivägen som skulle förstöra signalen. Nu blev det aldrig så bra, kanske för att det var fel combo och främst högtalarna kunde varit mycket bättre med bibehållen minimalsistisk approach (fast de var ju ett par horn som var ganska maximalistiska till volymen)

Numera är det mer komponenter i signalvägen, normalt aktivt försteg, delningsfilter i högtalrna. Slutsteget forrtfarande relativt minimalsitiskt. Det är nog mer en kostnadsfråga, snålar man på komponenterna och utsrustningen i signalvägen blir det inte så bra.

Det minimalsitiska har sin charm tycker jag.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-03-19 17:21

peh skrev:
Micke65 skrev:Nu väntar avveckling av NAS (med egenrippade filer) när Tidal mfl känns mogna.

Släpp inte kontrollen över musikbiblioteket, säger jag.

Streamingtjänster i all ära, men med tanke på hur de har skött sig hittills kommer jag nog aldrig att lita på dem! Att låta någon annan (musikindustrin) sköta samlingen medför bland annat följande problem:

• Ofta bara senaste remastern tillgänglig.
    • Mastering spelar mycket stor roll. Att inte själv ens få möjlighet att välja vilken utgåva man vill lyssna på är för mig otänkbart.
  • Det är inte allt som finns tillgängligt.
    • Ständigt detta rättighetstjafs! De tre senaste plattorna finns, men inte den 10 år gamla debuten från det där obskyra skivbolaget bandet fick lämna under mystiska omständigheter...
  • ...och ibland försvinner det.
    • "-Ah, om man skulle lyssna på... Nähä?! Men den var här ju förra veckan!"
Bah! :evil:

+100 på den. Jag kommer aldrig släppa kontrollen över min egen musik. Däremot är Tidal utmärkt för att hitta ny musik på, som jag sen köper ett eget ex av där jag kan ha kontroll över kvalitet och tillgänglighet.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-03-19 17:28

joakimfors skrev:Vet inte om jag skulle kalla införandet av fjärrstyrning m.h.a. appar och kontrollboxar etc att göra något mindre komplicerat. Visst, får man allt att fungera så kan det vara enkelt men möjligheten till fel och problem blir ju väldigt mycket större än med manuellt handhavande.

Garagedörren far upp istället för volymen t ex... vi har väl sett Fredde i Saltsidan eller vad det heter *s*

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-03-19 18:28

Klart det ska finnas gott om inställningsmöjligheter på apparater. Annars måste man ju köpa en ny apparat om man vill testa någonting nytt. Det blir dyrt. Jag är nyfiken. Finns det många inställningsmöjligheter är chansen större att man ska kunna ställa in någonting som man vill ha det dessutom.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-03-19 19:49

Jag måste nog erkänna min anläggning som en av dom mest komplicerade jag själv känner till.
Jag intresserar mig för funktioner, uppspelningsmöjligheter och välljud och bryr mig inte så mycket om hur många apparater det blir. I dag behöver den 18 220V-uttag för att fungera och sannolikt fler i framtiden. Jag gillar att anläggningen är modulär så man kan byta en grej som gått sönder eller köpa precis den radiotuner man vill ha osv. Jag skulle gärna ha den i ett annat rum om det gick, men det går inte i mitt hem.
Anläggningen svarar för all AV underhållning i mitt hem.
Jag styr hela klabbet med en programerbar fjärkontroll som man kan använda utan att titta på den. För mig blir telefonen alltid ett sämre alternativ.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-19 20:40

Micke65 skrev:Ogillar komplexitet till den grad att jag prutar på ljudkvaliteten.
Nöjer mig med integrerad förstärkare, undviker delat system och försöker ha en källa.

Konsekvensen är att du:

1. Sitter och lyssnar på senaste skräputgåvarona (remasterad)
2. Inte alltid har musik tillgängligt eftersom internet dör ibland
3. Inte har en aning om vad du har tillgängligt.

Spotify, tidal och annat mög tycker jag duger som komplement, men ersätter aldrig en CD, flac-fil etc för seriös lyssning och samlande.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-19 20:48

AndersP skrev:Jag måste nog erkänna min anläggning som en av dom mest komplicerade jag själv känner till.
Jag intresserar mig för funktioner, uppspelningsmöjligheter och välljud och bryr mig inte så mycket om hur många apparater det blir. I dag behöver den 18 220V-uttag för att fungera och sannolikt fler i framtiden. Jag gillar att anläggningen är modulär så man kan byta en grej som gått sönder eller köpa precis den radiotuner man vill ha osv. Jag skulle gärna ha den i ett annat rum om det gick, men det går inte i mitt hem.
Jag styr hela klabbet med en programerbar fjärkontroll som man kan använda utan att titta på den. För mig blir telefonen alltid ett sämre alternativ.

Spännande! Har du någon medlemspresentation där man ser systemet?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2016-03-19 23:09

Handen på hjärtat så är jag nog väldigt torsk på massor av inställningsmöjligheter och variabler att leka med.
Även om detta ibland verkar vara lite "fult" att tycka i hifikretsar. Antigen bryr man sig för lite om musiken då, eller så eftersträvar man
inte den minimalistiska signalkedjan.

Likväl som jag blir euforisk av att hitta bra välinspelad musik, så får jag även kickar av att försöka förbättra ljudet. Jag kan inte ens låta bli en köksradio om jag kommer hem till en kompis, den måste flyttas för att låta bättre :wink:

Att följa hifitidningarna med apdyra komponenter och kablar, gav inte mig vad jag eftersträvade i slutändan. Jag kände mig bara less när mina svindyra prylar var statiska och vare sig lät som jag ville, eller kunde varieras på ett enda sätt.
Det blev aldrig det där lystret i toppen, lugnet i ljudet och tjongen i basen av vare sig cd, kablar eller slutsteg som utlovades i alla skönmålande tester..

Jag vill ha många variabler att leka med! Att kunna få bra musik att låta som jag vill helt enkelt

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-19 23:22

Ett ljudåtergivningssystem skall vara så komplext som möjligt. Det fulländade ljudåtergivningssystemet skall således vara så komplext att ingen någonsin kan använda det.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-19 23:36

Jag tänker att det finns två axlar, en där Enkelhet-Komplexitet motsvarar Bekvämlighet-Bök. Där är komplexiteten ett nödvändigt ont för att uppnå ljudkvalitet osv.
Den andra: Enkelhet-Komplexitet motsvarar Små möjligheter-Stora möjligheter. Möjligheter att utöva tekniskt eller kvasitekniskt nörderi, närmare bestämt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-03-20 00:20

Problemet är ju att inget är svårt när man kan det.
Således är hifi-utrustningen endast komplex en viss tid.

Sen måste det uppgraderas för att behålla komplexiteten.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-03-20 00:30

Ökad komplexitet leder till inlåsningseffekter. Man kan fastna i en krånglig lösning, liksom, eller tvingas ta en stor kostnad för att riva upp och börja om (om det behövs). För att minska den risken är jag väldigt öppen för kompromisser.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-20 00:33

Det komplexa systemet låter sig uppgraderas, ställas in, tänkas om och ändras, det maximalt enkla kan bara bytas. Samtalen blir mycket torftigare.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-20 00:42

petersteindl skrev:Ett ljudåtergivningssystem skall vara så komplext som möjligt. Det fulländade ljudåtergivningssystemet skall således vara så komplext att ingen någonsin kan använda det.

Med vänlig hälsning
Peter

Appselut, å vägen te nirvana har funnits i ena massa år . . . ta ena valfri AV-Reciever å du ä
hemma . . . typ. 8)

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-03-20 00:53

darkg skrev:Det komplexa systemet låter sig uppgraderas, ställas in, tänkas om och ändras, det maximalt enkla kan bara bytas. Samtalen blir mycket torftigare.

Med det enkla tappar man inställningsmöjligheter, ja. Men istället vinner man flexibilitet map vad prylarna kan fungera i för roller. En integrerad förstärkare av normaltyp kan passa i vilket rum som helst, t.ex som nav till en köksstereo. Det är värre med 7 baslådor, aktiva delningsfilter, rör-monoblock eller vad det nu kan vara. De fungerar typ bara i sin ursprungliga roll.

Köp och sälja begagnat är något jag graderar väldigt långt upp på bök-skalan, så därför är tanken på att skaffa massa prylar som jag sedan vill o-skaffa rätt jobbig

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-20 01:08

hammarn_2 skrev:
darkg skrev:Det komplexa systemet låter sig uppgraderas, ställas in, tänkas om och ändras, det maximalt enkla kan bara bytas. Samtalen blir mycket torftigare.

Med det enkla tappar man inställningsmöjligheter, ja. Men istället vinner man flexibilitet map vad prylarna kan fungera i för roller. En integrerad förstärkare av normaltyp kan passa i vilket rum som helst, t.ex som nav till en köksstereo. Det är värre med 7 baslådor, aktiva delningsfilter, rör-monoblock eller vad det nu kan vara. De fungerar typ bara i sin ursprungliga roll.

Köp och sälja begagnat är något jag graderar väldigt långt upp på bök-skalan, så därför är tanken på att skaffa massa prylar som jag sedan vill o-skaffa rätt jobbig

Ja, och jag argumenterar inte för det ena eller andra. Men med komplexiteten kommer ju nördpotential. Den enes bök är den andres livsluft.

Dock blir det komplexa flerdelssystemet flexibelt om man föreställer sig flera anläggningar (olika rum, boenden) och / eller nätverk att byta med.

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-03-20 09:44

Morello skrev:
Micke65 skrev:Ogillar komplexitet till den grad att jag prutar på ljudkvaliteten.

Konsekvensen är att du:

1. Sitter och lyssnar på senaste skräputgåvarona (remasterad)
2. Inte alltid har musik tillgängligt eftersom internet dör ibland
3. Inte har en aning om vad du har tillgängligt.

Spotify, tidal och annat mög tycker jag duger som komplement, men ersätter aldrig en CD, flac-fil etc för seriös lyssning och samlande.

Förutom detta håller ju artisterna/skivbolagen på med sitt "exklusivt för -valfri tjänst-". Två exempel är Jay Z och Prince som plockat bort, alla eller en stor del av alla, sina album från alla strömtjänster utom Tidal. Det har hänt mig ett flertal tillfällen att en låt som jag tidigare lyssnat på flera gånger, helt plötsligt inte finns kvar på spotify.
Oavsett om man gillar Prince eller Jay Z är ovidkommande, sånt här sker - hela tiden.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-03-20 13:19

Morello skrev:
AndersP skrev:Jag måste nog erkänna min anläggning som en av dom mest komplicerade jag själv känner till.

Spännande! Har du någon medlemspresentation där man ser systemet?

Håller på att skaffa mig godtagbar kamera för att visa egna bilder och presentationen är bara påbörjad:
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=62516&p=1806543#p1806543
Återkommer dock i ämnet.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-03-21 00:35

Lite för komplext har det blivit. Något lämpligt alternativ att rösta på hittar jag inte.

Det är en sammanvävd stereo med en multikanalare samt två skivspelare. Stereon består enbart av rör. Samt en appletv eller vad moderniterna heter. Vinyltvätten står ju i vardagsrummets fönster å den får väl räknas in i anläggningens nödvändiga delar. Sedan finns det en del både dold och synlig akustikreglering. Så mycket som hustrun tål. Vilket är en hel del gällande anläggningar och skivor.

Svårt att hålla ordning på allt så det är inget självändamål att det skall vara mycket apparater. 20 backar vinyl finns det plus cd-skivor. Lyssnar vi på nätet så använder vi lurar.

Vi är så långt från det moderna idealet med sladdlöst och en naken skärm som man kan komma.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-03-21 10:36

Jag är tudelad. Det är kul att skruva, koppla och pyssla de gånger jag är på det humöret, tycker ju om mina apparater och har köpt de för att de är trevliga att handha. Dock ska samma inställningar vara något man slipper röra sedan när det väl är dags att sätta sig ned för att enbart lyssna på musik. Då är det otänkbart för mig att behöva hålla på med en massa rattar, vred och ännu värre - datoranslutna grejer. Volymjustering undantaget. Tog alternativ 2.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-21 15:27

Menyer man måste in i och som verkar leva sitt egna liv är bara för mycket. Om det sedan blir alltför komplext kan andra familjemedlemmar spy galla när det inte enkelt går att köra anläggningen. Vred där man enkelt ser vad man valt är att föredra framför alla tryckningar som ska göras i touchpaneler.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-03-21 16:45

Gillar prylar och gillar således komplexitet.
Dock så har jag nog väldigt basic system, beståendes av ett par väldigt små stativare och en streamer/förstärkare.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-03-24 21:46

Jag tycker att ett system ska vara lätt att använda och ha den komplexitet som precis krävs för att uppnå det man önskar; Inte mer. För mig har inte komplexiteten nåt egenvärde.
Jag kan spela allt utom rullband, DAT, DAB, vaxrullar, stenkakor, vinyl, laserdisc, BETA, VHS och ytterligare några obskyra format. Ska man uppnå den förmågan krävs en del apparater helt enkelt.

En kompis lyssnar enbart på spotten, har passiva högtalare och hans kedja är LAPTOP-DAC-SLUTSTEG (2 kanaler).
Min signalkedja blir inte så himla mycket längre sett utifrån omständigheten att jag har 3-vägs aktiva högtalare som frontar och 2-vägs aktiv center. Det blir alltid KÄLLA-PREAMP-AKTIVT FILTER-SLUTSTEGSKANALER i det antal som krävs för endera stereo (6 kanaler) eller surround (12 kanaler). Mina surroundhögtalare är passiva vilket gör antalet kanaler lite konstigt när man räknar. Vill jag lyssna kritiskt i stereo kan jag alltid stänga av stegen till center och surround (sammanlagt 6 kanaler) och minska bruset litegrann.

Återgå till Generellt om hifi