Tycker du om komplex HiFi-utrustning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad motiverar dig att skaffa en stor/dyr/komplicerad anläggning

1. Jag tycker om komplexa apparater och att tweaka, skruva och optimera är halva nöjet.
10
13%
2. Jag har inget emot komplexa apparater så länge de ger mig välljud. Jag är neutral i frågan.
24
31%
3. Jag tycker inte om komplexa apparater. Kunde jag få bra ljud utan dem så skulle jag inte haft några.
43
56%

Antal röster : 77

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Tycker du om komplex HiFi-utrustning?

Inläggav lennartj » 2016-03-19 00:17

@Laila:
Hur räknar du ihop till en trippel?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-19 00:35

Läs sida 1 av tråden enagångerte, så kanskedä går upp ena liljeholmens . . . typ ?. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-19 00:50

Hm.

Jag tweakar väl just inte, men det är något (utöver eventuella ljudkompromisser) som tar emot när jag överväger maximal enkelhet.

Jag brukar köpa onödigt komplexa cyklar också. Men nästa gång kan det bli en basic-variant, så snart kanske jag skippar krånglandet med flera olika ljudlådor... men en normalkomplex återgivningsapparatur är ju inte krånglig när den är kopplad och klar.

Det är i vilket fall inte ljudkvaliteten [ensam] som styr, det är någon skum nörd-sexighet i den påtagliga tekniken som är oemotståndlig. Edit sen kan det tänkas att en idé från ungdomen om att "separata delar" är en kvalitetsgaranti också spelar en roll...
Senast redigerad av darkg 2016-03-19 00:52, redigerad totalt 1 gång.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-19 00:52

Jag röstade på 3
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-03-19 00:59

Jag gillar många fina påkostade apparater som ofta är komplexa men kanske inte just vid handhavandet.

Jag har t.ex. 10 talet olika fina pickuper, 2 skivspelare med 3 tonarmar. Otroligt överdimensionerade och överkvalificerade förstärkare (slutsteg). Olika stepup transformatorer. 2 radiodelar inkopplade osv. Tar flera minuter att starta upp stereon. Detta är samlat i min lilla lägenhet på 43 kvm :mrgreen: .

Men jag är fullständigt ointresserad av att tweaka med konstigt kablage, olika magiska fötter, hembioapparater med 7000 inställningar osv.

Har ingen aning om vad jag ska rösta på.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-03-19 01:16

Saknar alternativet "Headroom" Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-19 01:20

En gång i tiden tyckte jag det var kul att meka med anläggningen. Tillverka/prova olika kablage, fixa med vinylspelaren osv. Men idag är jag en gammal man och orkar inte hålla på, man kan säga att jag vuxit ifrån lekandet :-) För min egen del kan hela anläggningen vara totalt osynlig, kräva noll i underhäll och styras med en app.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-19 01:29

Bill50x skrev:En gång i tiden tyckte jag det var kul att meka med anläggningen. Tillverka/prova olika kablage, fixa med vinylspelaren osv. Men idag är jag en gammal man och orkar inte hålla på, man kan säga att jag vuxit ifrån lekandet :-) För min egen del kan hela anläggningen vara totalt osynlig, kräva noll i underhäll och styras med en app.

/ B

Själver såharjabott i Fredhäll ett par år, gillsdä . . . typ* ? :)

*Har förstått att många tycker att jag mestadels skriver tramsinlägg . . . men ni får nog
erkänna att jag åtminstone håller ena jämner nivå . . . . :wink:

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-03-19 01:39

Oja! Du är jämt jämn :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-19 10:24

Är fascinerad av (vissa) fina apparater, men tycker inte nödvändigtvis om att meka med dem utan de får gärna fungera underhållsfritt efter "installationen". Drar mig dock inte för att pyssla med apparaten om det behövs, och det gör heller inget om prylarna tar plats i rummet. Inte ett dugg intresserad av att jämföra olika prylar med varandra eller att "testa kablar" & sånt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-03-19 15:25

Jag är lite överaskad av det ganska totala ointresset på faktiskt för att automatisera och förenkla handhavande genom t.ex. appar för allmän fjärrstyrning.
Om anläggningen består av många delar eller inte behöver inte ens märkas när man använder den. En app jag gärna rekommenderar är Simple Control ihop med deras små ether-ir, eller ethernet-serieport eller styrning direkt över ip.
Så för min del så spelar det ingen roll hur anläggningen ser ut eller hur många knappar jag skulle behöva slå på. Det som det handlar om är hur göra en möjligen komplex anläggning okomplex i hanteringen. Om det nu är så att ljudåtergivningen jag föredrar råkar komma ur en köplex setup.
Så med Roon och Simple Control så kan man göra det mesta ganska enkelt.

/Harryup

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-19 15:28

Vet inte om jag skulle kalla införandet av fjärrstyrning m.h.a. appar och kontrollboxar etc att göra något mindre komplicerat. Visst, får man allt att fungera så kan det vara enkelt men möjligheten till fel och problem blir ju väldigt mycket större än med manuellt handhavande.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-03-19 15:53

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:Egentligen vill jag nog mest bara att det skall fungera och låta bra. Då kan jag njuta av musik, film och tv-spel för fulla muggar! :)

Precis... Meckande med anläggningen tar för mycket tid från faktiskt-chattande, så det behöver hållas på ett minimum...

Ja det är också en parameter att väga in ;).

Exempel
Sista dagarna har det varit något strul med Spotify Connect eller/och nätverket här hemma. Det har mest lett till en viss frustration. Då är jag till exempel glad att jag inte gjort mig av med alla cd-skivor och cd-spelaren. Oldscool hands-on känns lite mer pålitligt :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-19 15:57

Harryup skrev:Jag är lite överaskad av det ganska totala ointresset på faktiskt för att automatisera och förenkla handhavande genom t.ex. appar för allmän fjärrstyrning.
Om anläggningen består av många delar eller inte behöver inte ens märkas när man använder den. En app jag gärna rekommenderar är Simple Control ihop med deras små ether-ir, eller ethernet-serieport eller styrning direkt över ip.
Så för min del så spelar det ingen roll hur anläggningen ser ut eller hur många knappar jag skulle behöva slå på. Det som det handlar om är hur göra en möjligen komplex anläggning okomplex i hanteringen. Om det nu är så att ljudåtergivningen jag föredrar råkar komma ur en köplex setup.

Jag antar du behövt lägga ned tid på att få det att fungera? Och med viss sannolikhet behöver göra om det om/när en nehet tappat inställningarna!

Rent principellt vill jag bara trycka play utan att ha gjort något alls innan.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-03-19 16:00

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Jag är lite överaskad av det ganska totala ointresset på faktiskt för att automatisera och förenkla handhavande genom t.ex. appar för allmän fjärrstyrning.

Jag antar du behövt lägga ned tid på att få det att fungera? Och med viss sannolikhet behöver göra om det om/när en nehet tappat inställningarna!

Rent principellt vill jag bara trycka play utan att ha gjort något alls innan.

Jag har fått starta om anläggningen, router och avinstallera och installera app på telefonen.

Jag håller med. Med stigande ålder vill jag mest bara att saker skall fungera och låta bra när jag har bestämt mig för att ha en stund framöver anläggningen :D.

Edit : såg nu att det inte ens var jag som citeratdes :). Jag behöver ha bättre koll framöver :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2016-03-19 16:04

Micke65 skrev:Nu väntar avveckling av NAS (med egenrippade filer) när Tidal mfl känns mogna.

Släpp inte kontrollen över musikbiblioteket, säger jag.

Streamingtjänster i all ära, men med tanke på hur de har skött sig hittills kommer jag nog aldrig att lita på dem! Att låta någon annan (musikindustrin) sköta samlingen medför bland annat följande problem:

• Ofta bara senaste remastern tillgänglig.
    • Mastering spelar mycket stor roll. Att inte själv ens få möjlighet att välja vilken utgåva man vill lyssna på är för mig otänkbart.
  • Det är inte allt som finns tillgängligt.
    • Ständigt detta rättighetstjafs! De tre senaste plattorna finns, men inte den 10 år gamla debuten från det där obskyra skivbolaget bandet fick lämna under mystiska omständigheter...
  • ...och ibland försvinner det.
    • "-Ah, om man skulle lyssna på... Nähä?! Men den var här ju förra veckan!"
Bah! :evil:
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2016-03-19 17:20

Jag höll länge på principen att det inte skulle vara komplext alls. Ett klass a steg med minimalt med komponenter, passivt försteg, högtalare med ett bredbandselement. Alltså inte en masssa komponenter ivägen som skulle förstöra signalen. Nu blev det aldrig så bra, kanske för att det var fel combo och främst högtalarna kunde varit mycket bättre med bibehållen minimalsistisk approach (fast de var ju ett par horn som var ganska maximalistiska till volymen)

Numera är det mer komponenter i signalvägen, normalt aktivt försteg, delningsfilter i högtalrna. Slutsteget forrtfarande relativt minimalsitiskt. Det är nog mer en kostnadsfråga, snålar man på komponenterna och utsrustningen i signalvägen blir det inte så bra.

Det minimalsitiska har sin charm tycker jag.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-03-19 17:21

peh skrev:
Micke65 skrev:Nu väntar avveckling av NAS (med egenrippade filer) när Tidal mfl känns mogna.

Släpp inte kontrollen över musikbiblioteket, säger jag.

Streamingtjänster i all ära, men med tanke på hur de har skött sig hittills kommer jag nog aldrig att lita på dem! Att låta någon annan (musikindustrin) sköta samlingen medför bland annat följande problem:

• Ofta bara senaste remastern tillgänglig.
    • Mastering spelar mycket stor roll. Att inte själv ens få möjlighet att välja vilken utgåva man vill lyssna på är för mig otänkbart.
  • Det är inte allt som finns tillgängligt.
    • Ständigt detta rättighetstjafs! De tre senaste plattorna finns, men inte den 10 år gamla debuten från det där obskyra skivbolaget bandet fick lämna under mystiska omständigheter...
  • ...och ibland försvinner det.
    • "-Ah, om man skulle lyssna på... Nähä?! Men den var här ju förra veckan!"
Bah! :evil:

+100 på den. Jag kommer aldrig släppa kontrollen över min egen musik. Däremot är Tidal utmärkt för att hitta ny musik på, som jag sen köper ett eget ex av där jag kan ha kontroll över kvalitet och tillgänglighet.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-03-19 17:28

joakimfors skrev:Vet inte om jag skulle kalla införandet av fjärrstyrning m.h.a. appar och kontrollboxar etc att göra något mindre komplicerat. Visst, får man allt att fungera så kan det vara enkelt men möjligheten till fel och problem blir ju väldigt mycket större än med manuellt handhavande.

Garagedörren far upp istället för volymen t ex... vi har väl sett Fredde i Saltsidan eller vad det heter *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-03-19 18:28

Klart det ska finnas gott om inställningsmöjligheter på apparater. Annars måste man ju köpa en ny apparat om man vill testa någonting nytt. Det blir dyrt. Jag är nyfiken. Finns det många inställningsmöjligheter är chansen större att man ska kunna ställa in någonting som man vill ha det dessutom.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-03-19 19:49

Jag måste nog erkänna min anläggning som en av dom mest komplicerade jag själv känner till.
Jag intresserar mig för funktioner, uppspelningsmöjligheter och välljud och bryr mig inte så mycket om hur många apparater det blir. I dag behöver den 18 220V-uttag för att fungera och sannolikt fler i framtiden. Jag gillar att anläggningen är modulär så man kan byta en grej som gått sönder eller köpa precis den radiotuner man vill ha osv. Jag skulle gärna ha den i ett annat rum om det gick, men det går inte i mitt hem.
Anläggningen svarar för all AV underhållning i mitt hem.
Jag styr hela klabbet med en programerbar fjärkontroll som man kan använda utan att titta på den. För mig blir telefonen alltid ett sämre alternativ.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-19 20:40

Micke65 skrev:Ogillar komplexitet till den grad att jag prutar på ljudkvaliteten.
Nöjer mig med integrerad förstärkare, undviker delat system och försöker ha en källa.
Har historiskt avvecklat LP och CD som media.
Nu väntar avveckling av NAS (med egenrippade filer) när Tidal mfl känns mogna.

Konsekvensen är att du:

1. Sitter och lyssnar på senaste skräputgåvarona (remasterad)
2. Inte alltid har musik tillgängligt eftersom internet dör ibland
3. Inte har en aning om vad du har tillgängligt.

Spotify, tidal och annat mög tycker jag duger som komplement, men ersätter aldrig en CD, flac-fil etc för seriös lyssning och samlande.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-19 20:48

AndersP skrev:Jag måste nog erkänna min anläggning som en av dom mest komplicerade jag själv känner till.
Jag intresserar mig för funktioner, uppspelningsmöjligheter och välljud och bryr mig inte så mycket om hur många apparater det blir. I dag behöver den 18 220V-uttag för att fungera och sannolikt fler i framtiden. Jag gillar att anläggningen är modulär så man kan byta en grej som gått sönder eller köpa precis den radiotuner man vill ha osv. Jag skulle gärna ha den i ett annat rum om det gick, men det går inte i mitt hem.
Anläggningen svarar för all AV underhållning i mitt hem.
Jag styr hela klabbet med en programerbar fjärkontroll som man kan använda utan att titta på den. För mig blir telefonen alltid ett sämre alternativ.

Spännande! Har du någon medlemspresentation där man ser systemet?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2016-03-19 23:09

Handen på hjärtat så är jag nog väldigt torsk på massor av inställningsmöjligheter och variabler att leka med.
Även om detta ibland verkar vara lite "fult" att tycka i hifikretsar. Antigen bryr man sig för lite om musiken då, eller så eftersträvar man
inte den minimalistiska signalkedjan.

Likväl som jag blir euforisk av att hitta bra välinspelad musik, så får jag även kickar av att försöka förbättra ljudet. Jag kan inte ens låta bli en köksradio om jag kommer hem till en kompis, den måste flyttas för att låta bättre :wink:

Att följa hifitidningarna med apdyra komponenter och kablar, gav inte mig vad jag eftersträvade i slutändan. Jag kände mig bara less när mina svindyra prylar var statiska och vare sig lät som jag ville, eller kunde varieras på ett enda sätt.
Det blev aldrig det där lystret i toppen, lugnet i ljudet och tjongen i basen av vare sig cd, kablar eller slutsteg som utlovades i alla skönmålande tester..

Jag vill ha många variabler att leka med! Att kunna få bra musik att låta som jag vill helt enkelt

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-19 23:22

Ett ljudåtergivningssystem skall vara så komplext som möjligt. Det fulländade ljudåtergivningssystemet skall således vara så komplext att ingen någonsin kan använda det.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-19 23:36

Jag tänker att det finns två axlar, en där Enkelhet-Komplexitet motsvarar Bekvämlighet-Bök. Där är komplexiteten ett nödvändigt ont för att uppnå ljudkvalitet osv.
Den andra: Enkelhet-Komplexitet motsvarar Små möjligheter-Stora möjligheter. Möjligheter att utöva tekniskt eller kvasitekniskt nörderi, närmare bestämt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-03-20 00:20

Problemet är ju att inget är svårt när man kan det.
Således är hifi-utrustningen endast komplex en viss tid.

Sen måste det uppgraderas för att behålla komplexiteten.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-03-20 00:30

Ökad komplexitet leder till inlåsningseffekter. Man kan fastna i en krånglig lösning, liksom, eller tvingas ta en stor kostnad för att riva upp och börja om (om det behövs). För att minska den risken är jag väldigt öppen för kompromisser.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-20 00:33

Det komplexa systemet låter sig uppgraderas, ställas in, tänkas om och ändras, det maximalt enkla kan bara bytas. Samtalen blir mycket torftigare.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-20 00:42

petersteindl skrev:Ett ljudåtergivningssystem skall vara så komplext som möjligt. Det fulländade ljudåtergivningssystemet skall således vara så komplext att ingen någonsin kan använda det.

Med vänlig hälsning
Peter

Appselut, å vägen te nirvana har funnits i ena massa år . . . ta ena valfri AV-Reciever å du ä
hemma . . . typ. 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi