Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Skulle vara kul att mäta på DQ10 och se hur man lyckats sy ihop alla element.
Har du spegelvänt dina?
Bill50x skrev:Morello skrev:Skulle vara kul att mäta på DQ10 och se hur man lyckats sy ihop alla element.
Har du spegelvänt dina?
Ja. En kompis till mig gjorde jobbet. Just nu är de dock under reparation av filtren (byte av kondingar som dragit iväg mätmässigt samt ersätta spolar där den tunna tråden gått av) så det låter inte så mycket om dem. Men efter sommaren ska de vara igång igen.
Det är väl just integreringen av alla disparata element som är det vackra med DQ10.
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Skulle vara kul att mäta på DQ10 och se hur man lyckats sy ihop alla element.
Har du spegelvänt dina?
Ja. En kompis till mig gjorde jobbet. Just nu är de dock under reparation av filtren (byte av kondingar som dragit iväg mätmässigt samt ersätta spolar där den tunna tråden gått av) så det låter inte så mycket om dem. Men efter sommaren ska de vara igång igen.
Det är väl just integreringen av alla disparata element som är det vackra med DQ10.
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Skulle vara kul att mäta på DQ10 och se hur man lyckats sy ihop alla element.
Har du spegelvänt dina?
Efter sommaren?Du menar efter helgen?
Morello skrev:Givet att du använder komponenter av god kvalitet som inte uppvisar excessiv mikrofoni, så går det fint att montera in filtret i lådan.
Om du har ett schema så kan vi säkert bistå med komponentval etc.
Zeeall skrev:Om man ser till "mid-fi" högtalare, säg runt 5000-10000kr klassen(ca 1000-2000kr 1976).
Hur långt har utvecklingen gått sen 1976? 1986? 1996?
JM skrev:Skräp högtalare från 1980-talet som Mirsch, Luxzor, Alfa Ton, Carlsson, Pioneer, Maranz, enklare JBL typ L36 mfl lät lika illa som dagen enkla högtalare.
Morello skrev:När skall Carlssonmaffian vakna?
PappaBas skrev:Morello skrev:När skall Carlssonmaffian vakna?
Pallar inteDet är bara skrivet för att provocera.
Men det kuliga med Toole är ju att om man fattar vad som står i den boken och har ett litet hum om ortoakustik så inser man att Stig Carlsson var långt före sin tid på många områden
De olika Carlssonhögtalarna är inte perfekta men kan verkligen ge fantastiska upplevelser!
PappaBas skrev:De olika Carlssonhögtalarna är inte perfekta men kan verkligen ge fantastiska upplevelser!
Flint skrev:PappaBas skrev:Morello skrev:När skall Carlssonmaffian vakna?
Pallar inteDet är bara skrivet för att provocera.
Men det kuliga med Toole är ju att om man fattar vad som står i den boken och har ett litet hum om ortoakustik så inser man att Stig Carlsson var långt före sin tid på många områden
De olika Carlssonhögtalarna är inte perfekta men kan verkligen ge fantastiska upplevelser!
Det må vara din tolkning och det JM skriver är förstås hans. Att det skulle vara enbart för att provocera tror jag inte på. Jag har själv aldrig gillat Carlssonljudet och det skriver jag inte för att provocera utan för att det är fakta.
Morello skrev:Jag har aldrig heller förstått tjusningen med Carlsson.
Callisto skrev:Tycker Carlsson låter anemiskt, helheten finns inte där.
hifikg skrev:Callisto skrev:Tycker Carlsson låter anemiskt, helheten finns inte där.
Det tyckte engelsmännen också. När de ställde högtalarna mitt i rummet, långt från alla väggar och spelade...
Morello skrev:
Jag har aldrig heller förstått tjusningen med Carlsson.
Callisto skrev:hifikg skrev:Callisto skrev:Tycker Carlsson låter anemiskt, helheten finns inte där.
Det tyckte engelsmännen också. När de ställde högtalarna mitt i rummet, långt från alla väggar och spelade...
Nej, jag menar vid normalt uppställda nära vägg. Men det är väl härligt med mångfald. Vore ju trist om alla bara gillade ljudet från en och samma tillverkare. Då skulle det inte bli några trevliga hifi-fika hos andra.
hifikg skrev:Callisto skrev:Tycker Carlsson låter anemiskt, helheten finns inte där.
Morello skrev:När skall Carlssonmaffian vakna?
lennartj skrev:...medan det över lag inte hänt mycket positivt (om ens något) på högtalarfronten de senaste 20 åren (sedan OA52.2).
Goldfinger skrev:Jag tror att de bästa högtalarna idag är bättre än de för 40 år sedan, främst pga att utveckling skett på elementsidan.
Däremot vet jag inte om snitthögtalaren är bättre?
Vad som är bättre eller sämre är samtidigt en definitionsfråga.
Ta en högtalare med generellt bra elementkvalitet och kabinett men med tveksam filterlösning vilket gör att högtalaren likafullt mäter ofördelaktigt.
Ställ den mot en högtalare av äldre snitt vars element kan ha betydande olinjära problem men som inte nödvändigtvis ger en dålig tonkurva, säg att samma högtalare har en väl anpassad filterkonstruktion också, den kommer troligtvis att se bättre ut på pappret i de flesta avseenden, men är den bättre rakt igenom?
Nej, det är den inte, även om jag personligen nog ändå föredrar ordning och reda på tonkurva, spridning, fasgång etc före extrem high-tec på ingående komponenter.
Att högtalare generellt skulle gå mot att bli alltmer energirika uppåt i frekvens vet jag inte, det kunde låta illa förr också, metalldomar med elaka uppbrott var ju inte ett helt ovanligt inslag.
Sen håller jag med om det någon föregående skrev, att designkrav har betytt kompromisser i många fall.
hifikg skrev:lennartj skrev:...medan det över lag inte hänt mycket positivt (om ens något) på högtalarfronten de senaste 20 åren (sedan OA52.2).
Har du lyssnat på Äggen?
lennartj skrev:hifikg skrev:lennartj skrev:...medan det över lag inte hänt mycket positivt (om ens något) på högtalarfronten de senaste 20 åren (sedan OA52.2).
Har du lyssnat på Äggen?
Ja, bl.a. tre ägg med encoder (får man väl kalla det när man gör 3 kanaler av 2 ???) hemma hos Peter för några år sedan.
Perspektivmässigt är systemet enastående,och klangligt är de visserligen mycket bra, men inte revolutionerande.
Problemet är att jag och många andra har lyssningsrum som helt saknar möjlighet att placera äggen som avsett.
Dessutom uppfattade jag (kanske felaktigt) att frågan gäller jämförelse mellan ett par gamla och motsvarande
nya högtalare för tvåkanals stereoåtergivning (och inte en systemlösning).
Ett par ägg kan visserligen användas på det viset med utmärkt men inte revolutionerande resultat och även två
är lika omöjliga att placera hos mig.
petersteindl skrev:Jag är på High-End mässan i München och idag lyssnade jag på ett system av Western Electric från 1924. De presterade ett av mässans bästa ljud.Er farfarsfar hade kunnat haft fantastiskt ljud i sina tonår.
![]()
![]()
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Jag är på High-End mässan i München och idag lyssnade jag på ett system av Western Electric från 1924. De presterade ett av mässans bästa ljud.Er farfarsfar hade kunnat haft fantastiskt ljud i sina tonår.
![]()
![]()
Mvh
Peter
![]()
![]()
Mvh
Peter
![]()
![]()
Mvh
Peter
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Jag är på High-End mässan i München och idag lyssnade jag på ett system av Western Electric från 1924. De presterade ett av mässans bästa ljud.Er farfarsfar hade kunnat haft fantastiskt ljud i sina tonår.
![]()
![]()
Mvh
Peter
Vad var det för magnet i dem? Pemanant, alnico eller elektro?
Morello skrev:Kul, tog du möjligtvis en bild som du kan visa?
![]()
![]()
Mvh
Peter
Harryup skrev:petersteindl skrev:Jag är på High-End mässan i München och idag lyssnade jag på ett system av Western Electric från 1924. De presterade ett av mässans bästa ljud.Er farfarsfar hade kunnat haft fantastiskt ljud i sina tonår.
![]()
![]()
Mvh
Peter
Mmm, horn.
Nån bild kanske?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Peter, vad vad det för basar?
Hartley?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Hördudu, passa dig. Kan finnas folk på faktisk som har lite sådana här grejor.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Peter, vad vad det för basar?
Hartley?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Ja, den var vit på båda sidor. Har sett 2 monterade i Patrician också som varit vita.
Så lite inkonsekvent var systemet som man vill göra gällande att det är ett W&E system.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:3. Sedan ungefär 25 år tillbaka i tiden blev designprodukter allt vanligare från högtalartillverkare, eller rättare sagt formerna som högtalare gavs blev i allt högre grad dikterade av modet/utseendeönskemål. Framförallt höga högtalare med smal baffel, som egentligen bara såg ut så för att det var mode. I snitt är det min uppfattning att högtalarna sedan dess i snitt blivit sämre per krona. Möjligen har ljudkvaliteten i snitt sjunkit till och med mera är så på grund av att billigare och billigare högtalare dessutom har blivit valda, alltså om man tittar på det folk köpt.
JBjorkman skrev:...går det att uppnå samma resultat med en låg golvhögtalare?
Vinylcalle skrev:Harryup skrev:Ja, den var vit på båda sidor. Har sett 2 monterade i Patrician också som varit vita.
Så lite inkonsekvent var systemet som man vill göra gällande att det är ett W&E system.
mvh/Harryup
Pratade med vår ena servicetekniker (Spiros) idag som berättade att det var samma element han hade själv i sin 8 kubiks sub. Hur som helst är dom tydligen vita i något frigolitaktigt material men att just dessa eventuellt är behandlade med något dämpande skick. Och ja det är tydligen samma som i Patrician.
MvH Carl
PeterAkemark skrev:Som jag minns så finns det ett före och efter runt 1975. Det var då AlfaTon släppte högtalare som var dimensionerad enligt Thiele's principer, Det var de första konstruktionerna som öppet angav och teoretiskt kunde garantera ex.vis frekvensomfång. Det fanns vid tiden inga eller få elementtillverkare som visste eller angav T/S parametrarna för sina element. Det skulle dröja drygt ett decennium innan parametrarna började dyka upp i specifikationerna för högtalarelement. AlfaTon använde både Sinus och Isophon element i sina konstruktioner. Isophon fick, runt 1977/78, av mig en uppsättning dokument som beskrev Thieles och Smalls arbeten samt en liten högtalare som praktiskt bevis. Något som de tog emot med både misstänksamhet och glädje. Högtalaren var förövrigt en konstruktion som i stort såg ut som många högtalare gör idag, alla element på en kortsida dvs en smal baffel och ett djup som var nästan lika stort som höjden. Bas elementet var ett element ca 130-140 mm diameter och -3dB punkten låg runt 30Hz. Detta var något som förvånade dem mycket. Det var en allmän uppfattning att bas krävde stora element för att kunna arbeta långt ned i frekvens, en uppfattning som till stor del kom sig av att marknadsförare ansåg att det var ett krav från marknaden. Uttrycket "..from D.C. to daylight in a shoebox with a big as possible element..." var ett stående krav från marknadsavdelningen.
Under våren 1977, vid en kurs som hölls i syntesteknik för högtalare, träffade jag Richard Small, D.B. Keele, Robert Ashley, W.J.J. Hoge samt M. Leach. Thiele själv hade inte möjlighet att medverka som föreläsare. Jag och E. Johansson (VD AlfaTon AB) var de enda Européerna på kursen men amerikanerna var dess fler, de hade fattat var världen var på väg.
Certifikatet hänger fortfarande på väggen, 40 år senare, och mycket har hänt sedan dess.
JM skrev:PeterAkemark skrev:Som jag minns så finns det ett före och efter runt 1975. Det var då AlfaTon släppte högtalare som var dimensionerad enligt Thiele's principer, Det var de första konstruktionerna som öppet angav och teoretiskt kunde garantera ex.vis frekvensomfång. Det fanns vid tiden inga eller få elementtillverkare som visste eller angav T/S parametrarna för sina element. Det skulle dröja drygt ett decennium innan parametrarna började dyka upp i specifikationerna för högtalarelement. AlfaTon använde både Sinus och Isophon element i sina konstruktioner. Isophon fick, runt 1977/78, av mig en uppsättning dokument som beskrev Thieles och Smalls arbeten samt en liten högtalare som praktiskt bevis. Något som de tog emot med både misstänksamhet och glädje. Högtalaren var förövrigt en konstruktion som i stort såg ut som många högtalare gör idag, alla element på en kortsida dvs en smal baffel och ett djup som var nästan lika stort som höjden. Bas elementet var ett element ca 130-140 mm diameter och -3dB punkten låg runt 30Hz. Detta var något som förvånade dem mycket. Det var en allmän uppfattning att bas krävde stora element för att kunna arbeta långt ned i frekvens, en uppfattning som till stor del kom sig av att marknadsförare ansåg att det var ett krav från marknaden. Uttrycket "..from D.C. to daylight in a shoebox with a big as possible element..." var ett stående krav från marknadsavdelningen.
Under våren 1977, vid en kurs som hölls i syntesteknik för högtalare, träffade jag Richard Small, D.B. Keele, Robert Ashley, W.J.J. Hoge samt M. Leach. Thiele själv hade inte möjlighet att medverka som föreläsare. Jag och E. Johansson (VD AlfaTon AB) var de enda Européerna på kursen men amerikanerna var dess fler, de hade fattat var världen var på väg.
Certifikatet hänger fortfarande på väggen, 40 år senare, och mycket har hänt sedan dess.
Vilka AlfaTon högtalare tillämpade Thieles & Smalls tänkande?
JM
JBjorkman skrev:IngOehman skrev:3. Sedan ungefär 25 år tillbaka i tiden blev designprodukter allt vanligare från högtalartillverkare, eller rättare sagt formerna som högtalare gavs blev i allt högre grad dikterade av modet/utseendeönskemål. Framförallt höga högtalare med smal baffel, som egentligen bara såg ut så för att det var mode. I snitt är det min uppfattning att högtalarna sedan dess i snitt blivit sämre per krona. Möjligen har ljudkvaliteten i snitt sjunkit till och med mera är så på grund av att billigare och billigare högtalare dessutom har blivit valda, alltså om man tittar på det folk köpt.
Går det att tillverka bra högtalare som inte är höga/ska stå högt?
Det jag tänker på att är att högtalare (för det mesta) antingen är 80-100 cm höga golvhögtalare eller stativhögtalare som ska stå 50-60 cm ovan golv vilket resulterar i samma höjd fast med något smäckrare underdel. Rent möbleringsmässigt skulle jag hellre se golvhögtalare som är 40-50 cm höga, då gör det inte så mycket att de är bredare/djupare, men om man har en "hög högtalare" så måste man nästan hålla den åtminstone smal för att inte ta över rummet helt.
Jag har en känsla av att låga och breda högtalare var vanligare förr (30-40 år sen) men har inte riktigt underlag för det påståendet![]()
Jag inser att direktljudet blir bättre/enklare om elementen sitter på samma höjd som öronen men går det att uppnå samma resultat med en låg golvhögtalare?
hifikg skrev:JBjorkman skrev:...går det att uppnå samma resultat med en låg golvhögtalare?
Googla på OA-52
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:JBjorkman skrev:...går det att uppnå samma resultat med en låg golvhögtalare?
Googla på OA-52
Finns kanske inget entydigt svar på den frågan, det beror på. En lågbyggd högtalare kräver trots allt en del av möbleringen också, precis som med i princip alla högtalare. Åtminstone vill jag ha området mellan mina öron och högtalaren någorlunda fri från hinder. Personligen har jag inte alltid gillat presentationen från de låga Carlsson OA-50 och OA-52, har föredragit OA-51. Vissa inspelningar lägger sig väl lågt över golvet. Lite mindre manipulerade inspelningar lyfter på ett helt annat sätt. Jag misstänker Stig Carlsson lyssnade mera på sådana inspelningar.
IngOehman skrev:JBjorkman skrev:IngOehman skrev:3. Sedan ungefär 25 år tillbaka i tiden blev designprodukter allt vanligare från högtalartillverkare, eller rättare sagt formerna som högtalare gavs blev i allt högre grad dikterade av modet/utseendeönskemål. Framförallt höga högtalare med smal baffel, som egentligen bara såg ut så för att det var mode. I snitt är det min uppfattning att högtalarna sedan dess i snitt blivit sämre per krona. Möjligen har ljudkvaliteten i snitt sjunkit till och med mera är så på grund av att billigare och billigare högtalare dessutom har blivit valda, alltså om man tittar på det folk köpt.
Går det att tillverka bra högtalare som inte är höga/ska stå högt?
Det jag tänker på att är att högtalare (för det mesta) antingen är 80-100 cm höga golvhögtalare eller stativhögtalare som ska stå 50-60 cm ovan golv vilket resulterar i samma höjd fast med något smäckrare underdel. Rent möbleringsmässigt skulle jag hellre se golvhögtalare som är 40-50 cm höga, då gör det inte så mycket att de är bredare/djupare, men om man har en "hög högtalare" så måste man nästan hålla den åtminstone smal för att inte ta över rummet helt.
Jag har en känsla av att låga och breda högtalare var vanligare förr (30-40 år sen) men har inte riktigt underlag för det påståendet![]()
Jag inser att direktljudet blir bättre/enklare om elementen sitter på samma höjd som öronen men går det att uppnå samma resultat med en låg golvhögtalare?
När jag läser ditt inlägg, och mitt eget med din fetning, så inser jag att jag uttryckt med olyckligt oklart.
sportbilsentusiasten skrev:är inte den talaren felplacerad?
mellan&diskanterna är riktade utåt...bör istället stå på H sida?
roggaro skrev:sportbilsentusiasten skrev:är inte den talaren felplacerad?
just det som är det fina i kråksången. svagt riktade mot väggen ja, för en tidig reflex hellre än sen.
ställer jag dem som du säger hamnar/ramlar allt ner i golvet med mycket sämre 3-D känsla
sportbilsentusiasten skrev:roggaro skrev:sportbilsentusiasten skrev:är inte den talaren felplacerad?
just det som är det fina i kråksången. svagt riktade mot väggen ja, för en tidig reflex hellre än sen.
ställer jag dem som du säger hamnar/ramlar allt ner i golvet med mycket sämre 3-D känsla
Placera dom rätt och sedan prövar du olika placeringar/riktningar. Till slut kommer det bli kanon (o mycket bättre än idag)
Flint skrev:Tror du inte på vad han skriver?
sportbilsentusiasten skrev:Flint skrev:Tror du inte på vad han skriver?
Klart jag gör men tycker det verkar sannolikt att det kan fixas till bättre.
Om talarna är konstruerade för att stå så är det en sak, men det verkar med troligt att konstruktören tänkt ha dom placerade tvärt om.
Någon som vet?
Vad heter dom så man kan googla...
roggaro skrev:sportbilsentusiasten skrev:är inte den talaren felplacerad?
petersteindl skrev:sportbilsentusiasten skrev:Flint skrev:Tror du inte på vad han skriver?
Om talarna är konstruerade för att stå så är det en sak, men det verkar med troligt att konstruktören tänkt ha dom placerade tvärt om.
Någon som vet?
Googla på roggaro. Det kanske går att hitta konstruktören?
PerStromgren skrev:Det är samma konstruktion, fast med detaljförbättringar. Bara 31 år, men ändå.
petersteindl skrev:sportbilsentusiasten skrev:Flint skrev:Tror du inte på vad han skriver?
Någon som vet?
Googla på roggaro. Det kanske går att hitta konstruktören?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster