av lennartj » 2016-05-05 21:40
Morello skrev:När skall Carlssonmaffian vakna?
Nu till exempel.
Om vi drar ut tidsspannet till 50 år i stället för 40 skulle jag anta att hyfsade mid-fi högtalare nu har i storleksordningen en hel tiopotens lägre distorsion än mid-fi högtalare för 50 år sedan. Jag är ingen generell eller typisk Carlsson-fan, jag avskyr t.ex.Philips 9710 och Peerless MT20-elementen och var snarare Carlsson-hatare tills OA52 lanserades som var de första jag fann acceptabla. Ordentligt nöjd blev jag först sedan jag 1994 kontaktade Stig och fick uppgraderingsråd som ledde till att jag hade ett par OA52.2-motsvarigheter ett par år innan de började säljas. De ger ett "Carlssonljud" jag inte bara kan stå ut med, utan verkligen trivs med.
Före dem hade jag ett par B&W DM4 köpta för exakt 40 år sedan, vars största brist var dist och lite dålig kontroll i basområdet jämfört med dagens högtalare (de blev stulna).
Sedan T22-diskanterna kom kan även Sonabs 70-talsmodeller bli uthärdliga.
Snart hugger väl "gammel-Carlsson-diggarna" på mig i stället, men för mig kan de goda sidorna inte uppväga den skräniga diskanten och höga distorsionen.
I mitt tycke låter dessa 40-50 år gamla högtalare mycket bedagat, medan det över lag inte hänt mycket positivt (om ens något) på högtalarfronten de senaste 20 åren (sedan OA52.2).
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]