Spotify uppdatering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
enJohn

Spotify uppdatering

Inläggav enJohn » 2016-05-30 09:53

Tänkte bara uppmärksamma att Spotify i och med den senaste uppdateringen automatiskt ställer in sig på låg kvalitet samt normalisering av volym. Man måste alltså in och ändra manuellt, något man sluppit tidigare.

/en john, som också ogillar den nya text-funktionen som inte längre har artistbilder som bakgrund

Användarvisningsbild
Morello

Re: Spotify uppdatering

Inläggav Morello » 2016-05-30 11:21

Tur man har sagt upp Spotify sedan ett par månader.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-05-30 12:00

Hmm på telefon eller dator? På min dator är det i alla fall ingen förändring utan den har behållt inställningarna för både volymutjämning och kvalitet.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2016-05-30 12:08

PappaBas skrev:Hmm på telefon eller dator? På min dator är det i alla fall ingen förändring utan den har behållt inställningarna för både volymutjämning och kvalitet.

Aha, skumt. Eller bra, så klart. Jag trodde att det var något generiskt eftersom det inte hänt förut på min dator och jag har inte gjort någon ny installation. Men, det är ju alltid bra att kolla, så att man inte förstör öronen med snålkodat material i onödan! 8)

/en john som inte kollat telefonsituationen

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2016-05-30 13:35

Här hos mig är de bra inställningarna kvar också! :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-05-30 15:30

Alla inställningar är som de ska hos mig med, trots uppdatering. Synd, i så fall verkar det ju som om man måste vara paranoid och kontrollera så att den inte hoppar in i fel läge titt som tätt, om man nu inte kan förlita sig på att man hör när den gjort det. Fast, i och för sig, vad spelar det då för roll hur den står, om man ändå inte hör skillnaden? :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-05-30 17:12

Ingen ändring för mig heller, så jag tror du råkat ut för en bugg där den tappat alla dina inställninga. Var du tvungen att logga in på nytt?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2016-05-30 19:21

Jag kanske ropade varg för tidigt? :oops: Men nä, ingen ny inlogg, det var bara som vanligt. Men idag kom ännu en uppdatering, så jag kanske råkade aktivera någon mellan-variant eller nåt. Nåväl - ni som lurats att kontrollera i onödan får härmed en ursäkt. :D

/en john som lyssnat väldigt mycket idag

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-30 20:51

Hos mig hade inställningarna ändrats vid uppdateringen. Så tack för tipset att kolla!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-30 22:32

Sitter och spisar en härligt dynamisk CD på originalutgåva - på spotify ligger en sunkig remaster.
:)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2016-06-04 09:24

Morello skrev:Sitter och spisar en härligt dynamisk CD på originalutgåva - på spotify ligger en sunkig remaster.

Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2016-06-11 22:05

Jag var och lyssnade på en kille från Spotify för nåt år sedan och då berättade han att de ofta tryckte ut uppdateringar till olika användare för att se hur ändringarna tas emot av olika personer. Så därför kan olika personer få olika versioner vid uppdateringar.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-09-07 16:19

https://www.nordichardware.se/nyheter/s ... hi-fi.html

Spotify har under den senaste veckan sänkt sin bitrate för musik som strömmas till Premium-användare utan att meddela kunder eller justera pris på medlemskapet.

Uppdatering: NordicHardware har sökt Spotify för en officiell kommentar och fått följande svar från Fredrik Westin på Spotifys nordiska kommunikationsavdelningen.

“Vi erbjuder fortfarande möjligheten att spela musik upp till 320 kbps för alla användare med Premium på mobil och dator. Vi jobbar ständigt för att förbättra musikupplevelsen för våra användare och är i processen att uppdatera våra supportsidor.”

Det officiella uttalandet från Spotify stödjer med andra ord tidigare uttalande från anställda på Reddit att Spotify inte ändrat streamingkvalitén för datorer eller mobila enheter. Däremot skiljer sig streamingkvaliteten på deras webbaserade spelare samt Chromecast-enheter. Spotify har nu även uppdaterat sina supportsidor där man förtydligat att extrem-inställningen av spelaren på mobil och dator levererar 320Kbit/s. Spotify har inte velat bekräfta varför fel information tidigare förmedlats på företagets supportsida.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2017-09-07 20:01

Det var alltså "fake news"! :)

Det intressanta är ju det som står längre ner på den länkade sidan, att Spotify Hi-Fi (lossless) verkar närma sig.

Bild

Funderar på om jag tycker det är värt en hundring extra i månaden... Men, så tänker jag att oavsett om jag hör skillnaden eller inte skulle det kännas bra att veta att flaskhalsen (jämfört med CD) inte är där. :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-09-07 20:10

Lite fult att sänka bitrate ändå för samma pris som innan, utan att sägs till :).

Tell

Inläggav Tell » 2017-09-07 20:11

Mirage skrev:Det var alltså "fake news"! :)

Det intressanta är ju det som står längre ner på den länkade sidan, att Spotify Hi-Fi (lossless) verkar närma sig.

[ Bild ]

Funderar på om jag tycker det är värt en hundring extra i månaden... Men, så tänker jag att oavsett om jag hör skillnaden eller inte skulle det kännas bra att veta att flaskhalsen (jämfört med CD) inte är där. :)

Skulle det inte kännas bättre att skicka dom där hundra kronorna till typ Greenpeace eller Läkare utan gränser?

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2017-09-07 20:22

genstruktur skrev:Lite fult att sänka bitrate ändå för samma pris som innan, utan att sägs till :).

Är det jag som missförstår det jag läser? Det står först om en sänkning till 256 kbit/s, sen att det fortfarande är 320 kbit/s. Då uppfattade jag den första informationen som felaktig :?

Citat från länkad sida:
Uppdatering: På Reddit har en användare som hävdar sig vara anställd på Spotify skrivit att maximal bitrate på mobil och desktop fortfarande ska vara 320 Kbit/s med Ogg/Vorbis. Om detta stämmer och varför man i så fall inte påpekar detta på sin webbplats är oklart. Vi återkommer med uppdateringar.

Tell: Det tål förstås att tänkas på...
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-09-07 20:45

Som jag förstår det har inte premium 320kb/s på tex Chromecast, receivers och andra connectenheter. Är väl antagligen för att man skall känna sig "tvingad" att köpa hifi :).

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2017-09-07 20:54

Det låter ju inte så bra.... Undrar hur det blir när man kör Connect till en annan dator då, eller från t.ex. Iphone till Ipad? Båda ska ju enligt ovan fortfarande kunna spela 320 kbit/s, men kommer Connect att begränsa det då?

Jag spelar i dag Spotify i första hand genom Squeezebox (Touch), men har varit sugen på att köpa en enhet för Connect då det vore smidigt att kunna få användargränssnittet från datorn eller paddan. Ska det bli en begränsning till 256 kbit/s så känns det inte lika intressant längre. :(
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-09-07 21:06

Sorry, med connectenheter menade jag bara nätverksspelare eller vad det stod i artikeln. Jag tänker receiver, Chromecast, Bluesound etc. Där verkar bara premium bli 256kb/s. Kör du connect till dator, som jag tolkar är en desktop så är det nog lugnt :). Men vi får nog reda på det hela inom en snar framtid skulle jag tro!

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2017-09-07 21:13

För oss som kör med Squeezebox blir det då även intressant hur det blir när man kör med Spotty, som diskuterats i den här tråden: viewtopic.php?f=18&t=65923
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-09-08 09:26

Jag kör spotify från PC, via optisk kabel till stereon.
Så om jag missförstått saken rätt, så borde jag klara mig? 8O
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-09-08 09:57

NADifierad skrev:Jag kör spotify från PC, via optisk kabel till stereon.
Så om jag missförstått saken rätt, så borde jag klara mig? 8O

Så tolkar jag det med!

satsvear

Inläggav satsvear » 2017-09-08 14:57

genstruktur skrev:Sorry, med connectenheter menade jag bara nätverksspelare eller vad det stod i artikeln. Jag tänker receiver, Chromecast, Bluesound etc. Där verkar bara premium bli 256kb/s. Kör du connect till dator, som jag tolkar är en desktop så är det nog lugnt :). Men vi får nog reda på det hela inom en snar framtid skulle jag tro!

Kör spotify till min Bluesound så jag kommer med andra ord att bli lurad? Som min älskade metal inte var nog förstörd innan...

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-09-08 16:10

satsvear skrev:
genstruktur skrev:Sorry, med connectenheter menade jag bara nätverksspelare eller vad det stod i artikeln. Jag tänker receiver, Chromecast, Bluesound etc. Där verkar bara premium bli 256kb/s. Kör du connect till dator, som jag tolkar är en desktop så är det nog lugnt :). Men vi får nog reda på det hela inom en snar framtid skulle jag tro!

Kör spotify till min Bluesound så jag kommer med andra ord att bli lurad? Som min älskade metal inte var nog förstörd innan...

Verkar så när man läser informationen om premium i alla fall. Men de har inte specificerat vilka enheter det gäller så vi kanske inte skall dra för stora slutsatser om vad som gäller och inte gäller framöver. Just nu är det desktop och mobil som fortfarande har 320kb/s enligt Spotify.

Tell

Inläggav Tell » 2017-09-08 22:31

Äh, ni kommer ändå inte höra nån skillnad. Lyssna o var glada istället vetja :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-09-08 22:48

Tell skrev:Äh, ni kommer ändå inte höra nån skillnad. Lyssna o var glada istället vetja :)

Fast själva tanken är ju skrämmande 8O . Att kanske ha lyssnat i god tro.... Att varit ett offer för placebo :| :D .
Jag har accepterat Spotifys lite sunkigare ljud. Utbudet är ju närmast oändligt, och det är en trevlig mediaspelare.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-09-09 13:14

Ibland låter det vidrigt dåligt om Spotify. Men plötsligt kan det låta riktigt anständigt. Sambanden jag hittat har med mastringen att göra. Men även när det låter anständigt, närs jag av en gnagande känsla av att det inte riktigt når hela vägen upp till CD, eller streamad lossless. De få stunder jag lagt på att jämföra samma utgåva på CD respektive Spotify, har jag inte kunnat finna några klara skillnader varför jag fortfarande tvekar på om dessa verkligen finns. Men det är någon hake med Spotify som jag inte känner med CD.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-09-09 19:51

MichaelG skrev:Ibland låter det vidrigt dåligt om Spotify. Men plötsligt kan det låta riktigt anständigt. Sambanden jag hittat har med mastringen att göra. Men även när det låter anständigt, närs jag av en gnagande känsla av att det inte riktigt når hela vägen upp till CD, eller streamad lossless. De få stunder jag lagt på att jämföra samma utgåva på CD respektive Spotify, har jag inte kunnat finna några klara skillnader varför jag fortfarande tvekar på om dessa verkligen finns. Men det är någon hake med Spotify som jag inte känner med CD.

Nu håller jag med dig igen!

/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-09-10 09:55

Harryup skrev:
MichaelG skrev:Ibland låter det vidrigt dåligt om Spotify. Men plötsligt kan det låta riktigt anständigt. Sambanden jag hittat har med mastringen att göra. Men även när det låter anständigt, närs jag av en gnagande känsla av att det inte riktigt når hela vägen upp till CD, eller streamad lossless. De få stunder jag lagt på att jämföra samma utgåva på CD respektive Spotify, har jag inte kunnat finna några klara skillnader varför jag fortfarande tvekar på om dessa verkligen finns. Men det är någon hake med Spotify som jag inte känner med CD.

Nu håller jag med dig igen!

/Harryup

Och jag med :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-09-10 15:17

Problemet (ett som jag ser) är att systemet gör olika; lite efter inställningar, dels hur utvecklarna gjort och lite hur som, av många anledningar. Går ju inte veta vad man får ut. Skall det användas för seriös lyssning så skall det bara göra på ett sätt (och inga inställningar) - rätt, eller inte alls.

...sedan så måste man också kunna lita på att de som stoppar in data i systemet, stoppar in något vettigt och rätt. ...nä, alltför mycket osäkra faktorer, utan kontroll.

//Michael

Återgå till Generellt om hifi