Moderator: Redaktörer
PappaBas skrev:Hmm på telefon eller dator? På min dator är det i alla fall ingen förändring utan den har behållt inställningarna för både volymutjämning och kvalitet.
Morello skrev:Sitter och spisar en härligt dynamisk CD på originalutgåva - på spotify ligger en sunkig remaster.
Spotify har under den senaste veckan sänkt sin bitrate för musik som strömmas till Premium-användare utan att meddela kunder eller justera pris på medlemskapet.
Uppdatering: NordicHardware har sökt Spotify för en officiell kommentar och fått följande svar från Fredrik Westin på Spotifys nordiska kommunikationsavdelningen.
“Vi erbjuder fortfarande möjligheten att spela musik upp till 320 kbps för alla användare med Premium på mobil och dator. Vi jobbar ständigt för att förbättra musikupplevelsen för våra användare och är i processen att uppdatera våra supportsidor.”
Det officiella uttalandet från Spotify stödjer med andra ord tidigare uttalande från anställda på Reddit att Spotify inte ändrat streamingkvalitén för datorer eller mobila enheter. Däremot skiljer sig streamingkvaliteten på deras webbaserade spelare samt Chromecast-enheter. Spotify har nu även uppdaterat sina supportsidor där man förtydligat att extrem-inställningen av spelaren på mobil och dator levererar 320Kbit/s. Spotify har inte velat bekräfta varför fel information tidigare förmedlats på företagets supportsida.

Mirage skrev:Det var alltså "fake news"!
Det intressanta är ju det som står längre ner på den länkade sidan, att Spotify Hi-Fi (lossless) verkar närma sig.
[ Bild ]
Funderar på om jag tycker det är värt en hundring extra i månaden... Men, så tänker jag att oavsett om jag hör skillnaden eller inte skulle det kännas bra att veta att flaskhalsen (jämfört med CD) inte är där.
genstruktur skrev:Lite fult att sänka bitrate ändå för samma pris som innan, utan att sägs till.
Uppdatering: På Reddit har en användare som hävdar sig vara anställd på Spotify skrivit att maximal bitrate på mobil och desktop fortfarande ska vara 320 Kbit/s med Ogg/Vorbis. Om detta stämmer och varför man i så fall inte påpekar detta på sin webbplats är oklart. Vi återkommer med uppdateringar.
NADifierad skrev:Jag kör spotify från PC, via optisk kabel till stereon.
Så om jag missförstått saken rätt, så borde jag klara mig?
genstruktur skrev:Sorry, med connectenheter menade jag bara nätverksspelare eller vad det stod i artikeln. Jag tänker receiver, Chromecast, Bluesound etc. Där verkar bara premium bli 256kb/s. Kör du connect till dator, som jag tolkar är en desktop så är det nog lugnt. Men vi får nog reda på det hela inom en snar framtid skulle jag tro!
satsvear skrev:genstruktur skrev:Sorry, med connectenheter menade jag bara nätverksspelare eller vad det stod i artikeln. Jag tänker receiver, Chromecast, Bluesound etc. Där verkar bara premium bli 256kb/s. Kör du connect till dator, som jag tolkar är en desktop så är det nog lugnt. Men vi får nog reda på det hela inom en snar framtid skulle jag tro!
Kör spotify till min Bluesound så jag kommer med andra ord att bli lurad? Som min älskade metal inte var nog förstörd innan...
Tell skrev:Äh, ni kommer ändå inte höra nån skillnad. Lyssna o var glada istället vetja
MichaelG skrev:Ibland låter det vidrigt dåligt om Spotify. Men plötsligt kan det låta riktigt anständigt. Sambanden jag hittat har med mastringen att göra. Men även när det låter anständigt, närs jag av en gnagande känsla av att det inte riktigt når hela vägen upp till CD, eller streamad lossless. De få stunder jag lagt på att jämföra samma utgåva på CD respektive Spotify, har jag inte kunnat finna några klara skillnader varför jag fortfarande tvekar på om dessa verkligen finns. Men det är någon hake med Spotify som jag inte känner med CD.
Harryup skrev:MichaelG skrev:Ibland låter det vidrigt dåligt om Spotify. Men plötsligt kan det låta riktigt anständigt. Sambanden jag hittat har med mastringen att göra. Men även när det låter anständigt, närs jag av en gnagande känsla av att det inte riktigt når hela vägen upp till CD, eller streamad lossless. De få stunder jag lagt på att jämföra samma utgåva på CD respektive Spotify, har jag inte kunnat finna några klara skillnader varför jag fortfarande tvekar på om dessa verkligen finns. Men det är någon hake med Spotify som jag inte känner med CD.
Nu håller jag med dig igen!
/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster