Oppo på gång med UHD

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
idea

Oppo på gång med UHD

Inläggav idea » 2016-10-05 21:25

Ramlade över denna info när jag var inne och kollade Roon labs spelare https://www.oppodigital.com/uhd/.
Kanske borde stå i allmän media men min gamla BDP85 snurrar fortfarande i det som blivit HiFi-riggen och jag tror att en UHD-spelare från Oppo kan duga till alla format den också. Någon som vet något mer om tänkta prestanda, releasedatum mm?
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Oppo på gång med UHD

Inläggav Nattlorden » 2016-10-05 21:32

Ser vettig ut... inget sagt om Dolby Vision-support ännu vad jag vet. Audiofilversion ska dyka upp senare.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-06 10:07

Vad jag har läst så finns det inga DV-chip än utan det kommer i spelare Q2 2017 eller liknande. Men ganska otydligt vad status är. I bästa fall kanske det blir en firmware upgrade. Man får inte heller glömma att ens TV eller proj måste stödja DV. Finns det ens några vanliga konsument-projjar som klarar det än? LGs OLEDS klarar det dock tror jag. Men annars är det nog bara att njuta av HDR-10 på ens projektor.

Jag väntar också in 205:an för att se vad den har att erbjuda.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-06 13:21

Ni som tittar på film och sådant - kör ni "riktiga" videogram (DVD etc) eller är det streaming som gäller även där?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-06 14:54

Det är väl detta som gäller.

Bild

Allt annat är förlegat.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-10-06 15:32

petersteindl skrev:Det är väl detta som gäller.

[ Bild ]

Allt annat är förlegat.

Jösses Peter, nu blottar du din okunskap om riktiga videosystem.
Vem kan motstå en Video 2000 ifrån Philips, klart bättre bild än verkligheten.

Bild

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-06 15:47

Morello skrev:Ni som tittar på film och sådant - kör ni "riktiga" videogram (DVD etc) eller är det streaming som gäller även där?

VHS och DVD borde man inte titta på om det nu inte är så att det är någon väldigt speciell utgåva som inte finns på ett mordent format(vissa filmer finns bara på VHS osv.) - streaming är bättre än DVD iaf. Jag ser filmer på Blu-Ray och serier via HBO eller Netflix.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-06 17:34

Harryup skrev:
petersteindl skrev:Det är väl detta som gäller.

[ Bild ]

Allt annat är förlegat.

Jösses Peter, nu blottar du din okunskap om riktiga videosystem.
Vem kan motstå en Video 2000 ifrån Philips, klart bättre bild än verkligheten.

[ Bild ]

:D

Fast, Morello kör nog fortfarande med Betamax.

Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-10-06 18:29

Lite klurigt med Oppo och utvecklingen med fler kanaler (7.2.4 osv...). Kommer som att ha alla kanaler som analogt ut eller nöja sig med 7.1 som på tidigare modeller? Kanske skulle dom sikta mer mot en UHD-processor snarare än spelare.

Morello skrev:Ni som tittar på film och sådant - kör ni "riktiga" videogram (DVD etc) eller är det streaming som gäller även där?

Blu ray & DVD från skivor. Serier från HBO via Telia Play.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-06 23:35

Conan skrev:Lite klurigt med Oppo och utvecklingen med fler kanaler (7.2.4 osv...). Kommer som att ha alla kanaler som analogt ut eller nöja sig med 7.1 som på tidigare modeller? Kanske skulle dom sikta mer mot en UHD-processor snarare än spelare.

De har ju en modell med valbara moduler, kanske kör de den vägen?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-10-07 06:21

Det skulle ju underlätta avsevärt om man kunde bli "klar" med alla format någon gång! Kan man inte sätta stopp och säga att t.ex. 7.2.4 i ljudvärlden och UHD på bildsidan är tillräckligt bra och sen koncentrera sig på att tillverka bra & prisvärda spelare, stärkare och monitorer/projektorer istället? Men nädå... nu ska det tryckas in Dolby Vision också pö-om-pö och säkert en ny ljudstandard också snart så att en spelare/uppspelare du köper i dag, blir omodern om ett halvår. Fasen... :evil:

Och samtidigt som medel-svensson (kanske 90% av tittarna) funderar på om det verkligen är värt att uppgradera sin DVD-spelare till blu ray eller inte, för den funkar ju fortfarande och det mesta av tittandet sker på Netflix via paddan... :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-07 07:02

Conan skrev:Det skulle ju underlätta avsevärt om man kunde bli "klar" med alla format någon gång!

Sätt in Hamasaki 22.2 idag, så är du nog rätt så klar.

Bild

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-07 09:54

Tycker att man mer eller mindre nått end game iaf vad gäller ljud. Jag menar hur mycket bättre kan det bli format-mässigt? Nu hänger det mer på hur bra mixen och själva inspelning är än något annat. Tror aldrig 7.1.4 kommer kännas gammalt. Speciellt om man har parallellkopplat flera högtalare per kanal samt har 4+ basar. På DVD-tiden var det ju inte ens lossless nu är det bättre än cd-kvalitet i varje "kanal" och mixarna är bättre än någonsin.

Bild kommer det nog fortsätta hända grejer ett bra tag framöver dock men det är ju bara "kul" :mrgreen: Snart sitter vi här med 16-bitars HDR 8k laserprojektor med OLED svärta.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-10-07 10:01

Det kommer aldrig sluta komm nya format då det finns folk som tjänar stora pengar på att dessa byts ut. Jag väntar fortfarande på ett format som kodar alla ljud som vektorer. Då behöver vi inte fler format sedan, men det lär jag få vänta på.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-07 14:13

AndreasArvidsson skrev:Det kommer aldrig sluta komm nya format då det finns folk som tjänar stora pengar på att dessa byts ut. Jag väntar fortfarande på ett format som kodar alla ljud som vektorer. Då behöver vi inte fler format sedan, men det lär jag få vänta på.

Det är väl precis vad Atmos och DTS:X gör? Varje objekt har en vektor, nivå osv? Men du kanske menar typ så som Ingvar brukar prata om att man bara har kanalerna fram, bak, up, ner, höger, vänster? Men nu har väl varje objekt som är definierat en xyz koordinat som läses av dekodern i realtid när objektet flyttar på sig. Detta borde vara väldigt framtidssäkert eftersom det finns stöd för svinmånga objekt och beds i nuvarande standard.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-10-07 14:16

philipbtz skrev:
AndreasArvidsson skrev:Det kommer aldrig sluta komm nya format då det finns folk som tjänar stora pengar på att dessa byts ut. Jag väntar fortfarande på ett format som kodar alla ljud som vektorer. Då behöver vi inte fler format sedan, men det lär jag få vänta på.

Det är väl precis vad Atmos och DTS:X gör? Varje objekt har en vektor, nivå osv? Men du kanske menar typ så som Ingvar brukar prata om att man bara har kanalerna fram, bak, up, ner, höger, vänster? Men nu har väl varje objekt som är definierat en xyz koordinat som läses av dekodern i realtid när objektet flyttar på sig. Detta borde vara väldigt framtidssäkert eftersom det finns stöd för svinmånga objekt och beds i nuvarande standard.

Nej det gör dem inte på alla kanaler. Tyvärr.

Nej det jag menar är en vektor för varje enskilt ljud. Då finns det inga diskreta kanaler i data strömmen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-07 17:21

Atmos måste man dessutom skilja på Atmos-i-studio, Atmos-på-bio och Atmos-hemma. Möjligen är det ingen skillnad på de första två, men Atmos-hemma är rejält stympad.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-10-07 20:12

AndreasArvidsson skrev:Det kommer aldrig sluta komm nya format då det finns folk som tjänar stora pengar på att dessa byts ut.

Vete honnan... hur stor är kundkretsen som byter hela tiden, och hur många är det som tvekar att lägga stora summor på hemmabio-anläggningen då den ofelbart blir omodern inom ett halvår? Sen struntar nästan alla normala konsumenter i alltsammans eftersom de nöjer sig med serier och filmer via Netflix & Viaplay.

Finns ett jättegap mellan vad ingenjörerna kan hitta på vad gäller ljud- & bildformat och vad som faktiskt efterfrågas. Jag tror film- & hemmabiomarknaden skulle tjäna på att sätta stop för nya format efter UHD och Atmos/DTS X i 7.1.4.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-07 20:15

Vad är det nu för fel på 5.2 det funkar i alla väder.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-10-08 19:20

Conan skrev:
AndreasArvidsson skrev:Det kommer aldrig sluta komm nya format då det finns folk som tjänar stora pengar på att dessa byts ut.

Vete honnan... hur stor är kundkretsen som byter hela tiden, och hur många är det som tvekar att lägga stora summor på hemmabio-anläggningen då den ofelbart blir omodern inom ett halvår? Sen struntar nästan alla normala konsumenter i alltsammans eftersom de nöjer sig med serier och filmer via Netflix & Viaplay.

Finns ju till och med de som tar sig tid att blindtesta diverse prylar för att sedan helt sonika strunta i resultatet när köp-suget blir för stort. Kanske ett ovanligt dumt beteende även med hifi-nörd mått mätt men viljan att bränna pengar ska inte underskattas.

Att vi skulle nått vägs ände just nu är inte troligt och att marknaden skulle tjäna på ett stopp i utvecklingen av nya format är ytterligare otroligt

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-10-08 21:09

BORIS skrev:Finns ju till och med de som tar sig tid att blindtesta diverse prylar för att sedan helt sonika strunta i resultatet när köp-suget blir för stort. Kanske ett ovanligt dumt beteende även med hifi-nörd mått mätt men viljan att bränna pengar ska inte underskattas.

Ja herrejävlar vad mycket tokigt folk det finns därute... :)

BORIS skrev:Att vi skulle nått vägs ände just nu är inte troligt och att marknaden skulle tjäna på ett stopp i utvecklingen av nya format är ytterligare otroligt

Otroligt säger du? Är det ständigt fler kanaler och nya standarder de köpstarkare bio-nördarna verkligen vill ha? Jag tror inte det. Kolla på hifi; här har det varit stopp för nya format sen SACD och det är 2 kanaler som gäller. Och nördarna handlar...

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2016-12-18 17:45

Och nu finns den till salu för $549 eller 9995 SEK. Dock verkar ingen ha den på lager ännu. Väntar nog tills den finns i regionsfritt utförande men då :)
[url][/https://www.oppodigital.com/blu-ray-udp-203/url]
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-12-18 18:40

LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2016-12-19 09:14

Nu blev det lite jobbigt, hade ju tänkt vänta :? Men tack för länken!
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-12-19 11:20

idea skrev:Nu blev det lite jobbigt, hade ju tänkt vänta :? Men tack för länken!

Vänta!
Vänta på 205 och sedan jämför dessa mot 105 innan du bestämmer dig.
Dessutom - Än så länge är ju standards 4k och HDR inte helt satta, vad jag förstår.
Inget av detta behövs egentligen.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-12-19 16:14

sportbilsentusiasten skrev:Dessutom - Än så länge är ju standards 4k och HDR inte helt satta, vad jag förstår.
Inget av detta behövs egentligen.

Standarden är satt och heter bildupplösningen över full HD i denna standard heter UHD.. ;-)

Standarden 4K är satt för länge sedan för Digital Cinema.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-12-19 18:21

Det är inte den information som delges av experterna på Component-forumet.

Tex blir det ofta problem om man sitter med en spelare som kan spela upp HDR om monitorn (tv, proje) inte fixar detta. Deras ljusstyrka räcker inte till och då blir bilden fel.
Och 4k, ultra HD mm betyder lite olika saker för leverantörerna tydligen.

http://www.component.se/forum/index.php ... 2&&page=31

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-12-19 19:32

Piotr skrev:Standarden är satt och heter bildupplösningen över full HD i denna standard heter UHD.. ;-)

Haha vilken härlig flelskrivning.

Man undrar ju ibland om det verkligen var en själv som skrev och skickade iväg.. :D

Nåja, budskapet gick väl fram hursom!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-12-19 19:43

sportbilsentusiasten skrev:Det är inte den information som delges av experterna på Component-forumet.

Jag vet inte om det finns några experter från DCI eller SMPTE där, men skrev ju om detta i en annan tråd för ett tag sedan.. du var med. :)
viewtopic.php?f=18&t=63892&p=1888691&hilit=DCI#p1888691

Tex blir det ofta problem om man sitter med en spelare som kan spela upp HDR om monitorn (tv, proje) inte fixar detta. Deras ljusstyrka räcker inte till och då blir bilden fel.

Det känner jag inte till något om men har väl inte med standarden att göra. :) Dvs. huruvida hårdvaran är kompatibel med den satta standarden eller ej.

Jo förvirring är vanligt men det finns som sagt standarder för detta.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-12-20 12:07

Piotr skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Det är inte den information som delges av experterna på Component-forumet.

Jag vet inte om det finns några experter från DCI eller SMPTE där, men skrev ju om detta i en annan tråd för ett tag sedan.. du var med. :)
viewtopic.php?f=18&t=63892&p=1888691&hilit=DCI#p1888691

Det känner jag inte till något om men har väl inte med standarden att göra. :) Dvs. huruvida hårdvaran är kompatibel med den satta standarden eller ej.

Jo förvirring är vanligt men det finns som sagt standarder för detta.

Var kanske lite ospecifik. Ja standards finns men det slarvas med att följa dom. Och att tillverkare inte följer standards är givetvis inte standards fel.
Men faktum kvarstår...även kunniga konsumenter har problem att få allt att funka optimalt (se tråden till Component)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-12-20 15:10

Ok, tack för förklaring.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-12-21 00:36

Det finns standarder som följs, men de är inte kompletta ännu för att få HDR-10 att fungera OK på något annat än väldigt väldigt ljusstarka skärmar.

Standarden SMPTE ST2094 är det vi väntar på med det dynamiska metadatat. Den har status 95% klar just nu. Den kommer kanske kräva ny HDMI-version 2.1 också.

Det dynamiska metadatat kommer säga vilket område av bilden som skall prioriteras (både vad gäller chroma och luma), per bildruta, så att alla bildvisare som inte kan visa full HDR-dynamik (typ alla) vet vilken del av bilden den ska prioritera att visa. Om jag fattat det hela rätt.

Ingen verkar veta hur ett HDR-10-system skall kalibreras i dagsläget. Det antyder ju lite att det hela inte är "klart" :)

Dolby Vision däremot verkar vara helt klart sedan länge. Men det verkar gå trögt där att få in det i apparaterna, oklart varför.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-01-04 00:51

På Oppos hemsida står nu:

Support for Dolby Vision will be available in the future via a firmware upgrade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-06 04:18

Varför skulle det behövas hdmi 2.1?
Duger inte bandbredden?

Då behöver alla byta allt de köpt igen :roll: :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-01-06 10:13

MagnusÖstberg skrev:Varför skulle det behövas hdmi 2.1?
Duger inte bandbredden?

Nej bandbredden för nuvarande HDMI version duger ej för framtida tekniker och krav. Med HDMI 2.1 kan du se 8K i 60 Hz eller 4K i 120Hz. Utökat stöd för HDR. Kommer också någon form av "adaptive sync" kallad "Game Mode VRR".

Mer prestanda behövs alltid och denna standarden kommer så klart också att ersättas med tiden 8)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-01-06 10:53

AndreasArvidsson skrev:
Duger inte bandbredden?

Nej bandbredden för nuvarande HDMI version duger ej för framtida tekniker och krav. Med HDMI 2.1 kan du se 8K i 60 Hz eller 4K i 120Hz. Utökat stöd för HDR. Kommer också någon form av "adaptive sync" kallad "Game Mode VRR".

Mer prestanda behövs alltid och denna standarden kommer så klart också att ersättas med tiden 8)

Jag säger ju det - TV- /projektor-industrin är helt dumma i hu´vet! :x Folk i gemen kollar på "På Spåret" på SVT eller annars Netflix på surfplattan eller telefonen medan teknikföretagen promotar Super-ultra-HD-32k-mega-vision... Snart ruttnar även bild-nördarna med fetare plånböcker och då får vi se fler jappse-VD:ar som harakiri-benägna står och bockar och bugar för att dom tvingas lägga ner! Filmindustrin borde sätta ner foten för detta kommer att påverka även deras försäljning av filmer.

Ska kanske tipsa Plus om ett inslag, för folk som köper TV i dag hoppas nog att dom kan använda den till alla format minst 5 år framöver... :?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-06 14:17

Tvärt om!
Det är de som köper allt det nya som är korkade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-01-06 18:17

Just så!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-01-06 18:34

Måtte dom kämpa på så att leverantörerna kan nå samma bildkvalité som en Pioneer 5090 inom en inte alltför lång framtid, återigen.
Problemet är inte att återge 4K, 8K ..... 36000K, problemet är att återge vanligt TV-programsänd upplösning vettigt när skärmen är optimerad för 4K. Man blir aldrig av med det gamla materialet med låg upplösning om man vill se något annat än några handfull hyfsat nya filmer i högsta möjliga upplösning. Och hur många ggr är det tänkt att man skall uppgradera sina DVD till Bluray upplösning för att sedan köpa samma film som 4K för att sedan köpa samma film igen som ??K ?
Tycker det börjar kännas som att till bion "behövs" en stor skärm med högsta möjliga upplösning och till TV-tittning behövs en vettig skärm so håller lagom låg/hög förlåtande kvalité.

/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-06 18:59

sportbilsentusiasten skrev:Tvärt om!

Är de korkade oavsett allt, eller bara om de ångrar sitt köp efteråt?

Jag menar nog att det är upp till var och en att värdera det de får jämfört med det de betalar. Och om man tycker det är kul och värt en himla massa pengar att få se bara 1 promille av allt det man VET att man kommer att titta på, i jättehög upplösning, så är det väl upp till var och en att välja vad de skall betala för den potentialen?

Det är lätt att säga att någon är korkad, men det är ju de som är early adopters, som gör att tekniken KAN gå framåt. Utan dem skulle inte introduktionen kunna ske på något annat sätt om med väldigt billiga saker redan från början, och det vore ett farligt spel för dem som producerar apparaterna.

Ibland är man väldigt säker på att folk kommer att nappa en mass, och då är det ju bara att köra, men ibland vet man inte om något kommer att bli något exklusivt och litet eller en mass-produkt, innan man testat.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-06 19:55

IngOehman skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Tvärt om!

Är de korkade oavsett allt, eller bara om de ångrar sitt köp efteråt?

Jag menar nog att det är upp till var och en att värdera det de får jämfört med det de betalar. Och om man tycker det är kul och värt en himla massa pengar att få se bara 1 promille av allt det man VET att man kommer att titta på, i jättehög upplösning, så är det väl upp till var och en att välja vad de skall betala för den potentialen?

Det är lätt att säga att någon är korkad, men det är ju de som är early adopters, som gör att tekniken KAN gå framåt. Utan dem skulle inte introduktionen kunna ske på något annat sätt om med väldigt billiga saker redan från början, och det vore ett farligt spel för dem som producerar apparaterna.

Ibland är man väldigt säker på att folk kommer att nappa en mass, och då är det ju bara att köra, men ibland vet man inte om något kommer att bli något exklusivt och litet eller en mass-produkt, innan man testat.

Vh, iö

Oavsett vilket, är det korkat att köpa något man inte har nämvärd nytta av.
Och att köpa om filmerna EN GÅNG TILL, nu på UHD är ännu mer dumt tycker jag.

Nu finns det iof de som HAR nytta av UHD (stora dukar o kort tittavstånd tex) och de är givetvis inte korkade.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-01-06 19:58

sportbilsentusiasten skrev:Nu finns det iof de som HAR nytta av UHD (stora dukar o kort tittavstånd tex) och de är givetvis inte korkade.

Ånä, de kan gott vara korkade men ändå ha nytta av UHD. Se på mig som exempel...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-06 20:29

UrSv skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Nu finns det iof de som HAR nytta av UHD (stora dukar o kort tittavstånd tex) och de är givetvis inte korkade.

Ånä, de kan gott vara korkade men ändå ha nytta av UHD. Se på mig som exempel...

Ja korkade är vi allihopa som lägger ned en massa slantar på elektronik o dessutom debaterar skiten på nätet - men vi har kul så lite nytta har vi kanske trots allt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-06 20:40

Jag vidhåller att den som gör insatta val och når det som är avsikten med valet, inte gör ett val som det är rimligt att ta spjärn mot för att kunna skylla personen för att vara korkad.

UrSv skrev:

:lol: :lol: :lol:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-06 20:47

AndreasArvidsson skrev:
Duger inte bandbredden?

Bara att hoppas att det är på plats om 2 år när jag skall byta TV. Men jag börjar tvivla på att det kommit något tillräckligt bra innan dess :(
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-01-06 21:09

Jag skulle vilja testa en BDP-203 hemma, helt klart, även om jag har en gammal 1080p-projektor från 2008.
10-bitar på UHD bluray, samt stöd för "deep color" redan i gamla hdmi 1.3 borde kunna ge möjligheter...
Oppon kan skicka ut färger och gråskala i 10-bitar från HDR-10 (8-bitar på bluray), och konvertera till SDR-nivåer och färgerna till gamla req.709.
Även interpoleringen till RGB borde kunna dra nytta av högre bitdjup.
Senast redigerad av rajapruk 2017-01-06 21:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-01-06 21:34

sportbilsentusiasten skrev:
UrSv skrev:

Ja korkade är vi allihopa som lägger ned en massa slantar på elektronik o dessutom debaterar skiten på nätet - men vi har kul så lite nytta har vi kanske trots allt.

Javisst UHD å så vidare, men hårdvarutillverkarna blir ju aldrig klara med alla standarder!

"- Nu har vi hittat på nåt nytt (Dolby Vision eller nån ny utökad färgrymd/bitddjup) men du behöver ju HDMI 2.2 och HDCPxx... finns inga apparater än men om du väntar nån månad så kommer visst LG med en som ska klara "allt".. men spelare... Oppo kommer visst med en uppgradering... kanske... om ett halvår...

Hur sugen skulle du som insatt hemmabionörd vara på att hosta upp för en riktigt häftig anläggning med den framtidsvisionen? Det du köper i dag - oavsett vad du slantar upp - kan vara helt "obsolete" om ett år. :?

Kolla på ljudformaten: elektronikföretagen lanserade DVD-Audio och SACD så det stod härliga till, men folk i det stora lyssnade på Spotify via lurar från mobilen. Ljudnördarna ville ha coola konvolut att hålla i och lite svårt & knepigt format så det vart vinyl istället. Tänk om dom dessutom hade lanserat nya standarder för digital överföring och en ny kopieringsstandard på detta (det kanske man gjorde förresten), så hade dom tappat även de penningstarka ljudnördarna.

Sen dess har lejonparten av musikindustrin svängt över på strömmat, men lämnat fältet öppet för SACD, högupplöst FLAC och vinyl för audiofilerna, och sen flera år har man lämnat det örört på "formatfroten". Man har väl fattat att om man vill ha ljudnördarna som kunder så måste man låta de investera i sina dyra anläggningar i förvissningen om att prylarna kommer att kunna spela "det senaste" under överskådlig tid framöver.

Den insikten har inte bildvisnings-industrin fått ännu; man tror att nya format kommer att leda till ökad försäljning - jag tror det är precis tvärtom!

Återgå till Generellt om hifi