Moderator: Redaktörer

Morello skrev:Ni som tittar på film och sådant - kör ni "riktiga" videogram (DVD etc) eller är det streaming som gäller även där?
Morello skrev:Ni som tittar på film och sådant - kör ni "riktiga" videogram (DVD etc) eller är det streaming som gäller även där?
Conan skrev:Lite klurigt med Oppo och utvecklingen med fler kanaler (7.2.4 osv...). Kommer som att ha alla kanaler som analogt ut eller nöja sig med 7.1 som på tidigare modeller? Kanske skulle dom sikta mer mot en UHD-processor snarare än spelare.
Conan skrev:Det skulle ju underlätta avsevärt om man kunde bli "klar" med alla format någon gång!

AndreasArvidsson skrev:Det kommer aldrig sluta komm nya format då det finns folk som tjänar stora pengar på att dessa byts ut. Jag väntar fortfarande på ett format som kodar alla ljud som vektorer. Då behöver vi inte fler format sedan, men det lär jag få vänta på.
philipbtz skrev:AndreasArvidsson skrev:Det kommer aldrig sluta komm nya format då det finns folk som tjänar stora pengar på att dessa byts ut. Jag väntar fortfarande på ett format som kodar alla ljud som vektorer. Då behöver vi inte fler format sedan, men det lär jag få vänta på.
Det är väl precis vad Atmos och DTS:X gör? Varje objekt har en vektor, nivå osv? Men du kanske menar typ så som Ingvar brukar prata om att man bara har kanalerna fram, bak, up, ner, höger, vänster? Men nu har väl varje objekt som är definierat en xyz koordinat som läses av dekodern i realtid när objektet flyttar på sig. Detta borde vara väldigt framtidssäkert eftersom det finns stöd för svinmånga objekt och beds i nuvarande standard.
AndreasArvidsson skrev:Det kommer aldrig sluta komm nya format då det finns folk som tjänar stora pengar på att dessa byts ut.
Conan skrev:AndreasArvidsson skrev:Det kommer aldrig sluta komm nya format då det finns folk som tjänar stora pengar på att dessa byts ut.
Vete honnan... hur stor är kundkretsen som byter hela tiden, och hur många är det som tvekar att lägga stora summor på hemmabio-anläggningen då den ofelbart blir omodern inom ett halvår? Sen struntar nästan alla normala konsumenter i alltsammans eftersom de nöjer sig med serier och filmer via Netflix & Viaplay.
BORIS skrev:Finns ju till och med de som tar sig tid att blindtesta diverse prylar för att sedan helt sonika strunta i resultatet när köp-suget blir för stort. Kanske ett ovanligt dumt beteende även med hifi-nörd mått mätt men viljan att bränna pengar ska inte underskattas.
BORIS skrev:Att vi skulle nått vägs ände just nu är inte troligt och att marknaden skulle tjäna på ett stopp i utvecklingen av nya format är ytterligare otroligt
idea skrev:Nu blev det lite jobbigt, hade ju tänkt väntaMen tack för länken!
sportbilsentusiasten skrev:Dessutom - Än så länge är ju standards 4k och HDR inte helt satta, vad jag förstår.
Inget av detta behövs egentligen.
Piotr skrev:Standarden är satt och heter bildupplösningen över full HD i denna standard heter UHD..
sportbilsentusiasten skrev:Det är inte den information som delges av experterna på Component-forumet.
Tex blir det ofta problem om man sitter med en spelare som kan spela upp HDR om monitorn (tv, proje) inte fixar detta. Deras ljusstyrka räcker inte till och då blir bilden fel.
Och 4k, ultra HD mm betyder lite olika saker för leverantörerna tydligen.
Piotr skrev:sportbilsentusiasten skrev:Det är inte den information som delges av experterna på Component-forumet.
Jag vet inte om det finns några experter från DCI eller SMPTE där, men skrev ju om detta i en annan tråd för ett tag sedan.. du var med.
viewtopic.php?f=18&t=63892&p=1888691&hilit=DCI#p1888691Tex blir det ofta problem om man sitter med en spelare som kan spela upp HDR om monitorn (tv, proje) inte fixar detta. Deras ljusstyrka räcker inte till och då blir bilden fel.
Det känner jag inte till något om men har väl inte med standarden att göra.Dvs. huruvida hårdvaran är kompatibel med den satta standarden eller ej.
Och 4k, ultra HD mm betyder lite olika saker för leverantörerna tydligen.
Jo förvirring är vanligt men det finns som sagt standarder för detta.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster