Reference Recordings, gamla Delos, gamla Telarc

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Reference Recordings, gamla Delos, gamla Telarc

Inläggav Strmbrg » 2017-01-08 22:20

Har ändrat rubriken (2017-01-12) efter att jag har upptäckt mycket goda kvaliteter även hos gamla Delos- och gamla Telarcinspelningar.

Jag trodde inte att det fanns så här pass välljudande inspelningar.
Det finns inte mycket som distraherar hos de inspelningar jag hittills har lyssnat på. Det som är lite synd är att katalogen [avseende RR edit] på Spotify är aningen begränsad. Vet inte hurpass mycket mer som finns från märket, då deras hemsida är lite svåröverskådlig.
Hursomhelst är realismen, klarheten, djupet och frånvaron av hopgrötning i stora orkestrar i en klass jag aldrig hört tidigare.
Hur gör de? Och kanske främst: Finns det andra skivmärken [utöver rubricerade edit] i paritet med detta?

En annan tråkig sak är att jag knappt orkar höra på musik från andra bolag numera...
Senast redigerad av Strmbrg 2017-01-12 10:27, redigerad totalt 3 gånger.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Efter att ha hört Reference Recordings duger inget annat

Inläggav IngOehman » 2017-01-08 22:29

Få mikrofoner, minimal processering.

Och förstås; kunskap.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-08 22:45

Känner du till några andra bolag som åstadkommer lika "distraktionsfria" inspelningar? I första hand då, när det gäller symfonisk musik.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-08 22:51

Jag håller med, men bandbruset är ytterligt störande på en del inspelningar. Lite pinsamt, tycker jag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-01-08 23:13

PerStromgren skrev:Jag håller med, men bandbruset är ytterligt störande på en del inspelningar. Lite pinsamt, tycker jag.

Det fanns inte så många (välljudande) alternativ till analoga rullbandspelare när de tidiga RR-inspelningarna gjordes. Hellre lite brus än katastrof-ljud.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-08 23:20

Vad är det som är pinsamt med att det brusar om inspelningar som är gjorda på rullband?

Minns att många av de äldre RR-inspelningarna gjordes för direktgravering. Att de samtidigt spelades in på rullband var bara en sorts backup. Och när dessa senare ges ut på digitalt medium får man nog acceptera att bruset hörs. Alternativet hade varit att de inte funnits annat än på LP.

Det är bra om man vill kritisera en inspelning att ha alternativet klart för sig. Man behöver veta och förstå att extremt högdynamiska inspelningar blir väldigt "genomhörbara" (ickeblockerande ljudbild) och brus maskeras inte som normalt av en tjock massa av sönder komprimerad musik.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-01-08 23:55

Strmbrg skrev:Jag trodde inte att det fanns så här pass välljudande inspelningar.
Det finns inte mycket som distraherar hos de inspelningar jag hittills har lyssnat på. Det som är lite synd är att katalogen på Spotify är aningen begränsad. Vet inte hurpass mycket mer som finns från märket, då deras hemsida är lite svåröverskådlig.
Hursomhelst är realismen, klarheten, djupet och frånvaron av hopgrötning i stora orkestrar i en klass jag aldrig hört tidigare.
Hur gör de? Och kanske främst: Finns det andra skivmärken i paritet med detta?

En annan tråkig sak är att jag knappt orkar höra på musik från andra bolag numera...

Jag har några CD med EIJI OUE and the MINNESOTA ORCHESTRA, exempelvis The Rite of Spring, och visst låter det väldigt kraftfullt, rent och dynamiskt. Kan inte komma på några andra bolag som är i samma klass så här på rak arm.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-09 00:12

Både från skivbolaget Telarc och Delos har det levererats en och annan fin inspelning.

Båda hade dock sina finaste (mest puristiska) perioder för över 30 år sedan.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-09 01:32

Naxos och BIS (samma nu?) levererar ofta och varken Blue Note eller Chesky behöver skämmas för sig.
I min ungdom fanns ett bolag som hette Nimbus, finns de kvar? De spelade in med gamla instrument i autentiska miljöer för att vi skulle få höra musiken som den, förmodligen, lät när den skrevs. Det var välgjorda inspelningar det. Och annorlunda.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-09 09:28

IngOehman skrev:Minns att många av de äldre RR-inspelningarna gjordes för direktgravering. Att de samtidigt spelades in på rullband var bara en sorts backup. Och när dessa senare ges ut på digitalt medium får man nog acceptera att bruset hörs. Alternativet hade varit att de inte funnits annat än på LP.

Har Reference Recordings verkligen gjort direktgraveringar? Framgår inte av deras hemsida. Sheffield Lab gjorde direktgraveringar.

Reference Recording och Sheffield Lab verkas finnas på Tidal och Spotify, i varje fall till viss del, de titlar jag har lyssnat på.
På vilka RR är det störande bandbrus? Red Norvo från 1957 störs jag inte av det i så fall.

hifikg skrev:I min ungdom fanns ett bolag som hette Nimbus, finns de kvar? De spelade in med gamla instrument i autentiska miljöer för att vi skulle få höra musiken som den, förmodligen, lät när den skrevs. Det var välgjorda inspelningar det. Och annorlunda.

Nimbus finns fortfarande. Gjorde väl även lite annorlunda överföringar av stenkakor till modernt format. Spelande man inte upp med en välljudande stenkakeanläggning i ett rum och spelade in med mikrofon? Jussi Björling bl.a.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-09 10:16

IngOehman skrev:Vad är det som är pinsamt med att det brusar om inspelningar som är gjorda på rullband?

Att det brusar så att det stör tycker jag är pinsamt för en yrkesman. Jag jämför med vad Robert von Bahr kunde uträtta med en Revox A77.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-09 12:28

PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:Vad är det som är pinsamt med att det brusar om inspelningar som är gjorda på rullband?

Att det brusar så att det stör tycker jag är pinsamt för en yrkesman. Jag jämför med vad Robert von Bahr kunde uträtta med en Revox A77.

Exempel på det hos Reference Recordings!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-09 12:31

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:

Gärna, men jag måste hem till skivhyllan. Återkommer.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-09 13:18

Telarc är ett bolag jag har förbisett nästan helt...
Anar nu - efter lite spontalspisning - att även de verkar ha den där distraktionsfria kvaliteten på ljudet som jag uppskattar. Klart, öppet, tydligt utan hopgrötning.
Såhär långt känns det som att RR är lite mer spektakulära i karaktären än Telarc, men det spelar mindre roll.

Det väsentliga för mitt vidkommande är att jag inte distraheras av hur det låter, när jag ju "bara" vill tillgodogöra mig musikframförandet.
:)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-09 13:40

Tidiga inspelningar av klassisk musik på Telarc var ofta rätt minimalistiska med bara tre mikrofoner. Det är kanske inte likadant längre?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-09 13:45

Telarc för mig är synonymt med bastrumma i ansiktet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-09 13:50

Jag hade nog också lite sådana tankar.

Förvisso ingen bastrumma alls på detta vax, men det låter ju fint.
https://open.spotify.com/album/18eNuhnhDRH9YqEX3Q2cBv

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-09 13:55

RogerGustavsson skrev:
IngOehman skrev:Minns att många av de äldre RR-inspelningarna gjordes för direktgravering. Att de samtidigt spelades in på rullband var bara en sorts backup. Och när dessa senare ges ut på digitalt medium får man nog acceptera att bruset hörs. Alternativet hade varit att de inte funnits annat än på LP.

Har Reference Recordings verkligen gjort direktgraveringar? Framgår inte av deras hemsida. Sheffield Lab gjorde direktgraveringar.

Reference Recording och Sheffield Lab verkas finnas på Tidal och Spotify, i varje fall till viss del, de titlar jag har lyssnat på.
På vilka RR är det störande bandbrus? Red Norvo från 1957 störs jag inte av det i så fall.

hifikg skrev:I min ungdom fanns ett bolag som hette Nimbus, finns de kvar? De spelade in med gamla instrument i autentiska miljöer för att vi skulle få höra musiken som den, förmodligen, lät när den skrevs. Det var välgjorda inspelningar det. Och annorlunda.

Nimbus finns fortfarande. Gjorde väl även lite annorlunda överföringar av stenkakor till modernt format. Spelande man inte upp med en välljudande stenkakeanläggning i ett rum och spelade in med mikrofon? Jussi Björling bl.a.

Nej, jag har inte hört talas om att RR gjort någon direktgravering d v s Direct to Disc. Deras slogan var Direct to Tape. :) På 80-talet då jag och Harryup hade Ljudbutiken importerade vi RR. Då var det enbart LP. Varje gång det kom skivor så var det som julafton. Kunderna strömmade in i butiken och länsade kartongerna med RR-skivor. :) De gick åt fort. Inspelningtekniker är Keith O Johnson, oftast kallad Professor Johnson.

Här är en videosnutt där han talar om sina tidiga bandspelare.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-01-09 17:12

Kan väl läggas till att Keith O Johnson även är konstruktör på Spectral Audio.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-09 19:07

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:

Här kommer två exempel. Det är inte bara (kanske inte ens primärt) bandbrus vi hör, trafikstörningar går in rätt rejält. Jag tycker inte detta är acceptabelt, så jag har lagt undan skivorna, även om jag förstår att Strmbrg gillar hur musiken presenteras fint.

Kronoskvartetten, The Funky Chicken från In Formation - RR-9CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Kronos.flac
Britten, Interlude från Ceremony of Carols - RR-21CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Britten.flac

Döm själva: är jag för känslig?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2017-01-09 20:51

Strmbrg skrev:

Och kanske främst: Finns det andra skivmärken i paritet med detta?

Dom ligger inte i paritet med RR men jag tycker ändå om deras inspelningar: Deutsche Gramophone

http://www.deutschegrammophon.com/en/series/
"Som nytt, fast bättre"

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-01-09 21:14

Caprice, R.I.P.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-01-10 00:42

PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:

Här kommer två exempel. Det är inte bara (kanske inte ens primärt) bandbrus vi hör, trafikstörningar går in rätt rejält. Jag tycker inte detta är acceptabelt, så jag har lagt undan skivorna, även om jag förstår att Strmbrg gillar hur musiken presenteras fint.

Kronoskvartetten, The Funky Chicken från In Formation - RR-9CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Kronos.flac
Britten, Interlude från Ceremony of Carols - RR-21CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Britten.flac

Ja!

Jag har haft RR-9CD i min ägo sedan 20-25 år och aldrig reagerat på brus eller andra störningar på den.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2017-01-10 01:27

Jag lyssnade på PerStrömgrens klipp och jag håller med klart störande, gick att höra redan i datorhögtalarna och då jag ofta lyssnar i hörlurar testade jag med det och då blir det rätt distraherande Kronos var värst, det låter som miljöljud mer än brus från någon teknisk apparat, ibland kanske det är svårt att få till en inspelning på en idealisk plats men det här är mindre snyggt kanske.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-10 02:21

PerStromgren skrev:Telarc för mig är synonymt med bastrumma i ansiktet.

Det låter som något som någon med endera dålig anläggning eller bristfällig verklighetsreferens (eller båda två), skulle säga... :?

Är det något som de flesta inspelningar av klassiskt musik saknar, jämfört med verkligheten, så är det ju bastrumman! I konserthuset blåser det ju om öronen när den påbankas med lite emfas, och spelas den svagt så känns den i diafragman...

- - -

Telarc är en av de få skivbolag som flera gånger har visat att de kan fånga den på ett bra sätt, lika bra som de fångar resten av orkestern. Det var i varje fallet på 70- och 80-talet då deras inspelningar var som bäst.

Dynamisk och verklig - och långt bak i ljudbilden.

Härligt mycket men verkligen inte för mycket, och verkligen inte i ansiktet!

Och att balansen blev så bra beror självklart på att de använde få mikrofoner. Då fångar man ju ljuden på hålla och med den balans som ljuden lämnar orkestern.

När man multimickar och dessutom glömmer bort eller helt struntar i bastrumman (och dessutom använder njurmikrofoner okunnigt*) låter det mera som vanligt, alltså som det gör från de flesta usla inspelningar.

Vh, iö

- - - - -

*Till skillnad från att använda sådana kunnigt, som RR.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-10 02:53

RogerGustavsson skrev:

Det kan vara så att jag missminner mig. Mitt minne är av att ha läst någon text, kanske på ett LP-konvolut, där det stod massor om hur direktgraveringen gick till, och att det där även nämndes att en bandinspelning gjordes parallellt, och att denna senare (i mitten av 80-talet?) användes då inspelningarna släpptes på CD.

Men som sagt, det är möjligt att jag missminner mig, närmare bestämt på så vis att det var något annat skivbolag.

Något känns fel med minnet, eftersom jag också är väl bekant med Keith Johnssons mäktiga bandspelare... :oops:

- - -

Oavsett vilket så är det inspelningar som legat på tejp, så måttliga krav på brusfrihet tycker jag man får ställa. De är ju heller inte brustvättade eller någonting, och många av dem innehåller dessutom synnerligen högdynamisk musik. Det kräver headroom, vilket ökar relativa brusnivån.

Kan säga att jag delar PerStromgrens uppfattning att inspelningarna brusar (tänker framförallt på l'Historie du Soldat och Facade som är de RR-inspelningar jag spelar oftast, minns dock inte den 9 år senare inspelade Trittico som alls lika brusig, och den tror jag spelades in till digitalt medium), men utan att jag tycker det är anmärkningsvärt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-10 07:52

Det är intressant det där, med vilka slags fel och brister olika personer reagerar på i inspelningar.
Dels vad man så att säga "spontanreagerar" på.
Dels vad man noterar, när man "letar" efter bristerna.

För egen del så är de VÄSENTLIGA bristerna de som är det intressanta. Med det menar jag sådana brister som distraherar mig.
Med 'distraherar' menar jag sådant som "ställer sig ivägen" för mitt syfte, nämligen att lyssna på ORKESTERN och KOMPOSITIONEN. (Musiken, heter det väl, helt enkelt...)

Om det - till exempel - brusar, men bruset inte distraherar mig, så spelar brusandet kanske inte särskilt stor roll?
Där är jag dock inte säker, ty jag kanske distraheras fast jag inte vet om det. Och brusandet kanske därför påverkar mitt musiklyssnande lik förknådat?..

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-10 09:47

IngOehman skrev:
PerStromgren skrev:Telarc för mig är synonymt med bastrumma i ansiktet.

Det låter som något som någon med endera dålig anläggning eller bristfällig verklighetsreferens (eller båda två), skulle säga... :?

Ja, det får bli dålig anläggning, då, för min verklighetsreferens är det inget fel på.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-10 09:48

Vad tycker ni om trafikbuller på skiva?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-10 11:08

Jag föredrar som regel att det inte bullrade när inspelningen gjordes framför att det bullrade.

Men jag föredrar även att det bullrar på inspelningen framför att någon har försökt filtrera bort det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-10 11:14

Jag personligen tycker att producenten av skivan borde be om ursäkt när de inte lyckas att finna en plats och tidpunkt som inte bullrar. Det är inte en fullgod produktion i mina öron. Att bara välja en trevlig kyrka nere på stan är inte att anstränga sig, tycker jag. Struntar de i skivköparen?

Det finns skivor i min samling som jag inte spelar av denna anledning. Som tur är finns det fullgoda alternativ, eftersom det rör sig om välkända verk som många spelat in. Kronoskvartetten i mitt exempel är tyvärr ett exempel där detta inte gäller.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-01-10 11:21

Fast om händelsen är bokad i en viss lokal vid ett visst tillfälle är det ju inte så lätt att undvika. Det är ju inte alltid producenten som styr över vad, var och när utan de får helt enkelt spela in det som sker när och där det sker.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-01-10 11:27

PerStromgren skrev:Vad tycker ni om trafikbuller på skiva?

Om trafikbullret bara är ett jämnt och lågt muller, som man måste lyssna noga efter för att detektera, märker jag det
mycket sällan eftersom jag bor mitt i stan. Sent, då trafiken är minimal, spelar jag nästan alltid på lägre nivå och
jag har ingen skiva där något inspelat trafikbuller är hörbart då.
Kanske bidrar det att jag oftast föredrar liveinspelningar där "linjen" är obruten från början till slut trots en och annan
störning "på köpet" framför kliniskt sönderredigerade inspelningar utan "nerv"..
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-10 11:37

UrSv skrev:Fast om händelsen är bokad i en viss lokal vid ett visst tillfälle är det ju inte så lätt att undvika. Det är ju inte alltid producenten som styr över vad, var och när utan de får helt enkelt spela in det som sker när och där det sker.

Jovisst, är det en live-inspelning kommer saken i ett annat läge, självklart! Men de egna skivor jag pratar är inte live.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-10 11:40

lennartj skrev:
PerStromgren skrev:Vad tycker ni om trafikbuller på skiva?

Om trafikbullret bara är ett jämnt och lågt muller, som man måste lyssna noga efter för att detektera, märker jag det
mycket sällan eftersom jag bor mitt i stan. Sent, då trafiken är minimal, spelar jag nästan alltid på lägre nivå och
jag har ingen skiva där något inspelat trafikbuller är hörbart då.

Lyssna på detta och säg vad du tycker: Kronoskvartetten, The Funky Chicken från In Formation - RR-9CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Kronos.flac
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-10 12:08

Har ju den CD:n, RR-9. Jag kallar inte det bandbrus, det har en del störningar med lägre frekvensinnehåll. Det finns ljud från lokalen och dess omgivning. Är inte helt ovanligt t.o.m. Cantate Domino har liknande ljud. Musik inspelad i stora lokaler som kyrkor får inte sällan en stor del ljud utifrån. Konserthussalar kan vara tystare, speciellt om man stänger av klimatiseringen. I vårt nya konserthus i Jönköping låter klimatanläggning en hel del, ibland störande mycket.

Har ju börjat spela vinyl igen, se annan tråd under Vintage. Där kan vi tala om baksgrundstörningar...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-01-10 12:11

Det stör inte mig speciellt mycket faktiskt.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-01-10 12:36

Jag lyssnade sent igår kväll både på din fil via datorn och min Edirol UA-25EX DAC och
min CD i Oppo BDP-95 med SPDIF-anslutning till Mytek Stereo 192 DSD DAC på låg nivå.
Idag har jag just lyssnat på nytt på betydligt högre nivå än jag brukar, troligen motsvarande
som om kvartetten suttit mellan mina högtalare 80-92 dB(A).
Datoruppspelningen har lite "fulare" brus som är lättare att uppfatta genom musiken, tycker jag.
När jag spelar CDn via den bättre DACen noterar främst en kraftig lågfrekvent brusmatta mellan
styckena, men i dem blir jag sällan störd, men nu när du påtalat det är det svårt att undgå
1:12 in på nr.5 Enantiodromia High

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-10 20:52

Lite Telarc: Det här är ju fin musik som dessutom låter väldigt snyggt rent tekniskt, tycker jag.
https://open.spotify.com/track/0ZQ20gk3ljsmoVHC3fWtKX

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-01-10 23:52

Det här är en viktig tråd, bra inspelningar av bra musik är vad en fin anläggning ska kultiveras med. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-10 23:55

sprudel skrev:Det här är en viktig tråd, bra inspelningar av bra musik är vad en fin anläggning ska kultiveras med. :)

Enligt Linn är alla inspelningar bra och all musik bra under förutsättning att du har en Linnanläggning.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-01-11 00:42

Och . . . typ* ? 8) 8O :D

*Ivor har välan aldrig hatt fel . . .
Senast redigerad av Laila 2017-01-11 00:44, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-01-11 00:43

Och...?

Och att du lämnat klockan i hallen!! :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-01-11 00:50

Nja, men min Seiko militärklocka* har efter ca 4 bast börjat att inte vara lika långlivad
på självuppdragningen som förut . . . typer, vartfan håller morello hus ?

*För ca 500:- . . . skandal. :evil:

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-01-11 01:12

Laila skrev:Nja, men min Seiko militärklocka* har efter ca 4 bast börjat att inte vara lika långlivad
på självuppdragningen som förut . . . typer, vartfan håller morello hus ?

*För ca 500:- . . . skandal. :evil:

Han är på semester, på forum där exotiska tillbehör avhandlas: http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... gs-filter/

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-01-11 01:26

Tack . . . typ. :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-01-11 08:21

petersteindl skrev:
sprudel skrev:Det här är en viktig tråd, bra inspelningar av bra musik är vad en fin anläggning ska kultiveras med. :)
Enligt Linn är alla inspelningar bra och all musik bra under förutsättning att du har en Linnanläggning.

Ahhh, äntligen någon här som har fattat ;-)

Något av de allra bästa jag hört är från just Linn-anläggningar. Men tyvärr också något av det värsta. Senast jag var på demo hos HF på Karlavägen spelades det på ett par livsstilshögtalare för en kvarts mille. Inte ens det riktigt goda vinet som det bjöds på kunde dölja det enbarmliga ljudet.

/ B

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2017-01-11 11:51

BIS
Har varit på många många Kroumata konserter och har BIS Kroumata skivor, :D
Opus 3 har väl gjort en del bra, hur många gångar hörde man inte "Live at the pawnshop"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-11 12:11

"Liva at the Pawnshop" är väl på Proprius? Proprius, Caprice har många välljudande inspelningar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-11 20:26

RogerGustavsson skrev:"Liva at the Pawnshop" är väl på Proprius? Proprius, Caprice har många välljudande inspelningar.

Jazz at the Pawnshop heter den och live är den och mycket välinspelad och välspelad, så bra att man inte får spela den för ofta. Då blir man beroende och ratar allt annat :-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-01-11 23:20

PerStromgren skrev:Kronoskvartetten, The Funky Chicken från In Formation - RR-9CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Kronos.flac

Det finns två felkällor i din fråga. Skillnaden mellan våra anläggningars återgivningsförmåga och skillnaden i vår hörsel. Men oavsett detta skulle jag vilja säga: hos mig hörs inget störande brus vid normala nivåer. Vid lite högre nivåer (strax över det jag uppfattar som normalt för akustiska instrument) hör jag fortfarande inget brus, däremot buller och bakgrundsljud från lokalen. Detta stör mig inte alls, det skulle jag hört även om jag varit på plats.

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-01-12 08:58

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Kronoskvartetten, The Funky Chicken från In Formation - RR-9CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Kronos.flac

Det finns två felkällor i din fråga. Skillnaden mellan våra anläggningars återgivningsförmåga och skillnaden i vår hörsel. Men oavsett detta skulle jag vilja säga: hos mig hörs inget störande brus vid normala nivåer. Vid lite högre nivåer (strax över det jag uppfattar som normalt för akustiska instrument) hör jag fortfarande inget brus, däremot buller och bakgrundsljud från lokalen. Detta stör mig inte alls, det skulle jag hört även om jag varit på plats.

/ B

Jag tror detta kan ha att göra med basåtergivningens kapacitet nedåt i frekvens (detta har vi ju diskuterat ett antal gånger). Om man har återgivning hela vägen ned så blir bakgrundsljud mer korrekt återgivna och då stör de enligt min erfarenhet inte lika mycket. Man behöver inte ha förmågan att återge starka basljud, men om man inte ens kan återge de svaga basljuden så tappar man mycket av rummets och omgivningens naturliga ljudkaraktär.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-12 09:33

Almen skrev:Jag tror detta kan ha att göra med basåtergivningens kapacitet nedåt i frekvens (detta har vi ju diskuterat ett antal gånger). Om man har återgivning hela vägen ned så blir bakgrundsljud mer korrekt återgivna och då stör de enligt min erfarenhet inte lika mycket. Man behöver inte ha förmågan att återge starka basljud, men om man inte ens kan återge de svaga basljuden så tappar man mycket av rummets och omgivningens naturliga ljudkaraktär.

Det där var något som David Wilson påtalade i samband med sitt stora WAMM-system. Har för mig att de stora basmodulerna kopplades in vid 40 Hz. Utan dem minskade förmågan att återge rummets storlek, enligt utsago och jag är benägen att hålla med.

Bild

Användarvisningsbild
JaQoB

Inläggav JaQoB » 2017-01-12 09:48

Har följt den här tråden med intresse, och blivit nyfiken på vilka Reference Recordings man borde försöka få tag i, om man ville höra lite välinspelad musik?
Något exempel där både musiken och inspelningen är riktigt bra? :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-12 10:14

JaQoB skrev:Har följt den här tråden med intresse, och blivit nyfiken på vilka Reference Recordings man borde försöka få tag i, om man ville höra lite välinspelad musik?

Har dy Spotify Premium och möjlighet att köra digitalt från dator in i en bra DAC så finns det massor av sjysst den vägen.

Detta är Telarc. Men det spelar ju ingen roll vad bolaget heter, så länge inspelningarna är suveräna!
https://open.spotify.com/track/4fNeJytPWUV8DFA4mkscWb

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Reference Recordings, gamla Delos, gamla Telarc

Inläggav Strmbrg » 2017-01-12 10:38

Strmbrg skrev:...En annan tråkig sak är att jag knappt orkar höra på musik från andra bolag numera...

Eller, så är det inte alls en tråkig sak.
Det är väl snarare riktigt bra, att man inte ödar tid på att lyssna på musik som inte låter särskilt bra...
:)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-12 10:42

Almen skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jag tror detta kan ha att göra med basåtergivningens kapacitet nedåt i frekvens (detta har vi ju diskuterat ett antal gånger). Om man har återgivning hela vägen ned så blir bakgrundsljud mer korrekt återgivna och då stör de enligt min erfarenhet inte lika mycket. Man behöver inte ha förmågan att återge starka basljud, men om man inte ens kan återge de svaga basljuden så tappar man mycket av rummets och omgivningens naturliga ljudkaraktär.

Kan du lyssna på mina exempel och säga vad du tycker?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-12 11:02

PerStromgren skrev:
...

Nu har jag lyssnat på exemplen och nu skall jag tycka:
Jag noterar något slags "fräs" precis i början av Kronos-spåret. Sedan är det någon form av rumsljud som föreligger mest hela tiden.
Men, med tanke på att realismen känns riktigt påtaglig, så är det inga distraherande saker detta. Inte vad mig beträffar.
När jag gasar på lite med Britten-stycket, så bullrar det ju en del och det är något slags "brus-aura" runt transienterna från harpan.
Men det där är musik som jag föredrar att spela rätt så svagt, så det får slippa igenom nålsögat det med.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-12 11:04

När jag lyssnade i min "minianläggning Z4", samtidigt som jag spelade poker, störde jag mig inte på missljuden, men nu när jag kör samma musik rakt in i hjärnan via Sony-plupparna förstår jag vad du menar. Det låter lite som ett hyggligt kassettband, inspelat från en hygglig skivspelare, inte skitdåligt, men det finns störningar som blandar sig med musiken. Efter en stund vänjer jag mig och lyssnar enbart på musiken igen. Får höra vad Carlsson har att säga om saken i afton.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-01-12 12:02

PerStromgren skrev:

Jepp, skall försöka få tid i kväll.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-12 12:35

Nu sitter jag mellan mina 52:or och i det första stycket, Britten, maskerades missljudet mer än när jag tryckte in det rakt i öronen, likväl fullt hörbart (vilket kan bero på att jag hört det via lurar innan) kanske mitt rum inte är helt tyst. Det andra stycket, Kronos, lider däremot av hörbara "fel", jag dubbelkollade att jag stängt av alla fläktar medan jag lyssnade och i slutet av inspelningen, innan det blir helt tyst, låter det som ett Happy Tape.

Trevlig musik för övrigt, blir sugen på att höra mer, så avskräckt blir jag ändå inte.

Edit: Spelar Britten igen nu och hör tydligare än första gången ett lågfrekvent brum här o där, så där så att det blir ljuvligt tyst när jag pausar. Som en feltrimmad pickup i vinylspår. Samma effekt som i Kronosstycket, men där framträder den tydligare och mer ihållande.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-12 13:22

Jag har Telarcvinyler där det står att man hade luftkonditioneringen på för att det var så varmt när man spelade in, men att de i de flesta ljudsystem skulle vara "all but audioable".
Trots det hör det tydligt i lugna passager i musiken att den står och hummar i bakgrunden.
Kan det vara det KG hör?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
JaQoB

Inläggav JaQoB » 2017-01-13 14:03

manix skrev:Det finns ett antal samplers. Det kan ju vara en bra start, då man kan höra vad man gillar och bestämma vilka man vill köpa

https://www.amazon.co.uk/d/Digital-Music/30th-Anniversary-Sampler-Various-artists/B00XZJZMPG/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1484208028&sr=8-2&keywords=30th+Anniversary+Sampler

https://www.amazon.co.uk/d/Digital-Music/Tutti-Orchestral-Sampler-Various-artists/B00Y1FC09O/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1484208159&sr=8-2&keywords=Tutti+orchestral+sampler

https://www.amazon.co.uk/Jazz-Kaleidoscope-Various-artists/dp/B00XWYMQCQ/ref=sr_1_12?ie=UTF8&qid=1484208259&sr=8-12&keywords=Jazz+kaleidoscope

Symphonic Dances av Rachmaninoff brukar omnämnas som en bra inspelning. Jag tycker också att den låter utmärkt.

https://www.amazon.co.uk/Rachmaninoff-Symphonic-Vocalise-Respighi-%C3%89tudes-tableaux/dp/B00XVDTZ22/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1484208397&sr=8-1&keywords=Rachmaninoff+Symphonic+Dances

Strmbrg skrev:
JaQoB skrev:Har följt den här tråden med intresse, och blivit nyfiken på vilka Reference Recordings man borde försöka få tag i, om man ville höra lite välinspelad musik?

Har dy Spotify Premium och möjlighet att köra digitalt från dator in i en bra DAC så finns det massor av sjysst den vägen.

Detta är Telarc. Men det spelar ju ingen roll vad bolaget heter, så länge inspelningarna är suveräna!
https://open.spotify.com/track/4fNeJytPWUV8DFA4mkscWb

Tack, Spotify är helt klart en bättre början, och faktum är att i princip alla skivorna ovan gick att hitta där :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-01-13 14:18

Någon med inspiration får gärna sätta upp en Spotify-lista med bra Reference Recordings-utgåvor, så kan vi som inte har så bra koll en enkel möjlighet att få bättre koll. Skulle verkligen uppskattas.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-13 14:28

http://www.referencerecordings.com/Catalog.asp för den som vill utforska på Spotify eller Tidal. Tyvärr är deras sökfunktioner inte så bra när det gäller klassisk musik.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-01-13 14:44

Strmbrg skrev:Känner du till några andra bolag som åstadkommer lika "distraktionsfria" inspelningar? I första hand då, när det gäller symfonisk musik.

Sätt ut en köpes på dom gamla high fidelity skivorna, dom där som man fick med tidningen med samma namn.
Många fina inspelningar på dessa skivor!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-01-13 15:32

Finns ju ganska många fina gamla Decca också med mycket välljud.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-13 17:24

Evil_Homer skrev:
Strmbrg skrev:Känner du till några andra bolag som åstadkommer lika "distraktionsfria" inspelningar? I första hand då, när det gäller symfonisk musik.

Sätt ut en köpes på dom gamla high fidelity skivorna, dom där som man fick med tidningen med samma namn.

Nja, inte alla spåren men rätt många. Har även skaffat original-CD:na i flera fall. Det är lite knas mastrat nivåmässigt. Inte så kul om två spår skiljer sig väldigt i genomsnittsnivå. Har alla 80...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-13 19:32

RogerGustavsson skrev:http://www.referencerecordings.com/Catalog.asp för den som vill utforska på Spotify eller Tidal. Tyvärr är deras sökfunktioner inte så bra när det gäller klassisk musik.

Jag brukar söka sålunda i Spotify:
label:telarc beethoven -Då får jag upp alla Beethoven-vax på Telarc
label:reference symphon -Då får jag upp Reference Recordings alla symfonier. Jag skriver just symphon för att få med både symphonies och symphony.
brahms chailly -Då får jag fram allt som finns med dirigenten Riccardo Chaiily spelandes Brahms.
Det tycker jag funkar riktigt bra.

BosseS

Inläggav BosseS » 2017-01-13 21:05

Man får ju lite träffar men får man alla?
Jag har upptäckt att det är viktigt att direkt efter sökningen klicka i resultatlistan och hålla ned PageDown tills dess att den slutat scrolla - detta om sökresultatet är stort. Det som initialt visas är inte allt. Ett sätt att "avbryta" denna sökning är t.ex att sortera listan. Det kan finnas fler fällor som gör att man inte ser allt.
Sedan ska spotify naturligtvis har rätt information, att skivan verkligen är taggad BIS eller Telarc eller vad det kan vara...

Det senaste irriterande påfundet i android är att spotify automatiskt börjar spela random låtar när den når slutet på en spellista. Det blev många "WTF håller den på med" innan jag såg en inställning som hette nåt i stil med "autoplay similar tracks". Denna nya feature tyckte de var lämpligt att aktivera per default, ärthjärnor!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-01-14 00:27

Evil_Homer skrev:

Har allihopa, kopior kan ordnas om så önskas...

/ B

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-01-14 10:43

RogerGustavsson skrev:
Evil_Homer skrev:

Nja, inte alla spåren men rätt många. Har även skaffat original-CD:na i flera fall. Det är lite knas mastrat nivåmässigt. Inte så kul om två spår skiljer sig väldigt i genomsnittsnivå. Har alla 80...

Vadå nja??
Ska han inte skaffa skivorna eller finns det inte många fina inspelningar på dom?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-01-14 10:44

Bill50x skrev:
Evil_Homer skrev:

/ B

Jag kompletterar gärna min samling som inte är helt komplett!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-14 12:11

Evil_Homer skrev:
Bill50x skrev:
Evil_Homer skrev:Sätt ut en köpes på dom gamla high fidelity skivorna, dom där som man fick med tidningen med samma namn.

/ B

Jag kompletterar gärna min samling som inte är helt komplett!

Jag tror AVR7000 har rippat alla.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-01-14 12:34

Strmbrg skrev:
RogerGustavsson skrev:http://www.referencerecordings.com/Catalog.asp för den som vill utforska på Spotify eller Tidal. Tyvärr är deras sökfunktioner inte så bra när det gäller klassisk musik.

Jag brukar söka sålunda i Spotify:
label:telarc beethoven -Då får jag upp alla Beethoven-vax på Telarc
label:reference symphon -Då får jag upp Reference Recordings alla symfonier. Jag skriver just symphon för att få med både symphonies och symphony.
brahms chailly -Då får jag fram allt som finns med dirigenten Riccardo Chaiily spelandes Brahms.
Det tycker jag funkar riktigt bra.

Bra tips. Försökte söka innan jag postade mitt inlägg med "label:reference" men visste inte att det gick att kombinera med andra söktermer. Just en sådan sökning jag gjorde var rätt värdelös och därmed skrev jag min önskan om en lista med tips. Det där kommer fungera bättre för att få bort rätt mycket ointressant.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-14 13:36

Det sökförfarandet fungerar inte alls på Tidal. Om man bara knappar in telarc får man bara två träffar...

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-01-14 13:39

Har ganska tunt i början av serien, men kan hjälpa till att dela runt 40 skivor i flac, har ju äntligen fått fiber 100/100 så det ska väl snurra på rätt skapligt för den som vill ladda ner.

Dock när jag testade att göra en "dela fillänkar" på en av skivorna så blir det en gofile.me adress, klickar man på den så visas min externa ip-adress till nasen.
Inget skoj att göra den offentlig, något sätt man kan komma runt detta?
Nasen är en Synology 411j.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-01-20 16:00

manix skrev:Symphonic Dances av Rachmaninoff brukar omnämnas som en bra inspelning. Jag tycker också att den låter utmärkt.

https://www.amazon.co.uk/Rachmaninoff-Symphonic-Vocalise-Respighi-%C3%89tudes-tableaux/dp/B00XVDTZ22/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1484208397&sr=8-1&keywords=Rachmaninoff+Symphonic+Dances

Höll på att hoppa ur stolen när bastrumman tog vid, jädrar vilken kraft och vad rent.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-01-20 16:24

shifts skrev:Någon med inspiration får gärna sätta upp en Spotify-lista med bra Reference Recordings-utgåvor, så kan vi som inte har så bra koll en enkel möjlighet att få bättre koll. Skulle verkligen uppskattas.

Har börjat med en Spotify lista "Reference Recordings Faktiskt". Just nu finns det bara några Rachmaninoff med Eiji Oue och Minnesota Orchetsra i listan. Men det står fritt för vara o en att fylla på.
Hoppas jag gjort rätt inställningar....

Henrik

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-01-20 17:33

nuffe: Den får du så klart gärna dela med dig av redan, så kan man följa med på utvecklingen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-01-20 20:01

:!:
Evil_Homer skrev:Har ganska tunt i början av serien, men kan hjälpa till att dela runt 40 skivor i flac, har ju äntligen fått fiber 100/100 så det ska väl snurra på rätt skapligt för den som vill ladda ner.

Dock när jag testade att göra en "dela fillänkar" på en av skivorna så blir det en gofile.me adress, klickar man på den så visas min externa ip-adress till nasen.

Har hela serien fram till 60 någonting om du behöver komplettera. Tycker nog att de var bäst i de tidiga utgåvorna.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2017-01-20 21:15

shifts skrev:

Någon med inspiration får gärna sätta upp en Spotify-lista med bra Reference Recordings-utgåvor, så kan vi som inte har så bra koll en enkel möjlighet att få bättre koll. Skulle verkligen uppskattas.

Reference Recordings behöver ingen lista med "bra" utgåvor. I stort sett alla utgåvor är bra. I alla fall de jag har i min ägo.

Om jämförelsen är med dylika moderna popalster så ligger RR hästlängder före i ljudkvalitet i stort sett med allt de producerat.
"Som nytt, fast bättre"

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-01-20 21:26

shifts skrev:nuffe: Den får du så klart gärna dela med dig av redan, så kan man följa med på utvecklingen.

Länk:
https://open.spotify.com/user/henrik-ba ... 3yHQANdYBf

Henrik

flamur

Inläggav flamur » 2017-01-24 20:00

Reference Recordings är en klass för sig. Men jag har hittat en skiva på Tidal som är värdigt att nämna här. "The Nordic Sound" av 2L Audiophile Reference Recordings. Helt otroligt rent ljud och stråkarna låter naturligt (nästan livekänsla)!

Kan nämnas att Tidal streamar denna skiva i 88200 Hz :)
Musik: Audiolab M-DAC+ (USB); Film: Onkyo TX-RZ800; Slutsteg: Rotel RB-1090B; Hörlurar: iFi Micro iCAN + Oppo PM-1
Högtalare: F = Canton Ref 7 DC|C = Canton 858.2|S = Canton 820.2|Sub = Canton 850R

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-24 20:27

Jag har betat av lite musik med Minnesota Orchestra på RR via Tidal. Helt klart välljudande.

flamur

Inläggav flamur » 2017-01-24 21:28

flamur skrev:Reference Recordings är en klass för sig. Men jag har hittat en skiva på Tidal som är värdigt att nämna här. "The Nordic Sound" av 2L Audiophile Reference Recordings. Helt otroligt rent ljud och stråkarna låter naturligt (nästan livekänsla)!

Kan nämnas att Tidal streamar denna skiva i 88200 Hz :)

Kan tillägga att det också är 24bit. Det är en skiva som går i deras nya "masters"-kvalitet, vilket gör det extra intressant för att uppleva bra ljud :)
Musik: Audiolab M-DAC+ (USB); Film: Onkyo TX-RZ800; Slutsteg: Rotel RB-1090B; Hörlurar: iFi Micro iCAN + Oppo PM-1
Högtalare: F = Canton Ref 7 DC|C = Canton 858.2|S = Canton 820.2|Sub = Canton 850R

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2017-01-24 21:33

Jag såg att den finns på Spotify också. Har du Spotify så du kan jämföra kvalitén?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

flamur

Inläggav flamur » 2017-01-24 22:48

STDI skrev:Jag såg att den finns på Spotify också. Har du Spotify så du kan jämföra kvalitén?

Jag hade Spotify förut och testade Tidal med samma låtar och insåg 1 sekund in i låtarna att det var dags att byta helt till Tidal. Väl värt 199kr/mån för den otroliga skillnad det är :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-25 07:11

flamur skrev:
STDI skrev:Jag såg att den finns på Spotify också. Har du Spotify så du kan jämföra kvalitén?

Jag hade Spotify förut och testade Tidal med samma låtar och insåg 1 sekund in i låtarna att det var dags att byta helt till Tidal. Väl värt 199kr/mån för den otroliga skillnad det är :)

Intressant hur olika vi upplever detta.
Nu har jag inte jämfört Spotify Premium med Tidal. Däremot har jag jämfört Spotify Premium med CD.
Datorn respektive CD-spelaren anslutna till samma DAC och några olika "klassisk musik-stycken" som jag har på CD:
Noll skillnad - i mina öron...
:?

Kanske skiljer det mer på annan musik?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-25 08:21

flamur skrev:
flamur skrev:"The Nordic Sound" av 2L Audiophile Reference Recordings. Helt otroligt rent ljud och stråkarna låter naturligt (nästan livekänsla)!

Var det inte den skivan man åtminstone delvis kunde ladda ner gratis tidigare?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-01-25 13:11

RogerGustavsson skrev:
flamur skrev:
flamur skrev:"The Nordic Sound" av 2L Audiophile Reference Recordings. Helt otroligt rent ljud och stråkarna låter naturligt (nästan livekänsla)!

Var det inte den skivan man åtminstone delvis kunde ladda ner gratis tidigare?

Dom har en test bänk för olika format...

http://www.2l.no/hires/
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

flamur

Inläggav flamur » 2017-01-25 17:23

Strmbrg skrev:
flamur skrev:

Nu har jag inte jämfört Spotify Premium med Tidal. Däremot har jag jämfört Spotify Premium med CD.
Datorn respektive CD-spelaren anslutna till samma DAC och några olika "klassisk musik-stycken" som jag har på CD:

Eftersom vi pratar om olika saker; du CD och jag Tidal, så är det ju högst svårt att nå ett svar. Men typ av musik gör ju såklart stor skillnad. T.ex. så träder småljud fram (Läs: småljud av strängar eller närmast hur fingrarna rör sig på gitarren när BB plockar) på albumet Riding with the king av Clapton och BB King i Tidal, medan Spotify tappar lite detaljer. Kunde nöja sig redan där, men framförallt bas i alla former framhävs bättre. Detta gör sig påmint när jag jämförde "Jaqe - Malcolm" mellan Spotify och Tidal... det fanns ingen bas att tala om genom Spotify (jag trodde mitt system var dåligt på att leverera bas), medan det genom Tidal verkligen mullrar så det vibrerar om rutorna. Men lyssnar man bara på diskant så kanske det blir mindre skillnad såklart - men vem gör ens det? ;)

Tell

Inläggav Tell » 2017-01-25 17:42

flamur skrev:
Strmbrg skrev:
flamur skrev:

Eftersom vi pratar om olika saker; du CD och jag Tidal, så är det ju högst svårt att nå ett svar. Men typ av musik gör ju såklart stor skillnad. T.ex. så träder småljud fram (Läs: småljud av strängar eller närmast hur fingrarna rör sig på gitarren när BB plockar) på albumet Riding with the king av Clapton och BB King i Tidal, medan Spotify tappar lite detaljer. Kunde nöja sig redan där, men framförallt bas i alla former framhävs bättre. Detta gör sig påmint när jag jämförde "Jaqe - Malcolm" mellan Spotify och Tidal... det fanns ingen bas att tala om genom Spotify (jag trodde mitt system var dåligt på att leverera bas), medan det genom Tidal verkligen mullrar så det vibrerar om rutorna. Men lyssnar man bara på diskant så kanske det blir mindre skillnad såklart - men vem gör ens det? ;)

Är det inte rätt troligt att det är mastering o inte teknisk ljudkvalle du hör skillnad på?

flamur

Inläggav flamur » 2017-01-25 17:58

Tell skrev:
flamur skrev:
Strmbrg skrev:

Är det inte rätt troligt att det är mastering o inte teknisk ljudkvalle du hör skillnad på?

Samma låtar, från samma skivor jämförda :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-01-25 18:01

Tell skrev:Är det inte rätt troligt att det är mastering o inte teknisk ljudkvalle du hör skillnad på?

Lyssnar man efter ljudskillnader är det extremt viktigt att det är exakt samma master man lyssnar på. Vet man inte om det är så eller inte har man ju ingen som helst referens och har alltså ingen aning om vad det är man jämför.

Om det visar sig att man oftast lyssnar på någon speciell leverantör för att man helt enkelt är mer nöjd så kan man ju strunta i "varför" och helt enkelt välja denna leverantör. Men att göra en teknisk analys över vilket strömmande format som är bäst kan man knappast göra utan att ha kontroll på att det är samma sak som skickas ut.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-25 18:17

flamur skrev:Samma låtar, från samma skivor jämförda

Hur vet man vilken som ligger hos den strömmade källan? Hur vet man om det är en "rak" överföring utan bearbetning?

Tell

Inläggav Tell » 2017-01-25 18:30

flamur skrev:
Tell skrev:
flamur skrev:

Men inte nödvändigtvis samma master. Känns som det finns hur många olika masters som helst på varje album o det är oftast omöjligt att veta vilken man lyssnar på. Iofs står det ibland typ (2011 Remaster) efter låtnamnet o då kan nog vara säker på vilken det är man hör. För precis som Bill50x säger så är det extremt viktigt att det är samma master du lyssnar på innan man jämför. Så ta reda på det o återkom sen med en ny lyssningsanalys :)

flamur

Inläggav flamur » 2017-01-25 18:57

Ni för tankarna till tankeexperimentet "marys room" :)

Det enda jag kan vara säker på är att det är samma bolag som lagt ut skivorna/singlarna på de olika tjänsterna och att skivorna är från samma år. Det vore ju dock närmast en konspirationsteori att tro att bolagen skulle ge ena tjänsten en annan master än vad den andra får... Men inget jag kan svara på eller har intresse av att svara på. Jag kan dock konstatera att Tidal ger mycket bättre ljud och det är av mitt intresse :) Ni borde testa själva. För som Frank Jackson vill ge oss en tanke om med Marys room; oavsett hur mycket man läser på och kan om något, så ger det inte hela upplevelsen.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-01-25 19:52

sprudel skrev::!:
Evil_Homer skrev:Har ganska tunt i början av serien, men kan hjälpa till att dela runt 40 skivor i flac, har ju äntligen fått fiber 100/100 så det ska väl snurra på rätt skapligt för den som vill ladda ner.

Har hela serien fram till 60 någonting om du behöver komplettera. Tycker nog att de var bäst i de tidiga utgåvorna.

Hade varit riktigt trevligt!
Skicka pm med info om hur jag kommer åt dom :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-25 21:06

Har som sagt inte provat Tidal.
Men jag tänkte att Spotify Premium mot CD borde ge en god indikation på vilka hörbara brister som finns i Spotify Premium. Min utgångspunkt var att CD-ljudet borde kunna vara en rimlig referens.

Visst, man kan inte fullständigt utesluta att musiken på vissa CD-utgåvor kan vara mer förstörda ljudmässigt än exakt samma musik på Spotify.
Fast det känns väldigt osannolikt. Åtminstone vad "gamla klassisk-musik-inspelningar" beträffar. Åtminstone för mig...

Jag har höga krav, men mina krav sträcker sig inte högre än till följande:
1 Jag kan avnjuta själva musiken utan att distraheras av tankar på ljudet. Det är det primära och det musik-upplevelse-syftande.
2 Jag kan inte hitta skillnader / förbättringar / försämringar vid en jämförelse. Det är det sekundära och det teknik-intresse-syftande.

Min erfarenhet säger mig att - vad "klassiskt" och "jazz" beträffar - så är det teknik och akustik vid inspelningstillfället som sätter gränserna för hur bra det kan bli i slutänden.

Linn kör(de) väl med devisen "Source first"? Fast de fokuserade väl på skivspelaren?
För mig är "Source" inspelningstillfället.
Det är ju MAKALÖSA skillnader mellan tex en RR-inspelning å ena sidan, och tex en Decca, DG eller Philips å den andra. Generellt, alltså. *)
I en god anläggning framstår för mig de flesta andra parametrar som mer eller mindre bagatellartade.

*) RR verkar vara genomgående helt lyssningsbara utifrån punkt 1 ovan. De flesta andra märken har ganska ofta problem med punkt 1. Inte alls så att de är "skit", men jag får ofta svårt med koncentrationen.
Eller snarare måste jag försöka koncentrera mig, vilket jag helst vill slippa...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-01-25 22:15

Jag har spotify som enbart bakgrundsmusik. Har en julspellista och sedan en lista som jag brukar spela som bakgrund utomhus.
Tycker ofta att när jag testar Spotify att "jamen det låter ju inte så tokigt" för att ganska snart tycka, jo det är ganska tråkigt.

Tidal ger mig inte alls samma känsla.

Men man skall komma ihåg att man jämför olika programvaror som spelar upp musiken så det är ju inte så att man enbart lyssnar på de olika leverantörerna.

Man lyssnar på det aktuella läget i ens anläggning. Spotify ändrar ju sin uppspelare nästan varje vecka medans Tidal mera sällan.
Sen beror det ju på om Spotify Connect låter lika genom en Marantz som Spotify genom en mediaspelare. Och vad ligger skillnaden genom en mediaspelare för 150' och en för 1'. Många jämförelser är kanske inte Spotify mot Tidal som man kan läsa om utan en ögonblicksbild av läget just då i just de aktuella uppspelningsningskedjorna.

/Harryup

Tell

Inläggav Tell » 2017-01-25 22:20

flamur skrev:Ni för tankarna till tankeexperimentet "marys room" :)

Det enda jag kan vara säker på är att det är samma bolag som lagt ut skivorna/singlarna på de olika tjänsterna och att skivorna är från samma år. Det vore ju dock närmast en konspirationsteori att tro att bolagen skulle ge ena tjänsten en annan master än vad den andra får... Men inget jag kan svara på eller har intresse av att svara på. Jag kan dock konstatera att Tidal ger mycket bättre ljud och det är av mitt intresse :) Ni borde testa själva. För som Frank Jackson vill ge oss en tanke om med Marys room; oavsett hur mycket man läser på och kan om något, så ger det inte hela upplevelsen.

Ser inte riiktigt hur det här skulle ha med Marys room att göra (som jag var tvungen att googla upp nu)?

Jag ville iaf bara att du ska vara medveten om att det antagligen är skillnad på mastern mellan dom låtarna du jämförde på Spotify o Tidal (speciellt iom den stora skillnaden i bas du beskrev vilket tyder på att det är EQat olika under mastringen). O det är inte heller nödvändigtvis så Tidal alltid har den bästa mastern på alla album dom har heller, så att övergå till det ena från det andra efter att ha lyssnat en sekund på samma låt men olika mastrar verkar ju dumt. Finns ju en del pengar att spara tänker jag om man vet varför man hör en viss skillnad. Men du gör såklart som du vill, för är du nöjd så är det ju najs :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-25 22:26

Dublettpost.
Senast redigerad av Strmbrg 2017-01-25 22:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-25 22:27

Harryup skrev:Jag har spotify som enbart bakgrundsmusik. Har en julspellista och sedan en lista som jag brukar spela som bakgrund utomhus.
Tycker ofta att när jag testar Spotify att "jamen det låter ju inte så tokigt" för att ganska snart tycka, jo det är ganska tråkigt.

Tidal ger mig inte alls samma känsla.

Men man skall komma ihåg att man jämför olika programvaror som spelar upp musiken så det är ju inte så att man enbart lyssnar på de olika leverantörerna.

Man lyssnar på det aktuella läget i ens anläggning. Spotify ändrar ju sin uppspelare nästan varje vecka medans Tidal mera sällan.
Sen beror det ju på om Spotify Connect låter lika genom en Marantz som Spotify genom en mediaspelare. Och vad ligger skillnaden genom en mediaspelare för 150' och en för 1'. Många jämförelser är kanske inte Spotify mot Tidal som man kan läsa om utan en ögonblicksbild av läget just då i just de aktuella uppspelningsningskedjorna.

/Harryup

Det kan kanske emellanåt vara så som du skriver. För egen del så handlar det om att köra digitalt från CD-spelare respektive från dator in i samma DAC.
Det är ju förvisso möjligt att datorn gör någon behandling av digitalsignalen så att den inte är likadan som digitalsignalen ur CD-spelaren. Men eftersom jag inte noterar någon skillnad så spelar ju den saken ingen roll.

PS
Jag har förr om åren suttit och lyssnat via Spotify Premium på ovan beskrivna sätt, och emellanåt tyckt att det låter lite "grått", odynamiskt eller platt. Spontanreaktionen har då ofta varit att Spotify Premium kanske har en del brister trots allt.
Men då jag därefter jämfört mot en CD så har det låtit likadant den vägen.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-02-09 22:49

Spelade den här SACD´n från Linn idag och den låter inte heller så pjåkigt;

Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-02-10 15:38

flamur skrev:
Tell skrev:
flamur skrev:

Spotify manipulerar ljudfilerna och strömmningen. Vi såg detta i en test som Rydberg gjorde.
Vad Tidal pyzzlar med vet jag inte, men att dom skulle rippa en CD rakt av och lægga ut obearbetat låter osannolikt, även om det förståss är möjligt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-02-10 23:36

Jag kan inte tänka mig att nåt bolag rippar skivor. Skivbolaget förser dom med filer förstås.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-02-11 13:15

Den här stinker ju inte av oljud direkt. :)
https://open.spotify.com/track/5Vb0zBmG6z9TROcVnBlKOI

Återgå till Generellt om hifi