Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Jag håller med, men bandbruset är ytterligt störande på en del inspelningar. Lite pinsamt, tycker jag.
Strmbrg skrev:Jag trodde inte att det fanns så här pass välljudande inspelningar.
Det finns inte mycket som distraherar hos de inspelningar jag hittills har lyssnat på. Det som är lite synd är att katalogen på Spotify är aningen begränsad. Vet inte hurpass mycket mer som finns från märket, då deras hemsida är lite svåröverskådlig.
Hursomhelst är realismen, klarheten, djupet och frånvaron av hopgrötning i stora orkestrar i en klass jag aldrig hört tidigare.
Hur gör de? Och kanske främst: Finns det andra skivmärken i paritet med detta?
En annan tråkig sak är att jag knappt orkar höra på musik från andra bolag numera...
IngOehman skrev:Minns att många av de äldre RR-inspelningarna gjordes för direktgravering. Att de samtidigt spelades in på rullband var bara en sorts backup. Och när dessa senare ges ut på digitalt medium får man nog acceptera att bruset hörs. Alternativet hade varit att de inte funnits annat än på LP.
hifikg skrev:I min ungdom fanns ett bolag som hette Nimbus, finns de kvar? De spelade in med gamla instrument i autentiska miljöer för att vi skulle få höra musiken som den, förmodligen, lät när den skrevs. Det var välgjorda inspelningar det. Och annorlunda.
IngOehman skrev:Vad är det som är pinsamt med att det brusar om inspelningar som är gjorda på rullband?
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Vad är det som är pinsamt med att det brusar om inspelningar som är gjorda på rullband?
Att det brusar så att det stör tycker jag är pinsamt för en yrkesman. Jag jämför med vad Robert von Bahr kunde uträtta med en Revox A77.
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Vad är det som är pinsamt med att det brusar om inspelningar som är gjorda på rullband?
Att det brusar så att det stör tycker jag är pinsamt för en yrkesman. Jag jämför med vad Robert von Bahr kunde uträtta med en Revox A77.
Exempel på det hos Reference Recordings!
RogerGustavsson skrev:IngOehman skrev:Minns att många av de äldre RR-inspelningarna gjordes för direktgravering. Att de samtidigt spelades in på rullband var bara en sorts backup. Och när dessa senare ges ut på digitalt medium får man nog acceptera att bruset hörs. Alternativet hade varit att de inte funnits annat än på LP.
Har Reference Recordings verkligen gjort direktgraveringar? Framgår inte av deras hemsida. Sheffield Lab gjorde direktgraveringar.
Reference Recording och Sheffield Lab verkas finnas på Tidal och Spotify, i varje fall till viss del, de titlar jag har lyssnat på.
På vilka RR är det störande bandbrus? Red Norvo från 1957 störs jag inte av det i så fall.hifikg skrev:I min ungdom fanns ett bolag som hette Nimbus, finns de kvar? De spelade in med gamla instrument i autentiska miljöer för att vi skulle få höra musiken som den, förmodligen, lät när den skrevs. Det var välgjorda inspelningar det. Och annorlunda.
Nimbus finns fortfarande. Gjorde väl även lite annorlunda överföringar av stenkakor till modernt format. Spelande man inte upp med en välljudande stenkakeanläggning i ett rum och spelade in med mikrofon? Jussi Björling bl.a.
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Vad är det som är pinsamt med att det brusar om inspelningar som är gjorda på rullband?
Och kanske främst: Finns det andra skivmärken i paritet med detta?
PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:
Här kommer två exempel. Det är inte bara (kanske inte ens primärt) bandbrus vi hör, trafikstörningar går in rätt rejält. Jag tycker inte detta är acceptabelt, så jag har lagt undan skivorna, även om jag förstår att Strmbrg gillar hur musiken presenteras fint.
Kronoskvartetten, The Funky Chicken från In Formation - RR-9CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Kronos.flac
Britten, Interlude från Ceremony of Carols - RR-21CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Britten.flac
Döm själva: är jag för känslig?
PerStromgren skrev:Telarc för mig är synonymt med bastrumma i ansiktet.
RogerGustavsson skrev:IngOehman skrev:Minns att många av de äldre RR-inspelningarna gjordes för direktgravering. Att de samtidigt spelades in på rullband var bara en sorts backup. Och när dessa senare ges ut på digitalt medium får man nog acceptera att bruset hörs. Alternativet hade varit att de inte funnits annat än på LP.
Har Reference Recordings verkligen gjort direktgraveringar? Framgår inte av deras hemsida. Sheffield Lab gjorde direktgraveringar.
Reference Recording och Sheffield Lab verkas finnas på Tidal och Spotify, i varje fall till viss del, de titlar jag har lyssnat på.
På vilka RR är det störande bandbrus? Red Norvo från 1957 störs jag inte av det i så fall.
IngOehman skrev:PerStromgren skrev:Telarc för mig är synonymt med bastrumma i ansiktet.
Det låter som något som någon med endera dålig anläggning eller bristfällig verklighetsreferens (eller båda två), skulle säga...
PerStromgren skrev:Vad tycker ni om trafikbuller på skiva?
UrSv skrev:Fast om händelsen är bokad i en viss lokal vid ett visst tillfälle är det ju inte så lätt att undvika. Det är ju inte alltid producenten som styr över vad, var och när utan de får helt enkelt spela in det som sker när och där det sker.
lennartj skrev:PerStromgren skrev:Vad tycker ni om trafikbuller på skiva?
Om trafikbullret bara är ett jämnt och lågt muller, som man måste lyssna noga efter för att detektera, märker jag det
mycket sällan eftersom jag bor mitt i stan. Sent, då trafiken är minimal, spelar jag nästan alltid på lägre nivå och
jag har ingen skiva där något inspelat trafikbuller är hörbart då.
sprudel skrev:Det här är en viktig tråd, bra inspelningar av bra musik är vad en fin anläggning ska kultiveras med.
Laila skrev:Nja, men min Seiko militärklocka* har efter ca 4 bast börjat att inte vara lika långlivad
på självuppdragningen som förut . . . typer, vartfan håller morello hus ?
*För ca 500:- . . . skandal.
petersteindl skrev:Enligt Linn är alla inspelningar bra och all musik bra under förutsättning att du har en Linnanläggning.sprudel skrev:Det här är en viktig tråd, bra inspelningar av bra musik är vad en fin anläggning ska kultiveras med.
RogerGustavsson skrev:"Liva at the Pawnshop" är väl på Proprius? Proprius, Caprice har många välljudande inspelningar.
PerStromgren skrev:Kronoskvartetten, The Funky Chicken från In Formation - RR-9CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Kronos.flac
Britten, Interlude från Ceremony of Carols - RR-21CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Britten.flac
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Kronoskvartetten, The Funky Chicken från In Formation - RR-9CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Kronos.flac
Det finns två felkällor i din fråga. Skillnaden mellan våra anläggningars återgivningsförmåga och skillnaden i vår hörsel. Men oavsett detta skulle jag vilja säga: hos mig hörs inget störande brus vid normala nivåer. Vid lite högre nivåer (strax över det jag uppfattar som normalt för akustiska instrument) hör jag fortfarande inget brus, däremot buller och bakgrundsljud från lokalen. Detta stör mig inte alls, det skulle jag hört även om jag varit på plats.
/ B
Almen skrev:Jag tror detta kan ha att göra med basåtergivningens kapacitet nedåt i frekvens (detta har vi ju diskuterat ett antal gånger). Om man har återgivning hela vägen ned så blir bakgrundsljud mer korrekt återgivna och då stör de enligt min erfarenhet inte lika mycket. Man behöver inte ha förmågan att återge starka basljud, men om man inte ens kan återge de svaga basljuden så tappar man mycket av rummets och omgivningens naturliga ljudkaraktär.

JaQoB skrev:Har följt den här tråden med intresse, och blivit nyfiken på vilka Reference Recordings man borde försöka få tag i, om man ville höra lite välinspelad musik?
Något exempel där både musiken och inspelningen är riktigt bra?
Strmbrg skrev:...En annan tråkig sak är att jag knappt orkar höra på musik från andra bolag numera...
Almen skrev:Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Kronoskvartetten, The Funky Chicken från In Formation - RR-9CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Kronos.flac
Det finns två felkällor i din fråga. Skillnaden mellan våra anläggningars återgivningsförmåga och skillnaden i vår hörsel. Men oavsett detta skulle jag vilja säga: hos mig hörs inget störande brus vid normala nivåer. Vid lite högre nivåer (strax över det jag uppfattar som normalt för akustiska instrument) hör jag fortfarande inget brus, däremot buller och bakgrundsljud från lokalen. Detta stör mig inte alls, det skulle jag hört även om jag varit på plats.
/ B
Jag tror detta kan ha att göra med basåtergivningens kapacitet nedåt i frekvens (detta har vi ju diskuterat ett antal gånger). Om man har återgivning hela vägen ned så blir bakgrundsljud mer korrekt återgivna och då stör de enligt min erfarenhet inte lika mycket. Man behöver inte ha förmågan att återge starka basljud, men om man inte ens kan återge de svaga basljuden så tappar man mycket av rummets och omgivningens naturliga ljudkaraktär.
PerStromgren skrev:
...
Kan du lyssna på mina exempel och säga vad du tycker?
PerStromgren skrev:Kronoskvartetten, The Funky Chicken från In Formation - RR-9CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Kronos.flac
PerStromgren skrev:PerStromgren skrev:Kronoskvartetten, The Funky Chicken från In Formation - RR-9CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Kronos.flac
Kan du lyssna på mina exempel och säga vad du tycker?
manix skrev:Det finns ett antal samplers. Det kan ju vara en bra start, då man kan höra vad man gillar och bestämma vilka man vill köpa
https://www.amazon.co.uk/d/Digital-Music/30th-Anniversary-Sampler-Various-artists/B00XZJZMPG/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1484208028&sr=8-2&keywords=30th+Anniversary+Sampler
https://www.amazon.co.uk/d/Digital-Music/Tutti-Orchestral-Sampler-Various-artists/B00Y1FC09O/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1484208159&sr=8-2&keywords=Tutti+orchestral+sampler
https://www.amazon.co.uk/Jazz-Kaleidoscope-Various-artists/dp/B00XWYMQCQ/ref=sr_1_12?ie=UTF8&qid=1484208259&sr=8-12&keywords=Jazz+kaleidoscope
Symphonic Dances av Rachmaninoff brukar omnämnas som en bra inspelning. Jag tycker också att den låter utmärkt.
https://www.amazon.co.uk/Rachmaninoff-Symphonic-Vocalise-Respighi-%C3%89tudes-tableaux/dp/B00XVDTZ22/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1484208397&sr=8-1&keywords=Rachmaninoff+Symphonic+Dances
Strmbrg skrev:JaQoB skrev:Har följt den här tråden med intresse, och blivit nyfiken på vilka Reference Recordings man borde försöka få tag i, om man ville höra lite välinspelad musik?
Något exempel där både musiken och inspelningen är riktigt bra?
Har dy Spotify Premium och möjlighet att köra digitalt från dator in i en bra DAC så finns det massor av sjysst den vägen.
Detta är Telarc. Men det spelar ju ingen roll vad bolaget heter, så länge inspelningarna är suveräna!
https://open.spotify.com/track/4fNeJytPWUV8DFA4mkscWb
Strmbrg skrev:Känner du till några andra bolag som åstadkommer lika "distraktionsfria" inspelningar? I första hand då, när det gäller symfonisk musik.
Evil_Homer skrev:Strmbrg skrev:Känner du till några andra bolag som åstadkommer lika "distraktionsfria" inspelningar? I första hand då, när det gäller symfonisk musik.
Sätt ut en köpes på dom gamla high fidelity skivorna, dom där som man fick med tidningen med samma namn.
Många fina inspelningar på dessa skivor!
RogerGustavsson skrev:http://www.referencerecordings.com/Catalog.asp för den som vill utforska på Spotify eller Tidal. Tyvärr är deras sökfunktioner inte så bra när det gäller klassisk musik.
Evil_Homer skrev:Sätt ut en köpes på dom gamla high fidelity skivorna, dom där som man fick med tidningen med samma namn.Strmbrg skrev:Känner du till några andra bolag som åstadkommer lika "distraktionsfria" inspelningar? I första hand då, när det gäller symfonisk musik.
RogerGustavsson skrev:Evil_Homer skrev:Strmbrg skrev:Känner du till några andra bolag som åstadkommer lika "distraktionsfria" inspelningar? I första hand då, när det gäller symfonisk musik.
Sätt ut en köpes på dom gamla high fidelity skivorna, dom där som man fick med tidningen med samma namn.
Nja, inte alla spåren men rätt många. Har även skaffat original-CD:na i flera fall. Det är lite knas mastrat nivåmässigt. Inte så kul om två spår skiljer sig väldigt i genomsnittsnivå. Har alla 80...
Bill50x skrev:Evil_Homer skrev:Sätt ut en köpes på dom gamla high fidelity skivorna, dom där som man fick med tidningen med samma namn.Strmbrg skrev:Känner du till några andra bolag som åstadkommer lika "distraktionsfria" inspelningar? I första hand då, när det gäller symfonisk musik.
Har allihopa, kopior kan ordnas om så önskas...
/ B
Evil_Homer skrev:Bill50x skrev:Evil_Homer skrev:Sätt ut en köpes på dom gamla high fidelity skivorna, dom där som man fick med tidningen med samma namn.
Har allihopa, kopior kan ordnas om så önskas...
/ B
Jag kompletterar gärna min samling som inte är helt komplett!
Strmbrg skrev:RogerGustavsson skrev:http://www.referencerecordings.com/Catalog.asp för den som vill utforska på Spotify eller Tidal. Tyvärr är deras sökfunktioner inte så bra när det gäller klassisk musik.
Jag brukar söka sålunda i Spotify:
label:telarc beethoven -Då får jag upp alla Beethoven-vax på Telarc
label:reference symphon -Då får jag upp Reference Recordings alla symfonier. Jag skriver just symphon för att få med både symphonies och symphony.
brahms chailly -Då får jag fram allt som finns med dirigenten Riccardo Chaiily spelandes Brahms.
Det tycker jag funkar riktigt bra.
manix skrev:Symphonic Dances av Rachmaninoff brukar omnämnas som en bra inspelning. Jag tycker också att den låter utmärkt.
https://www.amazon.co.uk/Rachmaninoff-Symphonic-Vocalise-Respighi-%C3%89tudes-tableaux/dp/B00XVDTZ22/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1484208397&sr=8-1&keywords=Rachmaninoff+Symphonic+Dances
shifts skrev:Någon med inspiration får gärna sätta upp en Spotify-lista med bra Reference Recordings-utgåvor, så kan vi som inte har så bra koll en enkel möjlighet att få bättre koll. Skulle verkligen uppskattas.
Evil_Homer skrev:Har ganska tunt i början av serien, men kan hjälpa till att dela runt 40 skivor i flac, har ju äntligen fått fiber 100/100 så det ska väl snurra på rätt skapligt för den som vill ladda ner.
Dock när jag testade att göra en "dela fillänkar" på en av skivorna så blir det en gofile.me adress, klickar man på den så visas min externa ip-adress till nasen.
Inget skoj att göra den offentlig, något sätt man kan komma runt detta?
Nasen är en Synology 411j.
Någon med inspiration får gärna sätta upp en Spotify-lista med bra Reference Recordings-utgåvor, så kan vi som inte har så bra koll en enkel möjlighet att få bättre koll. Skulle verkligen uppskattas.
shifts skrev:nuffe: Den får du så klart gärna dela med dig av redan, så kan man följa med på utvecklingen.
flamur skrev:Reference Recordings är en klass för sig. Men jag har hittat en skiva på Tidal som är värdigt att nämna här. "The Nordic Sound" av 2L Audiophile Reference Recordings. Helt otroligt rent ljud och stråkarna låter naturligt (nästan livekänsla)!
Kan nämnas att Tidal streamar denna skiva i 88200 Hz
STDI skrev:Jag såg att den finns på Spotify också. Har du Spotify så du kan jämföra kvalitén?
flamur skrev:STDI skrev:Jag såg att den finns på Spotify också. Har du Spotify så du kan jämföra kvalitén?
Jag hade Spotify förut och testade Tidal med samma låtar och insåg 1 sekund in i låtarna att det var dags att byta helt till Tidal. Väl värt 199kr/mån för den otroliga skillnad det är
flamur skrev:flamur skrev:"The Nordic Sound" av 2L Audiophile Reference Recordings. Helt otroligt rent ljud och stråkarna låter naturligt (nästan livekänsla)!
RogerGustavsson skrev:flamur skrev:flamur skrev:"The Nordic Sound" av 2L Audiophile Reference Recordings. Helt otroligt rent ljud och stråkarna låter naturligt (nästan livekänsla)!
Var det inte den skivan man åtminstone delvis kunde ladda ner gratis tidigare?
Strmbrg skrev:flamur skrev:STDI skrev:Jag såg att den finns på Spotify också. Har du Spotify så du kan jämföra kvalitén?
Jag hade Spotify förut och testade Tidal med samma låtar och insåg 1 sekund in i låtarna att det var dags att byta helt till Tidal. Väl värt 199kr/mån för den otroliga skillnad det är
Intressant hur olika vi upplever detta.
Nu har jag inte jämfört Spotify Premium med Tidal. Däremot har jag jämfört Spotify Premium med CD.
Datorn respektive CD-spelaren anslutna till samma DAC och några olika "klassisk musik-stycken" som jag har på CD:
Noll skillnad - i mina öron...
Kanske skiljer det mer på annan musik?
flamur skrev:Strmbrg skrev:flamur skrev:
Nu har jag inte jämfört Spotify Premium med Tidal. Däremot har jag jämfört Spotify Premium med CD.
Datorn respektive CD-spelaren anslutna till samma DAC och några olika "klassisk musik-stycken" som jag har på CD:
Eftersom vi pratar om olika saker; du CD och jag Tidal, så är det ju högst svårt att nå ett svar. Men typ av musik gör ju såklart stor skillnad. T.ex. så träder småljud fram (Läs: småljud av strängar eller närmast hur fingrarna rör sig på gitarren när BB plockar) på albumet Riding with the king av Clapton och BB King i Tidal, medan Spotify tappar lite detaljer. Kunde nöja sig redan där, men framförallt bas i alla former framhävs bättre. Detta gör sig påmint när jag jämförde "Jaqe - Malcolm" mellan Spotify och Tidal... det fanns ingen bas att tala om genom Spotify (jag trodde mitt system var dåligt på att leverera bas), medan det genom Tidal verkligen mullrar så det vibrerar om rutorna. Men lyssnar man bara på diskant så kanske det blir mindre skillnad såklart - men vem gör ens det?
Tell skrev:flamur skrev:Strmbrg skrev:
Eftersom vi pratar om olika saker; du CD och jag Tidal, så är det ju högst svårt att nå ett svar. Men typ av musik gör ju såklart stor skillnad. T.ex. så träder småljud fram (Läs: småljud av strängar eller närmast hur fingrarna rör sig på gitarren när BB plockar) på albumet Riding with the king av Clapton och BB King i Tidal, medan Spotify tappar lite detaljer. Kunde nöja sig redan där, men framförallt bas i alla former framhävs bättre. Detta gör sig påmint när jag jämförde "Jaqe - Malcolm" mellan Spotify och Tidal... det fanns ingen bas att tala om genom Spotify (jag trodde mitt system var dåligt på att leverera bas), medan det genom Tidal verkligen mullrar så det vibrerar om rutorna. Men lyssnar man bara på diskant så kanske det blir mindre skillnad såklart - men vem gör ens det?
Är det inte rätt troligt att det är mastering o inte teknisk ljudkvalle du hör skillnad på?
Tell skrev:Är det inte rätt troligt att det är mastering o inte teknisk ljudkvalle du hör skillnad på?
flamur skrev:Samma låtar, från samma skivor jämförda
flamur skrev:Tell skrev:flamur skrev:
Är det inte rätt troligt att det är mastering o inte teknisk ljudkvalle du hör skillnad på?
Samma låtar, från samma skivor jämförda
sprudel skrev::!:Evil_Homer skrev:Har ganska tunt i början av serien, men kan hjälpa till att dela runt 40 skivor i flac, har ju äntligen fått fiber 100/100 så det ska väl snurra på rätt skapligt för den som vill ladda ner.
Dock när jag testade att göra en "dela fillänkar" på en av skivorna så blir det en gofile.me adress, klickar man på den så visas min externa ip-adress till nasen.
Inget skoj att göra den offentlig, något sätt man kan komma runt detta?
Nasen är en Synology 411j.
Har hela serien fram till 60 någonting om du behöver komplettera. Tycker nog att de var bäst i de tidiga utgåvorna.
flamur skrev:Ni för tankarna till tankeexperimentet "marys room"
Det enda jag kan vara säker på är att det är samma bolag som lagt ut skivorna/singlarna på de olika tjänsterna och att skivorna är från samma år. Det vore ju dock närmast en konspirationsteori att tro att bolagen skulle ge ena tjänsten en annan master än vad den andra får... Men inget jag kan svara på eller har intresse av att svara på. Jag kan dock konstatera att Tidal ger mycket bättre ljud och det är av mitt intresseNi borde testa själva. För som Frank Jackson vill ge oss en tanke om med Marys room; oavsett hur mycket man läser på och kan om något, så ger det inte hela upplevelsen.
Harryup skrev:Jag har spotify som enbart bakgrundsmusik. Har en julspellista och sedan en lista som jag brukar spela som bakgrund utomhus.
Tycker ofta att när jag testar Spotify att "jamen det låter ju inte så tokigt" för att ganska snart tycka, jo det är ganska tråkigt.
Tidal ger mig inte alls samma känsla.
Men man skall komma ihåg att man jämför olika programvaror som spelar upp musiken så det är ju inte så att man enbart lyssnar på de olika leverantörerna.
Man lyssnar på det aktuella läget i ens anläggning. Spotify ändrar ju sin uppspelare nästan varje vecka medans Tidal mera sällan.
Sen beror det ju på om Spotify Connect låter lika genom en Marantz som Spotify genom en mediaspelare. Och vad ligger skillnaden genom en mediaspelare för 150' och en för 1'. Många jämförelser är kanske inte Spotify mot Tidal som man kan läsa om utan en ögonblicksbild av läget just då i just de aktuella uppspelningsningskedjorna.
/Harryup

flamur skrev:Tell skrev:flamur skrev:
Samma låtar, från samma skivor jämförda
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster