Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Jag håller med, men bandbruset är ytterligt störande på en del inspelningar. Lite pinsamt, tycker jag.
Strmbrg skrev:Jag trodde inte att det fanns så här pass välljudande inspelningar.
Det finns inte mycket som distraherar hos de inspelningar jag hittills har lyssnat på. Det som är lite synd är att katalogen på Spotify är aningen begränsad. Vet inte hurpass mycket mer som finns från märket, då deras hemsida är lite svåröverskådlig.
Hursomhelst är realismen, klarheten, djupet och frånvaron av hopgrötning i stora orkestrar i en klass jag aldrig hört tidigare.
Hur gör de? Och kanske främst: Finns det andra skivmärken i paritet med detta?
En annan tråkig sak är att jag knappt orkar höra på musik från andra bolag numera...
IngOehman skrev:Minns att många av de äldre RR-inspelningarna gjordes för direktgravering. Att de samtidigt spelades in på rullband var bara en sorts backup. Och när dessa senare ges ut på digitalt medium får man nog acceptera att bruset hörs. Alternativet hade varit att de inte funnits annat än på LP.
hifikg skrev:I min ungdom fanns ett bolag som hette Nimbus, finns de kvar? De spelade in med gamla instrument i autentiska miljöer för att vi skulle få höra musiken som den, förmodligen, lät när den skrevs. Det var välgjorda inspelningar det. Och annorlunda.
IngOehman skrev:Vad är det som är pinsamt med att det brusar om inspelningar som är gjorda på rullband?
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Vad är det som är pinsamt med att det brusar om inspelningar som är gjorda på rullband?
Att det brusar så att det stör tycker jag är pinsamt för en yrkesman. Jag jämför med vad Robert von Bahr kunde uträtta med en Revox A77.
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Vad är det som är pinsamt med att det brusar om inspelningar som är gjorda på rullband?
Att det brusar så att det stör tycker jag är pinsamt för en yrkesman. Jag jämför med vad Robert von Bahr kunde uträtta med en Revox A77.
Exempel på det hos Reference Recordings!
RogerGustavsson skrev:IngOehman skrev:Minns att många av de äldre RR-inspelningarna gjordes för direktgravering. Att de samtidigt spelades in på rullband var bara en sorts backup. Och när dessa senare ges ut på digitalt medium får man nog acceptera att bruset hörs. Alternativet hade varit att de inte funnits annat än på LP.
Har Reference Recordings verkligen gjort direktgraveringar? Framgår inte av deras hemsida. Sheffield Lab gjorde direktgraveringar.
Reference Recording och Sheffield Lab verkas finnas på Tidal och Spotify, i varje fall till viss del, de titlar jag har lyssnat på.
På vilka RR är det störande bandbrus? Red Norvo från 1957 störs jag inte av det i så fall.hifikg skrev:I min ungdom fanns ett bolag som hette Nimbus, finns de kvar? De spelade in med gamla instrument i autentiska miljöer för att vi skulle få höra musiken som den, förmodligen, lät när den skrevs. Det var välgjorda inspelningar det. Och annorlunda.
Nimbus finns fortfarande. Gjorde väl även lite annorlunda överföringar av stenkakor till modernt format. Spelande man inte upp med en välljudande stenkakeanläggning i ett rum och spelade in med mikrofon? Jussi Björling bl.a.
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Vad är det som är pinsamt med att det brusar om inspelningar som är gjorda på rullband?
Och kanske främst: Finns det andra skivmärken i paritet med detta?
PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:
Här kommer två exempel. Det är inte bara (kanske inte ens primärt) bandbrus vi hör, trafikstörningar går in rätt rejält. Jag tycker inte detta är acceptabelt, så jag har lagt undan skivorna, även om jag förstår att Strmbrg gillar hur musiken presenteras fint.
Kronoskvartetten, The Funky Chicken från In Formation - RR-9CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Kronos.flac
Britten, Interlude från Ceremony of Carols - RR-21CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Britten.flac
Döm själva: är jag för känslig?
PerStromgren skrev:Telarc för mig är synonymt med bastrumma i ansiktet.
RogerGustavsson skrev:IngOehman skrev:Minns att många av de äldre RR-inspelningarna gjordes för direktgravering. Att de samtidigt spelades in på rullband var bara en sorts backup. Och när dessa senare ges ut på digitalt medium får man nog acceptera att bruset hörs. Alternativet hade varit att de inte funnits annat än på LP.
Har Reference Recordings verkligen gjort direktgraveringar? Framgår inte av deras hemsida. Sheffield Lab gjorde direktgraveringar.
Reference Recording och Sheffield Lab verkas finnas på Tidal och Spotify, i varje fall till viss del, de titlar jag har lyssnat på.
På vilka RR är det störande bandbrus? Red Norvo från 1957 störs jag inte av det i så fall.
IngOehman skrev:PerStromgren skrev:Telarc för mig är synonymt med bastrumma i ansiktet.
Det låter som något som någon med endera dålig anläggning eller bristfällig verklighetsreferens (eller båda två), skulle säga...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster