Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Åsikter någon?
https://www.youtube.com/watch?v=rjTQsY8rhaM
paa skrev:Även om mastern för vinylen är digital?
IngOehman skrev:Vill gärna se det som du, men verkligheten verkar ta fasta på prislappen, inte på prestanda.
Bara att titta (/lyssna) på High End-mässor. Den gemensamma nämnaren är prislappen, mycket (mera än man skulle kunna tro) av det man hittar på sådana mässor är uselt fidelitetsssigt, eller till och med bluffprodukter.
Men jag röstar på din definition!
PerStromgren skrev:Vad spelar betydelsen av ett sånt här fånigt uttryck för roll, egentligen? De som vill använda uttrycket kan gott få göra det, vi andra kan väl bara strunta i det?
Ett värre begrepp är - håll i er nu - "Mid end"! Jag har sett det några gånger, skrivet av folk som nog inte har så mycket koll på språket...
Perfector skrev:Åsikter någon?
https://www.youtube.com/watch?v=rjTQsY8rhaM
PerStromgren skrev:Vad spelar betydelsen av ett sånt här fånigt uttryck för roll, egentligen? De som vill använda uttrycket kan gott få göra det, vi andra kan väl bara strunta i det?
Ett värre begrepp är - håll i er nu - "Mid end"! Jag har sett det några gånger, skrivet av folk som nog inte har så mycket koll på språket...
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Vad spelar betydelsen av ett sånt här fånigt uttryck för roll, egentligen? De som vill använda uttrycket kan gott få göra det, vi andra kan väl bara strunta i det?
Ett värre begrepp är - håll i er nu - "Mid end"! Jag har sett det några gånger, skrivet av folk som nog inte har så mycket koll på språket...
High End - Mid-fi - Low End är en a USA accepterad nomenklatur.
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Vad spelar betydelsen av ett sånt här fånigt uttryck för roll, egentligen? De som vill använda uttrycket kan gott få göra det, vi andra kan väl bara strunta i det?
Ett värre begrepp är - håll i er nu - "Mid end"! Jag har sett det några gånger, skrivet av folk som nog inte har så mycket koll på språket...
High End - Mid-fi - Low End är en a USA accepterad nomenklatur.
Jämför det fetade.
petersteindl skrev:Jo, det var ju därför jag skrev inlägget. Mid End är inte något jag sett användas.
arkman skrev:Begreppet "Mid End" har jag sett lite då och då.
Här finns t.o.m. en definition av begreppet.
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=mid-end
På wikipedia finns en definition av "middle-end".
https://en.wiktionary.org/wiki/middle-end
Man kan kanske tolka det som att "Mid end" betyder "halvvägs till ändan"
PerStromgren skrev:arkman skrev:Begreppet "Mid End" har jag sett lite då och då.
Här finns t.o.m. en definition av begreppet.
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=mid-end
På wikipedia finns en definition av "middle-end".
https://en.wiktionary.org/wiki/middle-end
Man kan kanske tolka det som att "Mid end" betyder "halvvägs till ändan"
Det var en mycket snäll tolkning. Nej, jag tror att det beror på att folk inte kopplar ordet "end" till sin vanliga betydelse, utan tror att det betyder något annat, diffust.
KentLindqvist skrev:PerStromgren skrev:arkman skrev:Begreppet "Mid End" har jag sett lite då och då.
Här finns t.o.m. en definition av begreppet.
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=mid-end
På wikipedia finns en definition av "middle-end".
https://en.wiktionary.org/wiki/middle-end
Man kan kanske tolka det som att "Mid end" betyder "halvvägs till ändan"
Det var en mycket snäll tolkning. Nej, jag tror att det beror på att folk inte kopplar ordet "end" till sin vanliga betydelse, utan tror att det betyder något annat, diffust.
Trångsynt!
Medel-svart, halvbinär, partielldöd, del-evig. Klingar fint.
ostmaccan skrev:Tycker fortfarande att High-End handlar mer om känslan som förmedlas än kvaliteten på ljudet (för det är väl inom hifi-området vi håller till?) som kommer ut. Den mätbara kvaliteten alltså, att folk tycker att den senaste High-End-produkten låter bättre än den förra är en annan sak.
Fostex skrev: (...) Knöt jag ihop säcken där? Jag vet inte...
ostmaccan skrev:Fostex skrev: (...) Knöt jag ihop säcken där? Jag vet inte...
Då är nästa fråga, vad är Hi-Fi och High End samtidigt? Är det då man har hög känsla av status/exclusivitet osv och samtidigt fokus på prestandan? Vilka apparater är såna i så fall?
Almen skrev:Här är en tråd från 2005: Vad är High End ?. Många storheter i den.
Och här är en från 2010: HIGH END
Så för tredje gången upprepar jag min entydiga, användbara definition:
övre delen av prissegmentet
Detta har (tyvärr) inom hifi inget med prestanda, byggkvalitet eller transparens hos den enskilda komponenten att göra.Wikipedia skrev:Upmarket (or high-end) commodities are products, services or real estate targeted at high-income consumers.
Almen skrev:Så här skrev jag i en tråd från 2013 (Var går den ekonomiska gränsen för High End?):Almen skrev:Här är en tråd från 2005: Vad är High End ?. Många storheter i den.
Och här är en från 2010: HIGH END
Så för tredje gången upprepar jag min entydiga, användbara definition:
övre delen av prissegmentet
Detta har (tyvärr) inom hifi inget med prestanda, byggkvalitet eller transparens hos den enskilda komponenten att göra.Wikipedia skrev:Upmarket (or high-end) commodities are products, services or real estate targeted at high-income consumers.
petersteindl skrev:Jag kan säga att av de utpräglade High End företag jag kommit nära i kontakt med så är det ofta skickliga entusiaster som gör produkter. Deras produkter är inte targeted at high-income consumers. Det finns ingen targeting. Priset blir vad det blir med tanke på de ursprungliga kriterier över produktens funktion som är satta.
petersteindl skrev:Almen skrev:Så här skrev jag i en tråd från 2013 (Var går den ekonomiska gränsen för High End?):Almen skrev:Här är en tråd från 2005: Vad är High End ?. Många storheter i den.
Och här är en från 2010: HIGH END
Så för tredje gången upprepar jag min entydiga, användbara definition:
övre delen av prissegmentet
Detta har (tyvärr) inom hifi inget med prestanda, byggkvalitet eller transparens hos den enskilda komponenten att göra.
Fast, inom High End Audio är det inte riktigt så. Den avgörande frågeställningen blir 1.) Om man utvecklar en produkt som man vill ska bli det bästa man kan göra, utan att låta ekonomin styra, eller 2.) Om det är ekonomin som styr produkten till att kosta mycket.
Om det är det förstnämnda så är utsagan på Wiki Falsk.
Jag kan säga att av de utpräglade High End företag jag kommit nära i kontakt med så är det ofta skickliga entusiaster som gör produkter. Deras produkter är inte targeted at high-income consumers. Det finns ingen targeting. Priset blir vad det blir med tanke på de ursprungliga kriterier över produktens funktion som är satta.
Sedan finns det Multinationella stora företag som säljer Mainstream men vill visa sina muskler och väljer att göra dyra produkter som de hoppas kunna marknadsföras som något av det bästa och det är i princip enkom för att få bättre rykte i Mainstream. Då handlar det om price targeting, som jag ser det.
Dock anser jag att det förstnämnda primärt är High End Audio som är ett Premium till Luxury segment. Om Technics, Pioneer, Philips eller SONY gör tokdyra Audio produkter så är det oftast tal om targeting. Men t.ex. TAD är inte targeting. TAD låter inte ekonomin styra. TAD är High End Audio.
Om man istället tar TV eller Video eller projektorer så hamnar SONY i High End Video. Jag tror deras dyrare projektorers pris är som en funktion av nedlagt utvecklingsarbete, teknik och kvalitet. Priset blir som det blir.
Med vänlig hälsning
Peter
Fostex skrev:petersteindl skrev:Jag kan säga att av de utpräglade High End företag jag kommit nära i kontakt med så är det ofta skickliga entusiaster som gör produkter. Deras produkter är inte targeted at high-income consumers. Det finns ingen targeting. Priset blir vad det blir med tanke på de ursprungliga kriterier över produktens funktion som är satta.
Men vad är då dessa kriterier, förutom teknisk funktion? Och vem bestämmer att produkten ska kallas "High End", och varför?
dewpo skrev:petersteindl skrev:Almen skrev:Så här skrev jag i en tråd från 2013 (Var går den ekonomiska gränsen för High End?):
Fast, inom High End Audio är det inte riktigt så. Den avgörande frågeställningen blir 1.) Om man utvecklar en produkt som man vill ska bli det bästa man kan göra, utan att låta ekonomin styra, eller 2.) Om det är ekonomin som styr produkten till att kosta mycket.
Om det är det förstnämnda så är utsagan på Wiki Falsk.
Jag kan säga att av de utpräglade High End företag jag kommit nära i kontakt med så är det ofta skickliga entusiaster som gör produkter. Deras produkter är inte targeted at high-income consumers. Det finns ingen targeting. Priset blir vad det blir med tanke på de ursprungliga kriterier över produktens funktion som är satta.
Sedan finns det Multinationella stora företag som säljer Mainstream men vill visa sina muskler och väljer att göra dyra produkter som de hoppas kunna marknadsföras som något av det bästa och det är i princip enkom för att få bättre rykte i Mainstream. Då handlar det om price targeting, som jag ser det.
Dock anser jag att det förstnämnda primärt är High End Audio som är ett Premium till Luxury segment. Om Technics, Pioneer, Philips eller SONY gör tokdyra Audio produkter så är det oftast tal om targeting. Men t.ex. TAD är inte targeting. TAD låter inte ekonomin styra. TAD är High End Audio.
Om man istället tar TV eller Video eller projektorer så hamnar SONY i High End Video. Jag tror deras dyrare projektorers pris är som en funktion av nedlagt utvecklingsarbete, teknik och kvalitet. Priset blir som det blir.
Med vänlig hälsning
Peter
Men det blir lite knepigt när mainstream produkterna på grund av stora volymer som generar stora inkomster och snabb teknologisk utveckling konkurrerar ut HighEnd produkterna och i praktiken blir bättre... Som till exempel var fallet med 3d Grafikkort där Nvidia och Ati tog över Premium segmentet med lätt modifierade Mainstream produkter...
petersteindl skrev:dewpo skrev:petersteindl skrev:
Fast, inom High End Audio är det inte riktigt så. Den avgörande frågeställningen blir 1.) Om man utvecklar en produkt som man vill ska bli det bästa man kan göra, utan att låta ekonomin styra, eller 2.) Om det är ekonomin som styr produkten till att kosta mycket.
Om det är det förstnämnda så är utsagan på Wiki Falsk.
Jag kan säga att av de utpräglade High End företag jag kommit nära i kontakt med så är det ofta skickliga entusiaster som gör produkter. Deras produkter är inte targeted at high-income consumers. Det finns ingen targeting. Priset blir vad det blir med tanke på de ursprungliga kriterier över produktens funktion som är satta.
Sedan finns det Multinationella stora företag som säljer Mainstream men vill visa sina muskler och väljer att göra dyra produkter som de hoppas kunna marknadsföras som något av det bästa och det är i princip enkom för att få bättre rykte i Mainstream. Då handlar det om price targeting, som jag ser det.
Dock anser jag att det förstnämnda primärt är High End Audio som är ett Premium till Luxury segment. Om Technics, Pioneer, Philips eller SONY gör tokdyra Audio produkter så är det oftast tal om targeting. Men t.ex. TAD är inte targeting. TAD låter inte ekonomin styra. TAD är High End Audio.
Om man istället tar TV eller Video eller projektorer så hamnar SONY i High End Video. Jag tror deras dyrare projektorers pris är som en funktion av nedlagt utvecklingsarbete, teknik och kvalitet. Priset blir som det blir.
Med vänlig hälsning
Peter
Men det blir lite knepigt när mainstream produkterna på grund av stora volymer som generar stora inkomster och snabb teknologisk utveckling konkurrerar ut HighEnd produkterna och i praktiken blir bättre... Som till exempel var fallet med 3d Grafikkort där Nvidia och Ati tog över Premium segmentet med lätt modifierade Mainstream produkter...
Nu blandar du ihop Premium segmentet med High End.
När man talar om Premium så ligger det i en skala enligt följande:
Mass market - Smart buy - Mainstream - Premium - Luxury.
När man talar om High End så representerar det en grupp i en annan skala. Inom Audio blir det:
Low End - Mid Fi - High End.
Då du pekar på Nvidia och Ati så representerade de Smart buy och tog sedan över i nästan alla segment. Apple har i princip samma inriktning. Lägg in exempelvis iPhone 7 i de olika skalorna. iPhone 7 representerar i västvärlden alla segment i den översta skalan och enbart High End i den nedre skalan. Ikea började som Smart buy. Sedan tog de även över i Mainstream och Mass Market. På vissa saker marknadsför de sig som Premium.
Med vänlig hälsning
Peter
Fostex skrev:ostamaccan: Ja per min definition är det nog så! High end-marknadsförd apparatur som dessutom givits eftertanke när det gäller prestandan. Vad gemene man sedan uppfattar som HiFi är nog rätt väsensskilt. Både Argon och Bryston gör HiFi-produkter enligt mig, men få skulle kalla Argon High End, oavsett prestanda. Det finns kanske inget ord för "hifi-apparat med spjutspetsprestanda som gör sitt jobb mycket bättre än snittet, oavsett prisklass/finish/brand"?
High End kan då såklart också stå i motsatsförhållande till HiFi, även om det kanske inte är så vanligt. Kablar som lastar förstärkare på konstiga sätt ser jag som en sådan produkt.
hifikg: Jag hade absolut hellre haft en Krell än en Nad som gör jobbet lika bra. Kanske till och med om Nad'en lät liiiiiiite sämre på något mindre kritiskt sätt, t.ex. vid riktigt stark volym. Feelgood fungerar på mig. Men jag ser inte nyttan i att betala för det, kanske för att jag inte har pengar över till så fina grejer i min HiFi-budget. Har aldrig ägt en uttalad High End-produkt, men äger flera spitzenklasse-grejer, enligt definitionen ovan. Några meter EKK t.ex.
dewpo skrev:petersteindl skrev:dewpo skrev:
Men det blir lite knepigt när mainstream produkterna på grund av stora volymer som generar stora inkomster och snabb teknologisk utveckling konkurrerar ut HighEnd produkterna och i praktiken blir bättre... Som till exempel var fallet med 3d Grafikkort där Nvidia och Ati tog över Premium segmentet med lätt modifierade Mainstream produkter...
Nu blandar du ihop Premium segmentet med High End.
När man talar om Premium så ligger det i en skala enligt följande:
Mass market - Smart buy - Mainstream - Premium - Luxury.
När man talar om High End så representerar det en grupp i en annan skala. Inom Audio blir det:
Low End - Mid Fi - High End.
Då du pekar på Nvidia och Ati så representerade de Smart buy och tog sedan över i nästan alla segment. Apple har i princip samma inriktning. Lägg in exempelvis iPhone 7 i de olika skalorna. iPhone 7 representerar i västvärlden alla segment i den översta skalan och enbart High End i den nedre skalan. Ikea började som Smart buy. Sedan tog de även över i Mainstream och Mass Market. På vissa saker marknadsför de sig som Premium.
Med vänlig hälsning
Peter
Förstår jag dig rätt om du menar att HighEnd ska ses som en strävan efter Bästa ljud, Bästa Upplevelse medan allt annat är en strävan efter prisvärd, konkursens kraftig produkt i det prissegment man valt att placera produkten i? Då ska alltså en mer esoterisk produkt som skapas av någon med avvikande uppfattning om hur ljud skall låta ses som ett HighEnd försök medans något som är dyrare med en mera vanlig uppbyggnad ses som Lyx produkt inte HighEnd?
petersteindl skrev:dewpo skrev:petersteindl skrev:
Nu blandar du ihop Premium segmentet med High End.
När man talar om Premium så ligger det i en skala enligt följande:
Mass market - Smart buy - Mainstream - Premium - Luxury.
När man talar om High End så representerar det en grupp i en annan skala. Inom Audio blir det:
Low End - Mid Fi - High End.
Då du pekar på Nvidia och Ati så representerade de Smart buy och tog sedan över i nästan alla segment. Apple har i princip samma inriktning. Lägg in exempelvis iPhone 7 i de olika skalorna. iPhone 7 representerar i västvärlden alla segment i den översta skalan och enbart High End i den nedre skalan. Ikea började som Smart buy. Sedan tog de även över i Mainstream och Mass Market. På vissa saker marknadsför de sig som Premium.
Med vänlig hälsning
Peter
Förstår jag dig rätt om du menar att HighEnd ska ses som en strävan efter Bästa ljud, Bästa Upplevelse medan allt annat är en strävan efter prisvärd, konkursens kraftig produkt i det prissegment man valt att placera produkten i? Då ska alltså en mer esoterisk produkt som skapas av någon med avvikande uppfattning om hur ljud skall låta ses som ett HighEnd försök medans något som är dyrare med en mera vanlig uppbyggnad ses som Lyx produkt inte HighEnd?
Njaee. Low End - Mid Fi - High End, är en skala som tillhör produkten eller varumärket oavsett marknaden. Segmentet är en produktrelaterad eller varumärkesrelaterad egenskap.
Mass market - Smart buy - Mainstream - Premium - Luxury, är marknadssegment som är en stämpel utifrån hur marknaden ser ut. Det är en marknadsegenskap. Sedan gäller det att känna till definitionerna på dessa olika begrepp.
Ibland kan det vara svårt att se skillnaden på dessa två vitt skilda måttstockar och det beror oftast på att de journalister som försöker beskriva saker blandar ihop begreppen med varandra. Det är därför som frågor dyker upp gällande detta.
Inom mass market är varumärket utsuddat. Det är priset som gäller. Det behöver inte ens finnas varumärket angett på den typen av produkter som säljs i mass market. Det är som att gå på en marknad och se en billig leksak, handske, mössa, eller något annat där man inte bryr sig om vilket varumärke som står. Det är ju så billigt.
I Mainstream finns varumärket med som sales point. Det är lite dyrare produkter som konsumenten tittar om det står ett varumärke på etiketten. Är det något man känner igen och förknippar som prisvärt så kan det bli ett köp.
I Luxury är det priset som bestämmer om det är lyx. Ett varumärke med produkter med sådant pris är alltid lyxprodukter, oavsett kvalitet. Det är nästan så att om en högtalare kostar 10 miljoner dollar och presterar illa så anses det som mer lyx än om den är bra. Det är andra parametrar som styr, men om det är lyxigt med bra så är det en parameter som styr. Man köper lyx för att visa sin personliga monetära Power. Helst skall produkten vara bra, men om det exempelvis kostar 1 miljon dollar per år i service så är det ett plus i kanten för då vet man att kreti och pleti inte har råd att behålla produkten ens om de köpt den billigt begagnat. För att hålla sig kvar som lyxvarumärke så är det inte att rekommendera att spä ut varumärket med billiga produkter hur bra de än är. Man skall också se till att fattiglapparna inte har råd att äga sådana produkter. Det är i så fall inte bra för statusen på varumärket. Om en städare har råd att köpa en klocka med samma varumärke som koncernchefen så kan det klockmärket ge upp sin status som lyxvarumärke. Varumärket i denna kategori skall vara en symbol för status oavsett dess produkt.
Premium är produkter som är dyrare än Mainstream och som man vill skall utmärka sig över mainstream. Då marknadsför man Varumärket med dess produkters förträffliga kvalitet. Det är inte att förväxla med lyx. High End Audio produkter har ofta en förmåga att appellera köpare inom Premium segmentet.
Smart buy är en form av mass market produkter där kvaliten ofta kan gå rakt in i Premium segmentet och då måste man marknadsföra varumärket tillsammans med produkten. Lyckas man med den bedriften är sannolikheten stor till enorm tillväxt.
En High End produkt kan vara från ett Low End varumärke som etablerat sig inom mass market men vill höja sig in i Mainstream för att om möjligt hamna i Premium.
Med vänlig hälsning
Peter
Användare som besöker denna kategori: Ted_B och 29 gäster