1. Elektriskt:
a. bättre kondensatorer i ingångskretsarna
(220 uF bipolär -> högre kvalitet. 1.5 uf -> högre kvalitet)
b. kortslut varistorn på ingången
c. (möjligtvis) sänk högspänningen från 5.25 kV till 4.7-4.8 kV för längre livslängd
på panelerna
2. Mekaniskt:
a. ta bort dammskydden för "luftigare ljud, bättre imaging, etc" (?), nackdelen med
kortare panellivslängd verkar de flesta vara överens om
b. ta bort skyddsnätet/n för ett mycket öppnare ljud, bättre diskant, med nackdelen att
panelerna sitter i en svajig ram + risk för 'grillning av barn, husdjur och klåfingriga äldre...

Det finns väldigt lite skrivet på nätet om förbättringar på Quad 2***, alltså modellerna
2805, 2812, 2905, 2912 och inga servicemanualer verkar vara spridda.
Då mina (välljudande) 2912'or nu inte längre har garanti kvar har jag inte kunnat hålla förbättringsdjävulen på plats utan har nu monterat isär dom...tyget kan sitta kvar på ramen men 10 M4, 4 M8(!) och 28 plåtskruvar senare är allt öppet för inspektion.
Om inte annat så visar vikten (40+ kg) att den senaste generationen är mycket stabilare byggd än ESL63, så
trots att både b akre och främre skyddsnätet är borta så är den ganska stabil (extra gedigna profiler på varje sida som kan skruvas tillbaka när väl skyddsnäten är borta. Det bakre staget kan också enkelt skruvas tillbaka utan skyddsnäten på plats.
Fixat 1 a, b och c. (elektroniken verkar vara helt identisk med ESL63 i ingångssteget)
Möjligtvis en viss förbättring efter ändringarna, men inget jag garanterat fixar i ett blindtest.
2a. Nja -- tveksam till att köra utan dammskydd iaf tills jag överbevisat mig själv att
det ger en ordentlig ljudförbättring.
2b. "Tyvärr" är högtalarna så markant mycket bättre (imaging, färgning, diskant) med skyddsnäten borttagna så jag måste hitta något sätt att göra dom djur och människosäkra utan att sätta tillbaka "busshållplatsplåten (term använd i faktiskt.se 2011). Förbättringen är DRAMATISK!

Min subjektiva uppfattning om de katastrofala skyddsnäten delas ju av många på nätet
och även objektivt i mätningar --- intresserad kan googla på "Stereophile 2805 Measurements" och titta på det nästan perfekta stegsvaret utom en dipp efter 370 us -- eller 13 cm som är precis dubbla avståndet mellan panel och bakre skyddsnät.
Hursomhelst -- en fantastisk högtalare ESL63 är stabilare och något förbättrad i formen ESL 2xxx, men man (IAG/Kina) skulle i mitt tycke gjort hemläxan fullt ut och hittat en skyddsnätslösning där de färdiga högtalarna bara låter marginellt sämre än nakna paneler.
Kul om någon har kommentarer om vad mer att göra, andra QUAD ESL 2***-ägare som har liknande eller andra erfarenheter.
Mats
(Quadarna drivs med ASR Emitter 1, Linkwitz THOR filter + rumskorrigering; delar vid 90 Hz 24 dB/oktav till en 80 liter sluten sub/kanal, varje bestyckad med Scanspeak 32W/4878T00 + ICE 1000W).