QUAD ESL 2*** --- vad finns kvar att förbättra???

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mats31

QUAD ESL 2*** --- vad finns kvar att förbättra???

Inläggav mats31 » 2017-01-31 04:27

Läst det mesta som går att hitta om modifieringar/förbättringar av Quad ESL63, där den rimligt seriösa kortlistan verkar vara:

1. Elektriskt:
a. bättre kondensatorer i ingångskretsarna
(220 uF bipolär -> högre kvalitet. 1.5 uf -> högre kvalitet)
b. kortslut varistorn på ingången
c. (möjligtvis) sänk högspänningen från 5.25 kV till 4.7-4.8 kV för längre livslängd
på panelerna

2. Mekaniskt:
a. ta bort dammskydden för "luftigare ljud, bättre imaging, etc" (?), nackdelen med
kortare panellivslängd verkar de flesta vara överens om
b. ta bort skyddsnätet/n för ett mycket öppnare ljud, bättre diskant, med nackdelen att
panelerna sitter i en svajig ram + risk för 'grillning av barn, husdjur och klåfingriga äldre... 8O

Det finns väldigt lite skrivet på nätet om förbättringar på Quad 2***, alltså modellerna
2805, 2812, 2905, 2912 och inga servicemanualer verkar vara spridda.

Då mina (välljudande) 2912'or nu inte längre har garanti kvar har jag inte kunnat hålla förbättringsdjävulen på plats utan har nu monterat isär dom...tyget kan sitta kvar på ramen men 10 M4, 4 M8(!) och 28 plåtskruvar senare är allt öppet för inspektion.

Om inte annat så visar vikten (40+ kg) att den senaste generationen är mycket stabilare byggd än ESL63, så
trots att både b akre och främre skyddsnätet är borta så är den ganska stabil (extra gedigna profiler på varje sida som kan skruvas tillbaka när väl skyddsnäten är borta. Det bakre staget kan också enkelt skruvas tillbaka utan skyddsnäten på plats.

Fixat 1 a, b och c. (elektroniken verkar vara helt identisk med ESL63 i ingångssteget)
Möjligtvis en viss förbättring efter ändringarna, men inget jag garanterat fixar i ett blindtest.

2a. Nja -- tveksam till att köra utan dammskydd iaf tills jag överbevisat mig själv att
det ger en ordentlig ljudförbättring.

2b. "Tyvärr" är högtalarna så markant mycket bättre (imaging, färgning, diskant) med skyddsnäten borttagna så jag måste hitta något sätt att göra dom djur och människosäkra utan att sätta tillbaka "busshållplatsplåten (term använd i faktiskt.se 2011). Förbättringen är DRAMATISK! 8O :) :D

Min subjektiva uppfattning om de katastrofala skyddsnäten delas ju av många på nätet
och även objektivt i mätningar --- intresserad kan googla på "Stereophile 2805 Measurements" och titta på det nästan perfekta stegsvaret utom en dipp efter 370 us -- eller 13 cm som är precis dubbla avståndet mellan panel och bakre skyddsnät.

Hursomhelst -- en fantastisk högtalare ESL63 är stabilare och något förbättrad i formen ESL 2xxx, men man (IAG/Kina) skulle i mitt tycke gjort hemläxan fullt ut och hittat en skyddsnätslösning där de färdiga högtalarna bara låter marginellt sämre än nakna paneler.

Kul om någon har kommentarer om vad mer att göra, andra QUAD ESL 2***-ägare som har liknande eller andra erfarenheter.

Mats

(Quadarna drivs med ASR Emitter 1, Linkwitz THOR filter + rumskorrigering; delar vid 90 Hz 24 dB/oktav till en 80 liter sluten sub/kanal, varje bestyckad med Scanspeak 32W/4878T00 + ICE 1000W).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: QUAD ESL 2*** --- vad finns kvar att förbättra???

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-31 08:51

Har ju funnits Jerry Crosby-modifieringar där ett glesare nät användes.

Bild

Crosby Audio Works
Jerry Crosby, Crosby Audio Works, California.
Telephone: (408) 736-6120
Email: cawent@ibm.net
Web site: http://www.crosbyaudioworks.com/

Hemsidan verkar inte finnas längre.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-31 09:03

mats31 skrev:1. Elektriskt:
a. bättre kondensatorer i ingångskretsarna
(220 uF bipolär -> högre kvalitet. 1.5 uf -> högre kvalitet)
b. kortslut varistorn på ingången
c. (möjligtvis) sänk högspänningen från 5.25 kV till 4.7-4.8 kV för längre livslängd
på panelerna

En intressant uppgift! Den talar väl för att slå av spänningen på högtalarna mellan kvällsspelningarna? Dvs att ha panelerna spänningssatta - säg - 4 * 365 timmar i stället för 24 * 365 timmar per år. Eller tänker jag fel?

Själv är jag troligen för gammal (dålig diskant i örona), för feg och för lat för att genomföra några liknande åtgärder på mina 2912:or.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-31 09:09

Upp- och urladdning kanske förkortar livslängden ännu mera?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-31 09:15

Mina är strömsatta dygnet runt, fast jag inte ens spelar på dem. Kanske borde skaffa en ny policy, eller låta någon annan njuta av dem.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-31 09:24

RogerGustavsson skrev:Upp- och urladdning kanske förkortar livslängden ännu mera?

Kanske. Quad rekommenderar konstant spänningssatta, men de borde väl också ha koll på livslängden som funktion av spänning.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-31 09:25

Men om sänkt spänning resulterar i sämre ljud?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-31 10:45

Om man läst på div forum några år har man sett åtskilliga trådar om reparationer.
Hur ofta går de sönder och vad är det som normalt pajar?
Vad kostar det att reparera? Något kan kan göra själv?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-31 10:54

sportbilsentusiasten skrev:Om man läst på div forum några år har man sett åtskilliga trådar om reparationer.

Jag har ägt ett par ESL-63 i nästan 30 år (jag sålde dem för ett par månader sedan) och under den tiden behövde inte några paneler åtgärdas. Det enda som åtgärdades var ett utbyte av högspänningsenhet. Det går fint att göra själv.

Ersättarna, 989, var däremot ett elände som jag helt inte vill tänka så mycket på. De fick jag aldrig någon ordning på.

Nu hoppas jag på ett långt liv tillsammans med 2912.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-31 10:56

Många elektrostater tycks lida av problem med damm, fukt och liknande. Quad tror jag har mindre problem i och med att de är inkapslade. Audiostatic, Final, Martin Logan och liknande öppna konstruktioner brukar förr eller senare få problem. I fallet Quad finns reservdelar men de kostar en del. Det finns i varje fall folk som reparerar dem på hobbybas i Sverige. Vet inte hur det är via distributören. Nya delar kan köpas från olika håll, bl.a. från Tyskland, England och USA. Har sett skriverier om att det funnits produktionsproblem i Kina med Quad. Om det nu är bättre vet jag inte.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-31 11:35

PerStromgren skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Om man läst på div forum några år har man sett åtskilliga trådar om reparationer.

Jag har ägt ett par ESL-63 i nästan 30 år (jag sålde dem för ett par månader sedan) och under den tiden behövde inte några paneler åtgärdas. Det enda som åtgärdades var ett utbyte av högspänningsenhet. Det går fint att göra själv.

Ersättarna, 989, var däremot ett elände som jag helt inte vill tänka så mycket på. De fick jag aldrig någon ordning på.

Nu hoppas jag på ett långt liv tillsammans med 2912.

Har fler samma erfarenheter?
Dvs finns det fakta avseende driftsäkerhet?

Användarvisningsbild
mats31

Inläggav mats31 » 2017-01-31 11:45

Tack för kommentarer. Ja, nätet till höger skulle säkert ge klar förbättring.

En bild som visar hur 2912-nätet ser ut bakom tyget:

IMG_0522.JPG
IMG_0522.JPG (159.6 KiB) Visad 2306 gånger

Uppgifterna om att sänka högspänningen kommer från "Planar Speaker Asylum" och verkar seriösa (och står oemotsagda).
Klipper in aktuell text:
"The motherboard of the ESL98 has component numbers silk screened on the PCB. Changing the value of R13 will adjust the output of the bias supply. Quad raised the bias voltage to improve the efficiency of the speaker in an attempt to make them play louder. It certainly made them play louder for static testing but in practice it decreased actual output before charge migration. Lowering the efficiency slightly will actually increase speaker output before charge migration, reduce leakage rate of the panels and increase panel life.

This change was actually done during late ESL-63 production so we can't blame the Chinese for this mistake. They simply copied the last production ESL-63 bad ideas and all.

A R13 value of 82K is about right. Measuring the bias voltage first is a good idea since the Chinese power transformer secondary voltages are all over the place. I aim for a bias voltage of around 4.7K-4.8K. I have seen very early ESL-63 production as low as 4.5K.

Yes the schematic states 5.25kV but they never actually polarized the panels quite that high. Closer to 5.1kV. 4.7-4.8kV will drop the efficiency by about 1 - 1.5dB. Provided the secondary voltage of the transformer is 670V 82K will get the bias voltage around 4.7-4.8kV. I have seen secondary voltages as high as 700V on 98 speakers. In that case I would make the R13 value around 100K-120K.

Dropping the voltage as low as possible while still maintaining good output without clipping the amp is key. I have chosen 4.7-4.8kV as the target for amps with 50-100 watts output which is what the typical Quad owner will use. I personally use 300 watts and drop the voltage closer to 4.5kV.

Kommentarerna ovan gäller 988/989, men 2912 har samma motståndsnät som "sena" 63:or" och 988/989 med R13 = 56 K.

Sekundärspänningen på mina uppmätt till 655 resp. 664 V (så kommentaren "Chinese power transformer secondary voltages are all over the place" verkar stämma så där...<2% skillnad på mina.

Jag slår av mina om inte tänker spela på några dagar, men det finns ju kommentarer som säger slå på bara när du lyssnar resp. håll spänningssätt hela tiden. Att hålla luftfuktigheten i rummet under 80% och inte spela så det doftar ozon hela tiden 8) är nog viktigast för livslängden...

Kvalitetsmässigt känns QUAD 2xxx som ett ordentligt steg framåt -- och ja, man kan byta paneler själv. Paneler finns att köpa för det rimliga priset 259 € på ex.vis tyska "QUAD Musikwiedergabe" (de som ärvde fabriksutrustningen för att tillverka ESL57-paneler från QUAD i England) och även direkt från QUAD om man känner för det (dyrare men 'original').

Mats

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-31 14:38

Det är väl ofta när det blir något fel som man rådfrågar i forum. Mina 63:or fick återvända till basen en gång när en kanal tappade kraft. Jag fick säkert en förklaring till vad som hänt, men det begrep jag ändå inte. Sedan dess har de spelat på fint. De börjar bli lite till åren och är inga vanliga burkar, vad kan (utan yttre påverkan) gå sönder i en vanlig lådhögtalare liksom?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2017-01-31 21:41

Jag hade ett par ESL-63 som de förra ägarna hade strippat och moddat. Inget nät, inget dammskydd osv. Vet inte om även tyristorn var bortkopplad. Jag bytte själv 220 uF på ingången till en 150uF bipolär + 47 uF polyprop. Diskanten kändes mindre "grynig" efter det.
Jag köpte senare ett par 988 helt i originalskick. Jämförde fram och tillbaka men kom till slutsatsen av 988 lät "lugnare" och skönare på något sätt medan 63:orna visst var mer transparenta och detaljerade osv. men det blev liksom för mycket på något sätt. Sålde dom vidare som renoveringsobjekt till en detaljonanist.
Jag har haft dem på i princip dygnet runt i tre år, stänger av dom när jag åker iväg längre än ett veckoslut.
Det finns en kille som heter Sombetzki i Tyskland som också renoverar Quad-paneler och gör ett bra jobb.
Har ibland funderat på att plocka isär mina 988 och byta kondingar och sänka HT, men de låter bra som de är...ännu. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2017-01-31 21:47

Glömde lägga till att en nörd (kentaja, tror jag) på planar asylum byter ut högspänningskondingarna till film istället och sålde ett tag utbyteskort till 57 och 63 på ebaj. Det är relativt enkelt att hitta passande högspänningskondingar som enligt uppgift blir en klar förbättring...

Återgå till Generellt om hifi