Hälsorisk med glasfiber?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

rajapruk

Hälsorisk med glasfiber?

Inläggav rajapruk » 2017-05-16 03:08

Jag provar att öppna denna pandoras ask igen.

Hälsorisk med glasfiber (i din basreflexhögtalare i vardagsrummet)?

http://www.nytimes.com/1987/03/15/us/ev ... wanted=all

Hade varit kul att höra JMs åsikt om detta (JM är läkare har jag förstått det som).

Jag vet att Adhoc helt motsäger sig detta, att det finns studier som bevisar motsatsen.

Jag själv har hört en kirurg säga att det nästan alltid sitter en fiber eller liknande där en lungcancer utvecklats.

Jag själv känner mig inte 100% konfident att det är helt ofarligt för mina barn. Man blir lite extra känslig för sådan här information antar jag, när man har haft flera cancerfall i sin närhet. Jag känner samma inför mobiltelefoner och beryllium. Beryllium-högtalare går nog bort för mig, så länge barnen är små och pillar iaf.

Användarvisningsbild
hcl

Re: Hälsorisk med glasfiber?

Inläggav hcl » 2017-05-16 07:29

rajapruk skrev:Jag provar att öppna denna pandoras ask igen.

Hade varit kul att höra JMs åsikt om detta (JM är läkare har jag förstått det som).

Jag vet att Adhoc helt motsäger sig detta, att det finns studier som bevisar motsatsen.

Jag själv har hört en kirurg säga att det nästan alltid sitter en fiber eller liknande där en lungcancer utvecklats.

Jag själv känner mig inte 100% konfident att det är helt ofarligt för mina barn. Man blir lite extra känslig för sådan här information antar jag, när man har haft flera cancerfall i sin närhet. Jag känner samma inför mobiltelefoner och beryllium. Beryllium-högtalare går nog bort för mig, så länge barnen är små och pillar iaf.

Mätunderlaget borde vara enormt på det här området och är sambanden, trots det svårskiljbara från slumpen så skulle jag inte oroa mig för just det. Det finns nog betydligt värre hälsorisker att oroa sig för i så fall.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-16 08:12

Just att basreflexporten pumpar luft in och ut med rätt starkt tryck känns ju inte helt optimalt, ur denna aspekt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-05-16 08:39

Glasfiber är ett elände.
Jag skulle använda stenull istället, eller tjock skummadrass.
Jag har problem med utslag av glasull sedan jag trillat i en kontainer med fiber som man rensade ur ett garage.
Det var därför jag började använda Äggkartongflak i högtalare när byggde under 25 år.
Profilskum går åxå bra, men jag skulle inte använda glasull.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-05-16 09:19

Stenull och glasull är nästan samma sak, glasull har högre andel kisel, nästan 100%, medan stenull är en blandning med andra bergarter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-05-16 10:09

Det är stor skillnad på hur de olika sorterna beter sig och är uppbyggda oavsett.

Vad gäller lungorna så kanske nedan avsågs?

http://www.prevent.se/globalassets/documents/prevent.se/amnesomraden/kemiska-risker/eldfasta-fibrer/eldfasta_fibrer.pdf
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-05-16 10:23

ChristianAndersson skrev:Det är stor skillnad på hur de olika sorterna beter sig och är uppbyggda oavsett.

Vad gäller lungorna så kanske nedan avsågs?

http://www.prevent.se/globalassets/documents/prevent.se/amnesomraden/kemiska-risker/eldfasta-fibrer/eldfasta_fibrer.pdf

Nja...

Flera studier tyder på risker för försämrad lungfunktion och
lungcancer efter inandning av vissa eldfasta fibrer. Därför är
det viktigt att uppmärksamma riskerna med eldfasta fibrer och
vidta åtgärder för att minska dessa.

Vanliga fibermaterial som glasull, stenull och mineralull är
inte eldfasta fibrer.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Rollo

Inläggav Rollo » 2017-05-16 10:44

Varning för urvalsfel -- kirurgen träffar nog aldrig de individer som har fibrer i lungorna men som inte upplever några problem.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-05-16 10:58

Rollo skrev:

Varning för urvalsfel -- kirurgen träffar nog aldrig de individer som har fibrer i lungorna men som inte upplever några problem.

Ja, precis som att de med ryggproblem nästan alltid har lite sneda ryggkotor och problem med någon disk.

P.S. Tråden kanske skall flyttas till Teknik?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-05-16 11:45

Jag menar att:
A. Glas- respektive Stenull är olika.
Även om Glas mest är kvarts (i amorf form.)

B. Eldfasta varianter av fibrer kan ta sig ner i lungblåsorna.

C. A är vanligen inte B

D. B kan vara av andra material än A
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-05-16 13:03

ChristianAndersson skrev:Jag menar att:
A. Glas- respektive Stenull är olika.
Även om Glas mest är kvarts (i amorf form.)

B. Eldfasta varianter av fibrer kan ta sig ner i lungblåsorna.

C. A är vanligen inte B

D. B kan vara av andra material än A

Jäss. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-05-16 13:40

Eldfasta fibrer är historiskt sett samma sak som asbest.
Finns det andra fibrer idag som är eldfasta?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-05-16 13:45

Är det inte så att rökning som har slagit ut flimmerhåren är en förutsättning för farligheten för många substanser? I sådana fall borde ju barnen vara rätt säkra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-05-16 13:47

Tror man pratar om eldfasta keramiska fibrer numera.

JM

Inläggav JM » 2017-05-16 14:46

I Sverige och Europa är glasfiberisolering inte klassat som hälsofarligt. I vissa stater i USA måste glasfiber märkas som potentiellt cancer framkallande.
Glasfiber isolering är knappast trevligt att andas in. Om jag minns rätt så finns en hel del rester av styren och aceton kvar på glasfibern efter tillverkningsprocessen.

Bild

Asbest är tunnare knippen av relativt lättknäckta fibrer som fastnar i alveolerna. Asbest ger ärr i lungorna mm. Glasfiber är en relativt tjock och svårknäckt fiber.
Varför glasfiber inte ger cancer hos rökare har jag ingen bra förklaring på.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-05-16 19:44

paa skrev:Eldfasta fibrer är historiskt sett samma sak som asbest.
Finns det andra fibrer idag som är eldfasta?

En del högrena specialglasfiber kan räknas dit och har även funnits under lång tid. På förra jobbet såldes sådan för Saabs Draken, Viggen och JAS Gripen (Flexible MIn K Tape). Som det står i Prevent-broschyren har dom högrena glasfiberna betydligt klenare tvärsnittsdiameter än vanlig glas- eller stenull och klias därför inte det minsta, mjuk som pälsen på en perserkatt. Låg kring Ø 6/1000 mm och därför något över gränsen för att bedömas som riskfyllda och cancerogena. Vanlig husisolering är betydligt grövre, klias, irriterar och är jävlig att handskas med men är för grov för att kunna tränga igenom cellväggar i lungorna och vara farlig av den anledningen. (Den kanadensiska blåasbesten var väl den jävligaste av asbestvarianterna, dels klenast diameter, dels vassaste utseendet i ändarna, hettades den upp rejält avgick vattenmolekyler ur mineralet och det dammade ännu mer vid rivningsarbeten och omisolering.)

Är man ändå orolig för att vanlig husisolering ska blåsa ur basreflexröret, kan man ju köpa täckjacksfoder i någon sybehörsaffär och häfta fast över isoleringen.

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2017-05-16 21:33

Farligt eller ej. De mängder man kan få i sig via en högtalare skulle jag säga är högst försumbart om man jämför vad en hantverkare eller isolatör utsätts för. Antagligen är avgaserna i tätorten mer att oroa sig över.

JM

Inläggav JM » 2017-05-16 22:47

Bild
Bild
Bild
De läskiga kvicksilverångor jag hade från den här tonarmen var nog värre än glasfiber.
Keith Monks Sound Systems
An English company that has exited more markets than most other companies have even entered. One of their products in the late 60's/early 70's was the Labratory arm, one of the first lightweight unipivots that started to appear with the introduction of the ADC ultra light pickups. Sometimes referred to as the KMAL Labratory arm (shortening of Keith Monks Audio Limited) the arm is a damped 9" model and was considered too be quite good at the time a bit like a more refined Decca International arm perhaps and indeed according to reports this arm supposedly worked well with some Decca carts. Since the Laboratory arm has mercury damping, it is strictly speaking illegal to ship it through the post, one of the reasons it was discontinued.

Trasiga berylliummembran och ozon från plasmahögtalare är nog värre än glasfiber.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-17 15:38

forzell skrev:Antagligen är avgaserna i tätorten mer att oroa sig över.

Det har jag som parameter när jag letar boende.
Senast redigerad av rajapruk 2017-05-17 15:42, redigerad totalt 1 gång.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-17 15:41

Adhoc skrev:Är man ändå orolig för att vanlig husisolering ska blåsa ur basreflexröret, kan man ju köpa täckjacksfoder i någon sybehörsaffär och häfta fast över isoleringen.

Bra tips.
Jag valde fårull från hifikit. Den fick ju bra egenskaper med i tråden som testade olika dämpmaterial.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-05-18 11:31

IGEN!!!????!!!

Här är är alla mineralullstrådars urmoder, komplett med utdrag ur PubMed.

viewtopic.php?f=3&t=3180
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-05-18 11:35

rajapruk skrev:Just att basreflexporten pumpar luft in och ut med rätt starkt tryck känns ju inte helt optimalt, ur denna aspekt.

Känns? Motfråga: är det någon som behövt fylla på gullfiber i sin gamla högtalare för att den gamla tagit slut?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-05-18 11:45

DQ-20 skrev:
rajapruk skrev:Just att basreflexporten pumpar luft in och ut med rätt starkt tryck känns ju inte helt optimalt, ur denna aspekt.

Känns? Motfråga: är det någon som behövt fylla på gullfiber i sin gamla högtalare för att den gamla tagit slut?

/DQ-20

Det brukar ta slut i december. Då är det dags att fylla på så det räcker ett år till.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-05-18 11:54

Även små mängder glasull kan skada ordentligt om man andas in det.
Men kanske asbest kan fixa degen? :idea:
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

JM

Inläggav JM » 2017-05-18 14:45

rajapruk skrev:
Adhoc skrev:Är man ändå orolig för att vanlig husisolering ska blåsa ur basreflexröret, kan man ju köpa täckjacksfoder i någon sybehörsaffär och häfta fast över isoleringen.

Bra tips.
Jag valde fårull från hifikit. Den fick ju bra egenskaper med i tråden som testade olika dämpmaterial.

Fårull var ett klokt val!

JM

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-05-18 17:09

Det allra viktigaste med hembyggda högtalare är väl feel-good känslan?
Och ingen dämpning ger väl mer feelgood än fårull?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-05-18 18:52

Det finns säkert de som är allergiska mot fårull. Själv är jag känslig för damm från isolering och gräs i blomning.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-05-18 22:19

Perfector skrev:Även små mängder glasull kan skada ordentligt om man andas in det.

Nej.
Perfector skrev:Men kanske asbest kan fixa degen? :idea:

Hahaha! Inte...

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-05-18 22:22

paa skrev:Det allra viktigaste med hembyggda högtalare är väl feel-good känslan?
Och ingen dämpning ger väl mer feelgood än fårull?

Oftast. Men då skall den vara snygg. Inte sunkig matta från återvunna kläder utan fin-fin, snövit, tvättad ull. Fast är man tekniskt lagd och oroar sig över isotermiseringen kanske man vill ha stenull.

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-19 07:58

Återvunnet? Ännu mera feelgood :)

Användarvisningsbild
p1plarson

Inläggav p1plarson » 2017-06-25 00:42

Hej!

Fibreranas topologi och sammansättning är säkert intressant ur en hälsoaspekt, för den som exponeras mot fibrerna.
Men för att fibrerna i högtalarna, i ett normalt bostadsrum, skall vara ett problem måste ju fibrerna komma i omlopp.
Det finns säkert andra här på forumet som har större erfarenhet än vad jag har, men om vi börjar detektivarbetet utifrån:

- jag har aldrig märkt någon skillnad på damråttornas konsistens eller utseende mellan rum med högtalare och rum utan sådana. I ärlighetens namn har jag aldrig använt mikroskop. Spontant tycker jag dock det verkar vara större mängd damråttor i sovrummen, som vi sällan haft högtalare i.

- tar vi i stället och tittar innuti högtalaren, det är framför allt här jag tror att det finns många entusiastiska snickare, med betydligt större erfarenhet än min. Vad jag sett i högtalare är ibland spindelväv och skräp av olika slag, men jag har aldrig märkt nämnvärda förekomster av lösa fibrer från dämpmaterialet. När jag vände upp och ned på mina oa-12:or, när jag kantade om dem för något år sedan. Eftersom de innehöll lite skräp så vände jag upp och ned på dem. Hade glasullen på egen hand separerat sej och bildat lösa fibrer så borde dessa ha märkts vid den manövern, om mängden varit så stor att man även kunnat förvänta sej att det skulle damma glasfibrer när man dammar på med musik på rejäl volym. Tror skräpet jag såg härhörde mest från de gamla kanterna.

Därmed misstänker jag att oavsett farligheten hos fibermaterialen, så utgör den i luften omsatta fibermängden närmast homeopatiska halter av dämpfiber från högtalarna. I så fall misstänker jag att stoppningen i vardagsrummets soffa är ett mer akut hälsoproblem än dämpaterialet i högtalarna ens i en mycket entusiastisk atmos-bygge med högtalare både högt och lågt, uppe och nere runt hela rummet. Här vet vi ju att bromerade flamskyddsmedel är vanliga och det är väl tämligen väl dokumenterat att dessa inte hör till de trevligare komponenterna i en normal innomhusmiljö. Men just detta kanske är en smula vid sidan av ämnet.

Fridens liljer...
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
p1plarson

Inläggav p1plarson » 2017-06-27 11:41

Hej!

förra inlägget blev lite långt, vad jag menade var att om fibrerna är en hälsorisk borde följande gälla:

1. det borde finnas situationer då man kan observera hur fibrerna lossnar eller har lossnat, speciellt på gamla högtalare

2. fibrerna borde lossna i sådan mängd att det går att observera dem i bostaden, speciellt i sådana mängder att vi kan förnimma det utan mätinstrument

Annars blir det ju som med alla stryktåliga eternitfasader, som tagits bort de senaste 30 åren, för att husens invånare varit rädda för cancer, när det största cancerhotet med eternit är när man bearbetare den.
Personligen har jag ingen erfarenhet av varken punkt 1 eller 2 ovan, fastän jag varit nyfiken på problematiken.
Faktiskt kan jag inte kan minnas att jag sett fiberdamm, från isolering på vindar, fastän det borde vara lite dragigare på en sådan än i en normal högtalare.

fridens liljer
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Återgå till Generellt om hifi