Moderator: Redaktörer
rajapruk skrev:Jag provar att öppna denna pandoras ask igen.
Hälsorisk med glasfiber (i din basreflexhögtalare i vardagsrummet)?
http://www.nytimes.com/1987/03/15/us/ev ... wanted=all
Hade varit kul att höra JMs åsikt om detta (JM är läkare har jag förstått det som).
Jag vet att Adhoc helt motsäger sig detta, att det finns studier som bevisar motsatsen.
Jag själv har hört en kirurg säga att det nästan alltid sitter en fiber eller liknande där en lungcancer utvecklats.
Jag själv känner mig inte 100% konfident att det är helt ofarligt för mina barn. Man blir lite extra känslig för sådan här information antar jag, när man har haft flera cancerfall i sin närhet. Jag känner samma inför mobiltelefoner och beryllium. Beryllium-högtalare går nog bort för mig, så länge barnen är små och pillar iaf.
Hade varit kul att höra JMs åsikt om detta (JM är läkare har jag förstått det som).
Jag vet att Adhoc helt motsäger sig detta, att det finns studier som bevisar motsatsen.
Jag själv har hört en kirurg säga att det nästan alltid sitter en fiber eller liknande där en lungcancer utvecklats.
Jag själv känner mig inte 100% konfident att det är helt ofarligt för mina barn. Man blir lite extra känslig för sådan här information antar jag, när man har haft flera cancerfall i sin närhet. Jag känner samma inför mobiltelefoner och beryllium. Beryllium-högtalare går nog bort för mig, så länge barnen är små och pillar iaf.
ChristianAndersson skrev:Det är stor skillnad på hur de olika sorterna beter sig och är uppbyggda oavsett.
Vad gäller lungorna så kanske nedan avsågs?
http://www.prevent.se/globalassets/documents/prevent.se/amnesomraden/kemiska-risker/eldfasta-fibrer/eldfasta_fibrer.pdf
Flera studier tyder på risker för försämrad lungfunktion och
lungcancer efter inandning av vissa eldfasta fibrer. Därför är
det viktigt att uppmärksamma riskerna med eldfasta fibrer och
vidta åtgärder för att minska dessa.
Vanliga fibermaterial som glasull, stenull och mineralull är
inte eldfasta fibrer.
Rollo skrev:rajapruk skrev:Jag provar att öppna denna pandoras ask igen.
Varning för urvalsfel -- kirurgen träffar nog aldrig de individer som har fibrer i lungorna men som inte upplever några problem.
ChristianAndersson skrev:Jag menar att:
A. Glas- respektive Stenull är olika.
Även om Glas mest är kvarts (i amorf form.)
B. Eldfasta varianter av fibrer kan ta sig ner i lungblåsorna.
C. A är vanligen inte B
D. B kan vara av andra material än A
paa skrev:Eldfasta fibrer är historiskt sett samma sak som asbest.
Finns det andra fibrer idag som är eldfasta?
forzell skrev:Antagligen är avgaserna i tätorten mer att oroa sig över.
Adhoc skrev:Är man ändå orolig för att vanlig husisolering ska blåsa ur basreflexröret, kan man ju köpa täckjacksfoder i någon sybehörsaffär och häfta fast över isoleringen.
rajapruk skrev:Just att basreflexporten pumpar luft in och ut med rätt starkt tryck känns ju inte helt optimalt, ur denna aspekt.
DQ-20 skrev:rajapruk skrev:Just att basreflexporten pumpar luft in och ut med rätt starkt tryck känns ju inte helt optimalt, ur denna aspekt.
Känns? Motfråga: är det någon som behövt fylla på gullfiber i sin gamla högtalare för att den gamla tagit slut?
/DQ-20
rajapruk skrev:Adhoc skrev:Är man ändå orolig för att vanlig husisolering ska blåsa ur basreflexröret, kan man ju köpa täckjacksfoder i någon sybehörsaffär och häfta fast över isoleringen.
Bra tips.
Jag valde fårull från hifikit. Den fick ju bra egenskaper med i tråden som testade olika dämpmaterial.
Perfector skrev:Även små mängder glasull kan skada ordentligt om man andas in det.
Perfector skrev:Men kanske asbest kan fixa degen?
paa skrev:Det allra viktigaste med hembyggda högtalare är väl feel-good känslan?
Och ingen dämpning ger väl mer feelgood än fårull?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster